SM
Hll
Algemeen Nieuws-, Advertentie Landbouwblad.
99
Jtï 443.
Handels- en Staatkundige
Vrijheid.
Tiende Jaargang.
A°. 1SG0.
TJITO-BVES CT. Gh DIDERIOH.
BRIEVEN
SCHAGER COURANT.
abonnementsprijs voor drie maanden
Voor Schagenf 1,00.
Franco per post door het geheele Rijk 1,15.
Afzonderlijke Couranten0,10.
Verschijnt iederen Donderdagmorgen.
Abonnementen op dit blad worden door alle
Die timmert aan den wegh,
Verwacht gezegh. (Cats.)
PRIJS DER ADVERTENTlëN
Van een tot vijf regels0,75.
Iedere regel meerder«0,15.
De 35 cents zegelregt niet mede gerekend.
Groote letters naar de ruimte die zij beslaan.
Boekhandelaren en Postdirecteuren aangenomen.
In eene der laatste zittingen van de wetgevende
vergadering in Frankrijk heeft de beroemde Staats
man Thiersvoorgesteld om ter gemoetkoming
van den tegenwoordigen kwijnenden toestand des
landbouws in zijn vaderlandeen beschermend
regt van eenige percenten te doen heffen op de
uit het buitenland aangevoerde granen. Zijn voor
stel werd op eene krachtige wijze bestreden door
den redenaar van het fransche gouvernement en
dien ten gevolge met eene groote meerderheid ver
worpen.
Zoo heeft dan een der hoofdleiders van de
vrijzinnige oppositie tegen het dwangbestuur van
Napoleon III zelf een voorstel gedaan dat
naar onze meening in openlijken strijd is met
de vrijzinnige beginsels. Het is merkwaardig, dat
men bij de vrijzinnigste menschen van tijd tot
tijd zulk eene zware overhelling naar de onvrij
zinnige beginsels moet bespeurenen het is
voorwaar niet alleen de genoemde fransche Staats
man die ons daarvan thans een treurig voor
beeld geeft. Bij de meeste menschen is het als
of hun geest ongeschikt is om de vrijzinnigheid
in alle opzigten te huldigen en toe te passen.
Heeft voor weinige jaren een getrouw aanhan
ger der liberale beginselen ten onzentniet een
welsprekend pleidooi geleverd ten behoeve van
den schooldwang? Verliest de vrijzinnige Belgi
sche regeriDg niet alle liberaliteit uit het oog,
als zij van de kiezers eischtom in de hoofd
plaats van het arrondissementsoms meer dan 15
uren van hunne woonplaats verwijderd, hunne
stemmen uit te brengen Door weinige staatkun
digen wordt de leer nog volkomen gehuldigd
dat alle vrijhedenals de zuilen van één gebouw,
elkander moeten steunenen dat geen enkele
harer kan beschadigd wordenzonder dat zij alle
overigen in gevaar brengt van te wankelen. En
toch is dit eene waarheid, die door alle vrienden
der vrijheid in bet oog moet worden gehouden. Die
de vrijheid waarlijk wilbegeert haar voor de
maatschappij in al hare rigtingen en al hare
uitingen. De vrijheid is de natuurlijke staat van
den mensch en het menschdom.
Gelijk wij een boom vrij noemen in zijne ont
wikkeling en groeials hij vrij en onverhinderd
overal zijne takken en wortelen om zich heDen
kan uitbreidengelijk wij een vogel vrij noemen
als hij zich overal kan begeven waarom voed
sel te zoeken of vreugde te smaken zijn natnur
en aanleg hem heendrijvenzoo is een volk eerst
vrij als het zich naar de beginsels aan zijn na
tuur onverhinderd kan ontwikkelen en al dat
gene gemakkelijk kan verrigten waar zijn aan
leg het toe aanspoort. Een hoofdbeginel van iede
ren vrijzinnigen Staatsman moet zijn om de na
tnur van het volk zoo weinig mogelijk geweld aan
te doen. Yol vertrouwen op den aanleg en de
krachten des menschdom moet hij van dezen bij
na alles en slechts zeer weinig van de door
hem voorgestelde middelen verwachten, hij moet
daarin gelijk zijn aan den ervaren artsdie veel
van de natuur, maar weinig van de geneesmidde
len moet hopen. Het hoofddoel van den Staats
man moet dus zijn te zorgendat het volk in
al zijne verrigtingen zooveel mogelijk vrij blijven,
waar uitwendige stoornissen verrijzen moet hij ze
trachten weg te ruimen waar verkeerde hartstogtcn
woeden moet hij ze zoeken te breidelen en waar
misdaden de maatschappij dreigen aan te randen
moet hij ze straffen. Alleen het schadelijke en
onedele moet hij zoeken tegen te gaan het eer
ste omdat het de natie belemmert in hare vrije
ontwikkelinghet laatste omdat het eigentlijk niet
behoort tot de menschelijke natuur; het behoort
om de spreekwijze van Trichte te volgen tot ons
niet ik.
