Scherpscliiillcrs-corps Ic Scliagcn. Rigting Amsterdam en Rotterdam. Rigting Helder. Schagerbrug en 't Zand. St. Maarten en St. Maartensbrug. Barsingerhorn c. a. Winkel, N. Niedorp, O. Niedorp en Veenhuizen. Dagelijks Vertrek van den landmail naar Nederl. Indië. Burgerlijke sland tier «jfemeenie Scliagen. Burgerlijke stand der gemeente SI, Maarten. Burgerl. Stand der gemeente Barsingerhorn c. a. bet mij toch aangenaam te lezen dat de heer Brou wers zelf te Mecbelen verklaard beeft, dat dc R. Catholieken in Nederland dit werkelijk ondervinden zoo geheel in strijd met het schrijven onzer catholicke bladen waarin zoo geklaagd wordt over de uitvallen der Protestanten tegen de jezuitcn en ultramontanen. Schrijver dezes, een oud man van hooge jaren, ge boren en opgevoed in eene gemeente die voor het drie vierde gedeelte uit Catholieken bestond heeft de spanning tusschen de Protestauten en Catholieken, die er thans bestaat vroeger nooit gekend, en het hindert hem als hij aan de vrienden zijner jongelingsjaren en eerste jaren van zijn mannelijken leeftijd denkt toen hg als Protestantonder de Catholieken zoo vele war me hartelijke vrienden vond hoe hg ditnu hij in eene andere gemeente ofschoon reeds sedert vele jaren woont, dat thans geheel anders ondervindt. In plaats van vrienden onder de Catholieken waaruit de gemeente voor een derde deel bestaat zoo als in de eerste jaren van zijn verblgf aldaar on dervindt hij wantrouwen zonder dat men er eenige reden voor kan hebben zelfs heeft hij dit wantrouwen in opeubare dagbladen moeten lezen. Van waar toch die verandering, die ommekeer? Waarom leven Catholieken en Protestanten niet meer zoo broederlijk onder elkmider Ik sehrijf dit toe aan den invloed der bisschoppen op de geestelijken en wel voornamelijk op de jeug dige geestelijken die bejaarden pastoors ter hulp worden toegezonden. Het ia alsof de Seminarien in ons land thans eene meer onverdraagzame leer inpren ten dan vroeger en of de geest die jonge Catholieken hier thans ingeblazen wordtanders is dan in andere landen van waar anders dat van de 4000 zouaven wel 1900 Nederlanders zijn terwijl Frankrijk, dat 12 maal grooter is 1300 en Belgie ruim twee maal zoo groot als ons land er 680 onder telt. Fraukrijk en Belgie noemen zich toch catholicke landen. Ik ben bevriend geweest met pastoorsvoor wie ik eene onbepaalde achting had die in later tgd ge heel anders dachten en bande'den dan vroeger en zich thans zoo zeer tan de Protestauten onttrekken dat zij nooit een Protestant bij zich aan huis zieu nog veel minder bij een Protestant aan huis zouden komen. Hoe geheel anders is ook dit bij protestant- sche geestelijkendie zoowel Catholieken ontvangen als bezoeken. Onbekend is het ook niet, dat vele Catholieken, om vredes wille gehoor geven aan hunne geestelijken daar zg anders zoo niet zouden haudelen ala zij nu doen neen die het leed doet dat zg met de Protestanten niet zoo bevriend mogen leven als hun hart dit wel zegt en zg dit zouden willen. Neen, er zijn onder de Catholieken nog Nederlandsche catho lieken genoeg. In gemeenten waar predikanten en pastoors zouder de belangen van bnnne eigene ker- Zijn sterven was als zijn leven. Geenerlei zwak heid of kregelheid vergunde hij zich. Geen oogen- blik verliet hem de helderheid van geest. Ook zijn laatste vijand wachtte hij inet bedaardheid af. Te bewonderenswaardiger was die zelfbeheersching, daar hij zoo ongaarne wilde sterven. Kort gele den nog had bij gezegdgij weet dat ik den dood nooit gevreesd hebdat ik hem in sommige oogenblikken gewenscht hebmaar bij het uitzigt dat zich nu opent zon ik hier nog wel een poos willen