een BAASKNECHT, een eerste Boereitalit, knijp van ScMnen. een Bakkersknecht Grasmaaimachines. rijwielen DE ELSE1IEE - EDITIE koolplanten. ei pair Nieuwe tlooimaeliines. pijp HL™., kaasbak Naa machines J. BUISMAN, knippen van Schapen. Onovertroffen. KLAZ1NA, Tweede Kamer. ADVERTENTIEN. CORNELIS, K. Roggeveen en NI. Roggeveen-Los. M'HAGKM, 16 Mei 1908 dochter van CORNELIS WATERTOR en ANNA WATERTOR-Koster Tracy, Iowa, Noord-Amerika, Mei'08. Getrouwd: Jb. DE VRIES en Pa. KOORN, die, mede namens wederzgdsche Familie, hunuen hartelijken dank betui gen voor de vele blijken van belangstel ling, bij hun huwelijk ondervonden. Schagen, 14 Mei 1908. Aatje Brugman, Uit aller naam, Winkel, 13 Mei 1908. V Heden overleed onze geliefde Dochter en Zuster in den ouderdom vaD 20 jaar. Gr. IJpolder R. KAAN Dzn. G. KAAN-Kobter. Padang D. KAAN Rzn. Gr. IJpolder REIJ ER KAAN Rzn. Groote IJpolder, 14 Mei 1908. Den 19 Mei a.s. hopen onze ge- liefde Ouders, Behuwd- en Groot- D ouders T. J Dekker A. Bakker hunne 25-jarige Echtvereeniging te herdenken. Hunne dankbare Kinderen, Behuwd- en Kleinkinderen. Amsterdam, Edam, Mei 1908. Sohagen, Receptie van 12—2 uur. Op Woensdag den 20sten Mei a s. hopen onzs geliefde Ouders Jan Hermans Grietje Rotgans, hunne 25-jarige Echtverbintenis te herdenken Dat zij nog lang gespaard mogen blijven is de weDEch hunner Dankbare Kinderen P Zondag 24 Mei a.s. hopen onze geliefde Ouders, Behuwd- en Groot ouders D. D. Lont Sr. M. Lont-Poppen hunne 40 jarige Echtvereeniging te herdenken. rC Hunne dankbare Kinderen, dj s Behuwd- en Kleinkinderen, g Hipp. op Wieringen, Mei 1908 jj Voor de vele blijken van belang stelling, bij gelegenheid van ons 26- jarig Huwelijksfeest ondervonden, be tuigen ondergeteekenden, mede namens hunne Kinderen, hunnen h a r t e 1 ij- ken dank. T. VËTHMAN en Jicht genoote Wieringerwaard, (Kreil), Mei 1908. Verloren: Gevraagd; goed knnnende melken, om terstond of later in dienst te treden. Zich aan te melden onder letter C, Bureau dezer Conrant. Wegens dienstplicht van den tegen woordige terstond gevraagd: loon f4.50 per week, bij P. RAAP, Schagerwaard. De ondergeteekenden bevelen zich wederom aan voor het J. en P. MOSB, 15 Snees Roode-, Witte- en Gele die deze week nog klaar zijn, voor lage prijzen per 1000 te koop bij A. BOOIJ te Sint Paneras. O n d e s 1 u i s. Wieringen, 14 Mei 1908 Voor de vele bewijzen van belangstel ling en deelneming, ondervonden tijdens de ziekte en bij het overigden van onzen geliefden Zoon, betuigen wg onzen oprechten dank. H. WESTERMAN en Echtgenoote. Barsingerhorn, Mei 1908. Hiermede betuigen wij onzen hartelijken dank aan Vrienden en Buren voor de vele blijken van belangstelling bij onze 40-jarige Echt vereeniging ondervonden p. bestbvaar en Echtgenoote. Oudesluis, Mei 1908 tuseohen Schagen en Lagedijk. Terug te bezorgen aan het Bureau 8chager Courant. Terstond gevraagd: of gevorderd Leerling, niet beneden 16 jaar. Br. Ir. Hn'ppostkantoor Burgerbrng. Ondergeteekende beveelt zich *4 wederom beleefd aan voor het J. GROOTES, ivvv, 1UVV, is direct beschikbaar tegen le Hypotheek, bg D.D.P. WESTENBERG te Haring huizen. ZWADKEERDERS, zijwaarts. HOOIHARKEN, een akker in de lengte op een rij harken, bij mijzelf in gebrnik. Door overprodnetie Schndders en Har ken is de prijs laag genoteerd. T. RAMPEN, DEERING's nieuwe Prijs ƒ120. T. RAMPEN, gewonnen in de Sohager Verloting. Te bevragen Bnrean Polderbode, Anna Paulowna. te koop of te huur gevraagd. Inhoud pi.m. 3000 |L. en in goeden staat zijnde. Aanbiedingen worden inge wacht bg J. v. d. OORD, Moerbeek, gem. Oude Niedorp. koopt met nergens goed- kooper dan bij - te Oude Niedorp. Een voor Iedereen ingenaaid in 10 dln.. f 3.75 geb. in 5 dln. in linnen 5.50 