int Lai- sa Mmi, AisiertosciB 'Mm. TWEEDE BLAD, Spanje en de Paus. Zaterdag 20 Augustus 19J0. 45e Jaargang. No. 4764. een soort kaas uit te bereiden. Het voornaamste gebruik echter, dat men van do sojaboonen maakt, is het winnen van olie, waarvan deze boonen gemiddeld 19 bevatten. Met het oog op de oliebete'ding is do sojaboon tegen- nederlagen in Marokko, getoond, hoezeer het begrijpt wat do kwaal is, waaronder het land gebukt ging. Wel opmerkelijk immers was het toen, hoe in ei' z door regeeringsdaden uitgelokte onlusten, de eerste uit mg van wraak en woede ging tegen kerken en kloosters. j woordig een belangrijk uitvoerproduct van Oost Azië Daar zag men den vijand, die de economische krachten vooral naar Engeland worden ze vorscheept. van het land uitputte. 1 Wordt de olie uit de boonen geslagen, dan bekomt Zoo heeft ook do tegenwoordige strijd niet alleen e n men koeken met ongeveer 7 vet; wordt de olie uit geestelijken, maar ook een ecotiomischen achtergrond de boonen opgelost met potroleumm ether, dan blijft er 1 En dat verklaart inisscflien ook wel, dat thans het sojameel over met slechts 2Vo vet. Spaanscho volk opgevoed in de traditiën der kerk. zoo Nu Engeland zulke groote hoeveelheden importeertgeringe deelneming toont nu deze kerk volgens hvar (2 jaar geleden b.v. 150 millioen K,G.) houdt do Japan- dienaren en fanatieke volgelingen door de regeering ten sche regeering baar aandacht op dit artikel gevestigd i gronde dreigt te wordon gericht. en bestaan er plannen om in Mandsjoerye en Korea; O, er wordt wal geprotesteerd, duizenden en duizenden groote oliefaörieken te stichten, waardoor do aanvoer j ballen de vuisten tegen de onverlaten die priester en van overzeesche koeken nog sterk kan vermeerderen. De olie dient vooral voor zoepfabricatie. De koeken I gebruikt men behalve voor veevoeding ook ter bemes- ting b.v. van suikerriet- en theeplantages. De uit Mandsjoerye verscheepte koeken komen in Engeland dikwijls bedorven aan en zyn dan gevaarlijk als veevoeder. Dit is trouwens met alle bedorven arti kelen het geval. ti landbouw tot grooteren bloei te bringen, dient mede I ^ls de t0?k™ »°fed z|n> ,men |9. rangschikken loemd te worden de „Vereeniging tot exploitatie eener onder de^Gste krachtvoodermiddelen Zy vertoonen in 66 samenstelling veel overeenkomst met sesamkoeken en bezitten vrijwel dezelfde voedingswaarde als lijnkoek. Bjj 25 onderzoekingen in den winter van 1909 aan het Rijkslandbouwproefatation te Hoorn werd in soja- koek gem'ddeld gevonden40,6 ruw eiwit, 7,7 vet en 12,7 water. CXXXIII. SOJAKOEK TEGENOVER LIJNKOEK, bjj' ecne voederproef nan de Proefzuivelboerdery te Iloorn. Dnder de Vereenigingen, die krachtig meewerken om lefzuivelboerdery te Hoorn." raar!ij ks worden daar nauwkeurige proefnemingen louden om juistere inzichten te bekomen over belang re zaken betreffende de veehouderij en de zuivelbe- ding. Blijkens het pas verschenen Verslag der Proefzuivel- ardeiy in 1909 zijn er het vorige jaar wederom zeer ;ardevollo onderzoekingen gedaan. Vooral de zorgvol genomen voederproef met Sojakoek melkvee is hoogst leerzaam geweest. Deze proef is tworpen door Dr. K. H. M. van der Zande en groo- ideels onder diens leiding uitgevoerd. Toen de heer van der Zande benoemd word tot In- ecteur van het Landbouwonderwijs, droeg hij Ju vol- idiging der proef over aan Dr. J. J. Ott de Vries te )orn. Aan het einde van het verslag van dit onderzoek ver- Bidt het rapport deze hoogst belangrijke uitkomst: „Uit deze proef blijkt dus, dat goede sojakoek een tstekend krachtvoer voor melkvee vormt en slechts einig bij lijnkoek ten achter staat. Waarschijnlijk