Algemeen Nieuws-, Advertentie- Landbouwblad. 'BOITOKHöAG 19 JSf&IJL t fttSOCnllJKC gOdlOOChenarij. ^elijkfCh brood betreft dit leven, maar deze is zoo Dr. A. Pierson is misschien de zonderlingste bescheiden, dat zij zich bepaalt tot het minimum De OORLOG. Ao 1877. 21ste Jaargang. No. 1034 Bekend makingen. SCHAKER COURANT. Dit blad verschijnt op Woensdagavond; doch wordt me* een bijvoegsel bevattende het jongste Schager marktberigtden volgenden avond verzonden aan hen die zulks verlangen. Brieven franco aan de uitgeefster Abonnementen op dit blad worden door alle Paus per jaar 8.—. Franco per post 3.60, Afzonderlijke nummers f 0.07 ADVKRTKNTië.v van een tot vijf regels f 0,75; iedere regel meerder f 0,15. Groote letters naar plaatsruimte. Naar volksheil zonder deugd te dingen Is arbeid aau een rots te biêu. Postdirecteuren en Boekhandelaren aangenomen. Jagt. De Burgemeester der gemeente Schagen brengt ter kennis van belanghebbenden het navolgend besluit: De Commissaris des Konings in Noord—Holland, Gezien het besluit van Gedeputeerde Staten dier Provincie van 27 Junij II. No. 13: Gelet op art. 11 der Wet van 13 Junij 1857 (Staatsblad No. 87); Brengt, onder verwijzing naar het provinci aal reglement op de uitoefening der jagt en visscherij van 7 Julij 1876 (prov. blad No. 55), ter kennis van belanghebbenden dat Gedeputeerde Staten bij het aangehaalde besluit hebben bepaald: lo. Dat de opening der jagt op waterwild in Noord-Holland voor dit jaar zal plaats hebben op Zaturdag 14 Julij e. k. 2o. Dat de kooilieden hunne kooieenden opge sloten of gehokt moeten houden van 14 Julij e.k. tot l September e.k. En zal dit besluit in het Provinciaal blad wor den geplaatst en in alle gemeenten van Noord- H olland worden aangeplakt. Haarlem 4 Julij 1 877. De Commissaris des Konings voornoemd, (zet.) RüELL. Schagen 13 Julij 1877. De Burgemeester voornoemd, G. J. MULLER. PATENTEN. Burgemeester en Wethouders van Schagen bren gen bij deze ter kennis van belanghebbenden dat de patenten tot uitoefening der beroepen van slijter in wijnen en sterke dranken, tapper,' kroeg- en koffijhuishouder voor het dienstjaar 187j ter se cretarie kunnen worden afgehaald, des morgens van 9 tot 12 uren, onder overlegging van de kwitantie wegens voldoening der helft van den aanslag. Schagen, 3 Julij 1877" lijk heid den vasten grondslag. Van alle ideale dingen heeft in zijn weg alleen de kunst regt tot bestaan. In eene onlangs door hem vervaardigde studie over Israels profeten komt hij tot de slotsom dat in de hedendaagsche wereld niemand van welke richting ook, meer aan een God gelooft. Geloof aan een God kwam alleen te pas in de tijden der profeten thans is zulk een geloof een anachronisme, wij spreken van zoo iets in den zelfden zin als waarin wij zeggen dat de zon op of ondergaat. Terwijl wij heel goed weten dat de zon blijft waar zij is, wilt gij een bewijs, van die stelling, zie hier er een, het is afdoende. Welk verband is er, zegt hij tussehen geloof er» praktijk Naar mijn geloof heb ik mijn ann ziek kind toevertrouwd aan den almachtige en metterdaad vertrouw ik het toe aan de slechte induktie, aan het dogmatisme, aan de waanwijsheid, aan de routine of in het allerbeste geval, aan de al'ijd feilbare, altijd ge brekkige, immers altijd progessieve kennis van den Med. Dr. En de geloovigste onder ons zijn geen haar beter, zij knielen neder voor God en bidden Hem, hun krankheid te redden, staan zij nu op in het vertrouwen dat wat zijden almachtige hebben afgesmeekt gebeuren zal of niet, en vinden ze weer dat die almachtige zelf het goedvindt? O neen, zij haasten zich in het lichaam van den kleinen een geheel onbekende stof te brengen volgens het hiëroglifisch