(14) H„0_E_ _§_T_A_A N_ D E ___Z AK E W_?
De helft van de lerende meisjes en jongens moet dus thuis
arbeid verrichten; de helft van de lerende meisjes gemid
deld 6jr uur per week, de helft van de lerende jongens ge
middeld ui uur per week,dus 2w uur langer dan de meisjes.
De meisjes die thuis werk verrichten zijn veelal leerlin
gen van het V.G.L.0. en de Huishoudschool,die een of meer
ochtenden per week schoolvrij hebben,juist om moeder in
het huishouden te helpen. Dit is juist,want thuis werkend,
leren ze feitelijk óók, De lerende - jongensdie thuis werk
moeten verrichten in het- ouderlijk bedrijfzijn-veelal de
zonen van kleine tuindersboer-en en middenstanders. Enige
uren arbeid thuis is niet erg,kan ze-lfs ontspannend wer
ken,maar als we zien dat een jongen van.12 of 13 jaar na
schooltijd nog 32 uur per "week thuis moet werken, dan zit
hier eén fout,dan mankeert er aan.datbedrijf van vader
het een en anderalthans aan de bedrijfsvoering,want zo'n
kind wordt veel en veel te zwaar belast, zo'n. kind is het
kind-van de rekening. Dit wast alle water van de zee niet
af! We zitten in zo'n; geval weer midden- in de kinderarbeid
en- die moest toch echt tot het -verleden behoren!
VERDERE ONTWIKKELING
De vragen 1b tot en met 25 handelen over cursussen,die men
nu volgt of in het verleden heeft gevolgd. Zoals te ver
wachten viel,is het percentage meisjes en jongens,dat een
cursus - volgt of heeft gevolgdbetrekkelijk klein en dus
kunnen we hierover heel kort zijn. Ofschoon de cijfers van
de meisjes ons nog heel erg meegevallen zijn en veel hoger
liggen dan we hadden durven veronderstellen. Van de leren
de meisjes volgt 21.05 momenteel een cursus terwijl
5.26 vroeger een cursus heeft gevolgd. Een kwart- van de
meisjes volgt of volgde dus een cursus. De cijfers van de
jongens liggen veel lager; van de lerende jongens volgt
op het ogenblik slechts 3,51 een cursus terwijl slechts
1.75 vroeger een cursus volgde. We geloven niet,dat het
nodig is hier verder bij-stil te staan, doch zullen b-i-j
het vaststellen van de "feitelijke" werkweek van de leren
de jeugd de tijd,aan de cursussen besteed,wel meetellen.
DE NIET-GESTELDE VRAAG
De vraag, die we niet gesteld hebben,maar ons wè.1 bijzon
der interesseertis deze "H-oe-veel uur per week "vferkt" de
lerende jeugd feitelijk?'1