M 3S4.
Algemeen Nieuws-, Advertentie Landbouwblad.
Negende Jaargang.
N011 Interventie.
SCHAGER C0URAN1
Voor Schagen
abonnementsprijs voor drie maanden 5
1,00.
Franco per post door het gelieele Rijk 1,15.
Afzonderlijke (Couranten0,10.
Verschijnt iederen Donderdagmorgen.
Abonnementen op dit blad worden door alle
prijs der adverteieriën
Van een tot vijf regelsf 0,75.
Iedere regel meerderv 0,15.
De 35 cents zegelrcgt niet mede gerekend.
Groote letters naar de ruimte die rij beslaan.
Boekhandelaren en Postdirecteuren aangenomen.
Die timmert aan den wegh,
Verwacht gezegh. (Cats.)
TJITQ-EVER F. J~_ Gr. DIDERIOH.
BEIEVEN ZFIRAJCTCO.
De staatsmannen van de 19e eeuw geloo-
ven een bezwerings-formulier gevonden te
hebben tegen alle mogelijke bezwaren op
staatkundig gebied. Valt er voor hunne oo-
gen eene gebeurtenis voorwaarin de Staat
dien zij dienen niet regtstreeks betrokken is
doch die de kiemen in zich draagt van een
rijke toekomstdadelijk uit men het
woord »non interventieen gerust legt men
zich neer bij het feit dat aanvankelijk vol
strekt niet bestemd scheen om gerustheid op
te wekken. Vooral in Engeland is deze po
litiek aan de orde van den dag. Het vbuur-
manhaal je kat in huis want 't zal gaan
regenen* geldt daar als schending van het
staatsregt. Ieder moet zijn eigen zaken be
hartigen en als iemand in het water valt
laat hem toch vooral verdrinken, iutervenieer
niet.
Men zal wel ontwarendat wij geen groote
voorstanders zijn van het opgehemelde stelsel.
Intusscheu ligt in de stelling eene waarheid
verborgen, die voor de ontwikkeling van den
mensch en het leven der Staten van het
grootste belang is en wij bejammeren het
dat vreeshuichelarij en onverschilligheid zich
van een wapen bedienen dat alleen aan de
vrijheid tot hare zelfverdediging is gegeven.
M ij willen trachten die waarheid op te die
pen.
Bij de gratie Gods is de mensch vrij en
bij de gratie Gods bestaat de vrije Staat.
\oor den opmerkzamen beschouwer onthult
zich deze waarheid spoedig. De vrijheid, die
de eeue mensch handhaaft tegen over den
andere is uiet een regtdat hij verkregen
of eene gunstdie men hem toegestaan heeft,
maar vindt haar oorzaak letterlijk alleen in
de gratie Gods. Indien de individuele vrij
heid niet in bet welbehagen Gods lagzou
zij nimmer hebben kunnen ontstaan. Bij het
groote verschil in ligchamelijke en geestelijke
vermogensdat er tusschen menscheu bestaat
en de onuitroeibare zucht in het menschelijk
hartom zij n magt en gezag uit te strekken
over een anderzou de zaak der vrijheid on
herroepelijk verloren zijn geweestindien eene
hoogere magt haar niet beschermde.
M ie een blik werpt op de inagtsverhouding
der Statenmoet zich vol verwondering af
vragen hoe is het mogelijk, dat zoodanige
onevenredigheid bestaat. Wie beeft het kleine
Nederland onafhankelijk gehouden van zijne
overmagtige naburen Het kan niet zijn
een phvsiek of moreel overwigt door Neder
land in de schaal gelegdwant de regel van
driéën is juistdie aan Frankrijk tienmaal
de physieke en morele kracht van ons vader
land toewijstomdat het tienmaal rijker is
aan inwoners. Het kan ook niet zijn een
gevoel van regt en billijkheid in den ster
kere want de geschiedenis laat ons zelden
de staatskunst zien in verbond met deze ge
voelens. Neen alleen door eene wonderdadig
beschermde en instiuktmatig erkende individu
aliteit kau een volk zich vormen en in stand
houden en zoo wel bij den burger als bij den
Staat, ontdekken wij de genade Gods waar
door ieder souvercin is binnen zijne grenzen.
Het stelsel van non interventie erkent deze
waarheid. Het rust er op. Wie het aan
neemt, ontzegt aan den cenen mensch en
den eenen Staat het regtniettegenstaande
hij de magt daartoe mogt hebben in te
grijpen in de persoonlijke regten van een an
deren mensch of een anderen Staat. Het is
dus een soort van conscssie waarvan het
eenig artikel luidtik geloof aan regten, bui
ten de mijne.
