II
Bijzondere PJ.G.-
bij eenkomst
jffl tlsrn tlOHfl door J. P. van Exter
Impressies van de Wereldkampioenschappen
wielrennen te Kopenhagen
door „Argus"
De eerste 400 m. stadsverkeer kosten
een gulden of minder
m rijper
GEVONDEN EN VERLOREN
DE RIJP. Bij de politie werden de
volgende voorwerpen aangegeven:
Gevonden: een blauwe pullover.
Verloren: een vulpen.
GESLAAGD
DE RIJP. Op 22 en 23 Augustus
slaagde de heer J. T. M. Pielage, on
derwijzer aan de R.K. St. Josef-
school, voor de acte van Bekwaam
heid in de Tuinbouwkunde te Wage-
nirvgen. De heer Pielage is hierdoor
bevoegd tot het geven van een tuin-
bouwcursus.
TWEE DRENKELINGEN
DE RIJP. Zondagmiddag raakte
het 5-jarig zoontje van de heèr K.
Hoek, Fred, bij de Nieuwe Beem-
ster in de Tuingracht. De heer J. v.
Veen zag het gespartel en wist de
kleine weer op de kant te halen.
Dit was reeds de tweede drenke
ling in de familie, want de vorige
eek Maandag was zijn broertje, de
3-jarige Nico Hoek, in het Bakkers
grachtje achter de Ned. Herv. Kerk
geraakt. Hier trad de heer C. Deck-
witz uit Groot-Schermer als redder
op.
OPBRENST COLLECTE
DE RIJP/GR AFT. De in onze om
geving gehóuden collecte voor het
Protestants Interkerkelijk Thuis
front heeft, in De Rijp f 61 en in
Graft f 19.07 opgebracht.
De oudjes gingen uit
OOST-GRAFTDIJK. In de vroege
morgen van de 18e Augustus, heerste
er in ons dorpje een ongewone druk
te. Ongeveer 7 uur verzamelden het
Comité voor de Uitgaansdag voor de
Ouden van Dagen, zich met hunne
dames benevens de oudjes uit Oost-
Graf tdijk en Starnmeer in het café
van de fam. De Haan, die zich be
ijverde, om allen te voorzien van 'n
kop koffie en een gebakje.
De voorzitter van het comité, de
heer A. Caton, heette allen hartelijk
welkom en hoopte evenals vorige
jaren op een mooie reis en een gezel
lige, prettige stemming.
Per Hooijberg's touringcar ging
het toen in de richting Haarlem. In
het Groenendaalse bos werd „opge
stoken" en een kopje koffie gebruikt.
Den Haag en Rotterdam
Vandaar ging het naar Den Haag,
waar allen genoten van het prach
tige „Panorama Mesdag". Na een
smakelijk diner in Iiarrison's Res
taurant in de Spuistraat werd koers
gezet naar Rotterdam. Daar werd ge
reden door het grootse bouwwerk
„de Maastunnel". Van de roltrap
werd dóór enkelen gebruik gemaakt,
gelukkig zonder letsel te bekomen.
Als een zonnige slotacte volgde een
rondvaart langs de grote zeekastelen
in de Rotterdamse haven, een prach
tige tocht die de reisgenoten nog
lang zal heugen.
Op de terugreis werd nog eens
„opgestoken" in de speeltuin „De
Grote Vink" te Voorschoten waar
vooral door de dames druk gebruik
werd gemaakt van de draaimolen en
onze onvermoeide secretaris de
Koekkoek als trekkracht fungeerde.
Ongeveer half negen arriveerde het
gezelschap hoogst voldaan, opge
wacht door de dorpelingen in café De
Haan terug.
Dank
De voorzitter dankte allen die had
den medegewerkt om deze tocht te
doen slagen, in het bijzonder de heer
Hooijberg en de fam. De Haan voor
hun goede zorgen voor en na.
Namens de ouden van dagen dank
te de heer O. de Goede in een kern
achtige toespraak het comité voor de
organisatie. „We hebben" zo zeide hij,
„volop genoten", en we zullen hopen
„tot volgend jaar".
ELECTRISCHE WEIDE AFRASTE
RING.