voorschrift van een man, van wiens bekwaamheid zij zich eukel op het gezag van een staatsbrevet verzekerd kunnen houden, een man, de geschiedenis van wiens wetenschap over vloedig toont, dat de menschelijke kunststudie naauwelijks erger vijanden dan de medicijnen heeft. Volgens Dr. Pierson zouden dus de ware geloovigen eigenlijk geen doktor mogen halen bij hun ziek kind. Hel. gehruik der middelen is in zijn oog een daad vau ongeloof. Ik weet niet of het mijne lezers gaat als mij, maar op mij maakt zulk een redenering van een man, die jaren achtereen hel ambt van christelijke herder en leeraar beeft vervuld, en de kennis van het christendom tot eet) voorwerp De Secretaris, DENIJS. H ooistekers. Burgemeester en Wethouders van Schagen Gezien art. 174 en 175 van het polilieregleinent zer gemeente; Gelet op art. 179, lettr. O der wet van 29 Junij 1851 (Staatsblad No 85); Brengen bij deze ter keunis van de ingezetenen dat door hen voor het jaar 1877, tot hoo'stekers voor de geheele gemeente zijn aangesteld de Heeren DIRK STOLP en WILLEM DE VRIES. Wordende belanghebbenden tevens herinnerd aan de bepalingen voorkomende in de hierboven genoemde artikelen 174 en 175 van het politie- regiement. Sehagen 13 Julij 1877. Burgemeester en Wethouders voornoemd, G. J. MULLER De Secretaris, DENIJS. van zijn studie heeft gemaakt, ecu allertreurigsten Burgemeester en Wethouders voornoemd:. G. J. MULLER, ,r'tuk- a t ul. Men zoude wel lust hebben te vragen, zijt gij een leeraar in Israël geweest en hebt gij van deze dingen nog hoegenaamd gepn begrip? Dr. Pierson schijnt geen ander christelijk gebed te kennen dan het bedelen om sardsche dingen. Hij die gelooft dat zulk bedelen aanstonds door God verhoord wordt eit dan den dokter laat halen, hij handelt zeer inconsequent, sant God kan even goed zonder als met een doctor genezen, maar zulk een bidden moet door iede' christen als heidensclt veroordeeld worden. Dr. Pierson schijnt al heel weinig doorge drongen in dal gene wat alle rare geloovigen over het christelijk gebedhebben gesproken en geschreven .Toen christus het koningrijk der Hemelen begon te prediken had hij een idealen toestand vooroogen.Geen aardsche dingen, geen rijkdom, geen eer, geen huwelijks genoegens mogten zijn volgelingen voor oogeu zwe ven. Aan het koningrijk der Hemelen «.Heen mogten zij denken. Wanneer hij ons bij zulk een toestand verhooring van ieder gebed belooft, dan zeide Hij hoegenaamd niets ongerijmds. Hij zeide dan eigentlijk niets anders, wensch en bid om zedelijkheid en godsdienst en gij zult zedelijk en godsdienstig worden. Alle beden van het onze vader betreffen dan „li Iook alleen hoogere dingen, alleen die om het da en wonderlijkste figuur van onze tegenwoordige letterkundige en theologische wereld. Gelijk som mi ge dierern elk jaar van bnid veranderen, wisselt hij ieder j»ar van godsdienstige gevoelens. Gisteren apologiêt der R. C. Kerk in hare bloedigste vervol gingen is bij heden een lofredenaar van het meest beslist oDgeloof. Terwijl hij vroeger tot vervelens toe uit alle dichtstukken ter wereld een zede'.es wilde opdelven, ontneemt hij thans aan alle zede van vat de mensen hier noodig heeft. Maar hebben dan niet Jezus en de apostelen kranken en lijden, den op hun bede verhoord voorzeker, maar dat geschiedde alles alleen ten dienste van het koning rijk der Hemelen. Ook latere vroomen zoo als Luther Francken, I,avater en Stilling in wier gemoederen hel geloof aan een gebeds verhooring onuitroeibaar heerschle, dachten aan geen ander gebed dan dat voor hoogere dingeD. Fraucken ja, bad om geld .mar alleen om geld ter wille van zijn weeshuis. Luther bad om de genezing van zijn vriend Me lsnchlon, maar niet