I» 'f Het zenuwcentrum van het vliegtuig Schiphol in ahvachting -J Nazomerfeesten 1949 im #1 anfl #1 om door J. P. van Exter^ In de stuurhut duizelt het de leek Wielen uit!' Wielen uit!" DE RIJPER Vorig jaar 750.000 bezoekers. In de afgelopen jaren is Schiphol steeds een van de grootste vacantie- attracties geweest, ieder jaar steeg het aantal bezoekers van onze natio nale luchthaven. In 1948 waren het er meer dan 750.000. Schiphol bereidt zich thans weer voor op de drukte, die a.s. zomer zal brengen. Men verwacht ook dit iaar weer een grote stroom bezoekers, vooral omdat het uiterlijk van Schiphol in de afgelopen winter zich be langrijk gewijzigd heeft. Het houten barakkenkamp is verdwenen en waar eens de talrijke houten gebouwtjes stonden wordt thans het hobbe lige beton vlak niet pneumatische boren en betonmolens herschapen in een fraai platform. De afhandeling van de passagiers en de goederen heeft nu plaats in het fraaie nieuwe stationsgebouwvan de dakpromenade van dit gebouw hebben de bezoekers een prachtig gezicht op de aankomende en ver trekkende vliegtuigen. die tot vlak voor het gebouw kunnen taxiën. Het gezellige caférestaurant met dakterras zal menigeen tot een zitje noden, terwijl bovendien in Mei een aparte restaurantietent zal worden geopend om de grote belangstelling gedurende de zomermaanden te kunnen verwerken. De rondleiders van de K.L.M. maken zich weer gereed om de dui zenden belangstellenden langs de zilveren vogels op Schiphol's platform te leiden en hen in een recordtempo een dosis elementaire luchtvaart kennis bij te brengen. Onder meer zullen zij hen een en ander vertellen over het werk van de mannen op de houten verkeerstoren aan de rand van het platfonn, die in de loop van de zomer zullen verhuizen naar de vier verdiepingen hoge stalen verkeerstoren naast het stationsgebouw, waaraan thans de laatste hand gelegd wordt. Aan de rand van het platfonn staat een romp van een Douglas D.C.-3 vliegtuig, waarin de volledige cockpit- en cabine-installatie intact is gelatendé deelnemers aan de rondleiding kunnen hierin binnenwandelen en een kijkje nemen in hét interieur van deze machine; zelfs het heilig dom van de gezagvoerder mogen zij betreden. Ons Postduivenhoekje „Met welke duiven zal ik meedoen op de allereerste vluchten?" Men moet bedenken dat de eerste voorjaarsvluchten onder weinig gunstige weersomstandigheden ver lopen. Dat de duiven half of einde Maart, begin Mei niet in „forrne" zijn. Dat ze beslist zuilen lijden on der de slechte omstandigheden van he- weer. De gevolgen: verlies van duiven. Wij weten, hoe moeilijk het is de lief hebbers aan te zetten van niet te vroeg aan cle vluchten deel te nemen. Hun geduld onderging reeds een zware proef, want al die lange win termaanden kon niet gespeeld wor den. Laten we dan eens nagaan, welke categorie van duiven het beste op de allereerste vluchten kunnen gezét worden. ,,De oude duiven". Wie succes wil hebben op de eerste vluchten, doet vogels in de mand die reeds meerdere malen deze vlucht gemaakt hebben- Zulke vogels weten wat reizen onder gure weersomstan digheden is en kennen de gevaren er aan verbonden. „De duivinnen". De weduw-spelers hebben er een bijzonder belang bij, wat werk te ge ven aan hun duivinnen, temeer nog dat wanneer het weduwspel begint de rol van de duivinnen een absoluut passieve rol is. „De late jongen." Er zijn zekere kampioenen, die de late jongen spelen op de eerste vluch ten. Dat het verlies aanzienlijk is, mag niet gezegd worden. Voor hen, die veel duiven hebben, is het een zifting als geen andere. Weduwspe- lers kunnen er belang bij hebben hun kweek van het najaar te beproe ven. Wat ons betreft, wij laten de late jongen liefst met rust. Zo ma ken ze als jaarling het best hun rui in orde, om als twee-jarige duif in de volle strijd te komen. De werkelijk goede duiven zullen dit geduld ruimschoots vergoeden. Zonder geduld kan het nu eenmaal niet in onze sport. Men moet vooral de duiven „weten te kiezen" voor de eerste vluchten. Duiven, die sinds Januari aan de kweek zijn. kunnen ge$n ernstige candidaten zijn. Speelt 'enkel erva ringsvolle duiven. Te veel liefheb bers „.enen, dat alle duiven op de eerste vluchten mee kunnen dingen, fout!! Hoe klein in aantal de duiven op ons hok ook aanwezig mochten zijn, wij kunnen toch steeds de volgende onderverdeling maken. Ie. De enkele duiven (misschien maar twee), waarmede we ons zullen „vermaken" op de allereerste vluch ten. 2e. De duiven die deel uit maken en deel nemen aan de mooie Juni- J uli-Augustus-vluchten. 