Algemeen Nieuws-, Advertentie Landbouwblad. M 413. Ncsendc Jaargang. A°. 24 MOTSTOE. Gemeente belastingen. Do eed over liet graf. SCHAGER COURANT. abonnementsprijs voor drib maanden Voor SchagenL00. Franco per post door het geheele Rijk 1,15. Afzonderlijke Couranten0,10. Verschijnt iedercn Donderdagmorgen. Abonnementen op dit blad worden door alle Die timmert aan den wegh, Verwacht gezegh, (Cats.) prijs der advertentién Van een tot vijf regels0,75. Iedere regel meerder0,15. De 35 cents zcgelregt niet mede gerekend. Grootc letters naar de ruimte die zij beslaan. Boekhandelaren en Postdirecteuren aangenomen. TJITG-EVEB F. JT. Gk DIDEEIOH. BBIEVEN FBANGO. 3 Ingevolge art. 11 der wet van 17 Julij 1865 (St. No. 79) moeten alle plaatselijke belastingen vóór den lsten Januarij 1860 herzien en aan de goedkeuring des konings onderworpen wordendien ten gevolge rust op alle gemeentebesturen in ons vaderland de pligt oin alle door de aangehaalde wet nood zakelijk gewordene hervormingen in hun be lastingstelsel tc brengen. Daar wij meer voor het volk dan voor deskundigen schrijven zal het wel geenzins voor eene overbodige moeite kunnen beschouwd worden als wij de lezers bekend maken met de grondslagenwaarop ten gevolge van de afschaffing der gemeente accijnscn voortaan de plaatselijke belastingen moeten steunen. De zoo even genoemde wet, wijst die aanals zij in art. 1 3 en 8 bepaalt dat de gemeente-besturen de volgende belastingen kunnen heffen, lo. opcenten op de hoofdsom der grondbe- belasting tot een maximum van 40 voor de gebouwde eigendommen en van 10 voor de ongebouwde. 2o. opcenten op de hoofdsom der personele belastingenzoodanig dat haar opbrengst schetsen uit een dagboek. IV. En wanneer er nu eens zulk een leven aan gene zijde des grafs een voortleven bestaatzonden zij dan ook niet van haar bestaan, van haar leven aan deze zijde des grafs, en van hunne bekenden weten Dit geloof ik wel! Gelooven gelooven en geene ze kerheid! Hoe kan men iets gelooven, zon der overtuiging? riep Ewald op een honen- den toon. Doch luister naar de vertelling betrekkelijk dezen spookboom Wij waren midden onder de wijd uitge spreide takken van den bernchten pijnboom aan gekomen enhoewel er geen togtje te voelen was wat even als vroeger onze op merkzaamheid trokwaren de naalden steeds in eene sidderende bewegingals of de boom hevig geschud werden het eigenaardige onbeschrijfelijke geruischwas zoo duidelijk als ik het te voren nog nimmer vernomen had, onwillekeurig keek ik met eene ligte huivering naar alle kanten om. Ewald bemerkte zulks en vroeg met spot- tenden lach*Nu voor wat houdt gij de spookachtige taal van dezen boom?* Dat ze in allen, gevalle eene zeer na tuurlijke oorzaak heefthernam ik. Natuurlijke oorzaak! lachte Ewald, zekeilijk alles is natuur! Wat verstaat gij nooit die des hoofdelijke» omslags mag te boven gaanterwijl zij ook alleen inogen worden geheven ingeval de onder No. 1 genoemde opcenten zijn opgevoerd tot het maximum. 3o. hoofdelijke omslagen. 4o. eene belasting op de honden. 5o. eene belasting op tooncel vertooningen en andere openbare vermakelijkheden. 6o. de regten en loonenbedoeld in art. 23S van dc gemeente-wet. liet is nu dus het geschikste tijdstip om nategaanwelke van deze belastingen de voorkeur verdienen. Bij de heffing eener be lasting moeten steeds de regtvaardigheid, dc billijkheid en de humaniteit in het oog wor den gehouden. De regtvaardigheid leert ons nndat een ieder in de belasting moet dragen naar den maatstaf van het genotdat hij heeft in dat gene wat er voor verkregen wordt. De billijkheiddat een ieder naar evenredigheid zijner inkomsten moet betalen en de humaniteitdat de armen en minver mogenden zooveel mogelijk van alle belastin gen moeten ontheven worden. Verliest men