52e Jaargang. No. 4423 /,a erdag lfi da* 1908 "DÊÏÏDË BLAD. Gemengd Nieuws. Uit en voor de pers. Binnenlacdsch Nieuws. Genezing door gebed. Er is te Londen weer een ouderpaar voor den straf rechter geweest, beschuldigd door nalatigheid den dood veroorzaakt te hebben van een vierjarig dochtertje, dat gestorven is aan mazelen en longontsteking. Zij behoorden tot de secte als Bizondere Menschz-n bekend, die geen dokter bij een' zieke roepen, maar door voor bidding en zalving, gelijk in het Nieuwe Testament staat beschreven, genezing zoeken. Zoo hadden deze ouders, het echtpaar Ilorsnell uit Plaistow ten N.O. van Londen, bij hun ziek kind geen dokter gehaald, en uit dien hoofde stonden zij terecht. In het verhoor van Maria Worm, echtgenoote van cën arbeiden geestelijke in de secte der Horsneüs, toonde rechter Grantham zijn gevatheid en zijn Schrift kennis, maar de getuige niet minder. Zij vertelde dat de ouders haar geroepen hadden, en 't haar gewoonte was in dergelijke gevallen van raad en daad te dienen. Het kind herstelde van de mazelen en had bronchitis. Zij zei dat er goed op 't kind moest worden gepast, en schreef het gebruik van flanel, olie en een ketel met kokend water voor. Men ziet, wereldsche hulpmid delen worden niet versmaad. Toen getuige had gezegd, dat de vader van het kind vroeg dat haar man zou komen, volgde er dit gesprek met den rechter. Rechter. Waarvoor? Getuige. Om het kind te zalven en ervoor te bid den. Wij gelooven in de prediking van Jacobus V, 14: Is iemand krank onder u? Dat hij tot zich roepe de ouderlingen der gemeente, en dat zij over hem bidden, hem zalvende met olie in den naam des Heeren; 15a. en het gebed des geloofs zal den zieke behouden, en de Heere zal hem oprichten. R. Heeft onze Heiland ooit gezegd, dat gij geen dokter moet nemen? G. Ik heb niet gelezen, dat Hij ons ergens zegt, er een te nemen. R. Onze Heiland zegt, dat de gezonden den medicijn meester niet van noode hebben. Daar ligt toch in opgesloten, dat de zieken hem wel noodig hebben. G. Zooals ik het begrijp, betreft dat de kranken van ziel. (Inderdaad zegt Jezus de bekende woorden, nadat hem verweten is met tollenaren en zondaren aan te zitten; maar de rechter had kunnen antwoorden, als hij tijd had gehad tot naslaan en nadenken, dat Jezus die „kranken van ziel" vergelijkt met kranken van lichaam, die den medicijnmeester in den eigenlijker zin van 't woord noodig hebben. Dus kon de rechter eich met reden op de aangehaalde woorden beroepen. Misschien echter bedacht hij 't wel, maar wilde hij niet langer hierover twisten en vervolgde: R. Ik begrijp niet, waarom gij den apostel boven den Heiland stelt. Waarom werd uw man geroepen? Had uw gebed niet evengoed kunnen dienen? G. Ik bad ook, en God verhoorde mijn gebed. R. Uw man bad eveneens, maar het redde het kind niet. G. Ik vroeg God alleen het kind te zegenen. R. Dat kunnen wij allen doen. Horsnell, de vader van 't kind, verdedigde zich voor de gezworenen met te zeggen, dat hij eerlijk geloof de dat God voor hem en zijn kinderen genoeg is. Toen de koning nog prins van Wales was, kreeg hij typhus. En wat gebeurde er? Het volk werd uitgenoodigd voor iet herstel van den prins te bidden! En de prins her stelde. Hij, Horsnell, had voor zijn kind hetzelfde ge- laan. De laatste woorden die Onze Heiland zijn disci pelen gaf, was dat zij zieken de handen zouden op eggen. Waarop de rechter zei, dat hij zich goed herinner- le, dat dokters den prins in zijn ziekte met groote :org hadden behandeld, en de rechter wist niet beter if de prins was door die zorg genezen. De Bizondere denschen, vervolgde de rechter, zijn brave en eerlijke ieden, maar ze schijnen liever hun kinderen te zien terven, dan hun stokpaardje prijs