B
ai
Grej8i t Land- ei Tmboiii.
Zaterdag 11 Maart 1911.
55e Jaargang. No. 4879.
DERDE BLAD.
CCLXXXVIII.
rondere joodsche scholen mogen zij worddl toe
gelaten. Joden of gedoopte joden kunnen nooit
m den adelstand verheven worden. Alle reeds gel
dende beperkende bepalingen van dien aard blij*
ven van kracht."
Is er iemand in staat de onberekenbare schade te
berekenen om dan nog maar alleen op materieel
I terrein te blijven die zulk 'n wet 'n land, 'n inaat-
1 schappij en, in haar conscquentiën. het geheelc mcnsch-
dom toebrengt Willen we soms de scherpzinnigheid der
i Joden op zoo menig gebied ontkennen Namen als
die van Prof. Slofcvisch ten onzent, ala die van Dr.
Ehrlich in Duitschland zyn anders beroemd genoeg.
Heinrich Hetne was 'n jood, Lessing 'n jood, Spinosa
'n jood; en is van den een „Dab Bach der Liedei"
en van den ander zijn „Nathan der Wei se" en
van den derde zijn wijsbegeerte niet wereldberoemd
Er ls geen enkel gebied, noch dat der letterkunde, noch
1 dat der geneeskunde, noch dat der philosofie of dat der
staatswetenschap, of het jodendom kan er zijn groote
en uitstekende mannen op aanwijzen. Op het terrein
der uhilantropie zijn de Rohtachilds en ia Monteflore
VAN ZEKER SOORT „CHRISTENEN
«no** ™j besdumpl, mfl benadoeW voor Z(JI1 uo
half millioen, gelachen bi] mijn vei liezen, gegn|iwdbij aj|0en OTertroffen door Carnegie; alle andere christenen,
ïnajn winsten, mijn volk gesmaad, mijn handel gedwars- oQk majesteitelijke bleven in goedgeefecbheid beneden
booind, mijn vrienden, koud, mijn vi]andoi varm ge- Nadat den naam van den .rijken" Janeen, ale
■naakt; cn wwrom to*, waarom? Omdm ik n ldoeMr d6r „men hier in Amsterdam, wordt dadelijk
jood ben. Heelt n jood dan geen oogen? Heelt n d Wertheim genoemd, en de dankbare herinnering
jood,geen handen, geen armen geen beenen, geen be- h h njetgeaaraeld op lijn monament woorden
C,ïïf gi^ hartstochten? \Vordi hij met gevoed door ff d annen troost", .der zwakken ntsun",
hetzeüde vo^ verwond doorJtaflHe wnpena. be- df ^ken Mp... Hoezeer theologen van den Storen
aocht door dezeHde aeklen genezen door ttoriMe m.d- k f Ierdl^nen „or huD zoek0n ,n RraTen naar
delen warm en koud door denzellden zomeren wan- i bUjTende goud..; „.ar dien .Schat dee Harten", die
11 christen? Als men ons n messtedc j Vroomheid" heet, hoezeer namen ala die van Renan,
bloeden wy dan met. Als men ons vergiftigt sterven j guenep, Oort en van zoovele andere godgeleerden ook
wy dan niet? Als men ons belccdigt, zullen wij dan geen j door Qng gewaardeerd worden, toch zullen die allen,
wraak nemen? Als wij in het overige zijn als gij willen van wej^e rjchting zy ook wezen mogen, toegeven niet
wij ook daann uw gelijken wezen. ALs n christen aj|een maar ^ly en dankbaar erkennen dat ook op hun
door 'n jood beleedigdwordt, wat is dan zijn dee.noe-bied' het ljcbt Qit de leer der Joden ,8 opgegaan,
digheid? wraakzucht! Als n jood dooi n chlisten Aj1q 0rftfl)0 naman r»n nrnfahisch cohied afin naman wan
ixdeedigd wordt, wat moet dan, naar christenvoorbeeld,
zijn lijdzaamheid wezen? Wat anders dan wraakzucht?
Al het booze, dat gij 'mij leert, dat wil ik doen; i
en het zou mij tegenvallen, als ik 't nog niet heter
deed dan mijn meesters."
SHYLOCK in
..De Koopman van Venetië".
III: I. SHAKESPAERE.
..That man is wronged."
Geciteerd door HEINRICH HEINE.
„Waar is de miensch,
Die dit bedaard kan aanzien, nooit zijn zieJ
Om miidd'ien ter genezing kwellen zou?'
„AURORA LEIGH". Mevr. B. BROWNING.
