Grepen uit Land- e» Mouw. Zaterdag 18 Juni 1910. 54e Jaargang. No, 4727. DERDE BLAD. Bekendmakingen. blijft, zal ze ook nooit Katholiek worden. Want Katholiek wil zeggen: algemeen, geldend en dienstig voor allen, voor geheel het menschdom, voor heel de wereld, zooals dit Jezus Evangelie van liefde en erbarming en algemeene broederschap waswaar door het verschil tusschen Jood en Samaritaan weg viel, en de afstand tusschen Jood en Heiden werd op geheven wil zeggen'n godsdienst, die den mensch plaatst boven 'n club of 'n clubje, boven 'n kerk of 'n kerkje van welken naam ook. Hel Katholieke geloof en de Katholieke prediking is niet het monopolie van een of ander instituutmaar is overal aanwezig, waar ziel en zinnen gericht zijn op dat eeuwige en ware, wat waar en eeuwig is onder alle hemel en onder alle menschen. En dal wat ooit het speciaal eigendom zou wezen of zou genoemd wor den van 'n Kerk, in den zin van 'n club, kan nooit door 'n reus, 'n held. ,'n vrome, als Jezus was, be doeld zijn. En wie dit toch meent, is 'n domkop of 'n leugenaar. Als een Roomsch mensch ook Katholiek is. dan is hij het boven zijn kerkwant zijn kerk is het niet. En als er ooit 'n Roomsche Paus geweest is. die te\ens „Katholiek" was, Sylvester II b.v. (999—1003) of Nicolaas V (14491455) dan was hij dit boven zijn Pausschap en in weerwil van zijn kerk, en stend hij gewoonlijk heel slecht bij de Room- schen aangeschreven. Zoo verleiden zij zelfs van Syl vester II, dat hij, om het pausdom te verkrijgen, zijn ziel aan den duivel verkocht had. Roomsch en Katholiek zijn water en vuur want zoo onbeperkt en grenzenloos als de idéé „Katholiek" is, zoo beperkt, begrensd, benepen en bekrompen is de idéé „Roomsch"even bekrompen en exclusief als eenig lichaam, waar men de Waarheid, Gods eeuwige, nooit te omvatten of uit te spreken Waarheid, in 'n dogma samenvatte, in 'n boekje drukken liet, en "het als rnpoo- polie in zijn zak met zich droeg en er zich op beriep. Geen enkele kerk is Katholiek in den zin door Je zus bedoeld, en voor zoover zij het is, is zij: het bui ten en boven haar eigen leeren deze buiten- en bovenheid is de eenigste waarde, die zij heeft in het oo» van God. De rest is wat de Engelschen „fuss" noemenniets anders, en zeker niets meer. .1 Maar nu zit de Paus er mee, en heeft hij zich om raad gevraagd, dan zou ik gezegd hebbenMan, doe vastgepraaten er zal heel wat scholastiek en dialectiek het niet! Want zóó kunt ge niet schrijven, of het lokt aan te pas moeten komen, om 't zaakje weer in orde weer geschrijf van anderen uit. Of je 't nu vriendelijk te krijgenalthans zóó, dat de Duitsche Keizer en meent of onvriendelijk, of 't iemands bedoeling is de de Duitsche politici, en al de hervormden over heel menschen uit den droom te helpen of den boel in de wereld want „die rebelsche beroerlingen" schui- de war te sturen, de uitslag is altijd dezelfde. Zoo- len overal weer gelooven, dat de Paus en de Room- dra de menschen maar 'n regel schrifts van je zien, sche kerk hun vijanden niet zijn. vliegen ze op je aan als honden op 'n katen jat De Roomsche Paus had 'n oogenblik vergeten, dat badt je nu honderd encyclieken geschreven, waar met hij ook „Katholiek" mocht zijn, ging schelden op allen geen vinger naar gewezen kon wórden, en je zoudt die 't niet met hem en zijn kerk eens waren, sprak dan in den honderd en eersten 'n komma vergeten of van „een breederen weg van ongebondenheid" door 'n letter op zijn kop zetten wat dan toch