Algemeen Nieuws-, Advertentie Landbouwblad.
M 413.
Ncsendc Jaargang.
A°.
24 MOTSTOE.
Gemeente belastingen.
Do eed over liet graf.
SCHAGER COURANT.
abonnementsprijs voor drib maanden
Voor SchagenL00.
Franco per post door het geheele Rijk 1,15.
Afzonderlijke Couranten0,10.
Verschijnt iedercn Donderdagmorgen.
Abonnementen op dit blad worden door alle
Die timmert aan den wegh,
Verwacht gezegh, (Cats.)
prijs der advertentién
Van een tot vijf regels0,75.
Iedere regel meerder0,15.
De 35 cents zcgelregt niet mede gerekend.
Grootc letters naar de ruimte die zij beslaan.
Boekhandelaren en Postdirecteuren aangenomen.
TJITG-EVEB F. JT. Gk DIDEEIOH.
BBIEVEN FBANGO.
3
Ingevolge art. 11 der wet van 17 Julij
1865 (St. No. 79) moeten alle plaatselijke
belastingen vóór den lsten Januarij 1860
herzien en aan de goedkeuring des konings
onderworpen wordendien ten gevolge rust
op alle gemeentebesturen in ons vaderland de
pligt oin alle door de aangehaalde wet nood
zakelijk gewordene hervormingen in hun be
lastingstelsel tc brengen. Daar wij meer voor
het volk dan voor deskundigen schrijven zal
het wel geenzins voor eene overbodige moeite
kunnen beschouwd worden als wij de lezers
bekend maken met de grondslagenwaarop
ten gevolge van de afschaffing der gemeente
accijnscn voortaan de plaatselijke belastingen
moeten steunen. De zoo even genoemde wet,
wijst die aanals zij in art. 1 3 en 8
bepaalt dat de gemeente-besturen de volgende
belastingen kunnen heffen,
lo. opcenten op de hoofdsom der grondbe-
belasting tot een maximum van 40 voor
de gebouwde eigendommen en van 10 voor
de ongebouwde.
2o. opcenten op de hoofdsom der personele
belastingenzoodanig dat haar opbrengst
schetsen uit een dagboek.
IV.
En wanneer er nu eens zulk een leven
aan gene zijde des grafs een voortleven
bestaatzonden zij dan ook niet van
haar bestaan, van haar leven aan deze
zijde des grafs, en van hunne bekenden
weten
Dit geloof ik wel!
Gelooven gelooven en geene ze
kerheid! Hoe kan men iets gelooven, zon
der overtuiging? riep Ewald op een honen-
den toon. Doch luister naar de vertelling
betrekkelijk dezen spookboom
Wij waren midden onder de wijd uitge
spreide takken van den bernchten pijnboom aan
gekomen enhoewel er geen togtje te
voelen was wat even als vroeger onze op
merkzaamheid trokwaren de naalden steeds
in eene sidderende bewegingals of de boom
hevig geschud werden het eigenaardige
onbeschrijfelijke geruischwas zoo duidelijk
als ik het te voren nog nimmer vernomen
had, onwillekeurig keek ik met eene ligte
huivering naar alle kanten om.
Ewald bemerkte zulks en vroeg met spot-
tenden lach*Nu voor wat houdt gij de
spookachtige taal van dezen boom?*
Dat ze in allen, gevalle eene zeer na
tuurlijke oorzaak heefthernam ik.
Natuurlijke oorzaak! lachte Ewald,
zekeilijk alles is natuur! Wat verstaat gij
nooit die des hoofdelijke» omslags mag te
boven gaanterwijl zij ook alleen inogen
worden geheven ingeval de onder No. 1
genoemde opcenten zijn opgevoerd tot het
maximum.
3o. hoofdelijke omslagen.
4o. eene belasting op de honden.
5o. eene belasting op tooncel vertooningen
en andere openbare vermakelijkheden.
6o. de regten en loonenbedoeld in art.
23S van dc gemeente-wet.
liet is nu dus het geschikste tijdstip om
nategaanwelke van deze belastingen de
voorkeur verdienen. Bij de heffing eener be
lasting moeten steeds de regtvaardigheid, dc
billijkheid en de humaniteit in het oog wor
den gehouden. De regtvaardigheid leert ons
nndat een ieder in de belasting moet
dragen naar den maatstaf van het genotdat
hij heeft in dat gene wat er voor verkregen
wordt. De billijkheiddat een ieder naar
evenredigheid zijner inkomsten moet betalen
en de humaniteitdat de armen en minver
mogenden zooveel mogelijk van alle belastin
gen moeten ontheven worden. Verliest men
een dezer beginsels uit het oog dan wordt
dc belasting of tiranniek of ongclijkdrukkend
door natuurlijke oorzaak
Al datgenewat op de gewone ons
bekende wetten der natnur gegrond iswaar
door de ontstane werkingen veroorzaakt wor
den, antwoordde ik cenigzints scherp.