Alle groote namen op profetisch gebied zijn namen van
Joden. Mozes was 'n jood Jezaia, Jeremia, Daniël, Micha
waren Joden. De wjjsheid van den Joodschen koning
Salomo is wereldbekend en wereldberoemd, 'n „Salomo's
oordeel" voor menig rechter het culminatiepunt van
zyn scherzinnigheid. Der Joden Wet, in zyn kort begrip
neergelegd in „de Tien Woorden", is zoo solide, dat geen
staat ter wereld haar superioriteit heeft durven ont
kennen. Integendeel, de geest der evolutie blyft erkennen
op haar te moeten voortbouwen, zooals Jezus, die de
„Christus" genoemd wordt, op haar voortbouwde,
en openlijk erkende „niet gekomen te zyn, om „Weten
Profeten" by bedoelde de Joodsche Wet en Profeten
te ontbinden, maar om die te vervullen". 1
Weten die misdadige christenen dit alles in Rusland
niet? Is dit de „vrijheid", die naar het woord van Paulus,
de menschheid in Christus Jezus ontvangen heeft? Is
dit de „macht" door Hem toegezegd aan allen, die
Misbruickt ghe uw maght, zoo vreest des AUerhooghstcn Hem vdgen willen, „om te treden op schorpioenen en
maght slangen"? Laat ze dan beginnen met op zichzelf te
vvv treden, op de schorpioenen en slangen in zichzelf. Of
VONDEI zün haat en moordzucht niet het ongedierte door Jezus
bedoeld? Als de christenen niet alsdus deze woorden
MICHAEL IN „LUCIFER'
Derde Bed rij f.
Hebt ge de brieven gelezen, die in de laatste weken,
over den toestand in Rusland, in verschillende van
onze groo'le kranten gestaan hebben? Zo doen denken
aan verzinsels, aan leelijke. lugubre, weerzinwekkende
sprookjes, waarvan men. na er 'n paar aangehoord
to hebben, zegt „Zwijg maar! Zulke phantasie is krank
zinnigheid en doet denken aan de ziekelijke artisticiteit
van Wiertz. die in 't museum van dien naam te Brus
sel te zien is."
Maar wat die kranten ons vertellen is geen phan-
tasie, zijn geen verzinsels, geen sprookjes, maar is
historische waarheid, die 't hoofd 'n oogen blik mag
betwijfelen, maar bij de bevesligjng waarvan geheel ons
innerlijk zijn, al ons zedelijkheidsgevoel en al wat er
beter in ons aanwezig is, in opstand komt.
't Zijn de armere Russen in "t algemeen, maar in 't
bizonder de Joden, die :t daar in t „Witte Rijk'j,
rii t „Heilige" Rusland ontgelden moeten, en wier
leven daar zoozeer tot 'n hel gemaakt wordt, dat te
vallen in handen van menscheneters 'n uitkomst zou
mogen heeten, omdat bij dezen het lijden lot uren
beperkt zou worden, wat in Rusland jaren, soms 'n
heel leven duurt.
Venvacht niet van mij, dat ik ook maar 'n enkel
tooneel zal gaan beschrijven van de monsterachtigheden,
die daar plaats hebben. Wat ik er van las, deed mij
denken aan de gruwelen van den Japansch-Russischen
oorlog, aan den „Rooden lach", aan de „September-
moorden", aan den „Barlliolóincusnacht", aan de In-
j quisitie, aan het radbraken, hangen, wurgen, verbran
den oii voor de wilde dieren werpen van Christenen
I waïir Nero en andere bloedhonden zich mee amuseerden';
deed mij denken aan Paus Sixlus V, die 'n jongen van
'wintig jaar de tong bet uitrukken en de beide handen
liet afkappen, omdat hij 'n versje op hem gemaakt
had; aan den „christen" Calvijn, die zijn studie-vriend
Michaël Servedo levend liet verbranden, omdat hij bad
tot „Jezus, den zoon des eeuwigen Vaders", en niet
tot „Jezus, den eeuwigen zoon des Vaders". Daarom
Het hij het vuur, toen de beenen reeds verbrand waren,
weg barken, en den ongelukkige weer bijkomen, om
hem daarna op nieuw, nu voor 't laatst., door 't vuur
te laten verteren
verstaan, dan hebben ze Hem noch Zyn genaderijk
Evangelie begrepen, en moeten ze zich door dezen
J o o d" beter laten onderwijzen.
