i mjjjsjÊjji
e
Algemeen Nieuws-, Advertentie Landbouwblad.
Ao. 1880.
2'iste Jaargang
No. 12S3
Hckcnrimaking
KERMIS.
Amsterdam.
Gemengde berichten.
Dit blad verschijnt twee maal per week. Woens
dag en Zaturdag avond. Bij inzending tot 's mid
dags 12 ure woi-den advertentiën in het eerstuilkomend
No. geplaatst, ingezonden stukken een dag vroeger.
Abonnementen op dit blad worden door alle
Prijs per jaar 3.Franco per post f 3.6o.
Afzonderlijke nummers f O.07L
Advertentiën van een tot vijf regels f 0 75; ieder
tegel meer o.i5. Groote Ltleis naar plaatsruimte.
Naar volksheil xonder deugd te dingen
Is arbeid aan een rots te bitn.
Postdirecteuren en Boekhandelaren aangenomen.
Burgemeester en Wethouders van Schagen,
brengen ter algemeene kennis, dat de Baad beeft
besloten, dat de kerpits in deze gemeente zal
plaats hebben en invallen op Zondag den 20
Junij a.s., des namiddags ten 4 ure, om te ein
digen op Zondag den 27en daaraanvolgende.
Sc hagen 9 April 1880.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
G. LANGENBERG.
De Secretaris,
DENIJS.
Naar aanleiding eener ons ter aankondiging
toegezonden aflevering van het Aardrijkskundig
weekblad (nieuwe serie) onder redactie van dr
G. J. Dozij willen we, schoon leeken in het
vak, aan het ons heuselijke gedaan verzoek
voldoen en het daarin liehar.delde onderwerp
bespreken. Dit onderwerp is «de verbetering van
Amsterdam naar den Bijn.s Het stuk van den
Heer J. M. Telders, gedagteekend Oosterbeek
b Maart 1880, geeft een kort en duidelijk
overzicht van den tegen woord igen toestand. In
1822 werd de verbetering van den waterweg
tusschen de hoofdstad en de Lek onder handen
genomen. Het was vooral door den in 1825
aangevangen bouw van het Zederik kanaal
tusschen Vianen en Gorinchem. dat de Lek
inet den Rijn verbindt en waardoor de zooge
naamde Keulsche vaart tot stand kwamdat
de Amsterdainsctie handel groote verplichting
bad aan de regeering van Koning Willem I.
Hiermede stond in verband het Noordhollandsche
kanaal en waarlijk, wanneer men de moeijelijkhe
den in aanmerking neemt, waarmede de toen»
malige regeering te kampen had, kan men niet»
dan lof over hebbdn voor haar omvangrijk en
nuttig werk. Maar de tijden veranderen. Wij
bier, aan lift Noord Ilollandsch kanaal gelegen,
wij hebben, als of het een blaadje coupon papier
waar, naar de geestige uitdrukking van Beets,
Holland op zijn Smaist zien doorknippen en
wie bet trotsche werk te IJmuiden gezien heeft
al beeft bij slechts met leekenoogen dit reuzen
werk mogen aanschouwen, zoekt te Amsterdam
gekomen naar het vervolg van dit stout ge
dachte en kloek uitgevoerde kanaal. Wel worden
wij teleurgesteld als wij daar stuiten op een
vaart, die niet in verband met bet Noordzeekanaal
de Europesche handel van Amsterdam bindt aan
een gebrekkigen en onvoldoenden weg, die een
vroeger tijdperk eer aandeed maar thans geheel
onvoldoende is.
Drie plannen worden in het besproken stuk
uiteengezet. Het eerste, dat, bet welk zich de
verbetering ten doel stelt van de tegenwoordige
Keulsche vaart. Het is smartelijk te moeten
ontkennen dat dit plan schoon zeer kostbaar en
in de meeste opzichten een gebrekkigen toestand
bestendigende, hoofdzakelijk gesteund wordt door
de aan dien weg gelegen stedendie als waren
we nog in de tijden der republiek met een
imperatief mandaat hunne plaatselijke verte
genwoordigers naar de Tweede Kamer zenden.
Dit bleek uil de verhouding der nationale ver
tegenwoordigers uit Utrecht afgevaardigd. Deze
hebben wel niet kunnen opbouwen maar hebben
toch bet tot stand komen belet van bet in de
3e plaats behandelde plan, dat kortweg, bet
kanaal door de Geldersche vallei kan genoemd
worden en hetwelk door de regeering werd
voorgesteld maar niet eene kleine meerderheid
werd afgestemd. Vooraf behandelt de brochure
bet ontwerp «Waldorp* dat eene nieuwe richting
ten westen van het tegenwoordige kanaal aan
beveelt. Eindelijk wordt een vierde plan be
sproken dat van den ingenieur Kalff, hetwelk
zich daardoor onderscheidt, dat bet ontworpen
kanaal zou kunnen bevaren worden zonder last van
spoorwegen. Het heeft de meest oostelijke richting
en deelt naar bet ons voorkomt het meest de
sijmpathie van den schrijver van het besproken
artikel.
Gelijk bij echter zelf zegt is dit plan nog niet
aan een gedetailleerd onderzoijk onderworpen
en merkt hij al dadelijk voorloopig op, dat de
raming waarschijnlijk te laag is. Maar zegt hij:
het spreekt toch van zelf dat niemand den
waterweg zijne adhaesie zal of kan onthouden,
al worden de kosten van bet reuzenwerk van
17 op stellig 20 millioen gebracht. Wie toch
vermag de voordeelen, die uit het herleven van
de Rijnvaart voor Amsterdam zullen voortvloeien,
zoo nauwkeurig te wegen eu in inillioenen uit
te drukken?