altijd hen betreden, van „zeer verdorven vorsten en volken", nog aan den zetter of aan den corrector geweien kon wat dan op onze voorouders sloeg en wat de vroegere worden dan deugt er van al die honderd encv- Hohenzollerns zich mogen aantrekken, de Saksers en clieken geen regel, geen woord, geen letter. Dan ben de Coburgerswat de bet-overgrootvader óf voorzaat je 'n „warhoofd, n praatjesmaker, 'n ruziezoeker, 'n van enze Koningin raakt en meer dan half Europa herrieschopper" en nog wel honderd andere leelijkhe- van heden zich gezegd mag weten, den meer, zoodat je ten felotte nog blij mag wezen, 1 De Paus heeft 't dan nu maar eens heel duidelijk niet in 't tuchthiiis te zitten. Dan krijg je brieven, gezegd, wat eigenlijk de bedoeling was van die „trot- die onderteekend zijn en ook brieven, die niet onder- sche en rebelsche menschen". Ze stonden op tegen teekend zijn, en als er onder vijftig daarvan dan één ..het Kruis van Christus" beter vertaald: tegen de is. waarin 't woord „beste vent" voorkomt, dan mag Roomsche Kerk omdat zij „het aardsche na- je je handen toeknijpen. ,n Putjesschepper is er beter streefden en omdat hun buik hun God was". Daarom CCLI. IETS OVER DE BORROMAEUS-ENCYCLIEK. „Het es nu menecli logenaer Die smeeken ende decken dwaer Als hen die heren souden horen. T' ordeel sueken si oppenbaer: Sirve willen niet sterven maertelaer." Der Kerken clage. Jacob Miverlant, Die buel trad aan om worgen Doe sloot si haer oogen fijn, Hebbende in haer hart verborgen Een Trooster niet om sorgen, Verlangende thuis te sijn. I Dus liefelick ontslapen Is Wendelmoet in den Heer, Maer monnicken en paepen. Die naer het christenbloet gaepen Versaet werden si nemnibrmeer. Noord-Hollandsch liedje uit de dagen der vervolging. De Paus had zich tweemaal mogen bedenken eer Hij aan die Borromaeus-encycliek begon. Had Hij mij ik vind 't wel mooi, al beware God er mij voor 'n dekten, hebben ze de belanghebbenden de middelen Mi'Itatuliaan te worden. IV. K. Gun mij tijd dit te onderzoeken, als 't ten minste een onderzoek waard is. aangegeven om het kwaad in zijn voortgang te stui ten. Bij de in 1909 gedane nasporingen is gebleken, dat Ds. J. de Vr. Uw eerste vraag over die voorna- de ziekte reeds in alle provinciën van Nederland men is in onderzoek, ofschoon, als ik van de week voorkwam, doch meestal nog in geringe mate. Slechts maar even tijd heb, ik u mijn persoonlijke meening in de Over-Betuwe en in Amerongen en omstreken daarover zenden zal. De kwestie van dat versje meen w oedt zij algemeen en hevig. In die streken zijn groo- ik in de courant te moeten bespreken, want als 't u te en veel opleverende kruisbessentuinen waardeloos niet klaar en duidelijk is. wien zal 't dan helder geworden en uitgeroeid, omdat er geen redding n mooi' vnnr uiac tupq-otic Ho nloowioonh rl /t „lrt/\ zijn? 't Versje luidt: Giebt es wiederum auf Erden Nichts wie Friedensliebe? Dürfen wir nicht Helden werden? Bleiben wir halt Diebe. L. B. meer voor was, wegens de algemeenheid der ziekte en de besmetting van den grond. Waar de zieate nog gering is, moeten dadelijk alle zieke bessen worden afgeplukt en verbrand of in water goed gekookt worden om alle schimmelsporen te dooden. In geen geval mogen de aangetaste bessen verhan- wat in „eenvoudig Nederduitsch", zooals u ^eld worden, daar men hierdoor de kans loopt, dat dit van mij vraagt, naar mijn meening zeggen wil: j het buitenland zijne grenzen voor onze kruisbessen Al wat de klok