a m Algemeen Nieuws-, Advertentie Landbouwblad. Ao. 1S78. 22ste Jaargang. No. 1099. Bekendmakingen. PATENTEN. JAGT. Discus si en over de schoolwet. cmve Dit blad verschijnt twee maal per week: H oens- dag- en Zaturdaq avond. Bij inzending tot s mid dags 13 ure worden advertentiën in het eerstuitko- mend No. geplaatstingezonden stukken een dag vroeger. Abonnementen op dit blad worden door alle Prijs per jaar 3.Franco per post f 3.6o. Afzonderlijke nummers f 0.074. Advertentiën van een tot vijf regels ƒ075; iedere regel meer ƒ0.15. Groote letters naar plaatsruimte. Postdirecteuren en Boekhandelaren aangenomen. Naar volksheil zonder deugd te dingen Is arbeid aan een rots te biën. Burgemeester en Wethouders van Scliagen, brengen bij deze ter kennis van belanghebben den dat de patenten tot uitoefening der beroepen van tapperslijter in wijnen en sterke dranken kroeg- en kofjfijhuishoudervoor het dienstjaar 1871 ter secretarie kunnen worden afgehaald, des morgens van 9 tot 12 uren, onder over legging van de kwitantie wegens voldoening der helft van den aanslag. Schagkn den 4 Julij 1878. Burgemeester en IVethouders voornoemd, C. DE PATER Weth. DENIJS Secretaris. De Burgemeester van Scliagen; Brengt ter kennis van belanghebbenden het navolgende besluit De Commissaris des Konings in Noord Holland; Gezien liet besluit van Gedeputeerde Staten dier provincie van 19 Junij 1878, No. 11; wijl zij het middel afkeuren hetwelk volgens hen door den Minister zou gebezigd zijn, de minderheid alles te onthouden door aan de meer derheid niet alles te geven. Inderdaad is dit door den Minister gedaan maar kon hij wel anders? Zeker had de Minister zijn stelsel ver der kunnen drijven, zonder door de meerderheid verlaten te worden, maar daardoor juist zou bij het gejammer verklaarbaar hebben gemaakt, hetwelk over deze wet wordt aangeheven. Thans nu die wet, slechts in enkele punten van de bestaande wet afwijkt, eene wet, die bet werk is van den Minister van der Brugghen, inet medewerking en onder aanvoering der rechtzin nigen ter ten uitvoerlegging van bet voorschrift der Grondwet in 1857 aangenomen, bestaat er voor al hel gejammer geen grond. Dat de open bare school bescherming behoeft is het werk der aanvallers en der drijvers om gezindte scholen van Staatswege bekostigd, doch indien van hunne zijde eerlijk was te werk gegaan en de wet van 1857 onder hunne aanvoering in het dienstige begrippen of beeft bij niet liet gods- leven geroepen, hadden erkend, dan zon du nu dienstig leven gezocht, in dat gemoedsleven hel den godsdienst wordt bier de bijbel verlaogd op de school, dtidr het ouderwijs geeisebt in- lianden der geestelijkheid. Als of iets anders dan de vereering'van den bijbel of de ondersteuning van den invloed der geestelijkheid de beweeg reden kon zijn van een dier eischenr. Is hel de roeping van den Staat aan bet toekomstig ge slacht vereering van den bijbel op te dringen of kan hij aan den invloed der geestelijkheid over laten, wat de Grondwet Staatszorg noemt? Maar zij die met de groote woorden, godsdienst en christendom schermen zijn, geloof het vrij, niet de ware-godsdieiistigen, noch de ware chris tenen. Het christendom leert dat God overal kan worden aangebeden en hij van wiens be zielende geest het christendom is uitgegaan, heeft verklaard dat men daaraan zijne discipe len zoude herkennen, of men zijne geboden na kwam. Trad Jezus niet den zonderlingen eisch op dat de Staatsinstellingen zoude dienen tot verspreiding en ondersteuning van zijne gods- aangebrachte wijziging tamelijk onnoodig zijn. Doch dit beeft niet zoo mogen zijn. Men heeft de school belasterd, de regeering verdacht ge- welk den mensch verbindt aan zijn Schepper? Indien onze scholen godsdienstloos zijn het is een heerlijk woord van Thorbecke Gelet op art. II der wet .van i3 Junij 18.17,1 grondslag voor de school erkend (Staatsblad No. 87); el, weinig minder beweerd dan dat in een land Brengt, onder verwijzing naar het provinciaal reglement op de uitoefening der jagt en visscherij van 7 Julij 1876 (Provinciaalblad No. .,55), ter kennis van belanghebbenden dat Gedeputeerde maakt, in eigen godsdienstig stelsel den eenig j dan moeten zij verdwijnen. Maar, wat is godsdienstloos? Is de eerbiedi ging van eens anders begrippen godsdienstloos Staten bij het aangehaald besluit hebben be paald Dat de opening der jagt op waterwild in