3 ÖECKMBER. Algemeen Nieuws-, Advertentie- Landbouwblad. M 584. TIJDSBESCHOÜWINGEN. Twaalfde Jaargang. SCHAGER COURA ABONNEMENTSPRIJS VOOR DRIE MAANDEN Voor Schagen f 1,00. Franco per post door het gehe°le Rijk 1,15. Afzonderlijke Courantenn 0,10, Verschijnt iederen Donderdagmorgen. Abonnementen op dit blad worden door alle Yf' Naar volksheil zonder deugd te dingen Is arbeid aan een rots te biên. UIT0-EEFSTEE WED. F. CF. O. DIDEEICH. PRIJS DER ADVERTKNTlëN: Van een tot vijf regels0,75. Iedere regel meerder#0,15. De 35 cents zegelregt niet mede gerekend. Groote letters naar de ruimte die zij beslaan. boekhandelaren en Postdirecteuren aangenomen. BRIEVEN PEANOO De gemengde school en het catlioli- cismus. Aan de vruchten kent men den boom. Wij wcnschten wel dat de catholieke te genstanders onzer gemengde onzijdige staatsschool deze spreuk een weinig in het oog hielden en eens wilden nagaan welke slechte of goede vruchten die school voor het catholicismus heeft afgeworpen. Zoo zij zulks met onpartijdigheid deden dan zouden zij heviudeu dat die school ten hoogste nuttig v<v>r hunne godsdienst is geweest. Wij vragen toch in welk land ter wereld bloeit liet catholicismus zoo welig als in ons vaderland Nergens toch vindt de R. C. zulke getrouwe en gehoorzame zonen als hier. Heeft Nederland niet het grootste eontineent voor het pauselijke leger gileverdheeft Nederland, naar evenredigheid zijne bevolking niet het grootste aandeel in de St. Pie terspenning opgelungt In welk land ter wereld zijn de R. C. priesters zoo gezien en worden zij zoo gehoorzaamd als bij ons Nu moge men dit alles niet regtstreeks aan dm invloed der gemengle school toeschrijven zeker is liet althans dal daaruit blijkt dat die school niet nadeelig is voor het calholicisinus. Wet het beeld van het bloeijeud catholicismus in Nederland voor oogen ga men nu in zijne verbeelding de landen rond waar de neutrale school voor twintig jaren met alle kracht geweerd werd hoe staat het daar inet het catholicismus Wen zie eens in ItaliëSpan je Oostenrijk en Belgie. Al die volgelingen van Garribaldi al die omverwerpers van den troon der Bourbons al die ijveraars tegen het concordaat al die kiezers van anti—clencale leden zijn waar schijnlijk onderwezen in godsdienstige catholieke scholenwant de mannen tusschen de 20 en 40 jaren moeten in hunne jeugd wel zulke scholen bezocht hebben daar er toen geen anderen waren te vinden. De ultra-catholieke leden onzer Kamers zijn over het algemeen ook ultra—behoudend in coloni- ale en handel—politiekomdat zij bewerendat men geen zekere voordeden moet opofferen aan afgetrokken theorien der staathuishoudkunde. Waar zij moesten deze leer o°k wat meer in het oog houden, met betrekking tot de onderwijskwestie. Want uit- de ervaring kennen zij de vruchten nog nietdie de soholen naar hun maaksel zuilen afwerpenmaar alle waarschijnlijkheid bestaat er voor dat die godsdienstige 'scholen even slechte leerlingen zullen aankweeken als die in Italie Spanje Oostenrijk en Belgie hebben gedaan. Wag het pogen van hendie de onzijdige volksschool willen uitroeijen zelfsuit een catho- liek oogpunt beschouwd niet veel vermeteler wor- den genoemd dan het streven van de tegenstan ders der cultuurstelsels. De laatsten hebben al thans in hun vooideel de uitspraken der afgetrok ken wetenschap, maar de bestrijders der volks school kunnen zich alleen beroepen op de uitingen der partijwoede. Zij kunnen noch in theorie noch in praktijk, wijzen op de voordellen van de secte—scholen. De praktijk heeft het bewezen dat het onderwijs der secte-school meestentijds erbarmelijk slecht is, en de theorie leert ons, dat daar, waar men het godsdienstig element in den meusch alleen en uit- sluitend de bovenhand wil doen hebben men de godsdienst gehaat maakt. Kinderen