Ik zou zeker zoovele woorden niet neerschrijven, om
zijn afschuw over dien oncbristelyken jodenhaat in Rusland
te uiten want in Rusland zal dit blad wel niet ge-
lezen worden als die kankerende ziekte ook niet i
hier baar sporen vertoonde. O, neen, hier is geen Kisjinef, i
geen Pobjedonostjef, geen adelscongresDe wetten van
ons land waarborgen Goddank, de persoonlijke j
veiligheid van eiken burger, al zou hy van oor-
sprong Chinees wezenmaar in ontmoetingen en1
gesprekken bJijkt het niet zelden, dat de christenen
ook Lier te lande nog maar stesds niet goed weten, dat
zjj hun christendom uit de handen van een „Jood" ont-
vangen hebben, en dat ons heil „uit de Joden" is.
Ia dit geen reden om al wat jood is te eerbiedigen
Waarom hebben ze dan wel eerbied voor al de naneven
en nanichten van Willem de zwijger, die ons de vrijheid i
gaf? Weegt 't gevoel van pieteit in de historie voor den I
een niet even zwaar als voor den ander? Ik heb met
Professor Keunen en Professof Oort te Leiden nooit iets
anders uit te staan gehad, dan dat zy my geëxam neerd
hebhen, de hand gegeven, gefeliciteerd en ik met hen
aan tafel gezeten heb, en toen ik in Amerika vertoetde
waar hunne roemruchte namen evengoed b9kend zyn
als ten ontzent heeft men my om hunnentwille gefè
teerd belangstellend met my over hen gesproken. Men
vereert daar aan de booge scholen deze mannen zeer.
Had men my misschien, omdat ik .n landsman en 'n
loerliner van hen ben, moeten verachten of met steenen
gooien? De christelijke consequentie zou daartoe geleid
hebben, want zij ontzien zelfs Jezus bloedverwanten
niet. En hoe inniger die christenen overtuigd zyn van
hun „christelijkheid", hoe inniger zy zich ervan bewust
schynen te worden, om op Joden te moeten schelden.
En waarom toch De verdedigende klacht van Shylock
die ik boven dezen brief schreef, is toch redelijkVan
wien had hy de van hem verlangde zachtmoedigheid
moeten leeren? Toch niet van de hem omringende chris
tenen?! Die zagen met hun allen schoon zy ryk
waren zelfs geen kans, om door het by elkander
brengen van een paar duizend ducaten, hun „vriend''
pelaglanismo en sociniani&me, welke stellingen door
onze voorvaderen terecht als goddeloos uit de Kerk zijn
gebannen. Wij behoeven waarlijk geen eeuwen terug to
gaan, ook in dezen tyd zjjn er nog leeraars die met
woord en geschrift tegen het on-Uhristelyke van het
Leger des Heils waarschuwen. Waar de Ned. Herv.
Kerk noe altyd gegrond heet op de in 1618—'19 aargo-
nomen Formulieren van Eenigheid is een woord van
protest hier gëuit o.L gerechtvaardigd.
Hopende dat in de Ned. Herv. Kerk alhier op zulke
wiize niet worde voortgegaan, maa>- worde wedergekeerd
tot de oude beproefde paden en tot de leer die naar de
Godzaligheid is tot de eere des Heeren Naam en tot
Heil onzer onsterfelyke zielen, verblyven zy
Volgen do onderteekeningen.
Gaarne onderschrijf ik, wat de Redactie van „De
Avondpost", onder dit adres in zy'ne kolommen schreef
n.1. dat dit adres op menigeen een onaangenamen indruk
zal maken en scherp afsteekt tegen de mildere opvatting
door den Haag3chen Kerkeraad ten opzichte van het
Leger des Heils en zyn grooten stichter betoond. Sterk
ook steekt het af tegen het vriendelyk en zeker „Chris
telyker" optreden van Ds. Groeneweg, den president
directeur van „Bronovos", die in de middagbyeenkomst
van 19 Februati woorden van zeer groote waardeering
voor den generaal en diens werk sprak; die hem Gods
zeeen toewenschte op zyn verderen arbeid en den aan
wezigen verzosht hem het Psalmlied „Dat 's Heeren
zegen op u daal 1* toe te zingen, een waardeering,
waarvoor de krasse grysaard op harteiyte wyze dankte.
Zyn er nu „christenen* dit adres gelezen hebben
de die er iets „christelijks in gevonden hebben? iets
van naasten- of broederliefde? iets van datgene wat
aan de mildheid van het Evangelie of aan de goedheid
van Jezus doet denken 't Is byna niet te gelooven.