In plaats van prikkeldraad wordt
tegenwoordig voor weideafrasterj^g
steeds mee,r gebruik gemaakt van
zgn. electrisch schrikdraad. Een
schrikdraad slaat onder electrische
spanning met het doel paarden, vee
en wild door de schok af te schrik
ken en verwijderd te houden van de
plaats, waar de draad gespannen is.
Op de installateur zowel als op de
gebruiker van een schrikdraad-in
stallatie rust een grote verantwoor
delijkheid, daar een installatie welke
niet in orde is verbranding, brand
en zelfs de dood kan veroorzaken.
De directeur-generaal van de Ar
beid heeft het daarom nuttig geoor
deeld een boekwerkje het licht te
doen zien met wenken voor de instal
lateur en de gebruiker van de elec
trische schrikdraad-installatie.
Schrijver is ir. A. H. O. W. de Bats,
electrotechnisch adviseur bij de Ar
beidsinspectie.
Schotten op bezoek
SCHERMER. Het was druk In de
Noordeindermeer op 11. Zaterdag
avond, waar men bijeen kwam ten
huize van de heer P. Schermerhom.
In de koestal, daarvoor welwillend
afgestaan, waren de P.J.G.-ers te
saam vereend, met de Schotse Young
Farmers aan de broodmaaltijd geze
ten. Stipt op de aangegeven tijd
om half zeven werd de bijeenkomst
geopend, door de voorzitter van de
P.J.G. W. Schermerhorn, die in het
kort het doel, en de betekenis van
deze samenkomst belichtte. Daarna
sprak de leider der Young Farmers 'n
kort woord, dat vertaald werd door
Joop d!e Veer uit Schagen, die op
prachtige wijze ais tolk fungeerde,
wat veel tot het welslagen van deze
avond bijdroeg. Na de broodmaal
tijd begaven allen zich naar buiten,
waai' verschillende volksdansen ge
demonstreerd werden. Het was een
leuk gezicht de Schotten in hun na
tionale klederdracht daaraan te zien
deelnemen. Daar alle dansen geza
menlijk beoefend werden, was het
ijs spoedig gebroken. Vooral het dan
sen der gasten was de moeite waard,
er werd daarbij veel van het uit
houdingsvermogen gevraagd.
Daarna werd dé dorst met thee
en koek gelest en werden er over
en weer vragen gesteld, betrekking
hebbende op de wederzijdse land
bouw. Wat zeer leerzaam was.
Nadat te saam nog enige liederen
werden gezongen, dankte mr. Bexer
namens de gasten voor het onthaal,
en allen die meegewerkt hadden om
deze avond te doen slagen. Hij hoop
te allen nog eens in Schotland te
mogen zien. Ook de voorzitter der
P.J.G. siprak nog een kort slotwoord,
waarna allen zich naar Groot-Scher
mer begaven, om de gasten uitgelei
de te doen.
Per bus vertrokken zij in de rich
ting Amsterdam, nagewuifd door de
P.J.G.-ers, om vandaar naar hun va
derland terug te keren.
BURGERLIJKE STAND
GRAFT. Geboren: Dank Genard1, z.
v. J. Krul en N. A. Grootes.
DE OUDSTE
GRAFT. De oudste inwoner onzer
gemeente is de heer B. Termaat, te
West-Graftdijk, die 14 Februari 11.
de leeftijd van 90 jaren bereikte.
HET BAARSJE WON DE
MEDAILLE
DRIEHUIZEN. Zondagmorgen
trokken twee ploegen van 8 stoere
vissers, leden van de hengelaarsver
enigingen Het Baarsje, Oost-Graft-
dijk en Altijd Wat, Driehuizen naar
de Schermerringvaart voor een
baars wedstrijd.
Na een prettige wedstrijd, begun
stigd door mooi weer, bleek, dat de
mannen van Het Baarsje met de
overwinning gingen strijken. De uit
slag was: Het Baarsje 158 punten,
Altijd Wat 122 punten. Er werden 54
baarzen, allen ondermaats, en 10 wit-
vissen gevangen.
Hierdoor kwam het Baarsje in het
bezit van de medaille, welke door de
Amstel Brouwerij ter beschikking
wa. gesteld. De prijsuitreiking vond
plaats in het café van de heer K.
Slooten.
