Z O N ID A
AUGUSTUS.
Ao 1SS2
26ste Jaargang
IVo 1568
Bekendmaking.
Vasthouden van Eenden.
De Stoomtram SCHAGEM'
1211
Dit blad verschijnt drie maal per week Maandag
Woensdag- en Zaturdag avond. Bij inzending lot
s middags 12 ure worden Advertentièn in hel
eerstuitkomende nummer geplaatst. Ingezonden
stukken een dag vroeger.
i
Prijs per jaar f 3Franco per post ƒ3.00.
Afzonderlijke nummers f 0.05.
Adcertentièn van een tot rijf regels f 0.75.
iedere regel meer f 0.15. Iroole let'ers worden
naar plaatsruimte berekend.
Burgemeester en Wethouders van Seliagen;
Gezien art: io3 van het Politie reglement
dezer gemeente;
Brengen bij deze ter algemeene kennis, dat
van af heden tot en met t5 October a s. de
EENDEN binnen deze gemeente, gesloten of ge
hokt zullen moeten worden, op de boete bij
het politie reglement bepaald.
Schagen, 28 Juli) 1882.
Burgemeester en Wethouders voornoemd
G. LANGEN BEUG.
de Secretaris,
DENIJS.
Het IIOOED van het PL A ATSELIJK BESTUUB
der Gemeente Schagenbrengt bij deze ter ken
nisse van de ingezetenen dier Gemeente, dat het
Kohier No. I voor de Belasting op het Persom e
dienstjaar 188a|83 op den 1 dezer door den (loei
Provincialen Inspecteur in de Provincie Noord
Holland is executoir verklaard, en op heden aan
den Heer Ontvanger der directe belastingen bui
nen deze gemeente ter invordering is overgege
ven.
Ieder ingezetene, welke daarbij belang heeft
wordt alzoo vermaand op de voldoening van
zijnen aanslag behoorlijk acht te geven, ten einde
alle gei echtelijke vervolgingen welke uit nalatig
lieiJ zouden voortvloeijen, te ontgaan.
Schageo, den 4 Augustus 1882
Het HOOFD van het Plaatselijk Bestuur voorn
G. LANGENBEBG.
De onderneming, die den naam zal dragen
van //Noord-hollandsche Stoomtramweg
Maatschappij", en de strekking heeft aan
een der rijkste gedeelten van Noord-Holland
een beter middel van verkeer te verschaffen,
heeft in de eerste plaats ten doel het aan
leggen en exploiteereu der volgende stoom-
tramlijnen
I. Van stad- en spoorwegstation Schagen,
over Barsingerhorn, Winkel, Nieuwe Niedorp,
Aartswoud, Hoogwoud; Opmeer naar Span
broek en eventueel later van daar in aanslui
ting met eenen stoomtramweg van Alkmaar
naar Hoorn en Pnrmerend.
II. Van het spoorwegstation Noord-Schar-
woude naar Oude- «11 Nieuwe Niedorp, in
aansluiting met de lijn sub I.
III. Van Hoorn naar Medemblik, langs
Zwaag, Wognum, Benningbroek, Midwoud,
Oostwoud, Twisk en Opperdoes.
IV. Van Opmeer over Sijbecarspel naar
Benningbroek, in aansluiting met de lijnen
sub I en III.
De gezamenlijke lengte dezer lijnen bedraagt
49.7 Kilometer. Zij zullen in verbinding staan
niet de Stations Schagen, Noord-Scharwoude,
en later Hoorn van de Noord-Hollandsche
staatsspoorweg!' 11
De streek, door dien stoomtram bediend,
heeft geene andere verkeerswegen dan die
daarop tot nu toe personen zich met paard
en wagen voortbewegen, met uitzondering der
Wlgende waterwegen.
ö- Eene vaart van Barsingerhorn naar
schagen.
Dc stoomtramweg gaat over eene lengte
Schagen* - Barsingerhorn:.
Winkel
o. Aartswoud.
N. Niedorp,
O. Niedorp
ZUIDERZEE.
*Medemblik
«Opperdoes.
«Twisk
Seharwoude.*
Hoogwoud.
