Stl DODL ;d zondag 3 dec. 05. tweede blad. feuilleton. ■i XX 711. 't U riet gemakkelijk, wanneer men reeds langer dan twoe weken - k geloof haast wel drie opgesloten zit met allerlei gekke verbanden on verbindingen over borat en schouder*, om henpen en lendenen wanneer meD link* niet verder kijken kan den ze» huizen en rechts er niet meer dan zeven t8 zien krijgt; wanneer altijd maar weer die zelfde lantaarn voor je neus Staat en diezelfde boom; wanneer steeds diezelfde ezel met straatvull achter zich en diezelfde man om schiller, klokke elf voor ji staat, schoppend tegen 't trottoir, schreeuwend 'n liedje dat geen metsch verstaat; wanneer ja ongeveer twee wekrn lang, en lsrger, niets anders te zien krfgt dan diezelfde neuzen vaa gisteren en eergisteren, diezelfde pletschopperigo heer tjes van aohttien of negentien jaar met een sigaar ia 't hoofd en 'n knuppel of 'n badl- neSjj in d'r kleverige pijpaarde-vingertp.s, dezelfde nuifi;e, giechelende dame'jas, die over de brng zich in alle richtingen van de stad verspreiden ik zegwanneer 't pro gramma zóó beperkt is, dan is 't niet gemak kelijk een „Amsterdamschen Brief" te schrijver- En toch moet 't er een worden Ja, ik zal me daar voor ,,'fl scheut in mgn lenden of 'n steek in mijn zij" 't gevaar op mgc hals halen, om mijn kapitaal aan te sprekenNeen, wie dat dsrk', kent mij riet. Iu dit opzicht sta ik zij 't dan oos pas sedert twee jaar aan de zijde van Paulus, en is ook mijn parool„H ond wat gij hebt, opdat niemand u de kroon ontroove". Misschien bedoelde Pau'us 't wol 'n beetje anders dan In den zin, waarin ik 't nu bezig, maar dat doet er niet toe „ieder ketter heeft zijn letter", en 'n tegen stander, die niet al te sterk ia, versla ik er mtê. Heel het Paulinisch beginsel over 't hoofd ziende, zon 't een prachtige tekst wezen voor 'n predikant, die alleen voor kapitalisten preekte. Maar dan niet tegen den tijd van de winterbedeeling of in 'n beurt, die gevolgd wordt door 'n extra collecte voor de armen. Ofschoon. jurk ter el en theologie hebben veel rnet elkaar gemeen, en ter laatster instantie och hemel neen, niet eens ter laatster zou ik de kat de bel aanbinden en de preek durven houden E: wordt immers van Theodoor Parker verteld, dat hij eens zeven Zondagen achter elkaar over één en denzelfden tektst preekte Ge begrijpt toch wel, dat bij dien telkens van 'n anderen kant bekeek, Eann zou ik er lnst in hebben, de meest verharde duitendieven met dezen tekst murw te beuken en za hun laatsten gepoetgten rijksdaalder met blijdschap te doen c fleren op bet altaar der mildheid en mensch- liavendhzid. Ik zou ze te vuur en te zwaard veroveren, ocgewaarschuwd, overrompelend. Ik zon opzettelijk den vorigen dag niet eten, alleen maar om welsprekend te zijn. Want alleen hij dia da kroon dr3agt, voelt haar zwaarte, en alleen hij die den beker drinkt, weet hoe zijn inhoud smaakt. Een rijk mensch weet niet de bekommernissen van de armoede, en de aima keDt den leugen en het leed niet van den rijke. Die goed wil onderwezen zijo, moet in beide scholen onderwezen wor den. Ii hij dat niet, dan Is hij eenzijdig, incompleet, geborneerd, alles wat onvolko men Is, sooals 'n onvoldragen kind niet in een enkel opzicht, maar in ieder opzicht bij een ander kind ten achter staat. Daarom zon 't een thema kunnen worden voor den kan sel der phllosophie, om na 'n gegeven aantal jsren van conditie te veranderen,en,al naar mats den toestand waarin men verkeert, zich met heerschappij en aanzien te bekleeden öf gering en afhankelijk te worden, 't Klinkt misschien vreemd, maar 't komt mij zeer logisch voor, dit iemand, die