ERNSTIGE VAL
DRIEHUIZEN. Zondagmiddag
kwam mevr. S. uit Driehuizen met
de fiets te vallen met het noodlottige
gevolg dat zij een been brak. Het on
geluk gebeurde in de buurt van Alk
maar. Het slachtoffer is naar het zie
kenhuis in Alkmaar overgebracht.
BIJ DE JONGEREN
SPIJKERBOOR. Donderdag; 18 Aug.
vergaderde de plaatselijke jongeren
in de zaal van de héér Knegt te
Spijkerboor. Bij een tamelijk goede
opkomst opende- de voorzitter d)e ver
gadering en heette allen en voorna
melijk de heer Beemster uit Beem
ster van harte welkom.
Daarna werden de notulen van de
vorige vergadering voorgelezen- en
goedgekeurd. Hierna sprak de heer
Beemster over veilig verkeer.
Na nog 't een en ander besproken
te hebben sloot de voorzitter deze
gezellige en leerzame avond.
POSTZEGELACTIE „VERGEET-
HEN-NIET"
Ten bate van Nederland en Indo
nesië wordt de postzegel actie „Ver
geet hen niet" gehouden. De op
brengst van de toeslag op deze post
zegels krijgt bijzondere bestemmin
gen. De stichting „Nederland helpt
Indië" zal het haar ter beschikking
komende geld bestemmen voor her
stel van 10.000 verzwakte kinderen,
door speciaal gefabriceerde melk-
p rep araten te zenden. Het Nederland
se Rode Kruis zal de voor hem be
stemde opbrengst geven ter hulp
verlening aan hen, die door ziekte,
krijgsgeweld OL#utputting lijden.
De Niwin zal tenslotte gereed
schapskisten beschikbaar stellen voor
vakopleiding in Indonesië aan te
demobiliseren militairen.
107. Pim, Pam en Pom weten zich
nu helemaal geen raad meer. „Ver
schrikkelijk", zegt Pim huilend. „We
hebben Tommie en Brommie over
reden". „Onze beste vrienden zijn
dood", roept Pam. „Jij ook altijd
met je ideeën. Wie wou er weer
autorijden? Jij!" „Ach, houden jul
lie toch op met die ruzie", roept
Pom. Het' is zö al ellendig genoeg.
Laten we toch proberen om die jeep
te stoppen".
108. Inmiddels heeft Pim, zonder
het te weten de weg ingeslagen die
naar het clubhuis leidt. Daar is de
jeep al het Zandpad genaderd, waar
hun clubhuis staat. Pim rijdt er
recht op aan. En.of het nu door
de schok komt, waarmee de jeep
tegen het clubhuis opvliegt, of, dat
Pim in zijn angst de juiste knop
heeft ingedrukt, een feit is het, dat
}0t{ ur ilEBjS IftS d33f 8p
clubhuis, maarhij staat stil!
109. Sprakeloos staren Pim, Pam
en Pom elkaar aan. De jeep is tot
stilstand gekomen, maar hoe! Het
hele clubhuis is zo goed als op de
jeep geschoven, want de jeep is re
gelrecht naar binnen gereden. „Ge
lukkig!" is alles wat Pim weet uit
te brengen. „Gelukkig!" roept Pam.
„Jij zegt gelukkig, terwijl die arme.
Tommie en Brommie overreden
zijn". „Hou op, hou op!" roept Pim.
„Ik wil er niet aan denken".
110. „We gaan de gevangenis in",
zegt Pam somber. „We kunnen beter
nu meteen teruggaan. Ze komen ons
toch zoeken". Juist willen ze uit de
jeep enuit 't clubhuis stappen,
als ze een paar stemmen horen.
„Hier zijn ze!" horen ze een heldere
stem zeggen. „Dat is de stem van
Tommie!" roept Pim en springt het
raam uit. „Gelukkig, jullie leven
nog", roept hij. „Oh, wat ben ik op
gelucht".
Sportbrief uit het land van Hamlet
Eens beloofde onze landgenoot Ger-
rit Schulte een der beste wegren-
ners van Europa te worden. Hij was
in ieder geval liard op weg dat te
worden. Wie spreken over de jaren
kort voor de oorlog.
