20 90VBBBKH.
Algemeen Nieuws-, Advertentie Landbouwblad.
M 696.
Achllicndc Jaar^ana:.
Ao. 3875.
Gemengde berichten.
Jozua Davids.
SCIiAGEIt COURANT.
Dit blad verschijnt op Woensdagavond; doch wordt
met een bijvoegsel bevattende het jongste Schager-
marktberigtden volgenden avond verzonden aan hen
die zulks verlangen.
Brieven franco aan de uitgeefster.
Abonnementen op dit blad worden door alle
Naar volksheil zonder deugd te dingen
Is arbeid aan een rots te biên.
Pairs per jaar 8,—. Franco per post f 8,tJÜ.
Afzonderlijke nummers f 0,07|.
ADVBRTETnëx van een tot vijf regels f 0,75; iedere
regel nieerder /"0,15. Groote letters naar de ruimte dia
«ij beslaan.
Boekhandelaren en Postdirecteuren aangenomen.
Nog altijd vindt dit werkje in onzen zonder
lingen tijd veel deelneming. Er is thans in Engeland
eene 5e uitgaaf in het licht verschenen, welke
tevens het raadsel oplost, wie de schrijver of
schrijfster mocht zijn. We zijn hel verschuldigd
aan eene Engelsche dame, die ons op nieuw ver
zekert, dat het hare heilige begeerte is geweest om
de waarheid en niets dan de waarheid te schrijven.
Bij eene vorige gelegenheid reeds gaven we te ken
nen, dat wij de algemeene sympathie voor dit
boekje niet deelen konden, en het denkbeeld is
ons niet vreemd, dat voor dit nieuwe evangelie
want het is een nieuw evangelie dezelfde
rechtzinnige ijver is ontstoken, welke de werking
van het oude zoo zeer heeft belemmerd. De voor
stelling, die de schrijfster van Jezus heeft komt
niet overeen met de onze. Wij hebben niet alleen
in Jezus nooit den persoon kunnen vinden, die
onbeschaamd deu schijn der ondeugd niet vreesde,
maar in hem hebben wij ook nooit den staatkun
digen dweeper of den godsdienstigen ijveraar ont
dekt. Hij moge al naar het Nieuwe Testamentisch
veihaa! en enkele maal iu drift zijn ontstoken,
toen dc winzucht en het eigenbelang het huis
zijns Vaders trachtten te ontginnen: voor onze
verbeelding blijft hij de man, die enkel zocht den
wil zijns Vaders te doen en die voor zich het
recht eischte dit te doen op zijne wijze. Jezus
is ons de tijpe van den godsdienstigen tnensch
en zoo lang het ons geoorloofd is het menschelijk
gevoel in zijne uitingen lief te hebben, te bewon
deren en na te volgen, zullen wij ons in het bezit
zijner koninklijke woorden gelukkig rekenen. Het
godsdienstig gevoel vindt in hem zijn profeet, ge-
lijk op ieder gebied van de menschheid eene ster
van de eerste grootte schittert. Maar de opvoeding
van de menschheid is er eene in vrijheid gegrond
en gelijk noch het schoone, noch het ware zijnen
dienaren eene heverij doet dragen, laat ook het
godsdienstige ieder mensch volkomen vrij. Wij kun
nen in eiken maatschappelijken toestand godsdien
stig zijn en wij zullen dit zijn wanneer wij de kracht
en heiligheid van het godsdienstig beginsel in Jezus
hebben leeren hoogschatten. Maar, wat is het on
geluk? Men ziet niet meer op zich zeiven maar
op de wereld. Men vindt de wereld niet goed meer
en enkele warhoofden schrijven zich de roeping
toe haar te verbeteren. Zij ontdekten een soc.ale
kwestie en deze willen zij wegnemen. Zij wijzen
op de tegenstrijdigheid der belangen van armen en
rijken; zij schreeuwen over het onrecht dat den
armen aangedaan wordter is gebrek aan onderwijs,
aan staatsmacht, aan wat niet al. O! indien zij
al het goeds wisten dat oib dezen gebrekkigen toe
stand geboren wordt, goed genoeg om te bestaan,
om vrede te vinden bij God! Maar toch de wereld
dengt niet. Zij zullen haar veranderenEn daarop
staat de heer van Houten op en predikt, in zich
zeiven geloovend, zijn staathuishoudkundig evange
lie. En vervolgens verschijnt de schrijfster van
Jozua Davids en vraagt op schuchtere wijze of het
Christendom geen heil zoekt in de ontbinding der
maatschappij. Maar trots al die welwillende recepten
blijft de wereld wat zij is, omdat bij wat zij is,
is naar vaste wetten. Voor ons, geene mogelijkheid
om daarop in te werken dan door onre persoon
lijke kracht onder hare wet te ontwikkelen en het
eenig middel om het lot der wereld te verbeteren
blijft zich zeiven te verbeteren.
