I» 'f
Het zenuwcentrum van het
vliegtuig
Schiphol in ahvachting
-J
Nazomerfeesten 1949
im #1 anfl #1 om door J. P. van Exter^
In de stuurhut duizelt het de leek
Wielen uit!'
Wielen uit!"
DE RIJPER
Vorig jaar 750.000 bezoekers.
In de afgelopen jaren is Schiphol steeds een van de grootste vacantie-
attracties geweest, ieder jaar steeg het aantal bezoekers van onze natio
nale luchthaven. In 1948 waren het er meer dan 750.000.
Schiphol bereidt zich thans weer voor op de drukte, die a.s. zomer
zal brengen. Men verwacht ook dit iaar weer een grote stroom bezoekers,
vooral omdat het uiterlijk van Schiphol in de afgelopen winter zich be
langrijk gewijzigd heeft. Het houten barakkenkamp is verdwenen en
waar eens de talrijke houten gebouwtjes stonden wordt thans het hobbe
lige beton vlak niet pneumatische boren en betonmolens herschapen in
een fraai platform.
De afhandeling van de passagiers en de goederen heeft nu plaats in
het fraaie nieuwe stationsgebouwvan de dakpromenade van dit gebouw
hebben de bezoekers een prachtig gezicht op de aankomende en ver
trekkende vliegtuigen. die tot vlak voor het gebouw kunnen taxiën.
Het gezellige caférestaurant met dakterras zal menigeen tot een zitje
noden, terwijl bovendien in Mei een aparte restaurantietent zal worden
geopend om de grote belangstelling gedurende de zomermaanden te
kunnen verwerken.
De rondleiders van de K.L.M. maken zich weer gereed om de dui
zenden belangstellenden langs de zilveren vogels op Schiphol's platform
te leiden en hen in een recordtempo een dosis elementaire luchtvaart
kennis bij te brengen. Onder meer zullen zij hen een en ander vertellen
over het werk van de mannen op de houten verkeerstoren aan de rand
van het platfonn, die in de loop van de zomer zullen verhuizen naar
de vier verdiepingen hoge stalen verkeerstoren naast het stationsgebouw,
waaraan thans de laatste hand gelegd wordt.
Aan de rand van het platfonn staat een romp van een Douglas D.C.-3
vliegtuig, waarin de volledige cockpit- en cabine-installatie intact is
gelatendé deelnemers aan de rondleiding kunnen hierin binnenwandelen
en een kijkje nemen in hét interieur van deze machine; zelfs het heilig
dom van de gezagvoerder mogen zij betreden.
Ons
Postduivenhoekje
„Met welke duiven zal ik meedoen
op de allereerste vluchten?"
Men moet bedenken dat de eerste
voorjaarsvluchten onder weinig
gunstige weersomstandigheden ver
lopen. Dat de duiven half of einde
Maart, begin Mei niet in „forrne"
zijn. Dat ze beslist zuilen lijden on
der de slechte omstandigheden van
he- weer.
De gevolgen: verlies van duiven.
Wij weten, hoe moeilijk het is de lief
hebbers aan te zetten van niet te
vroeg aan cle vluchten deel te nemen.
Hun geduld onderging reeds een
zware proef, want al die lange win
termaanden kon niet gespeeld wor
den.
Laten we dan eens nagaan, welke
categorie van duiven het beste op de
allereerste vluchten kunnen gezét
worden.
,,De oude duiven".
Wie succes wil hebben op de eerste
vluchten, doet vogels in de mand die
reeds meerdere malen deze vlucht
gemaakt hebben- Zulke vogels weten
wat reizen onder gure weersomstan
digheden is en kennen de gevaren er
aan verbonden.
„De duivinnen".
De weduw-spelers hebben er een
bijzonder belang bij, wat werk te ge
ven aan hun duivinnen, temeer nog
dat wanneer het weduwspel begint
de rol van de duivinnen een absoluut
passieve rol is.
„De late jongen."
Er zijn zekere kampioenen, die de
late jongen spelen op de eerste vluch
ten. Dat het verlies aanzienlijk is,
mag niet gezegd worden. Voor hen,
die veel duiven hebben, is het een
zifting als geen andere. Weduwspe-
lers kunnen er belang bij hebben
hun kweek van het najaar te beproe
ven. Wat ons betreft, wij laten de
late jongen liefst met rust. Zo ma
ken ze als jaarling het best hun rui
in orde, om als twee-jarige duif in de
volle strijd te komen.
De werkelijk goede duiven zullen
dit geduld ruimschoots vergoeden.
Zonder geduld kan het nu eenmaal
niet in onze sport.
Men moet vooral de duiven „weten
te kiezen" voor de eerste vluchten.
