vreemde taal leerde,maar ueze niet regelmatig sprak en boeken in die vreemde taal niet regelmatig las,raakt die aangeleerde taal kwijt en zal die taalkennis moeten "op frissen" zoals dat heet,om er weer iets aan te hebben,om- die weer te verstaan. Maar de bijbel is een taal,die we vroeger niet geleerd, hebben; we hebben er af en toe maar eens iets van gehoord! We zullen daarom deze taal moeten gaan leren. Voor hen, die zich deze moeite niet willen ge troosten, zal de Bijbel een gesloten boek blijven. HET IS VROEGER TOCH OOK GOED GEGAAN. Op een andere opmer king willen we nog even reageren. Het is de in katholieke kringen veelvuldig gemaakte opmerking"Zonder Bijbel is het toch ook goed. gegaan". Is het werkelijk zo góéd ge gaan? Wat is het christendom voor veel christenen? Een ta melijk vreugdeloze zaak. Is het niet vaak een samenstel van gebod.en en een verzameling van bordjes met ''verboden' toegang"? Is het 'niet vaak een vervelend, "moeten", een kwes tie van "verplichtingen"een "wetboek van strafrecht"? Spreken wij niet over "Paasplicht""zondagsplicht""zijn plichten doen"? Onze eigen spreekwijze veroordeelt ons! Is Christus' juk zoet en Christus' last licht voor ons? Hoe staat het met onze sacramentsbelevening? Zijn de sa cramenten geen dingen geworden? Hoe staan we bijvoorbeeld tegenover de biecht? Iioe verklaren we het teruglopen van de biechtpraktijk? Vanwaar de noodzaak van een "vernieu- wingsconcilieVals het allemaal zo góéd was? Vanwaar zoveel geruisloze afval en lang niet altijd van de slchtsten on der de christenen? Maar laten we verder zwijgen over de negatieve opmerkingen en wijzen op de positieve waarde van de Heilige Schrift, GOD ZOEKT CONTACT MET ONS EN WIL EEN GESPREK. Allespreken is een zich openbaren,een zich bloot geven aan een ander, een .binnenlaten van de ander in het eigen persoonlijk le ven en het eigen diepste innerlijk. Alle spreken, is ook iets scheppends. Er ontstaat iets:- wederzijds begrip,ver trouwen (of wantrouwen),' Sprekend kunnen we een ander iets bijbrengen,overtuigen,uitzicht geven,vreugde bereiden, vriendschap kweken. Zouden anders de trainers hun mensen toespreken voor een belangrijke wedstrijd? Zouden anders de vertegenwoordigers vari verschillende volken en naties aan één tafel gaan zitten? Spreken kan veel leed voorkomen en veel ellende weerhouden, .koorden zijn.héél belangrijk, vaak veel belangrijker dan déden,al denkt men dat misschien niet. Welnu,in de Bijhei zoekt God contact met de mensen, in de Bijbel probeert God een gesprek met ons aan te gaan.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Op De Hoek, weekblad voor Akersloot | 1964 | | pagina 5