B ai Grej8i t Land- ei Tmboiii. Zaterdag 11 Maart 1911. 55e Jaargang. No. 4879. DERDE BLAD. CCLXXXVIII. rondere joodsche scholen mogen zij worddl toe gelaten. Joden of gedoopte joden kunnen nooit m den adelstand verheven worden. Alle reeds gel dende beperkende bepalingen van dien aard blij* ven van kracht." Is er iemand in staat de onberekenbare schade te berekenen om dan nog maar alleen op materieel I terrein te blijven die zulk 'n wet 'n land, 'n inaat- 1 schappij en, in haar conscquentiën. het geheelc mcnsch- dom toebrengt Willen we soms de scherpzinnigheid der i Joden op zoo menig gebied ontkennen Namen als die van Prof. Slofcvisch ten onzent, ala die van Dr. Ehrlich in Duitschland zyn anders beroemd genoeg. Heinrich Hetne was 'n jood, Lessing 'n jood, Spinosa 'n jood; en is van den een „Dab Bach der Liedei" en van den ander zijn „Nathan der Wei se" en van den derde zijn wijsbegeerte niet wereldberoemd Er ls geen enkel gebied, noch dat der letterkunde, noch 1 dat der geneeskunde, noch dat der philosofie of dat der staatswetenschap, of het jodendom kan er zijn groote en uitstekende mannen op aanwijzen. Op het terrein der uhilantropie zijn de Rohtachilds en ia Monteflore VAN ZEKER SOORT „CHRISTENEN «no** ™j besdumpl, mfl benadoeW voor Z(JI1 uo half millioen, gelachen bi] mijn vei liezen, gegn|iwdbij aj|0en OTertroffen door Carnegie; alle andere christenen, ïnajn winsten, mijn volk gesmaad, mijn handel gedwars- oQk majesteitelijke bleven in goedgeefecbheid beneden booind, mijn vrienden, koud, mijn vi]andoi varm ge- Nadat den naam van den .rijken" Janeen, ale ■naakt; cn wwrom to*, waarom? Omdm ik n ldoeMr d6r „men hier in Amsterdam, wordt dadelijk jood ben. Heelt n jood dan geen oogen? Heelt n d Wertheim genoemd, en de dankbare herinnering jood,geen handen, geen armen geen beenen, geen be- h h njetgeaaraeld op lijn monament woorden C,ïïf gi^ hartstochten? \Vordi hij met gevoed door ff d annen troost", .der zwakken ntsun", hetzeüde vo^ verwond doorJtaflHe wnpena. be- df ^ken Mp... Hoezeer theologen van den Storen aocht door dezeHde aeklen genezen door ttoriMe m.d- k f Ierdl^nen „or huD zoek0n ,n RraTen naar delen warm en koud door denzellden zomeren wan- i bUjTende goud..; „.ar dien .Schat dee Harten", die 11 christen? Als men ons n messtedc j Vroomheid" heet, hoezeer namen ala die van Renan, bloeden wy dan met. Als men ons vergiftigt sterven j guenep, Oort en van zoovele andere godgeleerden ook wy dan niet? Als men ons belccdigt, zullen wij dan geen j door Qng gewaardeerd worden, toch zullen die allen, wraak nemen? Als wij in het overige zijn als gij willen van wej^e rjchting zy ook wezen mogen, toegeven niet wij ook daann uw gelijken wezen. ALs n christen aj|een maar ^ly en dankbaar erkennen dat ook op hun door 'n jood beleedigdwordt, wat is dan zijn dee.noe-bied' het ljcbt Qit de leer der Joden ,8 opgegaan, digheid? wraakzucht! Als n jood dooi n chlisten Aj1q 0rftfl)0 naman r»n nrnfahisch cohied afin naman wan ixdeedigd wordt, wat moet dan, naar christenvoorbeeld, zijn lijdzaamheid wezen? Wat anders dan wraakzucht? Al het booze, dat gij 'mij leert, dat wil ik doen; i en het zou mij tegenvallen, als ik 't nog niet heter deed dan mijn meesters." SHYLOCK in ..De Koopman van Venetië". III: I. SHAKESPAERE. ..That man is wronged." Geciteerd door HEINRICH HEINE. „Waar is de miensch, Die dit bedaard kan aanzien, nooit zijn zieJ Om miidd'ien ter genezing kwellen zou?' „AURORA LEIGH". Mevr. B. BROWNING. Alle groote namen op profetisch gebied zijn namen van Joden. Mozes was 'n jood Jezaia, Jeremia, Daniël, Micha waren Joden. De wjjsheid van den Joodschen koning Salomo is wereldbekend en wereldberoemd, 'n „Salomo's oordeel" voor menig rechter het culminatiepunt van zyn scherzinnigheid. Der Joden Wet, in zyn kort begrip neergelegd in „de Tien Woorden", is zoo solide, dat geen staat ter wereld haar superioriteit heeft durven ont kennen. Integendeel, de geest der evolutie blyft erkennen op haar te moeten voortbouwen, zooals Jezus, die de „Christus" genoemd wordt, op haar voortbouwde, en openlijk erkende „niet gekomen te zyn, om „Weten Profeten" by bedoelde de Joodsche Wet en Profeten te ontbinden, maar om die te vervullen". 