geb- in 5 dln. in leer - 7.50 Verkrjjgbaar bg TRAPMAN Co. XedrrUutdMhe Tuinbouw raad een paar dagen als noodhulp kan gebruiken. Ze kan In eene constitueerende vergadering, gehouden in het wel niet veel, maar. gebouw voor „Kunsten en Wetenschappen" te Utrecht, werd Donderdag besloten tot het oprichten van een Nedeilandsch< n Tuinbonwraad". Reeds 48 vereenigingen hadden toezegging tot toetre ding gedaan, hiervan waren 45 door afgevaardigden vertegenwoordigd, samen ruim l'OOO leden lellende. Door den tjjdelijkon Voorzitter, den heer H J. Lovink, werd eene inleiding gehouden over een vraag, waarom samenwerken op tuinbouwgebied noodzakelijk is. De keurige en gloedvolle uiteenzetting van deze vraag werd met do meeste aandacht gevolgd en een algemeen applaus toonde de volle instemming daarmede aan. De door eene voorloopige commissie ontworpen sta tuten, werden met zeer kleine wijzigingen en enkele toevoegingen algemeen goedgekeutd. Hierna werd benoemd een voorloopig Centraal bestuur van 18 personen, welke vertegenwoordigen de zes tuin- bouwvakken, groenteteelt, zaadteelt, ooftteelt, boomteelt, bloementeelt en bloembollenteelt. Bij 't ontwikkelen van den „Tulnbouwraad" kunnen hieruit zich groepen vormen. Bij stemming werd Den Haag als zetel van den Ne- derlandschen Tuinbouwraad gekozen. Op voorstel van den heer E. H. Krelage werd de heer H. J- Lovink als tijdelijk voorzitter bij acclamatie be noemd. Zoo ook werd bjj acclamatie tot tijdelijk Secretaris aangewezen de heer R. P. Bonthuis. Hiermede was de vestiging van den „Nederlandschen Tuinbouwraad" verzekerd, waarop door den voorzitter werd voorgesteld, als voorloopige werkzaamheden, de Nu, daar heeft mevrouw uit den aard der zaak ook geen zin in en de sollicitante besluit met een kwartje te vragen voor eten Om van haar af te komen, schenkt mevrouw haar ten slotte een kleinigheid en als de quasi-sollicitante zich heeft weggespoed, zou mevrouw, zoo ze haar nakeek, kunnen zien, hoe de vrouw de krant in de hand neemt om na te kijken welk adres nu hei dichtst in de buurt is om er hetzelfde spelletje te beginnen. (N. v. N.) I.anged{jk. De gemeentebesturen van Alkmaar, Broek opLangen- djjk en Zuid-Scharwoude, die te zamen deelnemen in het waarborgfonds van f 10 000 voor het personenvervoer op de Broekerlijn, hebben zich tot de H. S. M. gericht met het verzoek verschillende verbeteringen te willen aanbrengen, als: het stichten van een wachtlokaal te Broek op Langendyk; betere rijtuigen 2e en 3e klas, het aanbrengen van een bord aan het station te Alkmaar, waarop de richting duidelijk is aangegeven, het inlas- schen van een schooltrein enz. Voorzeker zou de in williging van deze verzoeken door den Langedyk op hoogen prijs worden gesteld. Groot onverstand Blijkens een aan de „Leeuw. Ct." toegezonden notitie boekje heeft de heer H. Jansma te Leeuwarden, met zjjn twee dochters den 13 Mei j.l. de 11 Friesche steden per rijwiel bezocht. Zij vertrokken 's morgens 3 uur uit Leeuwarden en kwamen des avonds 11.25 aldaar terug. Volgens den cyclometer hadden zij 209 5 K.M. afge- tuinbouw-ongevalienverzekering ter hand te nemen en 'e?(L Door den regen werden zij 2 uur te Franeker de aandacht te schenken aan eene tentoonstelling welke opgehouden in 1909 in Berlijn zal worden gehouden, waarmede de vergadering ten volle instemde. Met woorden van dank aan de vergadering en de beste wenschen voor den „Nederlandschen Tuinbouw raad" sloot hierop de voorzitter de vergadering. Het Centraal bestuur van den „Nederlandschen Tuin- bouwbond" hield hierop nog een bijeenkomst waarop Dat is een „Kraftprobe". zegt het blad dan. We wen schen van harte, dat ze geen navolging hebbe. En ook dat de heer Jansma noch zijn beide doohters een hart kwaal