te geven. Het zijn nenschen van geringe ontwikkeling, die zekere teksten an de Schriften bekrompen uitleggen. Nadat de gezworenen man en vrouw schuldig hadden evonden, zei de rechter: Gij noemt u zelf Bizondere lenschen, en dat zijt gij wel. Gij wilt liever men- chen zien sterven, dan er een dokter bijroepen, die ïenigmaal hun leven zou redden. Het is ergerlijk, dat lenschen roemen in hun kopigheid en zonderlingheid. Het vonnis was: drie maanden gevangenis met zwa an arbeid voor ieder. Mijngasontploffing. BASTIA (Corsica), 13 Jan. In de mijn Almassy heeft an gasontploffing plaats gehad, waarbij tien menschen jn gedood. Twee personen worden vermist. Duidelijk. Wat zei vader toen je hem onze verloving ver- 1de? Wel hm Marie hm. O laat de scheldwoorden maar weg. Dan heb ik je niets te vertellen. Kersenstelen. De vraag is in ons blad gedaan: waarvoor kersen- elen gebruikt worden? Een lezeres schrijft ons nu ït volgende: Gedurende mijn verblijf in Glasgow merkte ik op, dat. anneer wij kersen hadden gebruikt (die daar nogal ïur zijn: 6 pence het pond), de dienstboden de stelen (waarden, deze waschten en daarna in den oven oogden. Was er onder mijn personeel iemand die g hoestte, dan werden de gedroogde kersenstelen eiu gesneden, in een trekpotje gedaan, en getrokken 3 thee; elk uur een kopje. De hoest bedaarde dan oedig en genas na eenige dagen geheel. Hbl. Alles door den wijn. In het zuidoosten van Frankrijk, meer bijzonder in departementen Aude, Herault en Gard, heerscht oole ellende ten gevolge van de buitensporig lage jnprijzen. Tal van grondeigenaars kunnen hun ver- chtingen niet meer nakomen en zien hun wijngaarder ;en een zesde van de geschatte waarde en minder g verkoopen, terwijl vele kleine grondbezitters, die oeger een inkomen van 5 a 6000 francs 's jaars dden, thans als daglooners werken tegen 3 a 3Vè ine daags. Vele winkels zijn gesloten. Radiographie bij pareloesters. Zoo is er al weer een gelukkig voorbeeld hoe een (oratorium-uitvinding haar nut uitbreidt tot de parel- Zooals men zal weten bezit elke oester den aanleg het tot een pareloester te brengen. Het is waar, chts weinigen brengen het zoover, doch de kans jtaat voor ieder. De plaats van de parelformatie tusschen het dichtste en hardste gedeelte van de ee schelpen, vlak bij het scharnier. En om te weten het schelpdier zoo'n schat bevat moet de parelvis- ter alle gevonden oesters openen, om te weten of de parel in zit ot nie^- „„j ,Vellt een verlies aan oesters', zou de gourmand kunnen verzuchten, waaneer. hij verneemt, dat alleen jaarlijks een millioen oesters geopend, zonder parel bevonden en ongebruikt wordt weggeworpen. Het is in 1901 geweest, dat dokter Raphaël Dubois, hoogleeraar aan de universiteit te Lyon, begonnen is met zijn radiographische studies op het gebied van het parelzoeken; met X-stralen behandelde hij de ge sloten schelpen en wist aldus aan te toonen, zonder de twee oesterschelpen te openen, of een parel er zich in bevond, of niet. Vijf jaar later stelde hij in het „Palais de la' Mer" op de tentoonstelling te Marseille zijn uitvoerige stu dies ten toon. Maar daarna is het een Amerikaan geweest, Joliji Salomon, die de uitvinding praetiseh heeft toegepast, door de Tamaris-sur-Mer bij Toulon een inrichting te openen, waar deze nieuwe industrie in exploitatie wordt gebracht. Zijn proefterrein is ingericht achter in de ruime baai, die den naam draagt, „baie des Hollandais". De bewerking geschiedt ongeveer aldus: zoodra de oesters door visschers zijn aangebracht worden de schelpen in rijen van tien bij tien op rekken geplaatst en op een „trottoir roulant" naar de zaal van radio graphie gebracht, waar zij voorbij het toestel glijden, dat de radiographische opname