Algemeen Nieuws-, Advertentie- Landbouwblad. M 700. Vijftiende Jaargang;. Ao. 1871 ADVERTENTIEN worden voor dit blad aangenomen voor Duitschland, Oostenrijk en Zwitserland door tusschenkomst van de heereu HAASENSTEIN en VOGLER, die tot dat einde hunne kantoren gevestigd hebben te: Hamburg, Frankfort a/d Main Berlijn, Leipzig, Dresden, Keulen, Stutgart, Weenen, Praag, Bazel, Zurich, St. Gallen, Geneve en Lausanne. GEMEENTE AFKONDIGING. Vrijwilligers voor de Nationale Militie. Is ons hedendaagsch chris tendom op den goeden weg? SCHAGER COURANT. Dit blad verschijnt op Woensdag avonddoch wordt inet een bijvoegselbevattende het jongste Schagcr- marktberigtden volgenden avond verzondenaan hen die zulks verlangen. Brieven franco aan de uitgeefster. Abonnementen op dit blad worden door alie fi Prijs per jaar f 3,Franco per post f 3,60. Afzonderlijke nummers f 0,07 J. Advertenticn van een tot vijf regels f 0,75; ieder» regel meerder ƒ0,15. Groote letters naar de ruimte die zij beslaan. Naar volksheil zonder deugd te dingen Is arbeid aan een rots te biên. ZZ Boekhandelaren en Postdirecteuren aangenomen. 23Ü^SlW In-etelenenw.lke genegen mogtcn lij» vrijwillig tc die- oeu bij de .N»lion»le Milili., worde» bij dcie opgeroepen, om xich in de maend Februari), op een werkdag, de» na middag» van 1 lol 1 uur, le vervoegen ter Secretarie de ler gemeente, vergeield van twee ter goeder naam cn faam «taande meerderjarige ingeaetenen. die de verei»ehte ver klaring kannen afleggen cu het op le maken getuigschrift onderteekeoen. De vrijwilliger» voor de militie moeten njoongehuwd of kind rloo» weduwnaar en ingetetcnen, ligcliamelijk voor de dienst ge»chiktten minste 1.56 el lang en op den le. januari) van hel jaar der optreding als vrijwilliger het ZOsle jaar ingetreden tijn en hot S5»le jaar niet hebben vol- ZÏj worden, voor roover lij daartoe geschikt bevonden tijn en er gelegenheid bestaat, ingelijfd lig het korps hun oer kense. Behalve hel bovenbedoelde getuigschrift lullen tij moe ten overleggen le. het bewijs, dat tij aan de pligten der militie, voor toover die te vervullen waren, hebben voldaan; Se. indien tij gediend hebben, een bewija van ontslag en een getuigschrift van goed gedrag afgegeven _bij den kommamdant vau het korps, waarbij tij laatstelijk heb ben gediend. (Uit getuigtchrift kun bij dien kommau- danl 'worden aangevraagd.) 3e. indien tij minderjarig tijn. een bewij» van toestemming Tan hunnen vader of voogd Die voor de militie ia ingeschreven wordt slechts nis vrijwilliger toegelaten voor de gemeente, in welke hij in- geschreven is, lentij hij gceue verpligtmgen ten aantien va» i de militie meer te vervollen hebbe. Schageu. den 17 lebruarij 1871. Burgemeester en Wethouders voornoemd, De Burgemeester Van Dörtiberg Heiden, De SecretarisA. Th. Burgers. ui. Proselijkmakerij. »Wee u, gij schriftgeleerden en pharizeërs, gij geveinsden 1 Want gij omreist zee en land om één jodengenoot te makenen als hij het gewor den iszoo maakt gij hem een kind der helle tweemaal meer dan gij zijl." Kau men zich een sterker veroordeeling vau allen bekeeringsijver den ken dan die in deze woorden door Christus is uitgesproken. Zijn navolgers en leerlingen heb- beu ei zich echter niet aangestoordzij hebben als de pharizeërs laud en zee doorgereisd, om menschen van allen godsdienst tot omhelzing van het christendom te brengen. De zending van Je zus had niet ten doel om alle andere godsdiens ten ter aarde te vertreden en te verwoesten, maar om ze met een nieuw leven te bezielen hij kwam niet, het zijn immers zijn eigen woordenom de wet en de profeten te ontbinden, maar te beves tigen. Doch voortgezweept door een blinden geloofs ijver hebben zijn navolgers achtereenvolgens alle godsdiensten der aarde verwoest. Achtereenvolgens hebben zij in Palestina, Athene, Rome, Germanie en Scandinavië, de altaren en heiligdommen van Jehova, Zeus, Jupiter, Wodan en Thor verwoest. Het christendom liet in zijn altijd zegevierende togten niets na dan pninhoopen van tempels en het vertrapte omhulsel van eerediensten. Wij willen nu niet eens de ontelbare menigte offers van menschenlevens (die gelijk men weet door Voltaire op circa 10 millioenen worden geschat) in rekening brengen, maar wij vragen: is er in de verwoesting van zooveel godsdiensten niet iets treurigs en bedroevends Lag er dan in al die godsdiensten hoegenaamd niets goeds? ging er met den brand van zooveel tempels geen der