Opmeer* Sijbecarspel. *Midwoud
Spanbroek..
Benningbroek
Wognum.
V Zwaag.
*Hoorn.
ZUIDERZEE.
j van 4 Kilometer langs dezen waterweg.
1 b. Eene trekvaart van Winkel over Nieuwe
Niedorp naar den ringsloot van den Heer Hu-
j go Waard.
1 De stoomtram brengt een uitgebreide streek
1 en vele welvarende gemeenten met deze wa
terwegen in verbinding. 1
Zonder met. den stoomtramweg in concur
rentie te zijn, maar in tegendeel tot voordeel
I van beide, zal de stoomtramweg het geheele
I door hem doorsneden gebied in verbinding
brengen met
I a. de ringvaart van den Heer ITugo Waard,
bij het Niedorper Verlaat, en daardoor indi
rect met het Noord-Hollandsche Kanaal.
b. de vaart van Opmeer en Spanbroek naar
Rustenburg, waar deze plaatsen door middel
der Hoornsche trekvaart in watergemeenschap
met het Noord Hollandsche Kanaal zijn.
c. de Zuiderzee te Hoorn en te Medemblik.
Wanneer ook al dikwijls de gemeenschap
te water zegevierend de mededeeling vol
houdt met spoor- en stoomtram-wegen ten
f opzigte van het goederenvervoer, zoo heeft
echter steeds, zonder uitzondering, het ver
keer per spoor en stoomtram in den kortst
mogelijken tijd dat van personen en goede-
ren met paard en wagen over gewone wegen
verdrongen.
De vrachtkar kan nooit met den spoor- of
i stoomtram-weg op den duur concurreeren,
wanneer de laatste geene zeer groote omwe
gen maakt, of de ligging der stations niet
ongunstig is.
Er mag dus gerustelijk worden aangeno
men, dat het vervoer der personen en pro-
ducten van de door den stoomtramweg door
sneden gemeenten naar de marktplaatsen,
spoorwegstations en waterwegen door den
stoomtram zal geschieden.
Door dit beter middel van vervoer zal men
3200 inwoners
2182
1 78 S
1021
zich gaan toeleggen op de teelt van produc
ten die tot nog toe zijn uitgesloten, omdat het
transport naar station of waterweg te veel
moeijelijkheden oplevert, en te kostbaar is. De
ooheffing dezer bezwaren zal ook gunstig moe
ten werken op het ontstaan van industrie in
de genoemde streek.
De bevolking in 1880 der door den stoom
tramweg, over eene lengte van 49,7 Kilome
ter, doorsneden gemeenten is uit de volgende
tabel te zien.
Schagen
Barsingerhorn
Winkel
Nieuwe Niedorp
Hoogwoud (waaronder
Aartswoud)
Opmeer
Spanbroek
Oude Niedorp
Hoorn
Zwaag
j Wognum
Midwoud (waaronder
Oostwoud)
Twisk
Opperdoes
Medemblik
Sijbekarspel (waaronder
Benningbroek)
2198
481
1554
1194
1021)0
1135
1002
9S6
841
786
2172
11
11
11
11
11
11
11
ft
1/
tl
II
II
II
II
Totaal
33451 inwoners
1 I)e vaart van Opmeer naar Medemblik kan bnilen be
schouwing blijven, daar zij voor het grootste gedeelte ver van
den tramweg verwijderd, en bet verkeer langs baar gebrekkig
en niets Ix-tecki neud is.
De vaart van Hoorn naar Medemblik is geheel vervallen.
Gemiddeld wonen dus 673 mensehen per
Kilometer lengte van den weg (Aangrenzende
en digt bij den stoomtram gelegen gemeen
ten zijn hier niet medegerekend.)
De voornaamste producten dezer gemeen
ten zijn volgens de landbouwverslagen verza
meld en in de Bijltge opgenomen, terwijl
hieronder volgt een overzigt van den markt-
aanvoer te Schagen en Hoorn in 1880, en
wel van de meest voorkomende producten,
waaruit een denkbeeld van het gewigt deze:-
j markten kan gevormd worden.
I