Duiven, die sinds Januari aan de
kweek zijn. kunnen ge$n ernstige
candidaten zijn. Speelt 'enkel erva
ringsvolle duiven. Te veel liefheb
bers „.enen, dat alle duiven op de
eerste vluchten mee kunnen dingen,
fout!!
Hoe klein in aantal de duiven op
ons hok ook aanwezig mochten zijn,
wij kunnen toch steeds de volgende
onderverdeling maken.
Ie. De enkele duiven (misschien
maar twee), waarmede we ons zullen
„vermaken" op de allereerste vluch
ten.
2e. De duiven die deel uit maken
en deel nemen aan de mooie Juni-
J uli-Augustus-vluchten.
3e. De duiven voor de verre fond-
v luchten.
Nog een goede raad voor hen, die
deze onderverdeling, om welke rede-
non ook niet kunnen bijtreden:
Speelt nooit op é'n vlucht al uw
foede duiven.
BEEN* GEBROKEN
GROOT-SCHERMER. Bij de op
2de Paasdag gespeelde voetbalwed
strijd had de G.S.V.-speler, K. van
Tiel, het ongeluk een been te breken.
Hij werd naar het ziekenhuis te Pur-
merend vervoerd.
RAADSZITTING
ZUID- EN N.-SCHERMER. De
raad der gemeente komt in openba
re zitting bijeen op Woensdag 27
April a.s. des middags 2 uur.
De agenda vermeldt o.a.:
Voorstel tot conversie van de geld
lening groot f 12.000,— pro resto
i 6753.55 thans rentende Vk pCt. in
een geldlening tot gelijk bedrag te
gen een rente van 3 pCt.
Voorstel tot uitbreiding en verbe
tering van de Openbare Begraaf
plaats te Grootschermer.
Voorstel inzake de periodieke af
treding van de leden van het Bur
gerlijk Armbestuur.
Behandeling van de besluiten van
Gedeputeerde Staten van Noord-Hol
land tot vaststelling van de jaarwed
den van burgemeesters in gemeen
ten beneden 2000 zielen en van se
cretarissen in het algemeen.
Voorstel tot het verlenen van een
subsidie aan de Stichting voor Gees
telijke Volksgezondheid in Noord-
Holland, gevestigd te Alkmaar.
Voorstel tot het verlenen' van een
subsidie van f ?5 (voor éénmaal)
aan de Plattelands Jongeren Vereni
ging te Grootschermer ten behoeve
van het door haar ter hand te ne
men jeugdwerk.
Voorstel tot aankoop van een pro-
jectieapparaat ten behoeve van de O.
L.-scholen in de gemeente.
Voorstel tot het vaststellen van 'n
verordening, houdende de regeling
aangaande het verlenen van een ver
goeding bij vrijwillige beschikbaar
stelling van woonruimte.
P.V. „DE REISDUIF"
WEST-GRAFTDIJK. Zaterdag
avond van 17.30 uur tot 19 uur wor
den de duiven Lrugekorft voor Zeven
bergen (N.-Br.).
Zaterdag 30 April inkorven voor
de eerste grote Bondsvlucht Roozen-
daal.
GESLAAGDE KUNSTAVOND
GROOT-SCHERMER. In café Van
Truyen werd een avond gegeven uit
gaande van de Plattelandsvrouwen,
Holl, Mfj. v. Landb. en de P.J.G. Voor
een zeer talrijk publiek trad op de
bekende voordrachtkunstenares mej.
Aafje Top. Zfj had voor deze avond
gekozen: „De stemmen", van Amoene
van Haersholt Dit was de eerste
maal dat mej. Top dit voordroeg. In
1949 was voor dit werk de P. C,
Hooft-prijs toegekend.
Na de opening door de heer P.
Schermerhorn, zong een koortje der
Plattelandsvrouwen een paar num
mers, welke goed werden vertolkt.
Hierna hoorden we de kunstenares
mej. Top. Natuurlijk kan men van
mening verschillen over het onder
werp dat werd voorgedragen. Het
was tijdens haar optreden doodstil
in de zaal. Een warm applaus was na
afloop haar deel. Tenslotte zongen
de P.J.C'ers nog een paar liedoren.
Een welgeslaagde avond.
PURMEREND. Er beginnen weer
tekenen te ko-men van voorberei
ding voor de Nazomerfeesten 1949.
Dezer dagen hebben velen daarover
een en ander kunnen vernemen. Het
organiserende comité heeft namelijk
een circulaire verzonden waarin
standruimte wordt aangeboden aan
belanghebbenden. Uit deze circu
laire blijkt dat het comité dit jaar
een andere opstelling van het ten
ten-complex zal volgen dan in 1948.
De indeling wordt nu zo gemaakt,
dat het geheel kan worden opgeno
men aan het gedeelte Nieuwstraat
vanaf de Koestraat tot de Begraaf
plaats en op het plein aldaar. Vóór
de tenten zal dan komen de afd.
