Algemeen Nieuws-, Advertentie- Landbouwblad.
De republiek en hare tegen
standers.
'M 721.
Vijftiende Jaargang.
Ao. 1871
Prijs per jaar 3,Franco per post f 3,60.
Afzonderlijke nummers f 0,07 J.
ADVERTENTIEN worden voor dit blad aangenomen voor Duitschland, Oostenrijk en Zwitserland door tnsschenkomst van
de heeren HAASENSTEIN en VOGLER, die tot dat einde hunne kantoren gevestigd hebben te: Hamburg, Frankfort a/d Main
Berlijn, Leipzig, Dresden, Keulen, Stutgart, Weenen, Praag, Bazel, Zurich, St. Gallen, Geneve en Lausanne.
F. H. Leis,
Joost Lanser
J. van Beusekom
G. C. Hulst."
SCHAGER COURANT.
Dit blad verschijnt op Woensdag avonddoch wordt,
met een bijvoegselbevattende het jongste Schager-
marktberigtden volgenden avond verzondenaan hen
die zulks verlangen.
Brieven franco aan de uitgeefster.
Abonnementen op dit blad worden door alle
ADVRRTENTiëN' van een tot vijf regels f 0,75; iedera
regel meerder ƒ0,15. Groote letters naar de ruimte dia
zij beslaan.
Naar volksheil zonder deugd to dingen
Is arbeid aan een rots te biên.
Boekhandelaren en Postdirecteuren aangenomen.
20 mii
Ofschoon de geraeenebestelijke regeringsvorm
zich in Frankrijk schijnt te bevestigen, schijnt het
getal der tegenstanders van zulk een bestuur in
Europa nogthans met eiken dag te vermeerderen.
Ook in ons land is de afkeer van dezen rege
ringsvorm even populair bij de liberalen als de
conservatieven, en in vele opzigten is deze afkeer
regtmatig. De tegenstanders kunnen zich beroe
pen op getuigenissen van de beroemdste mannen
uit alle eeutventegen de republiek.
Wij willen ter afwisseling van onze eigene
betoogen in dit en de volgende nummers, eeuige
van die getuigenissen mededeelen, en tegelijk eens
onderzoeken in hoeverre men er eeuige waarde nog
aan kan hechten.
Herodotusde oudste ons bekende geschied
schrijver uit Griekenland gaf reeds voor bijna 24
eeuwen in een zijner bekendste verhalen aan de
tegenstanders der republiek het woordhij ver
meldt ons namelijk wat er plaats greep in den
raad der zeveu grooten vau Persietoen er na
den dood van den Psendo-Smerdis zich de vraag
voordeed welke regeringsvorm in Persie zoude
worden aangenomen:
Een der grootenOtanes genaamdwas van
meening, dat men den repubhekeinschen regerings
vorm zoude aannemen, hij verdedigde zijn voorstel
op de volgende grondeu: Ik ben niet van gevoe
len, dat men de magt langer aan een enkelen
persoon moet toevertrouwen, gij weet toeh welk
misbruik Cembijses van die magt heeft gemaakt,
en tot hoeverre zich de gewaande Smerdis heeft
laten vervoeren. Hoe zonde een rijk goed kunnen
worden bestuurd, als aan één enkelen persoon de
Bevoegdheid wordt geschonken om er mede te
handelen naar goeddunken. Een onbeperkt gezag
bederft den deugdzaamsten mensch en doet zijn
edelste hoedanigheden te gronde gaan.
Wanneer men aan eenen persoon alles geeft,
dan brengt het bezit en genot van het te vele
noodzakelijk afgnust en onbeschaamdheid in zijn
gevolg mede en uit deze otideugdeu komen alle
kwalen voort. De koningen haten de vrijheidlie
vende en deugdzame onderdanendie zich tegen
hun heerschzucht verzetten, maar zij begunstigen de
slaven en booswichtenzoo deze huune plannen
in de hand werken. Een enkele man kan niet
alles door zijn eigene oogen zien, dikwijls luistert
hij naar onware berigten en valsche beschuldigin
gen, de wetten en gewoonten van het land worden
door hem vertreden, noch de eer der vrouwen,
noch het leven der onschuldigen zijn veilig bij de
onbeperktheid van zijn moedwil, lusten en Inimen.
In een republiek daarentegen behoedt de algemeene
gelijkheid de ingezetenen tegen al die gevaren. De
gekozen bestuurders geven er aan het volk reke
ning en verantwoording van de in hun hand ge
stelde magt. de beraadslagingen en de raadple
gingen dat men er bij het nemen van een besluit
moet in acht nemen, voorkomen het overijlde en
onbedachtzame in zulk een besluit. Ik geloof
dos dat alleen een republiek Persie kan gelukkig
maken.
Megabijses, de voorstander van een aristocratie
ken altijd terug tot de eenheid van de monarchie.
De strekking van Herodotus verhaal is dus
klaarblijkelijk en duidelijk om de republiek te
veroordeelen. Ondertusschen moet men daarbij
niet over het hoofd zien dat de onde geschied
schrijver alleen de republiek in haar grove, oor
spronkelijke gedaante kende, een regeringsvorm,
waarin de magt om wetten 'te maken en uittevoe-
ren nog niet bij personen, die door het volk ge
kozen waren, maar bij het volk zelf, berustte. En
wie zonde zulk een republiek ooit willen verdedi
gen Herodotus spreekt ook van het volk als een
blinde en geheel onontwikkelde hoop, hij schijnt
dus ook een volk dat door onderwijs, opvoeding
en godsdienst is beschaafd, in het geheel niet te
kennen.
