een BAASKNECHT,
een eerste Boereitalit,
knijp van ScMnen.
een Bakkersknecht
Grasmaaimachines.
rijwielen
DE ELSE1IEE - EDITIE
koolplanten.
ei pair
Nieuwe
tlooimaeliines.
pijp HL™.,
kaasbak
Naa machines
J. BUISMAN,
knippen van Schapen.
Onovertroffen.
KLAZ1NA,
Tweede Kamer.
ADVERTENTIEN.
CORNELIS,
K. Roggeveen en
NI. Roggeveen-Los.
M'HAGKM, 16 Mei 1908
dochter van
CORNELIS WATERTOR
en ANNA WATERTOR-Koster
Tracy, Iowa, Noord-Amerika, Mei'08.
Getrouwd:
Jb. DE VRIES
en
Pa. KOORN,
die, mede namens wederzgdsche Familie,
hunuen hartelijken dank betui
gen voor de vele blijken van belangstel
ling, bij hun huwelijk ondervonden.
Schagen, 14 Mei 1908.
Aatje Brugman,
Uit aller naam,
Winkel, 13 Mei 1908.
V Heden overleed onze geliefde
Dochter en Zuster
in den ouderdom vaD 20 jaar.
Gr. IJpolder R. KAAN Dzn.
G. KAAN-Kobter.
Padang D. KAAN Rzn.
Gr. IJpolder REIJ ER KAAN Rzn.
Groote IJpolder, 14 Mei 1908.
Den 19 Mei a.s. hopen onze ge-
liefde Ouders, Behuwd- en Groot- D
ouders
T. J Dekker
A. Bakker
hunne 25-jarige Echtvereeniging te
herdenken.
Hunne dankbare Kinderen,
Behuwd- en Kleinkinderen.
Amsterdam,
Edam, Mei 1908.
Sohagen,
Receptie van 12—2 uur.
Op Woensdag den 20sten Mei
a s. hopen onzs geliefde Ouders
Jan Hermans
Grietje Rotgans,
hunne 25-jarige Echtverbintenis
te herdenken
Dat zij nog lang gespaard
mogen blijven is de weDEch hunner
Dankbare Kinderen
P Zondag 24 Mei a.s. hopen onze
geliefde Ouders, Behuwd- en Groot
ouders
D. D. Lont Sr.
M. Lont-Poppen
hunne 40 jarige Echtvereeniging te
herdenken.
rC Hunne dankbare Kinderen, dj
s Behuwd- en Kleinkinderen, g
Hipp. op Wieringen, Mei 1908 jj
Voor de vele blijken van belang
stelling, bij gelegenheid van ons 26-
jarig Huwelijksfeest ondervonden, be
tuigen ondergeteekenden, mede namens
hunne Kinderen, hunnen h a r t e 1 ij-
ken dank.
T. VËTHMAN
en Jicht genoote
Wieringerwaard, (Kreil), Mei 1908.
Verloren:
Gevraagd;
goed knnnende melken, om terstond of
later in dienst te treden.
Zich aan te melden onder letter C,
Bureau dezer Conrant.
Wegens dienstplicht van den tegen
woordige terstond gevraagd:
loon f4.50 per week, bij P. RAAP,
Schagerwaard.
De ondergeteekenden bevelen
zich wederom aan voor het
J. en P. MOSB,
15 Snees Roode-, Witte- en Gele
die deze week nog klaar zijn, voor lage
prijzen per 1000 te koop bij A. BOOIJ
te Sint Paneras.
O n d e s 1 u i s.
Wieringen, 14 Mei 1908
Voor de vele bewijzen van belangstel
ling en deelneming, ondervonden tijdens
de ziekte en bij het overigden van onzen
geliefden Zoon, betuigen wg onzen
oprechten dank.
H. WESTERMAN
en Echtgenoote.
Barsingerhorn, Mei 1908.