Dit is waar; dan inoet gij inij ook de
oorzaak dezer zeer zonderlinge verschijning
van den boom kunnen opgeven. Ik bid er
u om I
Dat kan ik nietomdat ik juist deze,
hoewel natuurlijke oorzaak der verschijning
niet ken.
En anderen kennen ze ook nietviel
hij snel in, wat zou het alzoo zijn Boven
natuurlijk?
Alles is natuur! Alles volgt bepaalde
natuurwettenalles door alles in de
natuurKan er dan nog iets bovennatuur
lijks zijn
Gij zijt misschienmijn waarde heer
Ewald hernam ik ernstigmet de opvatting
matuur* nog niet geheel op de hoogte. Zoo
ik ook al aan uwe bewering toegeven wilde
dat juist alles slechts natuur, en in de
natuur iszoo zullen er evenwel nog zoo
vele verschijningen of werkingen zijndie
zich aan ons voor doenwaarvan de oorzaken
waarschijnlijk ook geheel op de natuurwetten
gegrond zijn, doch die echter buiten,
boven de natuur van ons begrip liggen,
dus voor ons bovennatuurlijk schijnen ver
mits de Schepper, welke die natuurwetten
gafin zijne oneindige onvermoeide alrnagt,
veel voor ons verborgen houdt, dat wij niet
kunnen doorgronden.
of wreed.
Als men b. v. alleen alles op den lioofde-
lijken omslag wil brengendie ingevolge arL
243 der gcmeentc-wetuitsluitend naar den
maatstaf van het inkomen der belastingschul
digen moet worden gelievendan kent men
aan de gemeente een tc groot rrgt op do
inkomsten der ingezetenen toe. Dc gemeente
moet naar het stricte regt beschouwd worden
als een zoogenaamde ncgotioruin gestor, of
als een persoondie zonder daartoe last tc
hebben bekomeneens anders zaak met of
zonder diens weten waarneemtzulk een
ncgotorium gestor heeft ingevolge art. 1393
van het B. W. regt op schadevergoeding voor
alle gedane uitgaven. De gemeente die nu
zorgt voor de veiligheidbet gemakhet
onderwijs enz. der ingezetenen heeft dus na
tuurlijk ook het regt om dc daarvoor ge
maakte kosten op hen te verhalen, en wel
op iedereen ia evenredigheid van het genot
dat hij van dc uitgaven heeft gehad. Dit is
de eigentlijke grondslagwaarop het regt der
gemeente om belasting te hetfen steunt. Doch
een romcinsch schrijver zegt te regtdat het
hoogste regt, ook vaak het hoogste onregt
isook in dit geval zou deze spreuk wor-
Ewald staarde mij somber aan cn zcidc na
een oogenblik zwijgens Ja, zoo men zeker
heid had Hoor eens I In elk geval kent
gij deze veelvoudige avontuurlijke vertellingen
cn sagen van het volk over dezen boom
Wat gelooft gij er van?
Wat men juist van al zulke volksover
leveringen en sprookjes gelooven moet
Gij wilt er dus mede zeggen, dat alles
logen of bedrog is
Dat juist niet bepaaldin alle gevallen
b'gt er in deze overleveringen iets zeer waar
schijnlijks tot grondoorzaak dathoewel niet
met zekerheid bekendtot sprookjes aanlei
ding gaf, die van mond tot mond vergroot
werkelijk cenige waarheid schijnen tc bevatten
zoo als b. v. het zeer zonderlinge geruisch of
gelispcl des booms.
In groote opgewondenheid sprak Ewald
zeer snelHet staat vastdat hier in deze
streek en namelijk in de schaduw van dezen
boomvele gruweldaden zijn voorgevallen
bloedig verraadovervalroofmoordde eene
broeder heeft hier den anderen vermoord
hier deze heuvel wijst de plaats aanen ver
bergt de gebeenten der vermoorden haGij
huivert, gij zijt bevreesd
In allen gevalle heeft zulk eene plaats
niets aangenaamshernam ik bedaard doch
wat zou ik vreezen alleen een overval van
roovers
Gij gelooft dus niet aan spoken of
geesten
In den gewonen volkszin volstrekt niet
(Wvrdi anoijd.)