11 IEI. Algemeen Nieuws-, Advertentie Landbouwblad. Hooger Onderwijs. Eene ware gebeurtenis. M 398. Negende Jaargang. A°. 1S65. SCHAGER COURANT. ABONNEMENTSPRIJS VOOR DRIE MAANDEN Voor Schagenf 1»00. Franco per post door het geheele Rijk 1,15. Afzonderlijke Couranten0,10. Verschijnt iederen Donderdagmorgen. Abonnementen op dit blad worden door alle UITC3-EVER !F. O". Die timmert aw den wegh, Verwacht gezegh. (Cats.) O. DIDERICH. PRlls DER ADVERTENTlëN Van een tot vijf regels0,75. Iedere regel meerder0 15. De 35 cents zegelregt niet mede gerekend. Groote letters naar de ruimte die zij beslaan. Boekhandelaren en Postdirecteuren aangenomen. BRIEVEN PEANCO. liet heeft ons leed gedaan bij de behan deling der onlangs door de Tweede Kamer aangenomen geneeskundige wettenhet tijd stip waarop het hooger onderwijs eene nieuwe regeling te beurt zal vallen zoo onbestemd te zien aangewezen. In menig opzigt toch is die nieuwe regeling eene behoefteschoon wij het niet ontveinzendat de rigting waarin die regeling moet plaats hebben door de publieke opinie niet duidelijk genoeg wordt aangewezen. Dit is het wat vooral een wets- voordragt bemoeijelijkteene regeling van het hooger onderwijs is eerst dan te verwach ten wanneer de volksmeening zich gevestigd heeft. Intusschen is op verlangen van de Tweede Kamerdoor de regering in dit opzigt een groote stap voorwaarts gedaan. Het regt tot uitoefening der geneeskunde wordt naar het spoedig bij de Eerste Kamer te behandelen wetsontwerp niet meer verkregen door den doktoralen titel. Ieder die de geneeskunde wil uitoefenen moet voor eene staatscommissie van zijne bekwaamheid doen blijkenen al leen aau die bekwaamheid wordt het regt tot toelating getoetst. Dat de Staat deze vorde ring heeft gesteld is geheel in het belang van den burger. Er is publiek toezigt noo- dig door deskundigen uitgeoefend waar de niet deskundige afhankelijk is van de bekwaam heid des praktizijns. Doch iets geheel anders is het thans vervallen monopolie aan eene Onderscheidene personen die den beroemden Junker, professor aan de hoogeschool te Hall, gekend hebbenzullen hem ongetwijfeld dik wijls hebben hooren verhalen dat hij zich eens de lijken van twee misdadigers, die men had opgehangenhad verschaft om te ontleden en den slentel van zijne snij-kamer niet kunnende vinden op het oogenblik dat ze hem gebragt werdenhij de voorwerpen in het aan zijne slaapkamer grenzend vertrek liet nederleggen. Voor zich naar bed te begeven, zette Jun ker zich, volgens gewoonte aan het schrijven. De pendule had zoo even middernacht ge slagen en het geheele huisgezin was in diepe rusttoen hij eenig gerucht in het naaste vertrek meende te hooren. In den waan dat men bij toeval de kat bij de lijken had op gesloten stond hij op en nam eene kaars om te gaan onderzoeken waardoor dit geraas was ontstaan. Maar welke was zijne verwondering of bever zijn schriktoen^hij bemerkte dat de zak waarin de beide lütrengeborgen waren in het midden was doos^vfcheurdhij naderde en ontdekte dat er een zoek was. door den Staat opgerigte akademie. Op ieder gebied toont de vrije concurrentie haren wel- dadigen invloed en weenschap en beschaving en staats- en volksbelmg roepen haar in als de magtigste beschermiter. Niets natuurlijker d:n dat wat ten opzigte van de medische faculeit thans in het leven is geroepen op het geheele hooger onderwijs wordt toegepast. D< rijks hooge scholen moeten ophouden ies anders te zijn dan middelen om bekwaanheid op te doenen het onderwijs aan die scholen moet zich alleen daardoor aanbevelen dat hethet beste is. Omtrent dit punt kal men de vraag nopens de hervorming van lrt hooger onderwijs be slist rekenen. De w:tenschap moet voortaan slechts steunen op zhh zelf en niet op den doktoralen titel. Dize eisch is zoo billijk en zoo in overeenstenming met de behoeften van onzen tijd dat zegepraal van het be ginsel thans voor de geneeskundige faculteit aangenomen ook vooi de andere faculteiten niet twijfelachtig is. Wat verder eene chfinitieve regeling van het hooger onderwijs jeinoeijelijkt