Maar dat is de weg niet die onze verbeteraars
inslaan. Al» Hoff enHolloway geven zij ons
eene panacéa tegen alle kwalen. Maar op die
wijze heeft een Sharespere niet gewerkt voor
de dichtkunst, noch een Christus voor den
godsdienst. Zij hebben geene wetten gemaakt om
anderen te hinden; zij hebben slechts mensch
trachten te zijn en naar dat zij dit meer volkomen
waren zijn zij tot groot er zegen geweest.
Tot de sociale kwestie brengt men de vermeende
ongelijkheid der menschen in levensgelok. Wij
hooren de krijgstrompet klinken, die een aanval
op den eigendom aankondigt, alsof het begrip
van eigendom willekeurig en misbaar was. Klad
schilders, onbekend, zoo wel met het hoogere
als lagere volksleven ontwerpen tafreelen van de
eigenzucht, en hoe onnatuurlijk het geluk
der rijken; van de zorg en strijd en du» zeggen
ze, maar hoe onlogischvan het ongeluk der
armen. De nieuwe Jozua Davids haat den rijke met
een anderen haat dan Jezus, die den strijd der
rijken zoo zwaar achtte. Welnu 1 vrij meeneri, dat
wij niet als de struisvogel het oog sluiten om het
gevaar niet te zien, insar wij willen tegen ieder
stellen dat van deze zijde de sociale kwestïe ge
zochts i«, opgeworpen, door eig»n belang opgeduikt,
door ziekelijke betweterigheid uitgevonden. Wij stellen
dat er geen verschil is tusschen de menschen dat er
geen partijdige verkiezing is hij den maaltijd des
levens en dat het geluk van mensch te zijn j
van ieder even groot is. Het is eene stelling
maar deze vereenigt zich met, sluit zich aan den
maatschappelijken toestand, terwijl de mannen
der sociale kwestie altijd in verzet zijn tegen
dien toestand. Het is eene stelling, maar zij alleen
redt het geloof aan God, want zij die onrecht
in de wereldorde zien kunnen niet meer aan God
gelooven. Het is eene stelling, maar wij kunnen
haaT voor iederen mensch waar maken als wij ons
slechts beroepen op zijne ondervinding. Men den-
ke zich den gelukkigsten tnensch in zijne om
geving en wanneer wij onze keus getroffen hebben
geven wij ons dan eens vrij spel in de kritiek
dier keaze. Het zal ons niet lang verborgen
blijven, dat wij duizend voorrechten hebben boven
dien gelukkigste der menschen en de gewichtigste
sluitreden gebruiken wij niet, dat even als bij ons,
menig geheim lijden verscholen is achter het ge
lukkigste uiterlijk.
Naar onze meening ligt van veel geharrewar
de oorzaak in de vermenging van den enkelen
mensch met het meDsebdom. VI ij hebben liet f
onbegrijpelijke vermogen om onze persoonlijke waar
neming uit te strekken tot de waarneming van
het leven der menschheid als object buiten ons#
Wij gevoelen bewust in onze kortstondige verschij
ning deel te hebben aan een eeuwig werk Maar
wij mogen ons niet laten verleiden om de eene
dier waarheden door de andere te laten verdringen.
