(14) H„0_E_ _§_T_A_A N_ D E ___Z AK E W_? De helft van de lerende meisjes en jongens moet dus thuis arbeid verrichten; de helft van de lerende meisjes gemid deld 6jr uur per week, de helft van de lerende jongens ge middeld ui uur per week,dus 2w uur langer dan de meisjes. De meisjes die thuis werk verrichten zijn veelal leerlin gen van het V.G.L.0. en de Huishoudschool,die een of meer ochtenden per week schoolvrij hebben,juist om moeder in het huishouden te helpen. Dit is juist,want thuis werkend, leren ze feitelijk óók, De lerende - jongensdie thuis werk moeten verrichten in het- ouderlijk bedrijfzijn-veelal de zonen van kleine tuindersboer-en en middenstanders. Enige uren arbeid thuis is niet erg,kan ze-lfs ontspannend wer ken,maar als we zien dat een jongen van.12 of 13 jaar na schooltijd nog 32 uur per "week thuis moet werken, dan zit hier eén fout,dan mankeert er aan.datbedrijf van vader het een en anderalthans aan de bedrijfsvoering,want zo'n kind wordt veel en veel te zwaar belast, zo'n. kind is het kind-van de rekening. Dit wast alle water van de zee niet af! We zitten in zo'n; geval weer midden- in de kinderarbeid en- die moest toch echt tot het -verleden behoren! VERDERE ONTWIKKELING De vragen 1b tot en met 25 handelen over cursussen,die men nu volgt of in het verleden heeft gevolgd. Zoals te ver wachten viel,is het percentage meisjes en jongens,dat een cursus - volgt of heeft gevolgdbetrekkelijk klein en dus kunnen we hierover heel kort zijn. Ofschoon de cijfers van de meisjes ons nog heel erg meegevallen zijn en veel hoger liggen dan we hadden durven veronderstellen. Van de leren de meisjes volgt 21.05 momenteel een cursus terwijl 5.26 vroeger een cursus heeft gevolgd. Een kwart- van de meisjes volgt of volgde dus een cursus. De cijfers van de jongens liggen veel lager; van de lerende jongens volgt op het ogenblik slechts 3,51 een cursus terwijl slechts 1.75 vroeger een cursus volgde. We geloven niet,dat het nodig is hier verder bij-stil te staan, doch zullen b-i-j het vaststellen van de "feitelijke" werkweek van de leren de jeugd de tijd,aan de cursussen besteed,wel meetellen. DE NIET-GESTELDE VRAAG De vraag, die we niet gesteld hebben,maar ons wè.1 bijzon der interesseertis deze "H-oe-veel uur per week "vferkt" de lerende jeugd feitelijk?'1

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Op De Hoek, weekblad voor Akersloot | 1963 | | pagina 9