Hachelijk avontuur van Ned. ballon vaarders in de Vendee Twee passagiers bij daling uit mand v geslingerd SISSEND GAS EN BEVROREN BALLAST Montgomery is een „vreemdeling in Engeland Het duizelt de „Eugelse Iereu" Deviezen voor motorrijders Romantisch huwelijksbootje usard een oorlogsschip DE RIJPER In het zwaaiende mandje DE BALLONVAART VAN DE heer en mevrouw Boesman en de heer De Vos Klootwijk op Koninginnedag, toen er in Enschedé werd gestart en 17'2 uur later in de Vendée (Frankrijk) werd geland, heeft heel wat stof doen opwaaien. Wanneer we het echtpaar Boesman in zijn gezellige woning in Den Haag opzoeken is het bijna onmogelijk zich mevrouw Boesman, die als een vol maakte gastvrouw thee, koekjes en sigaretten ronddeelt, voor te stellen, alleen in een ballonmand op een hoogte van drieduizend meter, terwijl een razende wind de ballon in de richting van de Atlantische Oceaan, die slechts twintig kilometer verwijderd is, voortstuwt. En toch, het is allemaal echt gebeurd. Het gezegde van de heer Boesman, dat ballonvaren even veilig is als theedrinken, is door deze vaart afdoende gelogenstraft. r Spel met de dood Enschedé vierde zijn Koninginnedag en duizenden waren opgetrokken naar het Van Heek-park, waar de heer en mevrouw Boesman en de heer De Vos Klootwijk zouden starten voor een récord vaart. De start was voorspoedig stralend weer en een licht briesje. Enschedé—Duitsland, dan weer over de Achterhoek en dan weer Duitsland. Wèsel, Krefeld, München Gladbach, Aken;' boven België begon het reeds donker te worden. Luik, dwars over België en toen het licht begon te wor den omstreeks vier uur in de morgen bevonden de Nederlandse ballonvaar- ders zich boven midden-Frankrijk. Alles was zeer voorspoedig gegaan in het kleine mandje. Alleen heerste er constant een temperatuur van tien graden onder nul. De enigszins vochtige 'ballast, die in Enschedé was ingenomen, was bevroren en het ballastwerpen ging met veel moeite gepaard. De instru menten wezen een windsterkte aan van meer dan vijftig kilometer per uur. Toen de ballon steeds meer Westwaarts dreef werd het hoog tijd om te landen, wilde men niet in zee drijven. Spanning Er heerste een gespannen sfeer in de kleine mand. De vaarders voelden dat ze in gevaar waren. De windkracht nam in .sterkte toe en de zon kwam hoger aan de hemel, wat tot gevolg had, dat het gas uitzette en de ballon steeds hoger steeg. De uitlaatklep bleef voort durend openstaan, maar dit hielp niet veel, want hoewel er gas ontsnapte, de ballon minderde geenszins hoogte. Ein delijk ging er een zucht van verlichting óp en de hoogte minderde. Duizena meter, zevenhonderd, vijfhonderd. De stormwind hield aan. Plotseling zag mevrouw Boesman de zee Nee, het was gezichtsbedrog. De angst ging haar parten spelen. Er moest worden geland. Daar beneden achter die wijngaard. De heer De Vos Klootwijk trok aan het ventiel en toen, met een snelheid van ongeveer drie meter per seconde, viel de ballon naar beneden. Een smak, NAAR ZWITSERLAND WEST-GRAFTDIJK. Dinsdagmor gen vroeg vertrokken de leden van de P.J.G., afdeling Starnmeer en Groot Schermer voor hun tiendaagse reis naai- het land van sneeuw en ijs. Deze reis staat onder leiding van de bekende Monte-Carlo rijder, de heer K. Kruit uit Schagen. De bus van veertig personen was geheel gevuld en in opgewekte stem ming vertarok men. De eerste avond hoopt men in het plaatsje Ettelbruck in Luxemburg te overnachten. Daar na gaat men de volgende morgen verder naar Interkirchen (Zwitser land). Dit zal de plaats van bestem ming zijn en van daar uit zal men zes dagen "lang de gehele omtrek gaan verkennen. BOEKBESPREKING VOOR DE NED. VER. VAN HUISVROUWEN GRAFT. Dinsdag j.L hield de Ned. Vest. van Huisvrouwen, afd. De Rij p- Graft een bijeenkomst in café Van de Gragt. Eerst werden enige huis houdelijke zaken behandeld. De uit gaansdag is vastgesteld op 1 Juni. De reis gaat per Hooiberg Tours naar de