zijn hee'.e leven lang in eene klas gszeten heeft b.v. in die van den rijkdom al heel weinig te weten zal zijn gekomen van de wijsheid, die in de andore klassen gedoceerd wordtEr zijn voorbeelden van menschop, die 't deden, en ze zga wereldhervormers geworden. Cakia Monnio [Siddartha, Bnddha], Pranciscus van Atslsi, en later T o1g t oï Want ware wijsheid openbaart zich niet daarin, dat men 't goed heeft en 't nu ook maar goed ziet te houden. Dat is alleen de wijsheid van 't zelfbehoud, de wijsheid van 't dierlijk egoïsme. Ware wijsheid trekt er zloh weinig van aan, hoe de uitwendige om standigheden zijn, maar voelt den honger en de noodzakelijkheid, om met elke omslandig- Roman van PAUL OSKAR HÖCKER, o— 85. Dideljjk vanaf den eersten dag werkte Oliers gemeenschappelijk met zjjn volk in de werkplaats en op de kleine werf. De leertjjd op „de Valkaan," de practische arbeid, dien hg te Amsterdam had moeten beo. tenen, kwamen Olfers hier na geducht te stade. En nog iets was er, dat aan zjjn leiding groote waarde gaf: de eigen schap, die hij in Indië had geleerd, nameljjk om overal dadeljjk met eigen hand in te grijpen, waar gebrek aan hulp was. Oamphoven waarschuwde hem ernstig, hot niet te overdrijven en liever meer hulp te nemen. Olfers was ook door den dokter Log eens nadrukkelijk gewaarschuwd, zich Wat te ontzien, zoodat hij er eindelijk toe besloot, een advertentie in de courant te Plaatsen om nog een gezel. „Hoe voelt ge u anders, Olfers vroeg rechtsgeleerde, toen hij Olfers zoo op ®eu zonnigen morgen in de hemdsmouwen den arbeid op de werf aantrof. „Lichamelijk vrjj wel geestelijk uit- ekand" luidde het antwoord, „Aan groot- swaanziu heb ik nooit geleden. Ik ben oeger ook niet als een dolle veroveraar were.d ingetrokken. Niet met duizender- onmogelyk te vervullen wenachen. Ik heid winste te doen voor dat leven, waarvau maar weinig aan den buitenkant te zien is. Wij mosten alles duld m, ons komen en ons gaan, ons geboren worden en sterven, onze gezondheid en onze ziekte^ouzen onve:d:enden Lf en onverdienden smaadwg zija niet in staat 'n lastermond te snoeren en vermogen er even weinig tegen als tegen hagel en vorst, maar wat wij we! In onze tnuoht hebben, isnlt al die verschillends eiiuatles en omstandigheden ons voordeel ie trekken. Ons rij p-worden staat aan ons. Dit is het essuige wat wjj ve. mogen. En daarom zallen zonneschijn ea schaduw, warmte en Qachtelijke koelte, ter juister tgd ontvangen :n gewaardeerd daa'oui zuileu voor- en "egecspood, verhoogd ea vernederd te worden, weelde en gebrek, den waarlijk wjjze niet anders dan ten zigen kannen zija De veran dering vau uitwendige omrtaudigheden ia voor hsm d3n niet aaders dan een overgang naar 'n andere klasse. Uitgeleerd komea wij nooit. Maar wie ziju heele leven lang in dezelfde klasse blijft zitten, is een stomme ling of wordt door 't Lot over 'c hoofd geke ken, wat misaohien nog 't ergst van alles is. Want als 'c Lot geen notitie van ons neemt, nemen wij het ook niet van onszelven, en „the re is not so bad a sin as solfneglectin g," „daar is gesn grooier zonde dan zalfverwaarloozlcg". Eu wat er met me gebeurt, kan me niet schelen, maar ik moet 't weten. Ik zon liever gesla gen worden met bewustheid, dan gezoend in onbewustheid. Als zegen of vloek mij nadert, wil ik z=> ontvangers met open oogen en een hart dat verstaatopdat ik want dat is voor mijn rijpwording noodzakelijk opdat ik Gods louterenden vloek verkieze boven dm verderfelijken zegen vau den booze. Wast ervaring en ernstige kastij ling leerde mij, dat de korsten, die God ons toesmijt, beter en voedzamer zijn dan 't banket