52e Jaargang. No. 4423
/,a erdag lfi da* 1908
"DÊÏÏDË BLAD.
Gemengd Nieuws.
Uit en voor de pers.
Binnenlacdsch Nieuws.
Genezing door gebed.
Er is te Londen weer een ouderpaar voor den straf
rechter geweest, beschuldigd door nalatigheid den dood
veroorzaakt te hebben van een vierjarig dochtertje,
dat gestorven is aan mazelen en longontsteking. Zij
behoorden tot de secte als Bizondere Menschz-n bekend,
die geen dokter bij een' zieke roepen, maar door voor
bidding en zalving, gelijk in het Nieuwe Testament
staat beschreven, genezing zoeken. Zoo hadden deze
ouders, het echtpaar Ilorsnell uit Plaistow ten N.O.
van Londen, bij hun ziek kind geen dokter gehaald,
en uit dien hoofde stonden zij terecht.
In het verhoor van Maria Worm, echtgenoote van
cën arbeiden geestelijke in de secte der Horsneüs,
toonde rechter Grantham zijn gevatheid en zijn Schrift
kennis, maar de getuige niet minder. Zij vertelde dat
de ouders haar geroepen hadden, en 't haar gewoonte
was in dergelijke gevallen van raad en daad te dienen.
Het kind herstelde van de mazelen en had bronchitis.
Zij zei dat er goed op 't kind moest worden gepast,
en schreef het gebruik van flanel, olie en een ketel
met kokend water voor. Men ziet, wereldsche hulpmid
delen worden niet versmaad. Toen getuige had gezegd,
dat de vader van het kind vroeg dat haar man zou
komen, volgde er dit gesprek met den rechter.
Rechter. Waarvoor?
Getuige. Om het kind te zalven en ervoor te bid
den. Wij gelooven in de prediking van Jacobus V, 14:
Is iemand krank onder u? Dat hij tot zich roepe de
ouderlingen der gemeente, en dat zij over hem bidden,
hem zalvende met olie in den naam des Heeren; 15a.
en het gebed des geloofs zal den zieke behouden, en
de Heere zal hem oprichten.
R. Heeft onze Heiland ooit gezegd, dat gij geen
dokter moet nemen?
G. Ik heb niet gelezen, dat Hij ons ergens zegt,
er een te nemen.
R. Onze Heiland zegt, dat de gezonden den medicijn
meester niet van noode hebben. Daar ligt toch in
opgesloten, dat de zieken hem wel noodig hebben.
G. Zooals ik het begrijp, betreft dat de kranken
van ziel. (Inderdaad zegt Jezus de bekende woorden,
nadat hem verweten is met tollenaren en zondaren aan
te zitten; maar de rechter had kunnen antwoorden,
als hij tijd had gehad tot naslaan en nadenken, dat
Jezus die „kranken van ziel" vergelijkt met kranken
van lichaam, die den medicijnmeester in den eigenlijker
zin van 't woord noodig hebben. Dus kon de rechter
eich met reden op de aangehaalde woorden beroepen.
Misschien echter bedacht hij 't wel, maar wilde hij
niet langer hierover twisten en vervolgde:
R. Ik begrijp niet, waarom gij den apostel boven
den Heiland stelt. Waarom werd uw man geroepen?
Had uw gebed niet evengoed kunnen dienen?
G. Ik bad ook, en God verhoorde mijn gebed.
R. Uw man bad eveneens, maar het redde het kind
niet.
G. Ik vroeg God alleen het kind te zegenen.
R. Dat kunnen wij allen doen.
Horsnell, de vader van 't kind, verdedigde zich voor
de gezworenen met te zeggen, dat hij eerlijk geloof
de dat God voor hem en zijn kinderen genoeg is. Toen
de koning nog prins van Wales was, kreeg hij typhus.