1 Weten die misdadige christenen dit alles in Rusland niet? Is dit de „vrijheid", die naar het woord van Paulus, de menschheid in Christus Jezus ontvangen heeft? Is dit de „macht" door Hem toegezegd aan allen, die Misbruickt ghe uw maght, zoo vreest des AUerhooghstcn Hem vdgen willen, „om te treden op schorpioenen en maght slangen"? Laat ze dan beginnen met op zichzelf te vvv treden, op de schorpioenen en slangen in zichzelf. Of VONDEI zün haat en moordzucht niet het ongedierte door Jezus bedoeld? Als de christenen niet alsdus deze woorden MICHAEL IN „LUCIFER' Derde Bed rij f. Hebt ge de brieven gelezen, die in de laatste weken, over den toestand in Rusland, in verschillende van onze groo'le kranten gestaan hebben? Zo doen denken aan verzinsels, aan leelijke. lugubre, weerzinwekkende sprookjes, waarvan men. na er 'n paar aangehoord to hebben, zegt „Zwijg maar! Zulke phantasie is krank zinnigheid en doet denken aan de ziekelijke artisticiteit van Wiertz. die in 't museum van dien naam te Brus sel te zien is." Maar wat die kranten ons vertellen is geen phan- tasie, zijn geen verzinsels, geen sprookjes, maar is historische waarheid, die 't hoofd 'n oogen blik mag betwijfelen, maar bij de bevesligjng waarvan geheel ons innerlijk zijn, al ons zedelijkheidsgevoel en al wat er beter in ons aanwezig is, in opstand komt. 't Zijn de armere Russen in "t algemeen, maar in 't bizonder de Joden, die :t daar in t „Witte Rijk'j, rii t „Heilige" Rusland ontgelden moeten, en wier leven daar zoozeer tot 'n hel gemaakt wordt, dat te vallen in handen van menscheneters 'n uitkomst zou mogen heeten, omdat bij dezen het lijden lot uren beperkt zou worden, wat in Rusland jaren, soms 'n heel leven duurt. Venvacht niet van mij, dat ik ook maar 'n enkel tooneel zal gaan beschrijven van de monsterachtigheden, die daar plaats hebben. Wat ik er van las, deed mij denken aan de gruwelen van den Japansch-Russischen oorlog, aan den „Rooden lach", aan de „September- moorden", aan den „Barlliolóincusnacht", aan de In- j quisitie, aan het radbraken, hangen, wurgen, verbran den oii voor de wilde dieren werpen van Christenen I waïir Nero en andere bloedhonden zich mee amuseerden'; deed mij denken aan Paus Sixlus V, die 'n jongen van 'wintig jaar de tong bet uitrukken en de beide handen liet afkappen, omdat hij 'n versje op hem gemaakt had; aan den „christen" Calvijn, die zijn studie-vriend Michaël Servedo levend liet verbranden, omdat hij bad tot „Jezus, den zoon des eeuwigen Vaders", en niet tot „Jezus, den eeuwigen zoon des Vaders". Daarom Het hij het vuur, toen de beenen reeds verbrand waren, weg barken, en den ongelukkige weer bijkomen, om hem daarna op nieuw, nu voor 't laatst., door 't vuur te laten verteren verstaan, dan hebben ze Hem noch Zyn genaderijk Evangelie begrepen, en moeten ze zich door dezen J o o d" beter laten onderwijzen. Ik zou zeker zoovele woorden niet neerschrijven, om zijn afschuw over dien oncbristelyken jodenhaat in Rusland te uiten want in Rusland zal dit blad wel niet ge- lezen worden als die kankerende ziekte ook niet i hier baar sporen vertoonde. O, neen, hier is geen Kisjinef, i geen Pobjedonostjef, geen adelscongresDe wetten van ons land waarborgen Goddank, de persoonlijke j veiligheid van eiken burger, al zou hy van oor- sprong Chinees wezenmaar in ontmoetingen