van den Duivel, dat met leugenachtige liefheden en bevallige strijkages ons wordt voorgezet. Ik gebruik hier 't woord „Duivel" onjuist. Ik bedoelde „Satan". De idés Dui vel is niet lief. Een duivel gooit al in de verte met zijn klompen ea blaast dreiging en moord, zoodat ge bijtijds op uw hoede kunt zijn. Maar de idee „Satan" is lieftallig, hij „kieedt zich in da gedaante van een engel dca lichts", bepraat u, overreedt u, vleit u, stelt zich aan als 'a vriend, totdat totdat ziju tijd gekomen is en hij blijkt uw v ij a n d te rijn. Schift daarom dea schijn van het wezen en houd nw hart van dwaling vrg, Als 't mij gast als Koning Hlskié Jezaia XXX VIII zal ik van deze krank haid, die somwijlen was tot stervens toe, weder opstaaa en zallen nog vele jaren aan mgn laven worden toegevoegd. Er hebben verscheidene geleerden aan mijn sponde gezeten, maar er was geen enkele profeet bij. Maar tooh, al ware er een geweest, ik zou hsm geen enkele vraag gedaan hebben Wat ik te vragen heb, vraag ik san mij- zelven. Ik heb geleerd, waarheid te spreken, in de allereerste plaats tot mijzelven. Maar indien ik dan weer opleef, indien ik weer gaan zal den weg, die mij gesteld is, weer doen zal de taak, die mij is aange wezen, dan is 'c mijn p!au Foutief. Zie vorigen brief. Een mensch moet gesn plannen maken dan is 'c mijn plan „Essryj" ta gaan schrijven, h'storiech-ethisch-philoectische e«s;. yz. Ik geloof, dat 'c mensch, als hg maar blijft graven in zichzelven, meer goud en edelge steente vinden zal, dan io de over volle mijnen van het maatschappelijk leven. Want wat we onder de oogen krijgen c aaralt opgedolven, moge waarde hebben als historisch gegeven, tct zedelijke verhef- fi ig 'c allermicst dienstig. Amsterdam is wat ik weet, weet ik u t de kranten op 'c oogccblik ten prooi aan den waan van een deel dar Amsterdamsche onderwijzers, 't Is de kwestie van het gezag, waarmede het hoofd bekleed Ie boven de klasse onder wijzers. Een meer weerzinwekkend gehar rewar heb ik nog niet dikwijls beleefd. Partij kiezen durf ik niet en kan ik ook niet, omdat ik gedurende dozen tijd niet In de mogelijkheid ben de Latgnsiha Spreuk: Audi et alteram partem: Hoor ook de tegenpartij, in toepassing te brengen. Maar wat ons onder de oogen kwam van de hand van Charles Bo'ssevain, den Hoofdredacteur van 't Handelsblad, wat Dr. Van Dieren ons lezen liet in 'n paar hoofd artikelen van „De Telegraaf," is wel in steat onze lymputhle voor die ageerende onder wijzers te verminderen. Ik heb altijd gemeend, dat tact een iatereegrend een niet-te- mlssen deel van het onder wgs was, maar nu kom ik tot de overtuiging, dat er vele onder wijzers zijn, die zelfs niet schijnen te weten dat tact bestaat. Spreekt men zóó, als men met elkaar van inzicht verschilt? Er staat 'n flats In 'n klas en het hoofd zegt den onderwijzer, dat hij dit liever niet ziet. Den volgenden morgen staan er twee fietsen, sn op de vraag van het hoofd: Hoe komen die fietsen hier nn Inidt het antwoord van zijn ondergeschikte: „Die flsts zal van nacht gejongd hebben." Ik ben nooit hoofd van 'n school geweest en ik hoop 't ook nooit te worden, maar indien 't mij boven 'c hoofd hing en mg werd op znlk 'n vraag zoo 'a onbeschoft antwoord gegeven, dan zon ik van B. en W. een bijna plena potentie verlangeu, otn zoo'n schoft op staand,».n voet nlt de school te laten ver wijderen. Moet zoo'n man eet kind opvoeden in maatschappelijke d ugdec, om dan van de Cbristelijka nog niet eers te spreken Be- hooren goede manieren, beleefdheid, eerbied, ingetogenheid, zelfbeheereching, goede voor beelden soms niet daartoe Of zgn er men- echea, d e deuken, dat men, bij 't aanwenden van die dingen, noodzakelijk zijn karakter en zijn individualiteit verliezen moet Tact wil niet zeggen: schipperen tuSBfhen leugen ea waarheid, tusschen karakter tn jabroarea. Tact isIs kin eigenlijk geen juiste verklaring ervan geven, maar ik weet wel wat geen tact is. 