Het was deze renner, die zich, ook
in Nederland, ontpopt had als een
wegrenner waar de grote klasse in
stak. Schulte werd toen in 1937
naar het wereldkampioenschap in
Kopenhagen gezonden en hij had een
grote kans wereldkampioen op de
weg der amateurs te worden. Maar
veel geluk was hem toen ook al
niet beschoren. Hij kreeg een lekke
band en toen daar dan nog een Henk
Anneese kwam die weer in cours
ging nadat hij een ronde achterstand
had en hem ging trekken, werd Ger-
rit uit de cours gehaald.
Twaalf dagen later was Schulte
beroepsrenner en hij startte in de
Grand Prix des Nations te Parijs,
het debuut van Gerrit op de weg.
En wat voor een debuut. Hierin
kreeg hij de naam „Le Fou Pedalant",
de rijdende dwaas, eèn bijnaam die
erenaam voor hem zou worden. Het
was de befaamde Franse sportjour
nalist Gaston Bénac die hem deze
titel had gegeven.
Hij werd in die tijdrit over 138
kilometer door „Paris Soir" georga
niseerd, tweede met slechts 1/5 se
conde verschil op de winnaar .Louis
Ainrar.
Gerrit had een groot debuut ge
maakt als wegrenner en Schulte's
naam was gemaakt. Zijn naam ging
van mond tot mond in Europese wie-
lerwereld. „SjuulteSjuulte
schreeuwden de Fransen. Overal
sprak men over onze landgenoot die
itn één klap beroemd was geworden.
Geen sportjournalist behoefde zijn
naam meer te spellen als zij hun
kranten belden
Camera's richtten zich bij bosjes
op hem. Overal verscheen die foto
van Schulte in de kranten. Ach, wat
was dat een mooie tijd voor de Ne
derlandse wielersport. Eindelijk had
den we dan toch een wegrenner van
groot formaat gekregen. Een unieke
verschijning.
„De rijdende dwaas!" Ja, ja, maar
Schulte was nog zo dwaas niet en
rekende netjes uit dat een Criterium
en een kermiskoersje rond een kerk
of fabriekscomplex hem meer ople
verde dan een Franse of Belgische
klassieker, waar „om de prijzen" ge
reden moest worden. En daarin ver
dwaalde, de wegrenner Schulte, daar
in verdween, langzaam maar heel
zeker, ook de grote klasse. Hij wilde
het zelf niet geloven en de Neder
landse sportpers waarschuwde hem
niet voor dat gevaar!
En toen kwam dan nog de oorlog,
met alle narigheid van dien. Onze ren
ners moesten in eigen land blijven,
waar geen grote wegwedstrijden ge
reden mochten worden en in de wie
lerronden verdween de toekomst voor
Nederland op de weg!
De oorlog ging voorbij en lang
zaam herstelde zich de wielerwe-
reld. Maar de echte wegrenners ver
dwenen.
Het type zoals we kenden en nog
kennen in een Alberic Schotte, een
Emile Masson, André Declerok en
Valere Ollevier. We kregen daar
voor in de plaats e.en ander type.
Immers, overal in Europa ver
dwenen de bultige wegen, de „kas
seien" zoals de Belgen de grote keien
noemen, waarop de renners ringen om
de polsen kregen. Zij werden vervan
gen door snelle macadamwegen en
het type wegrenner werd dat van een
snelle man die springen kan, die
met flitsende demarrages gaten kan
dichten, het type zoals nu de nieuwe
wereldkampioen^ Rik van Steenbergen
is. Toch droomcle Gerrit Schulte er
van nog eens wereldkampioen op de
weg te worden, ondanks het feit dat
hij „klasse" als wegrenner verloren
had. Dat was hem wel be-kend, maar
hij deed na de oorlog niets om die
klasse weer terug te krijgen. Hij
verzaakte in grote wegwedstrijden in
België en Frankrijk te starten en
bleef in de kermiskoersen.
Gerrit Schulte droomde van het
wereldkampioenschap op de weg.
Nog eens zou hij zijn kans waarne
men, nu in het wereldkampioenschap
in Kopenhagen.
Maar Gerrit had moeten weten dat
dromen nooit de toekomst vertellen,
maar steeds herinneringen aan het
verleden zijn. Het verleden dat eens
een wereldkampioen in Gerrit Schul
te zag
Nu zal hij geen wereldkampioen
op de weg worden. Die kans is ver
keken, tenzijja, tenzij Gerrit
in 1950 tóch nog aan de grote Fran
se en Belgische wegkoersen gaat deel
nemen. Doet hij dat niet, dan is
zijn kans voorgoed verkeken. Dan is
er nog één andere kans voor hem:
stayer te worden om daarin dan
wellicht nog eens wereldkampioen te
worden.
