M 3S4. Algemeen Nieuws-, Advertentie Landbouwblad. Negende Jaargang. N011 Interventie. SCHAGER C0URAN1 Voor Schagen abonnementsprijs voor drie maanden 5 1,00. Franco per post door het gelieele Rijk 1,15. Afzonderlijke (Couranten0,10. Verschijnt iederen Donderdagmorgen. Abonnementen op dit blad worden door alle prijs der adverteieriën Van een tot vijf regelsf 0,75. Iedere regel meerderv 0,15. De 35 cents zegelrcgt niet mede gerekend. Groote letters naar de ruimte die rij beslaan. Boekhandelaren en Postdirecteuren aangenomen. Die timmert aan den wegh, Verwacht gezegh. (Cats.) TJITQ-EVER F. J~_ Gr. DIDERIOH. BEIEVEN ZFIRAJCTCO. De staatsmannen van de 19e eeuw geloo- ven een bezwerings-formulier gevonden te hebben tegen alle mogelijke bezwaren op staatkundig gebied. Valt er voor hunne oo- gen eene gebeurtenis voorwaarin de Staat dien zij dienen niet regtstreeks betrokken is doch die de kiemen in zich draagt van een rijke toekomstdadelijk uit men het woord »non interventieen gerust legt men zich neer bij het feit dat aanvankelijk vol strekt niet bestemd scheen om gerustheid op te wekken. Vooral in Engeland is deze po litiek aan de orde van den dag. Het vbuur- manhaal je kat in huis want 't zal gaan regenen* geldt daar als schending van het staatsregt. Ieder moet zijn eigen zaken be hartigen en als iemand in het water valt laat hem toch vooral verdrinken, iutervenieer niet. Men zal wel ontwarendat wij geen groote voorstanders zijn van het opgehemelde stelsel. Intusscheu ligt in de stelling eene waarheid verborgen, die voor de ontwikkeling van den mensch en het leven der Staten van het grootste belang is en wij bejammeren het dat vreeshuichelarij en onverschilligheid zich van een wapen bedienen dat alleen aan de vrijheid tot hare zelfverdediging is gegeven. M ij willen trachten die waarheid op te die pen. Bij de gratie Gods is de mensch vrij en bij de gratie Gods bestaat de vrije Staat. \oor den opmerkzamen beschouwer onthult zich deze waarheid spoedig. De vrijheid, die de eeue mensch handhaaft tegen over den andere is uiet een regtdat hij verkregen of eene gunstdie men hem toegestaan heeft, maar vindt haar oorzaak letterlijk alleen in de gratie Gods. Indien de individuele vrij heid niet in bet welbehagen Gods lagzou zij nimmer hebben kunnen ontstaan. Bij het groote verschil in ligchamelijke en geestelijke vermogensdat er tusschen menscheu bestaat en de onuitroeibare zucht in het menschelijk hartom zij n magt en gezag uit te strekken over een anderzou de zaak der vrijheid on herroepelijk verloren zijn geweestindien eene hoogere magt haar niet beschermde. M ie een blik werpt op de inagtsverhouding der Statenmoet zich vol verwondering af vragen hoe is het mogelijk, dat zoodanige onevenredigheid bestaat. Wie beeft het kleine Nederland onafhankelijk gehouden van zijne overmagtige naburen Het kan niet zijn een phvsiek of moreel overwigt door Neder land in de schaal gelegdwant de regel van driéën is juistdie aan Frankrijk tienmaal de physieke en morele kracht van ons vader land toewijstomdat het tienmaal rijker is aan inwoners. Het kan ook niet zijn een gevoel van regt en billijkheid in den ster kere want de geschiedenis laat ons zelden de staatskunst zien in verbond met deze ge voelens. Neen alleen door eene wonderdadig beschermde en instiuktmatig erkende individu aliteit kau een volk zich vormen en in stand houden en zoo wel bij den burger als bij den Staat, ontdekken wij de genade Gods waar door ieder souvercin is binnen zijne grenzen. Het stelsel van non interventie erkent deze waarheid. Het rust er op. Wie het aan neemt, ontzegt aan den cenen mensch en den eenen Staat het regtniettegenstaande hij de magt daartoe mogt hebben in te grijpen in de persoonlijke regten van een an deren mensch of een anderen Staat. Het is dus een soort van conscssie waarvan het eenig artikel luidtik geloof aan regten, bui ten de mijne. Wij nemen acte van deze erkentenismaar verheugen ons bovenmatedat de vrijheid een sterkeren waarborg heeft dan het non inter ventie stelsel. De staatsman doet ongetwijfeld zeer weldie bij het werk der vrijheid niet intervenieert, maar bovendien zijne tusscben- kouist zou hem weinig batenhij ontmoet hier eene krachtdie