II Bijzondere PJ.G.- bij eenkomst jffl tlsrn tlOHfl door J. P. van Exter Impressies van de Wereldkampioenschappen wielrennen te Kopenhagen door „Argus" De eerste 400 m. stadsverkeer kosten een gulden of minder m rijper GEVONDEN EN VERLOREN DE RIJP. Bij de politie werden de volgende voorwerpen aangegeven: Gevonden: een blauwe pullover. Verloren: een vulpen. GESLAAGD DE RIJP. Op 22 en 23 Augustus slaagde de heer J. T. M. Pielage, on derwijzer aan de R.K. St. Josef- school, voor de acte van Bekwaam heid in de Tuinbouwkunde te Wage- nirvgen. De heer Pielage is hierdoor bevoegd tot het geven van een tuin- bouwcursus. TWEE DRENKELINGEN DE RIJP. Zondagmiddag raakte het 5-jarig zoontje van de heèr K. Hoek, Fred, bij de Nieuwe Beem- ster in de Tuingracht. De heer J. v. Veen zag het gespartel en wist de kleine weer op de kant te halen. Dit was reeds de tweede drenke ling in de familie, want de vorige eek Maandag was zijn broertje, de 3-jarige Nico Hoek, in het Bakkers grachtje achter de Ned. Herv. Kerk geraakt. Hier trad de heer C. Deck- witz uit Groot-Schermer als redder op. OPBRENST COLLECTE DE RIJP/GR AFT. De in onze om geving gehóuden collecte voor het Protestants Interkerkelijk Thuis front heeft, in De Rijp f 61 en in Graft f 19.07 opgebracht. De oudjes gingen uit OOST-GRAFTDIJK. In de vroege morgen van de 18e Augustus, heerste er in ons dorpje een ongewone druk te. Ongeveer 7 uur verzamelden het Comité voor de Uitgaansdag voor de Ouden van Dagen, zich met hunne dames benevens de oudjes uit Oost- Graf tdijk en Starnmeer in het café van de fam. De Haan, die zich be ijverde, om allen te voorzien van 'n kop koffie en een gebakje. De voorzitter van het comité, de heer A. Caton, heette allen hartelijk welkom en hoopte evenals vorige jaren op een mooie reis en een gezel lige, prettige stemming. Per Hooijberg's touringcar ging het toen in de richting Haarlem. In het Groenendaalse bos werd „opge stoken" en een kopje koffie gebruikt. Den Haag en Rotterdam Vandaar ging het naar Den Haag, waar allen genoten van het prach tige „Panorama Mesdag". Na een smakelijk diner in Iiarrison's Res taurant in de Spuistraat werd koers gezet naar Rotterdam. Daar werd ge reden door het grootse bouwwerk „de Maastunnel". Van de roltrap werd dóór enkelen gebruik gemaakt, gelukkig zonder letsel te bekomen. Als een zonnige slotacte volgde een rondvaart langs de grote zeekastelen in de Rotterdamse haven, een prach tige tocht die de reisgenoten nog lang zal heugen. Op de terugreis werd nog eens „opgestoken" in de speeltuin „De Grote Vink" te Voorschoten waar vooral door de dames druk gebruik werd gemaakt van de draaimolen en onze onvermoeide secretaris de Koekkoek als trekkracht fungeerde. Ongeveer half negen arriveerde het gezelschap hoogst voldaan, opge wacht door de dorpelingen in café De Haan terug. Dank De voorzitter dankte allen die had den medegewerkt om deze tocht te doen slagen, in het bijzonder de heer Hooijberg en de fam. De Haan voor hun goede zorgen voor en na. Namens de ouden van dagen dank te de heer O. de Goede in een kern achtige toespraak het comité voor de organisatie. „We hebben" zo zeide hij, „volop genoten", en we zullen hopen „tot volgend jaar". ELECTRISCHE WEIDE AFRASTE RING. In plaats van prikkeldraad wordt tegenwoordig voor weideafrasterj^g steeds mee,r gebruik gemaakt van zgn. electrisch schrikdraad. Een schrikdraad slaat onder electrische spanning met het doel