Scherpscliiillcrs-corps Ic Scliagcn.
Rigting Amsterdam en Rotterdam.
Rigting Helder.
Schagerbrug en 't Zand.
St. Maarten en St. Maartensbrug.
Barsingerhorn c. a.
Winkel, N. Niedorp, O. Niedorp
en Veenhuizen.
Dagelijks
Vertrek van den landmail naar Nederl.
Indië.
Burgerlijke sland tier «jfemeenie Scliagen.
Burgerlijke stand der gemeente SI, Maarten.
Burgerl. Stand der gemeente Barsingerhorn c. a.
bet mij toch aangenaam te lezen dat de heer Brou
wers zelf te Mecbelen verklaard beeft, dat dc R.
Catholieken in Nederland dit werkelijk ondervinden
zoo geheel in strijd met het schrijven onzer catholicke
bladen waarin zoo geklaagd wordt over de uitvallen
der Protestanten tegen de jezuitcn en ultramontanen.
Schrijver dezes, een oud man van hooge jaren, ge
boren en opgevoed in eene gemeente die voor het
drie vierde gedeelte uit Catholieken bestond heeft de
spanning tusschen de Protestauten en Catholieken, die
er thans bestaat vroeger nooit gekend, en het hindert
hem als hij aan de vrienden zijner jongelingsjaren en
eerste jaren van zijn mannelijken leeftijd denkt toen
hg als Protestantonder de Catholieken zoo vele war
me hartelijke vrienden vond hoe hg ditnu hij in
eene andere gemeente ofschoon reeds sedert vele jaren
woont, dat thans geheel anders ondervindt.
In plaats van vrienden onder de Catholieken
waaruit de gemeente voor een derde deel bestaat
zoo als in de eerste jaren van zijn verblgf aldaar on
dervindt hij wantrouwen zonder dat men er eenige
reden voor kan hebben zelfs heeft hij dit wantrouwen
in opeubare dagbladen moeten lezen.
Van waar toch die verandering, die ommekeer?
Waarom leven Catholieken en Protestanten niet meer
zoo broederlijk onder elkmider
Ik sehrijf dit toe aan den invloed der bisschoppen
op de geestelijken en wel voornamelijk op de jeug
dige geestelijken die bejaarden pastoors ter hulp
worden toegezonden. Het ia alsof de Seminarien in
ons land thans eene meer onverdraagzame leer inpren
ten dan vroeger en of de geest die jonge Catholieken
hier thans ingeblazen wordtanders is dan in andere
landen van waar anders dat van de 4000 zouaven
wel 1900 Nederlanders zijn terwijl Frankrijk, dat 12
maal grooter is 1300 en Belgie ruim twee maal zoo
groot als ons land er 680 onder telt. Fraukrijk en
Belgie noemen zich toch catholicke landen.
Ik ben bevriend geweest met pastoorsvoor wie
ik eene onbepaalde achting had die in later tgd ge
heel anders dachten en bande'den dan vroeger en
zich thans zoo zeer tan de Protestauten onttrekken
dat zij nooit een Protestant bij zich aan huis zieu
nog veel minder bij een Protestant aan huis zouden
komen. Hoe geheel anders is ook dit bij protestant-
sche geestelijkendie zoowel Catholieken ontvangen
als bezoeken.
Onbekend is het ook niet, dat vele Catholieken,
om vredes wille gehoor geven aan hunne geestelijken
daar zg anders zoo niet zouden haudelen ala zij nu
doen neen die het leed doet dat zg met de
Protestanten niet zoo bevriend mogen leven als hun
hart dit wel zegt en zg dit zouden willen. Neen, er
zijn onder de Catholieken nog Nederlandsche catho
lieken genoeg. In gemeenten waar predikanten en
pastoors zouder de belangen van bnnne eigene ker-
Zijn sterven was als zijn leven. Geenerlei zwak
heid of kregelheid vergunde hij zich. Geen oogen-
blik verliet hem de helderheid van geest. Ook
zijn laatste vijand wachtte hij inet bedaardheid af.
Te bewonderenswaardiger was die zelfbeheersching,
daar hij zoo ongaarne wilde sterven. Kort gele
den nog had bij gezegdgij weet dat ik den
dood nooit gevreesd hebdat ik hem in
sommige oogenblikken gewenscht hebmaar bij
het uitzigt dat zich nu opent zon ik hier nog
wel een poos willen staan.