verricht. Zoo worden er 6000 opnamen per minuut, gemaakt, 360000 per uur. De blootstelling aan de X-stralen is te kort, dat de oesters er door beschadigd kunnen worden. Het radio gram wordt onmiddellijk op gevoelig papier overgebracht en zoodanig, dat men ,na de ontwikkelijk. dadelijk de juiste plaats kan aanwijzen, waar de parel in den lie- parelden oester zit; zijn deze van voldoende grootte dan worden de schalen onmiddellijk geopend. De kleine parels worden onaangeroerd gelaten, en weer met oester, schelp cn al in het water uitgezet, om zich behoorlijk verder te ontwikkelen. De doodstraf. Te Saint-Omer, in het noorden van Frankrijk, is weer een misdadiger ter dood veroordeeld. Het was een jongt man van 20 jaar, met name Milon, die reeds tal van diefstallen had gepleegd. In October pleegde hij inbraak bij een meneer Annecque, algemeen bekend onder den bijnaam „Quinze-Capotes", omdat hij tal van oude jas sen over elkander droeg. Die oude man werd opge hangen gevonden in zijn woonhuis met verbrijzelden schedel. De moordenaar had hem op het hoofd gesla gen met een steen en een bijl, en hem daarna opge hangen. Milon wien denkelijk ook wel de guillotine wacht was een bestedeling van de gemeente Saint-Omer. Toen het doodvonnis werd uitgesproken, gaf hij geen enkel blijk van ontroering. Dit is in een half jaar reeds het zesde doodvonnis in dit departement. De Matin prijkte gisteren op zijn eerste bladzijde met een photographie van de vier afgesneden hoofden te Bethune, omlijst door kolommen zoogenaamd nieuws over den „gruwelijken dageraad", die voor vier misda digers de laatste is geweest. Is gruwelijk niet ook het juiste woord voor het sensatiebedrijf van dit blad? Ongeluksdagen. i Bij alle Christenvolken geldt, zoo men weet. Vrij dag, de sterfdag van Christus, voor ongelukkig. Een merkwaardig bewijs van het bestaan van dit bijgeloof is het volgende Een predikant reisde met een boot en raakte op 't dek in gesprek met een visschersvrouw, die als pas sagier de reis meemaakte. Zij spraken over de zee, over den zeeman en over 't gevaar, dat dezen laatste al tijd bedreigde. De vrouw vertelde, dat hare familie al drie offer? aan de zee had moeten afstaan. De laat ste, die verdronken was, was haar jongste broer ge weest. Maar, zoo ging ze voort, 't was toen te voorzien, en ik heb hem te voren gezegd, dat 't niet goed zou afloopen. Hoe kondt ge dat Weten? vroeg de predikant. Wel, antwoordde de vrouw, ze gingen op Vrij dag onderzeil, dus Och ja, zei de predikant, zulk 'n meening schijnt overal te bestaan; en om haar het dwaze ervan te doen gevoelen, voegde hij er aan toe: Zoo zijn er bij ons menschen, die niet graag op Donderdag op reis zouden gaan. En waarom niet?: vroeg de vrouw, niet zonder verbazing. Omdat er 'n ongeluk op zou volgen, antwoordde de predikant. Toen schudde de vrouw het hoofd en zei, terwijl zij smadelijk lachte: Wel wel, hoe is 't toch moge lijk, dat iemand zoo bijgeloovig kan wezen? Zouden die menschen niet bedenken, dat ze daar zonden aan doen? Huwelijk en wijsheid. Professor: Kunt u mij ook zeggen waarom Minerva de godin der wijsheid is? ExaminandusIk denk, professor, wijl zij de eenige godin is, die ongetrouwd is gebleven. Prof.: Hoe brengt ge dat overeen met Salomo, die duizend vrouwen had en toch voor den wijsten man van zijn lijd doorging? Ex.: Dal is 'n heel ander geval, professor, Salomo was 'n man. E éne vrouw te nemen zou dom zijn geweest, maar duizend vrouwen te nemen, bewees zijn wijsheid. Prof.Maar dan staat 't lieden treurig mei de wijs heid, want de meeste mannen hebben maar eene vrouw'. Ex.Dal staat 't ook, professor. Prof.: En gij zelf dan? Ex.: Ja, professor, ik doe mijn best om wijs Ie wor den, daarom heb ik alvast é6n meisje