P.V. „De Reisduif
WEST-GRAFTDIJK. Zondag jl.
hield bovengenoemde vereniging op
een na haar laatste vlucht met jonge
duiven vanuit Quévrain (Frankrijk).
De afstand was 252 km. en no.
1 en no. 2 kwamen gelijk binnen
(13 uur 30). De vogels waren van
de penningmeester G. Klinkhamer
uit de Rijp en de secretaris van de
vereniging de heer J. Wit uit West-
Graftdijk. De juiste uitslag (op de
decimeter wordt dit uitgerekend)
moet nog van de Bond afgewacht
worden.
De heer Jb. Spekken uit de Beem
ster was no. 3 en de vierde prijs
ging wederom naar Klinkhamer in
de Rijip. P. Keetman uit West-Graft
dijk had prijs no. 5, en dit mag voor
al een gelukwens waard zyn daar
Keetman al van het begin af zeer
ongelukkig met zijn duiven is ge
weest. Auke Dootjes uit de Midden-
Beernster zat wederom met zijn be
ruchte „18" bij de eerste 10. en wel
op de zesde plaats. Zeven' en acht
waren voor Jan Blauw uit Graft,
negen was voor P. Rite co uit dé
Rijp en no. 10 was Jb. Knegt even
eens uit de Rijp.
De eerste prijs was ditmaal een
kaas die beschikbaar was gesteld
door de heer Kaptein uit de Rijp.
A.s. Zondag is de laatste wed
vlucht met de jonge duiven, en voor
deze vlucht is een medaille door de
heer P. Riteco beschikbaar gesteld.
Tevens is a.s. Zondag de eerste
vlucht van de zg. „Na vluchten" voor
oude en jonge duiven vanuit Roo-
zendaal. Hierna volgen dan nog vier
vluchten en dan krijgen de duiiven
rust wat ze natuurlijk ten volle
verdiend hebben.
De eerste prijs van de vlucht op
Roosendaal is een mooie plaquette,
deze is geschonken door de leden
van de Beemster (C. Boots, Jb. Spek
ken; J. Lippens en J. Mul).
WIJZIGING VAN DUITSE STATEN
REGERINGEN GEEIST
In vijf van de elf West-Duitse
staten Hamburg, Bremen, Slees-
wijk-Holstein, Beieren en Hessen
heeft de oppositie op grond van de
federale verkiezingen van een week
geleden herziening van de regering
geëist.
Taxi, meneer?
Interlocaal verkeer
vrij in prijs
In de Staatscourant is afgekondigd
de prijzenbeschikking vervoer met
huurauto's 1949.
Bij deze beschikking zijn met in
gang van 1 September 1919 in de
prijs vrijgelaten
a. He.t interlocale personenver
voer met huurauto's;
b. Het zg. bijzondere personenver
voer, d.i. in hoofdzaak het specifieke
rouw- en trouwrjjden met huurauto's.
Het hoogst toelaatbare tarief voor
locaal vervoer per taxi is thans in:
Amsterdam 0.70 voor de eerste
400 van de afstandplaats af afge
legde meters of gedeelten daarvan;
's-Gravenhage 0.75$ Rijswijk 0.75;
Rotterdam ƒ0.90; overigens ƒ1.
voor de eerste 400 beladen afgelegde
meters of gedeelten daarvan.
Te vermeerderen met 0.10 voor
iedere volgende tot het uitstap-
adres afgelegde of aangevangen 400
meters.
Wachten: ƒ0.10 per 2Vz minuut.
Nachttoeslag: van 16 uur: 50 pet.
Voor bagage mag ten hoogste 20
ct. per colle in rekening wordên
gebracht. Als „locaal vervoer" wor
den in het algemeen aangemerkt de
ritten in de bebouwde kom van een
gemeente of binnen de aangebouwde
bebouwde kommen van dezelfde ge
meente of van andere gemeenten.
Het tarief moet op een voor de
passagier duidelijk zichbbare en dui
delijk leesbare wijze in de buuraut#
zgn aangebracht,