krijgen. Ontkomen zy daaraan, dan is het waar lijk hun verdienste niet. doe is het mogelijk I Te Enschedé is hedenmorgen in een onbewaakt oogen- werd besloten een voorstel aan de leden te zenden tot blik het éénjarig kindje van den heer Te. P., aannemer ontbinding van den bond, waarvan wordt vertrouwd dat aldaar, dat op een bovenverdieping in zijn wiegje lag alle leden mede zullen instemmen. voor een open raam, uit de wieg en het raam gevallen. Kermisvreugde en kermisleed. Het kwam zoodanig op zijn hoofdje neer, dat het in Stralend van vreugde loopt Henny, die te Groningen hopelooz.n toestand werd orgenomen. woont, naast zijn moeder, met een mooien rooden lucht- Tuinbouw, ballon aan een touwtje, nu hij eindelijk hot voorwerp Op aanvrage is bij den Rtjkstuinbouwleeraar te Alk van zijn verlangen, waar hij al een paar dagen om heeft maar, den heer J. G. Hazeloop, gratis verkrijgbaar het loopen te dwingen, te pakken heeft. Hij is vol bewon- door dezen uitgebracht verslag van de Rjjkstuinbouw- dering voor den prachtigen bol, dien hij vieren laat en proefvelden in Noord Holland over 1907. In dit verslag weer inhaalt tusschen de dichte drommen op het ker- worden mededeelingen gedaan over verschillende he in i-terrein en laat hem ballanceeren naast en tegen de mestingsproeven by groenten, bij de zaadteelt en bij hoofden der voorbijgangers. bloembollen; over bestrijdingsproeven, cultuurproeven Plotseling, als Henny zijn dansenden metgezel laat en interprovinciale proeven, caramboleeren tegen het gezicht van een man, die ver schrikt achteruit springt, barst het balletje met een he- vigen knal uit elkaar, een vlam vliegt op, en met ver schroeide jas en haren staat de man vloekend den kleinen jongen aan te gluipen. Henny, doodelijk ver schrikt, kruipt grienend over die plotselinge spoorlooze verdwijning van zijn vreugde achter moeder's rokken. Menschen komen aangesneld, politie verschijnthet geval wordt druk besproken, en uitgemaakt, dat de man eigenlijk de schuld heeft. Hij heeft den ballon in brand gestoken met zjjn sigaar. Dus moest hij den hui lenden jongen maar een dubbeltje geven. Dat moest er ook nog bij komen, verschroeid en ook nog betalen. Hy schuift langzamerhand den kring uit. Henny wordt tevreden gesteld met de mededeeling, dat moeder morgen een ballon weer zal koopen. (Pr. Gr. Ct.) De besprekingen over de Visscherijwet zijn ten einde gebracht Nu er kan niet worden beweerd, dat er niet genoeg tijd en moeite aan is besteed. De zaak is wel van alle kanten bekeken. De hengel en de kuil waren de hoofdpunten van het vischdebat en omtrent de kuil is de uitspraak der kamer geweest, dat de schuld van de kuil aan den achteruitgang der visschersbevolking niet voldoende be wezen was door haar aanklagers, dat haar verbanning uit de vischwateren daarom niet gerechtvaardigd zijn zou, en dat dan ook niet vast stond, of van die ver banning de gewenschte verbetering het gevolg zou zijn. Algemeen was men van oordeel dat de noodlijdende visschersbevolking aan de Zuiderzee moest worden geholpen, er waren maatregelen tot verbetering ervan noodig. Het visschen met éen hengel blijft geoorloofd, dank zij den heer Schaper, en nu is op de eindstemming dit zaakje gezond. Nieuwe vorm van bedelarij. Een nieuwe vorm van bedelarij wordt te Amsterdam in toepassing gebracht. Menige hulsvrouw moet het in deze dagen stellen zonder dienstpersoneel. De vraag naar dienstboden is grooter dan het aanbod en zoo zyn vele huismoeders al blyde wanneer zjj haar pogen met aanvankelijk succes bekroond zien en er iemand by haar aanbelt, die vluchtig gezien, geacht wordt naar de dienstbode-betrekking te willen solliciteeien. De stem ming tegenover zoo'n sollicitante is doorgaans nogal