De minister vin manne brengt ter kennis ran zeevarenden, dat van 21 September a. s. af tot nadere aankondiging bel gedeelte der Noordzee, grenzende aan de kuststrook van Noord-Holland tusschen het zuidelijke uiteinde van de Hondsbossche zeewering tn Egmond aan zee onveilig is, tengevolge van te nemen proeven met granaten gevuld met schietkatoen, in de Scboorlsche en Berger-duineD. Tijdens de proeven zal eene roode vlag op de top van een der duinen aldaar worden ge plaatst. Het onveilige terrein strekt zich uit tot op 7000 M. van bovengenoemde vlag uit. Een roman uit het leven. Te Oester- hont wierp zich Zaterdag eene twintigjarige ongehnwde moeder met haar kind van vijf maanden in het water. Door een voorbijganger werd de moeder nog tijdig [gereed; het kindje echter was inmiddels overleden. De justitie heeft een onderzoek ingesteld, eu de jonge vrouw is gevankelijk naar Breda gebracht. Zekere B. Goes, wiens zoon iu kommer volle omstandigheden in Argentinië vertoeft, had aan H.M. de Koningin-regentes een ver zoek gericht om hem daarm te hulp te komen. De vorige week nu ontving hij van den bur gemeester aldaar, uit naam van de Koningin- Kegentes, f 100. Vrijdag is door de politie te Barnevcld in htchtenis genomen een bedelaar, genaamd C.C., die bekend heeft onlangs de boerenhof stede Schoonhorst onder die gemeente in brand te hebben gestoken. Al» reden gaf hij op, dat hem een boterham, waarom hij gevraagd had, door den bewoners geweigerd was. Genoemde C.C. werd gevankelijk naar Utrecht over gebracht. Eenige dagen geleden werden de Rozen- daalsche ingezetenen bij advertentie verzocht om bijdragen tot betaling der boete, waartoe S e- q u a h veroordeeld werd. Tot heden is er bij den p rs- n, die <i«- gelden in ontvangst zou Deinen, zegt de K. Ct. (eei. depothouder van de middelen) slechts vijf cent ontvangen, Mejuffrouw W. Urucker van Amsterdam trad ZondRg 11. in het Noord-Holl. Koffiehuis alhier, op, in eene openbare vergadering van den Sociaal—Democratiseren Bond in Nederland. Tot onderwerp was gekozen„De partgen en baar invloed op bet vol k." Spreekster ving aan met de verklaring dat zij dit onderwerp had gekozen, omdat men haar verzocht had nu eene politiële rede te willen honden. Het woord politiek had voor haar iets onaangenaams. Dit woord moest uit ons woordenboek geschrapt, want het geeft altyd den indrnk van iets slechts. De politiek staat tegenover het volksbe lang. Een politiek menscli is eigenlijk iemand, die er altijd op nit is, anderen te bedriegen, en bedriegt dikwijls zichzelven. Politiek zyn, bctcekeotelkander vliegen al vingen, leeper, slimmer, slechter zijn dan anderen. Wij doen w|jzer in plaats van over politiek, over staatshuishoud kunde te spreken. De partgen in ons land zijn eigenlijk voor de volksbe langen weiaig waard. Al die groepjes doen weinig af op den wereldtijd. We zijn veel te internationaal om nog waarde te hechten aan die onderwetache staatjes. Voor het Volk bestaan slechts 2 partijen 1 de Katho lieke Kerk en 2 de Sociaal-Democratie. Deze zijn de twee machten, die den strijd in de wereld moeten uitvechten, en daarbji komt nog tegenwoordig „liet Leger des Heils,* doch deze moet zich door den tjj<l bij de eene of andere party aansluiten. De Katholieke Kerk heeft dezen toestand zeer goed begrepen en daarom beeft zij zich verplicht gevoeld, op alle wijzen tegen de Scciaal-Democrttische party op te treden. De Katholieke kerk is eenwen ond, men kan zeggen ze is verouderd; haar zoogenaamde grootc macht in vrij wat minder, dan wij ons voorstellen. Haar macht zou groot zyn, als zy zich van den