en1 gesprekken bJijkt het niet zelden, dat de christenen ook Lier te lande nog maar stesds niet goed weten, dat zjj hun christendom uit de handen van een „Jood" ont- vangen hebben, en dat ons heil „uit de Joden" is. Ia dit geen reden om al wat jood is te eerbiedigen Waarom hebben ze dan wel eerbied voor al de naneven en nanichten van Willem de zwijger, die ons de vrijheid i gaf? Weegt 't gevoel van pieteit in de historie voor den I een niet even zwaar als voor den ander? Ik heb met Professor Keunen en Professof Oort te Leiden nooit iets anders uit te staan gehad, dan dat zy my geëxam neerd hebhen, de hand gegeven, gefeliciteerd en ik met hen aan tafel gezeten heb, en toen ik in Amerika vertoetde waar hunne roemruchte namen evengoed b9kend zyn als ten ontzent heeft men my om hunnentwille gefè teerd belangstellend met my over hen gesproken. Men vereert daar aan de booge scholen deze mannen zeer. Had men my misschien, omdat ik .n landsman en 'n loerliner van hen ben, moeten verachten of met steenen gooien? De christelijke consequentie zou daartoe geleid hebben, want zij ontzien zelfs Jezus bloedverwanten niet. En hoe inniger die christenen overtuigd zyn van hun „christelijkheid", hoe inniger zy zich ervan bewust schynen te worden, om op Joden te moeten schelden. En waarom toch De verdedigende klacht van Shylock die ik boven dezen brief schreef, is toch redelijkVan wien had hy de van hem verlangde zachtmoedigheid moeten leeren? Toch niet van de hem omringende chris tenen?! Die zagen met hun allen schoon zy ryk waren zelfs geen kans, om door het by elkander brengen van een paar duizend ducaten, hun „vriend'' pelaglanismo en sociniani&me, welke stellingen door onze voorvaderen terecht als goddeloos uit de Kerk zijn gebannen. Wij behoeven waarlijk geen eeuwen terug to gaan, ook in dezen tyd zjjn er nog leeraars die met woord en geschrift tegen het on-Uhristelyke van het Leger des Heils waarschuwen. Waar de Ned. Herv. Kerk noe altyd gegrond heet op de in 1618—'19 aargo- nomen Formulieren van Eenigheid is een woord van protest hier gëuit o.L gerechtvaardigd. Hopende dat in de Ned. Herv. Kerk alhier op zulke wiize niet worde voortgegaan, maa>- worde wedergekeerd tot de oude beproefde paden en tot de leer die naar de Godzaligheid is tot de eere des Heeren Naam en tot Heil onzer onsterfelyke zielen, verblyven zy Volgen do onderteekeningen. Gaarne onderschrijf ik, wat de Redactie van „De Avondpost", onder dit adres in zy'ne kolommen schreef n.1. dat dit adres op menigeen een onaangenamen indruk zal maken en scherp afsteekt tegen de mildere opvatting door den Haag3chen Kerkeraad ten opzichte van het Leger des Heils en zyn grooten stichter betoond. Sterk ook steekt het af tegen het vriendelyk en zeker „Chris telyker" optreden van Ds. Groeneweg, den president directeur van „Bronovos", die in de middagbyeenkomst van 19 Februati woorden van zeer groote waardeering voor den generaal en diens werk sprak; die hem Gods zeeen toewenschte op zyn verderen arbeid en den aan wezigen verzosht hem het Psalmlied „Dat 's Heeren zegen op u daal 1* toe te zingen, een waardeering, waarvoor de krasse grysaard op harteiyte wyze dankte. Zyn er nu „christenen* dit adres gelezen hebben de die er iets „christelijks in gevonden hebben? iets van naasten- of broederliefde? iets van datgene wat aan de mildheid van het Evangelie of aan de goedheid van Jezus doet denken 't Is byna niet te gelooven. Maar indien 't zoo zyn mocht, dan kunnen ze van my en zeker niet van my alleen zwart op wit krijgen, dat ze In goede dwaling verkeeren, en hun opvatting van Jezus en zyn leer, veeleer op 'n „parodie* gelykr, dan de opvatting van generaal Booth. Zy hebben in tamelyke zelfgenoegzaamheid en zeker ook wel met vrome en goede bedoelingen