gevraagd. Dat is nummer één. Ik dien toch met één te beginnen, om aan duizend te komen. Des te beter. Een geestelijke in 'n dorpskerk stond eens te pree- ken. Mannen en vrouwen waren afzonderlijk gezeten; de eenen links, de anderen rechts. Nu was 't een paar weken geleden gebeurd, dat de predikant midden in zijn preek was opgehouden, omdat 'n paar vrouwen elkaar wat te vertellen hadden. De vrouwen bemerkten 't eerst zelf niet, maar toen de predikant ging zitten, rustig en gemakkelijk, alsof hij voorloopig den tijd had, toen bemerkten zij het en zwegen beschaamd. Toen was de predikant weer opgestaan en had zijn rede voortgezet. En nu stond hij weer te preeken en weer werd er gepraat en weer zweeg hij. Het waren nu de mannen, die hem hinderden en hij beklaagde er zich over. De vrouw, die 'n paar weken geleden gepraat had, stond nu op en zei eerbiedig, maar toch met zelfvoldoening: ,,'t Is nu niet aan onzen kant, Eerwaarde'" Waarop zijn Eerwaarde kalmpjes antwoordde; „Des te beter, vrouwtje, zooveel te eer zal 't gedaan zijn." I I i I U I 1 i J._i I_J 'L.Li Ij-li i - I I I Een oude les. Als gij gescholden wordt en met de tong gesteken Als iemands lastermond uw faam stelt als ten roof, Zoo wacht u lasteren met lasteren te wreken; Maar schik uw leven zoo, dat niemand hem geloof'! zici een weinig gekromd, alsof de zware levenslast, Spreek het eens uit. Men heeft wel eens gehoord van het plaatsje in Wales: Danfairpwllgwynzyll. Maar deze aardrijkskun dige onuitsprekelijkheid is nog niets vergeleken met het onderwerp, dat op het programma staat van de jaarvergadering der Chemical Society, die 21 Januari e.k. te Londen zal gehouden worden. Er zal o. a. ge sproken worden, let wel gesproken worden, over: dl- benzylethylpropylisobutyleljlcaatzwaveligzuur. De verkiezingen. In de kroniek van „Stemmen voor waarheid en vrede" spreekt Ds. Bronsveld over de aanstaande ver kiezingen. He/ zij mij vergund te wijzen op een omstandig heid, die mij chkwijis bezig houdt, en waarop ik, m dil tijdschrift telkens gewezen heb. Ik bedoel het sa mengaan van géloovige protestanten met de uitramon- tanen. t Is lang geleden, dal de Ha jus die predikant Gunning in een vlugschrift de paradox verdedigde„an ti-modern en daarom anti-roomsch"maar thans heet het „geloovig-proleslant en daaiom niet anti-roomsch." Dit is voor ons niet een paradox, maar een ongerijmd heid. \v ij hebben 't hier niet over rooinsche christenen, die ten slotte al hun vertrouwen stellen op Jezus Christus. Tusschen hen en evangelische christenen kan een genootschap der heiligen bestaan, ofschoon hei kathoueke tegenwoordig door de Jezuïeten overal ver drongen wordt door het specil.ek rooinsche. Maar wij denken hier niet aan hei privaat verkeer, aan dei, intiemen omgang lusschen menschen, die God cn den Heiland in uen grond hunner harten liefhebben. Wij: handelen nier over het samengaan op de ervt der polit.e.c met de ultramontaunsehe partij1. Ofschoon die partij zich godsdienstig noemt, is zq door en door wereldsch en belust op macht eu gcid. Wij herhalen hel: er zijn oprecht-vrome menschen, maar zij zijn het niet, die bij de verkiezingen zich roeren; neen, dat zijn de geestelijken, dc priesters, de dienaren der kerk. Zij ze hen hun werktuig (want ds rooinsche kerk is een werktuig) telkens in neweging, waar er sprake is van de verovering van macht, iicipsn hen de radi calen en de sociaaldemocraten zij bedienen zich van die hulp. Als 'l hun maar geluki tot heerschap pij tc komen. Op alles en op alien zijn zij bezig be slag te leggen: op boeren en studenten; op de sahoo. en op t leger; op liet gebied van de kunst en vai. de nijyerhe.d Ds. Bronsveld werkt dit onderwerp nader uit, en vervolgt dan: Ieder, die met de