Neilerlaiidsche Letterkunde. Vondel dichter der Godsdienst-Vrijheid VIII. GEMENGDE BEIUGTEIN. voor de voorvaderlijke godsdienst, maar ook voor zalightid des TIemels, maar ook op a3rdscbe schat- hun eigen aanzien streden en Philips en Robespiè- ten openden, ji re dat ecne onbeperkte wereld-heerschappij en j Als men de huichelarij als een vrucht der zelf- eene dictoralc magt evenzeer in hun bedoeling lag misleiding beschouwtdan laten zich vele dingen als de handhaving van het catholiciamus en de zoowel vati het verledenals van den tegenwoor- vestiging eener democratische republiek. Daar digen tijd verklarendan leert men begrijpen evenwel de ijver voor godsdienst en staatkunde al- waarom veroveraars en heerschzuchtige staatslieden, tijd iets hartverheffends heeftzoo is het niet te - ondanks al het kwaad dat zij gesticht haddenge verwonderen dat de mannen, waarvan wij spreken rust en vroom konden leven allen hadden een bewust als zij waren van hunne waarachtige liefde paliatief voor de knagingen van hun geweten in voor deze zaken, zich deswegens gelukkig prezen, [dut zelf misleidende troostwoord, het kwaad, dat en met dit bewustzijn in de borst zelfs gerust kon-ik deed was immers noodzakelijk voor het welzijn den sterven. t van mijn land. Het is bekend, dat Robespicre lot dwecpends Dan laat het zich verklaren, dat een Frederik toe werd vereerd door de menschen zijuer naaste de Groote in het eene oogenblik hartroerende ge- omgeving, ook dit liet zich verklaren door zijnen dichten tegen den oorlog kon schrijven en in het waarachtigen ijver voor het ideaal, dat heiu voor andere oogenblik de oorlogsvlam zd <«rv II oogen zweefde maar zoo die ijver dan anderen kon ontsteken dat hij als kroonprins een anti zoo zeer kan verblinden dat hij hun de gruwe- Machiaveli kon schrijven en als koning de staat- lijke door hem bedreven misdaden over het hoofd kundige lessen van dien staatsman geheel in prak- deed zien is het dan te verwonderen dat zijn tijk kon brengen. eigen hart er nog meer door werd verblind Is Daardoor laat zich ook de bonding en het ge- het te bevreemden dat de venijnige slang der drag van den tegenwoordigen koning van Pruissen heerschzncht, die daar verscholen lag in het groen verklaren. De zaken oppervlakkig beschouwende gebladerte als zij niet werd opgemerkt door an- zoude men zeker moeten wanen dat de man na deren, ook aan zijn tigen oog ontging? En) 1S66 even als Maebett geen gerust uur in zijn toch had al dat vergoten bloed al die jammer- leven meer moest hebben. kreten die bij op had doen stijgen hem moeten Gelijk bekend isis hij een goedgezind en god- aantooiiendat zijn ijveren voor de republiek niet vruchtig man die zich van God geroepen waant geheel onbaatzuchtig was. Want, de ijver voor om den revolutiegeest als den onderinijner van alle godsdienst en liet welzijn des staats heeft en dit troonen te bekampen. En ziede heilige Joris is althans ecu troost voor de menschheid hoezeer S die den draak moest bestrijden, heeft zich in de hij ook overdreven werd, hoogst zeldzaam op zich dienst van dien draak gesteld. Verbonden met y.elven aanleiding tot groote misdaden gegeven. S liet monster heeft hij zijne bondgenooten en broe- Meestal bragt die ij»er eerst nadat hij gehuwd ders van hun wettig erfdeel ontzet of van hun was aan een misdadige hartstogtde gruwe lijke S troon gestooten verwoeder dan de democraten van wandaad voort. 