Nu gelooven wij dat zelfs de verwoedste demo
craat niet aan zulk een ongebreidelde hoop de
magt zou willen toevertrouwen. De veroordeeling
van Herodotus treft dus nog in geenen decle cene
welgeordend democratische republiek. En de be
strijders van den gemeenebestclijken regeringsvorm
moeten niet een slechte republiek tot het doel hunner
aanvallen makeu (want elk verstandig mensch zal
ook zonder hun hulp dadelijk inzien dat eene
slechte republiek evenmin als een slechte mo
narchie deugt) maar zij moeten betoogen dat de
aard eener democratische republiek noodzakelijk
medebrengt, dat hare gebreken hare goede hoeda
nigheden overtreffen. Eu Herodotus bewijst dat, in
het aangehaald fragment, evenmin als vele zijuer
latere navolgers.
kkiugte.y
bestreed zijn gevoelen: ik ben, zeide hij het eens
met Otanes, dat de monarchie moet worden [uit
geroeid, maar toch geloof ik niet dat zijn raad
ons op een goeden weg zal brengen, als hij ons
wil overhalen om de magt aan de menigte in han
den te geven. Want kent gij eenig wezen dat
dommer en onbeschaamder dan het gepeupel is
Zullen wij daarom de magt aan den koning ont
nemen om haar toetevertronwen aan een blind en
bandeloos gemeen P Als een koning iets wil on
dernemen, dan kan hij ten minste, als hij wil,
naar de raadgevingen van anderen luisteren, maar
het volk is een monster zonder oogen, noch ooren.
Zonder rede, zonder bekwaamheidzonder besef
van welvoegelijkheid en begrip van zijn eigene
belangen doet het alle dingen met overhaasting.
Iii het nemen van zijn besluiten zonder oordeel,
in de uitvoering zonder orde gelijkt het op een
wilden bergstroom, die geen tegenstand duldende
en alles wat hjj ontmoet, verwoestendetoch ver
achtelijk inkrimpt en opdroogt als de Hemel hem
gedurende een paar dagen zijn vochtige gunsten
onthoudt. De gcmeenebestelijke regeringsvorm zal
dan Persies ondergang voltooijen. Ik voor mij ben
van gevoelen dat men eenige verstandige en brave
lieden moet kiezen, aan welke meu de magt in
handen kan geven.
Dar in s, de verdediger van het monarchale
stelsel, bestreed beider gevoelens, op de volgeude
wijze: Naar ons voorkomt is er veel waarheid in i
het geen Megabijses ten aanzien van de onheilen, i
die een republiek voortbrengt, heeft gezegd, maar
hij heeft o. L ongelijk als bij de autocratische
regeringsvorm boven den monarchalen verkieslijk
acht. De alleenheerschappij ia toch gewis de beste
van allen, zoo lang ten minste een regtschapen
en bekwaam man aan het hoofd staat. Bust de
magt bij een persoon dan kannen de vijanden niet
zoo ligt de oogmerken en de geheime ondernemin
gen, waar het heil van den Staat bij betrokken
isontdekken. Is het bestuur veelhoofdig dan
is het onmogelijk om te voorkomeu dat haat en
vijandschap tnsschen de leden ontstaan, want daar
iedereen zijne meening wil doen zegevieren worden
zij langzamerhand vijanden. Uit naijver en afgonst
komen haat en tweedragtuit deze oproer en
bnrgeroorlog voort. Om een einde te maken
aan de moorden en gruwelen, die hiervan het ge
volg zijn, zoekt men heil in het koningschap, zoo-
dat altijd de magt ten slotte aan een enkelen
persoon ten deel .valt. Ook bij een regering van
het volk kannen de kwaadwilligheid en het bederf
niet geweerd worden't is waarde gelijkheid
breogt niet zoo ligt als de ongelijkheid haat voort,
maar zij kweekt de vriendschap tusschen de kwa-
lijk gezinde eerzuchtigen aan, deze wenden alle
geoorloofde en ongeoorloofde pogingen aan om
elkander in hnnne magt te schragen, tót dat ein
delijk een hunner begeerig om over allen te heer-
schen, en die de kunst verstaat om zich aange
naam bij het volk te maken, hunne lagen eu ge
heime oogmerken openbaar maakt.
Dan zal het volk aan dien man salk een magt
geven, dat hij gelijk is aan een koning. Hieruit
kan men zien dat de monarchie de natuurlijkste
en beste der regeringsvormen is, want zoowel de
kuiperyen van de aristocratie als de geheime aan
slagen bij da democratie brengen beiden de vol-
Aan de Oudesluis, gemeente Zijpe, vindt
men de onderstaande berijmde aanbeveling van
kandidaten voor den Raad. aangeplakt
«Drie oudjes herkozen
Drie oudjes gestemd
Aan oude matrozen
Is 't varen bekend,
Daarbij nog een stuurman
Bekend met den stroom
Allons, naar de stembus 1
Dat ieder er koom'
Weest allen verstandig
Vult in nw biljet 1
Komt, weest nu eens handig!
Naar de Bus I En gezet
Dezer dagen is te Middelburg een nieuwe
broodbakkerij geopend waar het brood 2| cent
per kilo goedkooper verkocht wordt dan bij de
overige bakkers terwnl de kwaliteit hoog wordt
geroemd. Het publiek is zeer gediend met deze
concurentie, en verdringt zich zoodanig om uit
dien nieuwen winkel voorzien te worden, dat de
politie reeds tusschenbeide is gekomen om de orde
te bewaren.
In de spreekkamer van een huis in het
Westeinde te 'a Hage vernam de bewoner dezer
dagen een aanhoudend geroep. Hij trad binnen
en vondeen zuigeling van ongeveer 2 maan-