Algemeen Nieuws-, Advertentie Landbouwblad. BERIGT. TI JDSBESCHO U W1NGEN. J Jtè 520. Elfde Jaargang. Doordien de Couranten vóór des namiddags 2,30 uur aan het postkan toor behooren bezorgd te zijn, wordt men verzocht de te plaatsen advertentiënui terlijk des Woensdags morgens ten 9 ure, aan het bureau van dit blad in te zenden. Ingezonden stukken worden niet opge nomen tenzij ingeleverd des Dingsdags vóór 12 ure 's middags. SCHAGER COURA ABONNEMENTSPRIJS VOOR DRIE MAANDEN: Voor Schagen 1,00. Franco per post door het geheele Rijk n 1,15. Afzonderlijke Courantenn 0,10. Verschijnt iederen Donderdagmorgen. Abonnementen op dit blad worden door alle Die timmert aan den wegh, Verwacht gezegh. (Cats.) UITG-BEFSTER V77"EID. IP. O". O DIDBRICH. PRIJS DER ADVERTENTlëN Van een tot vijf regels f 0,73. Iedere regel meerder«0,15, De 35 cents zegelregt niet mede gerekend. Groote letters naar de ruimte die zij beslaan. Roekhaudelaren en Postdirecteuren aangenomen. 0 Agy BRIEVEN Opening der Staten Generaal. De ge wone vergadering der Staten Generaal wordt ge opend op den derden Maandag in September. Die opening is dus weder aanstaande. Zal de vergadering die het geheele Nederlandsche volk vertegenwoordigt door ernstige opvatting harer taak hare hooge plig- ten waardig vervullen Zal de regering blijvend in het oog houden dat zij in de meerderheid der Ka mers den wil van het Nederlandsche volk te eer- biedi gen heeft 't Zijn vragendie wel mogen gedaau worden. Naar somuiiger oordeel hebben de Staten Gene raal geen hoogeren pligt dan de bestaande regering te steunen en zijn zij niet meer dan een schijn bare magtwaarachter zich eene onbepaalde magt verbergt. Zoo guut bet Volksblad, in zijn nummer van 5 September 11. aan de Kamers wel het regt om vrijmoedig wenschen en gevoelens uit te spreken en te beproeven of die wenschen door de bestaande ministers opgevolgd zullen worden maar het acht de constitutionele werkkring der Staten Generaal geheel ten onderste boven gekeerd, wanneer de Kamers door stemming een minister doen vallen. Indien wij ons echter niet geheel bedriegen legt onze grondwettoegelicht door onze geschiedenis in onze Staten Generaal ten opzigte van bepaald aangewezen punten de hoogste raagt van den Staat. De verandering in den regeringsvormwaardoor uit de oude republiek een constitutioneel koningschap geboren is achten wij meer eene vergemakkelijking van den vorm dan eene wijziging van het wezen der zaak. De eenheid van den Staat berust bij eene vergadering wier leden het gansche Nederlandsche volk vertegenwoordigen en deze vergadering is daar in slechts onderscheiden van die der vroegere al- gemeene Statendat elk afgevaardigde niet zijn bijzonderen lastgever beeftmaar ieder het gansche Nederlandsche volk vertegenwoordigt. Aan die vergadering is echter veel grootere magt toevertrouwd dan aan de vroegere algemeene Staten en wel omdat de provinciale souvereiniteit heeft plaats gemaakt voor de eene souvereiniteit des Ne- derlandscheu volks. Van daar beschikt zij niet alleen over de oude gemeenschappelijke puntenreligiefinancien en defensiegelijk onder de werking der Unie van Utrechtmaar ook over wetgeving en andere bij de grondwet onjschrevene punten. De vorm waardoor de regering in uitvoering gebragt wordtis echter gemakkelijker gemaakt. Voor een verkiesbaar stadhouder is een erfelijk koning in de plaats getreden onder welks regten thans mede behoort de üét.oeming .van de hoofden Daarom behoort eenerzijds bij de Kamers te be staan eene opregte waardering der mannen die als hoofden der ministeriele departementen waardig hunne taak vervullen. Die taak is niet gemak kelijk maar wordt eenvoudiger en te gelijk edeler wanneer de Staten Generaal zonder bijoogmerken hunne roeping