staan. Vriendelijk dankte hij zijne geneesheeren voor hunne zorgen. Ik weetzeide hijdat gij alles gedaan hebt wat de kunst vermag maar mijn leven te rekken gaat boven hare magt ik on derwerp mij. Uit de woordendie men soms opvingbleekdat hij bad. Hij beleed den bis schop zijn onwankelbaar vertrouwen in de waar heid der Christelijke godsdienst en ontving het sa- crement der stervenden uit zijne handen. Gedu rende den ganschen nacht vulden belangstellen den de aangrenzende zalen. Sommigen liet hij roepen en nam met eenige vriendelijke woorden afscheid van hen. Met zwakke stem prevelde hij zijn dank aan Ouwerkerk voor zijn 30jarige dienst. Aan Albemarle gaf hij de sleutels van zijn kabinet. Gij weetzeide hijwat er mede te doen. Hij kon toen naauwelijks adem halen. Kan dit lang durenvroeg hij aan zijn geneesheer. Deze schudde het hoofd. vRoep Beniinck dit waren zijn laatste woorden. treffendwijl zij verzoening aanboden. Oogenblikkelijk plaatste de ze zich voor het bedhet oor digt bij 's Ko- nings mond. De lippen van den stervenden be- kelijke gemeenten voorbij te zien verdraagzaam jegens andersdenkenden zijn en waar men d-mr heethoofdige» noch door woorden noch door geschriften wordt op geruid waar meu ia liefde en gemeenschap de alge- meene belangen der gemeente behartigt en waar rust en vrede hecrachtdaór heerscht welvaart. Och, mogt dit algemeen begrepen worden. Ik vergeet nooit wat een hooggeplaatst Catholiek tegen mij zeidetoen bij het afscheid ons gesprek ernstig eindigde: hoor eens, mijn vriend 1 het zal ons daarboven niet gevraagd wordenof wg Catboliek of wel Protestant zgn geweestmaar wel of wij gehan de ld bebben in den geest van Johannes die zegt die hier op aarde het meest lief beeft gehadwel te verstaan zoo als de Heer dat wilzal daar boven het meeat vergeven worden. Schietoefening van 15 November 1868. 80 schutters hebben 295 schoten gedaan waarvan 143 treffers en 152 mis; daaronder 25 schoten op 150 pas waarvan 14 treffers en 11 mis en op 200 pas 1 mis. De seigeant-majoor A. de Rooij, de ser.eaut J. Rog geveen Cz. de korporaal \Y. Meurs Cz.en de schutters E. Krans kwamen op 150 pas de eerste nog op 200 pas. De sergeant vaandeldrager M. Gielens en de schut ter Goudsblom schoten in de Roos. De eerste en de sergeant J. Roggeveen Cz.maakten ieder in 10 schoten 16 punten in 9 cn 10 treffirs en de sergeant vaaudeld. 15 ponten in 8 treffers. POSTKANTOOR SCHAGEN. BUSLIGTIXG. Te beginnen met 1 October 1868. smorg. 5 en 12 uur, 's avonds 6,80 uur. 's morg. 10,30 uur's avonds 5 en 7,30 uur. 's avonds 3 en 11,30. 's morgens 5 en 12 uur. 'smorgens 7,30 en 's avonds 6,30 ure. r i wogen zichmaar er werd niets meer gehoord. De koning nam zijn hand en drukte haar aan zijn hart. Het was nu tuschen 7 en 8 uur in den ochtend. Hij sloot zijne oogen. De bisschoppen knielden en lazen het gebed. Toen dit geëindigd was, was het ook met Willem geëindigd. Zie ontslapene uw werk zoo als' het daar na twee eeuwen staat. Niets is in Enjopa gebleven wat bpt was behalve bet Engeland dat Gij ge maakt hebt. l)e monarch, liet hoofd des volks. Uwe schepping, beeft de eenheid van kracht en beweging io het leven gerorpeu die het kenmerk is gebleven van Engeland en waarme de het den tuimelgeest der revolotien heeft weder stand geboden. Zie het Protestantisme nog als een breed getakte bcom in het midden van'Euro pa staan en voor wie in een kerkvorm ontwikkeling verwachtten van godsdienstzin eene veilige plaats aanbieden tegen de overheersching van Rome. En toch komt het ons voor dat Gij op aaide temg keerende hierin uw werk niet herkennen zoudt. Want dat Protestantisme beroert uw Engeland op dit