Algemeen Nieuws-, Advertentie Landbouwblad.
Ao. LS79.
23stc Jaargang.
i\o. 1233
Bekendmakingen.
"V ©r mist
A ch tergebleven
Burgemeesters.
Gemengde berichten.
NCHitiE: COURANT.
Dit blad verschijnt twee maal per week. Woens
dag- en Zaturdag avond, bij inzending tot 's mid
dags 12 ure worden advertentiën in het eerstaitkomend
No. geplaatst, ingezonden stukken een dag vroeger.
Abonnementen op dit blad worden door alle
Prijs per jaar 3.Franco per post f 3 6o.
Afzonderlijke nummers J 0.07$.
Advertentiën van een tot vijf regefs JogS; ieder
regel meer /'o.i5. Groote Latei s naar plaatsruimte.
Postdirecteuren en Boekhandelaren aangenomen.
Naar volksheil jonder deugd te dingen
Is arbeid aan een rots te bién.
op de Markt te Schagen, op Donderdag den 2
Oclober 1879een WIT Ï.AM, met een rood
merk op het schoft. Z-ij die hieromtrent iulich
tingen kunnen geven, worden verzocht zich ter
gemeente secretarie aldaar aan te melden
op de markt te Schagen, den 16e Oclober 1879
een WIT SCHAAP.
Inlichtingen hieromtrent zijn te bekomen ter
gemeente secretarie aldaar.
Door den lieer van Kerkwijk is bij de Tweede
Kamer liet initiatief genomen lot eeae wijziging
der gemeentewet, die tot nu weinig bijval mocht
vinden bij de openbare ineemng, voor zoover
die in de dagbladen wordt teruggegeven. Bijna
algemeen veroordeelt luen bet geopperde plan
0111 het lioofd van den Staat niet, gelijk tot nu
Vrij tc laten in de keuze van den persoon door
hem tot bet hoofd van een gemeentebestuur te
benoemen, maar zijne keuze te beperken tot een
van de drie uit eeue voordracht door het ge
meentebestuur te doen. Ook wij scharen ons
onder de tegenstanders van bet voorstel en zij
ook liet plan, naar liet zich laat aanzien, ver
oordeeld 0111 den weg te gaan van de meeste
voorstellen op bet initiatief der leden van de
Tweede Kamer gedaan, daar bet ons in de ge
legenheid stelt op nieuw het eigenaardige van
de betrekking van burgemeester te bespreken,
te vaak en ook door den voorsteller uit liet
oog verloren, willen wij de vluchtige verschijning
van den heer van Kerkwijk als wetgever, niet
onopgemerkt laten.
voerder der besluiten van den raad een ge
zag uitoefent, afgescheiden van dat van den
raad zelf, liet wordt nog nioeijelijker dit als
eene wenschely ke zaak vooitestellenwanneer
meu overweegt dal aan hem de bevoegdheid
is om een besluit van den raad tiiet uit te
voeren, indien dit uaar zijne uioening strijdt
met de wel of met bet algemeen belang, mits
oniniddelfjke kennisgeving aan Gedeputeerde
Staten en ouder verplichting tot uitvoering, zoo
hel besluit binnen 3o dagen niet door den
Koning is vernietigd.
Hier toch vloeit uil voort (lat hij schoon uit
voerder van den wil van den raad tegelijkertijd
de vertegenwoordiger is van een hooger, van
het koninklijk gezag, dat wel geene wetgevende
inaeht lie/.it, maar zonder hetwelk toch geene
wetgevende macht bestaat.
Is dit noodig en wat volgt hieruit?
De noodzakelijkheid van den regel springt in
het oog. Indien in het algemeen vast slaat, dat
de wet liet uitvloeisel is van den samen vloeiende»
wil van volksvertegenwoordiging en Koning,
dan moet ook op eik gebied van gezag, dan
moet in eiken kleinen kring van Staatsgebied
die regel gelden. l)e gemeente mag niet geducht
worden als een wacht buiten den Staat. Zij is
de Staat in het klein en iu verkleinde verhoudingen
vindt meu in elke centralisatie van gezag het
zeilde tij|>e terug. De koning, die de uitvoerende
macht uitoefent, die deel heeft aan de wetge
vende macht, (iiatniiilijk altijd onder de ver-
antwoordelijklieid van een minister) kan die
uitvoerende macht, kan dat aandeel in de
wetgevende macht, ook in het geringste dorp
niet laten varen; of er ontstaat eeue macht in
den Staat, de eenheid wordt verbroken en men
gaat terug tot voor de Staatsregeling van 1798
van den raad, door het gouvernement en niet
door den gemeenteraad moet worden benoemd?
Weten het wel dat dit ook niet verlangd wordt
door den heer van Kerkwijk, flij betreurt het
dat de grondwet de benoeming van den koning
gebiedt, maar toch, zou zijn voorstel, indien
het werd aangenomen, de koninklijke macht niet
geheel zonder invloed laten Het gemeentebestuur
doet een voordracht van drie personen, maar
het ligt voor de hand, dat alle drie personen,
personen zullen zijn voor het gemeentebestuur
wenschelijk, wellicht afhankelijk van de leden
die dit bestuur zatnen stellen en zeer waarschijn
lijk hij nitstek ongeschikt 0111 hunne hoofdver
plichting na te komen, de soms zonderlinge re
geering van plattelands gemeenten te houden
binnen de palen van de wet en het algemeen
lielang. De aanneming van het voorstel zou eeue
anarchie i» het leven roepen, dje zeker zelfs
voor beu die haar gewenscht hadden, de treu
rigste gevolgen na zich zoude slepen.