1793 en Napoleon heeft hij gewoed tegen zijne Zoo moge het b. v. waar zijn dat Rakhasnr (modekoningen. En toch wij zijn er zeker van Gerards door liefde voor de godsdienst tot dien S staat da t verledenzijnen omgang met God in afgrijselijken moord werd aangezet, maar het. is het geheel niet in den weg. En als welligt een toch niet minder zeker dat zijn gierigheid en heb- gestrenge geestelijke hem daaraan eens op zijn zucht er een even groot deel aan hadden. De sterfbed lierinuert dan zal hij met verwondering aanleggers van zulke misdaden hebben dan ook de bijna altijd waarheid van dat gevoelen gestaafd door dat zij de. ongelukkige werktuigen hunner booze bedoelingen niet alleen het vooruitzigt op de In de vorige stukken heb ik getracht een klei ne krans nederteleggen aan de voeten van onzen grootsten dichter. Dubbel zoude ik mij voor mij ne moeite beloond achtenzoo ik bij sommige lez'rs de lust mogt hebben opgewekt om met opgetogen ziel het gewijde woud van Vondels poë zie te doorkruisen. Men wane echter niet d:it doel te kunnen bereiken door eene oppervl-.ikkiue lezingo.n de schooiiliedeu van Vondels gedich ten naar den eisch te genietenmoeten zij vaak g e/.en en herlezen moeten zij met vlijt en in- sp n:iing bestudeerd worden. Zoude die studie u afschrikken Maar gij leert immers den nog veel moeijeüjker te begrijpen Hamlet van Shakespere den I aust van Göthe en den Manfred van By- ronen ik zeg u dat Vondel en zijne lier dichten een edeler en grooter dichter is dan een van deze drie. Bovendien heeft de poezie van Vondel een trek gemeen roet het karakter van het Nederlaudsche volk wiens roemrijkste dichter hij was. Be.den schitteren met hunne deagden en schit teren niet gaarne voor het oog van een iederdie hem vcor het eerst ziet, maar alleen voor vrien den er. bekenden spreiden ze deze ten toon slechs door [gemeenzame» en gedurigen omgang kan men er de waarde van leeren beseffen. Doch wie ze eens heeft leeren waarderenblijft ze stee Is beminnen en schat ze hooger dan alle pronk en opscnik waar vreemden veeltijds zich zoo schit terend mede voordoen. En dan nog iets. De bede door Vondel aan looperdan zegt men vaak in 2ijn hart is hij nog de oude partij toegedaan. M ij gelooven ten onregte. Mij beschouwen het plotselinge draaijen I in staatkundige gevoelensmeestal als een soort van politique hnicbelarij. Die omkeering wordt toch in den regel minder bewerkt door verandering van verstandelijke overtuiging, (de ondervinding leert toch dat liet verstand bijna altijd zijne eens genomene conclusies met groote hardnekkigheid vasthoudt dan wel door den invloed van het hart dat of een heimelijke wrok voedt of op ee- nige aardsche voordeelen hoopt. Men denke echter niet dat de staatkundige overlooper dit zich zeiven bewust is neenhij is overtuigddat bij zijne bekeering alles eerlijk is te werk gegaan steeds voortgaande op den weg der zelfverblinding windt hij zich voor de naauwe- lyks door hem omhelsde denkbeelden meer en meer op. Even als de vreesachtige gaat zingen om zijn vrees te verbergen voor zich zeiven maakt hij een luid getier en geraas om toch zich zeiven wel te overtuigen dat hij radicaal veranderd is. vragen moest ik dat niet alles doen tot vergroo- ling van mijn land? Huichelarij is zelfmisleiding. Als inen bij ons gewaagt van dezen o fgenen staatkundigen over- den gestorven staatsman in den mond gelegd ach of de staal geborgd waar door mijn dood werd vervuld. Het bloed van Oldenbarneveld al was bet niet dat eens heiligen heeft toch als dat eens martel.iars gezegende vruchten gedragen voor zijn eigen nagedachtenis en voor het welziju des vaderlands. Oldenbarneveld was in zijn leven niet populairintegendeel werd hij vaak miskend, gehoondbelasterd en gescholden en zelfs die laatste door hem gesproken woorden mannen gelooft niet dat ik een landverrader ben ik sterf als een vroom patriotvielen als op een steeurots. Na zijn rlood verrees hij voor velen als een hei lige martelaar uit het graf. De poezie van Von del bekroonde zijn schim met eenen onverwelkbaren lauwerkrans, de volksoverlevering noemde zijn naam als dien van een regivaardigedoor partij schap veroordeeld en gedood. En die volksover levering bleek sterker