3e. De duiven voor de verre fond- v luchten. Nog een goede raad voor hen, die deze onderverdeling, om welke rede- non ook niet kunnen bijtreden: Speelt nooit op é'n vlucht al uw foede duiven. BEEN* GEBROKEN GROOT-SCHERMER. Bij de op 2de Paasdag gespeelde voetbalwed strijd had de G.S.V.-speler, K. van Tiel, het ongeluk een been te breken. Hij werd naar het ziekenhuis te Pur- merend vervoerd. RAADSZITTING ZUID- EN N.-SCHERMER. De raad der gemeente komt in openba re zitting bijeen op Woensdag 27 April a.s. des middags 2 uur. De agenda vermeldt o.a.: Voorstel tot conversie van de geld lening groot f 12.000,— pro resto i 6753.55 thans rentende Vk pCt. in een geldlening tot gelijk bedrag te gen een rente van 3 pCt. Voorstel tot uitbreiding en verbe tering van de Openbare Begraaf plaats te Grootschermer. Voorstel inzake de periodieke af treding van de leden van het Bur gerlijk Armbestuur. Behandeling van de besluiten van Gedeputeerde Staten van Noord-Hol land tot vaststelling van de jaarwed den van burgemeesters in gemeen ten beneden 2000 zielen en van se cretarissen in het algemeen. Voorstel tot het verlenen van een subsidie aan de Stichting voor Gees telijke Volksgezondheid in Noord- Holland, gevestigd te Alkmaar. Voorstel tot het verlenen' van een subsidie van f ?5 (voor éénmaal) aan de Plattelands Jongeren Vereni ging te Grootschermer ten behoeve van het door haar ter hand te ne men jeugdwerk. Voorstel tot aankoop van een pro- jectieapparaat ten behoeve van de O. L.-scholen in de gemeente. Voorstel tot het vaststellen van 'n verordening, houdende de regeling aangaande het verlenen van een ver goeding bij vrijwillige beschikbaar stelling van woonruimte. P.V. „DE REISDUIF" WEST-GRAFTDIJK. Zaterdag avond van 17.30 uur tot 19 uur wor den de duiven Lrugekorft voor Zeven bergen (N.-Br.). Zaterdag 30 April inkorven voor de eerste grote Bondsvlucht Roozen- daal. GESLAAGDE KUNSTAVOND GROOT-SCHERMER. In café Van Truyen werd een avond gegeven uit gaande van de Plattelandsvrouwen, Holl, Mfj. v. Landb. en de P.J.G. Voor een zeer talrijk publiek trad op de bekende voordrachtkunstenares mej. Aafje Top. Zfj had voor deze avond gekozen: „De stemmen", van Amoene van Haersholt Dit was de eerste maal dat mej. Top dit voordroeg. In 1949 was voor dit werk de P. C, Hooft-prijs toegekend. Na de opening door de heer P. Schermerhorn, zong een koortje der Plattelandsvrouwen een paar num mers, welke goed werden vertolkt. Hierna hoorden we de kunstenares mej. Top. Natuurlijk kan men van mening verschillen over het onder werp dat werd voorgedragen. Het was tijdens haar optreden doodstil in de zaal. Een warm applaus was na afloop haar deel. Tenslotte zongen de P.J.C'ers nog een paar liedoren. Een welgeslaagde avond. PURMEREND. Er beginnen weer tekenen te ko-men van voorberei ding voor de Nazomerfeesten 1949. Dezer dagen hebben velen daarover een en ander kunnen vernemen. Het organiserende comité heeft namelijk een circulaire verzonden waarin standruimte wordt aangeboden aan belanghebbenden. Uit deze circu laire blijkt dat het comité dit jaar een andere opstelling van het ten ten-complex zal volgen dan in 1948. De indeling wordt nu zo gemaakt, dat het geheel kan worden opgeno men aan het gedeelte Nieuwstraat vanaf de Koestraat tot de Begraaf plaats en op het plein aldaar. Vóór de tenten zal dan komen de afd. Landbouwwerktuigen. Een extra