SCHAGEN, 21 Oetober 1879.
I11 de op lieden gehouden vergadering van
den raad dezer gemeente, kwamen, na voorlezing
en goedkeuring der notulen der vergadering van
14 dezer, aller eerst iu behandeling, twee adres
sen van het bestuur der pas opgerigte vereeniging
ter bevordering van liet openbaar lager onderwijs
alhier, waarbjj werd verzocht i0. dut ter. be
schikking van de vereenigiug moge worden
gesteld, organisering van een schoolfeest in dit
j.ar, de gelden daarvoor op de loopendo
begrooting uitgetrokken; 2°. dat op de be-
grouiing voorliet volgend jaar, daarvoor moge
worden beschikbaar gesteld J 200.Op welk
eerste verzoek, ook met bet oog op het late
op
jaargetijde voor liet bonden van een schoolfeest
Door de autonomie der gemeenten wordt volstrekt afwijzend werd beschikt, terwijl liet verzoek No.
De burgemeester, die geen lid is van den raad j niet verstaan de almacht der gemeente; hare 3 met aigetiioene stemmen werd toegestaan, zynde
zit alleen de raadsvergaderingen voor. leidt ze,
maar heeft daarbij geene stem. Wat dus voorop
gesteld moet worden in den burgemeester is meer
eene zekere ervaring om eene discussie te leiden,
haar tot een uitslag te brengen, dan eene plaat
selijke kennis om op de beslissing invloed uit
te oefenen. is echter tevens lid van liet
collegie van burgemeester en wethouders en
heeft iu dat collegie eene stem. Dal collegie
heeft echter slechts bestuur; en terwijl de bur
gemeester daarin eene stem heeft, kan daar
daden van bestuur zich niet gronden op eigen
initiatief, maar Op gegeven voorschriften, hetzij
wettelijke, het zij administratieve, voor hem uit
die hoedanigheid ook niet voortvloeijeu, eenig
aandeel in de wetgevende macht voor de gemeen te.
Hij voert de raadsbesluiten uit onder toezicht
van den raad en 0111 een raadsbesluit uittevoeren
moge plaatselijke kennis uiet overbodig zijn,
zij kan soms de taak bemoeijelijken en hoofd
zaak is onmiddelijke en onpartijdige tenuitvoer
legging en handhaving van het besluit.
Blijkt uit het tot dus ver aangevoerde uiet de
noodzakelijkheid dat de burgemeester vau den
raad zijn gezag ontleent, daar bij als uit
met reeds vroeger door Burgemeester en Wethouders
1 bel gevraagde bedrag in de te behandelen be-
wils uitingen mogen niet zijn in strijd
de wet of tegen liet belang vau .bet algemeen,- groütlUg opgenomen
de grondwet die 111 de scheiding 'der machten j Daarna deelde de voorzitter mede, dat de
den besten waarborg heeft gevonden voor de gemeente is gedagvaard, door den aannemer der
1 11 1 11 straatwerken alhier, P. Ootes te Wo!»num
handhaving van dezen regel, brengt mede dat 1 -
1 betaling van uen eers
van elke gemeente de besluiten aan een hooger
toezicht zijn onderworpen, opdat de Staat geen
toonbeeld van verwarring worde. Volstrekt volgt
hier niet uit de epheiïiiig van de hoog gewaar
deerde gemeentelijke autonomie. Niet van boveu
worden deze bestuurd. Van het eigen initiatief
hangt het nemen der maatregelen af, die de
gemeentebesturen in het belang der gemeente
ontwerpen of bevelenalleen daarvoor moet
gewaakt worden, dat die maatregelen niet strijden
met de wet of legen bet algemeen belang in-
druiscben. I» daardoor niet gerechtvaardigd de
bepaling dat elk besluit der gemeente door den
burgemeester kan worden ter zijde gelegd tot
bet centrale gezag uitspraak beeft gedaan?
Indien al zoo de doelmatigheid van deze regeling
kan worden aangenomen, volgt dan niet met
dringende noodzakelijkheid het besluit, dat de
benoeming van den ambtenaar, die in het alge-
iineen belang op moet komen tegen de besluiten
tot
1 eersten termijn, der aanneiniugs-
som voor genoemde werken, welke betaling door
Burgemeester en Wethouders is geweigerd, daar
de werken, blijkens procesverbaal van afschouw
uiet iu behoorlijken staat, overeenkomstig de
acte van aanbesteding waren opgeleverd. Daarna
werd gelezen een regtskuudig adres van den beer
Mr. A. P. de Lange te Alkmaar, waarbij werd
geconcludeerd dat de gemeente ten dezen ver
dedigend optrede. Dien overeenkomstig werd
besloten.
Vervolgens kwam in behandeling de begrooting
voor het volgend jaarwelke onveranderd,
gelijk die door Burgemeester eu Wethouders is
aangeboden, tot het reeds vroeger gemeld bedrag
van f 2 4427-88 werd vast gesteld.
Daarop zijn o. a. uilgetrokken, naar aanleiding
van deswege ingekomen adressen, de volgende
subsidiën: liarmoniekapel f 100,Bouwkundige
teekenschool 1 5o.Departementale Herhaling-
school f 5o.Dep. Bewaarschool f 270.(door
de commissie was verzocht f 3oo.
Ten slotte deelde de voorzitter mede, dat
Burgemeester en Wethouders, ingevolge de in
de vorige vergadering ontvangen opdracht, on
derhandelingen hadden aangeknoopt met de