tegenwoordig slaat, is vrede, vrede ziekte is ook in het buitenland zeer en nog eens vrede. Maar omdat vrede en de komst aan toe dan 'n mensch die schrijft. Als hij Roomsch is, krijgt ie van de Protestanten op zijn kop, en als hij Protestant is, van de Roomschen. Als hij Jood is, van allebei; en als hij niemendal is, van alle drie. Toen ik er pas van hoorde, van die Borromaeus- bul. dacht ik„Daar kan de man nog! plezier van beleven"; en in minder dan geen tijd stond dan ook want zoo zijn die lui, die alles voor hun buik over hebben hebben zij zich laten hangen en radbraken, zich laten vierendeelen en wurgen. Dóórom liet Peter de Br u ijs, 'n Roomsch en tevens 'n Katholiek priester in het Zuiden van Frankrijk, zich in 1126 verbranden. „De kruisen kunnen neerge haald worden, zei hij. de vasten afgeschaft, want zij daarvan dat wil zeggen: van den eerlijken, waar- achtigen, ernstigen vrede zooals ik meen, dat Jezus dien bedoeld heeft, 'n heeleboel van 't be staande ten ondersten-boven zou gooien, er heel veel van wat nu in hoogheid is gezeten zou doen neer tuimelen, en dit ontegenzeggelijk 'n groote verwar ring zou te weeg brengen, is er 'n zekeren, helden moed voor noodig om daaraan te beginnen. Wie wordt er graag met den vinger nagewezen? Wie loopt er graag gevaar in 'n tuchthuis te verzeilen, zijn be trekking te verliezen, zijn conversatie kwijt te ra ken? enz. De zachtmoedigste wereldlingen zouden niet meer kunnen doen dan Felix deed tegenover Paulus, toen deze hem sprak van „rechtvaardigheid, matig heid en van 't toekomend oordeel" en antwoorden: „Voor ditmaal ga heen, totdat ik gelegener tijd zal hebben bekomen." (Handelingen XXIV.). Maar die tijd komt nooit, zelfs niet als Koning Agrippa en Bernice met groote pracht in de stad komen en Paulus weer eens wat zeggen mag; eigen lijk meer om eens te laten hooren hoe 'n idealist te keer kan gaan, dan om zijn woorden van ver maning ter harte te nemen. En omdat dit allemaal zoo is, is 't bijna 'n on mogelijkheid 'n „Held" te worden, „dürfen wir es nicht". En daarom doen we maar met den grooten hoop mee. Dan liegen we wel, en dan stelen we wel, en dan komt ons geweten wel in opstand, maar de uitwendige rust blijft althans bewaard, en dat is blijkbaar 't voornaamste. Daarom Bleiben wir halt Diebe." Zie, zoo heb ik den spot van L. B. verstaan. Ter verduidelijking en ter illustratie deel ik hier het volgende mede, waarboven ik „Geautoriseerde Dieverij" zou willen schrijven. Er is 'n anecdote in omloop van Tsaar Alexan- der I en Generaal Kleigels, welke laatste zich be klaagde, dat hij niet toe kon komen met zijn trac- tement. De Tsaar vroeg, of dan de anderen dat wèl konden, en hij niet. De Generaal antwoordde daarop aarzelend, dat die anderen niet altijd op eerlijke wijze aan hoogere inkomsten kwamen. De Tsaar keek den Generaal verbluft aan, en antwoordde toen, óok aarzelend: Hoor eens, Generaal, meer tractement De aangetaste scheuten moeten dadelijk worden afgesneden en ook verbrand of in kokend water ont smet worden. Men mag ze nooit op den mesthoop brengen of in een sloot werpen, want dan verstui ven later de sporen en besmetten opnieuw de strui ken. "Met het nazien der struiken en het uitsnijden der zieke scheuten moet men geregeld blijven doorgaan tot in den herfst. Het afgevallen blad moet netjes worden opgeharkt en verbrand. In den winter worden alle twijgen flink afgesnoeid en dit snoeihout, waar aan de sporen kunnen zitten, wordt weer ten vure gedoemd. Wie