't li gééo tact, om tot een moeder te «preken over de afdwalingen van haar kind, eu uw eigen lam-brave jongens te gaan ophemelen. 'c Is géén taot, om een ondergeschikte, dia voor geen cent in de melk te brokkelen beeft, uw invloed, uw zwaarte, uw poids te laten gavoelen. 't Is géén taot, om boven u gesteldea door woord of gedrag te hoonen en te kwetsen, en op oen beleefde vraag een schofterig antwoord ts geven. 'Zie, dat alles is Réén tact. Ik doe in eigen kleinen kring zoo V8al mogelijk, wat ik denk dat mijn plicht is te doeD. Én ik hoop, dat 't ten goede moge gedijen. Ik hoop en geloof veel, waar 'C het goede in den mensch betreft. Domheid, hardhoofdigheld, langzaamheid, ik draag en verdraag ze niet alleen, maar zal met al de lankmoedigheid die ik in mg heb, ze zelfs trachten te gerezen. Ik sou zelfs den mosd nog hebben leugenaars en dievon te bf keeren en er heil van te wachten. Maar met schoften ik bedoel daarmede onbe schofte menschen met die hab ik afge rekend. Praat mij niet van beschaving en gebrek aan opvoeding, dat heeft niets met elkaar te maken. E n schoft kan de halve wereld bereisd en honderd talen geleerd hebben, en is tcch 'n schoft. Eu, wat erger is, hij b 1 ij f t het. Daartegen zijn Resn kruiden gewassen. Drt zija de geestelijk verwor penen, de „geteekonden", voor wie men zich wachten moet. Ea men vindt ze in alle rangen. Een wolgeboren man zal niet schof terig doen, maar ik heb adellijke dames en hoeren hooren spreken tot het personeel en onder elkander op 'n manier, die veel gelijke nis had met het antwoord van dien onder wijzer. Hiarnit blijkt duidelijk, dat welge borenheid hoegenaamd niets mot 't vlaasch of 'n tractement te maken heeft. Maar leder, die mat open oogen loopt, ziet dat ook wel. Door wandel de achterbuurten maar eens, kies n hier en daar maar eens een stede, en me.k op hoe ge tuaschen al dia modder 'n diamant vindt. Ik durf dien onderwijzer en zijn confraters geen beterschsp wonschen, want ik we6t, dat er voor hem en zija slag géóa „beter schap" bestaat. Ih hoor, dat 't er in de stad mooi uit ziet, nn 'c tegen St. Nlcolass loopt, maar ik weet er niets van, en zon er ook niet over kannen schrijven, omdat ik ca weer moet gaan liggen. Och och, wat is 'n mensch Ky.ie eleiscn. had alleen maar mjjn kleine levensboot, met de hoop als zeil, de zee laten indrjjven. Misschien wat te vroeg misschien wel bg te sterken tegenwind." Hg haalde diep adem. „Maar mgn scheepje bleef toch zeewaardig, oude vriend, ook al is het niet direct geschikt meer voor den grooten oceaan." De teleurstelling, die uit deze laatste woorden sprak, deed Camphoven pjjn, maar hg voelde toch, dat Olfers nog genoeg zelf vertrouwen bezat en dezelfde kloeke zeeman was geblevon, trots al de levens- stormen, waaraan hg het hoofd had moeten bieden. Maar niet altjjd was Oifers zoo vol goeden moed, Het verontrustte hem zeer, dat hg geen bericht uit Flensburg kreeg. Was Dodi uit Kiel vertrokken zonder haar bloedverwanten een enkel woord te heb ben gezegd over hunne ontmoeting Ot was het reeds tot een botsing tusschen haar en de MangelsdoiH's gekomen, en zouden ze dus weer dezelfde overredirg hebben gebruikt, als waartegen Min vroeger zoo machteloos wss geweest? In groote haast trachtte hg zjjn jong- gezellenhuishouding voor haar ontvangst