DONDERDAG \a 1339 Algemeen Nieuws-, Advertentie Landbouwblad. Ao 4390 Bekendmaking. GE70NDH1N: een Kwartiermnts. >raak verwarring. Gemengde berichten. 24stc Jaargang. Dit blad verschijnt twet maal per weekWoens. dag- en Zaturdag avond. Bij inzending tot 's mid dags ia ure worden advertentiën in het eerstuitkomend No. geplaatst, ingezonden stukken een dag vroeger. Abonnementen op dit blad worden door alle Prij< por jaar f 3.Franco per post f 3 6o. Afzonderlijke nummers f 0.07}. Advertentiën van een tot vijf regels f O 70; iedere regel meer o. 15. Groote letters naar plaatsruimte. Postdirecteuren en Boekhandelaren aangenomen. Naar volksheil zonder deugd te dingen Is arbeid aan een rots te bien. Sp POLITIE. onder de gemeente SCtlAGEN, De eigenaar kan zich, ter terugbekoming, aanmelden ter gemeente secretarie aldaar. Op de markt der godsdienstige ineeningen, welk een geschreeuw! Er zijn doven, die van dit alles niets hooren en stoutwegbeweien.dat godsdienst geen artikel meer is op de markt. Wien ooren heeft om te hooren brengt eiken dag nieuwe stof tot verbazing. Laat ons een 00- genblikjc luisteren. Hier is nu de vrije universiteit, zoo roept dr. Kuiper en de zijtien en wijst met trots op de dezer dagen verrezen hooge schoolgewrocht van godsdienstige overtuiging, een Kolossaal werk in deze dagen van schijnbaar ongeloof Het gemoed dat naar God zocht vond eene wetenschap, die zich van Hem vervreemdde. De staat werd beticht van te heulen roet de vijauden van godsdienst, van in zijne hooge scholen de broeibakken te bezol digen der wetenschap tegen God. Hier zoo roept een der hoogleraren aan de, nieuwe universiteit, hier ademen wij in de vjije berglucht en felachtig dat in dezen zeer weten'chnppelijkcn geest juist het religieuse een hoofdbestanddeel is en dat alleen het onvermogen om God op te geven de vleugels bindt van dezen heros der modernen? Wie wordt hij deze spraakverwarring niet het spoor bijster en tracht zich te onttrekken aan het marktgeschreeuw. Ver achter ons liggen gelukkig de donkere tijden van de felle partij haat lusschen Geus en Paap, maar is het niet een verwonderlijk bewijs voor de verwarring der sprake, wanneer wij bij eenigzins aandachtige beschouwing de tegen woordige aanhangers van Geus en Paap als het ware zien samenwerken op hun gebied zoodat Home en Dordt bijna dezelfde leus is? Aanbidding van den vorm het vastbonden aan den letter zijn hij orthodoxe en Roomsche partij geloofsartikelen van den dag en niet ze'dzaam z:et men hetzelfde doel langs dezelfde middelen najagen, door wal oorspronkelijk is uitgegaan van tegenovergestelde beginsels. Wy spreken veel van onze moderne wetenschap Nemen we een boek ter hand dat ons eei» leiddraad zal zijn in den doolhof der kennis, dan worden wij al spoedig opmerkzaam gemaakt op Bncodqn vader der empirische wetenschap au hem wordt er gezegd ging de wetenschap uit van een verkeerd standpunt- Het was inzon derheid Aristoteles, die de boe! had verknoeid maar door Baco's ontdekking werd het eerst zijn voorstellingen; dat is. meent hij, het on godsdienstige in Spinoza Het is daarom dat hij zijn held vergoodt. En zie, nu is het ook weer daarom dat gelijk dr. van der Plaats doet in den Nieuwen Rotterdammer, andere van Vloten meer vertoeien. Het is een zonderlinge verwar ring, die wij op onze buurt nog wat grooter willen maken. Van Vloten zegt dat Spinoza geen christen was en dit vindt van Vloten bewouderens waardig; van der Plaats valt van Vloten aan omdat hij in Spinoza het christelijke verheit en nu willen wij daaraan toevoegen dat niets ons meer doet denken aan de nederige, geduldige in God levende ziel van Jezus, dan juist du eenvoudige, godsdienstigo en van zoo velen gehate Spinoza, zoodat hij, die huiten kwestie onchristelijk schijnt geweest te zijn, ons heter christen toeschijnt dan ds. Kuijper, professor Opzoomer, Baco, van Vloten eu van der Plaats- hier ademen wij in de v,ije berglucht eu kan md" u,,or 1>acü s ontuekK ivg werd liet het godsdienstig gemoed onbokneld zich bewegefi. het houweel gezet in de rots der onkunde. In dien naaai wpn «vrije universiteit« ligt een ^'et *Le' "'eer of minder dan een geheele bot of scherp sarcasme tegen de vrijheiddie omwenteling op wetenschappelijk gebied wordt de grond wel uitmaakt van ons hooger onderwijs. I aan deren ,na" t°ege«cli reven Wat zou liet Want schouderophalend zien de voorstanders leven °PzoomL>r waard *8", zoo Baco liiet voor van bet staatsonderwijs neer op de zelfbegoo- ,HMn l,ad Gel,-efd Doch terwijl wij aan de eene cheling van de Stichters der nieuwe universiteit /,'jdu dezen man hooren verheerlijken, klinkt ons en reclnineeren voor zich de vrijheid