enkele jaren voortgezet onderwijs moeten volgen en dit ook
doen. Uit onverdachte bron weten ?/e ook,dat kinderen,die
de voorgeschreven acht leerjaren hier op de school blij
ven, werkelijk uitzonderingen zijn. Misschien komen we op
deze kwestie nog terug wanneer we straks de "lerende11
jeugd onder de loupe nemen (want we hebben óók nog jonge
ren die "leren",maar we willen nu de P.P.D.even wijzen
op het door ons vastgestelde feit,dat ^3-33 van de meis
jes en 5^=38 van de jongens na de werktijd (of naast de
werktijd) een of andere cursus volgt of heeft gevolgd. Dit
zijn bijna altijd zeer serieuze cursussen. Zijn deze cij
fers te rijmen met de uitspraak van de P.P.D."het nut van
scholing ziet men nog onvoldoende in"? De kwestie van het
leerlingenstelsel wordt door de P.P.D.ook aangeraakt. We
hernemen nog even eerder gegeven cijfers. Van de 60 werken
de meisjes krijgen er ind.erd.aad slechts 5 onderricht gedu
rende de werktijd. Dit is niet om over naar huis te schrij
ven. Van de 57 werkende jongens genieten er l^f wel onder
wijs tijdens het werk terwijl b andere jongens,uit de agra
rische sectorgedurende jaren een vakopleiding krijgen in
het winterseizoen. Van 5 jongens was het antwoord niet
duidelijk genoeg om tot een catalogisering te komen» Is
dit nu zo "buitengewoon laag"? Is het in andere plaatsen,
die in dezelfde omstandigheden als Akersloot verkeren -
dus geen mogelijkheden voor voortgezet onderwijs in de
plaats zelf én slechte verbindingen- dan zoveel beter?
Wil men ons dat dan eens met cijfers aantonen?
De P.P.D.schrijft ook:"De cijfers van het voortgezet on
derwijs geven een somber beeld". Het moet er,in dit op
zicht, in ons dorp wel heel wat slechter voorstaan dan in
anderesoortgelijke dorpen.' We zijn op zoek gegaan naar
cijfermateriaal en hebben het geluk gehad dit te vinden,
dank zij de medewerking van de hoofden vari scholen, zowel
van de openbare als van de r.-k.lagere school ter plaatse.
Zij verschaften ons onderstaande cijfers aangaande de kin
deren,die de zesde klas van de lagere school verlieten
met de volgende bestemming.
OPL'NBARE SCHOOL 1959van de leerlingen gingen er 2
ns.ar M.U.L.O., 1 naar L.T.S., 1 naar V.G.L.O. I96O: Van
de 10 leerlingen gingen er 5 naar V.G.L.O., 3 naar L-.T.S.
2 naar M.U.L.O. 196I: Van de 7 leerlingen gingen er 2 naar
V.G.L.O., 1 naar 1 naar H.B.S., 1 naar L.T.S., 1
1 naar Industrie en Huishoudschool, 1 naar M.U.L.O. ter
wijl gedurende dit jaar 1 leerling de school verliet zon
der verdere bestemming. 1962: Van de 8 leerlingen gingen