beginne af aan op haar verheven standpunt had geplaatst. De opkomst der Katho lieke kerk is te danken aan het wegwerpen van haar eigen meening. Het is onmogelijk dat de K. kerk kan samengaan met de partij der allereerste Christenen, die gelijkheid van allen leeraarden. De Kath. kerk maakt onderscheid tusschen arm en ryken, heeft zich ingewerkt in de wereldlyke macht, dat is haar ondergang. Het doel van het allereerste Christendom was weldoen. In de derde eeuw van het Christendom beteekende de Paus nog zeer weinig, later eerst is hij een grootheid, een vorst gewordenen eindelijk werd hy hooger dan iets ter wereld. In den beginne werd de paus gekozen door de geestelijk heid en het volk. Zucht naar eigen roem heeft gemaakt dat de pausen zich liever door een grootheid gekozen zagen en lieten tich daarom aanstellen door een vorst Eindelijk stond de pans boven den vorst. Die macht dateert na de 9de eeuw. Dat in de 16 eeuw de reformatie optrad ia de schuld der Katholieke kerk zelve. Ze staat tegenover haar eigen leer. De Katholieke kerk schudt op hare grondves ten, telkens als er een nieuwe partij optreedt diezelfde kerk roemt er nog wel op gebouwd te zijn op de eeuwige rots. Als wij nagaan hoe die kerk eertyda gebouwd was op de Christelijke leer, uie alle menscbea gelijk acht en i" den tegenwoordigen tijd elk zijn eigen haas wil zyn, begrijpen wij zeer goed. dat de Katholieke kerk bang is voor den wil van het volk. Spanje, een der rykstc landen van Europa, is daar om te getuigen hoe de Kathol Kerk een volk tot ondergang heeft gebracht. De hoofden der R. Kerk handelen altijd tegen hun leer in. Zoodra de kennis onder de massa kwam, kwam die tegelyk tot het bewustzijn, dat die Kerk anders is dan zij moest zijn. Spanje is een der domste landen van Enropa. Tot 1818 werd het volk daar geleid en geleerd door de geestelijkheid en waren er sle< hts 100000 kinderen, die onderwijs genoten. In 1848, bedroeg dat getal, dank zy den invloed eener liberale richting één millioen. Dus wel een bewys, dat de Kathol Kerk het volk dom hield. In 1860 was de macht der Katholieke geestelijkheid nog zoo groot, dat er nog 12 millioen mensehen in dat land woon den, die lezen noch schrgven konden. Ook in België is die nadeelige invloed van de Ka tholieke Kerk aan te wijzen. En toch is België tamelyk 11 heraal. Als men daar de vronw ziet, dan vraagt men zich af, wat heeft de geestelykheid van die vronw gemaakt De Belgische vrouw is verlaagd tot een dier en dat is door den invloed der Katholieke kerk. De Roomsch kathol eke Alziende Kerk ziet eerst dan, als een ander het al lang gezien heeft, en dat is ook niet te verwonderen. En na heelt die R. K. Kerk pas ontdekt dat er een Sociaal democratische party is. Die Soc. Dem. party is nog jong. ZH dateert van 1847 toen het Socialistisch Program op het Congres te Londen werd gekozen als plan voor de nieuwe Voor deze nienwe partij is een tijdvak van 50 jaren eigeniyk nieta, in vergelyking tot de 18 eenwen van de Ka tholieke Kerk. en nu eerst schynt de pans er wat van te hooren. Zy hooren zoo weinig, die panzen. In den be- einnezal de paus het manifnstvan Marx wel lachend aan gehoord hebben, en na aapt hy dat na. De Katholieke par tij en de Socialistische party hebben instinktmatig begre pen. dat zg twee vganden zijn. Het Proteriantume mag tegen de 8oe. D. zyn, doch dat beteekent niets; want die berust niet op eene hechte Ce»- irëlitatie. 