En wat gebeurde er? Het volk werd uitgenoodigd voor
iet herstel van den prins te bidden! En de prins her
stelde. Hij, Horsnell, had voor zijn kind hetzelfde ge-
laan. De laatste woorden die Onze Heiland zijn disci
pelen gaf, was dat zij zieken de handen zouden op
eggen.
Waarop de rechter zei, dat hij zich goed herinner-
le, dat dokters den prins in zijn ziekte met groote
:org hadden behandeld, en de rechter wist niet beter
if de prins was door die zorg genezen. De Bizondere
denschen, vervolgde de rechter, zijn brave en eerlijke
ieden, maar ze schijnen liever hun kinderen te zien
terven, dan hun stokpaardje prijs te geven. Het zijn
nenschen van geringe ontwikkeling, die zekere teksten
an de Schriften bekrompen uitleggen.
Nadat de gezworenen man en vrouw schuldig hadden
evonden, zei de rechter: Gij noemt u zelf Bizondere
lenschen, en dat zijt gij wel. Gij wilt liever men-
chen zien sterven, dan er een dokter bijroepen, die
ïenigmaal hun leven zou redden. Het is ergerlijk, dat
lenschen roemen in hun kopigheid en zonderlingheid.
Het vonnis was: drie maanden gevangenis met zwa
an arbeid voor ieder.
Mijngasontploffing.
BASTIA (Corsica), 13 Jan. In de mijn Almassy heeft
an gasontploffing plaats gehad, waarbij tien menschen
jn gedood. Twee personen worden vermist.
Duidelijk.
Wat zei vader toen je hem onze verloving ver-
1de?
Wel hm Marie hm.
O laat de scheldwoorden maar weg.
Dan heb ik je niets te vertellen.
Kersenstelen.
De vraag is in ons blad gedaan: waarvoor kersen-
elen gebruikt worden? Een lezeres schrijft ons nu
ït volgende:
Gedurende mijn verblijf in Glasgow merkte ik op, dat.
anneer wij kersen hadden gebruikt (die daar nogal
ïur zijn: 6 pence het pond), de dienstboden de stelen
(waarden, deze waschten en daarna in den oven
oogden. Was er onder mijn personeel iemand die
g hoestte, dan werden de gedroogde kersenstelen
eiu gesneden, in een trekpotje gedaan, en getrokken
3 thee; elk uur een kopje. De hoest bedaarde dan
oedig en genas na eenige dagen geheel. Hbl.
Alles door den wijn.
In het zuidoosten van Frankrijk, meer bijzonder in
departementen Aude, Herault en Gard, heerscht
oole ellende ten gevolge van de buitensporig lage
jnprijzen. Tal van grondeigenaars kunnen hun ver-
chtingen niet meer nakomen en zien hun wijngaarder
;en een zesde van de geschatte waarde en minder
g verkoopen, terwijl vele kleine grondbezitters, die
oeger een inkomen van 5 a 6000 francs 's jaars
dden, thans als daglooners werken tegen 3 a 3Vè
ine daags. Vele winkels zijn gesloten.
Radiographie bij pareloesters.
Zoo is er al weer een gelukkig voorbeeld hoe een
(oratorium-uitvinding haar nut uitbreidt tot de parel-
Zooals men zal weten bezit elke oester den aanleg
het tot een pareloester te brengen. Het is waar,
chts weinigen brengen het zoover, doch de kans
jtaat voor ieder. De plaats van de parelformatie
tusschen het dichtste en hardste gedeelte van de
ee schelpen, vlak bij het scharnier. En om te weten
het schelpdier zoo'n schat bevat moet de parelvis-
ter alle gevonden oesters openen, om te weten of
de parel in zit ot nie^- „„j
,Vellt een verlies aan oesters', zou de gourmand
kunnen verzuchten, waaneer. hij verneemt, dat alleen
jaarlijks een millioen oesters geopend, zonder parel
bevonden en ongebruikt wordt weggeworpen.