Maar indien 't zoo zyn mocht, dan kunnen ze van my
en zeker niet van my alleen zwart op wit krijgen,
dat ze In goede dwaling verkeeren, en hun opvatting
van Jezus en zyn leer, veeleer op 'n „parodie* gelykr,
dan de opvatting van generaal Booth. Zy hebben in
tamelyke zelfgenoegzaamheid en zeker ook wel met
vrome en goede bedoelingen en vooraf mens het Hei
lig Evangelie aangehoord, elk beklagend of beschimpend
die niet dacht als zymaar generaal Booth heeft hel.
daadwerkelijk betracht, is er op uitgegaan in de
sloppeD en steegen, in de achterbuurten en in de drank-
holen, en heeft ze gegrepen de verloren zonen *n de
Magdalena's, om ze tot zicbzelven en zoo mogelijk tot
God te doen komen aan den voet van 't kruis, vanwaar
ze mochten opstaan met de bewustheid van wel „on
waardige*, maar geen „verstooten* kinderen van God
te zijn.
Is 't wonder, dat zy juichen die arme verlorenen
die geen thuis, geen ernst, geen levenskracht, geen
vriend, geen t>od meer meenden te bezitten, en nu van
uit de modder en' den dood geheven werden tot het
blyde licht van Godgewyd leven Is 't wonder, dat zy
naar den trant der oude psalmisten, grypen naar trom
mel en fluit, naar tamboeryn en pauken? Wie dit niet
begrijpt, begrypt ook Koning David niet, ais hy, ten
spy't van Michels deftigheid, voor de ark uitdanst, blij
z\jn God, weer gevonden te hebbenbegrypt ook Asof
niet, evenmin als den opperzangmeester onder de kin
deren van Korach. En allerminst zal hy Jezus begrijpen:
„Zouden de bruiloftsgasten niet blijde zyn, zoolang de
bruigom by hen is?"
'n „Christendom", dat haat en bitterheid koestert tegen
andersdenkenden, is geen christendom, zoomin hier
a?3 in Rusland. De laatste regel van den 187sten Psalm
moge vijf en twintig eeuwen geleden nog hier en daar
weerklank gevonden hebben in 'n zoogenaamd „vroom"
en misschien wel terecht verbitterd hart, sedert de jubel
en de waarheid van het Evangelie vernomen werd. kan
er in menschenharten geen ruimte meer voor wezen,en
het hart van 'n christen mag het zelf niet verstaan
qf hy houdt op „christen" te zyn. Want di haat groeit
wel, maar niet in het zonnelicht, en minder nog in het
licht der liefde, die in Christus Jezus is.
H. i). H.
Gamcli Europa is m opstand gekomen legen jmlkc 1" ;/eloof^?",ot"1. T?n den te r.?d<ien- "Maar m
monsterachtigheden, maar in Rusland en Sporadisch durfden wel Shylo*ktjn .WTeedheld"en l(jn .geldsu ht'-
- dat zyn „recht" was verwyten. Dat durven christe
nen wel meer; dat durven ze ook hun „mede-christe-
hier en daar elders, worden zij' voortgezet/ hier en
daar verfijnd, met 'n verfooning van het zelf te bejam
meren, zooals üi Duitschland; maar in Rusland onom
wonden brutaal, driest, schaterlachend, gesanctioneerd
door telkens afschuwelijker wetten, toegelaten door 'n
..christelijke" regeering, die in afschuwelijkheid liaar
wedergade niet heeft. En omdat de „ohristenen" nu
zoo t heet, zich onderling verzoend hebben, moe
ten de Joden 't ontgelden. „De Joden hebben Christus
vermoord zoo heet na 20 eeuwen nog altiid de re
den en t excuus. Mag ik vragen hoeveel „Christussen"
de christenen' in dien tijd al vermoord hebben? Is
dit het antwoord op het „heil", dat zij in Christus uit
het Jodendom- ontvangen hebben? Wat zouden ze dan
nu doen, als ze dien eenvoudigen timmermanszoon,
dien Nazarener sabbnthsohender zélf eens tegen kwa
men? Is 't wonder, dat de Joden, verdurende 'wat hen
te verduren gegeven wordt, en lettende op de liande-
lingen van hen, die ach Jeais' volgelingen noemen
geen geloof hechten aan diens Messiassehap In welken
achterhoek wonen dan toch die christenen, die dezen
„Emanuël", dezen „Vredesgezant'*. dezen „Leidsman
ten leven" in woord en daad beidden en volsen? Ik
weet 't niet, want het genus „Christen", zooals het
zich m rcgeeringswetlen, in oorlogen, in rassenhaat, in
\ntran/lenh'1Y-, lente,, ^1t, -ï
vijandschap legen elk, die anders denkt dan zii mani
festeert, is 'n soort, om er bang van Ie worden cn
heeft even weinig met Christus en eiin zaluKprekineen
in aio 'n liirvav mol „—V.,,-i
uit te staan, als 'n tüger mei erbarming; ae kennen
elkander doodeenvoudig niet.