door i sterkere eiwitvoeding steeg de melkopbrengst. terwijl it vetgehalte iets achteruitging." De voederproef werd genomen met 2 groepen, ieder oot 10 koeien, gekozen uit 24 „herfetkalvers", die allen Ortober gekalfd hadden. In de voorbereidingsperiode erden alle 20 koeien gelijk gevoederd met 3 lijnkoeken, K.G. hooi en U/2 K.G. maïsmeel. Deze voorberei- ngstijd liep van 10 bec. 1909 tot 10 Januari 1910. Toen im de vergelijkende proef een aanvang, die duurde in 10 Januari tot 29 Maart, terwijl de naperiode liep in 29 Maart tot 22 April. De sojakoeken, die in één partij aangeschaft werden 1 dus gedurende de heele proefperiode op de boerderij >orhanden waren zonder noemenswaard te beschim- elen, vertoonden geen abnormale reuk of smaak, maar in normale boononlucht en een heldere, op gebroken als gelijkende kleur. Zij hadden het volgende gehalteoiwit 40,8 vet 9 vocht 12,9 De marktprijs dor sojakoek was f 9 50 per 100 K.G. De lijnkoeken, aangeschaft bij de Coöperatieve Ver eniging te Hoorn in eene partij, hadden het volgende jhalte: eiwit 30,6 vet 10,9 vocht 13 De prijs was f 11,25 per 100 K.Gr. /Door vroegtijdige aanbesteding was dit goedkoop, ant de marktprijs der lijnkoeken was in den afgeloo- m winter ongeveer f 12 50.) De 10 koeien der lijnkoekengroop kregen tijdens de roef ieder dagelijks het volgende rantsoen43,5 K.G. ooi, U/2 K.G. maïsmeel en 3 K.G. lijnkoek. De 10 koeien der sojakoekgroep kregen elk 43,5 KG ooi, li KG maismeel en 3 KG sojakoek. Het gemiddeld leverd gewicht der koeien was onge- eer 600 KG. Wat den gezondheidstoestand der koeien etreft, die is gedurende de geheele proef uitstekend eweest, hetgeen niet voorzien werd, daar van verschil- jnde zijden uit het buitenland klachten kwamen over toornissen in de spijsvertering en andere ziektever- chynselen veroorzaakt dosr sojakoeken. Een sterk pur- eerende werking, die men aan de olie toeschrijft, kon iet worden waargenomen worden, al was de mest der ojakoekgroep in 't algemeen iets weeker dan bij de jnkoekgroep. Op een aanvraag, gericht tot H.H. Rykslandbouwlee- aren, of hun misschien slechte ervaringen met de voe- ering van sojakoek ter oore gekomen waren, kwamen onder uitzondering ontkennende antwoorden in. De melkopbrengst der koeien gevoederd met lijnkoek ras gemiddeld 17,01 K.G. en die der koeien gevoederd iet sojakoek gemiddeld 17.37 K.G. De koeien met eojakoek gevoederd hebben dus belang- Ük meer melk gegeveD. De melk der koeien van deze kerk durven weerstaan en dus „den godsdienst en het geloof bedreigen". Duizenden vrouwen knielen neder om de hulp des hemels af te smeeken voor de vorvolgde dienaren der kerk. Werkstakingen en oproerige betoo gingen dreigen of zijn reeds op touw gezet maar in hoofdzaak vinden toch die betoogingen steun bij politieke partijen, die in de nieuwe omstandigheden een kansje meenen te mogen wagen om hun eigen bedoelingen te bevorderen, partijen, die steeds en te allen tijden den clerus volgden, omdat zjj zonder deze zich niet sterk genoeg achten. Maar van eon beweging in geheel Spanje, van een verontwaardiging en woede als Frankrijk te aanschou wen gaf toen daar de macht der kerk uit liet staatsle ven werd weggoerongen, verneemt men in Spanje nau- Iwelijks iets. Het blijft bij woorden, felle woorden. Zal het zoo blijven? Wie zal bet zeggen. Hoe sterk de anti- clericale beweging ook moge geworden zijn, de tegenparj het voedoren van de goedkoopste sojakoek ter ver van ging der dure lijnkoek gerust worden aanbevolen. Men lette er echter op, dat men frissche, niet op de zeereis bedorven koeken ontvange, want met zulke half of heel bedorven waar heeft men in