toestanden in ons vaderland be kend is, weet, dat wij hier niet fantazeeren, maar een beeld der werkelijkheid teekenen. Zullen de ainirevolutionnaire Kamerleden en hun christelijk-historis che bondgenoolen in Juni 1909 lier kozen worden, dan moei de pastoor en kapelaan h hun district ©en bevel krijgen van den deken, die zijn bevelen ontvangt vaar den bisschop of aartsbis schop. Toen in 18/6 het out we rp - K a pp e yne was ii. gediend, maakte de loenmaLige aartsbisschop van l/i- reclit A. J. Schaepman bij geheime circulaires vai 14 Juni en 9 Juli 1878 zijn „verlangen" kenbaar, ho. de geestelijken zich ten aanzien van „het tweede en derde petitionnement aan de Eerste Kamer en Z. M. den Koning gedragen moesten. (Wij waren in de gelegenheid een exemplaar van dat schrijven te lezen schrijft l)s. Bronsveld in een noot). En 't spreekt van zelf, dat de bisschoppen ook in 1909 hun instructies uit zullen deelen Ten slotte lezen wij het volgende: Dal, helaas, „gereformeerden' met de roomschen samengaan uit gemeenschappelijken haat tegen de Ned. Herv. Kerk, is een droevig feit; maar dat leden onzer volkskerk zóó verblind zijn, dat zij uit vrees voor „de liberalen" met roomschen cn gereformeerden sa- menstemmen, is een schrikkelijk misdrijf. Of men dan de liberalen stemmen moet? Of men dan moet mee gaan met mannen, die Christus in 't geheel niet be lijden NV,ij: antwoorden, d it in de nu gegeven omstandighe den het woord „liberaal" een verzamelnaam is ge worden, die alles behalve scherpe trekken vertoont. Wij wezen er ook de vorige maand op. Is de lieer Fock niet „liberaal", en toch vertrouwt do anLirevolutionnaire minister idenburg hem het be wind toe over onze Wést-Indische kolonies. Zijn de heeren Wentholt en Sabron niet „liberaal", en deaiUi- révolutionnaire minister Heemskerk s.elt deze mannon aan 't hoofd van vloot en leger. Maar men wil man nen kiezen, die gelooven aan de „ordinantiën Gods." Alsof nog ooit iemand heeft kuimen zeggen, wat op staatkundig gebied die ordinantiën zijn. Daar is geen christelijke politiek, maar er zijn politici, die eerbied hebben voor de groote beginselen die liet evangelie verkondigt, en die de rooinsche kerk bestrijdt. Be kwame, zelfstandige protestanische mannen verlangen wij als onze vertegenwoordigers in 't nog altijd pro testanische Nederland. Wicringen. Naai- wij vernemen zal de bioscope-voqrdracht voor stelling van den heer E. Keijzer van Amsterdam welke door den slechten overtocht op 3 Jan. j.1. niet kon doorgaan, thans plaats hebben op Zondag 81 Jan. a.s., op de bovenzaal des heeren Koorn. Hoogwoud. In het begin van deze week hield het Ziekenfonds alhier zijne gewone jaarlijksche vergadering ten huize van den heer O. Schermer. Tegenwoordig was alleen het bestuur. Door den voor zitter werd de vergadering geopend, waarna de notu len der vorige vergadering werden gelezen en goed gekeurd. Daarna kwam aan de orde rekening en verantwoor ding over 1908. Aan zieken was slechts uitgekeerd f 12, tegenover f 99 het vorige jaar. De ontvangsten hadden bedragen f 85.931/2 en de uitgaven f 23.34, zoodat er een voor- deelig saldo was van f 62.591/2. Van genoemd fonds stond nog f 430.80 op de Nuisspaarbank, zoodat zij op 1 Jan. 1909 een bezitting had van f 493.391/2. De rekening werd in volkomen orde bevonden, waarna j men overging tot bestuursverkiezing. De aftredende de heer I'. Mantel, alhier, werd we der herkozen. Niets meer aan de orde zijnde, sloot voorzitter de vergadering. Afschuwelijk ongeluk aan boord van een mailboot. Beuter seint uit Londen De New-Yorksehe correspondent van de Daily Te- legraph zendt het bericht van een verschrikkelijk on geluk met doodelijken afloop, den tweeden assisfent- machinist V. van net Neder!andsche stoomschip Prins Willem I van den W.