en vooraf mens het Hei lig Evangelie aangehoord, elk beklagend of beschimpend die niet dacht als zymaar generaal Booth heeft hel. daadwerkelijk betracht, is er op uitgegaan in de sloppeD en steegen, in de achterbuurten en in de drank- holen, en heeft ze gegrepen de verloren zonen *n de Magdalena's, om ze tot zicbzelven en zoo mogelijk tot God te doen komen aan den voet van 't kruis, vanwaar ze mochten opstaan met de bewustheid van wel „on waardige*, maar geen „verstooten* kinderen van God te zijn. Is 't wonder, dat zy juichen die arme verlorenen die geen thuis, geen ernst, geen levenskracht, geen vriend, geen t>od meer meenden te bezitten, en nu van uit de modder en' den dood geheven werden tot het blyde licht van Godgewyd leven Is 't wonder, dat zy naar den trant der oude psalmisten, grypen naar trom mel en fluit, naar tamboeryn en pauken? Wie dit niet begrijpt, begrypt ook Koning David niet, ais hy, ten spy't van Michels deftigheid, voor de ark uitdanst, blij z\jn God, weer gevonden te hebbenbegrypt ook Asof niet, evenmin als den opperzangmeester onder de kin deren van Korach. En allerminst zal hy Jezus begrijpen: „Zouden de bruiloftsgasten niet blijde zyn, zoolang de bruigom by hen is?" 'n „Christendom", dat haat en bitterheid koestert tegen andersdenkenden, is geen christendom, zoomin hier a?3 in Rusland. De laatste regel van den 187sten Psalm moge vijf en twintig eeuwen geleden nog hier en daar weerklank gevonden hebben in 'n zoogenaamd „vroom" en misschien wel terecht verbitterd hart, sedert de jubel en de waarheid van het Evangelie vernomen werd. kan er in menschenharten geen ruimte meer voor wezen,en het hart van 'n christen mag het zelf niet verstaan qf hy houdt op „christen" te zyn. Want di haat groeit wel, maar niet in het zonnelicht, en minder nog in het licht der liefde, die in Christus Jezus is. H. i). H. Gamcli Europa is m opstand gekomen legen jmlkc 1" ;/eloof^?",ot"1. T?n den te r.?d<ien- "Maar m monsterachtigheden, maar in Rusland en Sporadisch durfden wel Shylo*ktjn .WTeedheld"en l(jn .geldsu ht'- - dat zyn „recht" was verwyten. Dat durven christe nen wel meer; dat durven ze ook hun „mede-christe- hier en daar elders, worden zij' voortgezet/ hier en daar verfijnd, met 'n verfooning van het zelf te bejam meren, zooals üi Duitschland; maar in Rusland onom wonden brutaal, driest, schaterlachend, gesanctioneerd door telkens afschuwelijker wetten, toegelaten door 'n ..christelijke" regeering, die in afschuwelijkheid liaar wedergade niet heeft. En omdat de „ohristenen" nu zoo t heet, zich onderling verzoend hebben, moe ten de Joden 't ontgelden. „De Joden hebben Christus vermoord zoo heet na 20 eeuwen nog altiid de re den en t excuus. Mag ik vragen hoeveel „Christussen" de christenen' in dien tijd al vermoord hebben? Is dit het antwoord op het „heil", dat zij in Christus uit het Jodendom- ontvangen hebben? Wat zouden ze dan nu doen, als ze dien eenvoudigen timmermanszoon, dien Nazarener sabbnthsohender zélf eens tegen kwa men? Is 't wonder, dat de Joden, verdurende 'wat hen te verduren gegeven wordt, en lettende op de liande- lingen van hen, die ach Jeais' volgelingen noemen geen geloof hechten aan diens Messiassehap In welken achterhoek wonen dan toch die christenen, die dezen „Emanuël", dezen „Vredesgezant'*. dezen „Leidsman ten leven" in woord en daad beidden en volsen? Ik weet 't niet, want het genus „Christen", zooals het zich m rcgeeringswetlen, in oorlogen, in rassenhaat, in \ntran/lenh'1Y-, lente,, ^1t, -ï vijandschap legen elk, die anders denkt dan zii mani festeert, is 'n soort, om er bang van Ie worden cn heeft even weinig met Christus en eiin zaluKprekineen in aio 'n liirvav mol „—V.,,-i uit te staan, als 'n tüger mei erbarming; ae kennen elkander doodeenvoudig