den vorigen zomer aldus gehandeld hebben, zien thans nog geen beginselen der ziekte, wat veel hoop geeft, dat enkel door zorgvuldig uitsnijden en verbranden van al wat ziek en verdacht is, het voort woekeren van den Amerikaanschen meeldauw- belet kan worden Veel plantenziekten kunnen bestreden worden door besproeiing met Bordeausche pap of andere middelen, doch tegen de hier besproken ziekte geeft dit wei nig. Sterk aangetaste struiken moet men geheel rooien en verbranden, omdat zij toch geen gezonde bessen meer voortbrengen en de ziekte over de gezonde strui ken verbreiden De verbreiding van Óen Amerikaanschen meel dauw is vooral geschied door vervoer van aange taste jonge struiken en stekken uit de kweekerijen. Boomkweekers, wier terreinen nog onbesmet zijn, kunnen van het Hoofd van den Phytopathologischen Dienst te Wageningqn gratis certificaten bekomen ten geleide hunner leverantiën, waaruit de koopers kun nen zien, dat de waar gezond is. Niemand koope kruisbessenstruiken die niet vergezeld gaan van certi ficaten. Verder is gebleken dat de ziekte gemakkelijk kan overgebracht worden met verpakkingsmateriaal, voor al met manden. Kruisbessentelers moeten daarom nooit vreemde manden bij de struiken brengen, doch deze buiten den tuin vullen en slechts in nieuw gekochte pluk- manden de bessen oogsten Personen, die op besmette tuinen geplukt hebben, moeten sehoone kleeren aandoen, als zij naar andere ïanU alf «ÜS-.SÖ dan ook maar I honde" en ka,fen kunnen de bemesting ook overbren- Zoo, wil L. B., naar mijne meening, zeggen, is de ,uoln is ,het noodzakelijk, dat op zieke ter- vrede, die nu heerscht. jTiauoi 'uouoaq ojsjanpB uftz do puBjipsirnQ jaap staan de ware vroomheid in den weg". „De transsub- zcoals nu achteraf blijkt de Paus die verwijten niet stantiatie is 'n leugen". En toen hij dit volhield, ver- eens tegen Duitschland en zijn hervormers of hervorm den bedoeld heeft. De gezant van Pruisen heeft 't uit Merry del Vals eigen mond gehoord en de „Osser- vatoré Romano" heeft 't in 'n „bevredigende nota" gepubliceerd en toegelicht. brandde hem de kerk; en hij liet zich verbranden... omdat hij zooveel van zijn buik hield. Arnold van Brescia, die er op aandrong, dat de Paus afstand zou doen van ziin wereldlijke macht, die zich bij alles beriep op de Schrift, werd hf 1139 De komst uwer brieven is mij 'n groote blijdschap en voor meerdere beveelt zich zeer aan Uw altijd dankbare leerling, H. d. H. reinen de aangetaste plantendeelen steeds verwijderd worden. De teelt van kruisbessen is goed loonend en in vele streken van Nederland ook van beteekenis. In 1908 bedroeg de uitvoer naar Engeland 1.650.400 K.G. naar Duitschland 571900 K.G. en de totale uitvoer 214 millioen K.G. ter waarde van 180.000 gulden. In het fruitdistrict Bangert bij Hoorn werden in de eerste helft van Juni 1910 reeds 40000 K.G. groene kruisbessen voor export verkocht. Behalve daar is ook in >le Beemster jen de omgeving van Beverwijk de kruisbessenteelt van beteekenis in Noordholland. Aangezien de zoo gevreesde Amerikaansche Kruis- Daar zal Merry del Val toch niet om liegen, en de door de Lnteraan-svnode verbannen en tot zwijgen ver- Paus nog minderoordeeld. Vluchtend van Italië naar Frankrijk, vandaar CXXIV. DE AMERIKAANSCHE KRUISBESSEN MEELDAUW. - XT~ J In de kruisbessen kende men tot vóór enkele jaren bessenmeeldauw in Noordholland .nog maar op enkele weinig ziekten, totdat er plotseling een hoogst ge- P'aa'sen in geringe mate