Algemeen Nieuws-, Advertentie- Landbouwblad. r-frinróH 99 M. 604. Dertiende Jaargang. Ao. 1869^ De nederlandsclie Catkolieken en de tachtigjarige oorlog. W GEMEENTE-AFKONDIGINGEN. Jagt en Visscherij. SCHAGER COURANT. Dit blad verschijnt op Woensdagavond; doch wordt, met een bijvoegselbevattende het jongste Schager- marktberigtden volgenden avond verzondenaan hen die znlks verlangen. Brieven franco aan de uitgeefster. Abonnementen op dit blad worden door alle Peijs per jaar f 4,Franco per post f 4,60. Afzonderlijke nummers f 0,10. Advertenticn van een tot vijf regels f 0,75; iedere regel meerder ƒ0,15. De 35 cents zegclregt niet rae- degerekend. Groote letters naar de ruimte die zij beslaan. Naar volksheil zonder deugd te dingen Is arbeid aan een rots te biên. Boekhandelaren en Postdirecteuren aangenomen. Pe Burgemeeester van Schagen herinnert de be langhebbenden dat de aanvragen tot bekomiug van jagt— of vischacten voor het aaisoen 1869/70 vóór den 1 Mei a. s. aan den heer Conimisvaris des Ko- nings moeten worden ingezonden en roodigt mitsdien degenen die. zich daarvan uog willen vootzien uit zich tot bekoming van blanco aanvragen ter 3ecrrtarie der gemeeoie aan te melden. Schagen, den 20 April 1869. De Burgemeester voornoemd Van Döknbkko Heiden. De vergelijking van den aard der Nederlanders jnet de brandstofdie zij uit hunnen bodem ha - len is voorze ker ver van nieuwmaar zij blijft ten aairzien van hunne staatkundige en godsdien stige hartstogteu nog altijd even waar. Even als toch de turven niet ligt ontvlambaar zijn, noch lievig gloeijen maar als zij eens aan 't branden zijn bijna door niets meer kunnen worden uitge- bluschteven zoo gaat het ook met bet vuur der paitijscbappeu onder ons. De staatkundige harts togteu onzer natie ontvlammen niet ligt maar zijn zij eens aan het branden dan schijnt geen blus- schen ir.eer mogelijk. De ouders laten dan hun staatkundige of godsdienstige veete tot erfenis na aan hunne kinderen en dit schijnt eeuwen lang zoo voort te kunnen gaan. De oude Jacob de Wittwakkerde telken avond met de woorden//Gedenkt mijne kinderen Loe- vestein,// den haat aan tegen de staatkundige tegen partij bij zijne zonen Johan en Cornelis de M itt en even als hijhebben vele Nederlanders in alle eeuwen gedaan en doen zij dit negzij vinden er een behagen inom de hunnen telkens en telkens te wijzen op de fouten door de tegenpartij begaan en blijven daar mede voortgaan ook dan als het geslachtdat die fouten heeft begaan reeds sinds lang van het wereldtooneel is afgetreden en of schoon deze ook door de partij zelveop wier re kening zij staanmet heete tranen zijn beweend. In de hitte der partijschap vergeet men ten eenenmale dat de fonten en deugden van bet voor geslacht niet alleen aan een partij, maar aan ge heel bet volk behooren en dat de stem der staat kundige veete moet zwijgen bij het grafin wiens stillen schootals een heilis teeken der door den o dood gebodene verzoening veeltijds de felste te genstanders zoo als een Fox naast een Pitt en ee° Rousseau naast Voltaire, ter ruste worden ge- Dgd. De daden van bet voorgeslachtde groote man- Den an het verleden, behooren niet aan een partij I maar aan het algemeen. De boom die door hen werd geplant moge in den aanvang alleen voor eene partij vruchten afwerpen allengskens brei den zijne takken zich uittot dat bij eens zijn schaduw zegenende verspreidt over alle klassen en gezindheden. Naar ons gevoelen deden onze ca- tholieke landgenooten wel zoo zij den opstand van ons volk tegen Spanjeuit dit oogpunt wilden beschouwen. Het is toch met de godsdienstvrijheid gegaan even als met den boomwaarvan wij zoo even spraken. In den beginne bragt de gewetensvrijheid die de schoonste en eerste prijs onzer overwinning op de spaansche dwinglandij was werkelijk wij erkennen het gaarnealleen voordeel aan voor de aanhangers van Calvijn. Maar het zuurdeesem bleef niet werkeloos in het meel het breidde zich nit tot dat het geheele brood er van was doortrok ken. De zegepraal door de Calvinisten behaald op het ruwe geweld en de helsche staatkunde van Alva en Philipsversterkte het vrijheidsbeginsel in de menschheid. Die zegepraal werd een wapen tegen hen zeiven toen zij vervolgden van gisterenden anderen dag reeds