het buitenland slechte ervaringen ODgedaan. De andero aan do Proafzuivolboerderij 1909 gedane proefnemingen hopen we de volgendo week in deze ru briek te behandelen. Ook deze hebben goede resultaten opgeleverd. D. E. LANDMAN. Wij hebben vroeger reeds medegedeeld, dat de ver houding tusschen Spanje en den Paus zeer gespannon was en dat tenslotte de Spaansche Gezant bij het Vati- caan werd teruggeroepen. Duidde dit op eene algeheele breuk, zoover schijnt 't nog niet gekomen te zijn. Integendeel, meent men ook in Spaansche Regeerings- kringen, dat er kans bestaat, dat het geschil wordt bijgelegd en dat Spanje en de Paus niet geheel met elkaar zullen breken. De onmiddellijke aanleiding tot de breuk gaf deeiseh van den Heiligen Stoel, dat de maatregelen door de Spaansche regeering reeds ten aanzien der religieuze quaestie o.a. betreffende de toelating van nieuwe orden genomen, zouden worden geschorst, in afwach ting van de verdere onderhandelingen. Wilde de Spaan sche rogeering dat niet toestaan, dan kon de Heilige Stoel de onderhandelingen niet voortzetten. De Spaan sche regeoring antwoordde met de terugroeping van den gezant Ojèda, „ten einde dezen nieuwe instructiën te geven." Geen godsdiensthaat drijft den Spaanschen minister. Hij is geen Viviani, die de lichten des hemel3 wil blus- schen, zoodat niemand ze weder zal kunnen ontsteken. Aan het katholieke geloof zal geon schade worden ge daan zou anders wel de koning zijn minister ver trouwen toonen en steun verleenen? maar Spanje moet onttrokken aan do heerschappij van den clerus, die van Rome uit geleid het Spaansche land beschouwde als een provincie van het Pausdom. De Manana het orgaan van den minister drukte het aldus uit„Het geldt tusschen twee zaken te kiezen namelijk een volk te zijn uit de middeleeuwen of van den tegenwoordigen tijd De keuze kan niet moei lijk zijn. Het gejoel van de door clericaal fanatisme be heerschten zal worden overstemd door de vreugde- en zegezangen van de vrijheidlievende menschheid. Haar invloed zal sterker zijn dan die van eenige predikers van den burgeroorlog." Een volk der middeleeuwen. Zoo leek het Spaansche volk wel te zijn. Er was stilstand in Spanje, achter uitgang in z\jn positie naar buiten. Wat was er in den loop der eeuwen geworden van de trotsche natie, eens de beheerscheres der wereld? De sombere geest van Philips II bleef heerschen, hoe de regeeringen elkander ook mochten afwisselen en alles: macht en aanzien, intellectueele en economische ontwikkeling werden ge offerd aan de heerschappij van de kerk. Hoe lijk kon dit land zijn, hoe machtig. Maar met een oppervlakte, slechts weinig kleiner dan die van het Duitsche Rijk, met een over groote uitgestrektheid tij is krachtig en zal zich nu eerst recht beginnen te weren. Aan de eene zijde staan de invloed van het Vaticaan, de Spaansche geestelijkheid, de machtige orden, de invloedrijkste elementen van hof en aristocratie, da eensgezinde krachtig geleide conservatieve partij, de Spaansche vrouw, aan de andore zijde staan verschil lende groepen eensgezind waar het geldt het anticleri- calisme, maar in alle andere opzichten verdeeld en vijandig. Een zware taak voor minister Canalejas om al die tegenstrijdige elementen onder zyn banier ver- eenigd te houden. Hblad. CCLX. OVER HET RUMOERIGE LEVEN EN DESZELFS TELEURSTELLINGEN. Al dat leven en gedonder Maakt den toestand niet gezonder En een inenscli nog meer van streek. W. F. Hen-, lasz inich liungren dann und «aan, Satt sein macht suunpf und trage, Und schick' mich Feii'de, Mann um Mann, Kampt halt die Kriifte rege. Gebet. Gustav Falke. O, alleen de dooden wonen, Maar het