Algemeen Nieuws-, Advertentie- Landbouwblad. J\o. 545. Twaalfde Jaargang. Bestaan er partijen in Nederland SCHAGER COURAH® ABONNEMENTSPRIJS VOOR DRIK MAANDEN Voor Schagen 1,00. Franco per post door het geheele Kijk 1,15. Afzonderlijke Couranten#0,10. Verschijnt iederen Donderdagmorgen. Abonnementen op dit blad worden door alle PRIJS DER ADVEBTEN'riëN Van een tot vijf regels0,75. Iedere regel meerder#0,15. De 35 cents zegelregt niet mede gerekend. Groote letters naar de ruimte die zij beslaan. Boekhandelaren en Postdirecteuren aangenomen. Naar volksheil zonder deugd te dingen Is arbeid aan een rots te biên. TTIT3-EEPSTEB WED. IP. J". <3r DIDEEICH. AWA#VA#WJUl JL O BEIEVEN Eer wij ons onderzoek naar de houding der verschillende partijen in ons vaderland bij den strijd der verkiezingen voortzettenachten wij het niet overbodig, de thans aan de order van den dag zijnde vraag te beantwoordenbestaan er staatkundige partijen in Nederland Indien die vraagtoch gelijk sommigen bewerengeheel ontkennend moet worden beantwoord dan zoude elk onderzoek ten opzigte van die houding geheel nutteloos zijn dan toch zoude er alleen sprake kun nen zijn van fouten, begaan door enkele individuen, maar bij geene mogelijkheid zouden die op reke ning eener partij kunnen worden gesteld. Wij zouden zoo de vraag ontkennend moet worden beantwoord, de toestand van ons laiyl alles behal- ven benijdenswaardig achten want onder de nood zakelijke voorwaarden van een krachtig volksleven behoort o. i. ook het bestaan van staatkundige partijen. Zij die van geene partijen bij ons willen weten, gunnen ons tot vergoeding, het bestaan van fac ties. Terwijl men ons dus den van levenskracht getuigendeii en gezondheid aanbrengenden strijd der partijen wil onthouden, gunt men ons de in de duisternis plaats hebbende worsteling der fac ties welke even gevaarlijk voor de stoffelijke als zedelijke welvaart is. Onder factie verstaat men eene vereeniging van staatkundige personenwelke door het toeval bij elkander gebragt, geen anderen band van gemeen schap hebbendan het doel om elkander te hel pen in het najagen hunner eerzuchtige plannen. Het woord factie wordt dan ook bij ons altijd in een hoogst ongunstige beteekenis gebruikt. Zoo spreekt b. v. Bilderdijk telkenmale van Lo even stij nsche lactie om aan te duidendat de aanhang der de W itten voornameutlijk eigen groot heid voor oogen had en wanneer mea thans in conservatieve bladen leest van Thorbeckiaansche factie en in liberale couranten hoort gewagen van behoudende factie, dan bezigt men eigentlijk ge. zegd niets anders dan fatsoenlijke scheldwoorden Ook de Bosch-Kem per spreekt in zijne voortreffelijke staatkundige geschiedenis van Ne-, derlandvan Loevestijnsche factie, docji o. i. ten onregtewant daar bij niet «ven als Bilderdijk die partij wil verhuizen had hij moeten spreken van aanhang der de Witten. i waarmede men elkander naar het hoofd slingert. Ook zelfs dan als men het woord factie in eene minder ongunstige beteckeuis gebruikt, verstaat men er toch onder eene vereeniging van personen aan welke eenheid van gevoelens en gedachten en een historisch verleden ontbreekt. Wanneer zulke eeue vereeniging zich groepeert om een bekwamen leider, dan kan zij een tijdlang een belangrijken invloed op een land hebben, maar die invloed is ontegtmatigwant eene factie heeft geeu regt om te bestaandaar zij welverre van het welzijn des volks te beoogen alleen naar de grootheid van enkele personen streeft. De kenmerken die eene partij van eene factie onderscheiden zijn dus eenheid van gedachtengevoelens en oog merken, een geschiedkundig verleden en een ge meenschap van ramp of voorspoeddie de leden eener partij als zoodanig hebben gedeeld. Wat de verdeeliug van arbeid voor het sociale leven is, dat is de verdeeliug in