grote tent staat vooraan in de plaats van de kleinere houten tentoonstel lingshal, welke bij grotere toeloop van publiek wat te bekrompen is gebleken. In tent I komt dan een uitgebreide afd. bloemen en planten. Een parkgedeelte met ruime paden zal dan als het ware een entréehal vormen. Daarnaast komen in deze tent diverse agrarische zaken, zo mede de daarbij behorende stands van allerlei aard. Er zijn reeds ve lerlei contracten voor deze belang rijke tentoonstellingsafdeling tot stand gekomen en er zijn allerlei toezeggingen gedaan. In een tweede grote tent komt dan de afd. Pluim vee. De ervaring van vorige jaren heeft geleerd dat een ruimere opzet van deze zeer interessante tentoon stellingsafdeling noodzakelijk is. Groter opzet. De afd. kleinvee Is voor Pur- merend en zijn markt van zulk een grote betekenis geworden, dat de op zet groter moet worden dan ooit te voren. Als derde eveneens extra groots opgezette komt dan de afd. Handelsstands. Dat wordt een ten toonstellingshal van minstens 1000 vierkante Meter groot. Hiervoor evenals voor de buitenstands, heeft het organiserende comité nu reeds intekeningen ontvangen. Stellen we hiernaast dat behalve aan de vooi*- bereiding van deze tentoonstelling nog wordt gewerkt aan het tot stand komen van een extra grote veeten toonstelling met een zeer belangrijke Distrjctsfokveedag dan staat het wel weer vast dat de nazomer 1949 Pur- merend op dat gebied alleen reeds veel belangrijks bicden'zal. Over di verse attracties buiten de tentoon- 47. Weldra is Pom, dank zij de hulp van Wetsnavel en zijn twee broertjes van alle verf verlost en nu is ons dappere drietal klaar om ver der te gaan met hun goede daden. Zullen zij de tweede keer meer suc ces hebben? 48. Hun eerste goede daad is op een mislukking uitgelopen. „Weet je wat het is", zegt Pam na diep nage dacht te hebben. „We moesten een club hebben. Samen met onze vrien den. I n gaan we vergaderen en kunn n we alle dieren uitleggen, wat padvinders nu eigenlijk zijn". „Reuze!" roept Pom. „En dan zul len ze ons ook beter begrijpen ala we hen willen helpen". 49. Pim, Pam en Pom willen een padvindersclub oprichten. Dat is 'n heel goed idee van die kleine hond jes. „We vragen of onze vriendjes uit de klas ook lid worden", zegt Pam. „Ja goed!" roept Pim opge wonden. „Tommie en Brommie wil len vast meedoen. En Kobus ook. Laten we het dadelijk aan hen gaan vragen". 50. Wetsnavel heeft al die tijd aan dachtig geluisterd, maar wil nu ook wat zeggen. „Weet je wel, dat je een clubhuis nodig hebt, als .je wilt ver gaderen?" roept hij. „Alle verenigin- hebben een eigen clubhuis". Ja, dat is nu weer een nieuwe moeilijk heid, Hoe komen Pim, Pam en Pom aan een clubhuis? ELKE DAG LEGGEN de moderne luchtreuzen met de regelmaat van een uurwerk duizenden kilometers af en wat men vroeger een bijzondere heldendaad noemde is thans dagelijkse routine geworden. Het behoeft geen betoog, dat dit pas mogelijk werd toen het vliegtuig zich ontwikkeld had van het open tweedekkertje, waarmee de eerste lijndiensten werden onderhouden, tot het huidige vervoermiddel dat op een zo hoge mate van betrouwbaarheid mag bogen. Automatisch omkeerbare schroeven ALS MEN het interieur van de stuurhut van een modern ver keersvliegtuig ziet cn dit ver gelijkt met de primitieve inrich ting van een cockpit uit de twin tiger jaren, dan btlijkt onmiddel lijk de geweldige vooruitgang, welke de voortschrijdende tech niek heeft mogelijk gemaakt. Waren vroeger slechts de ele mentaire navigatie-instrumenten aanwezig, thans duizelt het de leek van de wirwar van knop pen, draden, wijzers en nieters, welke het huidige vliegtuig-in strumentarium vormen. Toch is ook dit in wezen veel eenvoudi ger dan het lijkt. Ten eerste zijn alle beiangrijke instrumenten dubbel uitgevoerd, ten tweede neemt de boordwerktuigkundige een belangrijk deel van de con trole over. De stuurhut Als men van de cabine uit naar de stuurhut gaat, komt men allereerst in de