Algemeen Nieuws-, Advertentie- Landbouwblad. De republiek en hare tegen standers. 'M 721. Vijftiende Jaargang. Ao. 1871 Prijs per jaar 3,Franco per post f 3,60. Afzonderlijke nummers f 0,07 J. ADVERTENTIEN worden voor dit blad aangenomen voor Duitschland, Oostenrijk en Zwitserland door tnsschenkomst van de heeren HAASENSTEIN en VOGLER, die tot dat einde hunne kantoren gevestigd hebben te: Hamburg, Frankfort a/d Main Berlijn, Leipzig, Dresden, Keulen, Stutgart, Weenen, Praag, Bazel, Zurich, St. Gallen, Geneve en Lausanne. F. H. Leis, Joost Lanser J. van Beusekom G. C. Hulst." SCHAGER COURANT. Dit blad verschijnt op Woensdag avonddoch wordt, met een bijvoegselbevattende het jongste Schager- marktberigtden volgenden avond verzondenaan hen die zulks verlangen. Brieven franco aan de uitgeefster. Abonnementen op dit blad worden door alle ADVRRTENTiëN' van een tot vijf regels f 0,75; iedera regel meerder ƒ0,15. Groote letters naar de ruimte dia zij beslaan. Naar volksheil zonder deugd to dingen Is arbeid aan een rots te biên. Boekhandelaren en Postdirecteuren aangenomen. 20 mii Ofschoon de geraeenebestelijke regeringsvorm zich in Frankrijk schijnt te bevestigen, schijnt het getal der tegenstanders van zulk een bestuur in Europa nogthans met eiken dag te vermeerderen. Ook in ons land is de afkeer van dezen rege ringsvorm even populair bij de liberalen als de conservatieven, en in vele opzigten is deze afkeer regtmatig. De tegenstanders kunnen zich beroe pen op getuigenissen van de beroemdste mannen uit alle eeutventegen de republiek. Wij willen ter afwisseling van onze eigene betoogen in dit en de volgende nummers, eeuige van die getuigenissen mededeelen, en tegelijk eens onderzoeken in hoeverre men er eeuige waarde nog aan kan hechten. Herodotusde oudste ons bekende geschied schrijver uit Griekenland gaf reeds voor bijna 24 eeuwen in een zijner bekendste verhalen aan de tegenstanders der republiek het woordhij ver meldt ons namelijk wat er plaats greep in den raad der zeveu grooten vau Persietoen er na den dood van den Psendo-Smerdis zich de vraag voordeed welke regeringsvorm in Persie zoude worden aangenomen: Een der grootenOtanes genaamdwas van meening, dat men den repubhekeinschen regerings vorm zoude aannemen, hij verdedigde zijn voorstel op de volgende grondeu: Ik ben niet van gevoe len, dat men de magt langer aan een enkelen persoon moet toevertrouwen, gij weet toeh welk misbruik Cembijses van die magt heeft gemaakt, en tot hoeverre zich de gewaande Smerdis heeft laten vervoeren. Hoe zonde een rijk goed kunnen worden bestuurd, als aan één enkelen persoon de Bevoegdheid wordt geschonken om er mede te handelen naar goeddunken. Een onbeperkt gezag bederft den deugdzaamsten mensch en doet zijn edelste hoedanigheden te gronde gaan. Wanneer men aan eenen persoon alles geeft, dan brengt het bezit en genot van het te vele noodzakelijk afgnust en onbeschaamdheid in zijn gevolg mede en uit deze otideugdeu komen alle kwalen voort. De koningen haten de vrijheidlie vende en deugdzame onderdanendie zich tegen hun heerschzucht verzetten, maar zij begunstigen de slaven en booswichtenzoo deze huune plannen in de hand werken. Een enkele man kan niet alles door zijn eigene oogen zien, dikwijls luistert hij naar onware berigten en valsche beschuldigin gen, de wetten en gewoonten van het land worden door hem vertreden, noch de eer der vrouwen, noch het leven der onschuldigen zijn veilig bij de onbeperktheid van zijn moedwil, lusten en Inimen. In een republiek daarentegen behoedt de algemeene gelijkheid de ingezetenen tegen al die gevaren. De gekozen bestuurders geven er aan het volk reke ning en verantwoording van de in hun hand ge stelde magt. de beraadslagingen en de raadple gingen dat men er bij het nemen van een besluit moet in acht nemen, voorkomen het overijlde en onbedachtzame in zulk een besluit. Ik geloof dos dat alleen een republiek Persie kan gelukkig maken. Megabijses, de voorstander van een aristocratie ken altijd terug tot de eenheid van de monarchie. De strekking van Herodotus verhaal is dus klaarblijkelijk en duidelijk om de republiek te veroordeelen. Ondertusschen moet men daarbij niet over het hoofd zien dat de onde geschied schrijver alleen de republiek in haar grove, oor spronkelijke gedaante kende, een regeringsvorm, waarin de magt om wetten 'te maken en uittevoe- ren nog niet bij personen, die door het volk ge kozen waren, maar bij het volk zelf, berustte. En wie zonde zulk een republiek ooit willen verdedi gen Herodotus spreekt ook van het volk als een blinde en geheel onontwikkelde hoop, hij schijnt dus ook een volk dat door onderwijs, opvoeding en godsdienst is beschaafd, in het geheel niet te kennen. Nu gelooven wij dat zelfs de verwoedste demo craat niet aan zulk een ongebreidelde hoop de magt zou willen toevertrouwen. De