24
Algemeen Nieuws-, Advertentie Landbouwblad.
926
jm
Negentiende Jaargang
Ao. 1S75
Bekendmakingen.
Palenlcn.
Onze Goden.
Gemengde berichten.
Dit blad verschijnt op Woensdagavond; doch wordt
met een bijvoegsel bevattende het jongste Schager
roarktberigtden volgenden avond verzondenaan hen
die znlks verlangen.
Brieven franco aan de uitgeefster.
Abonnementen op dit blad worden door alle
Prijs per jaar 3.Franco per post 8.60,
Afzonderlijke nummers f 0.07
ADVERTEXTiëx van een tot vijf regels f 0,75; iedere
regel meerder f 0,15. Groote letters naar de ruimte die
zij beslaan.
Naar volksheil
Is arbeid
zonder deugd te
rofs te biên.
Boekhandelaren en Postdirecteuren aangenomen.
dingen
op
POLITIE.
Vermist.
Donderdag 20 Mei 1875, van de markt
KEN WIT LAM,
langstaart gemerkt met een blaauwe streep over
staart en kop,
en oj) Donderdag 27 Mei d. n. v.
EKN WIT LAM,
maken hebben. Vt ilt Ge de Goden der tn-nschen
kennenaan liet veel godendom en aan 'Ie aan
bidding van hout en steen zijn wij niet ontgroeid.
Geld is een der meest aangebeden zaken in
het leven de machtige oorzaak van menschelijk
doen en laten; wat oin ons heen gebenrt is on
verklaarbaar dan uit de aanbidding van het goud.
Eer en macht zijn de beide andere raderen,
die beweging brengen in de Maatschappij; ach!
wat staatslieden levert Nederland niet op, wanneer
wn de drukte der verkiezing»—periode overzien, maar
gemerkt roode stip op het regter oor, de ueus en staart I 1
EEN WIT 1 \M hoe is tucht naar eer en in a c h t de groote
gemerkt roode sjreep over de regter bil, teerstreep
voor de lei.gte van den kop en eene dito loopcu
de van het neusbeen tot het regter oog.
EEN W'IT LAM
gemerkt met een teerstreep aan het linker oor.
Zij die hieromtrent eenige inlichtingen kunnen
geven worden verzocht zich te vervoegen ter Secretarie
van
Schagen.
Burgemeester en Wethouders van Schagen
Gelet op het art. 228 der wet van £9 Junij 1851
[Staatsblad No. 85.]
Gezien de art. 2 en 3 der wet van 8 November
1815 (Staatsblad No. 15.)
Brengen ter openbare kennis dat de termijn voor
de indiening der vorderingen ten laste der gemeente
over het dienstjaar 1874 op den laatsten Junij a. s.
zal zijn verstreken.
Wordende alle scliuldeischers der gemeente mits
dien aangemaand hunne vordering voor het verstrij
ken van den aangewezen termijn ter secretarie der
gemeente in te leveren, ten e;nde de nadeeligege
verzuim in deze niet te ondervinden
Schagen 22 Junij 1S75.
Burgemeester en Wethouders voorn.
G. J. MULLER.
De Secretaris.
DENIJS.
volgen van
Burgemeester en WelhAders van Schagen brengen
bij deze ter kennis van de belanghebbenden dat
de patenten tot uitoefening der beroepen van
slijters in wijuen en sterke dranken, tappers, kroeg
houders en kodljhuishouders voor liet dienstjaar
J875(76 ter Secretarie kunnen worden afgehaald,
des morgens van 9 tot 12 uren, onder overlegging
van kwitantie wegens vuldoeuiug der helft van den
aanslag.
Schagen den 22 Junij 1875
Burgemeester en Wethouders voorn
G. J. MULLER.
De Secretaris
DENIJS.
Het is bekend boe onjuist de voorstellingen
omtrent de Godheid waren bij de meest beschaafde
volken der oudheid. Het gemoedsbestaan der vol
ken in hunne kindschbeid was zamengesteld uit
het geloof aan een veel godendom. Wij EuropeaueD,
kinderen van dfze verlichte eeuw, kennen en die
nen slechts één God. Zoo zeggen we. Of het daarom
zoo is, is eene andere vraag. Wanneer we nagaan
welke de drijtveren zijn, die de harten der men-
schen in beweging zetten dan vrees ik dat slechts
weinigen baar oorsprong zullen vinden in het ge
loof aan God. Wij zijn geen persimisten, die aan
den mensch alle deugd ontzeggen en schrijvers als
Tbackeraij, die ons willen diets maken, dat
al bet menschelijke niet alleen nietig maar slecht
is, rullen ons het geloof niet ontnemen, dat om
ons, ja in ons, veel goeds leeft en werkt.