I. Noord-Holland voor dit jaar zal plaats hebben op Donderdag 1 Augustus e.k. 2. dat de kooilieden, hunne kooieenden opge sloten of gehokt moeten houden gustus tot I September e. k. En zal dit besluit in het Provinciaal Blad worden geplaatst en in alle gemeenten van Noord- Holland worden aangeplakt. Haarlem, 22 Junij 1878. De Commissaris voornoemd, (get.) llOëLL. Schagen 8 Julij 1878. De Burgemeester wornoemd Cs. DE PATER, Weth. Tot een ongehoorden omvang wassen de bij als liet onze geloofsverdeeldheid, haat en onver- [s het godsdienstloos alle aanleiding tot bitteren draagzaaiuheid wettigt. Indien toch dat geloof twist zorgvuldig te voorkomen, door meestal verbiedt de kinderen van ouders, die eonen kleingeestige eigenaardigheden, afgescheiden van verschillenden godsdienst verklaren te belijden den diiivelscheu hoogmoed, waarin het secteu (en welke geloofsbelijdenissen hoort men, op den geloof der inenschen zich openbaart, met eer keper beschouwd!) dan zal de ie burgerlijke j hiedig stilzwijgen te laten rusten; i> het gods dienstloos te ijveren tegen baatzucht, in het kind den zin te scherpen tot waardeering van het goede, waar of bij wien dit ook gevonden wordt; heeft onze neutrale school (neutraal niet tegenover den godsdienst maar tegenover de sec teu) geene middelen inenschen te maken van de haar toevertrouwde kinderen zondercathechisa- tie boek of priesterlijk verlof? Wie zal dit durven beweren? Meer dan honderd duizend personen doen het; eerbiedwaardige mannen verkondigen het, maar naar onze vaste overtuiging misleidt hen eene jammerlijke verwarring. Zij mcenen den godsdienst te steunen maar ondermijnen de nationaliteit, vernielen het huisgezin, bederven Staat uit de belijdenis van de verschillende ge zindten bestaande, wel zeer zeker onmogelijk zijn. Indien een voor ongeloovig uitgemaakt man geen onderwijzer mag zijn, zullen dan de gods- 1 Vu- dienstige keurmeesters niet met meer recht een rechter of een Minister knnnen maken In dien stand van zaken toenadering te verwachten van de regeering; te eischen dat de openbare school met verkrachting van wet en benadeeling van het onderwijs, zoo voor het tegenwoordige als toekomende, de dienares zal worden gemaakt van subjectieve godsdienstige meeningen is het toppunt van naivileit. Integendeel, nu het een feit is, dat niettegenstaande de wet en niettegen staande het toezicht, hare bepalingen worden verkracht, daar waar eene zoogenaamd godsdien stige meerderheid, het schooltoezicht bebeersch t, het kind. want niet dat is godsdienst hetwelk zich kenmerkt door bekrompenheid, maar alles wat godsdienst is, is ruim, edel, goeder tierend. nu was noodig verscherping van toezicht en zou Qp Jeze grondslag is onze school gebouwd, niet 0111 de gepleegde oneerlijkheid menig gemeente- a|ie€nj i,laar is het geheele maatschappelijke leven ingericht. bladen, die ons dag aan dag de discussiën over j bestuur het recht verbeurd hebben om voor de schoolwet komen mededeelen. Dat alles te het openbaar onderwijs te zorgen. Zeer gematigd lezen kan niet gevergd worden en wij beklagen >s dus de Minister Kappeijne te werk gegaan en den minister, die verplicht is, het aan te hooren. allerwonderlijkst moet de klacht heeten, dat de Veel nieuws kan natuurlijk over de vraag niet tegenstanders der school niets op hem hebben meer gezegd worden; toch kan het zijn nut vermocht. De aanval op de school, straks door hebben de grieven tegen de schoolwet ingebracht e®" petitionement gesteund, in naam van den 1 weten bet de praktijk is beter dan de leer en nog eenmaal te bespreken. godsdienst gedaan en o!, heiligschennis, door verre ;s bet yan ons ook bij bekrompen gods- De bestrijders van den Minister zetten de ®en algemeen gebed aanbevolen, is naar onze dienstbegrippen (en hoe kunnen de godsdienst stelling voorop dat deze zijn ontwerp wil hand- oprechte ineening een onveianiw oordel ijk spot- i begrippen der groote menigte anders dan bekrom- Edel zij de menschhulpvaardig en goed, maar dit zal hij niet kunnen zijn zonder gods dienst. Maar dat is niet altijd de godsdienst dei- kerken, die, de geschiedenis]leert het! den mensch vaak onedel, baatzuchtig en slecht maakt. Wij haven en maken hem daarvan een verwijt, ter- teil met bet woordgodsdienst. In naam van p begrippen zijn?) ongodsdienstige handeliugeu

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1878 | | pagina 1