Donderdag 26 Jan. 1905. 49ste Jaargang. No. 4013. TWEEDE BLAD. Plaatselijk Nieuws. Binnenlandsch Nieuws. I Ssl®r Courant. Zaterdagavond, Noordhollandsoh de kinderen, die het onderwijs moeten op nemen. Wil het onderwijs poed zijn, men moet goed opgeleide onderwijzers hebben, de in richting van de school, de inrichting van het gebouw moet goed zijn, wil het onderwijs vruchtdragend zijn, en de kinderen moeten in de sohool onder behoorlijke omstandigheden verkeeren, dan kan het onderwijs zoo goed worden als het aau menschenhanden is ge geven. Wat geeft de nieuwe onderwijswet nu te dien opzichte voor goeds Spr. kent maar Is een neutraal ouderwijzer mogelijk wordt door onze tegenpartij gevraagd. Iemand met eeu paar dingen in die wet, die goed zijn de een vast levensbeginsel zal zijn overtuiging Dat is dan ook de reden, waarom ik, zegt onB volk verdeelt, dat menschen en menschen spr., tegen deze wet ben, en nu zal ik u in elkaar niet verstaan, nog grooter, nog scher- bet tweede deel mijner rede aantoonen, waar- per maken. Katholiek, Jood, Antlrevolution- om ik de openbare, de neutrale school als de nair, zy verstaan elkaar niet. Hun geest is besie beschouw, en waarom deze neutrale j er ven de jeugd af aan op voorbereid, om schooi niet alleen mogelijk is, maar ook is elkaar niet te verstaan. Het zijn secte kinderen de school der toekomst (Daverend applaus). 't W<.a een zegen voor een land, als een PAUZE kind in een ander kind, slechts een kind zag. vVedar het woord verkrijgende, zegt de heer Heeren onderwijzers zullen het zoo diep Gethardbij de openbare, de neutrale school, kunnen voelen, wat Ik bedoel, zegt spr. Reeds behooren neutrale onderwijzers. j kinderen op twee scholen van gelijke denk- rest is kwaad. Het goede is, dat de wet zich bemoeit met de achterlijke kinderen, dat er wat gemak kelijker gerekend wordt met de dagen van het jaar, dat de fiuaatiëele positie van den bijzonderen onderwijzer wordt verbeterd, en dat in schyn diens rechtspositie wordt ver zekerd. De opleiding van den ouderwijzer wordt niet verbeterd door de nieuwe wet. Men heeft nó drie soorten vau opleidingle de één- mansopleidlng, waarbij één man deu oandi daat in alle vakken ouderwijst2e de nor maalscholen, waar mannen, die overdag een zware dagtaak hebben, in de avondaren les geven aan een groep jongelui, en ten 3e de kweeksoholen, het beste wat er is, waar men zich geheel met de opleiding der aanstaande onderwijzers bezighoudt. Al lang is er in onderwijskringen de staf gebroken over de twee eerste manieren van opleiding, en gevraagd om verbeteringook in het afnemen van examens. Juist, zegt Dr. Kuypsr, daar ben ik het meê eens. Ik zal het systeem van de oplei ding in kweekscholen bevorderen. Dat idéé is niet zoo verkeerd, maar hoe geschiedt die bevordering Men heeft tegenwoordig rijkskweekscholen en bij rondere kweekscholen en nu stelt de nieuwe wet aan de laatste de volgende eischen1 directeur, 4 leeraren die den leer- o— 21 Januari, was In het Koffiehuis alhier door de Nutsdepartemcnten Schageu, Kolhorn en Nieuwe Niedorp, de Vrijzinnige Kiesvereni gingen Schagen, Winkel en Kolhorn, de afd. Sohagen van het Ned. Onderwijzers Genoot schap. de afd. Winkel van Volksonderwijs, de Vereeniging D. O. G. te Barsingerhorn en de afd. Sohagen en Omstreken van den Bond van Nederlandsche Onderwijzers, een openbare vergadering uitgeschreven, ter bespreking van het goed recht der openbare school, en de onderwijs-novelle. De heer Ds. Van Klaijve opende deze ver gadering, die door ongeveer 200 belangstellen den was bezocht, met een toepasselijk woord en gaf daarna het woord aan den heer A. H. Gerhard van Amsterdam. Spr. begon met er op te wijzen, dat de taak voor hem dezen avond niet moeilijk zon zijn, omdat hy zooeven van den Voorzitter had gehoord, dat te Schagen en omstreken de openbare neutrale school vele aanhangers telde, dat men hier dus allen bekeerden was, en dat dus spr.'s eenig werk er In zou bestaan, om die reeds bekeerden weer niet af te be- keeren. 