vriendelijk. Daarvan blykbaar bewust zijnde, volgt een vrouw in de laatste dagen de volgende tactiek. Vry schamel in de kleeren gestoken, belt zy bij.de adressen, waar een dienstbode noodig is aan, presenteert zich, maar doet dat zoo onhandig, dat de huisvrouw al onmiddellijk besluit het liever zonder dienstbode te stellen dan met den Staat te geraken door toepassing van art. 26 der zoo een. Dan begint de vrouw te jammeren en te bij de Wet van 22 Juli 1890 („Stbl." no. 131) be- w m uc Uiu„cuuere kermen, vertelt, dat ze zoo arm is en in geen drie krachtigde overeenkomsten, gaat over tot de orde van exploitatie namelijk de reductie op de vrachttarieven, dagen warm eten heeft gehad en of mevrouw haar dan den dag." 6 a, '.TTi ~ma?w a Daarna volgde de motie-Bos over de Staatsexploitatie van Spoorwegen. Deze motie is niet gister of vandaag ingediend, maar heeft 23 December jl. den leeftijd van 5 jaar bereikt. De motie was voorgesteld dooi- de heeren Bos, Treuh, Van den Bergh (Helder), Van Deventer, Drucker, Kete laar, Limburg, Marchant, Nolting en Smidt, luidende: „De Kamer, van oordeel dat zoo spoedig mogelijk be- hooren te worden voorbereid de maatregelen, vereischt om tot exploitatie van spoorwegen rechtstreeks dooi den Staat te geraken door Op den eersten dag voerden het woord de heeren Bos en Treub, beide groote voorstanders van Staats exploitatie. De heer Bos, van oordeel zijnde, dat ons spoor wegwezen uit z n jas gegroeid is, d. w. z. dat de over eenkomsten, die er op betrekking hebben, niet bere kend zijn op den omvang, dien onze spoorwegen hebben verkregen, oetoogde, dat het pubhek net voordeel heeft ondervonden van de meer de r e 'con c e n t ra t ie, die in den laatstan tijd toegepast is, al is er z. L dan ook bezwaar aan veroonden, dat men die concentratie heeft toegepast met behoud van het stelsel van (be perkte; concurrentie, üm de bezwaren, aan dit stelsel voor het pubhek verbonden, te doen uitkomen, gaf de spreker een overzicht van de historie, waaruit hij wilde Uoen blijken, dat die bezwaren b.v. dan bijzonder duide lijk aan het licht treden, wanneer, zooals in 1897 door den aankoop van Staatswege van het Nederlandsche deel van de Grand Central Beige, welker exploitatie aan de S.S. werd toevertrouwd, het evenwicht tusschen de beide groote maatschappijen wordt verstoord en allerlei ongewenschte toestanden ontstaan, waarbij het niet gaat om een zekere vracht, maar enkel om de zekerneid, dat de concurrenten erg hun best doen om elkaar voordeelen af te vangen. In verband hiermede herinnerde spr. er aan, dat de heer De Waal Malefijt, desüjds (1898; in de Kamer, blijkbaar sprekende namens de a.-r. parUj, zich verklaard heeft voor Staatsexploi tatie, welke ook dóór De Standaard in 1898, ja zélfs ook nog in 1900, aanbevolen werd. Een groot oeconomisch bezwaar van het concurren- tiestelsei is de omstandigheid, dat het, in plaats van ailerwege de exploitatiekosten zoo gering mogehjk te doen zijn, veelal het vermorsen van groote kapitalen bevordert, terwijl het o. m. bewerkt, dat met verdeeling van het wagenmateriaal niet gevraagd wordt naar de oeconomische eischen, maar meer gerekend wordt met de belangen van punten, waar verzending met de twee lijnen mogelijk is. Gaederentariefverlagiiig is nimmer te danken aan concurrentie onderling, maar wel aan concurrentie met het buitenland, terwijl ook bij Staats exploitatie, b.v. op Java, indien noodig, verlaging plaats vindt Trouwens, in ons eigen land laten de maatschap pijen hoe langer hoe meer het concurrentiestelsel varen, om te komen tot overeenstemming en samenwerking. Bovendien staat het ook niet zóó, dat men tusschen een vrij bedrijf en Staatsexploitatie moet kiezen, daar het bedrijf der maatschappijen op