paarden, vee en wild door de schok af te schrik ken en verwijderd te houden van de plaats, waar de draad gespannen is. Op de installateur zowel als op de gebruiker van een schrikdraad-in stallatie rust een grote verantwoor delijkheid, daar een installatie welke niet in orde is verbranding, brand en zelfs de dood kan veroorzaken. De directeur-generaal van de Ar beid heeft het daarom nuttig geoor deeld een boekwerkje het licht te doen zien met wenken voor de instal lateur en de gebruiker van de elec trische schrikdraad-installatie. Schrijver is ir. A. H. O. W. de Bats, electrotechnisch adviseur bij de Ar beidsinspectie. Schotten op bezoek SCHERMER. Het was druk In de Noordeindermeer op 11. Zaterdag avond, waar men bijeen kwam ten huize van de heer P. Schermerhom. In de koestal, daarvoor welwillend afgestaan, waren de P.J.G.-ers te saam vereend, met de Schotse Young Farmers aan de broodmaaltijd geze ten. Stipt op de aangegeven tijd om half zeven werd de bijeenkomst geopend, door de voorzitter van de P.J.G. W. Schermerhorn, die in het kort het doel, en de betekenis van deze samenkomst belichtte. Daarna sprak de leider der Young Farmers 'n kort woord, dat vertaald werd door Joop d!e Veer uit Schagen, die op prachtige wijze ais tolk fungeerde, wat veel tot het welslagen van deze avond bijdroeg. Na de broodmaal tijd begaven allen zich naar buiten, waai' verschillende volksdansen ge demonstreerd werden. Het was een leuk gezicht de Schotten in hun na tionale klederdracht daaraan te zien deelnemen. Daar alle dansen geza menlijk beoefend werden, was het ijs spoedig gebroken. Vooral het dan sen der gasten was de moeite waard, er werd daarbij veel van het uit houdingsvermogen gevraagd. Daarna werd dé dorst met thee en koek gelest en werden er over en weer vragen gesteld, betrekking hebbende op de wederzijdse land bouw. Wat zeer leerzaam was. Nadat te saam nog enige liederen werden gezongen, dankte mr. Bexer namens de gasten voor het onthaal, en allen die meegewerkt hadden om deze avond te doen slagen. Hij hoop te allen nog eens in Schotland te mogen zien. Ook de voorzitter der P.J.G. siprak nog een kort slotwoord, waarna allen zich naar Groot-Scher mer begaven, om de gasten uitgelei de te doen. Per bus vertrokken zij in de rich ting Amsterdam, nagewuifd door de P.J.G.-ers, om vandaar naar hun va derland terug te keren. BURGERLIJKE STAND GRAFT. Geboren: Dank Genard1, z. v. J. Krul en N. A. Grootes. DE OUDSTE GRAFT. De oudste inwoner onzer gemeente is de heer B. Termaat, te West-Graftdijk, die 14 Februari 11. de leeftijd van 90 jaren bereikte. HET BAARSJE WON DE MEDAILLE DRIEHUIZEN. Zondagmorgen trokken twee ploegen van 8 stoere vissers, leden van de hengelaarsver enigingen Het Baarsje, Oost-Graft- dijk en Altijd Wat, Driehuizen naar de Schermerringvaart voor een baars wedstrijd. Na een prettige wedstrijd, begun stigd door mooi weer, bleek, dat de mannen van Het Baarsje met de overwinning gingen strijken. De uit slag was: Het Baarsje 158 punten, Altijd Wat 122 punten. Er werden 54 baarzen, allen ondermaats, en 10 wit- vissen gevangen. Hierdoor kwam het Baarsje in het bezit van de medaille, welke door de Amstel Brouwerij ter beschikking wa. gesteld. De prijsuitreiking vond plaats in het café van de heer K. Slooten. ERNSTIGE VAL DRIEHUIZEN. Zondagmiddag kwam mevr. S. uit Driehuizen met de fiets te vallen met het noodlottige gevolg dat zij een been brak. Het on geluk gebeurde