Hiermede betuigen wij onzen
hartelijken dank aan Vrienden
en Buren voor de vele blijken van
belangstelling bij onze 40-jarige Echt
vereeniging ondervonden
p. bestbvaar
en Echtgenoote.
Oudesluis, Mei 1908
tuseohen Schagen en Lagedijk. Terug te
bezorgen aan het Bureau 8chager Courant.
Terstond gevraagd:
of gevorderd Leerling,
niet beneden 16 jaar.
Br. Ir. Hn'ppostkantoor Burgerbrng.
Ondergeteekende beveelt zich
*4 wederom beleefd aan voor het
J. GROOTES,
ivvv, 1UVV,
is direct beschikbaar tegen le Hypotheek,
bg D.D.P. WESTENBERG te Haring
huizen.
ZWADKEERDERS, zijwaarts.
HOOIHARKEN, een akker in de
lengte op een rij harken, bij mijzelf in
gebrnik.
Door overprodnetie Schndders en Har
ken is de prijs laag genoteerd.
T. RAMPEN,
DEERING's nieuwe
Prijs ƒ120.
T. RAMPEN,
gewonnen in de Sohager Verloting.
Te bevragen Bnrean Polderbode, Anna
Paulowna.
te koop of te huur gevraagd.
Inhoud pi.m. 3000 |L. en in goeden staat
zijnde. Aanbiedingen worden inge
wacht bg J. v. d. OORD, Moerbeek,
gem. Oude Niedorp.
koopt met nergens goed-
kooper dan bij -
te Oude Niedorp.
Een
voor Iedereen
ingenaaid in 10 dln.. f 3.75
geb. in 5 dln. in linnen 5.50
geb- in 5 dln. in leer - 7.50
Verkrjjgbaar bg
TRAPMAN Co.
XedrrUutdMhe Tuinbouw raad een paar dagen als noodhulp kan gebruiken. Ze kan
In eene constitueerende vergadering, gehouden in het wel niet veel, maar.
gebouw voor „Kunsten en Wetenschappen" te Utrecht,
werd Donderdag besloten tot het oprichten van een
Nedeilandsch< n Tuinbonwraad".
Reeds 48 vereenigingen hadden toezegging tot toetre
ding gedaan, hiervan waren 45 door afgevaardigden
vertegenwoordigd, samen ruim l'OOO leden lellende.
Door den tjjdelijkon Voorzitter, den heer H J. Lovink,
werd eene inleiding gehouden over een vraag, waarom
samenwerken op tuinbouwgebied noodzakelijk is.
De keurige en gloedvolle uiteenzetting van deze vraag
werd met do meeste aandacht gevolgd en een algemeen
applaus toonde de volle instemming daarmede aan.
De door eene voorloopige commissie ontworpen sta
tuten, werden met zeer kleine wijzigingen en enkele
toevoegingen algemeen goedgekeutd.
Hierna werd benoemd een voorloopig Centraal bestuur
van 18 personen, welke vertegenwoordigen de zes tuin-
bouwvakken, groenteteelt, zaadteelt, ooftteelt, boomteelt,
bloementeelt en bloembollenteelt. Bij 't ontwikkelen
van den „Tulnbouwraad" kunnen hieruit zich groepen
vormen.
Bij stemming werd Den Haag als zetel van den Ne-
derlandschen Tuinbouwraad gekozen.
Op voorstel van den heer E. H. Krelage werd de heer
H. J- Lovink als tijdelijk voorzitter bij acclamatie be
noemd.
Zoo ook werd bjj acclamatie tot tijdelijk Secretaris
aangewezen de heer R. P. Bonthuis.
Hiermede was de vestiging van den „Nederlandschen
Tuinbouwraad" verzekerd, waarop door den voorzitter
werd voorgesteld, als voorloopige werkzaamheden, de
Nu, daar heeft mevrouw uit den aard der zaak ook
geen zin in en de sollicitante besluit met een kwartje
te vragen voor eten Om van haar af te komen, schenkt
mevrouw haar ten slotte een kleinigheid en als de
quasi-sollicitante zich heeft weggespoed, zou mevrouw,
zoo ze haar nakeek, kunnen zien, hoe de vrouw de
krant in de hand neemt om na te kijken welk adres
nu hei dichtst in de buurt is om er hetzelfde spelletje
te beginnen. (N. v. N.)