Het is in 1901 geweest, dat dokter Raphaël Dubois,
hoogleeraar aan de universiteit te Lyon, begonnen is
met zijn radiographische studies op het gebied van
het parelzoeken; met X-stralen behandelde hij de ge
sloten schelpen en wist aldus aan te toonen, zonder
de twee oesterschelpen te openen, of een parel er
zich in bevond, of niet.
Vijf jaar later stelde hij in het „Palais de la' Mer"
op de tentoonstelling te Marseille zijn uitvoerige stu
dies ten toon.
Maar daarna is het een Amerikaan geweest, Joliji
Salomon, die de uitvinding praetiseh heeft toegepast,
door de Tamaris-sur-Mer bij Toulon een inrichting te
openen, waar deze nieuwe industrie in exploitatie wordt
gebracht. Zijn proefterrein is ingericht achter in de
ruime baai, die den naam draagt, „baie des Hollandais".
De bewerking geschiedt ongeveer aldus: zoodra de
oesters door visschers zijn aangebracht worden de
schelpen in rijen van tien bij tien op rekken geplaatst
en op een „trottoir roulant" naar de zaal van radio
graphie gebracht, waar zij voorbij het toestel glijden,
dat de radiographische opname verricht. Zoo worden
er 6000 opnamen per minuut, gemaakt, 360000 per uur.
De blootstelling aan de X-stralen is te kort, dat de
oesters er door beschadigd kunnen worden. Het radio
gram wordt onmiddellijk op gevoelig papier overgebracht
en zoodanig, dat men ,na de ontwikkelijk. dadelijk de
juiste plaats kan aanwijzen, waar de parel in den lie-
parelden oester zit; zijn deze van voldoende grootte
dan worden de schalen onmiddellijk geopend. De kleine
parels worden onaangeroerd gelaten, en weer met
oester, schelp cn al in het water uitgezet, om zich
behoorlijk verder te ontwikkelen.
De doodstraf.
Te Saint-Omer, in het noorden van Frankrijk, is weer
een misdadiger ter dood veroordeeld. Het was een jongt
man van 20 jaar, met name Milon, die reeds tal van
diefstallen had gepleegd. In October pleegde hij inbraak
bij een meneer Annecque, algemeen bekend onder den
bijnaam „Quinze-Capotes", omdat hij tal van oude jas
sen over elkander droeg. Die oude man werd opge
hangen gevonden in zijn woonhuis met verbrijzelden
schedel. De moordenaar had hem op het hoofd gesla
gen met een steen en een bijl, en hem daarna opge
hangen.
Milon wien denkelijk ook wel de guillotine wacht
was een bestedeling van de gemeente Saint-Omer.
Toen het doodvonnis werd uitgesproken, gaf hij geen
enkel blijk van ontroering. Dit is in een half jaar reeds
het zesde doodvonnis in dit departement.
De Matin prijkte gisteren op zijn eerste bladzijde
met een photographie van de vier afgesneden hoofden
te Bethune, omlijst door kolommen zoogenaamd nieuws
over den „gruwelijken dageraad", die voor vier misda
digers de laatste is geweest. Is gruwelijk niet ook
het juiste woord voor het sensatiebedrijf van dit blad?
Ongeluksdagen. i
Bij alle Christenvolken geldt, zoo men weet. Vrij
dag, de sterfdag van Christus, voor ongelukkig. Een
merkwaardig bewijs van het bestaan van dit bijgeloof
is het volgende
Een predikant reisde met een boot en raakte op
't dek in gesprek met een visschersvrouw, die als pas
sagier de reis meemaakte. Zij spraken over de zee, over
den zeeman en over 't gevaar, dat dezen laatste al
tijd bedreigde. De vrouw vertelde, dat hare familie
al drie offer? aan de zee had moeten afstaan. De laat
ste, die verdronken was, was haar jongste broer ge
weest.
Maar, zoo ging ze voort, 't was toen te voorzien,
en ik heb hem te voren gezegd, dat 't niet goed zou
afloopen.
Hoe kondt ge dat Weten? vroeg de predikant.
