BBIBKEB&fi
4
Algemeen Nieuws-, Advertentie- Landbouwblad.
Tijdsbescliouwingen.
Jtè 671.
Veertiende Jaargang.
Ao. 1870.
ADVERTENTIEN worden voor dit blad aangenomen voor Duitschland, Oostenrijk en Zwitserland door tusschenkomst van
de heeren HAASENSTEIN en VOGLER, die tot dat einde hunne kantoren gevestigd hebben te: Hamburg, Frankfort a/d Main
Berlijn, Leipzig, Dresden, Keulen, Stutgart, Weenen, Praag, Bazel, Zurich, St. Gallen, Geneve en Lausanne.
GEMEENTEAFKONDIGINGEN.
HOOISTEKERS.
SCHAGER COURANT.
Dit blad verschijnt op Woensdag avonddoch wordt,
met een bijvoegselbevattende het jongste Schager-
marktberigtden volgenden avond verzonden aan hen
die zulks verlangen.
Brieven franco aan de uitgeefster.
Abonnementen op dit blad worden door alle
Prijs per jaar f 3,Franco per post f 8,60.
Afzonderlijke nummers f 0,0 7^.
ADVERTENTiëN' van een tot vijf regels f 0,75; iedere
regel meerder f 0,15. Groote letters naar de ruimte die
zij beslaan.
Naar volksheil zonder deugd te dingen
Is arbeid aan een rots te biên.
Boekhandelaren eD Postdirecteuren aangenomen.
BEKENDMAKING.
De Burgemeester van Schagen gezien de arti
kelen 174 en 175 van het policie-reglement dier
gemeente;
Brengt bij deze ter kennis van de ingezetenen,
dat door Burgemeester en Wethouders van Scha
gen voor het jaar 1870 tot hooistekers zijn aan
gesteld
in wijk A. Dirk Keet Jr. en Meijer Meurs;
in wijk B. en C. Jan Meijer en Jan Schenk;
in wijk D. Pieter Timmerman en Willem Kooij»
in wijk E. Reijer Mulder en Jan Borst Jz;
in wijk F. Simon Buis en Pieter van der Oordt
en in wijk G, Jacob Stammes en Jan Groen.
Herinnert de belanghebbenden aan de bepalin
gen vervat in de art. 174 en 175 van het poli
cie-reglement dier gemeente.
Schagen den 26 Julij 1870.
De Burgemeester voornoemd
Van Dörnberg Heiden.
Frankrijk in 1793 en 187 0. De fran-
sche dagbladen scheppen er een behagen in om het
enthousiasmus waarmede thans hunne landgenooten
ter krijg snellen, zoodat reeds over de honderd
duizend vrijwilligers zich hebben aangeboden te
vergelijken met de geestdrift, waarmede in 1793
het fransche volk bezield werd, toen het ootbloot
van legers en legerhoofden, in den tijd van eenige
weken 13 legers op de been bragt, die de reeds
ingedrongen talrijke vijandelijke magten overal op
de vlifgt joegen. Met regt draagt de fransche
natie roem op de geestdrift van 1793. De ver
bonden mogendheden haddenonder voorwendsel
van het koninklijk gezag te herstellen, aan Frank
rijk het lot van Polen berejd, het geheime plan
van verdeeling was al ontworpen; daar de repu
bliek bet oude, uit koningsgezindeu bestaande le
ger, niet vertrouwde en alle officieren van eenig
aanzien over de grenzen waren gevlugt, had Frank
rijk bijna geen leger tegenover de honderd duizen
den der zamengezworenen koningen te stelleneene
verovering van Frankrijk scheen dus gemakkelijk,
zoude de bevolking zelve niet medewerken, althans
niet lijdelijk toezien, als die benden van het vrees
lijk schrikbewind dat te Parijs regeerde, ten onder
werden gebragt
Hierop rekenden althans de mogendheden, maar
zij hadden niet gedacht aan de alles opofferende
zich geheel zelfvergetende vaderlandsliefdewelke
in de fransche natie woonde. Het voorbeeld van
vaderlandsliefde, dat de fransche bevolking, voor-
oamentlijk die vau het platte land toen gaf, is
een der schoonste, waarop de wereldgeschiedenis
kan wijzen.
Die bevolking werd door monsters geregeerd
zij was door hen beroofd van hunne kerken en
priesters, waaraan zij zoo gehecht washad zij
alleen stil gezetendat schrikbewind zoude door
vreemde troepen zonder meester ten onder zijn
gebragt, maar dat schrikbewind sprak in naam
van het bedreigde vaderland, dat bewind ontrolde
de gewijde driekleur en in een oogenblik snelde
geheel Frankrijk te wapen. Eene heilige geest
drift bezielde allen. Geen wonder, dat de fransche
legers overal overwinnaars werden.
Een der schoonste strijdzangen van den nieuwen
tijd, de Marseillaise openbaart ten duidelijkste de
gevoelens die toen bij de Franschen woonden.