omdat het een vriend goldr maar omdat Melancliton in dat tijdsgewricht on misbaar was voor de zaak der hervorming. Zeker vader Luther ging soms wel wat brutaal om inet zijn lieven Heer God, maar toch zoude hij h«H hard geschreeuw hebben geacht bij aldien hij Hem ter bevordering van wereldsche belangen had willen voorspannen. Het wordt in waarheid profaneren als men het geloof dat van ons volgens h t chris tendom in hemelsclie zaken wordt gevorderd op eardsche dingen gaat toepassen. Heeft Dr. Pierson willen zeggen, het geloof in onze dagen is zwak ook bij de geloovigsten, wij zouden er vrede me i» hebben maar zijn doel is te betoogeu dat een geloof aan een Voorzienig God in strijd is met eene wereld beschouwing volgens dc moderne wetenschappen en hiertegen kom ik op. Niels van alles wat de wetenschappen als zeker lee- ren is tot heden ooit in strijd geweest met de ware god'Jienst. Het christendom is eene zaak vari het gemoed en het geweten en is als zoodanig boven alle levensbetrekkingen, alle uitspraken van de wetenschap verheven. De diepzinnigste geleerde en de eenvoudigste handwerksman wordt wat betreft de eischen der zedelijkheid en der godsdienst voor dezelfde rechtbank gedaagd en worden naar de zelfde beginsels beoordeeld, maar juist hiervan willen de mannen der wetenschap weinig weten, van daar hun tegenstand tegen liet christendom. Aan een verkeerd Godsbegrip schrijven zij daarom zooveel toe wat alleen iu strijd is met hun hoog moed. De gebedsverhooring die JczQs vast knoopt aan htt gebed is in hun oog een bewijs dat zijn begrip van het oneindige niet deugde, terwijl zij er een bewijs ui moesten zien dat zij van het bidden zoo als Jezus het bedoelt, eigenlijk nie's begrepen. De hoofdvraag waarop alles nederkomt is deze, langs welken weg kunnen wij regt zedelijk worden, door zoo als de mannen der nieuwe rigting willen, te leven naar de ingevingen, bedorven of onbedorven, eigen natuur of door verloochening der natuur? Het schipperen tussehen beiden gaat be zwaarlijk, men krijgt dan een verwaterd en zoet sappig christendom zoo als dat veelal in de En- gelsche godsdienstige romans en door enkele moderne predikanten wordt geleerd. Het christendom stelt verloochening der mensche lijke natuur, niet zoodanig als wij haar idealiseren maar zoo als zij in werkelijkheid is, ala gebiedende, plicht voor, het doel als de grieksche beeldhouwer', dis om een ideaal van menschelijk schoon te verkrij gen zich zoo i er mogelijk van het dier verwijderden. Het christendom is daarom een ideaal waarnaar wij moeten streven, evenals wij moeten zoeken om volmaakt te worden als onze Vader, die in den Hemel is en naar welker bereiking wij des niettemin voor onmogelijk kunnen honden. Alle christenen zijn onvolmaakte christenen maar wat bewijst die onvolmaaktheid tegen het christendom Dr. Pierson wil tin ons en zich zeiven wijs maken dat hij door deti drang zijner wijsgeerige beschouwing van het christeudom en het godsgeloof is afgebracht, maar het ideaal was hem te hoog geworden, hij kon er niet meer bij en nu begon hij het te smaden. De berichten van 't oorlogstooneel sedert den 11 dezer ontvangen maken geen melding van eigenlijk gezegde krijgsbedrijven, uitgenomen de vermeestering van de steden Tirnova en Xicopolis door de Russen in Bulgarije en de mislukte poging van generaal Tergukasoff in Klein—Azië om Bajazid te ontzet - ten. De correspondenten der verschillende bladen, die op de hoofdplaatsen van den strijd vertegen woordigd zijn, houden zich meest allen bezig met beschouwingen over de vermoedelijke richting, welke de Kussiesche armee in Bulgarije nemen zal, over

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1877 | | pagina 1