't Opmerkelijke in zulke streken is evenwel, dat er zoovelen wonen, die beweren, vol doende met de zaak van het onderwijs op de hoogte te zijn, en die dus geen bewijs hunner belangstellling meer meanen behoeven te geven. Een groot deel vergeet evenwel juist, waarom het gaat. Hetzelfde verschijnsel als na deed zich, zegt spr., ook een 14 dagen geleden in Den Helder voor, ook daar geen groot bezoek, wat de hoogmogende hear Staalman reeds deed zeggen, dat zelfs in Noordholland, dat bolwerk van de Vrijzinnigen, geen waarachtige belangstelling voor de openbare school be stond. Het is nu de tijd niet meet- van redenee ren, of adresseeren, of wét ook, het is alleen noodig, dat de voorstanders van de openbare school met kracht en klem voor hun meening uitkomen. In dezen tijd is er geen kwestie meer van,dat de tegenpartijen eikaar verstaan en be grijpen men moet kloek en krachtig voor zijn overtuiging uitkomen. Al onze argumen ten lapt, om het eens onparlementair te zeggen, de tegenpartij aan haar laars. Dr. Kuyper heeft In de Memorie van Toe lichting gezegd, dat de wet nn het stand punt inneemt, dat het openbaar en bijzonder onderwijs als gelijkwaardig zijn te beschouwen en daarom aan beiden gelijke bijdragen dieneD te worden verzekerd. Dat dit een besliste onwaarheid is, kan den clerioalen niets schelen; dat de Grondwet als 't ware verkracht wordt, nog minder. De clericalen zijn op dit oogenblik de heerschende party en zij znllen den oogst, die voor - hen rijp is, binnenhalen. Jaren en jaren hebben zij er voor geijverd, de openbare school eronder te krijgen en de bijzondere school als regel. Het is duidelijk, dat 't hier geen kwestie is van redeneering, het is een diepgaand beginsel-verschil, daar helpt zelfs niet het scherpst en diepzinnigst betoog. Artikel 142 van de Grondwet geeft aan, dat de regeering hare aanhondende zorg aan het openbaar onderwijs moet wijden, en de onder wijswet van '48 heeft alleen die beteekenis, dat het rijk geen hinderpalen in den weg mag leggen aan diegenen, die niet gediend zijn van het openbaar onderwijs. Het stand punt was toen alleende overheid zorgt voor het openbaar onderwijs en waarborgt vrij heid van onderwijs. In '89 en 1901 werd het principe van snbgidie aan het bijzonder onder wijs aangenomen en nitgewerkt. In 1901 werd dat door Goeman Borgesius gedaan, onder de uitdrukkelijke bepaling: omdat met den leerplicht zwaardere eischen werden ge steld, was het ook billijk, daarbij ook meerdere rechten te geven. Spr. wijst er nog op, hoe er zijn tweeërlei voorstanders van het openbare, neutrale onderwijs Ie. Zij, die geen ander onderwijs dan openbaar onderwijs wenschen en dus zeer noode het principe van bijzonder onderwijs aanvaarden. Die waren ook in '89 tegen elke subsidie, maar hebben zioh erbij neergelegd, opdat dan de schoolstrijd zon eindigen. 2e. Zij, die redeneeren: er zjjn nn eenmaal menschen, die niet van de openbare sohool gediend zijn, en men moet het hun mogelijk maken, dat zij dét onderwijs knnnen krijgen, dat zij voor hunne kinderen wenschen Tot deze laatste groep behoorde spreker. Hij is tegen bijzonder onderwijs, maar wenscht, dat het hnn, die het eischen, gemakkelijk gemaakt wordt. De openbare sohool is naar spr.'s oordeel de meest gewenschte inrichting voor goed volksonderwijs, maar dat geeft nog geen recht, dat wij het anderen, die niet zoo denken, onmogelijk maken, een bijzondere school op te richten. Spr. gaat er nu toe over, om duidelijk te maken, hoe die nentrale school, volgens zijn heilige overtuiging, de ware volkssohool is; hij toont aan het nut van die neutrale school en spreekt als zijn vaste overtuiging uit, dat deze neutrale school het in de toekomst van elke andere school zal winnen. De vraag, die spr. zioh by de onderwijs- novelle van Dr. Kuyper heeft voorgelegd, isj brengt deze verandering ons iets goeds Is hiermeê gemoeid een totale verbetering van ons onderwijs Onderwijs heeft een groot doelde natie goed onderwijzen, opvoeden