m
Algemeen Nieuws-, Advertentie Landbouwblad.
Ao. 1S79.
23stc Jaargang,
No. 1203
Bekendmakingen,
GEVONDEN
Het calvinismtis en de
liberalen.
(ieiBKHsgde berichten.
Dit blad verschijnt twee maal per week: fVoens-
dagen Zaturdag avond. Bij inzending tot 's mid
dags ia lire worden advertentiën in het eerstuitkomend
No. geplaatst, ingezonden stukken een dag vroeger.
Abonnementen op dit blad worden door alle
Prijs per jaar 3.Franco per post t 3.6o.
Afzonderlijke nummers J 0.07J.
Advertentiën van een tot vijf regels 073; ieder
'egel meer f 0.i5. Grootc letters naar plaatsruimte.
Postdirecteuren en Boekhandelaren aangenomen}
Naar volksheil ronder deugd te dingen
ls arbeid aan een rots te biên.
POLITIE.
op Maandag 23 Junij 1879.
Eenig geldswaardig papier, llegthebbende kan
zich ter terugbekoining aanmelden ter gemeen
te secretarie van Schagen.
liet hoofd van het plaatselijk be
stuur der gemeente Schagen, brengt
bij deze ter kennis van de ingezetenen,
dat liet kohier voor de belasting op
het personeel, dienstjaar I879|80, op
deu 3 Julij 11. door den Heer Inspec
teur der directe belastingen te Am
sterdam is executoir verklaard en op
heden aan den Heer Ontvanger van
's Rijks belastingen voor deze gemeente
de edelste figuren uit onze volkshistorie, door
die van Tromp, de Ruijter en van het edelste
helden geslacht, dat de nieuwe geschiedenis
kan aanwijzen, dat der Elfertsen.
Voorzeker de godsdienstige twisten heslaan
bloedige bladzijden in de geschiedenis, maar
doende staatkundige dit niet evenzeer zijn 1618
en 1619 zooveel treuriger dan 1786 en 1787?
Het tegendeel is waar, na de jammerlijke ge
beurtenissen van 1619 herleeft het vaderland
met nieuwe kracht, na die van 1787, zinkt het
als een stervende in een. Constantinopel was
onder de Bijzanteinsche keizers bijna ieder jaar
het tooneel van twisten en krakeolen waarbij
het burgerbloed als water stroomde, vaak was
een theologische twistvraag de aanleiding dor
worsteling, maar ook even vaak werd de strijd
ter invordering is ter hand gesleld. om andere redenen aangevangen, meer dan eens
Ieder ingezeten, die daarbij belang
beeft, wordt alzoo vermaand op de
voldoening van zijnen aanslag behoor
lijk acht te geven, ten einde alle ge-
regtelijke vervolgingen welke uit na
latigheid zouden voorlvloeijen te ont
gaan.
Schagen den 5 Julij 1879.
liet Hoofd van het plaats, best. voorn.
G. LAiNGEiNBERG.
VI. Slot.
calvinismus is een godsdienst van graniet en
marmer, uit zijn aard kan het alleen regeren
met een schepter van ijzer en staal. Uit zijn
natuur gekant tegen alle uitwendige bekoorlijk
heden des levens, geen oog hebbende voor de
duizenderlei verwikkelingen, waarin de moderne
maatschappij den inensch plaatstkent het
slechts één weg, ééne waarheid, die van den
hijhei, zwerende bij Christus, maakt het hem tot
een partijhoofd. Ja! meer, terwijl toch dan alleen
de persoon van christus, waarde heeft voor het
godsdienstige en zedelijke leven, wanneer hij met
een bistorischen achtergrond herschapen wordt
in een ideaal van alles wat goed en edel is^
ontneemt het calvinismus hem alle idealiteit,
het maakt hem tot een beeld van iemand
van wien wij hoogstens 80 a 100 feiten door
de evangelies medegedeeldkennen. Vreemd
aan het individueele leven van ieder, staat dat
beeld eeuwig levenloos als eén fatisch voor ons.
Zulk een godsdienst moet, waar hij alleen heer-
schend wordt, doodelijk voor het gemoedsleven
zijn, wij zien dus, in dit opzigt, de toekomst
donker.
heeft de voorkeur, die deze of gene edele aan
een zwaard vechtet in het worstelperk gaf aan
duizenden, die niet in zijn lof instemden, het
leven gekost. Zoo lang het menschdoui blijft
verkeeren in een half dierlijken toestand zullen er
twisten en oorlogen zijn en zoolang is het ge
lukkig als de twist om edele voorwerpen wordt
gevoerd. De ellendige Jan Salie-geest met zijn
spruite nepotismus, posten bejag en de alge-
nieene zucht 0111 van den Staat, voor wien allen Tegen den 14 dezer, zijn de leden der
moeten leven, te halen wat inen kan, dit zijn j"fdeeling «Schagen en omstreken» van de IIol-
1 1 1 1 1 1 Handsche Maatschappij van Landbouw, hij een
de booze «eesten, die liet edele Nederlandsche1 1 1 1
[geroepen tot het houden eener vergadering.
volk in handen slaan en geketend houden, daar-
Te oordeelen naar de, op het convocatie
tegen moeten wij strijden, niet tegen een out billet vermelde Onderwerpen, verwachten wij
wakend calvinismus, dat alleen daarom gevaarlijk ^u^a"S£stVer8ad°rin{; bij t5eV°'S
De uitslag der laatste verkiezing voorde Tweede werd, omdat de zoogenaamde liberalen, hadden I 8el,oime op voinst.