-l. Maildienst overkomen. Toen de boot op het punt was te vertrekken, Dins dagavond, was V. bezig den oliepot te vullen op de krukas, toen plotseling in de machinekamer het be vel „vooruit" weerklonk. De machinist v. d. VI., die V.'s aanwezigheid niet had bespeurd, zette de machine in beweging, met het gevolg dat V. letterlijk in stuk ken werd gescheurd. Van der VI. is zoo diep verslagen door het ont zettende ongeluk, dat hij in New-York moest worden achtergelaten. 1 Bij informatie bij de directie van den Kon. Wesl- Indisc.hen Maildienst werd aan liet Hbld. medegedeeld, dat V. vermoedelijk pas oj> reis naar New-Iork te Curafüo jn dienst was genomen. De toestand van de.i neer v. d. VI. is geruststel lend. Weer wat misselijks. Een drogist schrijft in liet Weekblad voor Drogisten Wie heeft niet van den inkt-werper in de verschil lende steden gehoord? Welnu, Haarlem 'heeft op dit gebied wat nieuws. De oprechte Haarlemsche stad blijft Knar opT£.chthoi,d getrouw, piet doojc met inkt te Wer pen, maar door met „Oprechte Haarlemmer Olie" te werpen. Dat dit goedje niet alleen vlekken, maar ook een heerlijk geurtje bezorgt, zal wel een ieder kun nen nagaan. L.l. Donderdag en Zaterdag hadden we in onze zaak slachtoffers van deze nieuwe onhebbelijke lief hebberij. Rijksvcorjaarskeuringen van Hengsten. De Minister van Landbouw heeft goedgevonden te bepalen, dat de gewone Hijksvoorjaarskeuringen van ot (dekking bestemde hengsten in 1909 gehouden zul len w orden voor Noord-Holland, op 23 Februari le Haarlem. Nieuwe Nietlorp. De afdeeling van de Noord-Hollandsche verceni- ging: ..Het Witte Kruis is toegetreden tot de nfdee- ing Noord-Holland van den Nederlandschen Bond ter oestrijding van Tuberculose. Dit geschiedde onder voor- dtterschap van den heer V>, C. Visser, door wiens onvermoeide pogingen 't gelukte, eenige dames bereid e vinden, om mede te werken tot bestrijding der uberculose. Bereids zijn een drietal dames toegetre den. van wie twee Woensdag j.1. te Haarlem voor het eerst den cursus hebben bijgewoond en daarvoor dch de moeite hebben getroost, een nacht over te blijven, wat wel als een Bewijs kan dienen- voor hare oewijding voor deze uitstekende zaak, die dc volksge zondheid in de loekomst naar we hopen en gelooven liet weinig zal bevorderen. I11 dronkenschap. Woensdagavond is de weduwe De Vri.cs, wonende Prinsestraat (e Groningen, in dronkenschap van haar doel op de onder haar staande stoof met vuur ge zakt. Met vreeselijke brandwonden 13 de vrouw naar act ziekenhuis overgebracht en daar den volgenden middag overleden. De brandweer bluschte liet vuur. Doo,- kwaadwilligheid? Donderdagavond is de Wesllandsche stoomtram, die e kwart voor acht uit Den Haag vertrekt, op den Loosduinschen weg, in de kromming nabij de Fuhren- aeitstraat, onispoord, vermoedelijk ten gevolge van kwaadwilligheid of baldadigheid van jongens, die een groote hoeveelheid zand en stecnen op de rails had- Jen geworpen. De macnine en hei daarop volgende personenrijtuig zijn ontspoord; de machine ligt nabij den waterkant dwars over den weg, het personenrijtuig, een der groot model nieuwe wagens, aan den anderen kant. De machinist was bijtijds van de machine gespron gen en heeft zich sleelits licht verwond. In het jier- .onenrijtuig zaten vijf passagiers, van wie er twee idile verwondingen bekwamen. De conducteur, die op iet balcon van liet ontspoorde personenrijtuig stond, werd aan het hoofd verwond door stukken glas en werd ter plaatse verbonden. De brandweer, die gealarmeerd was, rukte met twee slangen wagens aan, doch kon uit den aard der zaak hier geen diensten verrichten. De weg is totaaL versperd, zoodat het tramverkeer den geheeien avond gestremd was. Pokken te Rotterdam. I11 de Korte Wagenstraat te Rotterdam heeft zich Donderdag bij een 28-jarige vrouw een geval van pak ken geopenbaard. Zij: is onmiddellijk overgebracht naai de barak aan de Maashaven. Een gebouw op rollen. Te Losse werd voor een tiental jaren een houten gebouw opgericht, dat dienen moest voor hulpkerk tij dens de vernieuwing van de R. K. kerk. Nadat liet voor dlit doel meer dan een jaar was gebruikt, werd het aangewezen als vereenigingslokaal van den R.