In het antwoord op deze vraag ligt de ver
wachting der toekomst. Deelt men onze over
tuiging, dat in bet tegenwoordige tijdperk en
wellicht altijd een centraal punt noodig is voor
alle actie, dan kan dat centrale punt voor ons
handelsverkeer nergens anders gezocht worden
dan te Amsterdam. In de stad Amsterdam is
kapitaalnaam handelszinzij kan alleen in
Europa onzen naam vertegenwoordigen en haar
in staat te stellen dit te doen is aan een na
tionaal belang werkzaam zijn wie een nationalen
handel wil, beginne niet met de eenige moge
lijkheid daartoe te verwaarloozey.
Wij hebben het Noordzeekanaal niet bestreden
omdat dit bet Noord Hollandsche kanaal den
doodsteek gaf, daar wij redelijk genoeg waren te
begrijpen dat dit laatste kanaal er niet lag om
ons maar om Amsterdam en wanneer nu met de
eene band aan Amsterdam wordt gegeven, dan
past het niet, dat de andere hand terugneemt
door te wijzen op het belang van ondergeschikte
punten Wil in ons land handel tieren, scheep
vaart bloeien, welvaart bare schatten brengen,
dan is Amsterdam* s bloei daarvoor de noodzake
lijke voorwaarde.
Wordt hierdoor de vorming van nieuwe cen
trums belet? In den algemeenen zin, zeker.
Twee zonnen kunnen niet aan den hemel staan.
Versnippering van kracht is hier verzwakking.
Maar daarom wordt nog niet het zelfstandig
leven tegen gehouden van gunstig gelegen plaatsen.
Of zij volgen hnn eigen weg', gelijk Rotterdam,
of zij worden de tusscheuplaatseo voor een
levendig lokaal verkeer. Naast het krachtig
centrum zijn die locale trechters de weldoeners
van het land. Het is bovendien onjuist dat zoo
een nieuwe weg ontstaat de ander overbodig
wordt. De bestemming verandert. Het Noord
Hollandsche kanaal is nu meer dan ooit een
kanaal voor Noord Holland de Utrechtsche ver
tegenwoordigers zullen, hopen wij, ondervinden
dat de Utrechtsche vaart Utrecht eerst rijk zal
maken als Amsterdam den weg zal hebben dicu
het behoeft.
De heer E. Windtelegraphist te Goe-
vorden. is benoemd tot directeur van het onlangs
opgerigte post en telegraafkantoor te Winkel.
»De heer A G. Pareau. predikant bij de
Ned. Herv. gemeente te Anna Paulowna, werd
namenszeer vele ingezetenen een stoffelijk blijk van
waardeering en erkentelijkheid aangeboden, naar
aanleiding van zijn besluit, om te bedanken
voor het beroep naar Purmerland
«Blijkens het verslag van den toestand der
Spaarbank van 't Nutsdepartement aldaar over
het afgeloopen jaar. waren op 3i December jl.
109 deelnemers tegen 112 op 3 1 December 1878
Ingehragt werd in 1879 f3117.264, uitbetaald
f 1393.204. Op ultimo December jl. bezat de
spaarbank f ig55.24 tegen f 1985.07 in 1878.»
«Van de Volksbibliotheek werden in den
verloopen winter aan 65 lezers 900 boekdeelen
uitgegeven, tegen 667 boekdeelen aan 48 lezers
in den vorigen winter.
«De Schoolbibliotheek, verbonden aan de
school van den heer van den Berg. gaf in het
afgeloopen wirilersaizoen 1279 nommers uit
aan 81 lezeis, tegen 1020 aan 77 in het vorig
wintersaizoen.*
In de onder leiding van den voorzitter
Hernj. F. Bultman gehouden jaarvergadering
van Nederlandsche Rundveestamboek is verslag
uitgebracht over den toestand van de Vereeniging
iu het afgeloopen jaar. Daaruit bleek o. a. dat
bet getal leden thans 141 bedraagt. In 1879
werden 68 runderen in het stamboek ingeschreven
en het bestuur is voornemens eene Engelsche
vertaling er van in het licht te geven. De
rekening en verantwoording sluit met een batig
saldo van f 1926.80. De uitgaven waren 2o44-8o
de ontvangsten 397i3t.
Vervolgens kwain het Bestuursvoorstel tot
vermindering der conlributiën ter sprake, en
voor leden op f 2.5o, voor begunstigers op
minstens f 10. Het doel dezei verlaging van
contributie is zich grooter deelneming te ver-
zekereu, in stede dat door te hooge contributie
gelijk thans het geval is, het ledental vermindert,
waardoor de waarde van het stamboek ook in
dezelfde mate minder wordt. Immers nu reeds
blijft de iuschtijving tot enkele rundereu be
paald. Inzage van de afleveringen van het
gedrukte stamboek toont dat nu reeds aan,
vooral wanneer men de runderen aan de Fricsche
eigenaren behoorende aftrekt, waartoe inen gereg-
tigd is, omdat deze runderen-door overschrij
ving in het f rische zoo goed als afgeschreven
uit het Nederlaudsche Stamboek kunnen worden
beschouwd. De werkkring van bet stamboek
wordt bevorderd indien hij algemeen wordt.
De commissaris baron van der Borgh, is her
kozen; voor wijlen den beer Hulleman is gekozen
de beer J. Wit te Midwoud, en voor baron
de Vos van Steenwijk te Zwolle, die liedankte
de heer J. Brecbaart te Winkel.
v