vervullen en niets anders zich ten doel stellen dan om bij hunne beraadslagingen het belang van het Nederlandsche volk in het oog te houdeu. En anderzijds behoort iedere regering te begrij pen dat haar ttii gee" wet behoeft te worden, llare zelfstandigheid is niet onvereenigbaar met de uit voering van wetten die niet geheel bare meening uitdrukken. De ministeriele teergevoeligheid is [den voor een groot gedeelte oorzaak der menigvuldige der ministeriele departementen. Men heeft daar- wisselingen van ministerie. De Kamer blijft ver door de onpartijdige uitvoering van de besluiten antwoordelijk voor hare wet en alleen dan wan- der Kamer beter willen verzekeren en vooral hare neer de minister in de toepassing der wet een eenzijdige] toepassing w illen voorkomen. gevaar ziet voor het land gebiedt zijn pligt tot het Doch men heeft naar onze mecning volstrekt vragen van ontslag, niet bedoeld om nevens de bevestigde inagt der1 Het afschaffen der kermissen tegen Staten een magt in het leven te roepen, die de de cholera. Mij zijn onbrpaalde voorstanders eerste weder vernietigen zon. Wij achten daarom van die afschaffing. Maatregelen als deze kunnen J de meening inconstitutioneel volgens welke het niet met goed gevolg genomen worden dan alleen regt des konings tot benoeming van ministers on- wanneer zij uitgaan van het centraal gezag, beperkt zijn zou. De benoeming berust ongetwij- Met evenveel regt verwijt men thans aan den feld bij den koning maar de keuze grootendeels minister Heemskerk wat ter zake veepest aan den bij de Staten Generaal, welverre dat de geheele minister Ihorbecke verweten is. Maar aan die constitutionele werkkring, gelijk het V o lk s b 1 a d wederzijdsche verwijten heeft men niets, in zijn aangehaald nummer beweertteu onderste Naar onze meening behoort de regering eene boven wordt gekeerd, wanneer eene uiiniste. wet voor te dragen, waarbij haar de bevoegdheid riele portefeuille wordt aangeboden aan den leider verleend wordt bij het ontstaan van epidemische eener overwinnende partij in de Kamer, zien wij ziekten de kermissen te verbieden. Mij ook daarin de opvolging van strikt constitutionele re- dweepen niet met centralisatie van gezag. Waar gelen. Onze staat wordt niet bestuurd naar het bet kanwenschen wij ieder voor zich zelf te welbehagen des konings en de ministers hebben - laten zorgen. Maar niet te verdedigen is het het regt niet te regeren als of er geeue vertegen, waar een centrale magt door de geschiedenis is woordiging bestond en de Kamers verdienen geeue in bet leven geroepen haar ongebruikt te laten afkeuring wanneer zij zich als magt in den Staat ten bate der burgers in tijden van dringend gevaar, doen gelden. Zeker kan er verschil bestaan over de noodzakelijkheid Daarom wordt echter geenzins door ons goedge- der inmenging van het centraal gezag en als regel keurd het gekrakeel der leden ouderling en de l moet vastgesteld wordendat het zoo min moge- in bedilzucht ontaardende kritiek op de regering, lijk gebeidend optrede, opdat bet beginsel van Hoezeer deze laatste ook de uitvoerdster zij van zelfregering zich krachtiger ontwikkele. Doch in den wil der Kamer- zij bezit zelfstandigheid en weinige gevallen springt het voordeel onzer tegen- door de grondwet omschreven regten. De hand- woordige staatsinrigting boven die der oude re- having dier regten is haar pligt en bovenal de e publiek meer in het oog dan in het onderhavige, ongeschonden bewaring eener fiere zelfstandigheid omdat deze het nemen van een algemeenen maatregel die haar de dienst doet opzeggen waar zij haar v veroorlooft en gene dit verbood, vernederen zou. Volksgewoonten, die schadelijk zijn, wijken eerst

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1867 | | pagina 1