enkele jaren voortgezet onderwijs moeten volgen en dit ook doen. Uit onverdachte bron weten ?/e ook,dat kinderen,die de voorgeschreven acht leerjaren hier op de school blij ven, werkelijk uitzonderingen zijn. Misschien komen we op deze kwestie nog terug wanneer we straks de "lerende11 jeugd onder de loupe nemen (want we hebben óók nog jonge ren die "leren",maar we willen nu de P.P.D.even wijzen op het door ons vastgestelde feit,dat ^3-33 van de meis jes en 5^=38 van de jongens na de werktijd (of naast de werktijd) een of andere cursus volgt of heeft gevolgd. Dit zijn bijna altijd zeer serieuze cursussen. Zijn deze cij fers te rijmen met de uitspraak van de P.P.D."het nut van scholing ziet men nog onvoldoende in"? De kwestie van het leerlingenstelsel wordt door de P.P.D.ook aangeraakt. We hernemen nog even eerder gegeven cijfers. Van de 60 werken de meisjes krijgen er ind.erd.aad slechts 5 onderricht gedu rende de werktijd. Dit is niet om over naar huis te schrij ven. Van de 57 werkende jongens genieten er l^f wel onder wijs tijdens het werk terwijl b andere jongens,uit de agra rische sectorgedurende jaren een vakopleiding krijgen in het winterseizoen. Van 5 jongens was het antwoord niet duidelijk genoeg om tot een catalogisering te komen» Is dit nu zo "buitengewoon laag"? Is het in andere plaatsen, die in dezelfde omstandigheden als Akersloot verkeren - dus geen mogelijkheden voor voortgezet onderwijs in de plaats zelf én slechte verbindingen- dan zoveel beter? Wil men ons dat dan eens met cijfers aantonen? De P.P.D.schrijft ook:"De cijfers van het voortgezet on derwijs geven een somber beeld". Het moet er,in dit op zicht, in ons dorp wel heel wat slechter voorstaan dan in anderesoortgelijke dorpen.' We zijn op zoek gegaan naar cijfermateriaal en hebben het geluk gehad dit te vinden, dank zij de medewerking van de hoofden vari scholen, zowel van de openbare als van de r.-k.lagere school ter plaatse. Zij verschaften ons onderstaande cijfers aangaande de kin deren,die de zesde klas van de lagere school verlieten met de volgende bestemming. OPL'NBARE SCHOOL 1959van de leerlingen gingen er 2 ns.ar M.U.L.O., 1 naar L.T.S., 1 naar V.G.L.O. I96O: Van de 10 leerlingen gingen er 5 naar V.G.L.O., 3 naar L-.T.S. 2 naar M.U.L.O. 196I: Van de 7 leerlingen gingen er 2 naar V.G.L.O., 1 naar 1 naar H.B.S., 1 naar L.T.S., 1 1 naar Industrie en Huishoudschool, 1 naar M.U.L.O. ter wijl gedurende dit jaar 1 leerling de school verliet zon der verdere bestemming. 1962: Van de 8 leerlingen gingen

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Op De Hoek, weekblad voor Akersloot | 1963 | | pagina 10