(12) HOE STA A_N D_E_Z A K_E N TERUG NAAR DE'SCHOOL We laten de vakantie verder voor wat ze is en keren terug naar het leven van alle dag: de school. We hebben gevraagd naar de afstand tussen huis en school in vraag 11 die luidde"Hoe groot is de afstand tussen je huis en de school die je_ bezoekt?" Uit de getallen die we als ant woord binnen kregen konden we het volgende vaststellen Meisjes: Grootste afstand tussen huis en school: 15 k.m. (75) Kleinste, afstand tussen huis en school: k k.m. '9-) Gemiddelde afstand tussen huis en school: 8-J k.m. (15) Jongens: Grootste afstand tussen'huis en school: 15 k.m. (9-5) Kleinste afstand tussen huis en school: 9- k.m. 5) Gemiddelde afstand, tussen huis en school: 10£ k.m. (l6(r) Opvallend is het verschil in afstand binnen de beide groe pen lerenden, namelijk van 9- tot 15' k.m. dus een verschil van 11 k.m.enkele reis of 22 k.m.per dag. Vergelijken we meisjes met. jongens,dan zien wedat de jongens met 2-jr k.m. enkele reis of 5 k.m.per dag het gemiddelde van de meis jes te boven 'gaan. Tussen haakjes gaven we de afstanden,' die de werkende meisjes en jongens afleggen; deze afstan den zijn groter,maar de werkende jeugd beschikt over snel lere vervoersmiddelen,en dat schept zelfs nog een pro bleem, hoewel onrechtstreekswaarover we -het- bij het be handelen van de volgende vraag zullen hebben. .OP DE TRAPPERS Vraag 12 luidde: "Leg je deze afstand af te voet,of per fiets,of per .brommer,of per trein,of per-bus?'1 Meisjes: Jongens: Fiets: 50 78.95 Fiets: 57 100 Fiets of bus: 7 18.9-2 Bus: 1 2.63 "KWESTIE BROMMER" G-aan de meisjes voor verreweg het grootste gedeelte per fiets naar school, de beroemde nëderlandse fiets is het' ■vervoermiddel van 100 van de lerende jongens. En daar zit zowaar een probleem aan vast,dat we zouden willfen do pen met de naam "Kwestie Brommer". In Akersloot en elders zien we een heel eigenaardig verschijnsel. Het is de nei-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Op De Hoek, weekblad voor Akersloot | 1963 | | pagina 5