gereed te maken. Zjjn huis, dat drie kamers telde, was nog gemeubeld mot het huisraad van zjjn voorganger. De man was reeds oud toen hg stierf, en hg had wel een vrouw gehad, doch geen kinderen. Aan luxj had Oifers zelf ook niet de minste behoefte, dat had het leven over zee hem wel afgeleerd. Maar voor Dodi moest het toch anders. Zgn kazerne achtige slaapkamer werd voor Dodi ia gereedheid gebracht en een paar helder witte gordjjnen en wat voorwerpen, uit H d H Auteursrecht uitdrukkelijk vooi behouden. CXXX In de vorige Penk'as zagen we 't dan weer, hoe gemakkelijk het domme volk zich hier laat warm maken door wat hoens poens, hoe gevaarlijk die domheid wezen kan, en hoe urgent het dus genoemd mag worden, heel veel geld te besteden aan het oaderwgg der Inlanders. Ik heb het reeds vroeger betoogd, en 't kan niet genoeg worden herhaaldo n d e r w ij s, onderwijs en nog ééas o n d e r w g s, fat hebben onze bruine broeders coodig! Ik kreeg dezer dagen een zeer interes santen brief over deze kwestie en wel van een heel gewoon, niet adellijk Javaan nit Semarsng. 't Is met toestemming van den schrijver, dat ik dien brief onder uwe oogen breng, in de hoop, dat dan misschien een of ander Kamerlid naar deze stem uit het brnino volk luisteren zal en der Regeerirg er op zal Afrika meegenomen, en trofeeën, die hem door vrienden en jagers geschonken waren, werden aan den wand gehangen, zoodat hot geheel een vrg vriendoijjk aanzien kreeg. Toen Camphoven hem bezocht, keek deze verwonderd op over het vriendelijk inte rieur. Deze berichtte Olfers, dat de Mangels- doifi's naar Berlijn waren verhuisd, zooals reeds hun plan was geweest vóór den dood van Mia. De woning van den directeur was geheel ontruimd en de jalouzieën waren gesloten, Nu zou Olfers dus niet langer behoeven te wachten, eindelijk zou hg zgn dochtertje kunnen schrijven, dat haar nieuw thuis gereed was om haar te ontvangen. Hg ver heugde zich als een kind over Kerstmis, in verwachting op Dodi's komst. Maar met de laatste post, juist even nadat Cacophoven hem had verlaten, kreeg bjj een brief vau Dr Mangelsdorff, een schrijven waarvan de iuhoul hem als verpletterde. De brief luidde als volgt „Geechte Heer Oaze nicht Ottilie heeft ons, zooals haar plicht was, mededeeling gedaan van de outmoeting met u eu ook van den door u gestelden eisch, tot haar gericht, dat zjj bg u zoo komen wonen. Nadat wij door dezen loop van zsken vroeger dan we haddeu gewild Ottilie een blik moesten laten slaan in het scheidiDgsproces en het oordeel der rechters, nadat zjj ook bekerd gemaakt was met de testamentaire be schikking van haar grootmama, wa6riu staat vermeld, dat zjj he.Br aanepraken cp de erfenis zou verliezen, zoodra zjj weer in gemeenschap trad met u, heeft onze willen wjjzen. Oaze Javaan tchigfc onder meer als volgt Het tegenwoordigs Iniandsohe onderwijs is onvoldoende. Tot dusverre heeft het nog weinig resultaten opgeleverd. De bewering van don Amerikaan Dr. Viotor 8. Clark, dat wij Javanen nog geheel gelijk zijn gebleven aan onze vooronders, wijkt niet veel vsn de waarheid ef. Iedereen kan waarnemen, hoe onbeholpen wij nog zijo. Hat wordt als eene bgronderheid beschouwd, wanneer een inlan der iets kar, wat gewoonlijk slechts Europea nen of Cntneezen vermogen. Wij hebben thans wel meer behoeften dan vroeger, maar ons productie-vermogen ls niet vermeerderd, ja zelfs minder dan b.v. drie eeuwen geleden. Bjj a !e bedrijven zijn wij niet andera dan willooza werktuigen. Het ia daarom noodlg, dat het onderwijs wordt uitgebreid en hervormd, en wel in de eerste plaats voor het legere volk. Overal ia gebleken, dat