I.anged{jk.
De gemeentebesturen van Alkmaar, Broek opLangen-
djjk en Zuid-Scharwoude, die te zamen deelnemen in
het waarborgfonds van f 10 000 voor het personenvervoer
op de Broekerlijn, hebben zich tot de H. S. M. gericht
met het verzoek verschillende verbeteringen te willen
aanbrengen, als: het stichten van een wachtlokaal te
Broek op Langendyk; betere rijtuigen 2e en 3e klas, het
aanbrengen van een bord aan het station te Alkmaar,
waarop de richting duidelijk is aangegeven, het inlas-
schen van een schooltrein enz. Voorzeker zou de in
williging van deze verzoeken door den Langedyk op
hoogen prijs worden gesteld.
Groot onverstand
Blijkens een aan de „Leeuw. Ct." toegezonden notitie
boekje heeft de heer H. Jansma te Leeuwarden, met
zjjn twee dochters den 13 Mei j.l. de 11 Friesche steden
per rijwiel bezocht. Zij vertrokken 's morgens 3 uur
uit Leeuwarden en kwamen des avonds 11.25 aldaar
terug.
Volgens den cyclometer hadden zij 209 5 K.M. afge-
tuinbouw-ongevalienverzekering ter hand te nemen en 'e?(L Door den regen werden zij 2 uur te Franeker
de aandacht te schenken aan eene tentoonstelling welke opgehouden
in 1909 in Berlijn zal worden gehouden, waarmede de
vergadering ten volle instemde.
Met woorden van dank aan de vergadering en de
beste wenschen voor den „Nederlandschen Tuinbouw
raad" sloot hierop de voorzitter de vergadering.
Het Centraal bestuur van den „Nederlandschen Tuin-
bouwbond" hield hierop nog een bijeenkomst waarop
Dat is een „Kraftprobe". zegt het blad dan. We wen
schen van harte, dat ze geen navolging hebbe. En ook
dat de heer Jansma noch zijn beide doohters een hart
kwaal krijgen. Ontkomen zy daaraan, dan is het waar
lijk hun verdienste niet.
doe is het mogelijk I
Te Enschedé is hedenmorgen in een onbewaakt oogen-
werd besloten een voorstel aan de leden te zenden tot blik het éénjarig kindje van den heer Te. P., aannemer
ontbinding van den bond, waarvan wordt vertrouwd dat aldaar, dat op een bovenverdieping in zijn wiegje lag
alle leden mede zullen instemmen. voor een open raam, uit de wieg en het raam gevallen.
Kermisvreugde en kermisleed. Het kwam zoodanig op zijn hoofdje neer, dat het in
Stralend van vreugde loopt Henny, die te Groningen hopelooz.n toestand werd orgenomen.
woont, naast zijn moeder, met een mooien rooden lucht- Tuinbouw,
ballon aan een touwtje, nu hij eindelijk hot voorwerp Op aanvrage is bij den Rtjkstuinbouwleeraar te Alk
van zijn verlangen, waar hij al een paar dagen om heeft maar, den heer J. G. Hazeloop, gratis verkrijgbaar het
loopen te dwingen, te pakken heeft. Hij is vol bewon- door dezen uitgebracht verslag van de Rjjkstuinbouw-
dering voor den prachtigen bol, dien hij vieren laat en proefvelden in Noord Holland over 1907. In dit verslag
weer inhaalt tusschen de dichte drommen op het ker- worden mededeelingen gedaan over verschillende he
in i-terrein en laat hem ballanceeren naast en tegen de mestingsproeven by groenten, bij de zaadteelt en bij
hoofden der voorbijgangers. bloembollen; over bestrijdingsproeven, cultuurproeven
Plotseling, als Henny zijn dansenden metgezel laat en interprovinciale proeven,
caramboleeren tegen het gezicht van een man, die ver
schrikt achteruit springt, barst het balletje met een he-
vigen knal uit elkaar, een vlam vliegt op, en met ver
schroeide jas en haren staat de man vloekend den
kleinen jongen aan te gluipen. Henny, doodelijk ver
schrikt, kruipt grienend over die plotselinge spoorlooze
verdwijning van zijn vreugde achter moeder's rokken.