4 - v De Kathol. Kerk heeft ingezien dat zy te doen heelt metiets, wat zij ook wilCe n t r a 1 ia a t i e d e r gr o o- te mak sa; doch de R. kerk wil dat met dit verschil, dat zn de grootste macht begeert en het volk wil dom houden. De Socialistische partij preekt een andere leer, die de wereldsche naken aangaat. De Katholieke kerk is de onde, de Soc. Dem. de nieuwe party, en het onde moet wijken voor bet nieuwe. Het heeft lang geduurd voor de Kath. Kerk z:eh met de Soc. Democr. bemoeide. Vroeger sloeg de Kath-kerk dood, al wat haar in den stond. Dat gaat nu niet meer op. Het gaat na niet meer aan een geheele klasse in de rivier tc jagen. Wel heeft er nog een enkel geval plaats, maar de geheele wereld bedankt er voor. De katholieke kerk is verstandig genoeg om te weten, dat zij. die beweert, op een rots gebouwd te zijn, bij elke hervorming op hare grondvesten schudt en een anderen weg op moet gaan. Dan zoekt zij weer naar een ander middel om de maent te behonden. Het bewijs daarvoor levert de reformatie. Vroeger bestreedt zij die. Kinderen van protestanten met katholieken werden onecht verklaard; er werd verbrand, gemoord enzom toch maar die protestanten in den hemel té krijgen. En thans buigt diezelfde katholieke kerk zich voor protestanten zoowel als katholieken. Die eenwige rots der katholieke kerk is dus geen blijvende, maar een wan kelende rots. Nu gaat zy weer mee met de Sociaal Demo cratie. Het geldt nn niet meer een sprookje over hemel of hel, maar het gaat omhebben of niet-hebben. En de Kathol, kerk is veel te veel gehecht aan het bezit. I>e kat kerk ziet even goed als Marx dat stoom, indus trie en elecirieiteit verandering van eigendom geeft; zij zal dus geen moeite sparen om de Soc. Dem. er onder te brengen. De wyze waarop zij dat reeds jaren doet, is een van dc verstandigste. De Sociaal-Democratie werkt door Coöperatie m het eene land, in de andere land door propaganda. In Belgie coöperatie, in Holland en Frankrijk daarentegen propaganda. Welke is de beste wijze? De coöperatie werkt op liet egoïsme van den mensch en al die daar tegen zyn, zullen evenals de kath kerk op de domheid van het volk werken; op het egoïsme geeft veel te vertronwen, want dan heeft men te doen met menschen die aan een zaak gehecht zijn. Is in enkele landen het Socialisme gebonwd ophetegois- me, de Kath. kerk slaat denzelfden weg in. In Frankrijk bestonden een 5-tal jaren geleden reeds 80 „C e r c l e s\ opgericht door voorname mannenleden daarvan zijn de arbeiders; de voorname oprichters vormen het bestuur en als er een bestuurslid sterlt, dan kiest het bestuur zelf een ander lidal die leden loopen dus aan den leiband van enkelen, bij wie het gezag berust. Dat is voor de Socia listische Cercles niet kwaad, w ant die geven het volk kennis. Maar de kathol, cercles gebruiken haar macht om het volk dom te houden. Deze leeren dat patroons en werk lieden het met elkaar eens moeten zijn. Deze Cercles zijn evenwel met goede bedoeling opgericht. Zij beoogen vrede te stichtendoch zij begrijpen niet dat wij nu andere ideein hebben over eigendom. De strijd zal dus toch uitbreken, al is het eenige jaren later, want haar idéé over eigendom staat op den ouden grondslag. Vroeger kon men net volk schrik aanjagen met hemel en hel. Doch treedt een fabriek indaar is de hel en het volk speelt er mede, voor de hel is het volk niet meer bang. Evenmin voor den hemel. Wij zien zooveel moois en ide alistisch schoon, dat het ook al geen invloed meer heeft Er is niets meer wat goed genoeg is om een hemel voor den mensch te tooveren, want de een meer, de ander minder, allen zien wij het heerlykstcde macht van dien hemel is ook weg. De pans kan niet meer komen met den banvloek, want niemand luistert er meer naar. De wyste party