Wel, antwoordde de vrouw, ze gingen op Vrij
dag onderzeil, dus
Och ja, zei de predikant, zulk 'n meening schijnt
overal te bestaan; en om haar het dwaze ervan te
doen gevoelen, voegde hij er aan toe: Zoo zijn er bij
ons menschen, die niet graag op Donderdag op reis
zouden gaan.
En waarom niet?: vroeg de vrouw, niet zonder
verbazing.
Omdat er 'n ongeluk op zou volgen, antwoordde
de predikant.
Toen schudde de vrouw het hoofd en zei, terwijl
zij smadelijk lachte: Wel wel, hoe is 't toch moge
lijk, dat iemand zoo bijgeloovig kan wezen? Zouden
die menschen niet bedenken, dat ze daar zonden aan
doen?
Huwelijk en wijsheid.
Professor: Kunt u mij ook zeggen waarom Minerva
de godin der wijsheid is?
ExaminandusIk denk, professor, wijl zij de eenige
godin is, die ongetrouwd is gebleven.
Prof.: Hoe brengt ge dat overeen met Salomo, die
duizend vrouwen had en toch voor den wijsten man
van zijn lijd doorging?
Ex.: Dal is 'n heel ander geval, professor, Salomo
was 'n man. E éne vrouw te nemen zou dom zijn
geweest, maar duizend vrouwen te nemen, bewees zijn
wijsheid.
Prof.Maar dan staat 't lieden treurig mei de wijs
heid, want de meeste mannen hebben maar eene
vrouw'.
Ex.Dal staat 't ook, professor.
Prof.: En gij zelf dan?
Ex.: Ja, professor, ik doe mijn best om wijs Ie wor
den, daarom heb ik alvast é6n meisje gevraagd. Dat
is nummer één. Ik dien toch met één te beginnen,
om aan duizend te komen.
Des te beter.
Een geestelijke in 'n dorpskerk stond eens te pree-
ken. Mannen en vrouwen waren afzonderlijk gezeten;
de eenen links, de anderen rechts. Nu was 't een
paar weken geleden gebeurd, dat de predikant midden
in zijn preek was opgehouden, omdat 'n paar vrouwen
elkaar wat te vertellen hadden. De vrouwen bemerkten
't eerst zelf niet, maar toen de predikant ging zitten,
rustig en gemakkelijk, alsof hij voorloopig den tijd had,
toen bemerkten zij het en zwegen beschaamd.
Toen was de predikant weer opgestaan en had zijn
rede voortgezet.
En nu stond hij weer te preeken en weer werd er
gepraat en weer zweeg hij. Het waren nu de mannen,
die hem hinderden en hij beklaagde er zich over. De
vrouw, die 'n paar weken geleden gepraat had, stond
nu op en zei eerbiedig, maar toch met zelfvoldoening:
,,'t Is nu niet aan onzen kant, Eerwaarde'"
Waarop zijn Eerwaarde kalmpjes antwoordde; „Des
te beter, vrouwtje, zooveel te eer zal 't gedaan zijn."
I I i I U I 1 i J._i I_J 'L.Li Ij-li i - I I I
Een oude les.
Als gij gescholden wordt en met de tong gesteken
Als iemands lastermond uw faam stelt als ten roof,
Zoo wacht u lasteren met lasteren te wreken;
Maar schik uw leven zoo, dat niemand hem geloof'!
zici een weinig gekromd, alsof de zware levenslast,
Spreek het eens uit.
Men heeft wel eens gehoord van het plaatsje in
Wales: Danfairpwllgwynzyll. Maar deze aardrijkskun
dige onuitsprekelijkheid is nog niets vergeleken met
het onderwerp, dat op het programma staat van de
jaarvergadering der Chemical Society, die 21 Januari
e.k. te Londen zal gehouden worden. Er zal o. a. ge
sproken worden, let wel gesproken worden, over: dl-
benzylethylpropylisobutyleljlcaatzwaveligzuur.
De verkiezingen.