leven is op reis! Zwerverslied. P. C. Boutens. roep had daarentegen een iets lager vetgehalte, gemid-1 vruchtbaren bodem, met een heerlijk klimaat, met rykë eld was de daliug 0.14 vet. schatten van den bodem voedt het thans en hoe Uit het buitenland waren ook verontrustende berich- 'karig dikwyis nauwelyks 19 millioen menschen. Al en verspreid omtrent den nadeeligen invloed van Soja oek op de qualiteit der boter. Dit is by de proef zeer lauwkeurig nagegaan. Gebleken is, dat de boter van leide groepen gelyk stond en ongeveer gelyk wos aan iet product der meeste Friesche zuivelfabrieken. Als de sojakoek goed is, kan men dus gerust 3 K G. irvan per dag en per koe voederen zonder dat de kwa- iteit der boter er iets onder lqdt. Wat de kaas aangaat, kan evenmin sprake zyn van tchteruitgang in qualiteit tengevolge van een by zonderen smaak. Daar er van de melk der sojakoekengroep meer room in dus ook meer boter werd verkregen, was het natuur- jjk gevolg dat het vetgehalte in de droge stof der kazen ran de lynkoekgroep 3 hooger was. Gedurende den geheelen loop der voederproef werden Ie koeien geregeld eens per week op een vasten dag n een bepaald uur gewogen. By voortduring verkeerden de proefkoeien in goede onditie. Beide groepen namen per proefdier ongeveer K.G. toe. Hieruit bleek, dat van „afmelken" by geen er groepen sprake was en de rantsoenberekening goed 3 geweest. Het financieele resultaat der proef was, dat by roedering met sojakoek tegenover lynkoek de winst tan melk met sojakoek 7 centen per koe en per dag ledroeg. Daar de mest ryker was aan stikstof wordt dit voordeel nog op 1 cent per koe en per dag gerekend en is de totale winst 8 cent per koe en per dag. Yoor deze berekeningen is de prys van sojakoeken gesteld op f 9 50 per ICO K.G. en die der lynkoeken op f 12.50 per 100 K.G., wat overeenkomt met de marktpryzen dezer artikelen in den afgeloopen winter. Als de waarde der lynkoek f 12.50 is, dan kan sojakoek ruim f 12.— noteeren zonder tegenover de eerste ver hes op te leveren. Meniag veehouder zal over sojakoeken gaarne nog oene bijzonderheden vernemen en ook daarover geeft oet uitvoerige verslag der genomen proef veel lezens- ^rdigs. Wy nemen daaruit het volgende over 0d j18 ee" paar )aar verschynt in groote hoeveelheden verv9 hiarkt voor krachtvoodermiddelen een product betrekkir-? van de sojaboon n.1. de sojakoek, die door aan vn«u lagen Prh8' gepaard aan een hoog gehalte drei&t nde bestanddeelen, een geduchte mededinger mirirCio Worden van andere veel gebruikte veevoeder- Do vooral by de melkveevoedering. Broeit ha n' hoewel thuis behoorende in Oost-Azië, java ehalve in Japan en geheel China eveneens op Eurnn. ln. Brïtsch Indië en komt ook sporadisch in 8inHo 611 ^GGrd-Amerika voor. 1 Jap 10hgGlyke tyden wordt deze boon in China de vroegere heerlykheid is verdwenen. Na 1492 werd een reusachtig koloniaal gebied veroverd, aanzienlyke schatten stroomden het land toe. Maar alles ging ver loren, omdat onder de heerschappy van het cleriealisme elke vrye gedachte, alle moderne ontwikkeling onmo- gelyk werd gemaakt. Het volk schikte zich hierin. Al mocht ook van tyd tot tyd eens een poging worden gedaan om het cleriea lisme te bestryden, veel werkten die pogingen niet uit, want zy werden niet verricht met den waren geest. Conservatieven en liberalen bevonden zich er wel by elkander regelmatig af te wisselen in het bestuur des lands en hadden dus geen aanleiding met krachtige hand in te grypen in de bestaande verhoudingen, waardoor deze regelmaat zou worden verbroken en de vurig verlangde voordeelen in gevaar zouden worden gebracht. Zoo bleef Spanje, wie