Algemeen Nieuws-, Advertentie- Landbouwblad.
'BOITOKHöAG
19 JSf&IJL
t fttSOCnllJKC gOdlOOChenarij. ^elijkfCh brood betreft dit leven, maar deze is zoo
Dr. A. Pierson is misschien de zonderlingste bescheiden, dat zij zich bepaalt tot het minimum
De OORLOG.
Ao 1877.
21ste Jaargang.
No. 1034
Bekend makingen.
SCHAKER COURANT.
Dit blad verschijnt op Woensdagavond; doch wordt
me* een bijvoegsel bevattende het jongste Schager
marktberigtden volgenden avond verzonden aan hen
die zulks verlangen. Brieven franco aan de uitgeefster
Abonnementen op dit blad worden door alle
Paus per jaar 8.—. Franco per post 3.60,
Afzonderlijke nummers f 0.07
ADVKRTKNTië.v van een tot vijf regels f 0,75; iedere
regel meerder f 0,15. Groote letters naar plaatsruimte.
Naar volksheil zonder deugd te dingen
Is arbeid aau een rots te biêu.
Postdirecteuren en Boekhandelaren aangenomen.
Jagt.
De Burgemeester der gemeente Schagen brengt
ter kennis van belanghebbenden het navolgend
besluit:
De Commissaris des Konings in Noord—Holland,
Gezien het besluit van Gedeputeerde Staten dier
Provincie van 27 Junij II. No. 13:
Gelet op art. 11 der Wet van 13 Junij 1857
(Staatsblad No. 87);
Brengt, onder verwijzing naar het provinci
aal reglement op de uitoefening der jagt en visscherij
van 7 Julij 1876 (prov. blad No. 55), ter kennis
van belanghebbenden dat Gedeputeerde Staten bij
het aangehaalde besluit hebben bepaald:
lo. Dat de opening der jagt op waterwild in
Noord-Holland voor dit jaar zal plaats hebben
op Zaturdag 14 Julij e. k.
2o. Dat de kooilieden hunne kooieenden opge
sloten of gehokt moeten houden van 14 Julij e.k.
tot l September e.k.
En zal dit besluit in het Provinciaal blad wor
den geplaatst en in alle gemeenten van Noord-
H olland worden aangeplakt.
Haarlem 4 Julij 1 877.
De Commissaris des Konings voornoemd,
(zet.) RüELL.
Schagen 13 Julij 1877.
De Burgemeester voornoemd,
G. J. MULLER.
PATENTEN.
Burgemeester en Wethouders van Schagen bren
gen bij deze ter kennis van belanghebbenden dat
de patenten tot uitoefening der beroepen van slijter
in wijnen en sterke dranken, tapper,' kroeg- en
koffijhuishouder voor het dienstjaar 187j ter se
cretarie kunnen worden afgehaald, des morgens van
9 tot 12 uren, onder overlegging van de kwitantie
wegens voldoening der helft van den aanslag.
Schagen, 3 Julij 1877"
lijk heid den vasten grondslag. Van alle ideale
dingen heeft in zijn weg alleen de kunst regt tot
bestaan.
In eene onlangs door hem vervaardigde studie
over Israels profeten komt hij tot de slotsom dat in
de hedendaagsche wereld niemand van welke richting
ook, meer aan een God gelooft. Geloof aan een
God kwam alleen te pas in de tijden der profeten
thans is zulk een geloof een anachronisme, wij
spreken van zoo iets in den zelfden zin als waarin
wij zeggen dat de zon op of ondergaat.
Terwijl wij heel goed weten dat de zon blijft
waar zij is, wilt gij een bewijs, van die stelling,
zie hier er een, het is afdoende. Welk verband is
er, zegt hij tussehen geloof er» praktijk Naar
mijn geloof heb ik mijn ann ziek kind toevertrouwd
aan den almachtige en metterdaad vertrouw ik het
toe aan de slechte induktie, aan het dogmatisme,
aan de waanwijsheid, aan de routine of in het
allerbeste geval, aan de al'ijd feilbare, altijd ge
brekkige, immers altijd progessieve kennis van
den Med. Dr. En de geloovigste onder ons zijn
geen haar beter, zij knielen neder voor God en
bidden Hem, hun krankheid te redden, staan zij
nu op in het vertrouwen dat wat zijden almachtige
hebben afgesmeekt gebeuren zal of niet, en vinden ze
weer dat die almachtige zelf het goedvindt? O
neen, zij haasten zich in het lichaam van den
kleinen een geheel onbekende stof te brengen volgens
het hiëroglifisch voorschrift van een man, van
wiens bekwaamheid zij zich eukel op het gezag
van een staatsbrevet verzekerd kunnen houden, een
man, de geschiedenis van wiens wetenschap over
vloedig toont, dat de menschelijke kunststudie
naauwelijks erger vijanden dan de medicijnen heeft.