In de kroniek van „Stemmen voor waarheid en
vrede" spreekt Ds. Bronsveld over de aanstaande ver
kiezingen.
He/ zij mij vergund te wijzen op een omstandig
heid, die mij chkwijis bezig houdt, en waarop ik, m
dil tijdschrift telkens gewezen heb. Ik bedoel het sa
mengaan van géloovige protestanten met de uitramon-
tanen. t Is lang geleden, dal de Ha jus die predikant
Gunning in een vlugschrift de paradox verdedigde„an
ti-modern en daarom anti-roomsch"maar thans heet
het „geloovig-proleslant en daaiom niet anti-roomsch."
Dit is voor ons niet een paradox, maar een ongerijmd
heid.
\v ij hebben 't hier niet over rooinsche christenen,
die ten slotte al hun vertrouwen stellen op Jezus
Christus. Tusschen hen en evangelische christenen kan
een genootschap der heiligen bestaan, ofschoon hei
kathoueke tegenwoordig door de Jezuïeten overal ver
drongen wordt door het specil.ek rooinsche. Maar wij
denken hier niet aan hei privaat verkeer, aan dei,
intiemen omgang lusschen menschen, die God cn den
Heiland in uen grond hunner harten liefhebben.
Wij: handelen nier over het samengaan op de ervt
der polit.e.c met de ultramontaunsehe partij1. Ofschoon
die partij zich godsdienstig noemt, is zq door en door
wereldsch en belust op macht eu gcid. Wij herhalen
hel: er zijn oprecht-vrome menschen, maar zij zijn
het niet, die bij de verkiezingen zich roeren; neen,
dat zijn de geestelijken, dc priesters, de dienaren der
kerk. Zij ze hen hun werktuig (want ds rooinsche kerk
is een werktuig) telkens in neweging, waar er sprake
is van de verovering van macht, iicipsn hen de radi
calen en de sociaaldemocraten zij bedienen zich
van die hulp. Als 'l hun maar geluki tot heerschap
pij tc komen. Op alles en op alien zijn zij bezig be
slag te leggen: op boeren en studenten; op de sahoo.
en op t leger; op liet gebied van de kunst en vai.
de nijyerhe.d
Ds. Bronsveld werkt dit onderwerp nader uit, en
vervolgt dan:
Ieder, die met de toestanden in ons vaderland be
kend is, weet, dat wij hier niet fantazeeren, maar een
beeld der werkelijkheid teekenen.
Zullen de ainirevolutionnaire Kamerleden en hun
christelijk-historis che bondgenoolen in Juni 1909 lier
kozen worden, dan moei de pastoor en kapelaan h
hun district ©en bevel krijgen van den deken, die
zijn bevelen ontvangt vaar den bisschop of aartsbis
schop. Toen in 18/6 het out we rp - K a pp e yne was ii.
gediend, maakte de loenmaLige aartsbisschop van l/i-
reclit A. J. Schaepman bij geheime circulaires vai
14 Juni en 9 Juli 1878 zijn „verlangen" kenbaar, ho.
de geestelijken zich ten aanzien van „het tweede en
derde petitionnement aan de Eerste Kamer en Z.
M. den Koning gedragen moesten. (Wij waren in
de gelegenheid een exemplaar van dat schrijven te
lezen schrijft l)s. Bronsveld in een noot). En 't
spreekt van zelf, dat de bisschoppen ook in 1909 hun
instructies uit zullen deelen
Ten slotte lezen wij het volgende:
Dal, helaas, „gereformeerden' met de roomschen
samengaan uit gemeenschappelijken haat tegen de Ned.
Herv. Kerk, is een droevig feit; maar dat leden onzer
volkskerk zóó verblind zijn, dat zij uit vrees voor
„de liberalen" met roomschen cn gereformeerden sa-
menstemmen, is een schrikkelijk misdrijf. Of men dan
de liberalen stemmen moet? Of men dan moet mee
gaan met mannen, die Christus in 't geheel niet be
lijden
NV,ij: antwoorden, d it in de nu gegeven omstandighe
den het woord „liberaal" een verzamelnaam is ge
worden, die alles behalve scherpe trekken vertoont.
