Algemeen Nieuws-, Advertentie Landbouwblad.
Ao. 1SS0.
24ste Jaargang.
No. 1317
HLISVVEBK.
Bekendmakingen.
een gouden ring.
SCHAKER
ANT
Dit blad verschijnt twee maat per week. Woens
dag- en Zaturdag avond. Bij inzending tot 's mid
dags ia ure worden advertenti'én in het eerstnitkomend
No. geplaatst, ingezonden stukhen een dag vroeger.
Abonnementen op dit blad worden dóór alle
I M
Prijs per jaar f 3.Franco per post f 3.6o.
Afzonderlijke nummers f 0.07).
Advertenticn van een tot vijf regels O 73; iedere
regel meer o. i5. Groote L-tters naar plaatsru'mte.
Postdirecteuren en Boekhandelaren aangenomen.
Naar volksheil zonder deugd te dingen
Is arbeid aan een rots te biên.
POLITIE.
Achtergebleven op de markt te Schagen van
5 Augustus 1880. 4
SCHAPEN,
hieromtrent zijn te
gemeente secretarie aldaar.
Inlichtingen
bekomen ter
GEVONDEN
Inlichtingen zijn te bekomen
secretarie van Schagen.'
ter
gemeente
Vasthouden van Eenden
Burgemeester en Wethouders van Schagen,
gezien art. io3 van het politieregleinent dezer
gemeente:
Brengen bij deze ter algeineene kennis, dat
van af heden tot en met l5 OCTOBEH a.S. de
EENDEN, binnen deze gemeente, opgesloten
of' gehokt zullen moeten worden, op de boete
bij het politiereglement bepaald,
Schagen, 23 Julij 1880.
Burgemeester en Wethouders voorn., 1 en lichtvaardigheid toenemen; zoodra hij w
G. LANGI.NHLBG. zijn werkhij tnoge al dan niet met a
Uc Roereter is,
DENIJS.
PATENTEN.
De Burgemeester van Schagen,
brengt ter
'want de cahiers van den leerling zien er vlek
keloos en rein uit; alle sommen komen uit,
en de vervoegingen zijn benijdenswaardig. Men
heeft bereikt, wat men beoogde, maar het kind
tot in den grond bedorvenen den onderwijzer
veelzijdige moeielijkheden bereid. Men begrijpt
niet, hoe verkeerd men in zijn kortzichtigheid
doet; doch is een dergelijke wijze van handelen
in honderden gezinnen te aanschouwen, en
vooial zijn hel de talen, waarop moeder en
zuster zich met een ware corrigeerwoede werpen.
Zoodra men het kwaad in de gevolgen af keurt,
mag men niet eenzijdig deze laatsten bestrijden
maar men moet meer grondig te werk gaan en
het euvel tol in den oorsprong opsporen Dit
is natuurlijk veel minder gemakkelijk doch het
is het eenige, wat tot het doel voert.
Stellen wij ons de gevolgen van. zulk een
verkeerde handelwijze voor den geest.
In plaats van de vlijt en oplettendheid van
den scholier op te wekken, doet men zijn luiheid
eet dat
zijn werk hij moge al dan niet met ambitie
werken altijd verbeterd wordtzal hij minder
en minder moeite daaraan besteden, hij wordt
voortdurend meer achtelijk, totdat weldra bij
mondeling onderzoek zijn onwetendheid blijkt.
nlgemeene kennis, dat, van afDONDEHDAO 29 *",G
JDLIJ tot en met VBIJDAG l3 AUGUSTUS lliJ 18 «"««oor ontegenzeggelijk 111 zijn studie.
achteruitgezet en is zulks eens het, geval, dan
1880, (de Zondagen uitgezonderd) des voormid
dags van 9 tot 12 ure, ter secretarie der gemeente
kunnen worden afgehaald, de voljaarspatenteil
voor het dienstjaar 1880—81.
Wordende de paten'pligtigen herinnerd dat
de afhaling persoonlijk moet geschieden.
Schagen28 Julij 1880,
De Burgemeester voornoemd
G. LANGENBEKG.
Dat er een groot verband lusschen school en
buis bestaat, zal niemand ontkennen, De op
voeding, die op school gegeven wordt, dient weet en thuis eensklaps de helderste ingevingen
duurt het meestal maanden lang, voordat dit
weer in te halen is
Zedelijk wordt den schoiier niet minder nadeel
berokkendhij wordt stelselmatig tot bedrog
aangezet. Hij weet zeer goed dat hij de vleiende
getuigenis, die zijn schoolwerk siert, niet ver
diend heeft; maar er is jjeen enkele fout in
zijn werk en dat is hein genoeg.
Voor den onderwijzer is dit zeer onaangenaam.
Weldra zal hij bespeuren hoe de vork in den
steel zit, wanneer zijn leeriiug op school niets
verder in huis voltooid te worden; tusschen het
een en het ander inoet de noodige overeenstem
ming bestaan doch dit is lang niet altijd het
geval.
De kinderen komen uit school; na een uurtje
schijnt te kiijgen; echter kan l.ij hel soms niet
bewijzen docb liet maakt hein het geven van
geregeld onderwijs bijkans onmogelijk.