in de buurt van Alk maar. Het slachtoffer is naar het zie kenhuis in Alkmaar overgebracht. BIJ DE JONGEREN SPIJKERBOOR. Donderdag; 18 Aug. vergaderde de plaatselijke jongeren in de zaal van de héér Knegt te Spijkerboor. Bij een tamelijk goede opkomst opende- de voorzitter d)e ver gadering en heette allen en voorna melijk de heer Beemster uit Beem ster van harte welkom. Daarna werden de notulen van de vorige vergadering voorgelezen- en goedgekeurd. Hierna sprak de heer Beemster over veilig verkeer. Na nog 't een en ander besproken te hebben sloot de voorzitter deze gezellige en leerzame avond. POSTZEGELACTIE „VERGEET- HEN-NIET" Ten bate van Nederland en Indo nesië wordt de postzegel actie „Ver geet hen niet" gehouden. De op brengst van de toeslag op deze post zegels krijgt bijzondere bestemmin gen. De stichting „Nederland helpt Indië" zal het haar ter beschikking komende geld bestemmen voor her stel van 10.000 verzwakte kinderen, door speciaal gefabriceerde melk- p rep araten te zenden. Het Nederland se Rode Kruis zal de voor hem be stemde opbrengst geven ter hulp verlening aan hen, die door ziekte, krijgsgeweld OL#utputting lijden. De Niwin zal tenslotte gereed schapskisten beschikbaar stellen voor vakopleiding in Indonesië aan te demobiliseren militairen. 107. Pim, Pam en Pom weten zich nu helemaal geen raad meer. „Ver schrikkelijk", zegt Pim huilend. „We hebben Tommie en Brommie over reden". „Onze beste vrienden zijn dood", roept Pam. „Jij ook altijd met je ideeën. Wie wou er weer autorijden? Jij!" „Ach, houden jul lie toch op met die ruzie", roept Pom. Het' is zö al ellendig genoeg. Laten we toch proberen om die jeep te stoppen". 108. Inmiddels heeft Pim, zonder het te weten de weg ingeslagen die naar het clubhuis leidt. Daar is de jeep al het Zandpad genaderd, waar hun clubhuis staat. Pim rijdt er recht op aan. En.of het nu door de schok komt, waarmee de jeep tegen het clubhuis opvliegt, of, dat Pim in zijn angst de juiste knop heeft ingedrukt, een feit is het, dat }0t{ ur ilEBjS IftS d33f 8p clubhuis, maarhij staat stil! 109. Sprakeloos staren Pim, Pam en Pom elkaar aan. De jeep is tot stilstand gekomen, maar hoe! Het hele clubhuis is zo goed als op de jeep geschoven, want de jeep is re gelrecht naar binnen gereden. „Ge lukkig!" is alles wat Pim weet uit te brengen. „Gelukkig!" roept Pam. „Jij zegt gelukkig, terwijl die arme. Tommie en Brommie overreden zijn". „Hou op, hou op!" roept Pim. „Ik wil er niet aan denken". 110. „We gaan de gevangenis in", zegt Pam somber. „We kunnen beter nu meteen teruggaan. Ze komen ons toch zoeken". Juist willen ze uit de jeep enuit 't clubhuis stappen, als ze een paar stemmen horen. „Hier zijn ze!" horen ze een heldere stem zeggen. „Dat is de stem van Tommie!" roept Pim en springt het raam uit. „Gelukkig, jullie leven nog", roept hij. „Oh, wat ben ik op gelucht". Sportbrief uit het land van Hamlet Eens beloofde onze landgenoot Ger- rit Schulte een der beste wegren- ners van Europa te worden. Hij was in ieder geval liard op weg dat te worden. Wie spreken over de jaren kort voor de oorlog. Het was deze renner, die zich, ook in Nederland, ontpopt had als een wegrenner waar de grote klasse in stak. Schulte werd toen in 1937 naar het wereldkampioenschap in Kopenhagen gezonden en hij had een grote kans wereldkampioen op de weg der amateurs te worden. Maar veel geluk was hem toen ook al niet beschoren. Hij kreeg een lekke