zou zijn als de paus verklaarde, dat hg tegen het eigendomsrecht was; dat zon de kwaadste partij zijn voor de Soc-Domocratie. In België is nog een ander middelde Coöperatie. In de plaatsen der industrie is die coöperatie zoo groot, als wij ons daarvan geen denkbeeld kunnen vormen. Dat doet de Katholieke partij na; die heeft nn ook een Katho lieke broodbakkcrij, en daar is het volk hij gebaat. Voor de Soc. Democr. is het hoofdzaak dat zij daarnaast propa ganda maakt. De Kath. kerk is nn de verliezende partij. De menschen zijn niet blind en begrijpen zeer goid, dat de Kath. kerk het nooit gedaan zou hebben, als niet de Soc.-Dcm. het eerst bad gedaan. Een bisschop heeft gezegd dat de strijd groot is. De Kath. kerk is bang voor de Socialistische beweging, omdat het gevoel.- „dat er armoede en domheid is, is onze schuld' haar banger maakt Daarbij komt nog dat de Kath. party kan winnen, als de S«c-Democ. niet verstandig is. De Encycliek yan den Pans verschilt van het Soc. pro gram alleen in het eigendomsrecht. Het bewijs dat de Encycliek werkelijk hoopt invloed te hebben, blijkt uit de aanbeveling der bisschoppen. De Katholieke kerk heeft tot heden een machtig wapen gehad geen Katholiek mag lezen, wat de geestelykheid niet goed vindt. Doch in onzen tijd met die massa Couranten, gaat dat niet meer op. Het volk leest toch en allen hebben dos iets van het Socialistisch program gehoord. Schaepma» heett te Vlissingen voor de Encycliek een rede gehouden en daar den pans verbazend opgehemeld. Hoe dom wil men dan het volk wel, dat men durft vertellen dat de Encycliek aan den paus door God zelf is ingegeven. Eu 50 jaren vroeger reeds deed Karl Marx zijn „A r- beiders vereenigt uhooren. Schaepma» is dus een domkop of een acteur. Een tweede zaak. van Katholieke zyde gebruikt tegen het Socialisme, is de hernienwiog van het gildensysteem. Doch ook daarin houdt Kath. kerk geen rekening met de nienwe ideën over kapitaal en arbeid. Die gilden wil zij gebouwd zien op de macht van den patri on en de onderdanigheid van den arbeider. Doch dit is nu niet meer het geval. Vroeger was de meester werkelijk meester, tegenwoordig hy die het meeste weet. Doch waar nu de patroon is «en gewone aandeelhou der, daar kan men niet meer spreken van onderdanigheid. Dan komen nog de fouten van het Soc. ten goede 'aan de Kath. kerk want er komt nn een nieuwe strijd. Voor de eerste 40 jaar, was alleen het Critiaeeren voor het Socialisme het middel. Nn komt het er op aan te doen. Het Socialisme zal dos andere banen moeten ingaan, nn de Kath. kerk begonnen is met daden te verrichten. De Romeinen zeggen „Je moet nooit iemand lang tot vijand honden, want dan neemt die vyand jon taktiek eindelijk over.' Dat is nn het geval met de Katholieken. De Socialistische hoofden hebben wat al te veel geleeiaard; eerst brood en dan kennis. Dat is eene domheid, die niet opgaat, want hy die brood heeft, zal niet naar kennis verlangen. Omgekeerdkennis zal brood geven; gaef het volk kennis, dan zal men geen gebrek aan brood meer hebben. Die kennis heeft, is lang niet tevreden met de jeefwijze van een minder ontwikkelde. Hoe grooter ontwik is het zal keling, des te grooter zal de levensstandaard zgn. Geeft men d.s die kennis niet dan is de beschaving voor enkelen In Brussel Imv. loopen de vronwen nit het volk nog op bloote voeten, dat treft men in Amsterdam niet aandaar treft men niet die verregaande vuilheid aan als in Brussel. De volksklasse in Amsterdam is beter ontwikkeld. De Kath. kerk zal nu brood geven, omdat zy er toe gedwongen wordt en door de Pauselijke Encycliek wordt