voorkomt, is er gegronde hoop, vaarlijke parasiet in ontdekt werd, een zwamsoort, die deze vijand der ooftteelt hier beteugeld kan wor den naam draagt van Amerikaanschen kruisbessen den. Waar blijft Bethmann—Hollweg nu met zijn „pro- naar Zwitserland, overal vervolqd. tot in Duitschland meei(jauw in verschillende staten van Noord-Ameri-Het is echter beslist noodig, dat iedereen goed toe test"?! Waar blijft (vriend Haekenberg nu met zijn toe, wordt hij eindelijk door Keizer Barbarossa, die ka woedt 'deze ziekte reeds lang, want in New-Jersey - zjetook ZÜ die slechts weinig struiken hebben voor .gloeiende rede", die zoo n „diepen indruk" maak- ..den altijd brullenden leeuw" had laten grijpen, aan de deed zij reeds in 1889 groote schade. In 1900 trad fige" gebruik, want ook daarin kan het kwaad ^chui- o w - 1.1fi .1 1JCl. 1 r ^.3 \ITCC *-* 1 T.* 1M LJ »-v-\ mr„T„10I A m. 1J „V,-»■» .1 d r* -1 TV 1 j i1Pn PTI clP lif-cin PH 1 n nl 1 r 1 TV r■-r001 o 4mA.T* 1 te? Waar blijft de Brunswijker afgevaardigde Wolff nu Kerk van Rome ovemeleverd. die Arnold verbrandde zy op jn Ierland, in 1901 in Zweden en Rusland, la- met zijn „motie van verziet"?! Waar blijven nu al en zijn asch in den Tiber wierp, „opdat van hem geen ter ook jn andere landen. die op hun tetnen getrapte Protestanten?! De Paus memorie meer ware". jn Duitschland werd de ziekte in 1904 en 1905 heeft er zelfs niet aan gedacht naar hen te wijzen, Ieder begrijpt, dat Arnold dit deed, omdat hij ..het nog maar op éene plaats in Posen waargenomen, maar 1 nebben, kan bessen of scheuten per postpakket opzen- laat staan ze te beleedigen. Maar de Paus heeft '11 paar aardsche nastreefde" en „omdat zijn buik zijn God tegenwoordig komt zij op verscheidene plaatsen voor den aan den Directeur van het Instituut voor Phvto- regels geschreven, en dóórom is hij nu „de ge- was". in Oost- en West-Pruisen, Pommeren, Posen, Slees- Pamologje te^ v\ageningen. Het onderzoek geschiedt daai len en de besmetting van groote tuinen zou er uit kunnen volgen. Wie vermoedt de ziekte in de kruisbessenstruiken te beten hond". Dóórcm regent 't brieven en telegram- Alberich van Bena, die keltersch genoeg was, men, en wordt er gepraat van „diepgaande ontroering" om te beweren, dat iedere zondaar de hel in ziehzelven wijk-Holstein en Mecklenburg. In Engeland en Schotland is zij sedert 1906 opge- en „groot gevaar voor den godsdienstvrede". Alsof er draagt, en durfde volhouden, dat de sacramenten tot i treden en heeft zich in vele streken verbreid o. a één mensch meer en beter dan de Paus zou weten te niets nut ziin. werd in 1210 in den han gedaan, en waken voor 't behoud en de bestendiging van dien vredeWat Hij dan ook doetEn zoo doet de Paus niet alleen; zoo doet de heele Roomsche Kerk. Laat er eens 'n Protestant cf 'n Jood of 'n vrijdenker al was hij er socialist bij bij den Paus, of aan 'n andere Roomsche deuy, aankloppen, en zeggen: „Me- 'n poosje later door de belijders van Jezus' liefdeleer, om ziin eigen best-wil verbrand. Eno van Haarlem, 'n kleermaker te dier stede, in Kent, Worcestershire enz. In den zomer van 1907 trof Professor Ritzema Bos te Wngeningen den gevreesden meeldauw voor het eerst aan in zfes bessenboomgaarden onder Rhenen dreef daar pl.m. 1450 zijn ketterijen. Hii kende aan enj Amerongen. de Mis geen waarde toe en noemde de hostie ..maar Waar deze ziekte zich eenmaal gevestigd heeft en rew"d brood". Thuis kon men even goed bidden als ongehinderd kan