Vele drogredenen worden door de verleidster
gebruikt, oin haar verkeerde handelwijze te
ontspanning begint het dagwerk op nieuw, want rechtvaardigen, liet wekt de eerzucht en di
het schoolwerk inoet gemaakt, en van het dag
licht moet geprofiteerd worden. Dan zitleu zij
daar en ploeterendaar soms het werk zéér
langzaam vordert.
Menigmaal legt de moeder aan haar oudste
dochter de minder aangename taak opom een
oogje over dat werk te laten gaan, en de kleiuen
ambitie van het Kind op, wanneer dit zijn
schoolwerk steeds behoorlijk oplevert; alsof
lengen en bedrog de eerzucht kunnen opwekken
Met welke consequentie en sluwheid zulke
kinderen den onderwijzer dan kunnen iiedriegen,
dit grenst haast aan het ongeloofeijke. Meermalen
kwam het voor, dat een schooljongen af en toe
de capaciteiten der kinderen op het dwaalspoor
te brengen. Men moest toch inzien, dat dit
meer of minder onschuldig bedrog onmiddelijk
op het hoofd der kinderen terugkomt en dat
men niemand daardoor benadeelt dan juist hen.
lloe kan het onderwijs goed wezen, als de
onderwijzer niet voldoende op de hoogte is van
de vorderingen, die zijn discipel gemaakt heeft?
Tocli is het een veelvuldig verschijnsel niet
alleen dat de moeder in zeker opzicht als de
bondgenoote van haar kind optreedt, aisot het
bare roeping is met haar zoon den onderwijzer
te bevechten; maar ook, dat de ouders quanU
meina voor hun telgen partij trekken, den
meester verantwoordelijk stellen voor de ge
brekkige vorderingen hunner kinderen, al zijn
zij rel ven daarvan de schuld, en zelfs beleedigend
tegenover hein zich toonenals zij niet in de
boogere klasse overgaan. De oorzaak van dit
veel voorkoinene verschijnsel moet uitsluitend
in ijdellieid gezocht worden.
Dat een dusdanige handelwijze, als wij trachten
te omschrijven, geheel verkeerd is, mag men
na liet bovenstaande veilig aannemen. Degroote
fout is, d it men de kinderen eerst begint gade
fe slaan, wanneer de klachten u:t de school
verontrustend beginnen te worden. Men moet
integendeel al dadelijk het oog houden op den
kinderlijken arbeid en het is werkelijk voor
den denkenden mensch belangrijk, om" de toe
nemende ontwikkeling der verstandelijke ver
mogens van zijn kind gade te slaan.
De controle en het opzicht der ouders mogen
volstrekt niet een tijdelijke verlichting der zorgen
van het kind veroorzaken; maar men moet ook
trachten dat- de scholier al het voordeel, dat
de onderwijzer beoogt mei werk thuis te geren
wel degelijk pinkt. D.it men het kind helpt, is
natuurlijk nuttig, maar dan moet 't ook een
zeker onderricht wezen, dat men geeft. Men
hale de regels aan die op de gemaakte fouten
betrekking hebben en late het kind de feilen
dan zelf verbeteren in dat geval zal het den
daarover ondervraagd, reken»
van de gemaakte verandering kunnen
geven; men corrigeert echter in geen geval het
schoolwerk op de wijze die wij boven bedoelden.
Onophoudelijk en gestreng moet men de
volgenden da
schap
met raad en daad bij te staan; docb boe en in in zijn fransche vertalingen, die met zorg door
welke mate die hulp verleend behoort te worden, zijn oudere zuster gecorrigeerd waren, expres-
daarover bestaat een groot verschil van gevoelen, selijk fouten liet, om zooveel te gemakkelijker
Gewoon lijk bemoeit men zich met dat school-te kunnen vol houden dat bet werk door hem
werk niet eer, voordat dé discipel door een geheel alleen verricht was, of ten minste met
bijzonder slechte sensuur zijn lichtvaardigheid geringe hulp. De meeste leerlingen zijn sluw
ot loiheid duidelijk aan het licht gebracht ziet. genoeg 0111 woorden en zegswijzen, die luin
tegeh de zindelijkheid straffen. Een
kind, dat op liet uitweudige van zijn werk niet
net kan ook niet de noodige zorg aan het
inii'-rlijke schenken Men neme nooit genoegen
met het voorwendsel door de kinderen menig
maal aangevoerd dat de onderwijzer het schrift
J toch niet onder de oogen krijgt, daar het be
stemd is, 0111 voor te lezen. Men doe het kind
wel beseffendat het werk ten nutte van den
leerling en niet voor den leermeester is.
Heeft men de kinderen eens aan correct en
geregeld werken gewend dan kan men ze meer
aan ziclizel\en overlaten, hoewel velen nu en
Het streven van zuster en moeder is dan om, instinctmatig vreemd voorkomen, te vermijden
dan wel eens een kleine aansporing behoeven,
in den ininsteu tijd en zoo gemakkelijk mogelijk en zelfs degenen, die hen helpen opmerkzaam Voornanicntlijk zijn het de talen, het rekenen
een beteie getuigenis van den onderwijzer voor daarop te maken. eu de geschiedenis, welke binnen het hereik van
den scholier'te verkrijgen. Met genoegen bespeuren Buitendien getuigt het van een zekere bt> j de zorg der moeder of zusters vallen; door bij
zij dan de resultaten vau hare bemoeijingenkrompenbeid, om den leeraar ten opzichte van het schoolwerk thuis een kleine theorie over de