Pobjfdonos'j-H. de voorzh'er van de Heïfige Svnode
<ie beruchte Jodenhater is 'n naar jaar geleden gestor
ven, maar zun program wo-dt door het adelscongres
argewerkthef ui'gemoorde Kisünof. telkens weer hier
en elders opgebouwd, wo>-df ook telkens weer op nieuw
uitgemoord. Verleden week kregen zooveel joodsche
Wd/lflnon -■fJ_i - o t
nen" wel.
Als ze zich ryk gestolen hebben, ryk ge ontucht, dan
gaan ze op de nog niet ryke dieven en ontuchtelingen
scholden, en wie zich dan 't stevigst aan den letter
houdt en het dogma tot zyn levensleuze weet te maken,
kan 'n man van aanzien worden en in 't voorgestoelte
te recht komen, Beets had 't wel by 't rechte einde,
toen hy zei: „Als de heeren maar orthodox zyn, dan
komen ze wel in de groote steden op stoel". Deze brave,
goede befcchryver van „het leven van Paulus", zag wel,
dat er 'n deugdelyke schakel in den keten der christe
lijkheid ontbrak. Want de christenen hebben meer op
met de dosrmatiek der kerkvaders en met de besluiten
van conciliën en synoden, dan met de liefde van Christus,
die allen geldt. Ik moet dan ook zeggen, dat het ééne
vry wat gemakkelyker is dan het ander. Op het ééne
heeft men maar Ja" te knikken, terwyl het ander tyd,
geld, moeite, inspanning, zelfverlochening kost.
Maar „de liefde van Christus" die er by de „chris
tenen" nooit diep ingezeten heeft schynt na 20
eeuwen wel heelemaal niet meer op de christelyke
agenda voor te komen, ook niet voor hun mede belydet s
van den Christus. Hebt ge gelezen wat het bestuur der
Vereeniging „Calvyn" 'n paar weken geleden in den
Haag heeft durven bestaan? 't Stond in „De Avond
post van 1 Maart.
Door dat bestuur is toen 'n protest ingediend by den
Kerkeraad der Ned. Herv. Gemeente, die Generaal Booth
vergunning had verleend, om den 19den Februari in de
Kloosterkerk op te treden.
Dit protest luidt als volgt
„WelEerw. Heeren,
De ondergeteekenden, voorzitter en secretaris der
Ned. Herv. Vereeniging „Calvyn" alhier, nemen hierby
gezinnen aanzegging, dat ze binnen' 2i uren de stad beleefdelyk de vryheid er by Uw Eerw. hun leedwezen
moesten verlaten. Er waren jonge moeders die aan hefover uit te ePreken- dat °P Zondag 19 Februari j I. de
bevM niet konden vo'doen; ze we»-d<m er uit ^mnseld I Kloosterkerk beschikbaar werd gesteld voor het houden
n Knecht, die 't waagde ziin meester en meesteres té1 van een 8P™ekbeurt door den heer W. Bo< tb, zich
beschermen, werd nageschoten Rechteloos en zon noemen(i „generaal' van het Leger des Heils. Al is het
dereenig middel van verweer zün die oncHnkkioe K„c helaas waar, dat de dwalende en Godonteerende denk-
'£n aan d"
tÏÏi ienj anl'-vmiot. Dp Slaat, die
Sn 1Vw'h"n h""ri ""«-""««n var, at
'n meeSteS .He.' mal
van twee derden de volgende motie
en
ardt
waaruit de leerstellingen van het Leger des
Heils zyn opgebouwd, ook in den boezem der Ned Herv.
Kerk worden geduld, niettemin heeft het in ons midden
en naar door ons vernomen wordt in breedere kringen
daarbuiten, verontwaaid'ging gewekt, dat v*n een secte,
waarvan het zeer te bezien is, ofzy wel als „Christelyk"
is te beschouwer, op deze wyze gelegenheid en vryheid
wordt gegeven hare parodiën op Gods Woord en op de
aan d~n mili'airf^ leer en den eerediens't der Ned.'Herv. Kerk te vertoon en.
rlimn» ii Zoodoende wordt onze Kerk. die een nilaar Hor Wnarhmd
etl volksvertegenwonedising, in ec'hm eorm ook
al e innrhtno-n van on<lc-w"s. <1> don. chnVenan
bezocht Vr-orden, verwijderd worden.'Alleen in bij-
Zoodoende wordt onze Kerk, die een pilaar der Waarheid
behoorae te zyn, dienstbaar gemaakt aan de propaganda
voor een stichting, welker leer, zooals Uw Eerw bpkend
kan zyn, niet anders is dan een samenraapsel van
CLXI. Argentinië als Lnndboawstaat.
De Republiek Argentinië is als landbouwstaat voor
ons zeor belangryk, eerstens om zyn byzonder snelle
ontwikkeling en vervolgens om zyn thans reusachtigen
uitvoerhandel. Den vorigen zomer heeit dit thans zeer
ryk land het eeuwfeest gevierd van het verkrygen der
onafhankelijkheid. Vóór 1810 was Argentinië een at me
Spaanscbe kolonie.