Menschen komen aangesneld, politie verschijnthet geval
wordt druk besproken, en uitgemaakt, dat de man
eigenlijk de schuld heeft. Hij heeft den ballon in brand
gestoken met zjjn sigaar. Dus moest hij den hui
lenden jongen maar een dubbeltje geven.
Dat moest er ook nog bij komen, verschroeid en ook
nog betalen. Hy schuift langzamerhand den kring uit.
Henny wordt tevreden gesteld met de mededeeling, dat
moeder morgen een ballon weer zal koopen.
(Pr. Gr. Ct.)
De besprekingen over de Visscherijwet zijn ten einde
gebracht Nu er kan niet worden beweerd, dat er niet
genoeg tijd en moeite aan is besteed. De zaak is wel
van alle kanten bekeken.
De hengel en de kuil waren de hoofdpunten van
het vischdebat en omtrent de kuil is de uitspraak der
kamer geweest, dat de schuld van de kuil aan den
achteruitgang der visschersbevolking niet voldoende be
wezen was door haar aanklagers, dat haar verbanning
uit de vischwateren daarom niet gerechtvaardigd zijn
zou, en dat dan ook niet vast stond, of van die ver
banning de gewenschte verbetering het gevolg zou zijn.
Algemeen was men van oordeel dat de noodlijdende
visschersbevolking aan de Zuiderzee moest worden
geholpen, er waren maatregelen tot verbetering ervan
noodig.
Het visschen met éen hengel blijft geoorloofd, dank
zij den heer Schaper, en nu is op de eindstemming
dit zaakje gezond.
Nieuwe vorm van bedelarij.
Een nieuwe vorm van bedelarij wordt te Amsterdam
in toepassing gebracht. Menige hulsvrouw moet het in
deze dagen stellen zonder dienstpersoneel. De vraag
naar dienstboden is grooter dan het aanbod en zoo zyn
vele huismoeders al blyde wanneer zjj haar pogen met
aanvankelijk succes bekroond zien en er iemand by
haar aanbelt, die vluchtig gezien, geacht wordt naar de
dienstbode-betrekking te willen solliciteeien. De stem
ming tegenover zoo'n sollicitante is doorgaans nogal
vriendelijk.
Daarvan blykbaar bewust zijnde, volgt een vrouw in
de laatste dagen de volgende tactiek. Vry schamel in
de kleeren gestoken, belt zy bij.de adressen, waar een
dienstbode noodig is aan, presenteert zich, maar doet
dat zoo onhandig, dat de huisvrouw al onmiddellijk
besluit het liever zonder dienstbode te stellen dan met den Staat te geraken door toepassing van art. 26 der
zoo een. Dan begint de vrouw te jammeren en te bij de Wet van 22 Juli 1890 („Stbl." no. 131) be- w m uc Uiu„cuuere
kermen, vertelt, dat ze zoo arm is en in geen drie krachtigde overeenkomsten, gaat over tot de orde van exploitatie namelijk de reductie op de vrachttarieven,
dagen warm eten heeft gehad en of mevrouw haar dan den dag." 6 a, '.TTi ~ma?w a
Daarna volgde de motie-Bos over de Staatsexploitatie
van Spoorwegen. Deze motie is niet gister of vandaag
ingediend, maar heeft 23 December jl. den leeftijd van
5 jaar bereikt.