omgeving van Arnhem, waarbij' o.a. een bezoek aan het Openlucht mu seum, aldaar op het programma staat. Hierop besprak mevr. Rinsema— Schipper uit Midden-Beemster het boek: Onrustig is ons hart van Diet Kramer. Spreekster heeft met de behandeling van dit bekende boek de dames een buitengewoon mooie avond bezorgd. De boeiende uiteen zetting werd met aandacht door de aanwezigen gevólgd. de mand kantelde en de twee manne werden er uitgeslingerd en bleven eve buiten bewustzijn liggen. Als een caroussel Toen kreeg de wind weer vat op de ballon, die nu veel. lichter geworden was. De ballon draaide rond als een caroussel en de mand begon hevig te slingeren. Met een snelheid van acht meter per seconde steeg mevrouw Boesman alleen omhoog en zag nog net hoe haar man tussen de druiven ranken lag. De heer De Vos Klootwijk zat naar boven te kijken en maakte een hulpeloos gebaar. Dit werd voor mevrouw Boesman een spel met de dood. Drieduizend meter hoog, alleen in een mandje en de Atlantische Oceaan nog geen twintig kilometer verder, waar zij met een snelheid van meer dan tachtig kilometer per uur werd heengedreven. Maar haar geest bleef vaardig en haar handen actief. Zij hield het ventiel waardoor zij het gas hoorde ontsnappen, stevig omkneld en ja, de hoogte minderde, langzaam maar zeker. Plots ging de daling weer te onrustbarend. Zij rukte een zakje met bevroren zand open en wist zodoende de snelle val enigszins te breken. „Ik had een gevoel alsof ik op een op hol slaand paard was gezeten, met de teugels in de hand". De teugels waren het ventielkoord en het touw van de scheurbaan. Een smak, en weer een smak. Krampachtig trok zij aan de scheurbaan, waardoor een grote hoeveelheid gas zou ont snappen. Helaas, de scheurbaan ging niet helemaal open en weer werd de ballon een speeltuig van de wind. Precies over het dak van een boerderij met een razende snelheid. Toen een nieuwe ruk aan de scheurbaan, vlak boven een klaverveld. ,,Ik moest wel", vertelde mevrouw Boesman met een kleur van opwinding, ,,ik moest wel, want nog geen honderd meter verder zag ik hoogspanningskabels en dat zou onherroepelijk het einde zijn geweest". Bewusteloos De uitputting en de spanning werdén haar te machtig en zij raakte buiten bewustzijn. ,,Toen ik weer bijkwam stond er een Frans boertje over me heen gebogen, dat ik van blijdschap om zijn nals ben gevallen". Zo eindigde deze gevaarlijke tocht in St. Gemtne la Plaine aan de Atlantische kust. Intussen waren enkele Franse mili taire watervliegtuigen door de heren Boesman en De Vos Klootwijk gealar meerd en deze verkenden reêds de kustlijn van de oceaan om mevrouw Boesman bij een eventuele landing in zee direct te kunnen helpen. ,.U heeft er zeker wel gèuoeg van, na dit avontuur vroegen wij mevrouw Boesman.Aanstaande Zaterdag stijgen we weer op in Vaals voor een doel vaart", was het antwoord. ZELDZAAM JUBILEUM Vandaag herdenkt de heer Rein Hettinga te Bolsward de dag, waarop hij voor 65 jaar zelfstandig de leiding van een boerenbedrijf op zich nam. Deze „Stanfries", is thans 80 jaar en leidt nog steeds zijn veehouderij on der de rook van Bolsward. In 1879 won hij de eerste prijs met hardrij den. Ook de harddravensport was hem dierbaar. Voorheen bekleedde deze krasse Friese boer verscheidene functies, o.a. was hij gedurende bij na 20 jaar lid van de raad der ge meente Wijmbritseradeel. 57. Ja, ja, nu moeten de padvin ders nog een clubhuis zien te vin den. Het is alweer Wetsnavel, die uitkomst brengt. De volgende dag, terwijl Pim de nieuwe leden in een groot boek schrijft, komt hij met een opgewonden vleugelslag aan vliegen. „Jongens", roept Wetsnavel al van ver. „Ik heb het gevonden. Ik heb het gevonden". 