niet. Pobjfdonos'j-H. de voorzh'er van de Heïfige Svnode <ie beruchte Jodenhater is 'n naar jaar geleden gestor ven, maar zun program wo-dt door het adelscongres argewerkthef ui'gemoorde Kisünof. telkens weer hier en elders opgebouwd, wo>-df ook telkens weer op nieuw uitgemoord. Verleden week kregen zooveel joodsche Wd/lflnon -■fJ_i - o t nen" wel. Als ze zich ryk gestolen hebben, ryk ge ontucht, dan gaan ze op de nog niet ryke dieven en ontuchtelingen scholden, en wie zich dan 't stevigst aan den letter houdt en het dogma tot zyn levensleuze weet te maken, kan 'n man van aanzien worden en in 't voorgestoelte te recht komen, Beets had 't wel by 't rechte einde, toen hy zei: „Als de heeren maar orthodox zyn, dan komen ze wel in de groote steden op stoel". Deze brave, goede befcchryver van „het leven van Paulus", zag wel, dat er 'n deugdelyke schakel in den keten der christe lijkheid ontbrak. Want de christenen hebben meer op met de dosrmatiek der kerkvaders en met de besluiten van conciliën en synoden, dan met de liefde van Christus, die allen geldt. Ik moet dan ook zeggen, dat het ééne vry wat gemakkelyker is dan het ander. Op het ééne heeft men maar Ja" te knikken, terwyl het ander tyd, geld, moeite, inspanning, zelfverlochening kost. Maar „de liefde van Christus" die er by de „chris tenen" nooit diep ingezeten heeft schynt na 20 eeuwen wel heelemaal niet meer op de christelyke agenda voor te komen, ook niet voor hun mede belydet s van den Christus. Hebt ge gelezen wat het bestuur der Vereeniging „Calvyn" 'n paar weken geleden in den Haag heeft durven bestaan? 't Stond in „De Avond post van 1 Maart. Door dat bestuur is toen 'n protest ingediend by den Kerkeraad der Ned. Herv. Gemeente, die Generaal Booth vergunning had verleend, om den 19den Februari in de Kloosterkerk op te treden. Dit protest luidt als volgt „WelEerw. Heeren, De ondergeteekenden, voorzitter en secretaris der Ned. Herv. Vereeniging „Calvyn" alhier, nemen hierby gezinnen aanzegging, dat ze binnen' 2i uren de stad beleefdelyk de vryheid er by Uw Eerw. hun leedwezen moesten verlaten. Er waren jonge moeders die aan hefover uit te ePreken- dat °P Zondag 19 Februari j I. de bevM niet konden vo'doen; ze we»-d<m er uit ^mnseld I Kloosterkerk beschikbaar werd gesteld voor het houden n Knecht, die 't waagde ziin meester en meesteres té1 van een 8P™ekbeurt door den heer W. Bo< tb, zich beschermen, werd nageschoten Rechteloos en zon noemen(i „generaal' van het Leger des Heils. Al is het dereenig middel van verweer zün die oncHnkkioe K„c helaas waar, dat de dwalende en Godonteerende denk- '£n aan d" tÏÏi ienj anl'-vmiot. Dp Slaat, die Sn 1Vw'h"n h""ri ""«-""««n var, at 'n meeSteS .He.' mal van twee derden de volgende motie en ardt waaruit de leerstellingen van het Leger des Heils zyn opgebouwd, ook in den boezem der Ned Herv. Kerk worden geduld, niettemin heeft het in ons midden en naar door ons vernomen wordt in breedere kringen daarbuiten, verontwaaid'ging gewekt, dat v*n een secte, waarvan het zeer te bezien is, ofzy wel als „Christelyk" is te beschouwer, op deze wyze gelegenheid en vryheid wordt gegeven hare parodiën op Gods Woord en op de aan d~n mili'airf^ leer en den eerediens't der Ned.'Herv. Kerk te vertoon en. rlimn» ii Zoodoende wordt onze Kerk. die een nilaar Hor Wnarhmd etl volksvertegenwonedising, in ec'hm eorm ook al e innrhtno-n van on<lc-w"s. <1> don. chnVenan bezocht Vr-orden, verwijderd worden.'Alleen in bij- Zoodoende wordt onze Kerk, die een pilaar der Waarheid behoorae te zyn, dienstbaar gemaakt aan de propaganda voor een stichting, welker leer, zooals Uw Eerw bpkend kan zyn, niet anders is dan een samenraapsel van CLXI. Argentinië als Lnndboawstaat. De Republiek Argentinië is als landbouwstaat voor ons