tot zelfstandige menschen, die den strijd om het bestaan goed kannen voeren. En nu is het plicht, als er Iets nieuws op het gebied van onderwjjs wordt gegeven, dat men vraagtkan het sidie der regeering. gevolg daarvan zijn verhooging van het peil Hoen wag de verhooging, maar met de andere van onderwijs hand ontnam men dien gemeenten dat bedrag Men hebbe dan niet het oog op de openba- van de inkomsten der Rijks re of de bijzondere schoolmen vraagt alleen, belastingen, waarvan een gedeelte niet onder stoeien of banken kunnen steken a's hij door die overtuiging bezield is, zal hij die trachten over te planten op zyn leerlin gen. Is het evenwel een man van karakter, dan zal hij de kinderen niet naar zijn beeld trachten te vervormen. Man krijgt hier dus de keu», te hebben geen overtuiging, óf geen karakter voor een onder wijzer ge8n mooie keus. Door dea heer De.SavorninLohman is beweerd, dat de neutrale school is gesticht onder den invloed der moderne predikanten. Dat ge- zsgde bewijst, dat de heer Lohman, zegt spr., met de geschiedenis der nentrale echool niet op de hoogte is, want dit is een onwaar heid. De geschiedenis leert, dat de Staat zich met het onderwijs heeft bemoeid, maar het meest In dagen van druk, als de staat in gevaar verkeerde; in de 18» eeuw, toen men het rykst was, werd de minste zorg aan het onderwijs besteed. Men beweert steeds, dat de school het kind van de kerk is, maar dat is in Nederland het minst waaraltijd is de school onder den Staat geweest. Mannen als Karei V, Ellips II en Willem de Zwijger, hebben zich vee! aan de school laten gelegen liggen. Maar in de 18e eeaw bemoeide zioh niet de staat maar de kerk met het onderwijs en toen was het formidabel slecht. Verschillende genootschappen, waaronder het verslag van onzon afgevaardigde was aan de beurt de verkiezing van een afge vaardigde en een plaatsvervanger. Gekozen werden, na een paai stemmingen, de heeren Dr. Beeker als afgevaardigde en Ds Koolman als plaatsvervanger. Goedgekeurd werd het voorstel van het Bestuur, om van de aan te vragen subsidie te bestemmen f 60.voor aflossing der geldleening, indertijd aangegaan voor de stichting van een magazijn tot berging van verplegingsmaterieel en de rest der subsidie tot onderhoud en aanschaffing van verplegiugs- middelen. De begrooting voor 1906 werd vastgesteld in ontvangst en uitgaaf op f 862 881. Bij het laatste punt van behandeling wer den eerst twee bestuursvoorstellen aan het oordeel der vergadering onderworpen, met dit gevolg, dat inet bijna algemeene stemmen verlengd werd da aanvrage van 26 exemplaren van hot jaarverslag van „Het Witte Kruis," ter uitreiking aan belangstellende leden, en (met algemeene stemmen) aanvrage om de brochure over de Melk-prijsvraag ter uitrei king aan de leden. Ten slotte werd door den heer Jb. Menle- veld, in het belang der bewoners van da Kreil, gewezen op den stank, dien de bekende vuilnisbelt, gelegen tusschen de Strijkmolens en de Kreil, verspreidt, natunrlyk afhan kelijk vau weer en wind. Vooral in den tijd, dat op die belt veel vischafval wordt gebor gen, is het voor verscheidene bewoners van de Kreil vaak ondoenlijk, in hnnne huizen luchtverversching aan te wenden. Hoewel lingen onderwijs geven en geen hoogere eisch ook de Maatschappij tot Nut van 't Algemeen, dan dat zij de hoofdacte bezitten. Bovendien i hebben zeer veel voor het onderwijs gedaan, moet onderwijs gegeven worden in gymnastiek en handwerken, wat ook door een dier 4 leeraren mag geschieden. Deze eischen zijn veel lager dan nn voor de bestaande rijkskweekscholen, die bovendien nog het groote voordeel hebben van een leer school te bezitten, waar de jeugdige onder wijzers worden geoefend. De wet schrijft voor, dat aan oen leerschool moeten verbonden zijn 8 vaste onderwijzers het is onmogelijk, zegt spr dat een leerschool met maar 3 vaste onderwijzers, ooit een goede leerschool kan zijn. Het tweede euvel is de subsidie, f70 per jaar per wekelyksch lesuur geniet znlk