Vriendelijk dankte hij zijne geneesheeren voor
hunne zorgen. Ik weetzeide hijdat gij alles
gedaan hebt wat de kunst vermag maar mijn
leven te rekken gaat boven hare magt ik on
derwerp mij. Uit de woordendie men soms
opvingbleekdat hij bad. Hij beleed den bis
schop zijn onwankelbaar vertrouwen in de waar
heid der Christelijke godsdienst en ontving het sa-
crement der stervenden uit zijne handen. Gedu
rende den ganschen nacht vulden belangstellen
den de aangrenzende zalen. Sommigen liet hij
roepen en nam met eenige vriendelijke woorden
afscheid van hen. Met zwakke stem prevelde hij
zijn dank aan Ouwerkerk voor zijn 30jarige
dienst.
Aan Albemarle gaf hij de sleutels van zijn
kabinet. Gij weetzeide hijwat er mede te
doen. Hij kon toen naauwelijks adem halen. Kan
dit lang durenvroeg hij aan zijn geneesheer.
Deze schudde het hoofd. vRoep Beniinck dit
waren zijn laatste woorden. treffendwijl zij
verzoening aanboden. Oogenblikkelijk plaatste de
ze zich voor het bedhet oor digt bij 's Ko-
nings mond. De lippen van den stervenden be-
kelijke gemeenten voorbij te zien verdraagzaam jegens
andersdenkenden zijn en waar men d-mr heethoofdige»
noch door woorden noch door geschriften wordt op
geruid waar meu ia liefde en gemeenschap de alge-
meene belangen der gemeente behartigt en waar rust
en vrede hecrachtdaór heerscht welvaart. Och,
mogt dit algemeen begrepen worden.
Ik vergeet nooit wat een hooggeplaatst Catholiek
tegen mij zeidetoen bij het afscheid ons gesprek
ernstig eindigde: hoor eens, mijn vriend 1 het zal ons
daarboven niet gevraagd wordenof wg Catboliek of
wel Protestant zgn geweestmaar wel of wij gehan
de ld bebben in den geest van Johannes die zegt
die hier op aarde het meest lief beeft gehadwel te
verstaan zoo als de Heer dat wilzal daar boven het
meeat vergeven worden.
Schietoefening van 15 November 1868.
80 schutters hebben 295 schoten gedaan waarvan
143 treffers en 152 mis; daaronder 25 schoten op
150 pas waarvan 14 treffers en 11 mis en op 200
pas 1 mis.
De seigeant-majoor A. de Rooij, de ser.eaut J. Rog
geveen Cz. de korporaal \Y. Meurs Cz.en de
schutters E. Krans kwamen op 150 pas de eerste
nog op 200 pas.
De sergeant vaandeldrager M. Gielens en de schut
ter Goudsblom schoten in de Roos. De eerste en
de sergeant J. Roggeveen Cz.maakten ieder in
10 schoten 16 punten in 9 cn 10 treffirs en de
sergeant vaaudeld. 15 ponten in 8 treffers.
POSTKANTOOR SCHAGEN.
BUSLIGTIXG.
Te beginnen met 1 October 1868.
smorg. 5 en 12 uur, 's avonds 6,80 uur.
's morg. 10,30 uur's avonds 5 en 7,30 uur.
's avonds 3 en 11,30.
's morgens 5 en 12 uur.
'smorgens 7,30 en 's avonds 6,30 ure.
r i
wogen zichmaar er werd niets meer gehoord. De
koning nam zijn hand en drukte haar aan zijn
hart. Het was nu tuschen 7 en 8 uur in den
ochtend. Hij sloot zijne oogen. De bisschoppen
knielden en lazen het gebed. Toen dit geëindigd
was, was het ook met Willem geëindigd.
Zie ontslapene uw werk zoo als' het daar na
twee eeuwen staat. Niets is in Enjopa gebleven
wat bpt was behalve bet Engeland dat Gij ge
maakt hebt. l)e monarch, liet hoofd
des volks. Uwe schepping, beeft de eenheid
van kracht en beweging io het leven gerorpeu die
het kenmerk is gebleven van Engeland en waarme
de het den tuimelgeest der revolotien heeft weder
stand geboden. Zie het Protestantisme nog als
een breed getakte bcom in het midden van'Euro
pa staan en voor wie in een kerkvorm ontwikkeling
verwachtten van godsdienstzin eene veilige plaats
aanbieden tegen de overheersching van Rome. En
toch komt het ons voor dat Gij op aaide temg
keerende hierin uw werk niet herkennen zoudt.
