ging van oudere lerende jongens om de school de rug toe. ..te keren en te gaan werken. Die neiging openbaart zich rdrrcb'- het l6e,17e jaar,bij jongens uit de werknemers- en kleine middenstandsgezinnen,die middelbaar ónderwijs volgen. Ze willen er de brui aan geven,niet omdat ze niet kunnen stu deren,.maar en dit bli jkt, uit gesprekkenomdat, ze zich om zo"te zeggen "achtergesteld" voelen bij de werkende jon gens van hun leeftijd,, die een groter zakgeld en, vooraleen brommer hebben. Het is volkomen begrijpelijk, datd.orps jon gens, die hunkameraden kiezen uit lerende en werkende jon gens hunpositie vergelijken met die var. hun werkende leef tijdsgenoten. Dan ontdekken ze,dat de wérkende jongens er "beter voor staan" dan de lerende jongens uit de gezinnen met de smalle beurs. Het zakgeld van de lerende kinderen kan meestal slechts heel klein zijn. En,wat voor een jon gen op die leeftijd tegenwoordig erger is,hij mist de brom mer, waarover zijn virerkende leeftijdgenoot veelal beschikt! "DE BROMMER IS VOOR DE JÓNGEN VAN 16 JAAR MEER DAN EEN VER VOERMIDDEL. DE BROMFIETS IS VOOR DE 16-JARIGE EEN "STATUS SYMBOOL" EEN BEWIJS DAT JE "BIJ" BENT,DAT JE VOOR "VOL" WORDT AANGEZIEN,DAT JE "MEETELT"ER ZIJN GEVALLEN BEKEND, DAT EEN JONGEN ZIJN BROMFIETS NIET GEBRUIKT OM ERMEE NAAR ZIJN WERK TE GAAN,MAAR ALLEEN.OM OP OF NAAST ZIJN BROMMER ZIJN VRIJE TIJD DOOR TE BRENGEN! Voer voor psychologen! Wie schrijft een dissertatie over dit verschijnsel? Of is die misschien al 'geschreven? Het gemis van de brommer maakt zijn leven zwaar en doet hem uitzien naar het mi"dd_el om zijn positie 'te verbeteren:werken. Praat hem niet over zijn betere-positie-in-de~toekomst2 De brommer is een realiteit van het ogenblik,een ding dat je kan zien,horen,betasten, bezetten en bezitten,waarmee je alle kanten uit kimt en vooral: dat je- tot een "volwaardige" jongen maakt. Die be- tere-positié-in-de-toekomst is iets,waarin je alleen maar kunt geloven en gelovend aan kunt uitleveren. Soms helpt een gesprek de jongen over deze moeilijkheid heen en kan men voorkomendat hij een beslissing neemt,die hij later zou betreuren. Soms helpt een tweedehands brommer hem om door te zetten tot het einddiploma. Maar die kan niet ie dere vader betalen. Het is jammer dat begaafde jongens, de middelbare studie opgeven omdat ze geen weerstand kunnen bieden aan liet welvaar.tsverschijnsel "brommer voor de 1.6- jarige",al ontkennen we niet,dat het voor een. jongen uit het arbeid_ers- en kleine middonstandsgezin in veel opzich ten moeilijk is "een middelbare scholier te zijn,laat staan een universiteitsstudent. Stop! We gaan niet filosoferen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Op De Hoek, weekblad voor Akersloot | 1963 | | pagina 6