Algemeen Nieuws-, Advertentie Landbouwblad. JANUABIJ. Ao 1878 22stc Jaargang. No. 1060. bekendmakingen. De Oorlog, Dc godsdienst van J. J. Rousseau. Dit blad verschijnt op Woensdagavonddoch wordt met een bijvoegselbevattende bet jongste Schagcr marktberigt den volgenden avond verzonden aan hen die'zulks verlangen. Brieven franco aan de uitgeefster. Abonnementen op dit blad worden door alle Prijs per jaar f 8.Franco per post f 3.60. Afzonderlijke nummers f 0.07 J. ADVBRTESTiëx *an een tot vijf regels f 0.75 ieder» regel meer f 0.15. Groote letters naar plaatsruimte. Naar volksheil zonder deugd te dingen Is arbeid aan een rots te biên. Postdirecteuren en Boekhandelaren aangenomen. Burgemeester en Wethouders van Schagen, noo- digen bij deze belanghebbenden uit, die over den jare 1877 van de gemeente iets te vorderen hebben hunne rekening vóór of op den le Februarij a.s., ter plaatselijke secretarie inteleveren. Schagen den le Januarij 1878. Burgemeester en Wethouders voornoemd, G. J. MULLER. De Secretaris DENIJS. Nationale Militie. Burgemeester en Wethouders der gemeente Scha. gen uiaken aan belanghebbenden bekend, dat het inschrijvings-register voor de Nationale Mititie, ligting 1878 en de daaruit opgemaakte alphabetische lijst, ter inzage zijn nedergelegd op de Secretarie der gemeente en aldaar zullen verblijven tot den 23en Januarij aanstaande. Tegen register en lijst kan, op de wijze bepaald in art. 99 der wet van 19 Augustus 1861 {Staats blad No 72], -en binnen omschreven tijd van nederligging, bezwaar worden ingebragt bij den Commissaris des fKonings. Gedaan te Schagen den 15 Januarij 1878. Burgemeester en Wethouders voornoemd, G. J. MULLER. De Secretaris, DENIJS. door openlijke schandalen, ter eere van dat atheisme perij den vrijen toegang lot den troon gaven. Zoo «~.1lil I •••.aai! 1 I n L .1 andersdenkenden geergerd, waren zij uiet des doods schuldig Robespierre had onder die atheisteu voormalige bondgenooten en vrienden, maar moest hij dan ter wille van de vriendschap zijn .meester verlochenen? Moest het bloed van eenige godlochenaars hem heilige? zijn dan dat van een koning en eene ko- ninginne? Ook de dood van den goeden koning, de edele koningin en de nog edeler zuster des konings komen voor rekening van Rousseau. Ro. bespierre eischte den ibo I des konings en later dien der koningin, niet omdat zij misdadig waren, maar omdat het welzijn des volks den dood vorderde, de koning sterve riep hij uit, opdat het volk leve. En wat had nu Rousseau geleerd (contract social Ilbóek hoofdstuk 5) Ieder burger stelt bij het aangaan van het maatschappelijk contract zijn leven ter vrije beschikking van den Staat, wanneer de staatswet hem gebiedt te sterven, dan mag hij daar niet tegen opkomen, wanneer de souvereine magt tot hem zegt het is nuttig voor den staat dat gij sterft, moet hij sterven omdat hij slechts onder deze voorwaarden in veiligheid heeft geleefd, en omdat zijn leven niet bloot een weldaad der natuur, maar ook een voorwaardelijke gift van den Staat is. Het is deze afschuwelijke leer die Robespierre in zijn redevoe/ingep, waarbij hij aandrong op de teregtstelling van liet ongelukkige koniuklijke echtpaar, op den voorgrond stelde. Zijn aan gene zijde van het graf Robespierrrs geest de schim van zij» meester heeft ontmoet, dan had hij voorzeker regt uitteroepen, geef mij uw zegen o meester, want ik ben de prediker van uw woord, de martelaar van uw leer geweest, ter uwer eere heb ik de zachte neigingen mijner ziel ver treden, mijn gemoed geweld aangedaan, heb ik een dood vergezeld van onuitstaanbare pijnen, smaal en uitjouwingen ondergaan en den afschuw der wereld gedragen, maar Rousseau zoude hem hebben kunnen antwoorden dat mijn zoon zou uw deel uiet geweest zijn, zoo gij alleeu mijne eer en niet de uwe had gezocht, hadt