DONDERDAG ymi Jtl 15 DECEMBER. im ORANJE NEÊRLAND ÉEN, R 0 Z E sr. Ao. 1881. No. 1470. Y& VEERTIG CENTS; 25ste Jaargang. BERICHT. opgedragen aan Z Mden Koning. Bekendmakingen. (IIIAGE Dit blad verschijnt drie maal per weckmaandag- Woensdag- en Zaturdagavond. Bij inzending lot 's middags 12 ure worden Adverlentièn in het ecrstuitkomende nummer geplaatst. Ingezonden «tukken een dag Vroeger. Prijs per jaar f 3.Franco per post f 3.G0 Afzonderlijke nummers f 0.05. Advertentie* van een tot vijf regels f 0.75 iedere regel meer f 0.15. Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. 3 Als premie op ons blad voor het jaar 1882 kunnen wij onze abonnees aanbieden, een fraaien SCHEURKALENDER, getiteld: Uitsluitend verkrijgbaar voor onze abonnees tegen betaling van terwijl hij in den handel Vijf en Zeventig Cent kost. Zijdie dezen Scheurkalendergeschreven op zedelijk-maatschappelijk gebied, door een zeer bekwame hand. wenschen te bezitten, gelieve te teekenen op de Inteekenlijstdie hen binnenkort zal worden aangeboden. Naar buiten tegen overmaking van het bedrag per postwissel, voor 15 Dec. a.s, POLITIE. GEVONDEN, in de pemeente Schagen, tijdens de veulenmarkt van den af en dezer. een GOUDEN MEDAILLON. Inlichtingen hieromtrent zijn te hekomen ter gemeente secretarie aldaar. VERLOREN: waarschijnlijk op den Stationsweg cf Hoep te Sc hagen een REKENING COURANTBOEKJE, voor den vinder van geene waarde. Zij die hieromtrent inlichtingen kunnen geven, worden verzocht zich te vervoegen ter gemeente secretarie aldaar. VERMIST: op de markt te Schagenvan 8 December jl. een SCHAAP, (O verhouder), gemerkt met een zwarte streep boven den staart. Zij d ie hieromtrent inlichlingen kunnen geven, worden verzocht, zich te vervoegen ter gemeente secretarie aldaar: De Burgemeester van Schagen, herinnert, de ingezetenen aan art: 160 van hel politiereglement dezer gemeente, luidende als volgt: „De schoorsteenen, voor zooverre die des zo" In het Oosten bestaat het geloof nog, dat de eerste roos is ontstaan uit een traan van den profeet Mohamed; volkeren echter, die eene minder vurige verbeeldingskracht hebben, zullen toegeven, dat de oorsprong dezer bloem in een veel meer duister verleden moet wor den gezocht. In de vroegste tijden der geschie denis werden reeds rozen geteld onder de meest krachtige bestanddeelen tier liefdedranken. Zij schijnen door de Romeinen te zijn ingevoerd uit Egvpte, onder de regeering van Domitia- nus. Antiochns sliep op een bed van rozen bladeren. Marcus Antonius verzocht aan Cleo- patra, dat zij zijn graf met rozenstruiken zou versieren en ffmea rosa" („mijne roos") was een geliefkoosde uitdrukking van Romeinsche minnaars. Homerus teekende het schild van Achilles en den helm van Hector als met. rozen versierd. Onder de Grieken was liet de gewoonte, om testamentaire beschikkingen te maken, dat boven het graf van den erflater I voortdurend een perk met rozen moest worden onderhouden en te Torello bij Venetie bestaat nog een opschrift, waaruit men zien kan, dat deze gewoonte ook in Italië werd aangenomen. Op grafsteenen van jonge meisjes plagt men eene roos te beitelen, waarop een vlinder ge zeten was. In Turkije worden nog tegenwoor dig dikwerf rozen gebeiteld op de grafzerken van ongehuwde vrouwen. Volgens de Indische mythe werd Pagodasiré. de i eene der vrouwen van Wischnoe, in eene roos gevonden. Van Zooaster wordt verhaald, dat hij in tegenwoordigheid van Darius, toen deze een wonder van hem begeerde, een rozen struik uit den grond deed ontstaan en deze knoppen en bloemen deed krijgen. In Babyion werd bet leder voor schoenen zeer gewaar deerd, wanneer het met rozengeur was door trokken. In een der boeken, welke aan Salomo wor den toegeschreven, wordt de eeuwige wijsheid vergeleken met de rozenperken van Jericho De prinses Nurmahal, de bekoorlijkste schoon heid in de harem van een Grooten Mogol, had een kanaal laten vullen niet rozenwater en roeide daarop met haren gemaal. De hitte der zon deed de rozenolie drijven aan de opper- I vlakte van het water en toen hunne majesteiten mers gestookt worden, moeten ten minste twee-(jjj bespeurden, was de oostersche rozenolie maal 's jaars in Maart eo December worden qe i u-jgevon(jen goo althans vertelt nten in het :n schoongemaakt op de straffen bij r»„„. van bij straf- veegd en schoongemaakt op art: 47not, van bet wetboek legt bedreigd." Schagen, 3 December 1881 De Burgemeester voornoemd, G. LANGENBERG. Dc hoogepriester bij de IIcbrcën droeg bij sommige offers een rozenkrans volgens de Mozaische