onderwijs een krachtig middel is tot verhooging van de welvaart eener natie. Op eene bevolklDg van pl.m, 29 mlllioen zielen ziju er thans op Java en Madoera on geveer 40 eerste klasse-, 230 tweede klasae- en 500 subsidie-scholen. Alleen da tweedeklasse- en subsidie scholen kan men beschouwen als voor het gewone volk bestemd te zijn. Wij hebben das ééa school op raim 40000 menschen. Tot de volksscholen zon msn ook nog kannen rekenen do vele dessa-pesantrens, maar daar leert men slechts het lezen van den Q >ran en de eerste plichten als Moslim. Nu is het wel waar, dat alle oefening van den geest, hoe gering ook, beter is dan in het geheel geene, maar aan te bevelen zon het tooh zijn, wanneer er wat meer volks scholen werden opgericht, volksscholen waar het onderwijs beantwoordt aan da eischen van het praktische leven. Vooriooplg zon dat onderwga zich kannen bepalen tot het lezen en schrijven van de landstaal met eigen karakters en de vier hoofdbawerkingen van de rekenkunst. De tweede klasse-scholen zouden kunnen vervallen. Het volksonderwijs is voor de inlanders niet alleen noodig om hen meer geschikt te maken voer den strijd om het bestaan, om hen te leeren dsnkau en zioli behoorlijk rekenschap te geven vsn hun handelingen, msar ook om ze op te voeden voor hoogere ontwikkeling, opdat langzamerhand van die mlilioenen de meest geschikte elementen tot hnn recht zallen komen, ia het belang dus van den intellectueelen vooruitgang van de iniandsohe maatschappij. Bij andere volken is dat ook zoo gegaan. Waarom zonden wjj, Inboorlingen van Nedarlandsch Indië, eene uitzondering op den regel maken Onder onze landgenooten vindt uien jammer genoeg nog tegenstanders van hst vo.kaocderwijs, omdat zij vreezee, dat de kleine man onwillig zal worden voor han denarbeid. Maar als msn nagaat, dat bijna alle Chi- neesche Singkek's kunnen lezen en schrijven en tooh, wat handenarbeid betreft, meer prestceren dan inlandsche koelies, dan blijkt daaruit, hoe ongegrond hnn vrees is. Trou wens, het is een overal erkende waarheid, dat de geschreven taal veel bijdraagt tot verdere geestelijke ontwikkeling- Dat wij Javanen in vele opzichten nog zoo achterlijk zgn, is dus voor een groot deel aan het onvoldoende onderwijs toe te schrijven. Dc volksscholen behoeven elk per jaar niet meer dan i 600 te kosten. De onderwijzers zonden oen salaris van f 15 tct f30 'e maends kannen krijgen. Zij, die de lessen op de eerste klasse-scholen met vmcht hebben gevolgd, zonden tot onder wijzer benoemd kunnen worden. CLk is het niet ncodig, kostbare gebouwen op te richten, want gewone dssshuizen zijn zeer voldoende. Op verschillende plaatsen dieeen verder ambachtsscholen te worden opgericht, waar inlanders moeten wordm opgeleid tot metse laars, timmerlieden, smeden, schrijnwerkers, enz. Alles moet zoo eenvoudig mogelgk zgn, opdat geen fioanciëeie bezwaren het plan in den weg staan. Tegenwoordig kunnen verscheidene, die als gewone koelies in dienst treden op suikerfabrieken, bij spoorwegen, en»zich vormen tot geschikte werklieden en machine- drijver?. Zij hebben das getoond daartoe aanleg ie bezitten- Wanneer ze eenigszins stelmatig onderricht ontvingen, zouden zij, binnen afzienbaren tijd, hoogst waarschijnlijk geheel kannen voldoen aan de behoefte van bekwame smbschtslieden, zoowel bij het Gouvernement, als bij particuliere inrichtingen. De smbKchtsscholeu kunnen zoo ncodig aan Gouvernements-ateliers worden verbonden, terwijl particuliere ondernemingen, die in deze richting werkzaam zgn, subsidies zouden moeten ontvangen. Verder ziju ook scholen voor practischen landbouw urgent. Om geen