58. „Gevonden? Wat heb je ge vonden", vraagt Pam. „Ik wist niet eens dat je iets verloren had!" „Ach domkop, dat bedoel ik helemaal niet", roept Wetsnavel. „Ik heb.... ik heb ons clubhuis gevonden!" ein digt hij dan trots. Iedereen staart hem niet begrijpend aan. „Clubhuis gevonden? Waar? Waar" roepen ze dan allen eensklaps door elkaar. Iers avontuur 59. Wetsnavel geniet van de op winding die hij heeft veroorzaakt. „Luister", roept hij en vliegt met zo'n vaart boven op de hoed van Pim, dat deze over Pim's oren heen- zakt. Maar hij 'fnerkt het niet eens, zo opgewonden is hij. „Jullie ken nen toch allemaal wel die oude hut, die aan het Zandpad staat? Die hut staat al een hele tijd leeg en hét dak is een beetje lek. Maar voor de rest is het een reuze clubhuis". 60. Ja, daar zijn ze het allemaal over eens. Dat ze daar niet eerder aan gedacht hebben. „We kunnen die hut gemakkelijk zelf wat op knappen", zegt Wetsnavel weer. „Weet je wat we doen moesten? Er eens een kijkje gaan nemen". Zo gezegd, zo gedaan. Nog diezelfde middag gaan ze naar de oude, ver vallen hut toe. En ze spreken af, dat ze de volgende dag meteen met de reparaties zullen beginnen. Verwarde situatie na de afscheiding van Eire (Van onze tondeuse correspondent) CINDS ZU1D-IERLAND op Tweede Paasdag met veel trompetgeschal, kanon- •n schoten, parades en vuurwerk als onafhankelijke republiek uit het Britse Gemenebest Is getreden, vragen de bijna twee mlllloen In Engeland woonachtige Zuid-Ieren zich af, tot welke vlag zij nu behoren. Zij bevinden zich dan ook In een zeldzame situatie, veroorzaakt door de tegenstrijdige natlonaliteits-bepalingen, die voor hen zijn vastgesteld door Dublin en Londen. Engeland beschouwt hen n.I. niet als vreemdelingen hier, terwijl de Ierse republiek hen op het hart drukt, dat zij in Engeland wel degelijk vreemdelingen zijn, als overzese onderdanen van de Ierse republiek.! „Wij zijn noch servet noch tafellaken en vallen nu feitelijk onder en boven alle wetten", Is sinds Pasen het vertwijfelde commentaar van alle Zuid leren in Engeland. Van het Engelse standpunt bezien scheen de oplossing eenvoudig. Het kwam er op neer. dat deze Ieren een dubbele nationaliteit kregen. De Engel se en Ierse tegelijk. Men had er in Londen echter geen rekening mee gehouden, dat de Ierse regering een andere regeling had ge troffen, omtrent haar twee miliioen in Engeland wonende onderdanen. Van Dublin uit kondigde men namelijk aan, dat die Engelse maatregel alles goed en wel was, maar dat iedere Zuid-Ier in Engeland die dat Britse staatsbur gerschap erbij zou aanvragen, automa tisch zijn Ierse paspoort zou verliezen! Dat was voor de leren hier een heel ding. Een Ier is nu eenmaal bijzonder trots op zijn groene eiland, zelfs al moeten velen de kost noodgedwongen in Engeland verdienen. Men wilde zijn Zuid-Ierse paspoort echter niet graag verliezen. Het gevolg hiervan was, dat van 1 Januari af tot nu toe slechts 3000 van deze twee miliioen in Enge land gevestigde Zuid-Ieren hun Britse papieren er bij hebben aangevraagd. De rest heeft de zaak maar laten lopen en redeneert, dat Londen tenslotte geen tijdlimiet voor het aanvragen dezer papieren heeft vastgesteld en dat het bovendien niet eens verplicht is. Want al zegt Londen, dat men zijn Ierse paspoort erbij mag behouden, wat zou dat helpen, als Dublin het dan tóch zou intrekken „Illegaal" Duizenden der hier gevestigde Zuid- Ieren zijn b.v. in Engelse rijksdienst, honderdduizenden maken deel uit van de Britse strijdkrachten, terwijl er bijna een dozijn Zuid-Ieren als „Engelse" parlementsleden in het Britse Lagerhuis zitten. Engelse advocaten wijzen erop, dat al deze leden sinds Pasen feitelijk illegaal hun functies uitoefenen en dat, hoewel de Britse regering hen niet als vreemdeling beschouwt en het verwer ven der Britse papieren daarom niet verplicht is, zij hier technisch zeer zeker vreemdeling zijn volgens het interna tionale recht. Het Britse parlement zal dan ook zeer binnenkort de zaak in behandeling nemen, nu gebleken is, dat de destijds zo eenvoudig lijkende oplossing van het erbij verwerven van Britse pa pieren" gefaald heeft, daar met uit zondering