de zijne overtreft. Zon derling 1 het is de toeleg geweest der groot ste geesten onder de menschen die vrijheid in mensch en Staat te knakken maar te ver geefs hebben een Gregorius en een Napoleon geleefd. Men noemt hen teregt groot maar de vrijheid was hun te magtig. Het is dus eerder om met onzen tijd te sprekeueen fait accomplidat men in het stelsel van non interventie erkent. Men komt niet meer tusschen beiden omdat tusschen- komst toch niet baat. Toch is de zaak der vrijheid hierdoor gediend en voor zoo ver het genoemde stelsel bestaat in het erkennen van eens anders regt op vrijheid als een fait accompli, scharen w ij ons onder zijne ver dedigers. Maar is dit het stelsel van non interventie, zoo als wij het toegepast zien. Wij hebben het vroeger een pliariseesch stelsel genoemd en zeker heeft er nimmer een Phariseër op de hoeken van Jeruzalem 's straten staan te biddendie het weevan Jezus meer ver diende dan de Phariseërdie vermomd als een beschutter der vrijheid thans in het stel sel van non interventie den toon aangeeft in Europa 's politiek. Wat drijft Engeland tot eene politiek als de zijne Openhartig eikennen staatslieden als Bright en Cobdendat Engeland 's be lang isolatie mede brengt Non interventie omdat het nergens mede te maken heeft Zekerhet is voor een vrij volk als het Engelsche onverschillig of de vrijheid en zelf standigheid van een bevriend volk door ovcr- magt en geweld wordt vernield. Zekerhet deert den vrijen mensch vol strekt niet, of de vrijheid in iets donkerder gekleurde natuurgenooten geloochend wordt. Natuurlijkhet kan een volk dat zich van zijn vrijheid bewust is niet deren of die vrijheid in een ander volk wordt vertrapt. Ochdat men de vrijheid toch meer be schouwde als een menschelijk regtals eene. bezitting der menschheid. Wie koud en on verschillig blijftw aar non interventieinter ventie wordt ten behoeve van het geweld dat de vrijheid op de borst trapt wat ver dient hij beterdan dat het wapen plotse lings tegen hem worde gekeerd en dat hij alleen blijft staan met zijn bekrompen vrijheid, nadat hij den moord van alles wat dieu hei ligen naam verdiende lijdelijk heeft aangezien Non interventie is een heilig beginsel en die het misbruikt als dekmantel voor eigen belang pleegt heiligschennis, 't Is zeer jam mer maar de meeste staatslieden maken er tegenwoordig geen ander gebruik van. En dit brengt de non interventie in discrediet. De Encvclvca veroordeelt liaar kortweg in de 62e propositie. Maar tegenover het godsdien stig absoluut gezag heeft de vrijheid zoo der Staten als der burgers, juist geen onver anderlijker eisch dan 'tnon interventie. GEYYOA E 15 E KI (.TEW Dm 17dezer maand is een groot bal op de Tuilerien gegeven. Bij die gelegenheid heeft de keizerin voor het eerst een kleed gedragen van een spikspeldcrnieuwe stof, waarvan het staal door een fabrikant van Lyon derwaarts is gebragt en aan de keizerin bij uitstek be haagd beeft, het is een soort van tilverlaken, met zijde bewerkt, en welks glance—weerschijn zoo prachtig is, dat men zich verbeeldt mane* schijn op den waterspiegel van een meer te zien. Deze stof, die ten hove en in de daartoe behoorende kringen mode zal worden voor de winterbals, heet drap de Phoebé. Een groot getal reizigers hebben de slechte gewoonte nit de vaggons te stappen eer de trein stil staat. Die onvoorzigtiglieid heeft deze week in liet station van Bareux aan eene dame bet leven gekost. Bij het uitspringen verloor zij het evenwigt, draaide rond en viel onder de wielen van den nog rijdenden treiu. Zij werd letterlijk in tweeën gesneden. Een Fransch dagblad verhaalt van eenen landbonwer die gewoon was om het peetschap aar. te nemen, zoo dikwijls dit hem aangeboden werd. Het gevolg hiervan was, dat op den laatsten nieuwjaarsdag 21 peetkinderen hem kwamen geinkwenschen en dat hij die nevens zijne vijftien kinderen aan zijne tafel ontvangen moest, in gezelschap van al de moeders en zusters die zijne peetkinderen vergezelden. Een geheel varken en een ton bier waren voor zijne 80 gasten niet genoeg, en des avonds kwam hij wagens te kort, om degenen die nietloopen konden naar hais te bezorgen,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1865 | | pagina 1