Voortwoekeren, richt ze in weinige - - 0daar geheel kosteloos. Dit geldt eveneens voor allerlei ziek ten in land- of tuinbouwgewassen. D. E. LANDMAN. GEMEENTE KCHAGEI, HERIJK VAN MATEN EN GEWICHTEN. Burgemeester en Wethouders van Sehagen maken bij deze bekend a. dal dit jaar voor den hei-ijk der maten en ge wichten zitting zal werden gehouden in het lokaal be stemd voor de vrije- en orde-oefeningen der gymnas tiek bij de Openbare Lagere School te Sehagen op Juni van 9 tot 12 uur, op 22, 23 en 24 Juni'van bladeren™veel ^uTen^ ^t^de^ateVl^^êhten schoon, droog en P^tvril TTlDDfon V»z/-v»-.rl,rK»A 11J 0 neer. ik zou wel Roomsch willen worden", zoowaar jn de kerk, meende hij. Hij sneed rustig zijn hozen en jaren de schoonste kruisbessentuinen te gronde. Waar als ik leef, al heette hij „Geus", hij zou met open de Hnarlemsche gildehroeders lieten trem d:e sniiden. men echter vanaf het eerste optreden geregeld het armen, vriendelijk, welwillend, vaderlijk, genadig zelfs, Maar toen 'n paar hissrhonneliike speurhonden kwa- kwaad bestrijdt, kan men het gevaar afwenden worden aangenomen. De Roomsche Kerk heeft nog men. .was hij spoedig ontdekt, en afgebeeld als ,,'n Er zijn een groot aantal meeldauwzwam nooit iemand, die berouwvol en ootmoedig tot haar wolf, die gevaarlijk was voor de kerkelijke kudde." Maar elk op een bepaalde s" heschadieen kwam, van haar dorpel verjaagd. Nog nooit! Dat mogen Fpo wolf of niet. was Allerminst 'n strijdvaardig held. EO(^ ,f,® kwlinen door het kruisbessen niet aan en hebben dus met den Ame rikaanschen kruisbessenmeeldauw niets ts maken. Dat is een aparte soort, die alleen voor de kruisbes sen gevaarlijk is. Roode, witte en zwarte bessen heb- Langzamerhand wordt het zwamweefsel dik en vet- een chocolade-bruinë kleur aan. De sterven af, schieten opnieuw uit en ma- datemogen nagemaakte Christenen ooit bestaan hebben, markt van tegenwoordig stond 'n strafbankje cn maar de Roomsche Kerk doet 't niet, en heeft 't gaaren zit Fno. Toen hem 'n lnnre nreek was voor- nooit gedaan ook. gelezen, herriep hij zijn ..dwalingen" en de Kerk ver- Inlegendeel. Zij is er steeds op bedacht geweest te nr<Wló<- m m tot bet drae**n van 'n pak kleeren. redden en voor zich te behouden, wat voor Haar ver- met 'n geel kruis op den rug. 's Zondags kon men hem loren dreigde te gaan: Keizers en Koningen en zelfs voor de processie ui' zien loopen met 11 waskaars in 'n dochter van Nathanaël de Rothschild, toen ze met de hand. en als F. van rel ie gelezen werd stond hij 'n Hollandschen Roomschen meneer trouwde en op voor den preekstoel te pronk. 't kasteel De Haar" wenschte te wonen, 't Is waar, Ja. de Kerk weet wel wat ze doet. Omdat f-po Z"n ■t k^ den oude^ Nathanaël - die zijn dochter graag woorden hrreoere'n W. nuf da kerk hem riin volle ben er zoo goed als niets van te duchten, een adellijken echtgenoot gunde - ze was zelf 'n ge- verlangen niet. Eigenlijk had hi} verbrand willen wor- he mieeMauw tas^feuten6w^rd^n horen barones een millioen gulden, maar goed 1 den dat hereerde hu voor zpn buik t mmüst. c ce Dessen aan. Je jonge scneuten worden de Kerk wees haar toch niet af. al was ze dan 'n Jodin Herman van Rijswiick, die durfde beweren, gaap ereespoIdk u^tzien^of !r ^eel En nu kunnen kwaadsprekers wel weer zeggen, dat ;,dat hij christen geboren was. maar zich was paan «el overdekt en gaan er spoedig uitzien, dit was om 't vele geld, dat genoemde juffrouw bezat, schamen voordien naam. omdat de christenen geheel