10 fgftTMTK, ZONDAG 4 DECEMBER. WMILDI1 ORANJE NSÊRLAND ÉEN, Ao. 1881. 25stc Jaargang. No. 1465. VIWIITIG CK\TS, Bekendmakingen. op tred moren Man Z M den Kon in ff. SC1IA6Ë T n Dit blad verschijnt drie maal per week maandag- Jf'oensdag- en Zaterdagavond. Bij inzending tot '8 middags li ure worden Advertentiën in het eerstuitkomende nummer geplaatst. Ingezonden stukken een dag Vroeger. Prijs per jaar 3.Franco per post 3.00 Afzonderlijke nummers f 0.05, Advertentiën Vtm Pen tot vijf regels f 0.75 iedere regel meer f 0.15. Groote let ers worden naar plaatsruimte berekend. HltRKJHT. Als premie op ons blad voor het jaar 1882 kunnen wij onze abonnees aanbieden, een fraaicn SCHEURKALENDER, getiteld: Uitsluitend verkrijgbaar voor onze abonnees tegen betaling van terwijl hij in den handel Vijf en Zeventig Cent kost. Zijdie dezen Scheurkalendergeschreven op zedelijk-maatschappelijk gebied, door een zeer bekwame handwenschen te bezitten gelieve te teekenen op de Inteekenlijst, die hen binnenkort zal worden aangeboden. Naar buiten tegen overmaking van het bedrag per postwissel, voor 15 Dec. a.s, POLITIE. GEVONDEN. in de gemeente Schagen, lijd-ns de veulenmarki Van den a4en dezer. een GOUDEN MEDAILLON. Iiiliclitingen hieromtrent zijn te bekomen ter gemeente secretarie aldaar. VERLOREN: waarschijnlijk op den Stationsweg cf in de lloep te Sohagen een REKENING COURANTBOEKJE, Zij die hieromtrent inlichtingen kunnen geven, worden verzocht zich te vervoegen ter gemeente secretarie aldaar. De Burgemeester van Schagen, herinnert, de ingezetenen aan art.' 160 van hel politiereglemenl I dezer gemeente, luidende als volgt ,,l)e schoorsieentn, vooi zooverre die des zomers gestookt worden, moeten minste twee maal 's jaars in Maart en December worden ge vecgd en schoongemaakt op de siratlen hij wrt: 471 nol, van het wetboek van stral- »cgt bedreigd." Schagen, 3 December 1881. De Burgemeester voornoemd G. LANGENBERG. Wat is weelde? Elk voorwerp dat niet vol doet aan eene eerste behoefte en dat veel geld en bij gevolg veel arbeid kostende, slechts binnen het bereik van een klein aantal \alt, dat is weeldeof elk genot is het, dat ver- der gaat dan de volstrekte behoeften des le vens. 't Spreekt van zelf, dat het hier de stand is, die de maatstaf der weelde aanduidt, want wat voor de een weelde is, is voor den ander iets gewoons. Zoo was er b.v. een tijd, dat een hemd door vorsten gedragen, weelde heette omdat niemand een hemd droeg en dat zeep alleen door Ie rijken gebruikt werd. Zoo is het lezen van couranten en boeken nog voor velen eere weelde, ofschoon de prijzen er van, gelukkig, zoolaag gesteld wor den, dat ze onder ieders bereik kunnen val-1 len. Moeijelijk is het een grens te stellen tusschen het noodige en overbodige, maar wan neer men bij elk voorwerp vraagt of het der moeite waard zou zijn, ont er zelf de moeite aan te besteden, die voor de vervaardiging noodig was, en als gij ja antwoordt dan is het geen weelde maar noodzakelijkheid. Wat is er al veel over die weelde geschreven en wat heeft men al niet berekeningen ge maakt van krachten, die beter, dat is die nut tiger besteed konden worden. Zoo verdie nen in Engeland dat eene bevolking van 32 millioen telt, 5000 menschen den kost met de vervaardiging van kunstbloemen; 287 dui zend vrouwen als naaisters of modisten11000 als kappers of friseurs11000 als Corsetten- inakers; 26 duizend als handschoenmakers. Goud- en zilversmeden zijn er 15000 in in getal. Maar, als men nagaat, hoe velen er zijn, die geene weelde kunnen betalen, is 't ook geen wonder, dat inen dikwijls in ze kere opzigten gebrek lijdt, om aan de mode of Weelde zucht te voldoen. llier van uit gaande moet men zeggen, dat een janrl. in komen vart f 1000 niet toelaat dat men on- noodige uitgaven besteedt en toch een zesde der Ned. bevolking heeft die som of meer en ziet de weelde eens bij de overige 3 mil- lioenen menschen Is de weelde niet in alle standen doorge drongen en overmeestert zij niet de noodza kelijke levensbehoeften? Is de weelde niet dikwijls de val voor me nig huisvader, die moeite heeft voor zich en de zijnen te kunnen zorgen! Is zij niet dikwijls de oorzaak van den ondergang van zoo menigeen, die zich door de verleiding om te schitterenlaat meesleepenom hooger te gaan, dan waartoe hij bij magte is. Is hoogmoed niet dikwijls homogeen met weelde en wie heeft niet 't vrolijk leven kwij nend zien eindigen, omdat 't. eerste en't voor naamste levensbeginsel 't geld ont brak Waar praal en opschik