Wij nemen acte van deze erkentenismaar
verheugen ons bovenmatedat de vrijheid een
sterkeren waarborg heeft dan het non inter
ventie stelsel. De staatsman doet ongetwijfeld
zeer weldie bij het werk der vrijheid niet
intervenieert, maar bovendien zijne tusscben-
kouist zou hem weinig batenhij ontmoet
hier eene krachtdie de zijne overtreft. Zon
derling 1 het is de toeleg geweest der groot
ste geesten onder de menschen die vrijheid
in mensch en Staat te knakken maar te ver
geefs hebben een Gregorius en een Napoleon
geleefd. Men noemt hen teregt groot
maar de vrijheid was hun te magtig.
Het is dus eerder om met onzen tijd te
sprekeueen fait accomplidat men in het
stelsel van non interventie erkent. Men komt
niet meer tusschen beiden omdat tusschen-
komst toch niet baat. Toch is de zaak der
vrijheid hierdoor gediend en voor zoo ver het
genoemde stelsel bestaat in het erkennen van
eens anders regt op vrijheid als een fait
accompli, scharen w ij ons onder zijne ver
dedigers.
Maar is dit het stelsel van non interventie,
zoo als wij het toegepast zien. Wij hebben
het vroeger een pliariseesch stelsel genoemd
en zeker heeft er nimmer een Phariseër op
de hoeken van Jeruzalem 's straten staan te
biddendie het weevan Jezus meer ver
diende dan de Phariseërdie vermomd als
een beschutter der vrijheid thans in het stel
sel van non interventie den toon aangeeft in
Europa 's politiek.
Wat drijft Engeland tot eene politiek als
de zijne Openhartig eikennen staatslieden
als Bright en Cobdendat Engeland 's be
lang isolatie mede brengt Non interventie
omdat het nergens mede te maken heeft
Zekerhet is voor een vrij volk als het
Engelsche onverschillig of de vrijheid en zelf
standigheid van een bevriend volk door ovcr-
magt en geweld wordt vernield.
Zekerhet deert den vrijen mensch vol
strekt niet, of de vrijheid in iets donkerder
gekleurde natuurgenooten geloochend wordt.
Natuurlijkhet kan een volk dat zich van
zijn vrijheid bewust is niet deren of die
vrijheid in een ander volk wordt vertrapt.
Ochdat men de vrijheid toch meer be
schouwde als een menschelijk regtals eene.
bezitting der menschheid. Wie koud en on
verschillig blijftw aar non interventieinter
ventie wordt ten behoeve van het geweld
dat de vrijheid op de borst trapt wat ver
dient hij beterdan dat het wapen plotse
lings tegen hem worde gekeerd en dat hij
alleen blijft staan met zijn bekrompen vrijheid,
nadat hij den moord van alles wat dieu hei
ligen naam verdiende lijdelijk heeft aangezien
Non interventie is een heilig beginsel en
die het misbruikt als dekmantel voor eigen
belang pleegt heiligschennis, 't Is zeer jam
mer maar de meeste staatslieden maken er
tegenwoordig geen ander gebruik van. En
dit brengt de non interventie in discrediet.
De Encvclvca veroordeelt liaar kortweg in de
62e propositie. Maar tegenover het godsdien
stig absoluut gezag heeft de vrijheid zoo
der Staten als der burgers, juist geen onver
anderlijker eisch dan 'tnon interventie.
GEYYOA E 15 E KI (.TEW
Dm 17dezer maand is een groot bal op
de Tuilerien gegeven. Bij die gelegenheid heeft
de keizerin voor het eerst een kleed gedragen
van een spikspeldcrnieuwe stof, waarvan het
staal door een fabrikant van Lyon derwaarts
is gebragt en aan de keizerin bij uitstek be
haagd beeft, het is een soort van tilverlaken,
met zijde bewerkt, en welks glance—weerschijn
zoo prachtig is, dat men zich verbeeldt mane*
schijn op den waterspiegel van een meer te
zien. Deze stof, die ten hove en in de daartoe
behoorende kringen mode zal worden voor de
winterbals, heet drap de Phoebé.
Een groot getal reizigers hebben de slechte
gewoonte nit de vaggons te stappen eer de
trein stil staat. Die onvoorzigtiglieid heeft deze
week in liet station van Bareux aan eene dame
bet leven gekost. Bij het uitspringen verloor
zij het evenwigt, draaide rond en viel onder
de wielen van den nog rijdenden treiu. Zij werd
letterlijk in tweeën gesneden.
Een Fransch dagblad verhaalt van eenen
landbonwer die gewoon was om het peetschap
aar. te nemen, zoo dikwijls dit hem aangeboden
werd. Het gevolg hiervan was, dat op den
laatsten nieuwjaarsdag 21 peetkinderen hem
kwamen geinkwenschen en dat hij die nevens
zijne vijftien kinderen aan zijne tafel ontvangen
moest, in gezelschap van al de moeders en
zusters die zijne peetkinderen vergezelden. Een
geheel varken en een ton bier waren voor zijne
80 gasten niet genoeg, en des avonds kwam
hij wagens te kort, om degenen die nietloopen
konden naar hais te bezorgen,