De motie was voorgesteld dooi- de heeren Bos, Treuh,
Van den Bergh (Helder), Van Deventer, Drucker, Kete
laar, Limburg, Marchant, Nolting en Smidt, luidende:
„De Kamer, van oordeel dat zoo spoedig mogelijk be-
hooren te worden voorbereid de maatregelen, vereischt
om tot exploitatie van spoorwegen rechtstreeks dooi
den Staat te geraken door
Op den eersten dag voerden het woord de heeren
Bos en Treub, beide groote voorstanders van Staats
exploitatie.
De heer Bos, van oordeel zijnde, dat ons spoor
wegwezen uit z n jas gegroeid is, d. w. z. dat de over
eenkomsten, die er op betrekking hebben, niet bere
kend zijn op den omvang, dien onze spoorwegen hebben
verkregen, oetoogde, dat het pubhek net voordeel heeft
ondervonden van de meer de r e 'con c e n t ra t ie,
die in den laatstan tijd toegepast is, al is er z. L dan
ook bezwaar aan veroonden, dat men die concentratie
heeft toegepast met behoud van het stelsel van (be
perkte; concurrentie, üm de bezwaren, aan dit stelsel
voor het pubhek verbonden, te doen uitkomen, gaf de
spreker een overzicht van de historie, waaruit hij wilde
Uoen blijken, dat die bezwaren b.v. dan bijzonder duide
lijk aan het licht treden, wanneer, zooals in 1897 door
den aankoop van Staatswege van het Nederlandsche
deel van de Grand Central Beige, welker exploitatie
aan de S.S. werd toevertrouwd, het evenwicht tusschen
de beide groote maatschappijen wordt verstoord en
allerlei ongewenschte toestanden ontstaan, waarbij het
niet gaat om een zekere vracht, maar enkel om de
zekerneid, dat de concurrenten erg hun best doen om
elkaar voordeelen af te vangen. In verband hiermede
herinnerde spr. er aan, dat de heer De Waal Malefijt,
desüjds (1898; in de Kamer, blijkbaar sprekende namens
de a.-r. parUj, zich verklaard heeft voor Staatsexploi
tatie, welke ook dóór De Standaard in 1898, ja zélfs
ook nog in 1900, aanbevolen werd.
Een groot oeconomisch bezwaar van het concurren-
tiestelsei is de omstandigheid, dat het, in plaats van
ailerwege de exploitatiekosten zoo gering mogehjk te
doen zijn, veelal het vermorsen van groote kapitalen
bevordert, terwijl het o. m. bewerkt, dat met verdeeling
van het wagenmateriaal niet gevraagd wordt naar de
oeconomische eischen, maar meer gerekend wordt met
de belangen van punten, waar verzending met de twee
lijnen mogelijk is. Gaederentariefverlagiiig is nimmer
te danken aan concurrentie onderling, maar wel aan
concurrentie met het buitenland, terwijl ook bij Staats
exploitatie, b.v. op Java, indien noodig, verlaging plaats
vindt Trouwens, in ons eigen land laten de maatschap
pijen hoe langer hoe meer het concurrentiestelsel varen,
om te komen tot overeenstemming en samenwerking.
Bovendien staat het ook niet zóó, dat men tusschen
een vrij bedrijf en Staatsexploitatie moet kiezen, daar
het bedrijf der maatschappijen op allerlei wijze gere
glementeerd en van regeeringswege beïnvloed wordt,
en eigenlijk niets anders is dan het exploiteeren van
contracten, die nimmer zóó kunnen gemaakt worden,
dat ze op alle toestanden, zooals die zich kunnen ont
wikkelen, passen. Bii het doen nu van de keuze tus
schen een dergelijk bedrijf en Staatsexploitatie, liet de
heer Bos zich leiden door de overweging, dat, blijkens
de steeds toenemende nationalisatie van spoorwegen in
het buitenland, men ook daar de overtuiging is toe
gedaan, dat de exploitatie door den, Staat in eigen hand
zal moeten genomen worden, als men de spoorwegen
zoo ruim mogelijk de oeconomische belangen van het
land wil laten bevorderen. Dat geldt zelfs voor Duitsch-
land, waar Bismarck's spoorweg-politiek niet door mili
taire overwegingen werd beheerscht, maar veel meer
door de oeconomische belangen der bevolking.
