SM Hll Algemeen Nieuws-, Advertentie Landbouwblad. 99 Jtï 443. Handels- en Staatkundige Vrijheid. Tiende Jaargang. A°. 1SG0. TJITO-BVES CT. Gh DIDERIOH. BRIEVEN SCHAGER COURANT. abonnementsprijs voor drie maanden Voor Schagenf 1,00. Franco per post door het geheele Rijk 1,15. Afzonderlijke Couranten0,10. Verschijnt iederen Donderdagmorgen. Abonnementen op dit blad worden door alle Die timmert aan den wegh, Verwacht gezegh. (Cats.) PRIJS DER ADVERTENTlëN Van een tot vijf regels0,75. Iedere regel meerder«0,15. De 35 cents zegelregt niet mede gerekend. Groote letters naar de ruimte die zij beslaan. Boekhandelaren en Postdirecteuren aangenomen. In eene der laatste zittingen van de wetgevende vergadering in Frankrijk heeft de beroemde Staats man Thiersvoorgesteld om ter gemoetkoming van den tegenwoordigen kwijnenden toestand des landbouws in zijn vaderlandeen beschermend regt van eenige percenten te doen heffen op de uit het buitenland aangevoerde granen. Zijn voor stel werd op eene krachtige wijze bestreden door den redenaar van het fransche gouvernement en dien ten gevolge met eene groote meerderheid ver worpen. Zoo heeft dan een der hoofdleiders van de vrijzinnige oppositie tegen het dwangbestuur van Napoleon III zelf een voorstel gedaan dat naar onze meening in openlijken strijd is met de vrijzinnige beginsels. Het is merkwaardig, dat men bij de vrijzinnigste menschen van tijd tot tijd zulk eene zware overhelling naar de onvrij zinnige beginsels moet bespeurenen het is voorwaar niet alleen de genoemde fransche Staats man die ons daarvan thans een treurig voor beeld geeft. Bij de meeste menschen is het als of hun geest ongeschikt is om de vrijzinnigheid in alle opzigten te huldigen en toe te passen. Heeft voor weinige jaren een getrouw aanhan ger der liberale beginselen ten onzentniet een welsprekend pleidooi geleverd ten behoeve van den schooldwang? Verliest de vrijzinnige Belgi sche regeriDg niet alle liberaliteit uit het oog, als zij van de kiezers eischtom in de hoofd plaats van het arrondissementsoms meer dan 15 uren van hunne woonplaats verwijderd, hunne stemmen uit te brengen Door weinige staatkun digen wordt de leer nog volkomen gehuldigd dat alle vrijhedenals de zuilen van één gebouw, elkander moeten steunenen dat geen enkele harer kan beschadigd wordenzonder dat zij alle overigen in gevaar brengt van te wankelen. En toch is dit eene waarheid, die door alle vrienden der vrijheid in bet oog moet worden gehouden. Die de vrijheid waarlijk wilbegeert haar voor de maatschappij in al hare rigtingen en al hare uitingen. De vrijheid is de natuurlijke staat van den mensch en het menschdom. Gelijk wij een boom vrij noemen in zijne ont wikkeling en groeials hij vrij en onverhinderd overal zijne takken en wortelen om zich heDen kan uitbreidengelijk wij een vogel vrij noemen als hij zich overal kan begeven waarom voed sel te zoeken of vreugde te smaken zijn natnur en aanleg hem heendrijvenzoo is een volk eerst vrij als het zich naar de beginsels aan zijn na tuur onverhinderd kan ontwikkelen en al dat gene gemakkelijk kan verrigten waar zijn aan leg het toe aanspoort. Een hoofdbeginel van iede ren vrijzinnigen Staatsman moet zijn om de na tnur van het volk zoo weinig mogelijk geweld aan te doen. Yol vertrouwen op den aanleg en de krachten des menschdom moet hij van dezen bij na alles en slechts zeer weinig van de door hem voorgestelde middelen verwachten, hij moet daarin gelijk zijn aan den ervaren artsdie veel van de natuur, maar weinig van de geneesmidde len moet hopen. Het hoofddoel van den Staats man moet dus zijn te zorgendat het volk in al zijne verrigtingen zooveel mogelijk vrij blijven, waar uitwendige stoornissen verrijzen moet hij ze trachten weg te ruimen waar verkeerde hartstogtcn woeden moet hij ze zoeken te breidelen en waar misdaden de maatschappij dreigen aan te randen moet hij ze straffen. Alleen het schadelijke en onedele moet hij zoeken tegen te gaan het eer ste omdat het de natie belemmert in hare vrije ontwikkelinghet laatste omdat het eigentlijk niet behoort tot de menschelijke natuur; het behoort om de spreekwijze van Trichte te volgen tot ons niet ik. Eeuw ineeuw nitkampt de menschheid om dat onedele als een haar vreemd element uit te drijvenen ofschoon zijomdat het met hare goede eigenschappen zoo naauw te zamen hangt in hare pogingen niet geheel slaagt bewijst dit toch dat dit onedele niet behoort tot hare natuur, zoodat de Staatsman dit dan natuurlijk ook niet behoeft te ontzien. Maar overigens moet