die tp \ecl in den bijbel moeten lezen of te dikwijls naar de kerk worden gesleept, beginnen een afkeer van kerk en bijbel te krijgen. In de onzijdige school vinden nu de kinderen een nuttige afwisseling voor het godsdienstig on derwijs. Waar wanneer nu op de scholen ook dat godsdienstig onderwijs zal predomineren dan zal de godsdienst spoedig een hatelijk voorkomen krijgen. Er bestaat nog een andere reden, waar-i om de onzijdige school voor het catholicismus zoo nuttig is. liet catholicisinns ontaardt zoo liift in een druk kende priesterheerschappij. Zoo lang die heerschap- i pij alleen steunt op godsdienstige roersels der har ten is zij weinig gevaarlijkmaar wanneer de i racnschen van hunne eerste kindscheid af naar ver- stand en hart worden gekneed tot slaafsehe dienst- knecht n der priestersdan is die heerschappij i het gevaarlijkste despotismus dat bestaat. En ge lijk ieder despotismus op den dunr het graf delft voor de heerschers zoo zal het ook inet den pries terdwang gaan. Vroeg of laat zal de slaaf met de schalmen van zijn gebroken keten den wreeden meester het hoofd verpletteren. Wat men heeft zien gebeuren in Italië en Span je was niet anders dan deze wraakoefening van de godsdienstige slaven op hunne meesters. Wee dus het catholicismus, waar haar priesters mees ters zijn van de volksscholen 1 Daarom bloeit het catholicismns zoozeer in Nederland omdat zijn kindpren zich vrij knnnen gevoelentegen hun priesters. De Staat beschermt de volwassenen tegen on- wettigen dwang en de volksschool de kinderen te gen geestelijke verminking. Wuar neem de laatste wegja voor een pooszullen dan de priesters een gouden eeuw belevenmaar de vreugd zal van korten duur zijn. De verminkte menschelijke natuur zal spoedig haar regten hernemen en woe dend door hare verminking zal zij in haar toorn hare pijnigers vernietigen. Godloochenaars. De heer Insinger heeft in het parlement, sommige onderwijzers uitgeschol den voor godloochenaars, en het christelijk blad de Tijd heeft het bezigen van dat liefelijk scheldwoord goedgekeurd. Waar wnt verstaat de lieer Insinger toch onder de uitdrukking van god loochenaar? Ieder meusch gelooft in zijn hart aan een Hoo- ger Wezenbepaalde ontkenners van zulk een wezen best aan erzoo als de oordeelkundigste schrijvers steeds hebben geleerd niet. Waar ie der menseh heeft een eigen begrip van datgene wat hij zijn Go 1 noemt. De hoogmoedigeu en phariseën denken dat alleen hun Godsbegrip het ware isen dat alle anderen die met hen in denkbeelden verschillen hel bestaan van God ont kennen. Hij die dus zoo stoutweg anderen voor godloochenaars uitscheldtbreugt dus alleen zijn eigen hoogmoed aan den dag. Ondertusschen kunnen de uitgescholden onder wijzers zich troosten met het denkbeelddat in alle eeuwen de edelste mannen inet dat scheld woord zijn aangeduid. Van Socrates tot Spinoza zijn duizende leeraars des volksdoor het onna denkend gemeen als zoodanig gebrandmerkt. Maar /.htt is toch ergerlijk dat zulk een versleten schimp- woord i nog in de tweede helft der 19e. eeuw in het Nederlandsch parlement kan gebezigd worden. Waar ook hier wordt de bijbelsche spreuk sl echt e leeringen, bederven goede zeden, be- waarheid want gelijk wij meer dan eens opmerk ten het is een allertreurigst verschijnseldat de hoogere standen bij ons, een genoegen vinden, in de hatelijkheden eu scheldwoorden der cou ranten. Dat bewijst dat onze aristocratiebij alle ui terlijk fatsoen toch geen echt fatsoenlijk hart in den boezem draagt. Daarom kan men de fout van den heer Insinger niet zoo kwalijk nemen. Hij kon verwac ten dat het bezigen van zalke woor den door een partij, die spijeekt van radicalen, S modem gebroedsel, zou worden goedgekeurd

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1868 | | pagina 1