Z O N ID A AUGUSTUS. Ao 1SS2 26ste Jaargang IVo 1568 Bekendmaking. Vasthouden van Eenden. De Stoomtram SCHAGEM' 1211 Dit blad verschijnt drie maal per week Maandag Woensdag- en Zaturdag avond. Bij inzending lot s middags 12 ure worden Advertentièn in hel eerstuitkomende nummer geplaatst. Ingezonden stukken een dag vroeger. i Prijs per jaar f 3Franco per post ƒ3.00. Afzonderlijke nummers f 0.05. Adcertentièn van een tot rijf regels f 0.75. iedere regel meer f 0.15. Iroole let'ers worden naar plaatsruimte berekend. Burgemeester en Wethouders van Seliagen; Gezien art: io3 van het Politie reglement dezer gemeente; Brengen bij deze ter algemeene kennis, dat van af heden tot en met t5 October a s. de EENDEN binnen deze gemeente, gesloten of ge hokt zullen moeten worden, op de boete bij het politie reglement bepaald. Schagen, 28 Juli) 1882. Burgemeester en Wethouders voornoemd G. LANGEN BEUG. de Secretaris, DENIJS. Het IIOOED van het PL A ATSELIJK BESTUUB der Gemeente Schagenbrengt bij deze ter ken nisse van de ingezetenen dier Gemeente, dat het Kohier No. I voor de Belasting op het Persom e dienstjaar 188a|83 op den 1 dezer door den (loei Provincialen Inspecteur in de Provincie Noord Holland is executoir verklaard, en op heden aan den Heer Ontvanger der directe belastingen bui nen deze gemeente ter invordering is overgege ven. Ieder ingezetene, welke daarbij belang heeft wordt alzoo vermaand op de voldoening van zijnen aanslag behoorlijk acht te geven, ten einde alle gei echtelijke vervolgingen welke uit nalatig lieiJ zouden voortvloeijen, te ontgaan. Schageo, den 4 Augustus 1882 Het HOOFD van het Plaatselijk Bestuur voorn G. LANGENBEBG. De onderneming, die den naam zal dragen van //Noord-hollandsche Stoomtramweg Maatschappij", en de strekking heeft aan een der rijkste gedeelten van Noord-Holland een beter middel van verkeer te verschaffen, heeft in de eerste plaats ten doel het aan leggen en exploiteereu der volgende stoom- tramlijnen I. Van stad- en spoorwegstation Schagen, over Barsingerhorn, Winkel, Nieuwe Niedorp, Aartswoud, Hoogwoud; Opmeer naar Span broek en eventueel later van daar in aanslui ting met eenen stoomtramweg van Alkmaar naar Hoorn en Pnrmerend. II. Van het spoorwegstation Noord-Schar- woude naar Oude- «11 Nieuwe Niedorp, in aansluiting met de lijn sub I. III. Van Hoorn naar Medemblik, langs Zwaag, Wognum, Benningbroek, Midwoud, Oostwoud, Twisk en Opperdoes. IV. Van Opmeer over Sijbecarspel naar Benningbroek, in aansluiting met de lijnen sub I en III. De gezamenlijke lengte dezer lijnen bedraagt 49.7 Kilometer. Zij zullen in verbinding staan niet de Stations Schagen, Noord-Scharwoude, en later Hoorn van de Noord-Hollandsche staatsspoorweg!' 11 De streek, door dien stoomtram bediend, heeft geene andere verkeerswegen dan die daarop tot nu toe personen zich met paard en wagen voortbewegen, met uitzondering der Wlgende waterwegen. ö- Eene vaart van Barsingerhorn naar schagen. Dc stoomtramweg gaat over eene lengte Schagen* - Barsingerhorn:. Winkel o. Aartswoud. N. Niedorp, O. Niedorp ZUIDERZEE. *Medemblik «Opperdoes. «Twisk Seharwoude.* Hoogwoud. Opmeer* Sijbecarspel. *Midwoud Spanbroek.. Benningbroek Wognum. V Zwaag. *Hoorn. ZUIDERZEE. j van 4 Kilometer langs dezen waterweg. 