zeor belangryk, eerstens om zyn byzonder snelle ontwikkeling en vervolgens om zyn thans reusachtigen uitvoerhandel. Den vorigen zomer heeit dit thans zeer ryk land het eeuwfeest gevierd van het verkrygen der onafhankelijkheid. Vóór 1810 was Argentinië een at me Spaanscbe kolonie. Toen Argentin'ë in 1810 zich losmaakte van Spanje, telde het groote land slechts driehonderdduizend inwoners, waarvan er nauwelijks 40000 in de hoofdstad Buenos. Aires gevestigd. Het was een stad van herdersvolk, dat hoofdzakelijk leefde van vleescb; b ood en groenten golden als luxe-artikelen. Landbouw ontbrak, gebaande wegen waren er niet, handel en uitvoer hadden niets te beduiden. j In 1910 had Argentinië ruim 6 millioen inwoners, Waarvan er 1300.000 (U/s millioen) in de hoofdstad Buenos-Aires wonen. Deze vroegere residentie der Spaansche onderkoningen, to9n de onaanzienlijke plaats 1 met ryen hutten en straten bedekt met stof of modder, 1 is nu een groote, moderne wereldstad geworden, waar over plaveisel van asphalt, hout of graniet, electrische tramwagens, auto's en andere rijtuigen rollen, oindelooze straten door, langs mooie winkels en warenhuizen, langs indrukwekkende openbare gebouwen en prachtige particu liere huizen, over fraai aangelegde pleinen en door ruime parken heen. Men rekent in Argentinië met den gouden peso f 2.40 en den papleren peso f 1.10. De uitvoer bedroeg in 1910 circa 400 millioen peeos goed d.i. ongeveer 900 millioen gulden, terwijl er voor 800 millioen gulden werd ingevoerd. Argentinië beslaat 295 millioen H A., waarvan 11 millioen H.A. gebruikt worden voor de teelt van granen en lijnzaad, 166 millioen H A. voor de veeteelt, 42 millioen H.A. zijn bsboscht en de rest ligt nog woest. Het land heeft 80 millioen runderen, 67 millioen schapen en 8 millioen paarden en muilezels ln Jani 19IO heeft men te Buenos 41res een luisterrijke internationale veetentoonstelling gehou den. Er waren vaste, steenen gebouwen opgetrokken, welker bouw tonnen gouds kostte. Deze sierlijke stichtingen zullen ieder j*ar voortaan voor hetzelfde doel en de daaraan verbonden vee-veilingen dienst door. De Nederlandsche Gezant, de beer L van Riet te Buenos Aires schrijft daarvan het volgende „Nederland bad tentoongesteld 6 stieren en 10 vron neijjke runderen, waaronder 7 koeien (met 5 kalve renj Die iiiiendinsen waren een groot snrres Dr Nederlandsrhe runderen werden algemeen bewonderd en werden alle bekroond. De stieren verwierven één eersten prijs, drie tweede pry'zen, een derden en een vierden'pry's, en de vrouwelijke fokdieren, behalve twee pervolle vermeldingen, twee eerste, twee tweede, twee derde prijzen, een vierden en een vytden prys. ln het rapport der jury werd een Nederlandsche inzending van 2 stieren en 7 koeien nog eens afzonderlijk eervol ver meld, als zijnde van buitengewone hoedanigheid." Men durft in Argentinië groote sommen te besteden om iets aan te moedigen. De slachterijen voor bevroren vleesch kochten o.a. 10 vette Heretord ossen voor prijzen i van f 10,0u0 tot f I20t0 per stuk. Zy wilden aldus het aanvoeren van prachtig vet slachtvee op kostbare wyze aanmoedigen. De nittoer van bevroren vleesch is kul>o«snal. In 1909 was dit 21 millioen gulden pesos goud of 50 m'lli- oen gulden voor rund vleesch en voor nrm 12 mi lioen gulden aan bevroren schapen vleesch Afgekoeld vlee^cu wordt betrekkelijk niet veel verzonden. Sedert Engeland den vee-invoer uit Argutinië heeft verboden, is de uitvoer van levende dieren naar Europa niet van veel beteekenis. Sinds 1908 betrekt echter Italië levend rund«ee en Belg'ë levei de schapen vandaar In het eerste halfjaar van 1910 werden er naar België 89,000 levende schapen uit Argentinië verzo;.uon.i.He export van zuivelproducten beteekent nog n-.ets, maar mén is