allerlei wijze gere glementeerd en van regeeringswege beïnvloed wordt, en eigenlijk niets anders is dan het exploiteeren van contracten, die nimmer zóó kunnen gemaakt worden, dat ze op alle toestanden, zooals die zich kunnen ont wikkelen, passen. Bii het doen nu van de keuze tus schen een dergelijk bedrijf en Staatsexploitatie, liet de heer Bos zich leiden door de overweging, dat, blijkens de steeds toenemende nationalisatie van spoorwegen in het buitenland, men ook daar de overtuiging is toe gedaan, dat de exploitatie door den, Staat in eigen hand zal moeten genomen worden, als men de spoorwegen zoo ruim mogelijk de oeconomische belangen van het land wil laten bevorderen. Dat geldt zelfs voor Duitsch- land, waar Bismarck's spoorweg-politiek niet door mili taire overwegingen werd beheerscht, maar veel meer door de oeconomische belangen der bevolking. Dat de Staat niet commercieel zou kunnen exploi teeren, bestreed spr. met verwijzing naar Duitschland en België. Voor bureaucratie vreesde hij, bij practi- sche decentralisatie, nog minder bij Staatsexploitatie dan bij de bestendiging van den toestand van thans met twee groote maatschappijen, terwijl er geen reden is aan te nemen, dat de invloed van het parlement zich drukkend zal doen gevoelen, meer dan thans, waar nu toch ook reeds sedert lang inmenging van het parlement in allerlei zaken der maatschappijen plaats grijpt. Daarentegen is er veel voordeel, veel verbeten ring te verwachten van Staatsexploitatie, waar thans, omdat den maatschappijen steeds het zwaard van Da- mocles boven ht* hoofd hangt, geen verbeteringen wor den aangebracht, die aanvankelijk opofferingen eischen en eerst later vermeerdering van opbrengsten beloven. Ook is zijns inziens, in geval van gevaar, de mogelijk heid van snelle mobilisatie bij het voortduren van particuliere exploitatie niet voldoende verzekerd. Dit is echter slechts bijzaak, want hoofdzaak is en blijft het oeconomisch belang, het algemeen belang der volkswelvaart, dat Staatsexploitatie vereischen zou, zelfs dan als zij eventueel desnoods duurder mocht zijn. De heer Treub sloot zich geheel bij deze rede aan. Voorop stellende, dat de spoorwegquaestie geheel buiten de partij-politiek omgaat, begon hij met den vinger te leggen op een wonde plek in de particuliere xploitatie, namelijk de reductie op de vrachttarieven, welke de wet niet onmogelijk maakt, doch die alleen ten goede komt aan sommige groote ondernemingen, welke door hun groote hoeveelheid vrachtgoederen als anderszins die verlaging kunnen bedingen Al laat de wet die verlaging niet toe, dan kunnen ze toch bij geheime overeenkomst verleend worden, onder welken vorm dan ook. En juist die verlaging draagt het karakter van een bevoordeeling van weinigen boven velen Zij is, naar sprekers meening, de oorzaak van de actie, welke de Vereeniging van Nederl. Werkgevers tegen de Staatsexploitatie voert. Allen, die geen parti culier belang hebben bij dit reductie-stelsel, beginnen hoe langer hoe meer te voelen voor de Staatsexploitatie, waarbij ook wel voor massale verzendingen reductie zal verleend moeten worden, maar dan met Uitsluiting van bijzondere bevoorrechting van bepaalde kringen. Evenals de heer Bos wees ook de heer Treub op de bezwaren, die aan het concurrentie-stelsel verbonden zijn, zooals de groote verspilling aan geld, welke het met zich brengt, alsook op het bezwaar van het niet volgen van de kortste route, als anderszins. Ook zijns inziens heeft meerdere concentratie geen afdoend resul taat, indien niet geheel en al met het concurrentie-stelsel gebroken wordt. Uitvoerig betoogde de heer Treub, dat het systeem, hetwelk bij de Maatschappijen in gebruik is, om, desnoodig, aflossingen van de eene leening