lijk lang,zeker voor onvolwassen personen! Kan dat nu niet ander? We hopen,door middel van deze cijfers,aan de ouders van lerende meisjes en jongens duidelijk gemaakt te hebben,dat leren beslist geen "zalig niets-doen" is; dat bewijzen de gegeven cijfers toch wel overduidelijk. Nu zullen ze waarschijnlijk beter begrijpen waarom we geen voorstanders-zonder-meer zijn van werken tijdens de vakan tie, waarover Tire het eerder gehad hebben. Ten slotte geven we,ter vergelijking,nog eenmaal het ge middeld aantal feitelijke werkuren van alle groepen geën quêteerden per persoon per week: WERKENDE MEISJES: ruim 50 uur. WERKENDE JONGENS: ruim 57 i u. LERENDE MEISJES: ruim kk% uur. LERENDE JONGENS: ruim 5^i u. Het gemiddelde van de werkende meisjes ligt,zoals we zien, 7v uur beneden dat van de werkende jongens; het gemiddelde van de lerende meisjes ligt 9t uur beneden dat van de le rende jongens. Het "sterke" geslacht moet dus op beide fronten méér presteren dan het "zwakke" geslacht. Verge lijken we de twee groepen meisjes onderling,dan zien we dat het gemiddelde van het werkende meisje 5i uur hoger ligt dan het gemiddelde van het lerende meisje. Vergelij ken we de twee groepen jongens onderling,dan blijkt dat het gemiddelde van de werkende jongens 3 uur hoger ligt dan het gemiddelde van de lerende jongens,een betrekke lijk gering verschil. Hierbij moeten we echter aantekenen dat de "lerende" jeugd in het algemeen jonger is dan de "werkende" jeugd (er zijn erbij die nog maar 12 jaar oud zijn) en dat,naar onze persoonlijke ervaring,leren vaak meer uitputtend is dan werken. Naar onze overtuiging mo gen de lerende jongelui gerust een wat kortere werkweek hebben dan de werkende jongens en meisjes,omdat het even wicht daardoor naar ons inzicht niet ernstig verstoord wordt. We stellen nogmaals vast dat,met uitzondering van de lerende meisjes,de gemiddelde werkweek van de jeugdige personen belangrijk hoger ligt dan de Vj-urige werkweek zou doen vermoeden,namelijk respectievelijk 5, 12-v en uur. De werkende meisjes,de werkende en lerende jongens hebben in elk geval géén ^5-urige werkweek. En zij zijn allen onvolwassen: Rest ons nu nog te behandelen de vragen aangaande de hob by. Hier nemen we werkende en lerende meisjes en jongens samen,zoals we eerder hebben gezegd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Op De Hoek, weekblad voor Akersloot | 1963 | | pagina 11