veroordeeling van Herodotus treft dus nog in geenen decle cene welgeordend democratische republiek. En de be strijders van den gemeenebestclijken regeringsvorm moeten niet een slechte republiek tot het doel hunner aanvallen makeu (want elk verstandig mensch zal ook zonder hun hulp dadelijk inzien dat eene slechte republiek evenmin als een slechte mo narchie deugt) maar zij moeten betoogen dat de aard eener democratische republiek noodzakelijk medebrengt, dat hare gebreken hare goede hoeda nigheden overtreffen. Eu Herodotus bewijst dat, in het aangehaald fragment, evenmin als vele zijuer latere navolgers. kkiugte.y bestreed zijn gevoelen: ik ben, zeide hij het eens met Otanes, dat de monarchie moet worden [uit geroeid, maar toch geloof ik niet dat zijn raad ons op een goeden weg zal brengen, als hij ons wil overhalen om de magt aan de menigte in han den te geven. Want kent gij eenig wezen dat dommer en onbeschaamder dan het gepeupel is Zullen wij daarom de magt aan den koning ont nemen om haar toetevertronwen aan een blind en bandeloos gemeen P Als een koning iets wil on dernemen, dan kan hij ten minste, als hij wil, naar de raadgevingen van anderen luisteren, maar het volk is een monster zonder oogen, noch ooren. Zonder rede, zonder bekwaamheidzonder besef van welvoegelijkheid en begrip van zijn eigene belangen doet het alle dingen met overhaasting. Iii het nemen van zijn besluiten zonder oordeel, in de uitvoering zonder orde gelijkt het op een wilden bergstroom, die geen tegenstand duldende en alles wat hjj ontmoet, verwoestendetoch ver achtelijk inkrimpt en opdroogt als de Hemel hem gedurende een paar dagen zijn vochtige gunsten onthoudt. De gcmeenebestelijke regeringsvorm zal dan Persies ondergang voltooijen. Ik voor mij ben van gevoelen dat men eenige verstandige en brave lieden moet kiezen, aan welke meu de magt in handen kan geven. Dar in s, de verdediger van het monarchale stelsel, bestreed beider gevoelens, op de volgeude wijze: Naar ons voorkomt is er veel waarheid in i het geen Megabijses ten aanzien van de onheilen, i die een republiek voortbrengt, heeft gezegd, maar hij heeft o. L ongelijk als bij de autocratische regeringsvorm boven den monarchalen verkieslijk acht. De alleenheerschappij ia toch gewis de beste van allen, zoo lang ten minste een regtschapen en bekwaam man aan het hoofd staat. Bust de magt bij een persoon dan kannen de vijanden niet zoo ligt de oogmerken en de geheime ondernemin gen, waar het heil van den Staat bij betrokken isontdekken. Is het bestuur veelhoofdig dan is het onmogelijk om te voorkomeu dat haat en vijandschap tnsschen de leden ontstaan, want daar iedereen zijne meening wil doen zegevieren worden zij langzamerhand vijanden. Uit naijver en afgonst komen haat en tweedragtuit deze oproer en bnrgeroorlog voort. Om een einde te maken aan de moorden en gruwelen, die hiervan het ge volg zijn, zoekt men heil in het koningschap, zoo- dat altijd de magt ten slotte aan een enkelen persoon ten deel .valt. Ook bij een regering van het volk kannen de kwaadwilligheid en het bederf niet geweerd worden't is waarde gelijkheid breogt niet zoo ligt als de ongelijkheid haat voort, maar zij kweekt de vriendschap tusschen de kwa- lijk gezinde eerzuchtigen aan, deze wenden alle geoorloofde en ongeoorloofde pogingen aan om elkander in hnnne magt te schragen, tót dat ein delijk een hunner begeerig om over allen te heer- schen, en die de kunst verstaat om zich aange naam bij het volk te maken, hunne lagen eu ge heime oogmerken openbaar maakt. Dan zal het volk aan dien man salk een magt geven, dat hij gelijk is aan een koning. Hieruit kan men zien dat de monarchie de natuurlijkste en beste der regeringsvormen is, want zoowel de kuiperyen van de aristocratie als de geheime aan slagen bij da democratie brengen beiden de vol- Aan de Oudesluis, gemeente Zijpe, vindt men de onderstaande berijmde aanbeveling van kandidaten voor den Raad. aangeplakt «Drie oudjes herkozen Drie oudjes gestemd Aan oude matrozen Is 't varen bekend, Daarbij nog een stuurman Bekend met den stroom Allons, naar de stembus 1 Dat ieder er koom' Weest allen verstandig Vult in nw biljet 1 Komt, weest nu eens handig! Naar de Bus I En gezet Dezer dagen is te Middelburg een nieuwe broodbakkerij geopend waar het brood 2| cent per kilo goedkooper verkocht wordt dan bij de overige bakkers terwnl de kwaliteit hoog wordt geroemd. Het publiek is zeer gediend met deze concurentie, en verdringt zich zoodanig om uit dien nieuwen winkel voorzien te worden, dat de politie reeds tusschenbeide is gekomen om de orde te bewaren. In de spreekkamer van een huis in het Westeinde te 'a Hage vernam de bewoner dezer dagen een aanhoudend geroep. Hij trad binnen en vondeen zuigeling van ongeveer 2 maan-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1871 | | pagina 1