band en toen daar dan nog een Henk Anneese kwam die weer in cours ging nadat hij een ronde achterstand had en hem ging trekken, werd Ger- rit uit de cours gehaald. Twaalf dagen later was Schulte beroepsrenner en hij startte in de Grand Prix des Nations te Parijs, het debuut van Gerrit op de weg. En wat voor een debuut. Hierin kreeg hij de naam „Le Fou Pedalant", de rijdende dwaas, eèn bijnaam die erenaam voor hem zou worden. Het was de befaamde Franse sportjour nalist Gaston Bénac die hem deze titel had gegeven. Hij werd in die tijdrit over 138 kilometer door „Paris Soir" georga niseerd, tweede met slechts 1/5 se conde verschil op de winnaar .Louis Ainrar. Gerrit had een groot debuut ge maakt als wegrenner en Schulte's naam was gemaakt. Zijn naam ging van mond tot mond in Europese wie- lerwereld. „SjuulteSjuulte schreeuwden de Fransen. Overal sprak men over onze landgenoot die itn één klap beroemd was geworden. Geen sportjournalist behoefde zijn naam meer te spellen als zij hun kranten belden Camera's richtten zich bij bosjes op hem. Overal verscheen die foto van Schulte in de kranten. Ach, wat was dat een mooie tijd voor de Ne derlandse wielersport. Eindelijk had den we dan toch een wegrenner van groot formaat gekregen. Een unieke verschijning. „De rijdende dwaas!" Ja, ja, maar Schulte was nog zo dwaas niet en rekende netjes uit dat een Criterium en een kermiskoersje rond een kerk of fabriekscomplex hem meer ople verde dan een Franse of Belgische klassieker, waar „om de prijzen" ge reden moest worden. En daarin ver dwaalde, de wegrenner Schulte, daar in verdween, langzaam maar heel zeker, ook de grote klasse. Hij wilde het zelf niet geloven en de Neder landse sportpers waarschuwde hem niet voor dat gevaar! En toen kwam dan nog de oorlog, met alle narigheid van dien. Onze ren ners moesten in eigen land blijven, waar geen grote wegwedstrijden ge reden mochten worden en in de wie lerronden verdween de toekomst voor Nederland op de weg! De oorlog ging voorbij en lang zaam herstelde zich de wielerwe- reld. Maar de echte wegrenners ver dwenen. Het type zoals we kenden en nog kennen in een Alberic Schotte, een Emile Masson, André Declerok en Valere Ollevier. We kregen daar voor in de plaats e.en ander type. Immers, overal in Europa ver dwenen de bultige wegen, de „kas seien" zoals de Belgen de grote keien noemen, waarop de renners ringen om de polsen kregen. Zij werden vervan gen door snelle macadamwegen en het type wegrenner werd dat van een snelle man die springen kan, die met flitsende demarrages gaten kan dichten, het type zoals nu de nieuwe wereldkampioen^ Rik van Steenbergen is. Toch droomcle Gerrit Schulte er van nog eens wereldkampioen op de weg te worden, ondanks het feit dat hij „klasse" als wegrenner verloren had. Dat was hem wel be-kend, maar hij deed na de oorlog niets om die klasse weer terug te krijgen. Hij verzaakte in grote wegwedstrijden in België en Frankrijk te starten en bleef in de kermiskoersen. Gerrit Schulte droomde van het wereldkampioenschap op de weg. Nog eens zou hij zijn kans waarne men, nu in het wereldkampioenschap in Kopenhagen. Maar Gerrit had moeten weten dat dromen nooit de toekomst vertellen, maar steeds herinneringen aan het verleden zijn. Het verleden dat eens een wereldkampioen in Gerrit Schul te zag Nu zal hij geen wereldkampioen op de weg worden. Die kans is ver keken, tenzijja, tenzij Gerrit in 1950 tóch nog aan de