een bijzondere kweekschool aan subsidie, wat met 140 lesuren per week een kapitaal formeert van f 10.000. En voor dat kapitaal slechts de eischen als hierboven is aangegeven. Een hoofdacte moet de learaar hebben, en die kan hy reeds op zyn 20ste jaar bezitten, en dan verder 4 leeraren voor 11 h 12 vakken. Maar het is nog niet genoeg, redeneert de Minister, ik geef nog meer en wel f800 voor eiken afgeleverden onderwijzer. Hierbij wordt das een toestand geschapen, dat hst slagen van een candidaat niet alleen iets beteekent voor deu candidaat zelf, maar ook direct geldelijk voordeel brengt voor den leeraar, die zelf het examen zal afnemen Het gevolg van deze snbsidlëering is, dat er eensklaps 81 kweekscholen in ons vader land zyn, meest allen in Limburg en Brabant, en die ongeveer op de hoogte is met de kaart van ons land, weet, wat dat beteekent. De conclusie, die uit deze mededeelingen over de nieuwe wet te trekken is, is, dat zij in geen enkel opzicht werkelijke verbetering belooft. Daarna gaat spr. na de inrichting van de sohool en de werking ervan. De nieuwe wet belooft aan bijzondere scholen met 25 leerlin gen subsidie, en het gevolg daarvan zal zijn, dat er enorm veel van die kleine schooltjes zullen worden opgericht. Over zoo'n schooltje zal één onderwyzer den staf zwaaien. Voor goed onderwijs behooren er niet te voel kin deren in een klas te zitten, maar vooral moet het onderwijs gegeven knnnen worden aan kinderen, die zooveel mogelyk aan elkaar gelyk zijn. In een school is op z'n minst 6 jaarklasaen met ongeveer 35 of 40 leerlin gen per klas een vereischte, das geen goede inrichting is mogelijk of er znllen ongeveer 200 leerlingen op een school moeten zyn. Het groote voordeel gaat op dia kleine schooltjes verloren, dat men onderwijs zal kannen geven aan gelijk aangelegde kinderen. In tal van dorpen, waar nog zoo'n fanatieke sectehaat bestaat, znllen van die kleine school tjes geboren worden. De openbare sohool, waar men met alle toewijding het onderwijs kan beoefenen, zal en moet door deze premie van regeeringswege, uit elkaar gescheurd worden. Maar dat is nog niet het ergste. Dr. Kuyper durft in zyn memorie van toelichting te beweren, dat, al wat de gemeenten meer geven dan de nieuwe wet eischt, dat dit noodelooze uitgaven zyn. Men gaat niet streven om het beste te bereiken Is, maar men gaat maar dat was van geen duurzamer, invloed. Den grooten steun kreeg ons onderwijs gedu rende de Fransche Revolutie, toen is het onder wijs het meest vooruitgegaan. In 1795, tydens de Bataafsche Republiek, werd een acte van beginsel uitgevaardigd, waarby het de plioht van den staat werd genoemd, dat elk kind onderwijs kreeg. In 1806 kreeg men een definitieve schoolwet. Alle onderwijs was openbaar, maar voor bijzonder onderwijs werd vergunning verleend onder zeer verzwarende omstandigheden, Wat was nu in ons land het geval? Men kon spreken van het protestante Duitschland, en Engeland, het Katholieke Spanje en Frankrijk, en daar waren de scholen ook protestant en katholiek. Ons land was cal vinistisch, maar had een zich zeer sterk uit breidende katholieke bevolking. Men had de school ook gaarne calvinistisch gemaakt, maar dat ging niet. Christelyk onderwijs werd den ouderwijzer geboden, maar varboden het leerstellige onderwijs. De strijd om da school Is niet als tyd ge weest een strijd tnsscheu geloof en ongeloof, maar een strijd tnsschen calvinisten en k&tholiöksö In 1830 wilde Willem I het onderwijs zóó inrichten, dat het andersdenkenden niet kwet ste niet strijdig was met de inzichten van anderen. In 1842 gaf man geestelyken het rscht, op te vragen alle boeken, om te zien of daarin ook iets voorkwam wat kwetsend was voor eenigerlei godsdienst In 1848 werd in de Grondwet vrijheid van onderwys erkend. Tot '67 bleef men bezig, om een goede onderwijswet saam te stellen, steeds leed elke poging schipbreuk, tot eindelijk een wet geboren werd, waarin het artikel, dat den onderwyzer gebood zich te onthouden