instellingen, en wellicht was het in horinering aan dit feit, dat de Synode van Nis mes, die in de derde eeuw werd gebonden besloot, dat elke Jood verplicht zou zijn als herkenningsteeken eene roos op de borst te dragen. In vele landen vieren de Joden thans nog het feest van de bloem van liet Oosten bij welke gelegenheid zij lmnne lampen, kan delaren en bedden met rozen versieren. Daar door kwam het, dat de eerste Christenen do rozen haatten en deze dikwerf in de geschrif ten der kerkvaders werden veroordeeld; deze toch verklaarden, niet te kunnen begrijpen, hoe de menschcn kalm aau rooeen konden den ken, wanneer zij zich de doornenkroon van den Heiland herinnerden; later echter schijnt dat vijandige gevoel te zijn uitgestorven. Toen Maria Antoinctto Nancv passeerde, terwijl zij op weg was, om met Lodewijk XVI te gaan trouwen, hadden de dames vau Lot haringen voor haar een bed, met rozen be strooid, gereed. In de middeleeuwen werden de rozen in Frankrijk zoo kostbaar geacht, dat er een koninklijk verlof voor noodig was, orit ze te kweeken. Karei de Groote lieval de cul tuur van rozen aan De Persen sluiten hunne wijnflesschen met rozenbladeren van Schiras, in het idee, dat deze aait de wijn een aange- namen geur mededoelen; en gedurende liet feest Abripan, dat tijdens de dag— en nacht evening invalt, werpen de Perzische dames, die elkander bezoeken, elkander met rozen Te Rome worden op een zondag, welken men den rozendag noemt, rozen in dc kerken ge zegend. De gewoonte om een gouden roos te wijden, bestaat bij den paus sedert de 12o eeuw. De wijding geschiedt met groote plech tigheid op den vierden Zondag in de vasten en de gewijde roos wordt, gelijk bekend, is. gewoonlijk door den Paus aan kooge vorste lijke personen geschonken. Te Sant Jago in Chili ontvangt ieder vreem deling, die als gast in een of ander aanzien lijk huis binnentreedt, van elke van de dames eene roos. Madame de Genlis heeft den naam de eerste mosrozen naar Frankrijk te hebben gebracht. De roos, welke de meeste doornen heeft, is de Schotsche roos (Rosa Spinosiatima). De rozen van lork en Lancaster, eene roode en eene witte roos, herinneren ons aan den 'rootsten Engelsehen burgeroorlog. Er bestaat Oosten. 8' - Cl"-«6- ook een formeele adel onder de rozen, en De Romeinsche keizer Heliogabalus vulde belden en heldinnen der geschiedenis PATENTEN. De Burgemeester vau Schagen, maakt bekend dat van af Woensdag den I fen tot en met Woens' dag den aten dezer maand, des voormiddags van 9 tol ia ure, ter Secretarie kunnen vvordeu afgehaald: De patenten, aangevraagd in de maanden Augustus September eo Oclober, ae kwartaal, dienst l88i|8a. Wordende de patentplechtiging herinnerd, dat de afbaling persoonlijk moet geschieden. Schageo, i3 December 1881 De Burgemeester voornoemd, C. LANGENBERG. hebben hunne namen afgestaan, om er de verschillende soorten van rozen mede te be noemen. Onder de Grieken, Romeinen en Galliërs werden gerst, klimop, niyrthen en rozen be schouwd als kostelijke mid leien voor eeu drinker, die meer wijn gedronken had dan hem paste. In Capua werden rozen gebezigd als een middel om de maag op te wekken en te versterken. Aan een afkooksel van rozen schreet nten zeer sterk werkende adstringe- rende kracht toe. Professor Hoffmann, de be roemde uitvinder van de Hoffmann's druppels, beval rozen aan bij ontsteken ingen van het i) 't komt mij voor dat hier niet de gewone roos is bedoeld,borstvlies. Paracelous meende dat zn »emen<*d oos van Jericho. een eievnaardiee riant. J' O O een vischvijver met rozenwaterer wordt ech ter nergens vermeld, hoe de visschen deze handelwijze hebben opgenomen. Toen sultan Saladin in 1188 Jeruzalem veroverde, wilde bij j niet eer in den tempel binnen treden, voor de t wanden met rozenwater waren afgewasschen en er waren niet minder dan 500 kameelen noodig, om de verlangde hoeveelheid aan te voeren. Ook na de inneming van Constanti- nopel door Mahmoed 11,1455. werd de kerk van St. Sophia plechtig met rozenwater afge wasschen, vóór zij in eene moskee werd ver anderd. maar Je zoogenaamde roos van Jericho, een eigenaardige plant, die jaren lang verdroogd en in eengeachromifld kan bewaard blijven en niet zoodra op water wordt gelegd, of zij ontplooit zich op nieuw. Dit komt ook beter uit aiet de beeldspraak. Tebt. 1) Eenige analogie met het gebruikelijks werpen met bloemen en confetti tijdens het carnaval, in Italië, dat omstreeks dea- zelideu tijd iuvalt, is niet te loochenen. Yeut-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1881 | | pagina 1