er ook regeerde, onder de heerschappy van den clerus, al werden dan ook soms wetten uitgevaardigd, of overeenkomsten gesloten, die althans voor het uiterlyk die heerschappy beperkten. En de clerus maakte van haren invloed gebruik. Steeds in grooter getale overstroomden reguliere en seculiere geestelyken het land. By een zielental van 19 millioen zyn er in Spanje meer dan 150.000, priesters, monniken en nonnen en het inkomen der kerk, hon derden millioenen, bedraagt meer dan al de uitgaven Er is voorloopig nog geen gevaar, dat we inslui meren zullen. Ais tenminste gevaar en strijd, en.... nu ja... streven ook in staat zijn ons wakker te hou den, dan raken we voorloopig nog niet in den dut. Het woelt in alle lagen der maatschappij, zoo niet vijandig, dan toch om verandering; zoo niet 0111 macht, dan toch om recht, of wat daar somwijlen voor door gaat. Maar stil, rustig, gladjes en effen is 't in geen enkele laag. De grondwerkers rumoeren en de konin gen rumoeren ook. De renteniers zijn niet minder on tevreden dan de brievenstellers, dan de schoolmeesters, dan de krantenschrijversniet minder dan ieder an der-, die op en neer g|aat. meesjouwt en mee-arbeidt op de groote werkplaats van 't leven, waar getimmerd en afgebroken, gebouwd en gesloopt, geld verdiend en geld gestolen wordt. Couponnetjes-knippen en 'huur "Op halen hebben, óok hun bezwaren, net zoo goed als kian-looien pf 'n krant uitgeven. En als 'n menseh, wiens zaakjes gaan zoo ze gaan, zijn berekeningen maakt, en becijfert dat ie over zooveel jaren hier pf daar aan den Rijn zijn villa kan hebben, dan... Wou je iets vragen? Nee; lees maar door. Je zei toch iets i Ja, ik wou alleen maar opmerken, dat 't arm huis hier aan 't eind van de straat is. Nu ja, wat zou dat? Niemendal! Ik bedoel, dat 't zoo dicht bij is. Zoo?! Nou, dat wist ik anders al. Hou uu je ongemotiveerde opmerkingen maar voor je, en laat me lezen.... Als nu 'n menseh zoo zijn berekeningen maakt, dan is 't geen wonder, dat hij soms vreest tijd te kort te komen oin 't sommetje bij mekaar te krijgen, en... Nu, lees dan door. Ja, om je de waarheid te zeggen heb ik hier 'n paar regels open gelaten, omdat ik niet precies weet wat 'n menseh. in zoo'n geval doet. Weet je dat niet? Noen J1 j Ik niet, want ik heb er nog nooit over gedachtj Maar ik zou denken, als je aan 'n brief giaat begin nen. dat je ten minste weet waar je 't over heb.ien zal, en in de uitwerking van 'n opgezet onderwerp niet halverwege zult blijven steken. Zoo, zou je dit denken?! Nou vrind, dan ben jij 'n heel bizonder menseh. En als jij bij 't begin van 'n onderneming, al zoo verzekerd bent van 't ver loop en den uitslag, dan zou ik maar eens wat uit gaan voeren. Want om zulke menschen zit de wereld heel erg verlegen, 't Is niet zoozeer het werken dat wij behoeven gewerkt wordt er waarschijnlijk wel genoeg maar 't verzekerd zijn van den uitslag ervan dat is de quaestie. De meeste menschen beginnen iets, zender dat ze eigenlijk weten wét ze beginnen, en zeker zonder dat zij eenig vermoeden hebben hoe 't af zal loopennet zoo goed als de meeste menschen zoo maar pardoes op de wereld springen, zonder te weten of ooit te weten komen, wat ze er eigenlijk komen doen. En omdat 'n menseh, zoomin als zui- wegen wat onze eigenlijke taak is, wat we in dit ot dat geval doen moeten, en dat de meeste men schen met de overcompleetheid van zichzelf verle- g'en zitten. Vandaar in de eerste plaats al dat ge- vriendsehap en getrouw, dat in negen van de tien gevallen falicant uitkomt. Die vrienden of die ge trouwden bedrogen elkander niet, wilden elkaar niet met opzet leed doen, doch zaten