partijen yoor het staat kundige leven. Even als ieder mensch onmogelijk allen arbeid kan verrigtcnzoo is het ook aan niemand ge geven, om alle denkbeelden en gevoelens even volkomen in zich op te nemen en te beweiken. De eene mensch b. v. wordt door zijn aanleg en otngeviiTg er toe gedreven om de vrijheid, de an dere om de orde bij voorkeur te beminnen. Dc partijen dienen nu om die denkbeelden en ge voelens bij de individuen tot volkomenheid te brengen. De vrijheidlievend mensch zal zich scha ren bij de liberale partij en zijne denkbeelden omtrent vrijheid zullen daardoor vastheid krijgen en zich veredelen evenzoo zal het met den ordelie- venden mensch betrekkelijk de orde gaan. Langs verschillende wegen zullen beiden het welzijn der maatschappij bevorderen. Doch zonder geschiedkundig verleden kan geen partij bestaan want de mensch wordt zich zeiven alleen bewust door zyn levensgeschiedenisalleen door de daden en werkendie men verrigt komt men tot kennis van zich zeiven. Iedere partij vindt dan ook alleen in hare geschiedenisden weg aangewezenwelken zij moet inslaandoor die geschiedenis alleen leert zij haar waar karak ter kennen. Wanneer men nu van deze begin sels uitgaat, wie zal dan dnrven ontkennendat er in Nederland partijen bestaan Of zijn de leden der liberale partijdie der anti-revolutio naire of die der roomsche piet zamen gebonden door een gemeenschap van gedachten en gevoelens Het is waar het is niet altijd gemakkelijk een grenslijn te trekken tusschen dc denkbeelden en gevoelens van verschillende partijen. De midden of zoogenaamde couciliante partij is het b. v. in vele zaken eens met de liberale maar in hoevele anderen verschillen zij niet Het is vaak onmogelijk de grensscheiding tusschen goed en kwaad aan te wijzenmaar wie zal daarom durven beweren dat goed en kwaad één zijn Iedere partij in ons vaderland heeft hare geschiedenis, evenzoo goed als die der Torrij's en Wights in Engeland en die der Legitimisten OrleanistesRepublikeinen en Bonapartisten in Frankrijkalleen is de geschiedenis der partijen, omdat zij moeijeüjker is na te gaan bij ons nog niet geschreven. Iedere partij bij ons kan wijzen op groote man nen die gediend hebben in hare gelederen. De liberale partij is de oudste, zij had haar eerste leidsman in den grondlegger onzer vrijheidden grooten Zwijger. Zij kan wijzen op Duifhuis, Koorn- hertOldenbarneveldtP. C. Hooft, lloogendorp J. H. Kemperenz. Deze allen hebben toch in meerdere of mindere mate een christendom boven geloof>verdeeldlieid een staatseenheid en een regt, dat voor allen hetzelfde is voor oogen gehaden wisten waar het op die punten aankwam van wan kelen noch buigen. Al deze groote mannen, zullen voorzeker als zij nog kennis nemen van hetgeen op aarde voor valt in den grijzen leider onzer liberale partij een broeder en medestrijder begroeten en bereid zijn om hemals hunner ten vollen waardigin hunne rij op te nemen. De midden partijdie haar kracht in transactie zoektkan roemen op Frcderik .-Hendrik FagelKantelaar enz. De anti-revolutionaire orthodoxe partij bestaat uit twee deelen. Het eene meest zamengesteld uit perso nen der onontwikkelde volksklasse is met hart en ziel gehecht aan de strenge handhaving der her vormde kerkleeruitsluitende heerschappij van de protestantsche kerk is dus hunne leuze. Deze partij vindt als zoodanig hare voorgangers in Mar- nix van Sint Aldegonde, de vaders van de Dort- sche synode, in Voet enz. Het andere meest invloedrijk deel dier partij, behoort meer tot de hoogere klasse der maat schappij, het dankt zijn oorsprong aan Bilderdijk. De groote man heeft onderscheidene even groote leerlingen nagelatendie eene partij in het leven hebben geroepen die door de schitterende bekwaam-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1868 | | pagina 1