Dat de Staat niet commercieel zou kunnen exploi
teeren, bestreed spr. met verwijzing naar Duitschland
en België. Voor bureaucratie vreesde hij, bij practi-
sche decentralisatie, nog minder bij Staatsexploitatie
dan bij de bestendiging van den toestand van thans
met twee groote maatschappijen, terwijl er geen reden
is aan te nemen, dat de invloed van het parlement
zich drukkend zal doen gevoelen, meer dan thans,
waar nu toch ook reeds sedert lang inmenging van
het parlement in allerlei zaken der maatschappijen plaats
grijpt. Daarentegen is er veel voordeel, veel verbeten
ring te verwachten van Staatsexploitatie, waar thans,
omdat den maatschappijen steeds het zwaard van Da-
mocles boven ht* hoofd hangt, geen verbeteringen wor
den aangebracht, die aanvankelijk opofferingen eischen
en eerst later vermeerdering van opbrengsten beloven.
Ook is zijns inziens, in geval van gevaar, de mogelijk
heid van snelle mobilisatie bij het voortduren van
particuliere exploitatie niet voldoende verzekerd. Dit
is echter slechts bijzaak, want hoofdzaak is en blijft
het oeconomisch belang, het algemeen belang
der volkswelvaart, dat Staatsexploitatie vereischen zou,
zelfs dan als zij eventueel desnoods duurder
mocht zijn.
De heer Treub sloot zich geheel bij deze rede
aan. Voorop stellende, dat de spoorwegquaestie geheel
buiten de partij-politiek omgaat, begon hij met den
vinger te leggen op een wonde plek in de particuliere
xploitatie, namelijk de reductie op de vrachttarieven,
welke de wet niet onmogelijk maakt, doch die alleen
ten goede komt aan sommige groote ondernemingen,
welke door hun groote hoeveelheid vrachtgoederen als
anderszins die verlaging kunnen bedingen Al laat de
wet die verlaging niet toe, dan kunnen ze toch bij
geheime overeenkomst verleend worden, onder welken
vorm dan ook. En juist die verlaging draagt het karakter
van een bevoordeeling van weinigen boven
velen Zij is, naar sprekers meening, de oorzaak van
de actie, welke de Vereeniging van Nederl. Werkgevers
tegen de Staatsexploitatie voert. Allen, die geen parti
culier belang hebben bij dit reductie-stelsel, beginnen
hoe langer hoe meer te voelen voor de Staatsexploitatie,
waarbij ook wel voor massale verzendingen reductie
zal verleend moeten worden, maar dan met Uitsluiting
van bijzondere bevoorrechting van bepaalde kringen.
Evenals de heer Bos wees ook de heer Treub op
de bezwaren, die aan het concurrentie-stelsel verbonden
zijn, zooals de groote verspilling aan geld, welke het
met zich brengt, alsook op het bezwaar van het niet
volgen van de kortste route, als anderszins. Ook zijns
inziens heeft meerdere concentratie geen afdoend resul
taat, indien niet geheel en al met het concurrentie-stelsel
gebroken wordt.
Uitvoerig betoogde de heer Treub, dat het systeem,
hetwelk bij de Maatschappijen in gebruik is, om,
desnoodig, aflossingen van de eene leening te doen
geschieden uit het kapitaal van eene andere leening,
geheel verkeerd is, dat er met het oog op eventueelé
naasting groot bezwaar aan verbonden is, dat de lee
ningen en de bepalingen omtrent de aflossing ervan
niet zijn onderworpen aan goedkeuring van regeerings
wege, en dat eigenlijk het geheele financieele beleid
bij de maatschappijen niet getuigt van een praktische
en soliede opvatting van wat een richtig commercieel
beheer bij dergelijke ondernemingen vereischt. Naar zijne
meening is er ernstig gevaar voor, dat de Maatschap
pijen in déconfiture zullen geraken, evenals met andere
gelijksoortige maatschappijen geschiedde, indien er geen
verplichting bestaat tot het regelmatig storten in het
vernieuwingsfonds. De afgevaardigde staafde deze zijne
beweringen met een macht van cijfers en feiten, be
trekking hebbende op het finantieel beheer der maat
schappijen.