een dezer beginsels uit het oog dan wordt dc belasting of tiranniek of ongclijkdrukkend door natuurlijke oorzaak Al datgenewat op de gewone ons bekende wetten der natnur gegrond iswaar door de ontstane werkingen veroorzaakt wor den, antwoordde ik cenigzints scherp. Dit is waar; dan inoet gij inij ook de oorzaak dezer zeer zonderlinge verschijning van den boom kunnen opgeven. Ik bid er u om I Dat kan ik nietomdat ik juist deze, hoewel natuurlijke oorzaak der verschijning niet ken. En anderen kennen ze ook nietviel hij snel in, wat zou het alzoo zijn Boven natuurlijk? Alles is natuur! Alles volgt bepaalde natuurwettenalles door alles in de natuurKan er dan nog iets bovennatuur lijks zijn Gij zijt misschienmijn waarde heer Ewald hernam ik ernstigmet de opvatting matuur* nog niet geheel op de hoogte. Zoo ik ook al aan uwe bewering toegeven wilde dat juist alles slechts natuur, en in de natuur iszoo zullen er evenwel nog zoo vele verschijningen of werkingen zijndie zich aan ons voor doenwaarvan de oorzaken waarschijnlijk ook geheel op de natuurwetten gegrond zijn, doch die echter buiten, boven de natuur van ons begrip liggen, dus voor ons bovennatuurlijk schijnen ver mits de Schepper, welke die natuurwetten gafin zijne oneindige onvermoeide alrnagt, veel voor ons verborgen houdt, dat wij niet kunnen doorgronden. of wreed. Als men b. v. alleen alles op den lioofde- lijken omslag wil brengendie ingevolge arL 243 der gcmeentc-wetuitsluitend naar den maatstaf van het inkomen der belastingschul digen moet worden gelievendan kent men aan de gemeente een tc groot rrgt op do inkomsten der ingezetenen toe. Dc gemeente moet naar het stricte regt beschouwd worden als een zoogenaamde ncgotioruin gestor, of als een persoondie zonder daartoe last tc hebben bekomeneens anders zaak met of zonder diens weten waarneemtzulk een ncgotorium gestor heeft ingevolge art. 1393 van het B. W. regt op schadevergoeding voor alle gedane uitgaven. De gemeente die nu zorgt voor de veiligheidbet gemakhet onderwijs enz. der ingezetenen heeft dus na tuurlijk ook het regt om dc daarvoor ge maakte kosten op hen te verhalen, en wel op iedereen ia evenredigheid van het genot dat hij van dc uitgaven heeft gehad. Dit is de eigentlijke grondslagwaarop het regt der gemeente om belasting te hetfen steunt. Doch een romcinsch schrijver zegt te regtdat het hoogste regt, ook vaak het hoogste onregt isook in dit geval zou deze spreuk wor- Ewald staarde mij somber aan cn zcidc na een oogenblik zwijgens Ja, zoo men zeker heid had Hoor eens I In elk geval kent gij deze veelvoudige avontuurlijke vertellingen cn sagen van het volk over dezen boom Wat gelooft gij er van? Wat men juist van al zulke volksover leveringen en sprookjes gelooven moet Gij wilt er dus mede zeggen, dat alles logen of bedrog is Dat juist niet bepaaldin alle gevallen b'gt er in deze overleveringen iets zeer waar schijnlijks tot grondoorzaak dathoewel niet met zekerheid bekendtot sprookjes aanlei ding gaf, die van mond tot mond vergroot werkelijk cenige waarheid schijnen tc bevatten zoo als b. v. het zeer zonderlinge geruisch of gelispcl des booms. In groote opgewondenheid sprak Ewald zeer snelHet staat vastdat hier in deze streek en namelijk in de schaduw van dezen boomvele gruweldaden zijn voorgevallen bloedig verraadovervalroofmoordde eene broeder heeft hier den anderen vermoord hier deze heuvel wijst de plaats aanen ver bergt de gebeenten der vermoorden haGij huivert, gij zijt bevreesd In allen gevalle heeft zulk eene plaats niets aangenaamshernam ik bedaard doch wat zou ik vreezen alleen een overval van roovers Gij gelooft dus niet aan spoken of geesten In den gewonen volkszin volstrekt niet (Wvrdi anoijd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1865 | | pagina 1