Algemeen Nieuws-, Advertentie Landbouwblad. Ao. LS79. 23stc Jaargang. i\o. 1233 Bekendmakingen. "V ©r mist A ch tergebleven Burgemeesters. Gemengde berichten. NCHitiE: COURANT. Dit blad verschijnt twee maal per week. Woens dag- en Zaturdag avond, bij inzending tot 's mid dags 12 ure worden advertentiën in het eerstaitkomend No. geplaatst, ingezonden stukken een dag vroeger. Abonnementen op dit blad worden door alle Prijs per jaar 3.Franco per post f 3 6o. Afzonderlijke nummers J 0.07$. Advertentiën van een tot vijf regefs JogS; ieder regel meer /'o.i5. Groote Latei s naar plaatsruimte. Postdirecteuren en Boekhandelaren aangenomen. Naar volksheil jonder deugd te dingen Is arbeid aan een rots te bién. op de Markt te Schagen, op Donderdag den 2 Oclober 1879een WIT Ï.AM, met een rood merk op het schoft. Z-ij die hieromtrent iulich tingen kunnen geven, worden verzocht zich ter gemeente secretarie aldaar aan te melden op de markt te Schagen, den 16e Oclober 1879 een WIT SCHAAP. Inlichtingen hieromtrent zijn te bekomen ter gemeente secretarie aldaar. Door den lieer van Kerkwijk is bij de Tweede Kamer liet initiatief genomen lot eeae wijziging der gemeentewet, die tot nu weinig bijval mocht vinden bij de openbare ineemng, voor zoover die in de dagbladen wordt teruggegeven. Bijna algemeen veroordeelt luen bet geopperde plan 0111 het lioofd van den Staat niet, gelijk tot nu Vrij tc laten in de keuze van den persoon door hem tot bet hoofd van een gemeentebestuur te benoemen, maar zijne keuze te beperken tot een van de drie uit eeue voordracht door het ge meentebestuur te doen. Ook wij scharen ons onder de tegenstanders van bet voorstel en zij ook liet plan, naar liet zich laat aanzien, ver oordeeld 0111 den weg te gaan van de meeste voorstellen op bet initiatief der leden van de Tweede Kamer gedaan, daar bet ons in de ge legenheid stelt op nieuw het eigenaardige van de betrekking van burgemeester te bespreken, te vaak en ook door den voorsteller uit liet oog verloren, willen wij de vluchtige verschijning van den heer van Kerkwijk als wetgever, niet onopgemerkt laten. voerder der besluiten van den raad een ge zag uitoefent, afgescheiden van dat van den raad zelf, liet wordt nog nioeijelijker dit als eene wenschely ke zaak vooitestellenwanneer meu overweegt dal aan hem de bevoegdheid is om een besluit van den raad tiiet uit te voeren, indien dit uaar zijne uioening strijdt met de wel of met bet algemeen belang, mits oniniddelfjke kennisgeving aan Gedeputeerde Staten en ouder verplichting tot uitvoering, zoo hel besluit binnen 3o dagen niet door den Koning is vernietigd. Hier toch vloeit uil voort (lat hij schoon uit voerder van den wil van den raad tegelijkertijd de vertegenwoordiger is van een hooger, van het koninklijk gezag, dat wel geene wetgevende inaeht lie/.it, maar zonder hetwelk toch geene wetgevende macht bestaat. Is dit noodig en wat volgt hieruit? De noodzakelijkheid van den regel springt in het oog. Indien in het algemeen vast slaat, dat de wet liet uitvloeisel is van den samen vloeiende» wil van volksvertegenwoordiging en Koning, dan moet ook op eik gebied van gezag, dan moet in eiken kleinen kring van Staatsgebied die regel gelden. l)e gemeente mag niet geducht worden als een wacht buiten den Staat. Zij is de Staat in het klein en iu verkleinde verhoudingen vindt meu in elke centralisatie van gezag het zeilde tij|>e terug. De koning, die de uitvoerende macht uitoefent, die deel heeft aan de wetge vende macht, (iiatniiilijk altijd onder de ver- antwoordelijklieid van een minister) kan die uitvoerende macht, kan dat aandeel in de wetgevende macht, ook in het geringste dorp niet laten varen; of er ontstaat eeue macht in den Staat, de eenheid wordt verbroken en men gaat terug tot voor de Staatsregeling van 1798 van den raad, door het gouvernement en niet door den gemeenteraad moet worden benoemd? Weten het wel dat dit ook niet verlangd wordt door den heer van Kerkwijk, flij betreurt het dat de grondwet de benoeming van den koning gebiedt, maar toch, zou zijn voorstel, indien het werd aangenomen, de koninklijke macht niet geheel zonder invloed laten Het gemeentebestuur doet een voordracht van drie personen, maar het ligt voor de hand, dat alle drie personen, personen zullen zijn voor het gemeentebestuur wenschelijk, wellicht afhankelijk van de leden die dit bestuur zatnen stellen en zeer waarschijn lijk hij nitstek ongeschikt 0111 hunne hoofdver plichting na te komen, de soms zonderlinge re geering van plattelands gemeenten te houden binnen de palen van de wet en het algemeen lielang. De aanneming van het voorstel zou eeue anarchie i» het leven roepen, dje zeker zelfs voor beu die haar gewenscht hadden, de treu rigste gevolgen na zich