van het doen en laeren van dingen die in strijd waren met het godsdienstig begrip van anderen en hij prent den kinderen eerbied voor anders denkenden in. Dat laatste was menigeen in die dagen veel te erg. In '57 werd dus de zoogenaamde nentrale school geboren, uit een conflict tnsschen Calvinisten en Katholieken. De Calvinisten hebben er steeds op aange staard, meester te blyven van de Staatsschool en toen dat niet lukte, zijn zij met hnn bijzonder onderwijs begonnen en hebben al hun best gedaan, om de'openbare echool te doen mislukken. Toen ter dagen is het neutrale beginsel geworden een negatief beginsel. Men vroeg niet aan een onderwijzerwat doe je, maar wat doe je niet. In tal van voorbeelden maakt spr duidelyk, hoe dat negatieve Dentrallteits- beginsel tot allerlei bespottelijks aanleiding gaf. Het was de taak der overheid geweest, zich bezig te honden met wat een onderwijzer wèl moest doen. De taak en roeping van een wijze beschouwen elkaar als natuurlyke vijanden hoeveel te sterker wordt dat gevoel van vyandschap aangekweekt, als men scholen krygt hier met Joden, daar met Katholieken, of Calvinisten, enz. Men preekt in de kerken wei over men- schenliefde en verdraagzaamheid, maar als hst kind tot de jaren des onderscheids is gekomen, leert de praktijk hem, dat het in die kringen juist anders is. Men kweekt in die bijzondere scholen zoo'n soort van solidariteitsgevoel en al wat er niet bybehoort, leert men den kinderen als vijand beschouwen. Men leert hen, dat die kinderen van andere scholen iets anders, iets minders zijn De neutrale school houdt de kinderen bij elkaar. Afgescheiden nu van elk ander motief, aoht ik de nentrale school de beste, omdat men in secte-scholen de kinderen hnn denken in bepaalden vorm giet, aan banden legt. De Christenen beweren, christelyke deugden te leeren, en is er wel schooner deugd dan verdraagzaamheid De voorbeelden zyn er te over, dat den jongen menschen die groote deugd niet wordt de spreker zich overtuigd houdt,'dat de bedoelde geleerd op de byzondere schoien. Op de vuilnisbelt zioh op zelfs meer dan den ver- neutrale school mag er misschien wat minder j eischtec afstand van de naestbijzijude wonin- ovor gesproken worden, maar zij wordt beter gen zal bevinden, zon hy toch gaarne de in toepassing gebracht. (Donderend applaus.) bemiddeling van „Het Witte Kruis" inroepen Niemand gaf ^zich opjoor debat,^waarna om in dien toestand verbetering te verkrijgen. ui j Voorz. neemt zich voor, de bewuste zaak onder de aandacht van het Bestaar der Afdeeling te brengen. Daar niets meer ter behandeling werd voorgedragen, sloot de Voorz. de bijeenkomst. Vergadering van de Afdoe- ling NIEUWE NIEDORP van den Bord voor Staatspensionneering, gehouden op Vrydag 20 Januari 1905, in 't lokaal „Prins Maurits" van den heer P. Haringbuizen aldaar. De opkomst was zeer geringslechts een vijftal leden was aanwezig. De Voorzitter, de heer D. Kuilman, opende deze vergadering, waarna de secretaris, de heer P. Haringhuizen Jr., de notulen voor lag, die warden goedgekeurd. Bij de nu volgende rekening en verant woording blijkt de kas een batig saldo te bevatten, groot f 8.801/». de heer Van Kluyve met een opwekkend woord de vergadering sloot. Op Vrijdag 20 Januari verga derde te BARSINGERHORN de Afdeeling van „Het Witte Kruis", ten huize van den heer P. Scheringa. Niettegenstaande de zoo gnnstige weersge steldheid, wsren slechts een elftal leden opgekomenal weinig meer dus dan bij de laatst gehouden bijeenkomst te Kolhorn. De Voorzitter opende te half acht de vergadering en de notalen der laatste bijeen komst werden gelezen, zonder dat daarbij op- of aanmerkingen werden gemaakt. Punt 1 gaf aan verkiezing van een nienw bestuurslid. De heer Van der Meer werd met algemeene stemmen herkozen Punt 2 den In de plaats van den heer Jan Langedijk, was verslag van den Secretaris, die moest aftreden en niet herkiesbaar was, wei d toestand der afdeeling gedurende als bestuurslid gekozen de heer