hij de natuur van een volk in al hare uitingen vrij laten. Waar hij eene dier uitingen zoekt te belemmerendaar beleedigt bij de geheele natuur. In ons oog is de handelsvrijheid eene even hei lige vrijheid als die der drukpersder godsdienst en iedere andere. Welk regt heeft men om aan te dringen op meerdere vrijheid van personen en drukpersindien men zelf begint roet aan te dringen op beperking van handelsvrijheid Indien het voorstel van Thiers ware aangenomen zoo zoude het gevolg zijn geweestdat de Eranschen verpligt waren geworden om huune granen uit sluitend van fransche landbouwers te koopen. Heeft de regering het regt om ter wille van eene enkele klassede ingezetenen te noodzaken hunne voedingsmiddelen van inlanders te koopen dan kan men baar ook de bevoegdheid niet betwisten om in het belang van een groot gedeelte des volks de ingezetenen in andere vrijheden te beperken. Als de landbouwers het regt hebben om nu te eischen, dat ten hunnen behoeve de handelsvrij heid worde beperkt, dan hebben morgen de indus triëlen het regt om te vragendat de fabriek- waren van buiten 's lands worden verboden en spoedig zal men aan priesters en bevooriegte stan den niet de bevoegdheid mogen ontzeggen om te vorderendat het verspreiden van zulke denk beelden worde tegengegaanwaardoor een einde wordt gemaakt aan hun gezag en hunnen invloed. Indien men aan eene regering zooveel wijsheid toekent, dat men haar bevoegd acht om te beslis sen in den strijd der belangen van de verschil lende klassen en standendan mag men haar ook wel als zoo verstandig aanziendat zij goed zal kunnen beoordeelenwelke geschriften al dan niet nuttig zijn om door het volk te worden gelezen. Indien men ter wille van één klasse de handen mag slaan aan de handels-vrijheid dan mag men ter wille van de rust en welvaart van het geheele volk de persoonlijke vrijheden van enkele ingeze tenen wel aanranden. Zoo waar is het dat alle vrijheden naauw te zamen hangenen dat de onregtmatige beperking aan de eenezoo ligt voert tot de beperking van allen. Ten aanzien van de andere vrijheden wordt dit algemeen erkend, inaar de vrijheid van handel wordt nog door sommige Staatsmannen en volken te weinig geacht. Men weet b. v. dat in het zoo liberale Noord-America een beschermende handels wetgeving wordt gehuldigd. Men moet daarbij echter bedenkendat gelijk in de meeste demo cratische republieken het begrip van vrijheid daar te veel verward wordt met dat van den wil der meerderheid van de bevolking. Aan dien laatsten offert men soms de vrijheid op. Terwijl men ook in bet oog moet houdendat het americaansche volk van. een behoudenden staatkundigen aard is. De beschermende handelswetgeving werd even als de slavernijdoor America geërfd van haar moe derland Engeland. Dezelfde reden die te weeg bragt dat de slavernij in dat land zoo lang stand hield veroorzaakt ook, dat men getrouw blijft aan het verouderde beginsel van een beschermend han- delstelsel. Ofschoon dus een zoo vrijheidlievend volk als het americaanschede handelsvrijheid niet huldigt bewijst dit dus geenzints dat zij in deu grond vau een minderen heiligen en gewigtigen aard is dan de overige vrijheden. Daarenboven kan ook het verstandigste volk, evenzeer als de bekwaamste Staatsmandwalen. Ja! ten aanzien van de begrippen betrekkelijk de handelsvrijheid is het alsof de waarheid verborgen was voor de verstandigen en a-ijzen maar geo penbaard aan de eenvoudigen. Toen de beroemde Colbertministei van Lodewijk XIVaan eenige kooplieden vraagdewelke middelen de regering moest aangrijpen om den handel in de hoogte te voeren was hun antwoordLaissez faireMon seigneur en in de zelfde eeuw dat Montesquieu in zijn geest der wetten de beperking der handelsvrijheid aanpreesgaf de handeldrijvende klasse der ingezetenen van een kleinen Staat in Duitschland jaarlijks een present van duizend du- caten aan den Landsheermits hij zich met het verbeteren van den Koophandel niet moeide. Het gezond verstand van het volk was dan ook hier, gelijk in vele andere gevallen, de openbaring der hoogste waarheid. Dat gezond verstand leerde het volk, dat de toestand der vrij heid de natuurlijke toestand des menschdoms is, en dat men veel mag verwachten van de wijsheid des Scheppers, dat Hij zijn werk zoodanig hebbe gemaaktdat het in zijne natuurlijke gesteldheid beter kan ontwikkelen, dan wanneer het wordt ge plaatst in een toestand, welke is voortgebragt door de kunstmiddelen van Staatslieden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1866 | | pagina 1