gij, in stille afzondering u vergenoegd mijne leer te verkoudigeu, de wereld zoude u als den Johanuts van het evangelie der 15e eeuw hebben geprezen. Hadt gij dieper in den geest mijner geschriften doorgedrongen, gij Zoudt bevonden hebben dat ik voor een ideale, niet voor een werkelijke wereld schreef, dat Jezus schaone woorden mijn koningrijk is niet van deze wereld, ook op het rijk dat ik wilde stichten, van toepassing waren. Nog laat de wapenstilstand op zich wachten, die aan den 7rede vooraf zal moeten gaan. De Russen schijnen geen haast te hebben. Toen grootvorst Micolaas werd kennis gegeven dat Me- IV. In Rousseau zag Robespierre zijn goddelijken messias, in geschriften, vooral in zijn coutiact-so- cial, het onfeilbaar evangelie. Geheel zijn leven en streven rigtte hij in naar de voorschriften en het voorbeeld van den in zijn oog, goddelijken meester. Had Rousseau elke geldelijke ondersteu ning, van wien ook versmaad, Robespierre deed evenzoo, had Rousseau zich vrijwillig onderworpen aan de ongemakken van een armoedig leven, ook Robespierre leefde op zijn eenvoudige kamer, met kale muren; niet anders als een behoeftig werk man, de ingetogenheid, die Rousseau iu zijn schriften aanprees, maar in het leven te vaak vergat, bragt fiobespierre in praktijk, geen vlek van s. xieele onzedelijkheid kleefde den bloedigen volkstribuin aan Rousseau was dus voor Robespierre liet begin en het einde van de wijsheid zijner eeuw. Dweeper in hart en nieren als hij was had hij geen doorzigt genoeg om in de schriften vau zijn meester het onkruid en kaf van het voedzaam groeu aftescheiden. De soms hemel tergende won derspreuken, die Roussean met kwistige hand iu zijn geschriften had gestrooid, waren hem heilige waarheden, waarheden, die het kostte wat het wilde in het leven tot werkelijkheid moesten komen. Op deze wijze moest de omwenteling met volle garven de vruchten inoogsten, die het vergiftige zaad in Rousseaus geschriften had gedragen. Het schrikbe wind met a! zijn afgrijzelijkheid en bloedstorting was eigentlijk niets anders dan het in praktijk ge- bragte contract social. Laat mij dit door enkele bi zonderheden trachten te staven. Rousseau had ge leerd de algemeeoe. volkswil kan met dwalen of zondigen, welnu, de algemeene volkswil gebood iu de conventie, zijn orgaan, misdadeu en gruwelen. Maar nas bet geen opstand ze u.et die benaming te bestempelen, was niet alles wat het volk gebood regt, was niet ieder verplicht daaraan te gehoorza men Rousseau had geleerd, dat de Godloochenaars gebannen of gedood moesten worden: Welnu Ana charsis, Klcots, Danlon en Chaumette hadden hun atheisrous, niet alleen openlijk beleden, ma r ook vreeselijke Messias had gesproken en het koninklijke j heroed Ali Paella, opperbevelhebber van. *t leger bloed moest stroomen. Helaas, hij had in zijn hart bezuiden den Balkan, door de regeering te Kou uiet geprent de aandoenlijke r-gels, waarmede zijn I stanliuopel tot onderhandelaar was aangewezen, meester hel zoo even aangehaalde hoofdstuk, na was 't lakonieke antwoord dat hij hiervan bericht de bestrijding van het regt van gratie eindigt/rik voel dat mijn harte opkomt tegen het tot dus ver geschrevene, en mijn pen weerhoudt voorttegaan, dat de regtvaardige meu«ch, die nooit heeft ge. zondigd en nooit genade van noode heeft gehad het regt van gratie bestrijde ik vermag het niet.// Maar helaas ineer en meer verharde zich in den bloedigen strijd op leven en dood, het gemoed van den dweependen volkstribuin. De liefelijke gestalte van den Savoijeeschen vicaris met zijn aandoenlijke woorden week meer en meer op den achtergrond en alleen de Rousseau van het contract social ine( ziju bloedeischende grondstellingen deed zich hoo_ ren in zijn ziel. 