van oordeel, dat dit lr« weinige Jaren snel zal toenemen. Inlus'schen is het daar nief alles licht, c. zijn ook schaduwzijden. Kr zijn streken, die sinds drie jarot» erg geleden hebben door langdurige droogte en ver nieixiig van het gewas door sprinkhaanzwcr.nen. Groot waren de serüezcn onder de schapen; zóó zelfs, dal de exporten \an bevroren sciiapenvieesiJi er ziciitbuur door verminderden. Ook de rundveestapel leed zeer. Sinds «migc jaren wordt de luccme-culhi ir. die minder van droogte lijdt, sterk uitgebreid en zoo komt de mesterij toch op vasteren grondslag te staan. In 1909 werd uitgevoerd 1200 millioen K.G. tarwe cn 118 millioen K.G. tarwemeel, 2273 inilhoen K.G. inaïs, -121 millioen K.G. haver. 7 millioen K.G. ka nariezaad. 887 millioen K.G. lijnzaad en 18 miIhooi K.G. gerst. De waarde van de uitgevoerde granen cn lijnzaad was in 1909 ruim 550 millioen gulden. Europa heeft in Argentinië enorme kapitalen ge plaatst n.1. meer dan 6 inilliard guldens, waarvan alleen uit Engeland bijna 4'/« inilliard. Van 1 Odober 1908 tot 1 Oetober 1910 ontving Argentinië ter belegging uil Europa circa 500 inilliocii gulden. Ken verbazende stijging der Iandprijzen valt gere geld, waar 1e nemen, wat moet worden loegcschrewu aan den algemeenen vooruitgang \an Argentinië in verband met de snelle uitbreiding van het spoorweg net en den trek der landverhuizers daarheen, fn 19IO kwamen 300.000 emigranten in deze Republiek en werd 5000 K.M. spoor aangelegd. Thans zijn 30.000 K.M. spoorwegen in exploitatie. Op landverhuizers wordt maar al te dikwijls laag neergezien. Zij zijn liet echter geweest, die Argentinië hebben groot gemaakt. Eerst na 1852 werden zij toe gelatenDestijds had schapenwol in Argentinië bijna geen waarde. De scha pen boeren gaven ze weg voor hel noodzakelijk scheren van liet wolvee. En thans'' Voor 100 millioen gulden wol brengt Argentinië jaarlijks op de wereldmarkt Over de viering van het heugelijke eeuwfeest van Argentinië's onafhankelijkheid schrijft onze hoogst be kwame Gezant het volgende; „De viering was grootsch, overeenkomstig den rijk dom- van dezen La Plata-Staat. Aan dit feest namen deel een aantal gpsten; schier alle Europeesche stalen, het vroegere moederland Spanje vooraan; de landen van Zuid-, Midden- en Noord-Amerikavan Azië was Japan opgekomen. Verschillende regecringen hadden buitengewone ambassades en gezantschappen afgevaar digd en ecne geheelc vloot van vreemde oorlogsbodems, waaronder H. M. pantserdeksehip „Utrecht", verscheen in de Arge»tijnsche wateren ter begroeting van de hon derdjarige natie. Hulde werd aan Argentinië ook ge bracht door buitenlandschen ondernemingsgeest; kunst, handel en nijverheid, veeteelt en landbouw van vele stalen hadden immers keur en overvloed van voort brengselen. ingezonden op de internationale tentoon stellingen. welke te Buenos-Aires werden gehouden. Zoo liet het buitenland, naast hoffelijkheid, commercieele overwegingen gelden en gaf het bij gelegenheid der her denking van het verleden een treffend blijk van ver trouwen zoowel in het lieden als in de toekomst van dit iand. Argentinië ontving zijn gasten schitterend cn met open armen, ook om politieke" en economische redenen de internationale deelname aan zijn eeuwfeest hoogelijk waardeerend en trotsch op de oorzaak dier belangstelling: de beteekenis. welke het mi zijn honderdjarige zelf standigheid heeft verkregen, de eervolle plaats, welke het thans in de rij der staten bekleedt." DE NEDERLANDSCHE HANDEL OP ARGFJNTI- NJë NEEMT VOORTDUREND TOF. In 1909 zonden wij er reeds voor circa 5 millioen gul den heen DE NEDERLANDSCHE KAAS is in Argentinië nog steeds gewild, maar alleen voor 2oover het vette kwar tetten bclrclt. Van magere, droge of harde kaas houd! men daar niet. Het