zoude slepen. SCHAGEN, 21 Oetober 1879. I11 de op lieden gehouden vergadering van den raad dezer gemeente, kwamen, na voorlezing en goedkeuring der notulen der vergadering van 14 dezer, aller eerst iu behandeling, twee adres sen van het bestuur der pas opgerigte vereeniging ter bevordering van liet openbaar lager onderwijs alhier, waarbjj werd verzocht i0. dut ter. be schikking van de vereenigiug moge worden gesteld, organisering van een schoolfeest in dit j.ar, de gelden daarvoor op de loopendo begrooting uitgetrokken; 2°. dat op de be- grouiing voorliet volgend jaar, daarvoor moge worden beschikbaar gesteld J 200.Op welk eerste verzoek, ook met bet oog op het late op jaargetijde voor liet bonden van een schoolfeest Door de autonomie der gemeenten wordt volstrekt afwijzend werd beschikt, terwijl liet verzoek No. De burgemeester, die geen lid is van den raad j niet verstaan de almacht der gemeente; hare 3 met aigetiioene stemmen werd toegestaan, zynde zit alleen de raadsvergaderingen voor. leidt ze, maar heeft daarbij geene stem. Wat dus voorop gesteld moet worden in den burgemeester is meer eene zekere ervaring om eene discussie te leiden, haar tot een uitslag te brengen, dan eene plaat selijke kennis om op de beslissing invloed uit te oefenen. is echter tevens lid van liet collegie van burgemeester en wethouders en heeft iu dat collegie eene stem. Dal collegie heeft echter slechts bestuur; en terwijl de bur gemeester daarin eene stem heeft, kan daar daden van bestuur zich niet gronden op eigen initiatief, maar Op gegeven voorschriften, hetzij wettelijke, het zij administratieve, voor hem uit die hoedanigheid ook niet voortvloeijeu, eenig aandeel in de wetgevende macht voor de gemeen te. Hij voert de raadsbesluiten uit onder toezicht van den raad en 0111 een raadsbesluit uittevoeren moge plaatselijke kennis uiet overbodig zijn, zij kan soms de taak bemoeijelijken en hoofd zaak is onmiddelijke en onpartijdige tenuitvoer legging en handhaving van het besluit. Blijkt uit het tot dus ver aangevoerde uiet de noodzakelijkheid dat de burgemeester vau den raad zijn gezag ontleent, daar bij als uit met reeds vroeger door Burgemeester en Wethouders 1 bel gevraagde bedrag in de te behandelen be- wils uitingen mogen niet zijn in strijd de wet of tegen liet belang vau .bet algemeen,- groütlUg opgenomen de grondwet die 111 de scheiding 'der machten j Daarna deelde de voorzitter mede, dat de den besten waarborg heeft gevonden voor de gemeente is gedagvaard, door den aannemer der 1 11 1 11 straatwerken alhier, P. Ootes te Wo!»num handhaving van dezen regel, brengt mede dat 1 - 1 betaling van uen eers van elke gemeente de besluiten aan een hooger toezicht zijn onderworpen, opdat de Staat geen toonbeeld van verwarring worde. Volstrekt volgt hier niet uit de epheiïiiig van de hoog gewaar deerde gemeentelijke autonomie. Niet van boveu worden deze bestuurd. Van het eigen initiatief hangt het nemen der maatregelen af, die de gemeentebesturen in het belang der gemeente ontwerpen of bevelenalleen daarvoor moet gewaakt worden, dat die maatregelen niet strijden met de wet of legen bet algemeen belang in- druiscben. I» daardoor niet gerechtvaardigd de bepaling dat elk besluit der gemeente door den burgemeester kan worden ter zijde gelegd tot bet centrale gezag uitspraak beeft gedaan? Indien al zoo de doelmatigheid van deze regeling kan worden aangenomen, volgt dan niet met dringende noodzakelijkheid het besluit, dat de benoeming van den ambtenaar, die in het alge- iineen belang op moet komen tegen de besluiten tot 1 eersten termijn, der aanneiniugs- som voor genoemde werken, welke betaling door Burgemeester en Wethouders is geweigerd, daar de werken, blijkens procesverbaal van afschouw uiet iu behoorlijken staat, overeenkomstig de acte van aanbesteding waren opgeleverd. Daarna werd gelezen een regtskuudig adres van den beer Mr. A. P. de Lange te Alkmaar, waarbij werd geconcludeerd dat de gemeente ten dezen ver dedigend optrede. Dien overeenkomstig werd besloten. Vervolgens kwam in behandeling de begrooting voor het volgend jaarwelke onveranderd, gelijk die door Burgemeester eu Wethouders is aangeboden, tot het reeds vroeger gemeld bedrag van f 2 4427-88 werd vast gesteld. Daarop zijn o. a. uilgetrokken, naar aanleiding van deswege ingekomen adressen, de volgende subsidiën: liarmoniekapel f 100,Bouwkundige teekenschool 1 5o.Departementale Herhaling- school f 5o.Dep. Bewaarschool f 270.(door de commissie was verzocht f 3oo. Ten slotte deelde de voorzitter mede, dat Burgemeester en Wethouders, ingevolge de in de vorige vergadering ontvangen opdracht, on derhandelingen hadden aangeknoopt met de

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1879 | | pagina 1