alleen maar met zichzelf en hun onstuimigheid verlegen en verhin gen zich in hun zoeken naar rust, aan den eersten boom den besten, dien zij in het bosch, waarin zij verdwaald waren, tegen kwamen. En als anderen daar dan later voorbij komen, dan zeggen deze: ,,Daar hangt er weer een! AVme stommeling!" Maar wijzer maakt 't hen niet; want zonder dat zij 't zichzelf bewust zijn, zoeken ze in datzelfde boseh naar een anderen boom, die hen met al hun wijsheid en mal ligheid dragen kan. Maar hangen doen ze alle maal. En zoo is 't met 't zoeken naar en 't kiezen van 'n werkkring precies eender. Minister Zus en Zoo zou als klompenmaker misschien op zijn plaats geweest zijn; als minister is hij 't heslist n, i e t. Boer Jansen had rechter moeten worden, mijn vriend Willem directeur van 'n toevlucht voor onbehuisden, mijn vrind Arie, die nu bij de post is, litterator, mijn neef Bulthuis polyglottisch tolk, ep ik schrijver. Maar wij allen, en honderden met ons, hebben verkeerde boomen uitgezocht, om ons aan op te hangen. En daar hangen we dan nu ook aan. En in plaats van ons nu maar rustig te houden, dat 't touw niet nog meer knelt en insnijdt, en ons te schikken in ons lot, dat nu eenmaal niet anders is, doen we tel kens allerlei wanhopige pogingen om los te komen of 't touw zoo te schuiven, dat 't wat minder pijn doet, wat toch nooit gelukt en waar 't eenige ge volg van is, dat 't hoe langer hoe meer pijn gaat doen en hoe langer hoe meer insnijdt, ten slotte door den nekwervel heen, en wij, als ons najaar stormt, afwaaien en in 'n graf terecht komen. En dan is 't uit. Overrijp? Och, dat zou ik niet durven zeggen. Er waaien er van de soort vrucht waartoe wij behooren heel wat af met grijze haren of heelemaal geen haar meer, die tot hunner dagen einde zoo groen zijn ge bleven als gras; die zoo min vrucht hebben gezet als dat zij een versiering zijn geweest voor den boom waaraan zij hingen; die alleen als 't 'n be©tje hard woei, net als de andere gezonde, pit-dragende vruchten, 'n beetje mee heen en weer gewaaid heb ben, maar voor de rest niet meer hebben gedaan dan het leven geleid van 'nHoe heet zoo'n plant ook weer, die voor niets deugt en andere plan ten in 't groeien belemmert?... Maar we moeten voorzichtig wezen in ons oordeel en niet generalisee ren; er zijn champignons en champignons, paddestoe len en paddestoelen, toad-stools en champignons, welke eerste zwaar vergiftig en welke laatste 'n ko-stelijk voedsel en lekkernij zijn. Ze gelijken uitwendig zóo precies op elkander, dat men er zich heel gemakke lijk in vergissen kan. Evenwel, boer of rechter, minister of klompenmaker, koning of grondwerker, over 't algemeen genomen is het meerendeel ver van indutten af. In de zoo-zoo laagjes der maatschappij, waar de strijd om 't dage- lijksch brood evenals in 't jaar 70 onzer jaartel ling de verdediging van Jeruzalem»bijna op den Sabbath moet worden voortgezet, zijn de vergaderin gen tot verbetering niet van de lucht. De geest dei- oude gilden manifesteert zich nu niet zoozeer in meesterschap in 't vak of in het afleveren van werk stukken, die 'n meesterlijke hand en meesterlijk na denken verraden, maar in woorden, die ons voor het meerendeel door de schreeuwleelijken van na tachtig tot 'n erfenis zijn nagelaten, 't Verstaan of begrij pen van elkander is op zulke vergaderingen het voor naamste niet; daar wordt zelfs niet aan gedacht. Schreeuwen is nummer een, schreeuwen is nummer twee en schreeuwen is nummer drie. Schreeuwen is 't begin en 't einde; en hoe meer vreemde en on verstaanbare woorden dan zoo'n half idioot gebruikt woorden, die zoomin hij-zelf als zijn