artikel moet zacht aankomen en van uitstekende hoedanieheid ziin. Mindere kwalitei ten behoeft men niet uit liet buitenland te betrekken. Vrij goede kaassoorten, waaronder namaak van Gond- sche en Edammer, worden in Argentinië zelf geprodu ceerd en verkocht tol veel lagere prijzen dan waarvoor het gei m porteend e artikel kan worden geleverd. Neder land plaatst verder in Argentinië bloembollen, luinza- den, .pootaardappelen. thee, sigaren, jenever, viscb, ca cao, papier, .baggermachines en bijbehoorende vaartui gen enz. In Argentinië zijn vele Nederlanders op kantoren werkzaam. Een aantal landgenooten ziet zich in dit land der toekomst een goed vooruitzicht geopendMaar ook aan teleurstellingen ori'hreekt hel niet. Hel Spaansch is de landstaal van Argenhuië, dit houdc mr-n wel bet oog. Zonder kapitaal ervaring kan nen >ok i i Argentinië niet vooruitkom, i. Te Buenos-Aires Ls een groot aantal miil.'oiu- - vestigd. Velen hunner werden zeer gemakkelijk rijk. alleen door te wachten, want voor hun grondbezit worden steeds hoogs re prijzen betaald. Er wordt in Argentinië echter ook hard gewerkt, de ondernemingsgeest is groot. Er hccTScht een voortdurend streven naar vooruitko men in dit land, waar zooveel gelegmhcid lot tlink- slagen beslaat. Naast de groote luxe der rijken staan groote werkzaamheid en bijzondere spaarzaamheid in de breede lagen der Argenlitnsche samenleving me! over wegend arbeidzaam en zuinig Italiaanse!» en Spaanse!» clement. Teekenend is wel het volgende staallje van vooruit- gang: In ae laatste jaren wonll er in Argentinië jaarlijks voor nagenoeg 10 millioen gulden aan draad ingevoerd, bestemd voor afheining van veeweiden; want naarmate men beier mest- en melkvee fokt. moet het in kleinere, omheinde ruimten weden opgesloten. Waf een schitterende toekomst ligt er voor Argen tinië in de naaste toekomst ooen; datzelfde mag men met jurond verwachten van Chili cn een groot deel van Brazilië. Zuid-Amerika zal eerlang het Noorden naar de kroon steken D. E. LANDMAN. RE C L ffl M E S In de klauwen van een nierziekte. Dikwijls maakt een nierziekte zich seheel van een lijder meester, vóórdat deze er zich in het minst iets van bewust is. Jarenlang heeft deze ziekte zich misschien reeds kunnen ontwikkelen, terwijl hij er een geheel andere oorzaak voor zocht en er ee»» verkeerd geneesmiddel tegen gebruikte. Dan leidt zijn kwaal plotseling tot niersteen, waterzucht, len denjicht en martelende urinestoornissen. Zijn nieren worden gaandeweg cel na cel vernietigd en verliezen hun kracht om het bloed te filtreeren en wan neer het bloed niet behoorlijk gefiltreerd wordt, dan wordt het geheele lichaam langzamerhand vergiftigd. Indien gij een nier- of blaasaandoening hebt, zult gij opmerken, dat de urine bewolkt en zanderig is, dat de loozing moeilijk geschiedt, of dat gij geen macht meer hebt over het water, 's Morgens staat gij met een ellendig gevoel in uw rug op. uw oogen zijn opgeblazen, uw enkels gezwollen Bij slecht we der gevoelt gij u prikkelbaar, terneergeslagen en afgemat, en krijgt gij Reumatische pijnen in de spie ren en gewrichten. Alleen een geneesmiddel, uitsluitend voor de nie ren, kan de nieren genezen. Foster's Rugpijn Nieren Pillen z ij n uitsluitend voor nier- en blaasziekten. Zij werken rechtstreeks op de nieren en komen deze op een zachte wijze te hulp. Zij heelen de nieren en geven hun gaandeweg de kracht terug om de ziekte-aanbrengende stoffen uit het bloed te verwij deren. De naam Foster's Rugpijn Nieren Pillen staat vol uit op iedere doos. Zij zijn te Scbagen verkrijgbaar bij den heer J. Rotgans. Toezending geschiedt fran- oo na entvangst van postwissel f 1.75 voor éen, of f 10.voor zes doozen. 16

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1911 | | pagina 9