Wij wezen er ook de vorige maand op.
Is de lieer Fock niet „liberaal", en toch vertrouwt
do anLirevolutionnaire minister idenburg hem het be
wind toe over onze Wést-Indische kolonies. Zijn de
heeren Wentholt en Sabron niet „liberaal", en deaiUi-
révolutionnaire minister Heemskerk s.elt deze mannon
aan 't hoofd van vloot en leger. Maar men wil man
nen kiezen, die gelooven aan de „ordinantiën Gods."
Alsof nog ooit iemand heeft kuimen zeggen, wat op
staatkundig gebied die ordinantiën zijn. Daar is geen
christelijke politiek, maar er zijn politici, die eerbied
hebben voor de groote beginselen die liet evangelie
verkondigt, en die de rooinsche kerk bestrijdt. Be
kwame, zelfstandige protestanische mannen verlangen
wij als onze vertegenwoordigers in 't nog altijd pro
testanische Nederland.
Wicringen.
Naai- wij vernemen zal de bioscope-voqrdracht voor
stelling van den heer E. Keijzer van Amsterdam welke
door den slechten overtocht op 3 Jan. j.1. niet kon
doorgaan, thans plaats hebben op Zondag 81 Jan. a.s.,
op de bovenzaal des heeren Koorn.
Hoogwoud.
In het begin van deze week hield het Ziekenfonds
alhier zijne gewone jaarlijksche vergadering ten huize
van den heer O. Schermer.
Tegenwoordig was alleen het bestuur. Door den voor
zitter werd de vergadering geopend, waarna de notu
len der vorige vergadering werden gelezen en goed
gekeurd.
Daarna kwam aan de orde rekening en verantwoor
ding over 1908.
Aan zieken was slechts uitgekeerd f 12, tegenover
f 99 het vorige jaar. De ontvangsten hadden bedragen
f 85.931/2 en de uitgaven f 23.34, zoodat er een voor-
deelig saldo was van f 62.591/2. Van genoemd fonds
stond nog f 430.80 op de Nuisspaarbank, zoodat zij
op 1 Jan. 1909 een bezitting had van f 493.391/2. De
rekening werd in volkomen orde bevonden, waarna j
men overging tot bestuursverkiezing.
De aftredende de heer I'. Mantel, alhier, werd we
der herkozen.
Niets meer aan de orde zijnde, sloot voorzitter de
vergadering.
Afschuwelijk ongeluk aan boord van een mailboot.
Beuter seint uit Londen
De New-Yorksehe correspondent van de Daily Te-
legraph zendt het bericht van een verschrikkelijk on
geluk met doodelijken afloop, den tweeden assisfent-
machinist V. van net Neder!andsche stoomschip Prins
Willem I van den W.-l. Maildienst overkomen.
Toen de boot op het punt was te vertrekken, Dins
dagavond, was V. bezig den oliepot te vullen op de
krukas, toen plotseling in de machinekamer het be
vel „vooruit" weerklonk. De machinist v. d. VI., die
V.'s aanwezigheid niet had bespeurd, zette de machine
in beweging, met het gevolg dat V. letterlijk in stuk
ken werd gescheurd.
Van der VI. is zoo diep verslagen door het ont
zettende ongeluk, dat hij in New-York moest worden
achtergelaten. 1
Bij informatie bij de directie van den Kon. Wesl-
Indisc.hen Maildienst werd aan liet Hbld. medegedeeld,
dat V. vermoedelijk pas oj> reis naar New-Iork te
Curafüo jn dienst was genomen.
De toestand van de.i neer v. d. VI. is geruststel
lend.
Weer wat misselijks.