dat nu den patroons op het hart gedrukt Maar de strijd tusschen Kapitaal en Arbeid wordt door de meesten verkeerd opgevat. Het is niet om den kapitalist te doen. Wat zon het geven Of al een kapitalist zijn geld niet langer wilde behouden Dan zon het in handen van zijn buurman komen, die er waarschijnlijk niet zoo'n goed gebrnik van zou maken. Dat de slavenhandelaar bestond beteekende niets, hij kon toch als slavenhandelaar goed Toor het volk zijn. Al dat hakken en houwen op een enkel patroon is onzin. Dat het pauselijk steLsel op de patroons werkt, voordeel, dat het volk van den stryd der partyen genieten, en dat zal nn der Kath. kerk ten goede komen, want de levensstandaard van het volk zal daardoor beter worden en dan zal men er het hoofd by neerleggen. De Soc. Dem. moeten dus niet alleen bij brood zweren, maar het volk moet veel kennis vergaren. Het is niet genoeg dat men scholen bonwt en één taal •preekt. Wij moeten alle talen leeren spreken. Nu staan wik» een vreemd land nog tegenover elkaar als twee doflK. De moeielijkheid wordt niet alleen door brood opgelost. De Katholieke Kerk zal nu dat brood geven, waarom het Socialisme zoolang vroeg. Dat brood is niet de voornaam ste vraag. Men krygt er wel een grootere partij door, maar een aanhang die niet verder denkt. En zoo'n party is niets. Het wankele der Kath. Kerk is, dat zij steeds bijzaken aan het volk opdringt. Men weet van heiligen en kaarsen, maar niets van geloof. Er is dus niets anders noodig dan die heiligen weg te dringen. Zoo ook bezit de Soc. Dem. partij een massa volgelin gen, die meeschreeuwen „weg met het kapitaal" doch die alleen hopen op een verwisseling van het kapitaal van de eene hand in de andere. Er zijn er zoo velen, die niet eens weten waarom zij Sociaal Democraat zijn. Men moet toch allereerst weten waarom men strijdt. Het kapitaal moet zijn een algemeene nutszaak. Kapitaal is niet alieen: goudgeld en bankbriefjes. Buiten goud en bankpapier kunnen wij het best redden, als wij maar genoeg voedsel, kleeding en genot hebben. En als men dat beter begreep, dan zon men niet meer strijden tegen hem of haar die er een mooie jas of japon op nahoudt.Dat de Kath. Kerk het brood geeft, is een geluk voor de bevolking, doch het is een half ei, een bijzaak. Elke stap en er zijn er velen die in het voordeel van het volk is, is te danken aan den strijd vau het Socialisme De strijd tegen het kapitaal, zal dat kapitaal nopen tot allerlei concessies. Er zijn nu kapitalisten; maar die zal men ook hebben in den Socialistischen Staat; en stel eens, dat die Staat er morgen kwam, dan zonden de tegenwoor dige kapitalisten er w erkelijk niet minder om eten of drin ken. Wij zullen daarin geen verschil vinden. Dank zij stoom, electriciteit en industrie, zullen de arme menschen verdwijnen; die kunnen er niet meer zijn. Daar om moet het kapitaal iu andere handen overgaan; er moet een andere kapitaals-verdeeling zyn. Er zijn er vele, die den strijd opvatten als een strijd tegen een ankcl individu. En dat velen zoo verkeerd denken, kan niet anders, want het volk is dom De leiders moeten het aan het volk duide - lijk maken. Het een is een gevolg van het ander. De tweede stap waarop het Socialisme kan stooten, is het verdacht maken, het uitsluiten van elk, die niet geheel en al het dogma is toegedaan. Evenals by de Kath. Kerk is dat bij het Sscialisme het geval. Men krijgt menschen die dat program onderteekenen, doch niet weten wat zij doen. Dat is een groote fout. Men moet de Kennis bevorderen en niet meeloopen met iets wat men niet kent. Men moet ook niet uitsluiten