Heilige liefde voor het bedreigde vaderland spreekt
uit iedereu regel van dat ten kamp aanhitsende
lied.
Hoort gij de krijgskreten niet der vreemde
soldaten langs uwe veldenzij komen om uwe
zonen en uwe beminden in uwe armen te ver
moorden. Ziet gij die benden huurlingen niet?
wat brengen zij mede die tallooze legerscharen
der zamengezworene vorsten Boeijen, sinds lang
gesmeede boeijen voor ons en onze kinderen, zij
willen ons terugbrengen tot de oude slavernij.
Te wapen te wapen dan o burgers I dat het on
reine bloed der indringers uwe velden besproeije.
De Marseillaise was dus eene oproeping der
fransche natie tot verdediging van den vaderlandschen
bodem, geen aanvaiskreet. Verdediging van Frank
rijk, ziedaar de leuze van 1793 en thans in 1870
kan er nu sprake zijn van verdediging? Wordt
zijne onafhankelijkheid bedreigd wordt de vrijheid
zijner ingezetenen door eenige buitenlandsche mo
gendheid in gevaar gebragl De geestdrift van
1870 mag dan geenzins vergeleken worden met
die van 1793.
Duitschland in 1813 en 187 0. Even
als aan de Franschen de dagen van 1793 zoo
zweven aan de Duitscheis thans de dagen van
1813 voor oogen. Maar heeft de geestdrift der
Duitschers van thans eenige gelijkheid met die
hunner vaderen Wij gelooven het niet. In 1813
ontwaakte het edele duitsche volk na eene slui
mering van eeuwen. Sinds een tiental jaren had
het zich op allerhande wijze zien geplaagd, uitge
zogen en mishandeld door de dwinglandij van Na
poleon I. Duitschland had het bloed zijner kin
deren op slagveld bij slagveld moeten zien stroo
men honderd duizenden Duitschers hadden de
legers van den vreemden gelukzoeker moeten sol
gen, om ten koste van hun leven, de magt, die
hun vaderland onderdrukte te helpen schragen.
Nog meer, het had de onderdrukking der gansche
wereld aanschouwd. De ontwaking der geestdrift
in 1813 was dus ten volle geregtigd.
De jaren van 1813 en 1814 zullen dan ook
aan Duitschland ter eenwige glorie verstrekken
misschien is Europa voornamentlijk aan die geest
drift zijn herkregen vrijheid verschuldigd. Het
was een verheven christelijke geest, die alle klas
sen, alle standen te wapen deed snellen. Nog
ruischt die geest als een verfrisschende luchtstroom
ons tegen uit de liederen van Arudt, Schenken-
dorf, Ruckert, maar vooral uit die van Körner.
Welk eene heilige wijding, welk een Godsver
trouwen spreekt niet uit het bekende Vater ich
ruse dich. Is het niet een regt christelijke krijgs
mansgeest, die uit hem spreekt, als hij in een
zijner krijgsliederen, ook over de hartendie hij
als krijgsman gedoemd zal zijn te vertredeu, Gods
barmhartigheid inroept.
Maar welk een geest spreekt er thans uit de
bloed- en wraakkretendie in Duitschland tegen
Frankrijk opgaan Wat heeft toch Frankrijk ei-
gentlijk tegen de Duitschers in de laatste 50 ja
ren misdaan Heeft een der thans levende Fran
schen eenig deel in de schuld van Duitschlands
onderdrukking door den eersten Napoleon Is
het geoorloofd om eindeloos rond te wroeten iu
de graven der voorgeslachten, om er steeds nieuwe
brandstof voor nationale haat en wraakzucht uit
op te delven? Voorwaarde oorlogsijver en geest
drift der beide volken hebben geen wettigen oor
sprong, hebben ook geen edel doel. üit geen ware
vaderlandsliefde, maar uit nationalen hoogmoed en
ijdelheid, ontspringt die geestdrift. Er zijn dan
ook geene goede en edele vruchten vau te wach
ten.
In ons oog zijn Frankrijk en Duitschland niet
anders dan twee broeders, die verblind door harta-
logt, om een nietige reden het zwaard tegen el
kander getrokken hebben. Slechts dan als een
van beiden doodelijk gewond ter aarde zinkt, zal
de overwinnaar gevoelen dat geen vrede voor hem
op aarde meer te vinden is, daar het Kaïns teeken
op zijn voorhoofd is gegrift.
Gebededagen in den oorlog. De Heer
der heerscharen zal het moegelijk krijgen, want
zoowel in Frankrijk als in Duitschland wordt door
de regeringen zijn bondgenootschap ingeroepen.
Wie van tweeën zal Hij helpen? Zal Hij de chas-
sepots of de naaldgeweeren zegenen Zal Hij den
bloeddorstigen oorlogsijver der Franschen of dien
hunner tegenstanders met de overwinning bekroo-
uen Zal Hij een God vau Napoleon Hl of van