Volgens Dr. Pierson zouden dus de ware geloovigen
eigenlijk geen doktor mogen halen bij hun ziek
kind. Hel. gehruik der middelen is in zijn oog
een daad vau ongeloof. Ik weet niet of het mijne
lezers gaat als mij, maar op mij maakt zulk een
redenering van een man, die jaren achtereen hel
ambt van christelijke herder en leeraar beeft vervuld,
en de kennis van het christendom tot eet) voorwerp
De Secretaris,
DENIJS.
H ooistekers.
Burgemeester en Wethouders van Schagen
Gezien art. 174 en 175 van het polilieregleinent
zer gemeente;
Gelet op art. 179, lettr. O der wet van 29
Junij 1851 (Staatsblad No 85);
Brengen bij deze ter keunis van de ingezetenen
dat door hen voor het jaar 1877, tot hoo'stekers
voor de geheele gemeente zijn aangesteld de
Heeren DIRK STOLP en WILLEM DE VRIES.
Wordende belanghebbenden tevens herinnerd
aan de bepalingen voorkomende in de hierboven
genoemde artikelen 174 en 175 van het politie-
regiement.
Sehagen 13 Julij 1877.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
G. J. MULLER
De Secretaris,
DENIJS.
van zijn studie heeft gemaakt, ecu allertreurigsten
Burgemeester en Wethouders voornoemd:.
G. J. MULLER, ,r'tuk- a t ul.
Men zoude wel lust hebben te vragen, zijt gij
een leeraar in Israël geweest en hebt gij van deze
dingen nog hoegenaamd gepn begrip? Dr. Pierson
schijnt geen ander christelijk gebed te kennen dan
het bedelen om sardsche dingen. Hij die gelooft
dat zulk bedelen aanstonds door God verhoord
wordt eit dan den dokter laat halen, hij handelt
zeer inconsequent, sant God kan even goed zonder
als met een doctor genezen, maar zulk een bidden
moet door iede' christen als heidensclt veroordeeld
worden. Dr. Pierson schijnt al heel weinig doorge
drongen in dal gene wat alle rare geloovigen over het
christelijk gebedhebben gesproken en geschreven .Toen
christus het koningrijk der Hemelen begon te prediken
had hij een idealen toestand vooroogen.Geen aardsche
dingen, geen rijkdom, geen eer, geen huwelijks
genoegens mogten zijn volgelingen voor oogeu zwe
ven. Aan het koningrijk der Hemelen «.Heen mogten
zij denken. Wanneer hij ons bij zulk een toestand
verhooring van ieder gebed belooft, dan zeide Hij
hoegenaamd niets ongerijmds. Hij zeide dan eigentlijk
niets anders, wensch en bid om zedelijkheid en
godsdienst en gij zult zedelijk en godsdienstig
worden. Alle beden van het onze vader betreffen dan
„li Iook alleen hoogere dingen, alleen die om het da
en wonderlijkste figuur van onze tegenwoordige
letterkundige en theologische wereld. Gelijk som
mi ge dierern elk jaar van bnid veranderen, wisselt
hij ieder j»ar van godsdienstige gevoelens. Gisteren
apologiêt der R. C. Kerk in hare bloedigste vervol
gingen is bij heden een lofredenaar van het meest
beslist oDgeloof. Terwijl hij vroeger tot vervelens
toe uit alle dichtstukken ter wereld een zede'.es
wilde opdelven, ontneemt hij thans aan alle zede
van vat de mensen hier noodig heeft. Maar hebben
dan niet Jezus en de apostelen kranken en lijden,
den op hun bede verhoord voorzeker, maar dat
geschiedde alles alleen ten dienste van het koning
rijk der Hemelen. Ook latere vroomen zoo als Luther
Francken, I,avater en Stilling in wier gemoederen
hel geloof aan een gebeds verhooring onuitroeibaar
heerschle, dachten aan geen ander gebed dan dat
voor hoogere dingeD. Fraucken ja, bad om geld
.mar alleen om geld ter wille van zijn weeshuis.