binnensluipen, daar wordt de grond gelegd van veel ellendevele rampen en veel geweens. En de grildien wij „mode" noemenhoe vele dienaren en vooral dienaressen heeft hij niet! Wat eene verandering. wat eene wij ziging nu hier dan daarjn Onze dames loopen aan den leiband door parijsche gepro- stitueerden voorgeschrevenin 't aangeven der modes en het is bij de zoogenaamde demi- monde, waar alle pracht en weelde zich op stapelen en waar de kunst eene omgeving schept, die het ontvankelijk gemoed verlokt tot kwaad doen. De opeenhoping van rijkdommen heeft leeg- loopers gevormd, die op niets anders bedacht zijndan op het bevredigen van eigen lusten en het voldoen aan alle opkomende driften, om de verveling te verdrijvennemen zij de toevlugt tot allerlei uitspanning, alles wordt in hun dienst gestelddaardoor wordt de smaak in openbare vermakelijkheden ontwikkeld en deze moeten het karakter dragen van de lusten der beschermers. Rijden en rossenkost- liare maaltijden en allerlei gezelschappen Zie 't is mode geworden en de navolging is besmettelijkzoo dat er vele door die weelde a mgetast't eindelijk met den zedelijken dood moeten bekoopen en zij niet zelden hunne overige dagen in armoede moeten doorbrengen. Yoltahe noemde de verteeriugen der konin gen de aalmoezen der volken en dat is nog de opvatttng; want wie tegen de weelde ijvert, zal zich spoedig hooren toeroepen: de nijver heid wordt gevoed door de weelde der rijken; evenwel die zx) redeneert vindt het goed, dat er eenige duizende glazen gebroken worden ten bate der glasblazerijen en dat er dus geen stuk heel mag blijven in 't belang der indu strie en nijverheidMen hoort veel klagen over de toenemende weelde bij de lagere klasse, die klagten komen gewoonlijk vai hen, die zich zeiven aan weelde overgevenwant't laat zich gemakkelijk aanzien, dat een gemiddeld weekloon van zeven tot tien gulden geen g"- legenheid schenkt tot kromme sprong m. Onze tijd heeft de strekking, om groote fortuinen en daardoor groote weelde te brengen in de handen van weinigen, tegenover ecu steeds uitgebreider volksklassedie tot h 't noodzakelijkste levensonderhoud zich beperken moet. Gelijk in de politiek de kleine staten gaandeweg worden verslonden door de groote zoo trekt het grootere kapitaal het kleinere tot zich en zoo zal „overdaad en armoede" als tegenstellingen ook voor ons Nederland gelden Men gevoelt, dat het ongerijmd isalle ge makken die de menschen smakente beschou wen als een ramp, men geeft dan ook den naam van weelde alleen aan den overvloed, waarvan slechts enkele personen kunpen ge nieten; maar die weelde is geoorloofd, die 't standpunt der massa tracht te verheffen en die, die werkelijk aanspoort tot den arbeid en de neiging heeft meer kapitaal te vormen dan te vernietigen. Wetten tegen de weelde en weelde art',kele n baten niet predikatie ook niet, bibliotheken van werken er tegenevenminchristen dom en godsdienst ook nietwant binnen eiken godsdienst heeft de w relde zich ontwik keld tot een onrus.barende hoogte. Alleen eene verstaudig georganiseerde maat schappij, die op aller behoeften let en, op aller welzijn, kan dat le.verken. En het belang van allen, rijken zoowel a's armen brengt zulks mede, want indien de rijken niet zorg dragen de armoede te ver minderen dan zal het pauperisme te eeniger tijd hen trachten te vernietigen. Dit is zeker is er geen weelde er zal ook geen armoede meer zijn. Wat toch baten ontwikkeling, vooruitgang en bescltuving, als rijkdom, vrij heid, een leven des geestes, alleen weggelegd zijn voor enkelen Armoede en ellende demo raliseeren en daarom zoolang die niet ziin weggenomen, zal het praten over algeheels ontwikkeling des geestes niets baten. Eerst voeding, dan opvoeding; want hoe waar het is, dat de mensch niet van brood alleen leeft, vóór alle dingen moet bij brood hebben Ver meerdering van openbare weelde, die binnen ieders bereik valt, en aan bovengenvoor waarden voldoet moet aller streven zijn, dan zal het ziekelijk verschijnsel der weelde ver dwijnen, omdat het geen grond heeft. Eerst de oorzaak, dan de gevolgen. Ik vraag u, of de kuituur met haar ver nis ou beschaving", met haar smakelooze weelde en egoistisehe geblaseerdheid wel in staat is onze sijmpathie sterk op te wokken? Is zij niet een groot woord in onzen klanken- rijken tijd? En voor zoover zij bestaat, is zij niet een privelegie voor weinigen? Daarom, indien de weelde al een z 'gen was, zij U te

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1881 | | pagina 1