Eane/amerh--- maar dat is pure laster; want het penninkske der we- verdwaasd waren", werd door de Inquisitie gevangen ge- gn duwe en de laatste cent van slovige Dirkje uit de poort, nomen wegens „diverse artieulen tegens t heiihgh kers- gclleuton g(er die op vastendagen vet eet wat anders voor wagen- ten-gheloeve ende blasphemie tegens C[od n^daC^r!'L k*m bossige koppen, waarin de ziekte weer gauw ie smeer Gebruikt wordt, is haar even welkom. Of t sodat hi verbeurt heeft sqn lijf ende sim goed, ende nemen eerlijk op de Beurs verdiend is of bij halve centen w ™'w uitgehongerd en uitgespaard, dat is haar hetzelfde. Af wijzen doet Zij niels, omdat elke aave Haar 'n bewijs is van vromen zin en belangstelling in Gods liefste kind: de Kerk. ALs Zii 't van den een aannam en van den ander afwees, dan zou Zij onderscheid maken; en daartoe is Zii. als draagster en vertegenwoordigster van God en Zijn liefde op aarde, niet geneisd cf in staat. „Komt allen tm mii!" zegt Zij haren Heer na. en als allen niet gewillig of goedschiks komen, dan zal Zij ook weer naar hel woord van haren Heer ze allen ..dwin- Heu" om in ,e „a,, jn haar Koninkrijk van liefde en behoud. Zóó doet de Roomsche Kerk en z.óó heeft zij al- Ui d gedaan, en aan dit streven dankt zij haar door geen enkel verstandig mensch begrepen bijnaam van „Katholiek"- wien dan ook de sameuvoering van „Roomsch-Katholiek" in de ooren klinkt als „wit- jwnrt". Want 'n ding kan wel wit wezen, maar dan Ls 't niet zwarten 'n mensch "kan wel Roomsch maar dqn ic hij n^t ,.Kn*holi€k rte van Jezus was Katholiek, en de prediking van Paulus was Katholiekmaar de Katholiciteit van Petrus was verre v,ün zuiver. F.n evenmin als Dr. Kuyper, of eenig ander otlhndnx predik-ept ooit Katholiek Geweest >s m zijn Pr|*bking al heeft hij 't een oud-vader in zijn „twaalf rtikelen 'nare'-igpn evenmin als n vrome Jood "1 w-aarheid kon -4aan vertellen, dat hij Katholiek is, evenmin heeft Je Roomsche Kerk ér óóit 'n seconde dauw op bladeren en vruchten; verder kunnen erw- roestvrij moeten worden aangeboden om 'onderzocht ten en komkommers, aardbeien, perziken, appels, te kunnen worden- eiken en nog vele andere planten hevig geteisterd j c. dat betaald moet worden voor het justeeren van worden door meeldauw. Al die soorten tasten degewichten en wel ten bate van 's Rijks sSist kruisbessen niet aan en hebben dus met den Ame- d riot s atkis van onsen genadigen Heere". (Die ^gienadigen Heerc" was de Graaf van Hollanri die dit bènefietje ten deel viel voor zijn hulp in 't geval. ..Voor wat, hoort wrat". Johannes Hiiss werd verbrand. Girolamo Savonarola verbrand. Jan de Bakker yerbrand, Wendelmoet K1 a a s d oc h t e r verbrand, en dat al les omdat zij het aardsche nastreefden en omdat hun buik''hun God was". De kerk, die zich nooit vergist, was ook hier in haar recht. Ja de Paus weet 't wel, en 't is goed, dat hij *t nu maar eens duidelijk en onomwonden gezegd heeft. Als die stomme, aarts-domme, olie-domme Calvinisten het nu nog niet begrijpen, wat zij' van hun „coalitie le wachten hebben, dan weet ik het met meer. Maar de Paus mag ook zijn hoofd wel eens na laten zien. H d H geslelt sal worden in een vuer, e gera-nfiite de halfvolwassen kruisbessen ziet men de zwam en assche. ende^sijn g^ederen geconfis p hegju juu; en iater; eerst als een wit vettig huidje, dat zich snel uitbreidt en dat later bruin wordt. Zul ke hessen zijn slecht van smaak en als ze tot jams verwerkt worden, wat met onrijpe