Kamer der Staten Generaal heeft deaangroeijende opgehouden liberaal te zijn, gevaarlijk werd het'J vernemen dat Carré de aanslaande
kracht van^het calvinismus en de minderende van calvinismus omdat het de hand reikte aan de j /^^'nau,sc^lL kiimis al bedoeken.
het liheralismus bij ons aan het licht gebrayt. Jaren J democraten, terwijl de liberalen zich te deftig! Den 7 Julij promoveerde te Leiden tot
lang heeft Groen van Prinsterer alleen gestaan, en fatsoenlijk rekenden om de grove en vereelte Docter in de geneeskunde, de Heer C.J. Tim
en nu is het getal der calvinisten van het zuiverste hand van het volk aan te raken,
alooi, iu de Tweede Kamer tot i3 gestegen en O, ja! da: ruwe volk te doen dresseren door
men kan voorspellen dat iedere verkiezing dat
getal zal vermeerderen. Ook wij zien met
de liberalen in die vermeerdering een treurig
verschijnsel, doch op geheel andere gronden dan
die zijn ontwikkeld 111 de dagbladen van die
rigting. Men heeft gezegd de opkomst van de
calvinistische partij is de zekere voorbode van
bezoldigde schoolmeesters, dat ging, maar ook
in dit volk achter de kiezers een edele kern te
erkennen, geen fatsoenlijk liberaal die du mogt.
Is het dan zoo'n wonder, dat het volk vreemd
geworden is aan de liberalen.
De orthodoxie meesteresse geworden in onze
Hervormde kerk heeft uien met eane bewonderens-
mers Arts, op proefschrift getiteld pneumope-
ricardium.
godsdienstige twist en tweedragt, en geen vree waardige energie er voor gezorgd dat het uit
selijker ramp vooreenig volk dan godsdienstige het volk predikanten heeft opgekweekt. O ja!
twist. Ja voorzeker godsdienstige twist, draagt ik heb onze beschaafde en wetenschappelijk wel
even als iedere andere twist vergiftige vruchten, eerwaarden wel eens zien lachen over dat won
maar het godsdienstige karakter dat de twist derlijk Utrechtsch theologisch studentencorps-
aanneemt, maakt hein niet gevaarlijk. Het te Naar men mij verhaalde waren het voor het
Beroepen tot predikant hij de Hervormde
gemeente te Helder, de heer A. W. van Kluijve,
predikant te Sint Maarten en Valkoog
Hadden wij Zoudag eenige hoop dat het
weer een gunstigen keer zou nemen, daar het
althans in Schagen gedurende twaalf achter
eenvolgende uren niet had geregend, ja de zon
zich zelfs enkele oogenblikken liet zien, heden
wordt aan die goede verwachting den bodem
ingeslagen door een telegram uit New York,
waarin gemeld wordt, dat tusschen 9 en 11 dezer
ruw en guur weder, vergezeld door omweder
kan gewacht worden. De ondervinding bevestigt
het.
In Rotterdam bevindt zich op het oogenblik
- - - een getrouwde vrouw in hechtenis, wegens poging
gendeel is waar, de godsdienst behoort evenals grootendeel hoerenjougens, die te Doetiuchem om een kind te onderschuiven- Het is eene vrouw
het vaderland tot de ideale zaken, de ijver voor wat latijn en grieksch hadden geleerd, 't Is bestvan slechts 19 jaren. Een tijd geleden verliet zij
de Onstoffelijke dingen, veredelt den mensch, mogelijk, maar men denke eens aan de betrekking eL''iclijke woning en troN met een ander dan
- ,;;i u„. 1 1 haar man naar dan Haag. Daar schijnt zij ergens
terwij cl haken naar bloot stoffelijke zaken die daardoor tusschen het volk en het calvi- een kjnt) te hebben aangekocht en later haien
den mensch naar de aarde trekt en daarom nismus zal ontstaan. Al die boersche theologanten man wijsgemaakt te hebi>en dat het haar eigen
verlaagt. De oorlog om handelsbelangen is daarom zullen eens, predikanten geworden, grooten 1 sPruit ,w,as- zond ZÜ hem uit. Den H.aaS
in ons oog veel menschonteerender dan de oorlog invloed uitoefenen op hunne gemeenten, terwijl ?r£'"n" '^zg'zïlT voor' "dé 'j^titw tev eralu-
ter w:lle van den godsdienst. In onze vader- intusschen de libiraliteil, verlamd docr haar woorden hebben wegens: valschheid in geschrifte
landsche geschiedenis stellen wij de tachtigjarige fatsoenlijkheid, meer en meer van haar kracht door het onderteekenen eener schuldbekentenis
oorlog, aangegaan ter wille van de gevvetensvrij zal verliezen. Aan het calvinismus behoort dus dlT abte %an aani\°°p een bind) met een
1 ,-j valschennaam; verduistering van staat ten aanzien
le,e8t verre boven de oorlo6cn ""et En- althans, voor cenigen tijd, de toekomst. 01 wij >an j,et kind C|) j^ aflegg()n va!1 cen vaUhe
geland, al werden deze ook opgeluisterd door dat geeu ramp - vinden? o ja! voorzeker, liet verklaring hij den burgerlijken >(aud.