navigatie-ruimte. In het dak hier van bevindt zich een glazen koepel, de z.g. „dome" welke wordt gebruikt bü astronomische waarnemingen. Achter de stuurstoelen is de plaats van de boordwerktuigkundige. De voornaamste instrumenten die hij voor zich heeft zijn de toerentellers van de motoren, benzinedrukmeters, olie-drukmeters, olie-temperatuur meters, cylinderkoptemperatuurme- ters, verschillende standaanwijzers, enz. De voornaamste instrumenten waar d vlieger mee te maken heeft zijn de hoogte- en snelheidsmeters, hori zonaanwijzers, k< mpas, bochtaanwij zers, stijgsnelheidsmeters en de auto matische piloot. De instrumenten zijn zo gegroepeerd, dat zij met één blik kunnen worden overzien. De lste vliegér zit altijd links, de twee de rechts. Overigens zijn er wat be treft de indeling van de bemannings ruimte bij verschillende vliegtuig typen geringe verschillen op te mer ken. Zo zit b.v. bij de DC-6 de boord- werktuigkundige tussen de beide vliegers in. „Checken" Bij de starts en landingen leest de boordwerktuigkundige hard op de z.g. „checklist" af. Op deze lijst staan alle te verrichten han delingen vermeld. Zo zal hij b.v. bij de landing zeggen: „Wieden uit", waarop de vlieger de be treffende andle overzet en ant woordt Wielen uit". Zou de vlieger Wx'geten de wielen uit te laten, an gaat er, als hij gas te rugneemt voor de landing, op zijn instrumentenbord een lamp je branden, terwijl er bovendien een claxon begint te loeien. IJsbestrijding Ijsafzetting op de vleugels en staartvlakken, welke onder bepaalde omstandigheden kan optreden, was vroeger een van de vijanden van de luchtvaart. H' rdoor immers kon de vorm van de vleugeldoorsnede zoda nig veranderd worden, dat de vleu gel niet meer droeg. Thans kan men door verschillende, in principe zeer eenvoudige, systemen dat gevaar af doende bezweren. Bij sommige vlieg tuigtypen zün oo de voorkanten van vleugels en staartvlakken zwarte rubberstroken aangebracht; deze kunnen als een fietsband worden op gepompt, waardoor de ijslaag gebro ken en door de wind weggeblazen wordt. Aüv.-re vliegtuigtypen heb ben vleugels en staartvlakken met verwarmde voorlijsten, zodat zich hierop in h* ?heel geen ijs kan af zetten. Dit is de z.g. thermische ijs- bestrijding. Omkeerbare schroeven Daar de moderne vliegtuigen met een betrekkelijk hoge snelheid lan den, hebben zij een lange uitloop. Om deze uitloop te bekorten heeft men tegenwoordig de schroeven om keerbaar gemaakt; in de landing gaan ze dus in plaats van een trek kracht een duwkracht leveren. Dit geschiedt pas als de machine op de grond staat; het systeem is zo uitge voerd, dat, wanneer het toestel met het neuswiel en met een van de hoofdwielen op de grond staat, de schroeven automatisch omgekeerd worden. Hydraulische apparaten Het hydraulisch systeem is 'n zeer belangrijk onderdeel in een modern vliegtuig. Het wordt gebruikt om in de lucht de roeren te bedienen, het onderstel in en uit te pompen, de remklappen te bedienen en de rem men in werking te brengen, sturen op de grond, als schokbreker bij de landing, voor de riuurautomaat, enz. De pompen van dit systeem, dat werkt met oliedruk, worden aange dreven door de motoren; omdat dit systeem zo belangrijk is, heeft men echter een hulpsysteem aangebracht, dat electrisch of met de hand be diend kan worden. Geen wonder dus dat het in- strumentetarium van de tegen woordige vliegtuigen uitgebreid is. Het is ten eerste nodig om al js vlieghandelingen te verrichten en bovendien om hier weer con- tróle op uit te oefenen, daar hel nu eenmaal niet mogelijk is voor de gezagvoerder, om tijdens de vlucht eens uit te stappen. Door een doelmatige groepering van de instrumenten en een efficiënte taakverdeling is het werk van de gezagvoerder in wezen echter niet moeilijker geworden, terwijl de veiligheid en betrouwbaarheid van het luchtverkeer er in hoge mate door zijn opgevoerd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Rijper Courant | 1949 | | pagina 2