fiasco te maken, meet de inlacd- nicht Ottilie tot onze levendige genoeg doening besloten, van een terugkeer lot u af te zien. Zij zal u, zoodra zg eenigs- zics tot zichzelf is gekomon, de redenen, die haar tot dit besluit hebben geleid, uitvoerig mcêloelen. Mg heeft zg vóór haar vertrek uit Kiel gemachtigd, u voor- loopig van haar besluit in kennis te stellen. Met volkomen hoogachting, Dr. MANGELSIiORFF, Directeur." Op zgn dochter zelf wss Olfers niet boos. Het was immers zoo mecscbelgk, dat 2g bezweken was voor de argumenten, die hare omgeving zou hebben weten aan te voeren en die zoodoende haar kicderlgk gemoed met angst en vrees hadden vervuld. Maar de haat tegen Mia'e verwanten, die bij het weerzien van zgn kind byna uit zgn hart was verdwenen, leefde nu opnieuw in hem op. Hg* had jarenlang zelf onder de heerschzucht dier menschen geleden bg had ook niet de mach? gehad, om zijn vrcuw onder hun invloed weg te trekken, omdat haar vrees greoter was geweest dan haar liefde voor hem maar in dezen slrjjd, i'd den strgd om zgn kind, zouden zrj bepaald geen over winnaars big ven. flg zou nog dienzeltden nacht raar Barlgn zijn gereisd, als Oamphoven, naar wien bg in zgn eerste opgewondenheid was heengcsceld, hem niet beslist had toegesproken, en hem had voorgehouden, dat bjj volkomen rustig es kalm moest biijven en dat cok zjjn zaken hier zjjn tegenwoordigheid vereischten. Olfers keerde in een bittere stemming scho landbonw nauwkeurig worden bestudeerd, i Bjj het toepassen van verbeteringen dient rekening te werden gehouden met de faotoren, die van invloed zjjn op de thans door de bevolking gevolgde werkwjjze en de midde len, waarover zjj te beschikken heeft. Op de volksscholen leere men gaandeweg de jeugd, dat de tegenwoordige landbouw voor verbetering vatbaar is. Eenvoudige werken over agricultuur moe ten aan de ondsrwjjzers worden verstrekt. Ten behoeve der meer-ontwikkelden moet op eike afdeellngshoofdplaata één eerste klasse iolandsche school komen, met het Hollandsch ais voertaal. Bg da hoogere standen is thans toch het Nederlandsch in trek gekomen. Hoewel in den laatsten tijd ten opzichte daarvan mildere beginselen bg de Regeering hebben baan gebroken, is de gelegenheid tot het acnleeian dier taal nog onvoldoende en wel vanwege de beperkingen bg het toelaten van inlandsche kinderen op de Europeescho scholen. Enkele onderwgsers hebben arUke'ou in de couranten geschreven, cm te betoogen dat het inlandsche element van nadeeligen invloed zou zijn op het Earopeesche onderwgs. De zaak ie, dat vele Earopeesche ouders het na eenmaal niet gaarne zien, dat hunne kinderen samen op school gaan met de onze. Het is daarom wenscheigk, dat voor inlan ders afzonderlijke scholen mat Enropeesch onderwijs worden opgericht. Ook Fiöbelscholen zgn voor oaze inland sche kinderen zeer noodlg. Onze fiuanclëtle zwakte in aanmerking ge nomen, moeten deze van Staatswege worden bekostigd. Op de Kweekscholen voor inlandsche On- durwgzers dient weer onderricht in het Nederlandach te worden gegeven, opdat de onderwijzers die taal later op de 1ste kiasse- sohoien kannen invoeren. Het moet ons streven zijn, om onze kin deren door het Nederlandsen tot ontwikke ling te laten komen. Zonder Europeeache taal is voor hen de beoefening der weten schappen onmogelijk. Menschen, die krachtig medewerken tot verspreiding van de Neder- landsohe taal onder de inlanders, dienen ge waardeerd te worden, zooals b. v. de heer Hnmmelgens, gepensionneerd onderwijzers te Poarworedjo, die sedert jaren heeft gearbeid om de Nederlandsche tual ingang te doen vinden. Dat de meeste inlandsche