Wij mogen om onze persoonlijkheid de gehoor
zaamheid aan wat menschen recht is geworden
niet opzeggen en evenmin mogen wij om der wille
van de menschheid den mensch zelf als doel op
geven. Naar bet bestel der wereld steunen deze
beide levensrichtingen elkander en de strijd tnsschen
haar ontdekt door ontevreden individuen, die zich
zeiven gedrukt voelen door de eischen der ge
schiedenis en door onwetende wereld-verovenaars
die ten koste van den mensch, de wereld verbe
teren willen, bestaat slecbta voor schuldigen eigen
waan.
i Dy de stemming op den 24 dezer maand
i voor een lid van den gemeenteraad te Schageu,
zijn ingpleverd 108 stembriefjes (door de helft van
het aantal kiezers).
De uitgebragte stemmen waren verdeeld als
volgt: K. E. Numan 28 J. Schenk 23.
W A. llazeu 17. J. Buis 14. A. Meijer Sz.
10. 8. Keet Dz. 7 enz. Zoodvt tas<cben de
heeren K. E, Numan en J. Schenk eeue her
stemming zal plaats hebben.
In het kristallen paleis te Londen heeft
men een groote luchtballon opgelaten, waaraan
een toestel verbonden was om de richting van
den wind te bepalen op eene hoogte, van waar
de aarde onzichtbaar is. Zij is uitgevonden door
den cavalerie-kap'tein Burnaby en bestaat uit twee
zijden valschermen, <)ie door een koord van dertig
meter lengte verbonden zijn en eenige oogenblikken
na elkander worden neergelaten.
In de kerk van Busks waren de banken
vernist.. Dat was laat pehenrd, aoodat, toen de
dienst aanving, de vernis nog niet volkomen was
opgedroogd. Toen bij het uitspreken van den ze
gen voor het eindigen der godsdienstoefening de
gemeente wilde oprijzen, was dus ieder aan zijn
zitplaats vastgeplakt. Na vele pogingen
raakte men eindelijk los, maar met achterlating
van lapjes katoen, laken, bombazijn, enz. van de
respekliere kleedingstukken.
De hu'ponderwljzers in de gemeente Baardera-
deel, die allen eene jaarwedde van f 500 genieten
hebben aan den Raad om vevhooging verzocht,
onder bedreiging dat, zoo aan het verzoek niet werd
voldaan, zij dan genoodzaakt zouden zijn om te
vertrekken. Het verzoek is gewezen van de hand,
op grond, dat het billijker zijn zou de boofdon-
derwijzersjaarwedden te verhoogen
- Men schrijft uit Almelo:
Een zonderling geval heef', zich hier voorgedaan. Do
Raad dezer gemeente, die bijna geen raa i weet o n in
de financiële behoefte dezer stad te voorzien, vond bij
het vaststellen van den hooMeiijken omslag nog een
persoon, die nooit was aange-lagen.en wel eene on
gehuwde dame, aan welke dan ook als belasting
schuldige een aanslagbillet gezonden werd. Bij
nader onderzoek is het echter gebleken, dat wel
vijftig dames vergeten waren bij het vaststellen
van den hoofdelijken omslag, en die in dezelfde om
standigheden verkeerden als de ddne aanijslagene;
maar nu het mooiste van de zaak: onder de dames
die van de belasting vrijgesteld bleven, bevinden
zich de zusters van vier Raadsleden, zoodat men
veronderstellen moet dat deze toch bovenal bij het
vaststellen van het kohier hun geheugen op den
loop hadden.
Een koopman in Brunn, die ten gevolge
van ongeoorloofde speculatien niet meer kon be
talen heeft om, zooals hij zelf zeide, niet te moeten
»brommen,'- rijn zaak aan zijn zoon overgedaan.
Zijn talrijke crediteuren verlangden bun geld of
vervolging. Een crediteur verlangde van den zoon,
aan wien de oude heer de zaken had overgedaan,
een accept voor zijn vordering groot 1500 gulden