kruisbessen veel ge scliiedt, zijn deze bitter en onsmakelijk. Het is daarom 'icht te begrijpen, dat de fruithande laars streng toezien op de aan te koopen kruisbes sen en daarin hebben ze groot gelijk, want tijdens de verzending wordt de ziekte veel erger. Het is er ongeveer mee gesteld als met zakken aardappelen, die verzonden worden met zieke knollen erin. Ook daar neemt de rotting in enkele dagen geweldig toe. Wie kruisbessen teelt, moet dus bij het plukken goed uitkijken, of er geen bessen in zijn met de beruchte witte of bruine schimmelvliesjes erop en of er geen scheuten aldus zijn aangetast. Niet de oudere tak ken lijden van den Amerikaanschen meeldauw, doch ■uitsluitend de scheuten. Ziet men in Augustus of September op de bladeren aan oudere takken meel dauw, dan is dit de gewone meeldauw bij de fruit telers sinds lang als „honingdauw" bekend, die wei nig kwaad doet en nooit op de bessen woekert. De Amerikaansche kruisbessenmeeldauw daarente gen woekert uitsluitend op scheuten en bessen en op die deelen alleen heeft men het kwaad te zoeken. Toen de ziekte in Nederland ontdekt was, heeft onze Regeering dadelijk krachtige maatregelen ter beteugeling genomen. In alle streken, waar de kruis bessenteelt van eenige beteekenis is, hebben deskun digen inspecties gehouden en waar zij de ziekte on,t- CORRESPONDENTIE. M B de B Dat woord kunt ge vinden in „Vor stenschool". maar 't is 'n beetje anders dan 't door u geeïteerd werd. Als ik mij niet vergis - ik heb ■t ni»>t thuis staat er: Maar de arme, stomp voor jok, is prikkelbaar voor spot en spotternij, en wat hij daarvoor houdt. Ja, dat vers van Herman is algemeen bekend. Men eedacKt Ket te zlffl. Ze IS r,Rooms«h"' In hart eïl - Muitatuli 't spottend bedoeld beeft, maar ren- maar niet „Katholiek"ct zoolang ze Roomsch d. dat de maten en gewichlen vóór 1 Januari 1912 gestempeld moeten worden met de letter s en tot dien datum ook de letter r geldig is; e. dat de maten en gewichten, die gestempeld wor den met het vastgiestelde atkeuringsmerk, niet in win kels enz. teruggebracht mogen worden; 1. dat er nog gelegenheid is maten 'en gewichten te laten herijken aan het ijkkantoor te Amsterdam Brouwersgracht 276, op eiken Maandag en Vrijdag van 9 tot 3 uur; g. dat de onderdeelen van het Gram (de milligram gewichten) niet op de herijkzitting, maar alleen aan de ijkkantoren herijkt kunnen worden (Opzending per post franco.) Sehagen, den 4 Juni 1910. Burgemeester en Wethouders voornoemd. De Burgemeester, J. P. W. VAN DOORN. De Secretaris, ROGGEVEEN. ONTTREKKING AAN DEN OPENBAREN DIENST. De Burgemeester der gemeente Sehagen, brengt ter kennis van de ingezeten, dat door den Raad dier ge meente in zijne vergadering han den 14 Juni 1.1. is besloten, het marktterrein gedurende de kermis, zijnde van den 19 tot en met den 26 Juni a.s., aan den open baren dienst te onttrekken. Sehagen, den 15 Juni 1910. De Burgemeester voornoemd, J. P. W. VAN DOORN. VERGUNNING TAPPERS. De Burgemeester der gemeente ScJiagen: Gezien de artikelen 10 en 12b van de Politieveror dening dezer gemeente VERLEENT VERGUNNING aan Ie tappers jm gedurende de kermis muziek te laten maken, danspa; ïjen te doen plaats hebben en na bezetten tijd hunne lokaliteiten open te houden, on verminderd de bevoegdheid om deze vergunning ge heel of ten deele in te trekken. Sehagen, den 15 Juni 1910. De Burgemeester voornoemd, J. P. W. VAN D007*

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1910 | | pagina 9