auditorium verstaat of kan uitspreken hoe gewichtiger hij is in zijn eigen oog. Maar als de vergadering is afge loopen d. w. z. als de deuren van zoo'n tijdelijk gekkenhuis weer open gaan om 't zoodje te loozep is men nog even wijs. Wat zij gedaan hebben is: kabaal gemaakt en herrie geschopt; 'n wijs of verstandig woord is er niet gesproken, 't Was er om te doen wie nummer Een zou zijn, en omdat ieder voor zich dacht, dat geen ander dan hijzelf daar voor in de termen viel, is men het niet eens gewor den. Totdat... ja, er gebeuren overal wonderen totdat er waarachtig een 't zoover bracht, dat hij al de anderenMenseh, menseh!?Ja, 't is zoo; maar toen men de brij, die dan zoo gauw gaar was, zou gaan eten, was ze aangebrand en was men nog veel verder van huis. 't Schijnt, dat luis teren en nadenken 'n moeilijker kunst is dan pra ten; wan,t praten doen ze allemaal, zij 't dan ook in 'n taal, die zoomin 'n Hottentot als 'n fatsoen lijk menseh verstaat. En dan zijn er nog menschen timmerlui, metselaars, schippers, postlui, groente boeren, dominee's en welk soort van menschen niet? die hun halve leven noodig hebben, om tot de ontdekking te komen, dat 't van „Asmodée" af tot aan de „Dageraad" toe. een en al phrase en nonsens is. Het schelden op kerk en maatschappij is even ondoordacht als het begrip van gelijke plich ten, die gelijke rechten met zich brengen, tot hen doorgedrongen is of doordringen kan. En het groote geluk van te weten wat men doet, blijft even ver van hen, als de bewustheid van den vloek dit niet te weten. voor onderwys, justitie, leger en vloot en staatsbestuur geling of als volwassene met zijn armen over elkaar kan te zamen. Het Spaansche volk, aldus drukt een Span- gaan zitten, voelt, dat hij iets doen moet, maar niet jaard het uit, geeft meer geld om zich voor te bereiden 1 weet wét, begint hij maar vast met kabaal te maken op den dood, dan om zich op te voeden voor het leven. en herrie te schoppen. Wanneer we allemaal precies Het aantal orden nam in 8panie voortdurend in sterke e.nw i .oi/ t^nHpn die taak met nauw- mate honderden tI I terug, de religieuse stryd in Frankryk bracht nieuwen wat rustiger wezen zóu. toevoer. Overal verrezen nieuwe kloosters. Alleen in de provincie Barcelona telt men er 450; de stad Valencia heeft volgens een opgave van den burgemeester korten auiai UTOl tyd geleden aan den gouverneur der provincie gedaan, j is het al 'n .heel gewiohtig iets, goed te weten wat alleen al 57 nonnenkloosters met 1157 inwoners en 13 I we zouden kunnen en moeien doenmaar neem aan monnikenkloosters met 225 inwoners. Een statistiek!wat niet heel waarschijnlijk is dat iemand dit lonri AnfVtrQfllrf moor tia KAïronalnnn/ln 1 1 1_ 1 J, rvnh Tiftl li I i /I '1 tl n/ll.- L" 'ltie Nou, schrijf dat dan Jawel, maar daar ben je niet mee klaar. Een menseh staat niet alleen op de wereld. Ten eerste over het geheele land ontbreekt, maar da bovenstaande cyfers geven toch reeds een denkbeeld. Al die geestelyken, die monniken en nonnen moeten door het land worden onderhouden niet alleen, maar al die kloosterlingen vrygesteld van belasting en arbeidend onder de meest goedkoope productievoor- waarden doen bovendien den leeken op elk gebied van het economisch leven concurrentie aan. Niet met stille bespiegelingen, met armenzorg of ziekenverpleging, met onderwys alleen houden die duizenden zich bezig. Men dryft handel, beoefent landbouw en industrie on verzamelt zoo reusachtige kapitalen, steeds opnieuw winstgevend belegd. Zoo wordt de kerkjrerrykt, maar verarmt het volk zftHr 7' Een jaar geleden heeft het volk, een deel althans, dat PSïen vGelzydigbehalve dat sojaboonen op allerlei van Catalonië, het meest ontwikkelde en door handel hifeu ,erGid, als menschenlyk voedsel dienen, weet en industrie het meest met het modirno leven in aan- uoor gisting het bekende spijsaroma „soja" en zeis; raking komende, in de folio onluaton, gevolgd na de et °P groote schaal als landbouwgewas gekweekt. 