't Is waar nog vinden wij in Re. bespierres godsdienstig sijsteein een flaauweu weer klank van de godsdienst prediking des Savoijeeschen vicaris, maar wat was zij anders dan een in mist en nevtlen zich verliezenden regenboog voor eenige oogenhlikken gespannen over een zwarte en drei gende donderwolk, bezwangerd inet hagel, vuur en dood. Van de zoo schoon gekleurde boog was straks niets ineer zigtbaar, maar de donderwolk breidde zich als met ravenwieken over heel de landstreek, de kletterende hagelslag vernielde de hoop des landsmans en de radelooze gezinnen stonden handen wiingend bij de puinhoopeu van hunne door den bliksem getroffene woningen. Een der hoofdoorzaken van Robespierres bloedig bestaan moet dus gezocht worden in zijn dweeperij met Rousseau Strekt deze dweeperij voor de regl- bank der geschiedenis hem teu voldoende vrijspraak wij gelooven het niet. De ondervinding heeft geleerd dat de dweeperij op zicb zelf als zij niet in za menspanning treedt met de een- of andere bedorven overgang van het hart geen gruwelen wrocht. Om een dier voorbeeldeu te noemen; een Beltliazar Gerards was niet slechts dateper maar oofc een geldzuchtige, een Philips II was in zijn jeugd een wellusteling zou zenden naar Petersburg. Eu toen men een week gel :den Engeland had opgedragen in Peters- burg stappen te doei. teu einde tot den vrede te komen, werd men naar de Russiesche bevelhebbers in Bulgarije verwezeu, met wie men eerst moest trachten tot een wapenstilstand te komen. Kon dit laatste geen bevreemding wekken, daar toch nie- mand beter dan de opperbevelhebber vau een ze- genviertud leger kan weten, welke voorwaarden ge troffen moeten worden, zal de wapenstilstand ui t uitsluitend ten goede komen der onderliggende partij des tc ineer moet men zich verbazen over 't antwoord van groolvurst Nicolaas. Wat heeft de regeering te Petersburg er mede te maken, wie als onderhandelaar van Turksche zijde zal optreden indien de persoon, tot wieu die onderhandelaar 't woord zal hebben te richten, niet die regeering inaar de opperbevelhebber van 't leger te velde i«» wien men de uitgebreidste volmacht heeft gegeven? Geen andere uitlegging is er aan te geven, dan dat men reden heeft om een liedje van verlangen te zingen; dat men op dit oogenblik met een wa penstilstand niet is ingenomen, maar, geen lust iiebbande om de onderhandelingen kort en goed af te breken, deze, om lijd te winnen, op de lauge baau schuilt. De Russiesche troepen vervolgen on der de baud hun inarsch voorwaarts, en hoe meer de kracht van Turkije zal gebroken zijn en een uitgestrekter gebied in de macht der Russen zich bevindt, met des te meer grond mag Rusland hopen, dat zelfs vrij harden vredes voorwaarden door den overwonnene zullen worden aaugeuomeu. Eu niet alleen dit, maar ook Eugeland zal ineer en meer de lust vergaan om ali bondgenoot op te tredeu vau iemand, die aan de voeteu, van zijn tegenpartij ligt te zieltogen. Het zou dau zoo goud als alleen de oraclit van dea uoordscheu kolossus hebben te weerstaan en eerder dan dit le doen, aau minder geweest, het was de- wellust, welke de sappen vooideelige voorwaarden de voorkeur geven van zijn l.gchaam had verteerd en de zachte zijden I Het groote nieuws vau de week is de verovering van zijn gemoed had verhard en daardoor zijn van den Stbipka-pas door generaal Radeukii uaarori boezem geschikt gemaakt om een graniet tempel bet gansche Turksche leger werd krijgsgevangen vau bet bloedige fanatismus te worden. In Robe- gemaakt. Op nieuw is dus eeu krijgsmwht vau spieres hart wareB, gelijk wij vroeger aantoonden, 45 bataljons onschadelijk <*eworden eu de kortste ijdelheid en met zijn krachten geen rekening hou- weg van de üonau naar Adrianopel in handen der deude eerzucht de kwade geesten, welke der dwee- Russen. Maar tevens wordt door deze vermeeste-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1878 | | pagina 1