Toen Argentin'ë in 1810 zich losmaakte van Spanje,
telde het groote land slechts driehonderdduizend inwoners,
waarvan er nauwelijks 40000 in de hoofdstad Buenos.
Aires gevestigd. Het was een stad van herdersvolk, dat
hoofdzakelijk leefde van vleescb; b ood en groenten
golden als luxe-artikelen. Landbouw ontbrak, gebaande
wegen waren er niet, handel en uitvoer hadden niets
te beduiden.
j In 1910 had Argentinië ruim 6 millioen inwoners,
Waarvan er 1300.000 (U/s millioen) in de hoofdstad
Buenos-Aires wonen. Deze vroegere residentie der
Spaansche onderkoningen, to9n de onaanzienlijke plaats
1 met ryen hutten en straten bedekt met stof of modder,
1 is nu een groote, moderne wereldstad geworden, waar
over plaveisel van asphalt, hout of graniet, electrische
tramwagens, auto's en andere rijtuigen rollen, oindelooze
straten door, langs mooie winkels en warenhuizen, langs
indrukwekkende openbare gebouwen en prachtige particu
liere huizen, over fraai aangelegde pleinen en door
ruime parken heen.
Men rekent in Argentinië met den gouden peso
f 2.40 en den papleren peso f 1.10.
De uitvoer bedroeg in 1910 circa 400 millioen peeos
goed d.i. ongeveer 900 millioen gulden, terwijl er voor
800 millioen gulden werd ingevoerd.
Argentinië beslaat 295 millioen H A., waarvan 11
millioen H.A. gebruikt worden voor de teelt van granen
en lijnzaad, 166 millioen H A. voor de veeteelt, 42
millioen H.A. zijn bsboscht en de rest ligt nog woest.
Het land heeft 80 millioen runderen, 67 millioen schapen
en 8 millioen paarden en muilezels
ln Jani 19IO heeft men te Buenos 41res een
luisterrijke internationale veetentoonstelling gehou
den. Er waren vaste, steenen gebouwen opgetrokken,
welker bouw tonnen gouds kostte. Deze sierlijke
stichtingen zullen ieder j*ar voortaan voor hetzelfde
doel en de daaraan verbonden vee-veilingen dienst door.
De Nederlandsche Gezant, de beer L van Riet te
Buenos Aires schrijft daarvan het volgende
„Nederland bad tentoongesteld 6 stieren en 10 vron
neijjke runderen, waaronder 7 koeien (met 5 kalve
renj Die iiiiendinsen waren een groot snrres Dr
Nederlandsrhe runderen werden algemeen bewonderd
en werden alle bekroond. De stieren verwierven één
eersten prijs, drie tweede pry'zen, een derden en een
vierden'pry's, en de vrouwelijke fokdieren, behalve twee
pervolle vermeldingen, twee eerste, twee tweede, twee
derde prijzen, een vierden en een vytden prys. ln het
rapport der jury werd een Nederlandsche inzending van
2 stieren en 7 koeien nog eens afzonderlijk eervol ver
meld, als zijnde van buitengewone hoedanigheid."
Men durft in Argentinië groote sommen te besteden
om iets aan te moedigen. De slachterijen voor bevroren
vleesch kochten o.a. 10 vette Heretord ossen voor prijzen
i van f 10,0u0 tot f I20t0 per stuk. Zy wilden aldus het
aanvoeren van prachtig vet slachtvee op kostbare wyze
aanmoedigen.
De nittoer van bevroren vleesch is kul>o«snal. In
1909 was dit 21 millioen gulden pesos goud of 50 m'lli-
oen gulden voor rund vleesch en voor nrm 12 mi lioen
gulden aan bevroren schapen vleesch Afgekoeld vlee^cu
wordt betrekkelijk niet veel verzonden.
Sedert Engeland den vee-invoer uit Argutinië heeft
verboden, is de uitvoer van levende dieren naar Europa
niet van veel beteekenis. Sinds 1908 betrekt echter
Italië levend rund«ee en Belg'ë levei de schapen vandaar
In het eerste halfjaar van 1910 werden er naar België
89,000 levende schapen uit Argentinië verzo;.uon.i.He
export van zuivelproducten beteekent nog n-.ets, maar
mén is van oordeel, dat dit lr« weinige Jaren snel zal
toenemen.
