PBENTEiNBOEKJES,
Leesgezelschappen
PRENTEN ENZ.
KOMT! ZIET! en KOOPT!
voor
AKVKHTEIiTIKI.
St. NICOLAAS GESCIIENKEN.
welke tegen Spotprijzen verkrijgbaar zijn.
rffeaan tot fabriekondcmmningcn zeer. weinig geneigdheid heeft.
De fabrikaten van andere staten te verkoopen, en alzoo zijne
werklieden buitenslands te hebben, schijnt meer berekend voor
zijne republikeinsche grootheid, dan de produkten /ijns eigenen
bodems te veredelen. De Universiteiten zijn slechis, als ik mij
zoo mag uitdrukken, kortbegrippen der Europesche.
De Amerikaan studeert niet ter zijner vorming, maar om
van het aangt leerde zoo spoedig mogelijk voordeel te trek
ken. Hij wil schielijk leeren, en alleen datgene, wat tot zijne
kostwinning volstrekt noodzakelijk is.
Hij vergenoegt zich met de grondtrekken der wetenschap,
en vult de leemten aan door ondervinding, lektuur en natuur
lijke scherpzinnigheid. Geld verdienen is bij hem hoofdzaak,
en daarop brengt hij ook alles te huis. Wijsbegeerte laat hij
aan den predikantpoëzij aan de vrouwen over, en, zoo een
hunner aan deze vakken zich vergaapt, kan hij, tenzij hij ge
noegzame middelen van zichzelven bezitte, staat maken van
honger te moeten sterven. In het huisselijke leven gedraagt
zich de Amerikaan zeer koel en droog. De vrouw noemt haren
man niet anders dan m a s l e r, de man zijne vrouw m i s-
t r e s en zijne dochter mis, en hij bejegent zijne vrouw en
kinderen niet veel vertrouwelijker dan bekenden, ja vreemden.
Deze formaliteit heeft iets zonderlings, en schijnt met de
Iiepublikeinsche vrijheid niet wel overeen te brengen; maar,
in den grond beschouwd, is dezelve noodzakelijk, dewijl zon
der deze soort van wederhouding, de gelijkheid in plompheid
zou ontaarden. A. d. H. te D.
MENGELWERK.
De B o s t o n E e v i e w levert een charge op den G r e-
atEas tern, door een vlaamsch dagblad aldus medegedeeld:
„Eene brug over de zee.De Yankees (Amerikanen) kun
nen het maar niet verkroppen dat Engeland in den Levia
than het grootste schip der wereld bezit, en maken plannen
om er een te bouwen, waar de engelsche ijzeren kolossus van
achteren zal kunnen aanhangen net als een bootje. Een dagblad
van Boston behelst merkwaardige dingen over dit reuzenschip.
De moeijelijke te waterlating van den Leviathan heeft de
Amerikanen geleerd. Daarom zal men het schip in een droog dok
bouwen dat men opzettelijk daartoe nabij de zee zal delven. Het
schip zal den naam dragen van S e a-b r i d g e of Z e e b r u g.
„Zijne grootte is moeijelijk te beschrijven, zegt gemeld dagblad
maar enkel eenige bijzonderheden kunnen bereids worden opge
geven.
„De bouwmeester, Nathan Sturdis, die de plannen der S e a-
bridge gemaakt heeft, stelt deze kwestie: Waar zijn de gren
zen der grootste grootte die men aan een schip geven kan, om
het met menschelijke kracht in de vaart te brengen? In zijne op
lossing erkent hij geene grenzen, doch om nederig te blijven zegt
hij: Als John Buil een schip (de Great Eastern) van
19,000 ton kau door zee brengen, dan moet Brother Jonathan
er een maken van 100,000 ton en er mede naar Engeland gaan.
„Nu wil het Nathan Sturdis niet bij 100,000 ton laten; het
schip moet nog veel grooter zijn. Het Bostonsch blad zegt niets
bepaalds van de grootte, maar laat zijne lezers oordeelen naar de
bijzonderheden die het als echt opgeeft. De S e a-b r i d g e zal
vijf verdiepingen en vijf masten hebben. Geen schroef, maar vier
paar raderen zullen door stoom in beweging gebragt worden, r.r
zal aan boord huisvesting zijn voor eene bevolking van 50,000
man. Op het bovenste dek zullen straten gelegd en steenen hui
zen gebouwd worden. Twintig vigelanten of omnibussen zullen
pleiziertogtjes ondernemen om de reizigers van den eenen mast
naar den anderen te voeren, waarmede heen en weer een zomer*
sche dag zal gemoeid zijn. Rondom het schip over den rug der
reeling zullen fraaije wandelpaden met booraen aangelegd wor
den, voor de reizigers die eens willen uitgaan op Zon- of heilige
dagen om de zee te zien. De masten zullen noch lan hout, noch
van ijzer, maar van steen rond afgemetseld zijn als een kerktoren,
doch veel dikker en van binnen met twee groote draaitrappen,
een voor het op- en een voor het afgaan. Daar langs zal men
naar de raarzen kunnen wandelen, alwaar men dagelijks \er-
sche melk zal kunnen krijgen, want er zal een koeboer wo
nen. Verder zal men ook door den grooten steng met een ïn-
wendigen trap naar de zalings kunnen; doch daar men die
reis niet heen en weer op een dag doen kan, vindt men daar
goede logementen, eene kegelbaan en zelfs een klem theater.