Luther bad om de genezing van zijn vriend Me
lsnchlon, maar niet omdat het een vriend goldr
maar omdat Melancliton in dat tijdsgewricht on
misbaar was voor de zaak der hervorming. Zeker
vader Luther ging soms wel wat brutaal om inet
zijn lieven Heer God, maar toch zoude hij h«H
hard geschreeuw hebben geacht bij aldien hij Hem
ter bevordering van wereldsche belangen had willen
voorspannen. Het wordt in waarheid profaneren
als men het geloof dat van ons volgens h t chris
tendom in hemelsclie zaken wordt gevorderd op
eardsche dingen gaat toepassen. Heeft Dr. Pierson
willen zeggen, het geloof in onze dagen is zwak
ook bij de geloovigsten, wij zouden er vrede me i»
hebben maar zijn doel is te betoogeu dat een
geloof aan een Voorzienig God in strijd is met
eene wereld beschouwing volgens dc moderne
wetenschappen en hiertegen kom ik op. Niels
van alles wat de wetenschappen als zeker lee-
ren is tot heden ooit in strijd geweest met de
ware god'Jienst. Het christendom is eene zaak vari
het gemoed en het geweten en is als zoodanig
boven alle levensbetrekkingen, alle uitspraken van
de wetenschap verheven. De diepzinnigste geleerde
en de eenvoudigste handwerksman wordt wat betreft
de eischen der zedelijkheid en der godsdienst voor
dezelfde rechtbank gedaagd en worden naar de
zelfde beginsels beoordeeld, maar juist hiervan willen
de mannen der wetenschap weinig weten, van daar
hun tegenstand tegen liet christendom.
Aan een verkeerd Godsbegrip schrijven zij daarom
zooveel toe wat alleen iu strijd is met hun hoog
moed. De gebedsverhooring die JczQs vast knoopt
aan htt gebed is in hun oog een bewijs dat zijn
begrip van het oneindige niet deugde, terwijl zij
er een bewijs ui moesten zien dat zij van het
bidden zoo als Jezus het bedoelt, eigenlijk nie's
begrepen. De hoofdvraag waarop alles nederkomt
is deze, langs welken weg kunnen wij regt zedelijk
worden, door zoo als de mannen der nieuwe rigting
willen, te leven naar de ingevingen, bedorven of
onbedorven, eigen natuur of door verloochening der
natuur? Het schipperen tussehen beiden gaat be
zwaarlijk, men krijgt dan een verwaterd en zoet
sappig christendom zoo als dat veelal in de En-
gelsche godsdienstige romans en door enkele
moderne predikanten wordt geleerd.
Het christendom stelt verloochening der mensche
lijke natuur, niet zoodanig als wij haar idealiseren
maar zoo als zij in werkelijkheid is, ala gebiedende,
plicht voor, het doel als de grieksche beeldhouwer',
dis om een ideaal van menschelijk schoon te verkrij
gen zich zoo i er mogelijk van het dier verwijderden.
Het christendom is daarom een ideaal waarnaar wij
moeten streven, evenals wij moeten zoeken om
volmaakt te worden als onze Vader, die in den
Hemel is en naar welker bereiking wij des niettemin
voor onmogelijk kunnen honden. Alle christenen
zijn onvolmaakte christenen maar wat bewijst die
onvolmaaktheid tegen het christendom Dr. Pierson
wil tin ons en zich zeiven wijs maken dat hij door
deti drang zijner wijsgeerige beschouwing van het
christeudom en het godsgeloof is afgebracht, maar
het ideaal was hem te hoog geworden, hij kon er
niet meer bij en nu begon hij het te smaden.
De berichten van 't oorlogstooneel sedert den 11
dezer ontvangen maken geen melding van eigenlijk
gezegde krijgsbedrijven, uitgenomen de vermeestering
van de steden Tirnova en Xicopolis door de Russen
in Bulgarije en de mislukte poging van generaal
Tergukasoff in Klein—Azië om Bajazid te ontzet -
ten. De correspondenten der verschillende bladen,
die op de hoofdplaatsen van den strijd vertegen
woordigd zijn, houden zich meest allen bezig met
beschouwingen over de vermoedelijke richting, welke
de Kussiesche armee in Bulgarije nemen zal, over