Een drogist schrijft in liet Weekblad voor Drogisten
Wie heeft niet van den inkt-werper in de verschil
lende steden gehoord? Welnu, Haarlem 'heeft op dit
gebied wat nieuws. De oprechte Haarlemsche stad blijft
Knar opT£.chthoi,d getrouw, piet doojc met inkt te Wer
pen, maar door met „Oprechte Haarlemmer Olie" te
werpen. Dat dit goedje niet alleen vlekken, maar ook
een heerlijk geurtje bezorgt, zal wel een ieder kun
nen nagaan.
L.l. Donderdag en Zaterdag hadden we in onze
zaak slachtoffers van deze nieuwe onhebbelijke lief
hebberij.
Rijksvcorjaarskeuringen van Hengsten.
De Minister van Landbouw heeft goedgevonden te
bepalen, dat de gewone Hijksvoorjaarskeuringen van
ot (dekking bestemde hengsten in 1909 gehouden zul
len w orden
voor Noord-Holland, op 23 Februari le Haarlem.
Nieuwe Nietlorp.
De afdeeling van de Noord-Hollandsche verceni-
ging: ..Het Witte Kruis is toegetreden tot de nfdee-
ing Noord-Holland van den Nederlandschen Bond ter
oestrijding van Tuberculose. Dit geschiedde onder voor-
dtterschap van den heer V>, C. Visser, door wiens
onvermoeide pogingen 't gelukte, eenige dames bereid
e vinden, om mede te werken tot bestrijding der
uberculose. Bereids zijn een drietal dames toegetre
den. van wie twee Woensdag j.1. te Haarlem voor
het eerst den cursus hebben bijgewoond en daarvoor
dch de moeite hebben getroost, een nacht over te
blijven, wat wel als een Bewijs kan dienen- voor hare
oewijding voor deze uitstekende zaak, die dc volksge
zondheid in de loekomst naar we hopen en gelooven
liet weinig zal bevorderen.
I11 dronkenschap.
Woensdagavond is de weduwe De Vri.cs, wonende
Prinsestraat (e Groningen, in dronkenschap van haar
doel op de onder haar staande stoof met vuur ge
zakt. Met vreeselijke brandwonden 13 de vrouw naar
act ziekenhuis overgebracht en daar den volgenden
middag overleden. De brandweer bluschte liet vuur.
Doo,- kwaadwilligheid?
Donderdagavond is de Wesllandsche stoomtram, die
e kwart voor acht uit Den Haag vertrekt, op den
Loosduinschen weg, in de kromming nabij de Fuhren-
aeitstraat, onispoord, vermoedelijk ten gevolge van
kwaadwilligheid of baldadigheid van jongens, die een
groote hoeveelheid zand en stecnen op de rails had-
Jen geworpen.
De macnine en hei daarop volgende personenrijtuig
zijn ontspoord; de machine ligt nabij den waterkant
dwars over den weg, het personenrijtuig, een der
groot model nieuwe wagens, aan den anderen kant.
De machinist was bijtijds van de machine gespron
gen en heeft zich sleelits licht verwond. In het jier-
.onenrijtuig zaten vijf passagiers, van wie er twee
idile verwondingen bekwamen. De conducteur, die op
iet balcon van liet ontspoorde personenrijtuig stond,
werd aan het hoofd verwond door stukken glas en
werd ter plaatse verbonden.
De brandweer, die gealarmeerd was, rukte met twee
slangen wagens aan, doch kon uit den aard der zaak
hier geen diensten verrichten.
De weg is totaaL versperd, zoodat het tramverkeer
den geheeien avond gestremd was.
Pokken te Rotterdam.
I11 de Korte Wagenstraat te Rotterdam heeft zich
Donderdag bij een 28-jarige vrouw een geval van pak
ken geopenbaard. Zij: is onmiddellijk overgebracht naai
de barak aan de Maashaven.
Een gebouw op rollen.
Te Losse werd voor een tiental jaren een houten
gebouw opgericht, dat dienen moest voor hulpkerk tij
dens de vernieuwing van de R. K. kerk. Nadat liet
voor dlit doel meer dan een jaar was gebruikt, werd
het aangewezen als vereenigingslokaal van den R.-K.