is de twee slachtige strekking, dé het tegenwoordig heb ben moet. Eene hoe f esc hooi toch is slechts gedeeltelijk aan ondttwijs, grootendeels aan studie gewijd. Terwj het in het belang van den Staat is dat le wetenschap bloeit is het evenzeer een stetsbelang dat naast den geleerdede praktisch man staat. Met an dere woordeneene tlademie is voornarnent- lijk ten dienste der vetenschapen slechts Deuren en vensters waren zorgvuldig geslo ten en het kwam hei onmogelijk voor dat men het lijk zou ges"«len hebben. Hij zag niet zonder min of nur te beven het ver trek in het rond en >emerkte eindelijk het afwezige ligchaam op zijne hurken zittende in een hoek. Junkei stond een oogenblik als versteend. Het lij scheen zijne blikken op hem te vestigen. flinker ging dan regts, dan linksen steeds leef liet ligchaam hem j aanstaren. De professor meer ood dan levend, begon j zeer langzaam zijnen aogtstap voor stap, 1 zonder het voorwerp ck hem zoo veel angst i inboezemde uit het jg te verliezenging j hij rugwaarts achteruit in de eene hand een i kaars houdende, met dendere de deur zoekende j die hij weldra bereikte Maar het lijk was op- gestaan en volgde lm. Eene zoo bleeke gedaante, een geheel ïaakt ligchaam en dat zich bewoog het nacfelijk unrde doodsche stilte alles scheen zann te spannen om zijnen moed te vernietigen. De kracht begeeft inker geheelde kaars ontglipt aan zijne ham, valt op den grond en is uitgedoofd en (1 verschrikkelijk voorval is in diepe duistere gehuld. Jonker he in de tweede plaats ten dienste der studeren den. Bij de tegenwoordige inrigting der scholen lijdt zoowel de praktische als de the oretische zijde. Een hoogleeraar heeft noch voor studie, noch voor collcge's tijd. Bij eene wijziging van het hooger onderwijs moet in dit gebrek worden tegemoet gekomen. Naast den hoogleeraar moet de privaat docent staandeze voor de praktiche opleiding van den studentgene voor de wetenschap. Hier door eerst zal het mogelijk worden eene hoo geschool te bezitten die werkelijk nut heeft door dat zij te gelijker tijd de wetenschap en de verspreiding der wetenschap bevordert. Een derde punt dat wij behandelen is Wat moet onderwezen worden aan een hoo geschool M ij laten de behandeling dezer vraag liever aan meer zaakkundigen overmaar vervullen een pligt door haar te stellen. Alleën wijzen wij op de eenzijdige inrigting van het the ologisch onderwijs ten onzent. Theologie is een onderdeel der philosophieen zooveel als dit laatste zoo weinig heeft dit eerste regt op een afzonderlijken zetel in eene akademi- sche leerschool. Enkel een gevolg van het monopolie, dat zich eerst de kerk en daarna fle Staat heeft aangematigd springt het on gerijmde van den tegeuwoordigen toestand ieder dadelijk in het oog. De wijsbegeerte is voor allen, maar de theologie is een partij ganger. Of leert de ondervinding van alle tijden en alle landen iets anders Naar onze meetiing vergoedt de faculteit der god- reikt eindelijk zijne kamer en werpt zich op zijn bed, maar het lijk was hem op de hie len gevolgd, en had hem weldra bereikt, bet wierp zich op de knieën voor de legerstede en hield den professor als zuchtende vast. - IV ie gij ook zijn moogt, schreeuwde Junker, laat mij los. Het lijk gehoorzaamde maar zuchtte dieper en na het aanwenden van veel moeite om te spreken, uitte het met doffe stem de woor den rGoede beulbeste beulheb medelij den met mij". Voor Junker werd het voorval duidelijk, hij kwam van lieverlede tot zich zeivenvertelde aan den misdadiger die aan den dood ontsnapt waswie hij was en wilde iemand zijner huis- genooten roepen. Gij zijt dan voornemens mij ongelukkig te maken riep toen de misdadigerindien ik ontdekt wordzal mijn voorval openbaar worden en zal men mij voor de tweede maal ophangen. In naam der menschheidred mij van den dood Jonker's stak dadelijk licht aan wierp zijn gast eene oude kamer-japon over de schouders en na hem een hartversterkend geneesmiddel te hebben toegediendgaf hij hem den weuscb

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1865 | | pagina 1