-K. Volksbond, waarvoor het tot heden dienst doet. Tfen- gevolge van een nieuw bouwplan voor een gesticht der R.-K. gemeente, moest het gebouw nu verzet wor den en overgebracht naar een terrein, daar 150 M. van verwijderd. Bovendien moet het met het front nog hi eene andere richting komen. Dit alles nu wil men rollende uitvoeren. De maten van het gebouw, zijn: lengte 36 M., - breedte 13 M. en hoogt© ui den nok 7 M. Men is nu zoo vei- gevorderd, dat liet van de fundeering is los gemaakt en de rollen er onder zijn geschoven, de pannen zijn er alle afgenomen. Binnen een paar dagen zal men liet gevaarte achteruit werken, wat men niet takels hoopt le doen. Geschenk aan de Koningin. 'le Alkmaar is onder presidium van mevrouw Rip- ping'Bunniek een comité gevormd om H. M. ©en geschenk aan te bieden. Het comité zal trachten zich met andere Noord-Hollandsche gemeenten hoven het IJ te vereenigen. Werkloosheid. Ook in i' r.esiand heerscht tegenwoordig groote werk-, loosheid onder de arbeiders, vooral door den toestand van 't ijs, want men kan er niet over, noch er door en er is dus door de arbeiders met de slede niets te verdiénen. De veldarbeid staat stil. Door de geval len sneeuw kan er in de bosscheu ook niet gewerkt worden. Een volle gevangenis. De strafgevangenis te Breda is propvol. Geen ka mertje is meer disponibel. Een Tilburgenaar, E. G. H. genaamd, moest men terugzenden. Hij werd voodoo-, pig op vrije voeten gesteld. Staking van Gemeenteraadsleden? Alen meldt aan de „L. K.": Dinsdag 12 dezer waren de leden van den gemeen teraad van Oud-Vroenhoven opgeroepen Ier vergade ring en wel te 5 uur 's avonds. Als loco-burgemeester zou plaats nemen de wethou der Q. Devens, doch te 6 uur waren nog geen leden verschenen, dan de heer Q. Thijssen. Voorgesteld werd, de vergadering te verdagen. Wat de oorzaak was van de niei-opkomst is een raadsel. Wel leuk. Het soldaatje-spelen in Indiö is ook niet altijd even- prettig, dat kan blijken ook uit het volgende wei leuke), voorval. Zeker bivak, gelegen in het hartje der binnenlan den, is slechts te bereiken na een vennoeienden tocht van zeven dagen door uitermate zwaar bergterrein. Levensmiddelen zijn daar schaarsch omdat anes moet opgevoerd worden; brood kon men niet bakken,want men had geen meel.... cn geen bakker. Daar verspreidt zich het gerucht dat de fuselier X. op een naburigen post, vroeger in Holland bakker was geweest. Men weet de overplaatsing van dien fuselier te be werken; met veel moeite wordt een partijtje meel over de bergen gesjouwd. Fuselier X komt eindelijk ook aan; het geheel© bivak kwam in een zalige illusie van verseh brood; onmiddellijk meest hij bij den commandant komen, die hem beval den volgenden dag met bakken le be ginnen. Fuselier X. „Maar kapitein wat moe! ik bakken'?" Kapitein. „Wel brrrroodi natuurlijk"" 1 I Fuselier X. Dat kan ik niet! Kapitein. Maar ben jij <tan vroeger in Holland geen bakker geweest? p Fuselier X. Ja kapitein. Kapitein. Nou kerel; bak dan brood. Fuselier X. Zal niet gum kapitein; ik was van m'11. ambacht steenbakker En aangezien er in dal bivak geen klei was, kon men zelfs den menschen geen stecnen voor brood lie ven. O*t

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1909 | | pagina 9