hen, die ten halve het program zijn toegedaan. Men kan toch niet verlangen van een Katholiek dat hij morgen volbloed Socialist is. Dat zonden lui zijn, die meeloopen met al wat nieuw is. Men moet juist menschen hebben die nit overtuiging meewillen. En als men alles wil, dan sluit men hen uit, en gaan die weer naar het oude; en die halven zyn juist, wat de opkomende partij noodig heeft. Men moet niet alleen een arbeiders part ij vormen. Dat is de zelfde fout als bij de Kathol, kerk. Dezelfde fout heeft Marx begaan op den dag, toen bij zeide, dat het Socialisme was een arbeidersvereeniging. Dat kan niet. Het Socialisme sluit in zich; welzyn van allen, en niet van een bijzondere klasse. En nu ligt het wel voor de hand, dat de arbeidersklasse het eerste toetrad. Dan had Marx zelt ook uit de partij moeten treden, en onwetende menschen kunnen toch niet de wereld besturen; de anderen moeten er dus bij. Een ander geval is het, dat de arbeidende klasse de eerste zaak was, waaraan het Socialisme zich moest wijden. Het socialisme is zoowel voor den een als voor den ander. Het is een font, dat de onontwikkelde denkt, dat hel alleen iets is voor hem, en dat daarom iemand, die goed gekleed is, geen Socialist kan zijn. Integendeel, elk moeteen goede omgeving hebben. Die fout van Marx moet dus verbeterd worden. Het is voor ons onverschillig of het een Rotschild slecht gaat dan een kolenwerker. Het zijn allen menschen. De eenling be duidt niets. Het algemeen belang is de hoofdzaak. Niemand mag leeraren dat het Socialisme voor enkelen is. Dat is nooit het idéé geweest der hoofden van het Soc. Uie idee zetelt in de hoofden van hen die flauw begrijpen, dat zij het beter moeten hebben. Bij den grooten strijd op het gebied van brood, ia het noodig, dat elk weet, wat hij wil. Iemand zeide dezer dagen tot spreekster, dat Nederland eigenlijk een socialistisch land was. En daar is veel van waar. Hier is men er wel toegeneigd. Alleen het woord socialisme klinkt niet aangenaam. Voor de denkenden moet een tijd van nadenken zijn, om te begrijpen, dat er een tijd zal komen, waarin men niet meer spreekt van „ons eigen- dom." Praat eens met een onontwikkeld Socialist over zijn ei gendom. Dan ia hij de eerste, die gereed zal zijn dat te verdedigen, als ge er een vinger naar dnrft nit te steken. En uergelijken lui willen dan nog wel eens anders eigendom in bezit nemen 1 De groote kwestie ia juist, dat alle eigendom weg moet. En dan praat men nog over klein eigendom. De Kathol Kerk zal nu helpen en wat kapitaal verdeelen en zien daardoor aaahang verwerven. Het uitsluiten van hen die niet ten volle het Socialistisch program willen onderteekenen, is dus een domheid. Elk die het nu goed heeft, zal misschien half socialistisch zyn. Iemand die het redelijk heeft zal het toch niet beter kunnen krijgen, de mets-hebbenden zullen het veel beter denrgd"relzittfrtkaP,tali8ten ee» pJ?TÜÜ Terk.eer^ v'ndt spr. het onderling wantrouwen stoken. S kent'het'S g\nt e,erYnd" °°k bestaan, wan wen L ge?0t "lf Jaarvaa; het dus dwaas wantrou- behoorende^het 3w|0ïer tot de b°«g™sie oenoorende, het goed meenen met het volk. zij nu dëCW Tl1""1 dr heeft Juist waarde, omdat J een denzot zeker wet aan. Uil te staan. Maar als jonge partij denkt er baan, die een ander voor ons heeft glad gemaakt. Groote achting moeten wij koesteren voor die baanbrekers. De socia listen "zijn kinderen van onzen tijd, en omdat zij nu ge voelen dat zij verliezen, zoekt men tweedracht. Niemand kan met recht zeggen: ik waarschuw u tegen dezen of dien. En al is cr nn iemand, die erg veVzot is op het