Na zijne finantieele uiteenzettingen stelde Spr. de
vraag, of wijziging der contracten met de maatschap
pijen mogelijk zijn zou. Voor wat de theorie betreft,
beantwoordde hij die vraag bevestigend, maar de prac-
tische mogelijkheid trok hij zeer in twijfel, wijl het
aangaan, zelfs met slechts één maatschappij, van een
contract, dat al de bezwaren zou ondervangen, niet Wel
mogelijk zijn zou zonder van de maatschappij
een zetbaas te maken, die bij de geheele exploi
tatie zoo goed als geen belang meer zou hebben. Dat
bij staatsexploitatie iedere quaestie met het buitenland
langs diplomatieken weg behandeld moet worden, be
twistte spr., daarbij verwijzende naar België, dat met
zijn staatsexploitatie is aangesloten bij de Duitsche ver
eeniging van spoorwegen. Met de bestrijding van nog
enkele andere bezwaren tegen staatsexploitatie besloot
de heer Treub zijn rede.
Vrijdag richtte de heer Van Deventer tot den
plaatsvervangenden minister van Koloniën de volgende
vragen:
lo. aan welke redenen is het toe te schrijven dat
omtrent de bevindingen van den gouverneur-generaal
van Ned.-Indië bij diens in December 1907 in Atjeh
en Onderhoorigheden ingesteld onderzoek tot dusver
geenerlei mededeeling de Kamer heeft bereikt'?
2o. bestaat er verband tusschen de uitkomsten van
dat onderzoek en de aan den generaal-majoor G. C. E.
van Daalen verleende ontheffing van zijn functie van
civiel en militair gouverneur van Atjeh en Onderhoorig
heden?
Minister Heemskerk antwoordde op de eerste
vraag:
Omtrent de bevindingen van den gouverneur-generaal
van Nederlandsch-Indië bij zijn in December 1907 in
Atjeh en Onderhoorigheden ingesteld onderzoek heeft
de Kamer tot dusver geenerlei meedeeling bereikt, aan
gezien het verslag van den Landvoogd het Departement
van Koloniën eerst den 4esn dezer maand heeft be
reikt. Het nog niet geheel volledige dossier is thans
bij het Departement in behandeling.
Het antwoord op de tweede vraag luidt: Tusschen
de uitkomsten van het onderzoek en de aan den
generaal-majoor G. C. E. van Daalen verleende ont
heffing van zijne functie van civiel en militair gezag
hebber van Atjeh en Onderhoorigheden bestaat dit
verband, dat het onderzoek den gouverneur-generaal
tot de overtuiging heeft gebracht dat de uitoefening
van het civiel bestuur door den generaal-majoor Van
Daalen niet aan zijne inzichten beantwoordde.
—0—
Geboren:
Zoon van
Eenige en algemeene kennisgeving.
Geboren:
Heden overleed na een langdn-
liffde ïr5b?6duldiR 1SdeB» m9n inDi» i®"
liefde Echtgenoote en der Kinderen zorg
dragende Moeder
in den ouderdom van 44 jaar en 5
maanden.
H. BIJHOUWER.
en
t; 4AJ AJ «X—V—1*5 |X1> |A9 IkJ iAJ 4-*
w— f -Wt i—y8 fYl .-yv --V» ■"V-
en
en
*3tU
l!
Oudesluis.
Koegras, Callautsoog.
Koegras, Callautsoog.
Te koop:
en
MULTATÜLI