vervolgers van andersdenkenden werden. De be.schermers der onderdrukten wezen hen zon der ophouden op den kampdien zij voor hun eigen gewetensvrijheid hadden gestreden. De chris ten Cato, C. P. Hooft, en de dichter Vondel, als zij aandrongen op eeue algemeene godsdienstvrijheid spraken bijna uitsluitend van dien strijd. Uw va der zeide de laatste tot Frederik Hendrik in zijn zegezang op de verovering van den Bosch, kocht deze algemeene godsdienstvrijheid met zijn bloed en gij zult de eerste vorst worden van het geheele Christenrijkals gij deze alom doet zegevieren. Door het versterken van het vrijzinnig beginsel kon de godsdienstvrijheid zich allengkens ontwikkelen van gewetensvrijheid werd zij vrijheid van gods dienst en eeredienst en eindelijk gelijkheid van al le godsdienstige gezindheden. Maar nog meer de zegepraal door het protestantisme behaald over inquisitie en gewetensdwang werd een groote ze gen voor de R. C. kerk. Door het uitdooven der brandstapels heeft zij die keik weder tot een vrije en geestelijke dochter des Hemels gemaakt. Wij vragen toch aan eiken geloovigen C'atholiek welke waarde kan worden toegekend aan een ge loof, dat grootelijks moest worden beschouwd als de vrucht der vreeze voor pijnbank en brandstapel. In onze dagen eeren wij van ganscher harte elk waarachtig geloof en dns ook dat van den vromen Catholiek omdat wij in dat geloof eene vrijwillige overgave van het geloovige harte aan eene heilige zaak zien; maar zoo die overgave niet vrijwillig waremaar alleen geschiedde omdat men niet anders kon daar men anders zijn leven en goe deren aan het grootste gevaar bloot steldedan zoude dit geloof in onze oogen eerder verachtelyk dan prijzenswaardig zijn. Meu veronderstelle dan eens dat de hand der geuzen te zwak ware bevondendat Alkmaar en Leijden waren bezwekenen de groote Zwijger even als zijn bondgenootende graven van Egrnond en Hoorne te Brussel door beulshanden ware om- gebragtwat zoude het gpvolg geweest zijn De vrees voor galg en rad zoude bet protestantismus evenzeer in ons land als in Vlaanderen en Bohe- meu hebben uitgedoofd. Maar zou de kerk daar bij gewonnen hebben Zouden die duizenden welke met geweld tot haar schoot waren tcrugge- bragt niet die wreede moeder vervloekt hebben Men zoude geloofd hebbeu maar het geloof zoude de vrucht van menschenvrees zijn geweest. Waar om is liet catholieke Nederland thans zooveel ge- looviger dan andere landenwaarom worden de priesters en kloosterorden hier niet vervolgd als in het catholieke Spanje Omdat bij ons het geloof een zuivere geestelijke kracht isterwijl het in Spanjetot voor het in storten van Isabella's troondoor de vrees voor het wereldlijk strafzwaard moest worden in stand gehouden. Wanneer de catholieke landgenooten dit bedenkendan zullen zij zelfs uit een gods dienstig oogpunt, in de overwinningen der geuzen, niet langer eene ramp voor hen zelvcn zien. Nog meer zullen zij echter met den afloop van den tach- tigjarigen oorlog verzoend worden, als zij zich als Nederlanders beschouwen en bedenken dat de over winnaars Nederlanders en landgenooten de over wonnenen daarentegen vreemde huurlingen en moordenaars waren.' Men verhaalt dat Jacobus II de verdreven ko ning van Engelandaan het strand van verre oog getuige zijnde van de nederlaag der fratische vloot door die der Engelscbenniettegenstaande hem door die nederlaag alle oitzigt op de herkrijging der engelsche kroon werd ontnomen, toch eerder verheugd dan verslagen bleek over die door zijn landgenooten behaalde overwinning. De gestreelde nationale fierheid verzoette alzoo zelfs het gemis eener kroon. Ook de meeste franscbe émigranten waren bij de nederlagen hunner duitsche bondge nooten, bijna altijd in hun hart verheugd over den oorlogsroem hunner landgenooten. En zonden vrij dan van onze R. C. broeders in deze minder mo gen verwachten Wel is waar wij erkennen het gaarnehet staatsche leger was evenzeer als dat der Spanjaar den grootendeels uit vreemden en huurlingen za- mengesteldmaar dat was toch niet het geval met de bemanning der schepen van de watergeuzen en die der latere vloten deze was altijd zuiver na tionaal. En werd ook het staatsche leger vóór

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1869 | | pagina 1