raenschheid heilige kleinodiën verloren, verdwenen er niet voor altijd gevoelens, denkbeelden en ge loofsbronnen, die noodig waren voor de ontwik keling en het godsdienstig bewustzijn, misschien van millioenen Was b.v. die klagt van Schil ler in zijn Goden van Griekenland bij al hare overdrijving, wel zoo geheel onwaar? Heeft ons zoo eenvormig christendom niet menig ontluikend lot, menig ontkiemende bloesem van den stam der beschaving afgesneden Kau dit in de be doeling van Hem hebben gelegen, die het gekrookte riet niet zoude breken en de rookende vlaswiek niet zoude uitblusschen Rn is het ook niet allertreurigst dat het chris tendom na zooveel verwoestingen te hebben aan- gerigt en zich zelvën alleen op de pninhoopen van ai die godsdiensten te hebben gevestigd moet getnigennik ben onmagtig om een eiude tc ma ken aan de razernij van twee volken, die elkander als verwoede dieren verscheuren, ik moet magte- loos toeziendat een luttel aantal staatkundige misdadigers het werelddeel, dat ik den vrede be loofde, te vuur en te zwaard verwoesten. Zoo een onbekeerde Javaan of inwoner van Britsch-Indic tot de zendelingen, die daar komen om hem tot de christelijke gedsdiensl over te halen, aldus sprak: gij wilt mij overhalen om de godsdienst te belijden welke door het mee- rendeel van de inwoners van uw werelddeel wordt omhelsd, maar welke vruchten draagt die gods dienst daar? naar ik hoor zijn daar houderd dui zenden eu millioenen bezig om elkander te ver minken te bestelen, te vermoorden, naar wij ho ren worden daar die mannen het meest geprezen, die het grootst getal kunnen vernielen, en acht men die Staten het meest beschaafd, wier inwo ners het meest op moorden en verdeljgen worden afgerigt. Een godsdienst, die dat toelaat kau niet goed zijn. Wat zoude hiertegen in te brengen zijn Indien het christendom op geen beter vruchten dan die van de laatste jaren kan wijzen, dau late men toch de geheele zendelingszaak varen, men loopt anders gevaar van te vallen in de fout der Pharizeërs, men maakt van de bekeerlingen dan nog ellendiger schepsels dau de christenen van heden. De ijver om volken af te trekken van hunne voorvaderlijke godsdienst schijnt mij niet alleen in lijnregte strijd met de bedoelingen van Christus, maar ook een vergrijp tegen de hoogste belangen der menscltheid. Jezus bragt eenc gods- vereering op de wereld zonder uiterlijkheden, zon der bepaalde voorschriften, zonder geloofsartikelen, zij was bestemd om de ziel van alle godsdiensten te worden, om het waarachtige wezen van alle godsvereeringen uit te drukken, niet om alle an dere godsdiensten te verwoesten. De ziel van Je zus godsdienst had zicli kunnen vcreenigen met de inzettingen van Mozesmet de godsdienst der Grieken, met die der Germanen. De grond van alle 'godsdiensten is toch waar, allen wijzen op eenen Goddie boven allen heerscht en bijna allen op een leven na dit leven. Een veredeld veel-godendom had zich met Jezus leer kunueu verdragen, deze zoude alleen aan de oude godsdienst eene nieuwe ziel hebben ingeblazen. In iedere godsdienst, die door het eene geslacht aan het andere wordt overgeleverd, waarin de voorvaderen zijn gestorven, waarin men hoopt dat de nakome lingen zullen opgroeijen, ligt iets heiligs, ook bij de sterkste verbastering ligt in zulk eene gods dienst eene kracht, in staat om soms deu inensclt uit het stof op te beuren. Die godsdienst als uit de natuur zelve van het volk voortgekomen is zijn ware godsdienst, alle andere godsdienst is een kleed, dat haar met ge weld kan worden aangetrokken, maar dat het nooit geheel en al zal passen. Het is waarzulk een godsdienst kan een gruwzaam misvormde gestalte aannemen, maar de middelen om die telkens we der te hervormen ontbreken geenzins, en in Jezus godsdienst vindt men altijd een alles bezielend element om de dorre beenderen uit hun doodslaap op te wekken. Het christendom heeft echter door het fanatis- mus van zijne verkondigers een geheel andere rig- ting genomen; als een stormwind heeft het ge woed en overal in het ronde de heilige stammen, in wier schaduw de volken en geslachten hunne Goden aanbaden, omvergeworpen. Die verkondi gers stelden tegenover eene bepaalde godsvereering eene even bepaalde voor, en zoo kwam het tot eene worsteling. Op de meeste plaatsen bleef het overwinnaar, maar niet zonder in zijn eigen bin nenste doodelijk gewond te zijn.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1871 | | pagina 1