(12) HOE STA A_N D_E_Z A K_E N
TERUG NAAR DE'SCHOOL
We laten de vakantie verder voor wat ze is en keren terug
naar het leven van alle dag: de school. We hebben gevraagd
naar de afstand tussen huis en school in vraag 11 die
luidde"Hoe groot is de afstand tussen je huis en de
school die je_ bezoekt?" Uit de getallen die we als ant
woord binnen kregen konden we het volgende vaststellen
Meisjes:
Grootste afstand tussen huis en school: 15 k.m. (75)
Kleinste, afstand tussen huis en school: k k.m. '9-)
Gemiddelde afstand tussen huis en school: 8-J k.m. (15)
Jongens:
Grootste afstand tussen'huis en school: 15 k.m. (9-5)
Kleinste afstand tussen huis en school: 9- k.m. 5)
Gemiddelde afstand, tussen huis en school: 10£ k.m. (l6(r)
Opvallend is het verschil in afstand binnen de beide groe
pen lerenden, namelijk van 9- tot 15' k.m. dus een verschil
van 11 k.m.enkele reis of 22 k.m.per dag. Vergelijken we
meisjes met. jongens,dan zien wedat de jongens met 2-jr k.m.
enkele reis of 5 k.m.per dag het gemiddelde van de meis
jes te boven 'gaan. Tussen haakjes gaven we de afstanden,'
die de werkende meisjes en jongens afleggen; deze afstan
den zijn groter,maar de werkende jeugd beschikt over snel
lere vervoersmiddelen,en dat schept zelfs nog een pro
bleem, hoewel onrechtstreekswaarover we -het- bij het be
handelen van de volgende vraag zullen hebben.
.OP DE TRAPPERS
Vraag 12 luidde: "Leg je deze afstand af te voet,of per
fiets,of per .brommer,of per trein,of per-bus?'1
Meisjes: Jongens:
Fiets: 50 78.95 Fiets: 57 100
Fiets of bus: 7 18.9-2
Bus: 1 2.63
"KWESTIE BROMMER"
G-aan de meisjes voor verreweg het grootste gedeelte per
fiets naar school, de beroemde nëderlandse fiets is het'
■vervoermiddel van 100 van de lerende jongens. En daar
zit zowaar een probleem aan vast,dat we zouden willfen do
pen met de naam "Kwestie Brommer". In Akersloot en elders
zien we een heel eigenaardig verschijnsel. Het is de nei-