oogenblik tot in zijn binnenste en de volken van Europa zijn zoo weinig vrij dat het is als of Gij voor Holland eu Engelaud slechts gestredeu hebt. klaar wat zou er van de vrijheid wat van het Protestantisme geworden ziin als het ow arm had gemist? Verkocht en TerradeD wachtte het Engel sche volk den laatsten slag dieu de heerschzucht van Lodewijk en het godsdienstig fanatisme toe brengen zonden. Gij hebt dien slag gekeerd! Na u hebben anderen gestreden a's een de lucht zuiverde storm is de Fransche revolutie over Eoro- pa gegaan eene nienwe godsdienst brengende en bet r egt der volken vestigende. Nog immer tracht die geest van verlichtiug en vrijheid post te vatten in de wereld en wint voet voor voet op 's morgens 5 en 's avonds 6,30 nre. Dc overige plaatsen van het Arrondissement, 's morgens 5 ure. OPENSTELLING vam het KANTOOR. Frankeren: 'smorgens 8 12 's avonds 4,30 6,30. Aanteekcnen, afgifte van postwissels, enz. 'smorgens 9 12; 's avonds 4,30 6,30. Over Marseille des vrijdags om de veertien dagen te rekenen van vrijdag den 9 Oct. j.1. Over Sonthampton des vrijdags om de veer tien dagen, te rekenen van vrijdag den 2 Octobcr j.1. Over Triëst des Woensdags om de veer tien dagen, te rekenen van Woensdag den 7 October j.1. N.R. Des Zondags worden geen postwissels afgegeven of uitbetaald. Ingeschreveu van 9 15 November 1868. GEBOREN 9 Novemb. Dieuwertje dochter van Klaas Breed eu Maarlje Boender; 10 dilo. Jan zoon van Gerrit Waag en Trijntje Bruin Maria dochter van Jan Otidalioorn cn Dirkje Akerboom - ONDERTROUWD -. Geene. GEHUWD: 10 Novemh. Jan Wissing, weduwnaar »au 1'elronella Hoogendijkoud 37 jaren en Aaltje Zwart jd. oud 35 jaren beiden alhier. OVERLEDEN: 12 November. Neclijo Koorn oad 1 jaar eu elf maanden. Ingeschreven van 10 16 November 1868. GEBOREN: Geene. ONDERTROUWD: Geene. GEHUWD Geene. OVERLEDEN: 12 Novemb. Klaas N-efkesoud 8 maanden. Ingeschreven van 10 17 November 1868. GEBOREN 12 Nov Manrtjedochter van Klaas Portegijs en van Maar'je Wnrknni 12 dito. Cor- het biigeloot en den vorst-n dwang maar uw taak, die van behouder van wat over was die taak hebt Gij vervuld Toch is de mensch een onbewnste werker voor de toekomst. Steeds moet men onderscheiden tus schen hem en wat hij volbrengt. Wie Willem beoordeelen wil moet hem afzonderen van zijn werk, evenzeer als Monmouth van het bloed bad dat zijne vructitelooze poging om Eugelauds kroon te grijpen over Engeland hragt. W ij moeten op houden in beiden, de pretendenten naar het koningsschap te zien Zij als wij allen zijn streng genomen slechts pretendenten naar het mensch zijn. M o n m o u t h was niet zoo slecht en Willem was niet zoo goed als zij uit de ge schiedenis ons, toeschijnen. Dienstknechten zijn zij in eene hoogere hand die hare bedoelingen door hen bereikt. De eer- zocht om de kroon te grijpen heeft in het logisch verband der feiten noch Eoropa, noch Engeland gered. Dit heeft God gedaan. Van zoo ver de mensch kan oordeelen over de strenge beteekenis tan hun leven lag aan beider bestemming opvoe ding ten grondslag. Bij den regeerder der men- schelijke lotgevallen gaat het kleine niet verloreu oin het groote. W ij mogen' ons het leven voor stellen als eene leerschool en wij vragen kan er nuttiger les voor een Moomonth zijn geweest dan dat eigen zwakheid en loszinnigheid ook an deren ongelukkig maakt en voor een Willem van Oranje dat ook het bereiken onzer hoog ste eerzucht ons onbevredigd laat wanneer het oog met gewend is om de lichtstralen op te van gen die nit Godsliefde zoo rijk op onze schoone aarde nederdalen 1 v. d. S.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1868 | | pagina 3