Landbouwwerktuigen. Een extra
grote tent staat vooraan in de plaats
van de kleinere houten tentoonstel
lingshal, welke bij grotere toeloop
van publiek wat te bekrompen is
gebleken. In tent I komt dan een
uitgebreide afd. bloemen en planten.
Een parkgedeelte met ruime paden
zal dan als het ware een entréehal
vormen. Daarnaast komen in deze
tent diverse agrarische zaken, zo
mede de daarbij behorende stands
van allerlei aard. Er zijn reeds ve
lerlei contracten voor deze belang
rijke tentoonstellingsafdeling tot
stand gekomen en er zijn allerlei
toezeggingen gedaan. In een tweede
grote tent komt dan de afd. Pluim
vee. De ervaring van vorige jaren
heeft geleerd dat een ruimere opzet
van deze zeer interessante tentoon
stellingsafdeling noodzakelijk is.
Groter opzet.
De afd. kleinvee Is voor Pur-
merend en zijn markt van zulk een
grote betekenis geworden, dat de op
zet groter moet worden dan ooit te
voren. Als derde eveneens extra
groots opgezette komt dan de afd.
Handelsstands. Dat wordt een ten
toonstellingshal van minstens 1000
vierkante Meter groot. Hiervoor
evenals voor de buitenstands, heeft
het organiserende comité nu reeds
intekeningen ontvangen. Stellen we
hiernaast dat behalve aan de vooi*-
bereiding van deze tentoonstelling
nog wordt gewerkt aan het tot stand
komen van een extra grote veeten
toonstelling met een zeer belangrijke
Distrjctsfokveedag dan staat het wel
weer vast dat de nazomer 1949 Pur-
merend op dat gebied alleen reeds
veel belangrijks bicden'zal. Over di
verse attracties buiten de tentoon-
47. Weldra is Pom, dank zij de
hulp van Wetsnavel en zijn twee
broertjes van alle verf verlost en nu
is ons dappere drietal klaar om ver
der te gaan met hun goede daden.
Zullen zij de tweede keer meer suc
ces hebben?
48. Hun eerste goede daad is op
een mislukking uitgelopen. „Weet je
wat het is", zegt Pam na diep nage
dacht te hebben. „We moesten een
club hebben. Samen met onze vrien
den. I n gaan we vergaderen en
kunn n we alle dieren uitleggen,
wat padvinders nu eigenlijk zijn".
„Reuze!" roept Pom. „En dan zul
len ze ons ook beter begrijpen ala
we hen willen helpen".
49. Pim, Pam en Pom willen een
padvindersclub oprichten. Dat is 'n
heel goed idee van die kleine hond
jes. „We vragen of onze vriendjes
uit de klas ook lid worden", zegt
Pam. „Ja goed!" roept Pim opge
wonden. „Tommie en Brommie wil
len vast meedoen. En Kobus ook.
Laten we het dadelijk aan hen gaan
vragen".
50. Wetsnavel heeft al die tijd aan
dachtig geluisterd, maar wil nu ook
wat zeggen. „Weet je wel, dat je een
clubhuis nodig hebt, als .je wilt ver
gaderen?" roept hij. „Alle verenigin-
hebben een eigen clubhuis". Ja,
dat is nu weer een nieuwe moeilijk
heid, Hoe komen Pim, Pam en Pom
aan een clubhuis?
ELKE DAG LEGGEN de moderne luchtreuzen met de regelmaat van een
uurwerk duizenden kilometers af en wat men vroeger een bijzondere
heldendaad noemde is thans dagelijkse routine geworden. Het behoeft geen betoog,
dat dit pas mogelijk werd toen het vliegtuig zich ontwikkeld had van het open
tweedekkertje, waarmee de eerste lijndiensten werden onderhouden, tot het huidige
vervoermiddel dat op een zo hoge mate van betrouwbaarheid mag bogen.
Automatisch omkeerbare
schroeven
ALS MEN het interieur van de
stuurhut van een modern ver
keersvliegtuig ziet cn dit ver
gelijkt met de primitieve inrich
ting van een cockpit uit de twin
tiger jaren, dan btlijkt onmiddel
lijk de geweldige vooruitgang,
welke de voortschrijdende tech
niek heeft mogelijk gemaakt.
Waren vroeger slechts de ele
mentaire navigatie-instrumenten
aanwezig, thans duizelt het de
leek van de wirwar van knop
pen, draden, wijzers en nieters,
welke het huidige vliegtuig-in
strumentarium vormen. Toch is
ook dit in wezen veel eenvoudi
ger dan het lijkt. Ten eerste zijn
alle beiangrijke instrumenten
dubbel uitgevoerd, ten tweede
neemt de boordwerktuigkundige
een belangrijk deel van de con
trole over.