Tj. Koelémeij. het afgeloopen jaar 1904. De spreker, de Da bsgroot.ing voor 't dienstjaar 1905 heer Dr. Beeker, kon niet veel bijzonders wordt opgemaakt en daarna besloten te over dien toestand mededeelendie was zeer trachten, van het Hoofdbestuur alsnog een gunstig te noemen. Van de verplegicgsmidde- Spreker of Spreekster te krygen. len werd veel gebruik gemaakt, -aiiaan er Verder wordt besloten, het voorstel van was 3 malen iets niet terug bezorgd, de Afdeeling Schagen tot wijziging van de Ook hadden in deu zomer de regenbakken j r van „Het Witte Kruis" uitstekend gediend. Het ledental was geklommen tot 206. Waar het te pas kwam.was de meeste welwillendheid van de zijde van ons gemeente-bestuur onder vonden. Na al die verblydende tijdingen bevatte dit verslag evenwel eene beschouwing over eene hoogst belangryka zaak. die een bedsnkelyke zyde vertoont, en wel de zieken verpleging door thans daartoe aangestelde verpleegsters. Het was dan ook naar aanleiding van deze zaak, dat onder de aanwezigen een geanimeerd gesprek volgde en het is zeker niet ondienstig, hierop even uitvoeriger te wijzen. De zaak is deze. Door de klassis Alkmaar der Ned Herv. Kerk zijn enkele verpleegsters aangesteld en over bepaalde wijkan verdeeld. De wijkver pleegster nu, aan wie Sohagen tot standplaats is aangewezen, heeft dienst te doen in de gemeenten. Anna Paulowna, Wieringerwaard, Schagen, Barsingerhorn, Winkel, Nieuwe- en Onde Niedorp Men stelle zioh nu voor, dat die verpleegster gelijktijdig te behandelen heefc eene patiënt' in den Anna Paulowna- poider en eene in de Moerbeek, of op andere j var van elkander verwijderde plaatsen, en men zal begrijpen, dat deze wykverplegiag - over znlke afstanden al zeer ondoelmatig is Ingericht en dat er, vooral bij ongunstige weersgesteldheid, van de verpleegster reuzen krachten worden gevorderd voor de verval ling van hare soms moeilijke taak. Daarbij komt nog, dat hare hulp eigeniyk mag worden verleend alleen In Ned. Her vormde gezinnen, en dat by deze bepaling tal van geziDnen, waarvan de leden tot ver schillende kerkelijke gezindten behooren, zoo als dat juist onder de wijk Schsgen vaak voorkomt, slechts ten deele genot van deze onderwijzer is, de jeugd tot menschen te be- wijkverpleging kannen hebben, kwamen, die zelfstandig den stryd in het Hoewel nog maar bij enkele personen hier leven kannen voeren. Het is de taak van de en in den naasten omtrek de hulp van ver school, het kind zelf te leeren onderzoeken en pieegsters is ingeroepen, is het reeds bij waarnemen. Het kind heeft eigen rechten op zeer velen eene gevestigde overtuiging ge geven wat te i eigen ontwikkeling, maar dank zij de neu- j worden, dat dte verpleging eene weldaad is het onderwijs traliteit van de regeering, werd er in de sohool voor de lijdenden. Welnu met destemeer beperken, men gaat zoo min mogelijk geven. een nadeelige neutraliteit geboren. Maar de rijken, de groote heeren van de Wij onderwijzers, zegt spr.,_zijn in de school, rechterzijde, die beweren dat dergelijke school- om die kleine tjes voldoende zijn, zij zenden er hnn kinde ren niet heen. Die kinderen gaan naar kost scholen, waar zooveel mogelyk onderwijzers, zoo min mogelyk leerlingen zyn. Zij ver geten de groote waarheid, dat alle kindereu recht hebben op ontwikkeling maar als er zijn moeten, die ontwikkeling en onderwys moeten missen, dit niet de kinderen der armen moeten zyndie hebben het 't meest noodig. Het gevolg van deze wet zal zyn, dat de openbare sohool, die steeds vooruitging en die in haar vooruitgang de byzondere school meêvoerde, nn niet meer zoo zal stygen, omdat de grens, die gesteld werd, al reeds verre is overschreden. Deze wet zal het volksonderwys naar beneden trekken. 