1 Z6,,r ru'k, dat men in Azië van deze vrucht maakt, al weet, weet hij dan ook. of ziet hij dan ook kans 't zoo aan te leggen, dat zijn doen en laten, zijn be langen zal ik maar zeggen, anderen niet schaden?.... Nu zal je misschien wet zeggen, dat ieder voor zich zelf moet zorgen, en alleen maar aan zijn eigen be lang moet denken, maar feitelijk gaat die redeneering niet op. Ik kan b.v. geen schoenen maken, dus zit ik om 'n schoenmaker verlegen. Ik kan mijn eigen haar niet knippen, dus heb ik daar 'n ander voor noodig. En als nu die ander daar misbruik van zou maken, dan loop ik binnen kort op mijn bloote voe ten, en met 'n haardos als 'n schilder of 'n vege tariër, of als 'n ander excentriek menscli, die om dat hij althans „iets" wil lijken zyn haar maal laat groeien, op zyn bloote voeten gaat loopen of iets anders practiseert, waar 'n gewoon menseh niet aan denkt Summa summarum geloof ik dan ook, dat we niet rustig genoeg zijn, om eerst eens goed te over- Andere opvoeding, andere omgeving, anderq levens omstandigheden, andere agitaties. Vorst Nikita van Montenegro, de 69-jarige beheerscher van het land der Zwarte Bergen, is eergisteren, Donderdagochtend, als Vorst opgestaan en aan den avond van dienzelf den dag als Koning gaan slapen. Toen zijn oom, de wojwóde Damilo „wojwó- de" wil zeggen: legeraanvoerder, schatplichtig vorst den llden Augustus 1860 werd vermoord, werd door het meerendeel der Montenegrijnen de wensch te kennen gegeven, dat Nikita, zoon van den dap peren Mirko Petrowitsj. den vermoorde in al zijn rechten en waardigheden zou opvolgen. En de negen tienjarige jonge man, met zijn denk-oogen en zijn eerlijk moedig hart, voortgeduwd door zijn vader, met blijdschap en verwachting door het volk begroet, liet zich den zoo noodlottig ledig gekomen stoel aanschuiven, en werd zonder moeite door de Euro- peesche Mogendheden als Vorst erkend. En schoon jong gedroeg hij zich zeer wijs. Ouderen rieden hem te bedenken, dat Montenegro maar 'n klein staatje was, en dat 't heel dwaas zou zijn als het mede stem zou willen hebben in het Europeesch con cert. En ofschoon 't hart hem popelde toen 't in Herzegowina spaak liep tusschen Christenen eu Tur ken, en hij graag den Serviërs geholpen had, om de Turken te vernietigen, zoo hield hij toch zijn onderdanen in toom en verbood het vormen van, ben den. Maar de Porte begreep of waardeerde deze daad niet - omdat iets wat tot ageeren en raddraaien geneigd is, niet waardeeren of begrijpen kan en zond Vorst Nikolaas den Turkschen generaal Omer- pacha op 't lijf met 't bevel Montenegro te blok- keeren. Maar toen was ook 't geduld ten einde. Gedwon gen te vechten, zou hij ook vechten, en in 'n be roemd geworden proclamatie riep hij zijn volk ten strijde: „Op nu en voorwaarts, gij volken der Zwarte Bergen! De nederlaag van Kossovo zal gewroken worden. Onder Moerad I is het groote Servische ryk vernietigd, onder Moerad V zal het hersteld worden." 13 Juni 13899. Slag bij Kossovo. De Servische tsaar Lazar de Groote verliest kroon en leven. On dergang van het Groot-Servische ryk. Maar ofschoon de jonge Nikita de Turken afsloeg, is hy' er nooit in geslaagd de Slavische stammen in den Balkan tot éen groot volk te maken. De Tur-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1910 | | pagina 5