„De administratie zal volslagen geregeld worden als in eene
provincie. Drie verschillende dorpen zullen op dek bestaan
met hunne kerken en burgemeesters, De kapitein, die een der
grootste gebouwen van het achterschip bewoont, vervult de
plaats van gouverneur. Voor proviand zal men niet moeten
zorgen, wijl alles aan boord zelf zal gewonnen worden. Lr
zullen vele hof- en bouwlanden bestaan tusschen de twee
voorste masten. Vee zal men er niet kunnen weiden, dan en
kel eenige kudden schapen op de voorplecht en langs den rij
weg op de boegspriet. Voor het groot hoornvee zal men in
de jufferbiokken stallingen bonwen. Er zal een algemeen kerk
hof bestaan voor de begrafenissen, maar dit zal om het een-
laam te maken, buitenuit in de rusting zijn, met een hoogen
steenen muur rondom,
„Aerder zullen er verscheidene werkplaatsen, koffyhuizen
en winkels langs de reelings bestaan, eene brouwerij, eene je
neverstokerij, een algemeen stadhuis voor den burgerlijken
stand, geneesheeren en tien bakers of vroedvrouwen, alsmede
eene burgerwacht, die alle zondagen op het groot luik, als
exercitie-plein ingerigt, zal moeten in de wapens komen. Er
zullen verscheidene drukkerijen bestaan en drie dagbladen uit
komen.
„Deze weinige bijzonderheden kunnen dienen tot maatstaf
om zich eene gedachte te voimen over de geheele grootte
dier ameriknansche waterstad.
„Dit reuzenvaartuig zal tegen 1870 voltooid zijn en naar
Europa komen.
„Wjj willen niet oordeelen in hoeverre de Boston Re-
view met spek schiet of het ding overdryft, wij laten dit
aan het oordeel onzer lezers over.
„In alle geval, is het niet waar, het is toch goed verzon
nen."
De Moniteur de 1'Armee, deelt het volgende mede,
aangaande de plaatswaar de schatten van den keizer van
Marokko worden bewaard. Men noemt die plaats: „huis der
schatten". In het midden van een grooten tuin ligt een fort,
omringd met drie muren; dit fort is sterk gewapend, ineu
komt er in door drie ijzeren deuren. Van binnen vindt men
eene met zwart marmer bevloerde zaal, waarvan de wanden
insgelijks van zwart marmer zijndeze zaal heeft van boven
eene opening, door welke de gouden, zilveren en koperen munt,
de gouden en zilveren staven, juweelen enz. met koperen schoppen
in de zaal worden geworpen; dit geschiedt vier maal in een
jaar. De zaal zelve is voorzien met verschillende marmeren bak
ken, waarin de verschillende waarden, naar hare soort worden
gerangschikt; ieder dezer bakken kan een millioen piasters be
vatten. Met dit rangschikken zijn 300 zwarte slaven belast,
welke nimmer, uit vrees voor diefstal, uit het fort komen; zij
leven en sterven daarin. Langen tyd geleden werden de munten
in steenen potten bewaard, doch tien dieven wisten in het fort
te dringen, vermoordden de bewakers en stalen 10 potten, welke
zij met aarde vulden en slechts eene dunne laag munten bo
ven op lieten liggen. Een der bewakers was echter niet gedood
en verhaalde alles aan den keizer; de tien dieven werden ont-
hooid en hunne hoofden in de tien potten bewaard; deze potten
bestaan nog en zijn op marmeren voetstukken geplaatst.
Keizer Muley Soliinan had de gewoonte om telkens, wanneer
er eene storting in de schatkamer was gedaan, al de bewakers
van het vorige quartaal te doen dooden. Zijn opvolger Ald-er-
Rahmau heeft deze wreedheid echter afgeschaft.
Aangezien zekere beunhazen zich niet ontzien in deze
gemeente billetten aan te plakken ten einde de bij ben
voorhanden zijnde goederen aan te prijzen, en langs de
huizen hunne waren rond te venten, zoo heeft de onder-
geteekende de eer te berigten, dat zijne mede ingezetenen,
beter zullen doeu zich tot hem te wenden, die de mees
te artikelen op zijne eigene fabriek doet vervaardigen, en
derhalve de goederen veel goedkooper en solieder kan le
veren dan ieder ander.
Eene Groote Sortering
voor
eu. Bai^ttüüo-aiaBBinaiïKaii,
eene partij der Nieuwste (372)
Alsmede alle soorten van extra