Eeuw ineeuw nitkampt de menschheid om
dat onedele als een haar vreemd element uit te
drijvenen ofschoon zijomdat het met hare
goede eigenschappen zoo naauw te zamen hangt
in hare pogingen niet geheel slaagt bewijst dit
toch dat dit onedele niet behoort tot hare natuur,
zoodat de Staatsman dit dan natuurlijk ook niet
behoeft te ontzien. Maar overigens moet hij de
natuur van een volk in al hare uitingen vrij
laten. Waar hij eene dier uitingen zoekt te
belemmerendaar beleedigt bij de geheele natuur.
In ons oog is de handelsvrijheid eene even hei
lige vrijheid als die der drukpersder godsdienst
en iedere andere. Welk regt heeft men om aan
te dringen op meerdere vrijheid van personen en
drukpersindien men zelf begint roet aan te
dringen op beperking van handelsvrijheid Indien
het voorstel van Thiers ware aangenomen zoo
zoude het gevolg zijn geweestdat de Eranschen
verpligt waren geworden om huune granen uit
sluitend van fransche landbouwers te koopen.
Heeft de regering het regt om ter wille van eene
enkele klassede ingezetenen te noodzaken hunne
voedingsmiddelen van inlanders te koopen dan
kan men baar ook de bevoegdheid niet betwisten
om in het belang van een groot gedeelte des volks
de ingezetenen in andere vrijheden te beperken.
Als de landbouwers het regt hebben om nu te
eischen, dat ten hunnen behoeve de handelsvrij
heid worde beperkt, dan hebben morgen de indus
triëlen het regt om te vragendat de fabriek-
waren van buiten 's lands worden verboden en
spoedig zal men aan priesters en bevooriegte stan
den niet de bevoegdheid mogen ontzeggen om te
vorderendat het verspreiden van zulke denk
beelden worde tegengegaanwaardoor een einde
wordt gemaakt aan hun gezag en hunnen invloed.
Indien men aan eene regering zooveel wijsheid
toekent, dat men haar bevoegd acht om te beslis
sen in den strijd der belangen van de verschil
lende klassen en standendan mag men haar
ook wel als zoo verstandig aanziendat zij goed
zal kunnen beoordeelenwelke geschriften al dan
niet nuttig zijn om door het volk te worden gelezen.
Indien men ter wille van één klasse de handen
mag slaan aan de handels-vrijheid dan mag men
ter wille van de rust en welvaart van het geheele
volk de persoonlijke vrijheden van enkele ingeze
tenen wel aanranden. Zoo waar is het dat alle
vrijheden naauw te zamen hangenen dat de
onregtmatige beperking aan de eenezoo ligt voert
tot de beperking van allen.
Ten aanzien van de andere vrijheden wordt dit
algemeen erkend, inaar de vrijheid van handel
wordt nog door sommige Staatsmannen en volken
te weinig geacht. Men weet b. v. dat in het zoo
liberale Noord-America een beschermende handels
wetgeving wordt gehuldigd. Men moet daarbij
echter bedenkendat gelijk in de meeste demo
cratische republieken het begrip van vrijheid daar
te veel verward wordt met dat van den wil der
meerderheid van de bevolking. Aan dien laatsten
offert men soms de vrijheid op. Terwijl men ook
in bet oog moet houdendat het americaansche
volk van. een behoudenden staatkundigen aard is.
De beschermende handelswetgeving werd even als
de slavernijdoor America geërfd van haar moe
derland Engeland. Dezelfde reden die te weeg
bragt dat de slavernij in dat land zoo lang stand
hield veroorzaakt ook, dat men getrouw blijft aan
het verouderde beginsel van een beschermend han-
delstelsel. Ofschoon dus een zoo vrijheidlievend
volk als het americaanschede handelsvrijheid niet
huldigt bewijst dit dus geenzints dat zij in deu
grond vau een minderen heiligen en gewigtigen
aard is dan de overige vrijheden.
Daarenboven kan ook het verstandigste volk,
evenzeer als de bekwaamste Staatsmandwalen.
Ja! ten aanzien van de begrippen betrekkelijk de
handelsvrijheid is het alsof de waarheid verborgen
was voor de verstandigen en a-ijzen maar geo
penbaard aan de eenvoudigen. Toen de beroemde
Colbertministei van Lodewijk XIVaan eenige
kooplieden vraagdewelke middelen de regering
moest aangrijpen om den handel in de hoogte te
voeren was hun antwoordLaissez faireMon
seigneur en in de zelfde eeuw dat Montesquieu
in zijn geest der wetten de beperking der
handelsvrijheid aanpreesgaf de handeldrijvende
klasse der ingezetenen van een kleinen Staat in
Duitschland jaarlijks een present van duizend du-
caten aan den Landsheermits hij zich met het
verbeteren van den Koophandel niet
moeide. Het gezond verstand van het volk was
dan ook hier, gelijk in vele andere gevallen, de
openbaring der hoogste waarheid. Dat gezond
verstand leerde het volk, dat de toestand der vrij
heid de natuurlijke toestand des menschdoms is,
en dat men veel mag verwachten van de wijsheid
des Scheppers, dat Hij zijn werk zoodanig hebbe
gemaaktdat het in zijne natuurlijke gesteldheid
beter kan ontwikkelen, dan wanneer het wordt ge
plaatst in een toestand, welke is voortgebragt
door de kunstmiddelen van Staatslieden.