1 b. Eene trekvaart van Winkel over Nieuwe Niedorp naar den ringsloot van den Heer Hu- j go Waard. 1 De stoomtram brengt een uitgebreide streek 1 en vele welvarende gemeenten met deze wa terwegen in verbinding. 1 Zonder met. den stoomtramweg in concur rentie te zijn, maar in tegendeel tot voordeel I van beide, zal de stoomtramweg het geheele I door hem doorsneden gebied in verbinding brengen met I a. de ringvaart van den Heer ITugo Waard, bij het Niedorper Verlaat, en daardoor indi rect met het Noord-Hollandsche Kanaal. b. de vaart van Opmeer en Spanbroek naar Rustenburg, waar deze plaatsen door middel der Hoornsche trekvaart in watergemeenschap met het Noord Hollandsche Kanaal zijn. c. de Zuiderzee te Hoorn en te Medemblik. Wanneer ook al dikwijls de gemeenschap te water zegevierend de mededeeling vol houdt met spoor- en stoomtram-wegen ten f opzigte van het goederenvervoer, zoo heeft echter steeds, zonder uitzondering, het ver keer per spoor en stoomtram in den kortst mogelijken tijd dat van personen en goede- ren met paard en wagen over gewone wegen verdrongen. De vrachtkar kan nooit met den spoor- of i stoomtram-weg op den duur concurreeren, wanneer de laatste geene zeer groote omwe gen maakt, of de ligging der stations niet ongunstig is. Er mag dus gerustelijk worden aangeno men, dat het vervoer der personen en pro- ducten van de door den stoomtramweg door sneden gemeenten naar de marktplaatsen, spoorwegstations en waterwegen door den stoomtram zal geschieden. Door dit beter middel van vervoer zal men 3200 inwoners 2182 1 78 S 1021 zich gaan toeleggen op de teelt van produc ten die tot nog toe zijn uitgesloten, omdat het transport naar station of waterweg te veel moeijelijkheden oplevert, en te kostbaar is. De ooheffing dezer bezwaren zal ook gunstig moe ten werken op het ontstaan van industrie in de genoemde streek. De bevolking in 1880 der door den stoom tramweg, over eene lengte van 49,7 Kilome ter, doorsneden gemeenten is uit de volgende tabel te zien. Schagen Barsingerhorn Winkel Nieuwe Niedorp Hoogwoud (waaronder Aartswoud) Opmeer Spanbroek Oude Niedorp Hoorn Zwaag j Wognum Midwoud (waaronder Oostwoud) Twisk Opperdoes Medemblik Sijbekarspel (waaronder Benningbroek) 2198 481 1554 1194 1021)0 1135 1002 9S6 841 786 2172 11 11 11 11 11 11 11 ft 1/ tl II II II II Totaal 33451 inwoners 1 I)e vaart van Opmeer naar Medemblik kan bnilen be schouwing blijven, daar zij voor het grootste gedeelte ver van den tramweg verwijderd, en bet verkeer langs baar gebrekkig en niets Ix-tecki neud is. De vaart van Hoorn naar Medemblik is geheel vervallen. Gemiddeld wonen dus 673 mensehen per Kilometer lengte van den weg (Aangrenzende en digt bij den stoomtram gelegen gemeen ten zijn hier niet medegerekend.) De voornaamste producten dezer gemeen ten zijn volgens de landbouwverslagen verza meld en in de Bijltge opgenomen, terwijl hieronder volgt een overzigt van den markt- aanvoer te Schagen en Hoorn in 1880, en wel van de meest voorkomende producten, waaruit een denkbeeld van het gewigt deze:- j markten kan gevormd worden. I

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1882 | | pagina 1