te doen geschieden uit het kapitaal van eene andere leening, geheel verkeerd is, dat er met het oog op eventueelé naasting groot bezwaar aan verbonden is, dat de lee ningen en de bepalingen omtrent de aflossing ervan niet zijn onderworpen aan goedkeuring van regeerings wege, en dat eigenlijk het geheele financieele beleid bij de maatschappijen niet getuigt van een praktische en soliede opvatting van wat een richtig commercieel beheer bij dergelijke ondernemingen vereischt. Naar zijne meening is er ernstig gevaar voor, dat de Maatschap pijen in déconfiture zullen geraken, evenals met andere gelijksoortige maatschappijen geschiedde, indien er geen verplichting bestaat tot het regelmatig storten in het vernieuwingsfonds. De afgevaardigde staafde deze zijne beweringen met een macht van cijfers en feiten, be trekking hebbende op het finantieel beheer der maat schappijen. Na zijne finantieele uiteenzettingen stelde Spr. de vraag, of wijziging der contracten met de maatschap pijen mogelijk zijn zou. Voor wat de theorie betreft, beantwoordde hij die vraag bevestigend, maar de prac- tische mogelijkheid trok hij zeer in twijfel, wijl het aangaan, zelfs met slechts één maatschappij, van een contract, dat al de bezwaren zou ondervangen, niet Wel mogelijk zijn zou zonder van de maatschappij een zetbaas te maken, die bij de geheele exploi tatie zoo goed als geen belang meer zou hebben. Dat bij staatsexploitatie iedere quaestie met het buitenland langs diplomatieken weg behandeld moet worden, be twistte spr., daarbij verwijzende naar België, dat met zijn staatsexploitatie is aangesloten bij de Duitsche ver eeniging van spoorwegen. Met de bestrijding van nog enkele andere bezwaren tegen staatsexploitatie besloot de heer Treub zijn rede. Vrijdag richtte de heer Van Deventer tot den plaatsvervangenden minister van Koloniën de volgende vragen: lo. aan welke redenen is het toe te schrijven dat omtrent de bevindingen van den gouverneur-generaal van Ned.-Indië bij diens in December 1907 in Atjeh en Onderhoorigheden ingesteld onderzoek tot dusver geenerlei mededeeling de Kamer heeft bereikt'? 2o. bestaat er verband tusschen de uitkomsten van dat onderzoek en de aan den generaal-majoor G. C. E. van Daalen verleende ontheffing van zijn functie van civiel en militair gouverneur van Atjeh en Onderhoorig heden? Minister Heemskerk antwoordde op de eerste vraag: Omtrent de bevindingen van den gouverneur-generaal van Nederlandsch-Indië bij zijn in December 1907 in Atjeh en Onderhoorigheden ingesteld onderzoek heeft de Kamer tot dusver geenerlei meedeeling bereikt, aan gezien het verslag van den Landvoogd het Departement van Koloniën eerst den 4esn dezer maand heeft be reikt. Het nog niet geheel volledige dossier is thans bij het Departement in behandeling. Het antwoord op de tweede vraag luidt: Tusschen de uitkomsten van het onderzoek en de aan den generaal-majoor G. C. E. van Daalen verleende ont heffing van zijne functie van civiel en militair gezag hebber van Atjeh en Onderhoorigheden bestaat dit verband, dat het onderzoek den gouverneur-generaal tot de overtuiging heeft gebracht dat de uitoefening van het civiel bestuur door den generaal-majoor Van Daalen niet aan zijne inzichten beantwoordde. —0— Geboren: Zoon van Eenige en algemeene kennisgeving. Geboren: Heden overleed na een langdn- liffde ïr5b?6duldiR 1SdeB» m9n inDi» i®" liefde Echtgenoote en der Kinderen zorg dragende Moeder in den ouderdom van 44 jaar en 5 maanden. H. BIJHOUWER. en t; 4AJ AJ «X—V—1*5 |X1> |A9 IkJ iAJ 4-* w— f -Wt i—y8 fYl .-yv --V» ■"V- en en *3tU l! Oudesluis. Koegras, Callautsoog. Koegras, Callautsoog. Te koop: en MULTATÜLI

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1908 | | pagina 3