lidmaat- schap voor de tweede kamer. Wat hindert dat? Zoolang hij optreedt voor de rechten van het volk, is hij nuttig, jnist omdat hij eerzuchtig is. De vraag is: wat kunnen wij er bij prohteeren. De Grieken zeiden: als iemand te geliefd is onder het volk, dan moet hij voor 10 jaar verbannen worden, want zoo iemand zou gevaar loopen een tiran te worden en dat zou gevaarlijk zijn voor den staat. En het volk heeft de macht, zoo iemand er weer uit te zetten. Voor spionnen moest men vroeger bang zijn. Nu is het daarvoor geen tijd meer, het spionnenstelsel heeft geen invloed meer. Bovendien er kan evengoed een spion onder de arbeiders zitten. Dns wantrouw geen meergegoeden of ontwikkelden. Als die man maar werkt voor het volk. Men moet juist een strijdkracht vormen van denkers. Al die meeloopers geven niets. In tijd van nood loopen die toch weer over. Vertrouw elk d^e dat wil. Marx was ook een volgeling. Vertrouw. Hij die bedriegt, valt van zelf om en hij die, al is het maar één jaar, meewerkt, brengt de volkszaak vooruit. Het is dus laf vau het volk om te wantrouwen. Maar al dat gepreek van „vertrouw ze niet" breugt het volk er op het laatste toe, omdat zij niet meer weten wien zij wel moeten gelooven. En omdat het volk zoo dom. nog is, gaat het dan juist het meest ongeloofwaardige gelooven. Bij het Socialistisch program, is het alleen de vraagtot hoever help je mee? Wat geeft het, al belooft iemand alles en hij doet morgen anders? Een derde gevaar voor de Socialistische partij is de onderlinge persoonlijke standjes. Dat onderling gekibbel benadeelt de groote zaak. Dat telkens elkaar uitkleeden is een der fouten van den laatsten tijd onder de Hollandsche Soc.-Democraten. En de tegenpartij lacht daarbij in haar vuist. De Kath. kerk heeft de gewoonte elke twist in eigen boezem te smoren. Dat is ook verkeerd. Een jonge partij moet dat niet doenmaar personenstrijd is belachelijk. Het is niet de vraag, wie hierin of daarin groot is? Terecht erkende een Soc. Dem. dat het een groot ongeluk is, dat velen meer willen zijn, dan zij kunnen zijn. Wat kan je het hoogste worden? Een groot redenaar of schrijver. Dat is alles. Velen der leiders vinden zich dan teleurge steld en maken dan gekrakeel uit ijdelheid. Men moet het in hoofdzaak met elkaar eens zijn. Er is nog een bezwaar, De Encycliek van den Paus werkt op de Vakvereeuigingen. De Katholieke vak- vereenigingen krijgen dan door het gekibbel bij de Soc.- Dem. ook de halven. De arbeiders moeten zich niet afscheiden Het groot kapitaal en de Soc. Democraten begrijpen elkaar zeer goed. Op het Congres te Brussel werd het Vredepunt bijna een twistpunt. Men kreeg de volgelingen van Liebknecht en die van Domela Nieuwen/ruis. Het bleef wel een oorlog bij woorden, maar het is toch geheel anders uitgeloopen dan de Holl. Socialisten het wilden. Spreker staat buiten de Soc. Dem. en was tegen oorlog. Oorlog is altijd in het nadeel van het volk. Spreek ster kan zich voorstellen dat een oorlog in onbe schaafde landen des noods nog kan dienen tot bevordering der beschaving. Doch in Europa is dat niet het geval. Als Frankrijk en Dnitschland met elkaar vechten en de een een brok land wint van den ander, geeft dat het volk niets. Integendeel. Oorlog breekt de industrie, landbouw en een volk. Oorlog neemt de kern van de bevolking en laat die in stukken hakken. Men kiest de gezondste, de sterkste mannen. Men kan dus niet sterk genoeg zijn tegen oorlog. Een revolutie is nog beter dan oorlog. Maar is er nu iets gekker, dan dat men zich tegen den oorlog verklaart en onderling ruzie maakt Daarom moeten