20 mlllioon geeft men aan het bijzonder onder wijs, zonder dat men er de geringste waarborg voor eischt. De groote gemeenten, die reeds zooveel geld voor hun onderwys uitgaven, keken relk- menschenklndereB te ontwik kelen, de kracht van den goeden paedagoog ligt juist déérln, om van het jeugdige men- echecklnd een mensch te maken, om in dat kind te leggen zooveel goeds en edels als hy vermag. Wat behoeft er dan gevraagd te wor den naar Calvinist, Katholiek, Jood of onge- loovige Elke onderwyzer moet zioh afvragen, welk recht heb ik tegenover dat kind, om die myn idééën in te planten. ELk onderwyzer is een tuinman, die moet zorgen voor een kostbare plant. Die plant moet zelf groeien. En daarom is het voor den onderwijzer de hoogste taak en plicht, te zorgen, dat dia Inoeriyke groei kracht zich ontwikkelt en vergroot, opdat het kind, grooter geworden, tot mensch ont wikkeld, over zyn eigen leveD zelf zal kannen baslissen. Geel dat kind, wat des kinds ie, recht mag men het betrenren, dat de bestaan de wijkverpleging is ingerioht op eene wyze, die hare weldadige werking stelt onder het bereik van slechts enkelen. Wenschelijk, zeer wenschelijk werd het ge acht, dat door eene andere, eene betere or ganisatie van wijkverpleging eene gunstige verandering daarin worde gebracht. Er werd gewezen op de mogelykheid om voor een paar aanliggende gemeenten, als b.v. Bar singerhorn en Winkel, eene verpleegster aan te stellen, die, afgescheiden van kerkelijke gezindte, daar hare hnlp kon verleenen, zoo wel voor wijkverpleging als voor doorloopende verpleging (hier wordt bedoeldverpleging voortdurend, bij dag en naoht, zooals dat in ernstige ziektegevallen wenschelijk of noodig Is), hetgeen door samenwerking van verschil lende oorporaties zou kannen tot stand komen. Wat nu in dit geval te doen door onze maar niet, wat zyn toevallige vader of moeder Afdeeling van „Het Witte Krnis" verlangt. Bij de lichamelyke ontwikkeling geeft men het kind ook geen steenen als voedsel, waarom halzend uit naar een verhoging van sub- moet dat dan by de zedelyke, geesteiyke ont- üie kwam ook, 6 mil- wikkeling. De heer K. Sohoorl betoonde zich een yverlg voorstander van onverwijld handelend optreden in dezen, terwyl de héér Dr. Beeker eene afwachtende honding wenschte aange nomen te zien. Door den Voorz. werd in artt. 1 en 2 der Statuten te ondersteunen. Nadat men nog heeft besloten om te trachten, in Zijdewind (gemeente Oude Niedorp) eene vergadering te beleggen, om propaganda te maken voor de beginselen van den Bond, sluit de Voorz. de vergadering. B y beschikking van de nM i n i s- ter van Waterstaat isde hr. J. Breed te ZIJPE benoemd tot buitengewoon opzichter by de uitvoering der werken voor onderhoud vsn de duinen en zanddijken onder Callantsoog en Petten. Naar men verneemt, is hetaan de justitie na een ijvervolle, onvermoeide in structie mogen gelukken den vader van het doodelyk mishandelde 8-jarig kind in den woonwagen te GINNEKEN (zie vorig no.) tot de bekentenis te brengen, dat hij aan den dood de schuldige is. De ontaarde vader blijft alzoo voorloopig in het Huis van Bewaring bewaard. (D. v. Nbr.) De Koning wereldkampioen op de schaats. Te GRONINGEN zijn de internationale ijs- wedstrijden geëindigd met een overwinning vau den Hollander De Koning, die den wed strijd over 600 M. verloor tegen den Noor Loerd&bl, maar de andere 3 over 6.000, 1.600 en 10 000 M. alle zeer goed won. Hij heeft dns 8 van de 4 wedstrijden ge wonnen en is alzoo wereldkampioen. Te DEVENTER is een kind van 1 jaar, dat in een tafelstoel zat, waarin een test met vuur stond, levend verbrand. Te DEVENTER is gisteren ook nog een ander kind verbrand. De halfjarige Bern Heerings in de Hoogestraat schyut op een stoel te dicht by een kachel te hebben gezeten. Da moeder was afwezig en het wicht alleen thuis. Het schortje van het kind vatte vlam en in een oogwenk stond het in lichte laaie. De kleine bekwam dergelijke ernstige brandwonden, dat alle hoop op behond moest worden opgegeven, toen de moeder thuis kwam en het in eorgwekkenden toestand vond. Na eenlge oogenblikken is het onder hevige pijnen overleden. Kind verbrand. In da Uilen burgerstraat 66 te AMSTER DAM, op de derde verdieping achter, bewooDd door het gezin Brninaveld, was