Want dat Protestantisme beroert uw Engeland op
dit oogenblik tot in zijn binnenste en de volken
van Europa zijn zoo weinig vrij dat het is als of
Gij voor Holland eu Engelaud slechts gestredeu hebt.
klaar wat zou er van de vrijheid wat van het
Protestantisme geworden ziin als het ow arm had
gemist? Verkocht en TerradeD wachtte het Engel
sche volk den laatsten slag dieu de heerschzucht
van Lodewijk en het godsdienstig fanatisme toe
brengen zonden. Gij hebt dien slag gekeerd! Na
u hebben anderen gestreden a's een de lucht
zuiverde storm is de Fransche revolutie over Eoro-
pa gegaan eene nienwe godsdienst brengende en
bet r egt der volken vestigende. Nog immer
tracht die geest van verlichtiug en vrijheid post
te vatten in de wereld en wint voet voor voet op
's morgens 5 en 's avonds 6,30 nre.
Dc overige plaatsen van het Arrondissement,
's morgens 5 ure.
OPENSTELLING vam het KANTOOR.
Frankeren: 'smorgens 8 12 's avonds 4,30
6,30. Aanteekcnen, afgifte van postwissels,
enz. 'smorgens 9 12; 's avonds 4,30 6,30.
Over Marseille des vrijdags om de veertien
dagen te rekenen van vrijdag den 9 Oct. j.1.
Over Sonthampton des vrijdags om de veer
tien dagen, te rekenen van vrijdag den 2
Octobcr j.1.
Over Triëst des Woensdags om de veer
tien dagen, te rekenen van Woensdag den 7
October j.1.
N.R. Des Zondags worden geen postwissels
afgegeven of uitbetaald.
Ingeschreveu van 9 15 November 1868.
GEBOREN 9 Novemb. Dieuwertje dochter van
Klaas Breed eu Maarlje Boender; 10 dilo. Jan
zoon van Gerrit Waag en Trijntje Bruin Maria
dochter van Jan Otidalioorn cn Dirkje Akerboom -
ONDERTROUWD -. Geene.
GEHUWD: 10 Novemh. Jan Wissing, weduwnaar
»au 1'elronella Hoogendijkoud 37 jaren en Aaltje
Zwart jd. oud 35 jaren beiden alhier.
OVERLEDEN: 12 November. Neclijo Koorn oad
1 jaar eu elf maanden.
Ingeschreven van 10 16 November 1868.
GEBOREN: Geene.
ONDERTROUWD: Geene.
GEHUWD Geene.
OVERLEDEN: 12 Novemb. Klaas N-efkesoud 8
maanden.
Ingeschreven van 10 17 November 1868.
GEBOREN 12 Nov Manrtjedochter van Klaas
Portegijs en van Maar'je Wnrknni 12 dito. Cor-
het biigeloot en den vorst-n dwang maar uw taak,
die van behouder van wat over was die taak
hebt Gij vervuld
Toch is de mensch een onbewnste werker voor
de toekomst. Steeds moet men onderscheiden tus
schen hem en wat hij volbrengt. Wie Willem
beoordeelen wil moet hem afzonderen van zijn werk,
evenzeer als Monmouth van het bloed bad dat
zijne vructitelooze poging om Eugelauds kroon te
grijpen over Engeland hragt. W ij moeten op
houden in beiden, de pretendenten naar het
koningsschap te zien Zij als wij allen zijn
streng genomen slechts pretendenten naar het
mensch zijn. M o n m o u t h was niet zoo slecht
en Willem was niet zoo goed als zij uit de ge
schiedenis ons, toeschijnen.
Dienstknechten zijn zij in eene hoogere hand
die hare bedoelingen door hen bereikt. De eer-
zocht om de kroon te grijpen heeft in het logisch
verband der feiten noch Eoropa, noch Engeland
gered. Dit heeft God gedaan. Van zoo ver de
mensch kan oordeelen over de strenge beteekenis
tan hun leven lag aan beider bestemming opvoe
ding ten grondslag. Bij den regeerder der men-
schelijke lotgevallen gaat het kleine niet verloreu
oin het groote. W ij mogen' ons het leven voor
stellen als eene leerschool en wij vragen kan er
nuttiger les voor een Moomonth zijn geweest
dan dat eigen zwakheid en loszinnigheid ook an
deren ongelukkig maakt en voor een Willem
van Oranje dat ook het bereiken onzer hoog
ste eerzucht ons onbevredigd laat wanneer het
oog met gewend is om de lichtstralen op te van
gen die nit Godsliefde zoo rijk op onze schoone
aarde nederdalen 1
v. d. S.