ambtenaren in de Residentie Kedoe het Hollandsch machtig zgu, is voor een groot deel aan hem te dan ken. Hij heeft dea eersten stoot gegeven tot de beoefening van die taal, terwijl hij nog steeds voortgaat met ze aan inlandsche kin deren te onderwgzen. Zoo iemand verdient daarvoor asne onderscheiding te krijgen. Hij toch heeft daadwerkelijk bggedrrgen tot du ontwikkeling en beschsving van den Javaan. Voor den aanzien'gken Inlander is het dringend noodzakelijk zich te vormen ncar de tegenwoordige tijdsomstandigheden. Daarom is er ook behoefte aan een School voor Mid delbaar Onderwgs met de vskken Nider- landsch, wis-, n-atuur- en scheikunde, waren kennis, nstuurlgke historie, mechanica, cosmographie, boekhouden, handelstekenen, aardrijkskunde, hand- en lgnteeksnen on Eogelsoh. Het loeran van meer dan tweo vreemde talen is overbodig Met Hoilandsoh en Eogelsch zon men kunnen volstaan, daar deze talon het meest In Nederlandrch-Iadië en aangren zende landen woiden gesproken. Als men dan deze school mat goed secties doorlocpen had, zou men zich verder voor verschillende betrekkingen kannen bekwamen. Langzamerhand inoet er dan naar gestreefd worden cm aileen personen, die het eind examen van deze school aflagden, op te leiden tot Ialandsch ambtenaar. Ook voor de Lindbcuw- en Dokterdjawa- scholen zonden de leerlingen van dezeender- wijslnrichting moeten worden betrokken. De aldns gevormde geneeskundigen zonden van veel beter gehalte zija dan de tegen woordige, vooral wanneer het onderwijs op genoemde geneeskundige school werd ver beterd en het peil daarvan werd opgevoerd tot nagenoeg dezelfde hoogte als van de Hoogeschoien in hef buitenland. Bg de Inspectie van het Inlandsen On derwijs moeten personen worden aangesteld, die daar: oz de noodfga bekwaamheid ea ervaring bezitten en werkeigk overtuigde vooistatders zga van de geestelijke ontwik keling der Inlanders. "Behalve de Inspecteurs, dienen er School opzieners te zijn, op elke 100 volksscholen ééa en wel te kiezen nit de hoofdondsrwg- zers van de 1ste klasse Inlandsche scholen (tractement vau f150 tot f260.) De kosten van het Ialandsch onderwijs zonden alsdan bedragen huiswaarts. Toen bg het kamertje binnen trad, dat hij voor Dodi had bestemd, kou hg zichzelf niet meester blgven, Hg was sis gebroken, hg voelde zich zoo ellendig, zoo ontmoedigd als nog timmer in zgn gatsche leven. Een ontmoeting op denzelfden avond bracht evenwel een gcheele verandering iu zgn gemoedsstemming. Het w s een blauwoogige, blonde, kern gezonde jongeling van ongeveer achttien j&ar, die zich als gezel voor zgu kleine scheepstimmerwerf op de geplaatste adver tentie aanmeldde. De jonge msn had juist zgn leerlingtijd geëindigd op een zeer groote werf, Zju getuigschrift was zeer goed. Een neg grootere aanbeveling echter dan dit pspierl jo, was voor Oliers, den man van de practgk' dn persoonigke indruk. Hetgeen de jon geling over zichzelf vertelde, interesseerde Oltera levendig. Hg was een wees, had vropger do zeevaartschool bezocht, was dan echter, omdat hem de middelen tot stu- deeren plotseling ontbraken, uit die om geving losgerukt. Zgn plan was, om later als vrg williger bjj de marine in dienst te treden. „En waarom verlaat je nu je be trekking?" vroeg Oifers. „Onze werkmeester moer.de, dat men cp een kleine werf 's avonds vrg zou kunnen krggen. Bij ons was het bjjna eiken dug overwerken." „Wil ja dan soms 's avonds gaan dansen De jonge man schudde het hoofd. „Vour een ix-.men lecren." „Voor weik rximon?" „Ik wil als één-jarige gaan dienen. Met Let

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1905 | | pagina 5