Maar toch kunnec wij evenmin ontkennen, dat
wij waar wij over het menschelijk bestaan in zijn
geheel een oordeel vellen willeD, wij gedwongen
zijn toe te geven, dat de meeste drijfveeren der
meDscbeu niets met God of met het goede te
wekk'T van dat staalkundig leven. Praalzucht
en begeerte om te schitteren deelen
de wereld met al de reeds genoemde Goden en
driften als misbruik van sterken drank, spel, ver-
pilling, ja, haat en afgunst, vermeesteren wat nog
onbeheerd bleef. En toch trots dat alles beweren
wij recht te hebben op den Christen naam en God
lief te hebben boven alles. Om ons heen staat een
staatskundige partij, die in den naam van God
opkomt voor Godsdienstige rechten, het is een woord
niet meer; het ii niet om Gods eer, inaar om
eigen eer en macht te doen, en niet zelden
we toonden het vaak reeds aan is het gekrenkte
godsdienstig gevoel, voor zoover zich dit uit in
de anti-schoolbcweging, eenvoudig, een gekreukte
beurs. Daar tegen over de liberale partij, inet de
groote woorden van vaderland en v r ij li e i d
in den mond, maar eigenlijk hunkerend naar het
gezag, om aan het gpzag gekomen, vaderland en
vrijheid op te offeren aan de kleingeestige vergoding
van eigen begrip.
Is liet te verwonderen, dat zoo weinig goeds tot
stand kan komen, inaar het goede met zoo weinig
ernst gezocht wordt. We staan zoo ver af van de
tweede Kamer, dut wij gevaar loope.i inis te raden
als wij naar de oorzaak lnrer machteloosheid
zoeken. Als kind van ons volk als vertegenwoord:ger
daarvan, vrees ik, dat zij even als wij het veel
godendom dient. Daar ifordt niet om geld gediend en
het geweten wordt daar niet verkwanseld, maar zon
de zucht naar eer en inaclit, zou de begeerte om te
schilleren, zou haat en afgunst, ook daar niet sterker
spreken dan de eenige slem waarnaar de mensch
mag hooren, het goede, dat zijn krachten vraagt?
Wij staan ver af van de tweede Kamer inaar
durven wel aannemen, dat onder elke part ij van
welke kleur ook deze zwakheid bestaat. De kleur
doet er niet too. De een noemt het zwart en de
ander wit, maar het is lietzelfJe. Men weet dat
toen een Ethiophisch vorst, voor het eeist een
Europeaan zag, hij dezen hield voor een verinotnd
dier. Hij gaf daarom bevel hem te onlkleeden en
toen hem bleek dat hij wit was, liet hij zich out
vallen: hij is wit als de duivel. Bij de Ethio-
phirrs was de duivel w i t, terwijl wij het er voor
honden dat hij zwart is. Die gebreken, welke
zich openbaren bij de leden van de Kamer, die
zich het meest op den voorgrond zetten, onver
schillig tot welke staatkundige partij zij beboeren
vinden een grooten steun ia de lijdelijke houding
der meerderheid. Ontegenzeggelijk bestaat de tweede
Kamer voor het grootste gedeelte uit bekwame
mannen, die het wel meenec, maar boe nu den God
te noemen, die door hen wordt aangeboden.
Zou bet ook gemakzucht kunneu zijn of de
niet ongewone vrees voor he! schitterend talent, dat
zich vrijpostig op den voorgrond plaats, hoe blijkbaar
h.-t ook zij, dat er misbruik van talent plaats heeft?