Inlus'schen is het daar nief alles licht, c. zijn ook
schaduwzijden. Kr zijn streken, die sinds drie jarot»
erg geleden hebben door langdurige droogte en ver
nieixiig van het gewas door sprinkhaanzwcr.nen. Groot
waren de serüezcn onder de schapen; zóó zelfs, dal
de exporten \an bevroren sciiapenvieesiJi er ziciitbuur
door verminderden. Ook de rundveestapel leed zeer.
Sinds «migc jaren wordt de luccme-culhi ir. die
minder van droogte lijdt, sterk uitgebreid en zoo komt
de mesterij toch op vasteren grondslag te staan.
In 1909 werd uitgevoerd 1200 millioen K.G. tarwe
cn 118 millioen K.G. tarwemeel, 2273 inilhoen K.G.
inaïs, -121 millioen K.G. haver. 7 millioen K.G. ka
nariezaad. 887 millioen K.G. lijnzaad en 18 miIhooi
K.G. gerst. De waarde van de uitgevoerde granen cn
lijnzaad was in 1909 ruim 550 millioen gulden.
Europa heeft in Argentinië enorme kapitalen ge
plaatst n.1. meer dan 6 inilliard guldens, waarvan alleen
uit Engeland bijna 4'/« inilliard. Van 1 Odober 1908
tot 1 Oetober 1910 ontving Argentinië ter belegging uil
Europa circa 500 inilliocii gulden.
Ken verbazende stijging der Iandprijzen valt gere
geld, waar 1e nemen, wat moet worden loegcschrewu
aan den algemeenen vooruitgang \an Argentinië in
verband met de snelle uitbreiding van het spoorweg
net en den trek der landverhuizers daarheen, fn 19IO
kwamen 300.000 emigranten in deze Republiek en werd
5000 K.M. spoor aangelegd. Thans zijn 30.000 K.M.
spoorwegen in exploitatie.
Op landverhuizers wordt maar al te dikwijls laag
neergezien. Zij zijn liet echter geweest, die Argentinië
hebben groot gemaakt. Eerst na 1852 werden zij toe
gelatenDestijds had schapenwol in Argentinië bijna
geen waarde. De scha pen boeren gaven ze weg voor hel
noodzakelijk scheren van liet wolvee. En thans'' Voor
100 millioen gulden wol brengt Argentinië jaarlijks op
de wereldmarkt
Over de viering van het heugelijke eeuwfeest van
Argentinië's onafhankelijkheid schrijft onze hoogst be
kwame Gezant het volgende;
„De viering was grootsch, overeenkomstig den rijk
dom- van dezen La Plata-Staat. Aan dit feest namen
deel een aantal gpsten; schier alle Europeesche stalen,
het vroegere moederland Spanje vooraan; de landen
van Zuid-, Midden- en Noord-Amerikavan Azië was
Japan opgekomen. Verschillende regecringen hadden
buitengewone ambassades en gezantschappen afgevaar
digd en ecne geheelc vloot van vreemde oorlogsbodems,
waaronder H. M. pantserdeksehip „Utrecht", verscheen
in de Arge»tijnsche wateren ter begroeting van de hon
derdjarige natie. Hulde werd aan Argentinië ook ge
bracht door buitenlandschen ondernemingsgeest; kunst,
handel en nijverheid, veeteelt en landbouw van vele
stalen hadden immers keur en overvloed van voort
brengselen. ingezonden op de internationale tentoon
stellingen. welke te Buenos-Aires werden gehouden. Zoo
liet het buitenland, naast hoffelijkheid, commercieele
overwegingen gelden en gaf het bij gelegenheid der her
denking van het verleden een treffend blijk van ver
trouwen zoowel in het lieden als in de toekomst van dit
iand. Argentinië ontving zijn gasten schitterend cn met
open armen, ook om politieke" en economische redenen
de internationale deelname aan zijn eeuwfeest hoogelijk
waardeerend en trotsch op de oorzaak dier belangstelling:
de beteekenis. welke het mi zijn honderdjarige zelf
standigheid heeft verkregen, de eervolle plaats, welke
het thans in de rij der staten bekleedt."
DE NEDERLANDSCHE HANDEL OP ARGFJNTI-
NJë NEEMT VOORTDUREND TOF.