De stuurhut
Als men van de cabine uit naar de
stuurhut gaat, komt men allereerst in
de navigatie-ruimte. In het dak hier
van bevindt zich een glazen koepel,
de z.g. „dome" welke wordt gebruikt
bü astronomische waarnemingen.
Achter de stuurstoelen is de plaats
van de boordwerktuigkundige. De
voornaamste instrumenten die hij
voor zich heeft zijn de toerentellers
van de motoren, benzinedrukmeters,
olie-drukmeters, olie-temperatuur
meters, cylinderkoptemperatuurme-
ters, verschillende standaanwijzers,
enz.
De voornaamste instrumenten waar
d vlieger mee te maken heeft zijn
de hoogte- en snelheidsmeters, hori
zonaanwijzers, k< mpas, bochtaanwij
zers, stijgsnelheidsmeters en de auto
matische piloot. De instrumenten
zijn zo gegroepeerd, dat zij met één
blik kunnen worden overzien. De
lste vliegér zit altijd links, de twee
de rechts. Overigens zijn er wat be
treft de indeling van de bemannings
ruimte bij verschillende vliegtuig
typen geringe verschillen op te mer
ken. Zo zit b.v. bij de DC-6 de boord-
werktuigkundige tussen de beide
vliegers in.
„Checken"
Bij de starts en landingen leest
de boordwerktuigkundige hard
op de z.g. „checklist" af. Op deze
lijst staan alle te verrichten han
delingen vermeld. Zo zal hij b.v.
bij de landing zeggen: „Wieden
uit", waarop de vlieger de be
treffende andle overzet en ant
woordt Wielen uit". Zou de
vlieger Wx'geten de wielen uit te
laten, an gaat er, als hij gas te
rugneemt voor de landing, op
zijn instrumentenbord een lamp
je branden, terwijl er bovendien
een claxon begint te loeien.
IJsbestrijding
Ijsafzetting op de vleugels en
staartvlakken, welke onder bepaalde
omstandigheden kan optreden, was
vroeger een van de vijanden van de
luchtvaart. H' rdoor immers kon de
vorm van de vleugeldoorsnede zoda
nig veranderd worden, dat de vleu
gel niet meer droeg. Thans kan men
door verschillende, in principe zeer
eenvoudige, systemen dat gevaar af
doende bezweren. Bij sommige vlieg
tuigtypen zün oo de voorkanten van
vleugels en staartvlakken zwarte
rubberstroken aangebracht; deze
kunnen als een fietsband worden op
gepompt, waardoor de ijslaag gebro
ken en door de wind weggeblazen
wordt. Aüv.-re vliegtuigtypen heb
ben vleugels en staartvlakken met
verwarmde voorlijsten, zodat zich
hierop in h* ?heel geen ijs kan af
zetten. Dit is de z.g. thermische ijs-
bestrijding.
Omkeerbare schroeven
Daar de moderne vliegtuigen met
een betrekkelijk hoge snelheid lan
den, hebben zij een lange uitloop.
Om deze uitloop te bekorten heeft
men tegenwoordig de schroeven om
keerbaar gemaakt; in de landing
gaan ze dus in plaats van een trek
kracht een duwkracht leveren. Dit
geschiedt pas als de machine op de
grond staat; het systeem is zo uitge
voerd, dat, wanneer het toestel met
het neuswiel en met een van de
hoofdwielen op de grond staat, de
schroeven automatisch omgekeerd
worden.
Hydraulische apparaten
Het hydraulisch systeem is 'n zeer
belangrijk onderdeel in een modern
vliegtuig. Het wordt gebruikt om in
de lucht de roeren te bedienen, het
onderstel in en uit te pompen, de
remklappen te bedienen en de rem
men in werking te brengen, sturen
op de grond, als schokbreker bij de
landing, voor de riuurautomaat, enz.
De pompen van dit systeem, dat
werkt met oliedruk, worden aange
dreven door de motoren; omdat dit
systeem zo belangrijk is, heeft men
echter een hulpsysteem aangebracht,
dat electrisch of met de hand be
diend kan worden.
Geen wonder dus dat het in-
strumentetarium van de tegen
woordige vliegtuigen uitgebreid
is. Het is ten eerste nodig om al js
vlieghandelingen te verrichten
en bovendien om hier weer con-
tróle op uit te oefenen, daar hel
nu eenmaal niet mogelijk is voor
de gezagvoerder, om tijdens de
vlucht eens uit te stappen. Door
een doelmatige groepering van de
instrumenten en een efficiënte
taakverdeling is het werk van de
gezagvoerder in wezen echter
niet moeilijker geworden, terwijl
de veiligheid en betrouwbaarheid
van het luchtverkeer er in hoge
mate door zijn opgevoerd.