de vakvereeuigingen niet uitsluiten. Een vakvereeniging moet genietbaar zijn voor elk. Niet alleen voor de Socia listen. De vakvereeniging kan staan buiten de Soc. Dem. en als die vakvereeniging dan groot wordt, zal zij van zelf toch den socialistischen weg op gaan, omdat alle standen er in zitten. De eenigste vraag is: hoe zullen wij het be9t strijden tegen het vastnestelen van de Katholieke kerk De strijd moet zijn gebaseerd op ontwikkeling van den geest. Dan volgt de voldoening der lichamelijke nooden van zelf. Het is nu niets nieuws dat een werkman en een kapitalist in dezelfde zaal hun gevoelen zeggen, en tegenwoordig ver dwijnt al de afscheiding van stand. Dat was 25 jaar geleden niet zoo. Dat is te danken aan den partijstrijd. Doch dat stoffelijk voordeel, tot heden bevochten, zou kunnen worden tot nadeel van den geest, en dat mag niet. Kennis staat hooger. Elk die dom is, is toch uitgesloten uit de maatschappij, Al heeft hij nu zijn brood, zou hij het toch weer verliezen. De Soc. Democratie moet thans dien weg op en het onderling gekijf moet worden nagelaten. In Frankrijk hebben de socialisten de laatste twee jaren getwist. Daar tusschen stond het aaarchisme. Dat zal dc Soc. nn voortdrijven. Elke partij heeft een opjager noodig. Het volk moet nooit uitbundig in opstand komen, doch doodeenvoudig elke nieuwe partij welkom heeten. Dat is vast: hoe meer partijen, hoe meer er gedaan wordt. Hoe meer een partij vast hangt aan een idee, hoe vaster zij inslaapt. Het volk moet daarom het nieuwe steeds begroeten. De heer Th. Roep, releveerende dat spreekster zich niet stelt aan de zijde der Soc .—Democratie en toch een pleidooi er voor levert, vraagt of er dan twee soorten van Sociaal- Democratie zijn Spreker had de verslagen gevolgd over het Brusselsch Congres en daarin o. a. gelezen dat Domela. A ieuwenhuis zich verzet heeft tegen de toelating van mej. DruckerSpr. vraagt waarom D. N. zich verzette indien er maar één socialisme is Mejuffrouw Drucker repliceert dat er niet ééne soort maar wel 10 soorten van socialisme zijn. In haar rede toch heeft zij meermalen gezegd: Velen zijn er, die zich Soc- Dem. noemen, doch geen denkbeeld er van hebben. Er zijn zelfs meer dan twee stroomingen. Dat verschil van meening is gelukkig voor het volk. Spr. staat buiten de partij, om dat zij elke partij te partijdig vindt. De eene partij ziet de fouten van de andere. Spreekster is niet partijmensch genoeg om alles goed te keuren wat een partij doet. Spreekster behoort niet tot de soc.-Dem. partij, maar rekent zich zelve meer socialistisch dan die partij zelve. Zij vindt het niet noodig, zich aan een partij te binden. Het is hetzelfde als bij de Katholieke Kerk. Spreekster was zelve katholiek, doch die band deugt niet voor ieder en althans niet voor haar. Honderden werkelijke Sociaal—Democraten erkennen dat zij meer steunen op de menschen die buiten de partij staan. Zij is niet op het congres geweigerd en zij kwam daar ook niet voor de Soc.-Dem. partij. Zij kwam daar voor de f rouwenvereenigingZij vindt het onverstandig dat elke vak vereeniging ook Soc.—Democratisch moet zijn. Er moet een overgangstijdperk gevormd worden. Het Congres in Brussel was niet een Soc. Democratisch Congres. Het was alleen een arbeiderscongres, voor al v*0" onderdrukt was. De strijd tusschen Domela Nieuwenhuis en Forluijn was daar niet op zijn plaats. De vraag was: mag de vrouw tegenwoordig zijn op het CongresEn het antwoord luidde„ja!" Op dat Congres waren ook de Traide- TJnions. Het Soc»

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1891 | | pagina 2