In 1909 zonden wij er reeds voor circa 5 millioen gul
den heen
DE NEDERLANDSCHE KAAS is in Argentinië nog
steeds gewild, maar alleen voor 2oover het vette kwar
tetten bclrclt. Van magere, droge of harde kaas houd!
men daar niet. Het artikel moet zacht aankomen en
van uitstekende hoedanieheid ziin. Mindere kwalitei
ten behoeft men niet uit liet buitenland te betrekken.
Vrij goede kaassoorten, waaronder namaak van Gond-
sche en Edammer, worden in Argentinië zelf geprodu
ceerd en verkocht tol veel lagere prijzen dan waarvoor
het gei m porteend e artikel kan worden geleverd. Neder
land plaatst verder in Argentinië bloembollen, luinza-
den, .pootaardappelen. thee, sigaren, jenever, viscb, ca
cao, papier, .baggermachines en bijbehoorende vaartui
gen enz.
In Argentinië zijn vele Nederlanders op kantoren
werkzaam. Een aantal landgenooten ziet zich in dit
land der toekomst een goed vooruitzicht geopendMaar
ook aan teleurstellingen ori'hreekt hel niet. Hel Spaansch
is de landstaal van Argenhuië, dit houdc mr-n wel
bet oog. Zonder kapitaal ervaring kan nen >ok i i
Argentinië niet vooruitkom, i.
Te Buenos-Aires Ls een groot aantal miil.'oiu- -
vestigd. Velen hunner werden zeer gemakkelijk rijk.
alleen door te wachten, want voor hun grondbezit worden
steeds hoogs re prijzen betaald. Er wordt in Argentinië
echter ook hard gewerkt, de ondernemingsgeest is groot.
Er hccTScht een voortdurend streven naar vooruitko
men in dit land, waar zooveel gelegmhcid lot tlink-
slagen beslaat. Naast de groote luxe der rijken staan
groote werkzaamheid en bijzondere spaarzaamheid in
de breede lagen der Argenlitnsche samenleving me! over
wegend arbeidzaam en zuinig Italiaanse!» en Spaanse!»
clement.
Teekenend is wel het volgende staallje van vooruit-
gang:
In ae laatste jaren wonll er in Argentinië jaarlijks
voor nagenoeg 10 millioen gulden aan draad ingevoerd,
bestemd voor afheining van veeweiden; want naarmate
men beier mest- en melkvee fokt. moet het in kleinere,
omheinde ruimten weden opgesloten.
Waf een schitterende toekomst ligt er voor Argen
tinië in de naaste toekomst ooen; datzelfde mag men
met jurond verwachten van Chili cn een groot deel
van Brazilië.
Zuid-Amerika zal eerlang het Noorden naar de kroon
steken
D. E. LANDMAN.
RE C L ffl M E S
In de klauwen van een nierziekte.
Dikwijls maakt een nierziekte zich seheel van
een lijder meester, vóórdat deze er zich in het minst
iets van bewust is. Jarenlang heeft deze ziekte zich
misschien reeds kunnen ontwikkelen, terwijl hij er
een geheel andere oorzaak voor zocht en er ee»»
verkeerd geneesmiddel tegen gebruikte. Dan leidt
zijn kwaal plotseling tot niersteen, waterzucht, len
denjicht en martelende urinestoornissen. Zijn nieren
worden gaandeweg cel na cel vernietigd en verliezen
hun kracht om het bloed te filtreeren en wan
neer het bloed niet behoorlijk gefiltreerd wordt, dan
wordt het geheele lichaam langzamerhand vergiftigd.
Indien gij een nier- of blaasaandoening hebt, zult
gij opmerken, dat de urine bewolkt en zanderig is,
dat de loozing moeilijk geschiedt, of dat gij geen
macht meer hebt over het water, 's Morgens staat
gij met een ellendig gevoel in uw rug op. uw oogen
zijn opgeblazen, uw enkels gezwollen Bij slecht we
der gevoelt gij u prikkelbaar, terneergeslagen en
afgemat, en krijgt gij Reumatische pijnen in de spie
ren en gewrichten.
Alleen een geneesmiddel, uitsluitend voor de nie
ren, kan de nieren genezen. Foster's Rugpijn Nieren
Pillen z ij n uitsluitend voor nier- en blaasziekten.
Zij werken rechtstreeks op de nieren en komen deze
op een zachte wijze te hulp. Zij heelen de nieren
en geven hun gaandeweg de kracht terug om de
ziekte-aanbrengende stoffen uit het bloed te verwij
deren.
De naam Foster's Rugpijn Nieren Pillen staat vol
uit op iedere doos. Zij zijn te Scbagen verkrijgbaar
bij den heer J. Rotgans. Toezending geschiedt fran-
oo na entvangst van postwissel f 1.75 voor éen, of
f 10.voor zes doozen. 16