van de genoemde 3000, alle betrokken twee miliioen Zuid-Ieren hier hardnekkig aan hun Eire-paspoort vasthouden. Men zal een nieuwe wet geving tot stand zien te brengen, die hun positie hier wettig maakt. Intussen is nu de zotte situatie ontstaan, dat iedere Zuid-Ier in de Britse strijdkrachten lustig kan gaan deserteren, zonder dat hét leger het recht heeft hem te grijpen. Tech nisch gesproken hebben de zeer veie Ierse agenten in de Engelse politie macht nu niet het recht om een arrestatie te verrichten en zóu de arrestant op het horen van de on miskenbaar rijke Ierse tongval het recht hebben de agent te vragen of hij tot de bewuste 3000 „gelegali seerde" Ieren behoort. Zo niet, dan zou hij zich tegen arrestatie kunnen verzetten. Geen der ontelbare Zuid-Ierse rijks- en gemeenteambtenaren, doktoren, rechters en officieren enz. oefent zijii ambt hier nu wettig uit, voordat de Britse regering er hals over kop een nieuwe wet over uitvaardigt, daar alleen Britse personen dergelijke func ties kunnen bekleden. Geen der twee hXillioen Zuid-Ieren heeft momenteel feitelijk het recht om te stemmen, zelfs veldmaarschalk Montgomery niet! De in Zuid-Ierland geboren Montgomery,. hoofd van het Brtisé leger en opper bevelhebber van de strijdkrachten der Western Union landen, is wel het meest opmerkelijke voorbeeld van deze be lachelijke situatie! Hoewel hij er trots op is south of the border" géborén te zijn, is hij Brits in hart en nieren, maar is sinds Pasen technisch een vreemdeling" hier. Het is dan ook geen wonder dat de nodige wetsont werpen omtrent de Ieren hier in record tijd door het Britse parlement gejaagd zullen worden. Geen wonder, dat het de Ieren nu duizelt. Dublin laat zich echter niet af schepen. Hoewel Engeland hard nekkig weigert om Eire als een vreemde mogendheid te beschouwen en daarom geen gezant of ambassa deur naar Dublin zal zenden, zal Eire de huidige Ierse Hoge Commis saris te Londen binnenkort wel degelijk omdopen tot Gezant! {Nadruk verboden.) Voor België en Frankrijk Naar de K.N.M.V. mededeelt wór den door sommige deviezenbgnken aan motorrijders, die in het bezit zijn van een deviezen vérgunning voor een vacantiereis naar Frankijk en- Zwitserland;, doorreisdeviezen voor België en eventyëel Frankrijk ge weigerd, aangezien bedoelde facili teit voor „motorvoertuigen" geldt en hieronder door hen geen motorrij wielen wordt verstaan. De K.N.M.V. heeft zich naar aan leiding hiervan met de Nederlandse Bank in verbinding gesteld en thans van haar de bevestiging ontvangen, dat bovengenoemde regeling inder daad eveneens van toepassing is op motorrijwielen. SCHACHT NAAR CHILI. Dr. Hjalmar Schacht, Hitiers mi nister van Financiën, zal voor de technische leiding van een textiel firma te Santiago naar Ghili komert, aldus meldt het weekblad „Vea". Volgens onbevestigde bérichten zal Schacht tevens optreden als assessor van de Chileensè financiële autori teiten. O, die vrouwen Wreed getorpedeerd Onlangs stond een bruidegom voor de historische kerk van de „Hei lige Maria der Engelen" te Assisie zijn bruid na te kijken, die met een andere jonge man in eén auto het hazenpad had gekozen. Juist toen de huwelijksplechtigheid in bijzijn van wederzijdse ouders en vrienden zou beginnen, daalde de bruid de altaartreden af onder het voorwendsel, dat zij haar handtasje buiten in een auto had laten liggen, Zonder zich verder te bedenken stap te zij in de race-auto van een andere jongè món, die zich haastte haar buiten bereik van zijn rivaal te bren gen. Als pleister op de wonde der ge krenkte trots eiste de bruidegom, dat de zuster der bruid mét hem in dé echt zou worden vérbonden. Na éen lange discussie met de pastoor en de beide families werd dezè eis afge wezen en de bruidegom verliet riièt zijn vrienden de kerk om zijn troost in het bruiloftsontbijt te zoeken. A

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Rijper Courant | 1949 | | pagina 2