Volksbond, waarvoor het tot heden dienst doet. Tfen-
gevolge van een nieuw bouwplan voor een gesticht
der R.-K. gemeente, moest het gebouw nu verzet wor
den en overgebracht naar een terrein, daar 150 M.
van verwijderd. Bovendien moet het met het front
nog hi eene andere richting komen. Dit alles nu wil
men rollende uitvoeren. De maten van het gebouw,
zijn: lengte 36 M., - breedte 13 M. en hoogt© ui den
nok 7 M. Men is nu zoo vei- gevorderd, dat liet van
de fundeering is los gemaakt en de rollen er onder
zijn geschoven, de pannen zijn er alle afgenomen.
Binnen een paar dagen zal men liet gevaarte achteruit
werken, wat men niet takels hoopt le doen.
Geschenk aan de Koningin.
'le Alkmaar is onder presidium van mevrouw Rip-
ping'Bunniek een comité gevormd om H. M. ©en
geschenk aan te bieden. Het comité zal trachten zich
met andere Noord-Hollandsche gemeenten hoven het
IJ te vereenigen.
Werkloosheid.
Ook in i' r.esiand heerscht tegenwoordig groote werk-,
loosheid onder de arbeiders, vooral door den toestand
van 't ijs, want men kan er niet over, noch er door
en er is dus door de arbeiders met de slede niets
te verdiénen. De veldarbeid staat stil. Door de geval
len sneeuw kan er in de bosscheu ook niet gewerkt
worden.
Een volle gevangenis.
De strafgevangenis te Breda is propvol. Geen ka
mertje is meer disponibel. Een Tilburgenaar, E. G. H.
genaamd, moest men terugzenden. Hij werd voodoo-,
pig op vrije voeten gesteld.
Staking van Gemeenteraadsleden?
Alen meldt aan de „L. K.":
Dinsdag 12 dezer waren de leden van den gemeen
teraad van Oud-Vroenhoven opgeroepen Ier vergade
ring en wel te 5 uur 's avonds.
Als loco-burgemeester zou plaats nemen de wethou
der Q. Devens, doch te 6 uur waren nog geen leden
verschenen, dan de heer Q. Thijssen. Voorgesteld werd,
de vergadering te verdagen. Wat de oorzaak was van
de niei-opkomst is een raadsel.
Wel leuk.
Het soldaatje-spelen in Indiö is ook niet altijd even-
prettig, dat kan blijken ook uit het volgende wei leuke),
voorval.
Zeker bivak, gelegen in het hartje der binnenlan
den, is slechts te bereiken na een vennoeienden tocht
van zeven dagen door uitermate zwaar bergterrein.
Levensmiddelen zijn daar schaarsch omdat anes moet
opgevoerd worden; brood kon men niet bakken,want
men had geen meel.... cn geen bakker.
Daar verspreidt zich het gerucht dat de fuselier X.
op een naburigen post, vroeger in Holland bakker was
geweest.
Men weet de overplaatsing van dien fuselier te be
werken; met veel moeite wordt een partijtje meel
over de bergen gesjouwd.
Fuselier X komt eindelijk ook aan; het geheel©
bivak kwam in een zalige illusie van verseh brood;
onmiddellijk meest hij bij den commandant komen,
die hem beval den volgenden dag met bakken le be
ginnen.
Fuselier X. „Maar kapitein wat moe! ik bakken'?"
Kapitein. „Wel brrrroodi natuurlijk"" 1 I
Fuselier X. Dat kan ik niet!
Kapitein. Maar ben jij <tan vroeger in Holland geen
bakker geweest? p
Fuselier X. Ja kapitein.
Kapitein. Nou kerel; bak dan brood.
Fuselier X. Zal niet gum kapitein; ik was van m'11.
ambacht steenbakker
En aangezien er in dal bivak geen klei was, kon
men zelfs den menschen geen stecnen voor brood lie
ven.
O*t