grote Fran se en Belgische wegkoersen gaat deel nemen. Doet hij dat niet, dan is zijn kans voorgoed verkeken. Dan is er nog één andere kans voor hem: stayer te worden om daarin dan wellicht nog eens wereldkampioen te worden. P.V. „De Reisduif WEST-GRAFTDIJK. Zondag jl. hield bovengenoemde vereniging op een na haar laatste vlucht met jonge duiven vanuit Quévrain (Frankrijk). De afstand was 252 km. en no. 1 en no. 2 kwamen gelijk binnen (13 uur 30). De vogels waren van de penningmeester G. Klinkhamer uit de Rijp en de secretaris van de vereniging de heer J. Wit uit West- Graftdijk. De juiste uitslag (op de decimeter wordt dit uitgerekend) moet nog van de Bond afgewacht worden. De heer Jb. Spekken uit de Beem ster was no. 3 en de vierde prijs ging wederom naar Klinkhamer in de Rijip. P. Keetman uit West-Graft dijk had prijs no. 5, en dit mag voor al een gelukwens waard zyn daar Keetman al van het begin af zeer ongelukkig met zijn duiven is ge weest. Auke Dootjes uit de Midden- Beernster zat wederom met zijn be ruchte „18" bij de eerste 10. en wel op de zesde plaats. Zeven' en acht waren voor Jan Blauw uit Graft, negen was voor P. Rite co uit dé Rijp en no. 10 was Jb. Knegt even eens uit de Rijp. De eerste prijs was ditmaal een kaas die beschikbaar was gesteld door de heer Kaptein uit de Rijp. A.s. Zondag is de laatste wed vlucht met de jonge duiven, en voor deze vlucht is een medaille door de heer P. Riteco beschikbaar gesteld. Tevens is a.s. Zondag de eerste vlucht van de zg. „Na vluchten" voor oude en jonge duiven vanuit Roo- zendaal. Hierna volgen dan nog vier vluchten en dan krijgen de duiiven rust wat ze natuurlijk ten volle verdiend hebben. De eerste prijs van de vlucht op Roosendaal is een mooie plaquette, deze is geschonken door de leden van de Beemster (C. Boots, Jb. Spek ken; J. Lippens en J. Mul). WIJZIGING VAN DUITSE STATEN REGERINGEN GEEIST In vijf van de elf West-Duitse staten Hamburg, Bremen, Slees- wijk-Holstein, Beieren en Hessen heeft de oppositie op grond van de federale verkiezingen van een week geleden herziening van de regering geëist. Taxi, meneer? Interlocaal verkeer vrij in prijs In de Staatscourant is afgekondigd de prijzenbeschikking vervoer met huurauto's 1949. Bij deze beschikking zijn met in gang van 1 September 1919 in de prijs vrijgelaten a. He.t interlocale personenver voer met huurauto's; b. Het zg. bijzondere personenver voer, d.i. in hoofdzaak het specifieke rouw- en trouwrjjden met huurauto's. Het hoogst toelaatbare tarief voor locaal vervoer per taxi is thans in: Amsterdam 0.70 voor de eerste 400 van de afstandplaats af afge legde meters of gedeelten daarvan; 's-Gravenhage 0.75$ Rijswijk 0.75; Rotterdam ƒ0.90; overigens ƒ1. voor de eerste 400 beladen afgelegde meters of gedeelten daarvan. Te vermeerderen met 0.10 voor iedere volgende tot het uitstap- adres afgelegde of aangevangen 400 meters. Wachten: ƒ0.10 per 2Vz minuut. Nachttoeslag: van 16 uur: 50 pet. Voor bagage mag ten hoogste 20 ct. per colle in rekening wordên gebracht. Als „locaal vervoer" wor den in het algemeen aangemerkt de ritten in de bebouwde kom van een gemeente of binnen de aangebouwde bebouwde kommen van dezelfde ge meente of van andere gemeenten. Het tarief moet op een voor de passagier duidelijk zichbbare en dui delijk leesbare wijze in de buuraut# zgn aangebracht,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Rijper Courant | 1949 | | pagina 2