In plaats van zich te verzetten tegen de duide
lijkste pogingen in de verkeerde richting, ruimen
zij als 't ware het slagveld en verspillen soms nog
moeite en tijd om eene redenering te zetten tegen
O'er woorden, die alleen gesproken worden om te
schitteren en geene andere strekking hebben dan
eene eieep te doen naar de macht. Indien die
middenleden, zij, die niet willen opkomen als al
weters, als redders van den staat, a's de beschermers
van God en godsdienst, zich wilden aan een sluiten
om dergelijke aanmatigingen te kreren, om op de
behandeling aan te driDgen van zaken en nooit
zich lieten overhalen om af te gaan van hun man
daat ede belangen van het Nfderlandschc volk te
vertegenwoordigen» zou rr veel -gewonnen zijn. De
welsprekendheid van Kappeijnc is voor welwil
lende, neen voor alle niet onwelwillende ooren
aangenaam zijne talenten zijl. bewonderenswaardig,
maar wat geeft het een en het ander? De strek
king van al wat bij zegt is de meening te kweeken,
dat hij knap is, dat hij elke stelling verdedigeu
kan, maar hij past wel op, dat hij geen minister
wordt; wat baten dan al zijn woorden aan liet al
gemeen belang Zij doen veel schade want de
'crzoeking is te groot om hein te laten spreken
•n ongevoelig sleept hij mede. Doch niet een
zaak. hij slechts behaalt zegepralen. Er is een af
gunst op het talent, die den slaap rooft en wij
keuren die kleinhartigheid af, maar er is eene
vereering van het talent, die vergeet dat- niet
buitengewone menschen, maar gewone, zeer gewone
mensclien de groote arbeiders zijn op elk gebied,
en de oogen te sluiten voor dien plicht wegens
de schittering die van eenig talent uitgaat, is ceu
afgodsdioiist, waarvoor wij waarschuwen.
De Schager kermis is in vollen gang, hoewel
de verscheidenheid aan tenten en kramen, op verre
na niet zoo groot is als ten voripen jare; het
prachtige weder van Maandag en Dingsdag, lokte
vele vreemdelingen uit haar te bezoeken, op straten
en grachten was schier geen doorkomen.
De salon des Vaiiétés van de lieeren Boas, Ju-
dels en Bouwmeester, was bij elke voorstelling goed
bezet: Dingsdag avond toen „de twee \V e c ze ii«
werden opgevoerd, kon ze de bezoekers niet be
vatten de acteurs en actrices speelden onverbeterlijk,
en toch hoorde men van tijd tot tijd, mopperen
«jammer dat Bouwmeester er niet bij is.»
Naar wij vernemen zal de heer Bouwmeester Don
derdag optreden, inaar wij gelooven het niet.
Verder mogen wij niet onopgewerkt laten voor
bijgaan het theater van den lieer Hamberg, liet
vindt algemeen grooten bijval, elke voorstelling
wordt druk bezocht.
Wijders mag als erne zeldzaamheid vermeld
worden dat onder de Koek- cu Banketkrainen er
eene is, waarvan de eigenares voor de vijftigste
maal de Schaker kermis bezoekt.
Op de jaarlijksche paardenmarkt alhier van
Maandag den 21 Junij waren 249 paarden en
5 veulen aanwezig, de prijzen varieerden voor de
paarden van f 60.tot f 595.eu voor de
veulens van f 50.— tot 110.
De handel was niet zeer levendg.
Om Mahoniehouten meubels spiegelblank
te maken.
Men laat 17 gram alkannawortel mot 55 6
eet lepels vol lijnolie in een nieuw potje boven
een zacht kolenvuur koken. Als bet koud ge
worden is, bestrijkt men de meubels er mee en
wrijft ze 24 uur later.
De Rotterdan?sche 'en de Amsterdamsche
kermis zullen, naar wij vernemen, zich kenmerkeu
door de opvoeringen van een melodrama, dat alle
anderen van dien aard overtreffen moet. Te Pa
rijs en Brussel, thans ook in Duitschland, Enge
land en Amerika, werd en wordt gespeeld een stuk,
getiteld: De reis om de wereld in 80 dagen,
naar den roman Le tour du monde quatre vingt
jours, van den geestigen schrijver Jules Yerne-
Het is vol aktie, fraaie tooneelen en kunstmatige
macbineriën een stoomboot in volle zee; eeu
spoortrein op de Pacificbaan, in de sneeuwvelden
van Kearnv (Noord-Amerika) door de wilden aan
gevallen, enz. Dit stuk, naar aanleiding van roman
en drama, voor ons tooneel bewerkt door den
beer W. N. Pevpers zal, met veel kosten eu
moeiten, door de heeren- Aibregt van Ollefen
ten tooneele worden gebracht. Genoemde direkteu-