dan de pen der geschied schrijvers want ondanks alle moeiten die veie schrijvers zich hebben gegeven oin de vereering van Oldenbarneveld tegen te gaan heeft ons volk in hem steeds den martelaar der godsdienstige verdraagzaamheid vereerd. En wel onsdat ons volk dat heeft gedaan want de naam van Olden barneveld heeft bijna altijd gediend om den boozen geest der vervolgzucht in den boezem onzer natie te bezwpren. Die booze geest schijnt door de bloedige offer- hande welke hem in het lijk van Oldenbarneveld werd aangeboden als het ware verzoend te zijn geworden. Na dien tijd althans is de vlam der godsdienstige twist nimmer zoo dreigend meer op gerezen waar de vervolgzucht soms het hoofd weder scheen optebeuren daar werd de naam van Oldenbarneveld telkens als een waarschuwing uit gesproken en de zonen gedachtig acn den door Wij vernemen tot ons genoegen dal het zang- gezelschap Euterpe plan heeft omstreeks hall April n.s. eene zang uitvoering te geven en tevens een paar tooneelstukken op te voeren in het locaal van den Heer A Knikker, tegen een matig entree-geld en dal de opbrengst dier uitvoering zal strekken ten voordeele der kas van het onlangs opgerigte Harmonie-gezelschap welks leden zich naar wij hooren reeds vlijtig oefenen en ons in vervolg van tijd zoo wij vertrouwen waar kunstgenot belooven. Waar eendragt heerscht kan iets goeds tot stand worden gebragteti wij rekenen er dus op dat velen de handen zullen in een slaan tot ondersteuning van zulk een loffelijk doel. Met het. oog op de erkende verdiensten van het zanggezelschap „Euterpe"'stellen wij ons een ge- noegelijken avond voor, Den 23 dezer, werd het lijk van J. ElAs fuselier bij het scherpschutters-corps te Schagen met militaire honneurs op het R. C. kerkhof ter aarde besteld eeue groote menigte woonde deze plegtigheid bij welke zeker in geene halve eeuw aldaar plaats vond. Bij de herstemming van een lid voor de Pro vinciale Staten in het hoofd-kiesdistrict Schagen op Maandag den 22 dezer, werden stemmen uit- de vaderen gepleegden gruwelwerden in dat op- zigt wijzer dan dezen. En dat de geest der ver volgzucht is geweken uit den boezem van ons volk, wij moeten het voor een goed doel dank wijten aan Vondels poëzy. In die poëzy toch vond onze natie eene nimmer moede, altijd waarschuwende stem tegen de zonde der vervolgzucht die haar van nature al te zeer eigen schijnt. En heeft ons volk een open oor gehad voor die Godsstem De Hemel zij dank! Ja! gedurende lange jaren; want, zie, dat zelfde volkdat in zijne godsdienstige twisten in Oldenbarneveld heeft gedood een HoogeTbeets verbannen en een Hugo de Groot gekerkerddat roomschen heeft geplaagd dat doopsgezinden heeft gemarteld en remonstranten ten bloede heeft ver- volgd is lange jaren een toonbeeld van verdraag zaamheid geweest. In het zelfde land waar eens fnsschen de be lijders der verschillende godsdiensten zoo bloedig is gestreden woonden alle godsdiensten als leden van een gezin eendragtig en liefderijk te zamen. In het zelfde land waar eens uit naam der wet het vonnis over andersdenkenden werd uitgesproken staat ook thans nog in de grondwet geschreven Ieder belijdt zijne godsdienstige meeningen met volkomen vrijheid. De belijders der verschillende godsdiensten genieten allen dezelfde regten. Zal dat blijde licht ook in de toekomst over ons blijven schijnen Wie die deze vraag met een geheel gerust hart zal durven beantwoorden Gij weet bet tochdonkere wolken vertoonen zich aan den Hemel gij weet lietdat er velen zijn die met de onzijdige volksschool den eeni- gen waren grondzuil van algemeene verdraasizastn- heid uit ons midden willen wegnemen. Schijnt het "'et dat Rome en Dordrecht tot bereiking van dat doel een verbond hebben gesloten en dat

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1869 | | pagina 2