die onder *a" dti al,deie zijde de verrassende mededeeling luid trompet geschal door dr. Kuiper aan zijne leGendat deze koene denker een man was zonder Stichting wordt toegekend. Wie kan in deze verwarring het hoofd bij elkander houden- Het staat geschreven en het wordt geleerd en men ondervindt het, dat vrijheid van leering aan onze Staats hoogescholen nagenoeg onbeperkt wordt toegelaten, en toch is de nieuwe univer siteit gericht tegen den Staatsdwang, die het hooger onderwijs beheerscht- Is de een of de ander ter kwader trouw Wij ge'ooven het niet Wel achten wij voor ons de viijlieid heter be- niet onderscheiden atheisine het kenmerkende schermd onder de hoede van den Slaat dan is, waardoor haat en eerbied beiden tot deze onder handen van den heer Kuijper. maar heide wijsgeer getiokken worden. Het is alleraardigst richtingen spreken Nederlandsch en hebben toch d® vermaning op te merkendoor deze verschij- elk een ander begrip van hel Hollandscbe woord uing in liet leven geroepen. Daar is generaal vrijheid. 'van Vloten, een ij veraar, die in Spinoza zijn Gaan we verder of liever gaan wij een schrede voorwerp van aanbidding gevonden beeft. Wij terug. Zie de schare der modernen grooierideel.- weten liet hoeveel wetenschap bij heeft ten koste geesteskinderen van den hoog leeruur Opzoomer. gelegd aan de studie van dezen wijsgeer, boe Hoe is er met de woorden, en de denkbeelden bij onverpoosd zich beeft bezig gehemlen met van dezen man gedweeptwelk eene verdeeldheid het nagenoeg onmogelijke weik 0111 de th< riepen zijne eerste wijsgeerige werken in het vn" -Spinoza te populariseeren hoe hij korten leven en hoe hitter is nog de strijd tusscbeii tïji! geleden een triuinf heeft gevierd bij de modernen en orthodoxen, aangestookt door de inwijding van Spinoza's gedenkteeken te hand van den schrijver van de «Bronnen onzer s tlage Wat is het r.u dat in Spinoza bizonder kennis. En terwijl om die reden hier de snan aantrekt onze moderne van loten? Dat is juist verketterd, giuda vergood wordt, is het twij-fzijue moderniteit; dal is het uinarmelijke va 111 zoodat men de graten en ingewanden door de beginsels en dat de vader van de empirische wetenschap niet veel beter dan een laaghartige Judas was. Dit maakt hel artikel Baio weer minder gezocht en wij komen van onze markt te huis. zonder goede zaken gedaan te hebben. Het zonderlingste en verwarste geschreeuw wordt echter aangeheven in de Spinoza kerk. Het is het Spinozische dat volgens sommigen alles bederft.Het schijnt dat een soort van paiithei-ruenauw verwant en door Op de Zuiderzee is gezonken nabij Zurich (gein WonseradeeD een tjalkscliip, dat te Wor- kutu thuis behoorde. Schipper de Haas verdronk; zijn 12 jarig zoontje en knecht hebben zicir nog in een bootje gered. Woensdagmorgen vond inen den Heer Boermatis. pastoor te Lutte bij Uldenzaal, die gewoon was alle morgen zijne goudvisscben te voeden, dood in den vijver bij zijn buis. Hoe de waardige man, die algemeen bemind was, te water is geraakt, weet men niet. In Galahrië beeft een zware storm gewoed, die een aantal huizen vernielde en liet verlies van verscheidene menschenlevens veroorzaakte. Ook in Denemarken richtte een hevige storm groote verwoestingen aan. vooral te Ko penhagen. waar hij de telegraaflijnen geheel vernielde eu een aantal schepen zwaar be schadigde. Gedurende de maand Augustus werden niet minder dan ruim dertien millioeii bushels graan uit de haven van New York verzonden. Üiu deze hoeveelheid graan over den Oceaan te voeren, had men 3ló schepen noodig, bestaande uit 146 stoomschepen, a.f groote zeilschepen, 144 harken en 11 brikken. In de volgende maand zonden waarschijnlijk vijftien millioeu bushels verscheept worden. In Den Haag gebeuren tegenwoordig grapje», die aan tooverij doen denkeu Een Heer laat zich met rijtuig van liet spoor halen, maar is veel vroeger in zijn hotel dan het rijtuig, dat toch hard gereden heeft m een gezelschap worden dames van hare halssie raden berooid, zonder dat zij er iets van bemerken; zelfs maakt men er iemand attent op dat hein de kous van het been gestolen is; iu den winkel van een poelier wordt een gepluimde eend eensklaps springle vend, zoodat hij de winkeljuffrouw omver vliegt, enz. enz. Men zon haast voor het lol van den Haai* gaan vreezeu, maar gelukkig zijn een paar knappe goochelaars, die reclame maken voor hunne voorstell ugen, de oorzaak van al deze vreemde dingen. c.en merkwaardig soort van vischje wordt in de omstreken van de Ganges gevonden. Dit dier, dat een lengte heeft van omstreeks tien of twaalf centimeters, is geheel doorzichtig,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1880 | | pagina 1