gisterenmid dag het vijfjarig dochtertje, Rosa, een oogen blik door de moeder alleen gelaten. Toen deze in de kamer terugkeerde, vond zj) het kiud, dat te dicht bij het brandend fornuis gespeeld had, in vlammen. De moeder riep om hulp eu trachtte de vlammen te blnsschen, waarbij zij zelve ook brandwonden bekwam. Vóór de inmiddels gealarmeerde brandweer ter plaatse was gekomen, hadden de buren het kind naar buiten gebracht en naar het Israëlietiscn Gasthuis vervoerd. Daar bleek het ernstig8 brandwonden te hebben beko men. Naar wij vernamen is de ongelukkige kleine reeds aan de gevolgen overleden. Samenwerking. Zaterdag 21 Januari j.1. hebben te AM STERDAM de algemeene vergaderingen van den Vryzinnlg-Democratischen Bond en van de Honderden malen znllen de paedagogen nog j uitzicht gesteld, dat evenwel de zaak by het Liberale Unie plaats gehad. Op belde ver- of het gehalte van de beide scholen beter wordt. Byzonder onderwys is op zichzelf niet te veroordeelen, dat is geen argument. De groote Thorbecke heeft eens zelf gezegd een natie, file byzonder onderwijs geniet, behoeft op fiien grond niet ongelukkig te wezen. Indien het onderwij» verbetering zal krygen, waaruit kan dat blyken Een ieder voelt, dat een eerste vereischte voor goed onderwijs is een deugdelyke opleiding van den onderwyzer; 5 vo'gt als 2e voorwaardehoe zal de onderwyzer zijn werk moeten doen en ten fierde: onder welke omstandigheden verkeeren Deze wet sticht onheil gemeenten werd afgedragen Het neutrale onderwijs krygt zoodoende geen cent meer, het byzondere eenlge mtl- lioenen, zonder eenigen waarborg. Het is geen ijl geroep, maar het is werke lijkheid er dreigt eeu groot gevaar. In Llm- bnrg en Brabant mag deze wet het zwaarst worden gevoeld, maar het is een feit dat het heele land den drnk zal gevoelen, ook de meest sterk verschanste vrijzinnige plaatsen. Het openbare onderwijs wordt er door bedorven, het byzondere er niet door verbeterd, het peil van het volksonderwys wordt dus verlaagd. falen en zich vergissen, maar het zal goed directe gaan, als men maar blyft vragen, als je het die I kind leertvorm Ik het zóó tot een zelf denkend mensch. 28 Jaar ben ik onderwijzer, 28 jaar ben ik een nitgesproken socialist, maar nooit heb ik in die 28 jaar de fatale grens overschreden en dat niet uit vrees hiervoor, of d éér voor, maar nit eerbied voor het kind, waarvoor ik stond. het kind besehonwen als een Bestaar in ernstige overweging zou worden genomen. Pant 3 van de agenda wasVersiag der Commissie, benoemd tot het nazien der reke ning van den Penningmeester. Daar geen der Commissieleden aanwezig was. bracht de Voorz. rapport uit. De rekening der Afdee ling over 1904 sluit met een batig saldo van f 12.88®. Onder punt 4 werd door den heer Dr. Beeker iets ten beste gegeven uit het jaar verslag van „Het Witte Kruis," door den Moet men soort privaat bezit, om het naar eigen model te knijpen en te vormen Moet het de grootste heer Van Eldik Thiema op de laatste jaarver begeerte zijn van ouders, om een menschen- gadering, als gewoonlyk, zoo geestig uitge- klnd te verwringen tot een zwak of sterk drukt. Uit dit verslag bleek, dat „Het Witte afgietsel van zichzelf? Kruis" thans bestaat alt 80 &fde8llngen met Dat byzondere onderwys zal het en vel, dat 18000 leden, ln ronde getallen genomen. Na gaderingen zon gestemd worden over een gezamenlyk opgemaakt en vastgesteld pro gram van actie voor de a.s. verkiezing van leden voor de Tweede Kamer. Op de ver gadering van de Liberale Unie werd dat program met algemeene stemmen aangenomen, op de vergadering van den Demooratischen Bond met 48 vóór, 10 tegen en 2 blanco. Al wat dus vrijzinnig-liberaal is, zal bij den a.s. stembusstryd samenwerken. Wij znllen hopen, dat deze samenwerking gunstige resultaten mag brengen. Door den Bisschop van Haar lem is benoemd tot lid van het Parochiaal Armbestuur ta NOORD-ZIJPE de heer C. de Wit Pz.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1905 | | pagina 5