lanl
Voor Dammers.
Zaterdag 21 Octobcr 1911.
55e Jaargang. No. 5006.
len
;e8fcoi
DERDE BLAD.
i-obtr
Alles wat deze rubriek betreft te zenden aan de
Redactie der Schager Courant, onder het opschrift:
„Damrubriek".
Oplossing Probleem No. 50,
van E. Heering, 's-Graven,hage.
Stymd zwart, 4 schijven op: 2, 7, 9, 12 en een,
Stand wit, 7 schijven op: 18, 19, 27, 28; 29, 33
3 en 37.
Oplossing:
1 Wit: 1813. Zwart: 9 18.
t 29—23. 15 22.
28 8. 2 24.
23 1 en wipt.
Oplossing Probleem No. CO,
van J. Noome Mzn., Pu mierend.
Stand zwart, 8 schijven op: 11 tot 14, 17, 19, 23
Stand wit, 10 schijvem op: 22, 25, 28, 32, 33, 35,
L> 41, 44, 45 en 47.
Oplossing:
Wit: 4440. Zwart: 37 46.
i 3227. 23 21.
33—28. 46 23.
r! 2218. 13 22.
25—20. 14 25.
3530. 25 34.
40 18 en wint.
Goede oplossingen ontvingen we van:
B. en P. J. W. te Anna Paulowna, Jb. B., H. A.
1 en P. S. te Oudkarspel', K. B., C. B. eu D. O. Az.
te Nieuwe Niedorp, Jb. B. en W. S. te Hoogwoud,
c T". i >~rZ'1^ "O In Tï.nnl.l, nul 11 A K Ctl
door den, hedr Battefeld In het V. A". D". gegaveï,
gaven zich 9 personen als lid op. Voor deelname
aan de séanoo gaven aich niet minder dan 84 per
sonen op.
CORRRESPONDENTIE.
B. te Sint Maarten. Daarvan Ls mij niets bekend.
De vorige wedstrijd eindigde dl Dee. 1910; deze pro
bleem-wedstrijd is de tweede door de Redactie uit
geschreven.
II. A. te Oudkarspel. Ik kan mij voorstellen dat
er weinig tijd voor overbleef. Het doet mij genoegen
u weder bij de oplossers te zien.
D. D. te Den Helder. Uit uw schrijven en dat van
den heer L. maak ik op dat er door het bestuur van
de Held. Damclub flink gewerkt wordt. Met de simul-
taan-seance op morgen, 22 Oct., wensch ik uwe ver-
eeniging veel succes.
W. S. te Tjallewal. Uw eerste oplossing is remise
indien zwart 712 speelt; in de tweede oplossing kan
zwart na ,4016 van wil vervolgen met 1923, wil
288. zwart 17:39 en haalt een tweede dam. Zie
dc oplossing, s.v.p.
Ongecorrigeerd.
imsterdascle Briem
i ie me uwe inicu,ui|>, ju. u. uu. w.
S. E. te Zijpe, D. B. Ie Berkhout, D. A. B.
C. P. te St. Maarten, L. K. Szn. en G. v. L
Noordscharwoude, D. K. en J. Iv. te Winkel1, Jac.
K. te Zuidscharwoude, D. D. te Den Helder, C. L.
en C. S. te Kolhorn, II. J. G., K. H. en G. de W.
te Schagen, W. N. Czn. te Bobeldijk, C. S. en J.
V. tc Keinsmcrbrug, R. Z. te Callantsoog, K. V. te
Koegras, J. de V. Weere, P. N. te Oudesluis, van de
Nos. 59 en 60.
Probleem No. 61,
Deze stelling kwam voor in een partij.
Zwart: G. Cock, Amsterdam.
Wit: *H. C. v. Broekhuijzen, Amsterdam-
Stand zwart, 12 schijvep op: 2, 4, 6, 8, 9, 10, 12,
13, 15, 17, 19 en 39.
Stand wit, 12 schijven op: 20, 21, 24, 26, 30, 32,
35, 36, 37, 41, 42 en 49.
Probleem No. 62,
van D. Kleen te Winkel.
Zwart.
46
'0>
m
§n
7*s
m
N
H!
Hf
m
m
m
i
9
IÉ
gp
J&
s
JU
m
SS
m
Éif
st
m
*HÜ
Wit
Stapdl zwart, 13 schijven op: 1, 2, 6, 8, 9, 10, 13,
14, 18, 20, 21, 23 ea 26.
Stand wit 14 schijven op: 16 ,25, 27, 30, 31,
37. 38, 39, 41, 43, 45, 46, 47 en 49.
Oplossingen van bovenstaande problemen in te
zenden uiterlijk Maandag 30 Octobcr aanstaande.
D. K. te Winkel. Uw problemen, ontvangen, waar
van er hierboven reeds een, is opgenomen. Ilc geef
u in overweging hot 2de probleem iets te wijzigen,
opdat er minder zwarte schijven op het bord blij
ven. Werk zoo min mogelijk met dammen bij de
samenstelling van de problemen, dit maakt ze voor
den oplossingswedstrijd te moeilijk. Ik zie gaarne
een, verbeterde opgave van no. 2 tegemoet.
D. O. Azn. te Nieuwe Niedorp. Ik verschil van
opinie met u. Probleem No. 60 is werkelijk mooi, de
stand is natuurlijk: wit, hoewel met 2 schijven, meer
In een verloren stand staande, redt zich door een
combinatie, die mooi verborgen, den velen dam-
vrienden eenige aangename oogenblikken verschafte.
Gaarne zal ik van u het beloofde ontvangen. Hat is
goed, dat u de oplossingen rechtstreeks aan mijn
adres zendt: D. de Waard, RoomolenstraaJ; 6, Am-1
sterdam.
Jac. K. te Zuidscharwoude. Mijn dank voor uw
vriendelijk schrijven. Uw herstel doet mij genoegen, i
Het is een goed idee voor de simultaan-séance pi'ij- 1
zen beschikbaar te stellen; de belangstelling zal er
door winnen. De eindstand van de door u gezonden
partij is aardig; de heer "Van N. deed met 813
den, beslissenden zet. Binnenkort schrijf ik u.
C. B. ea K. B. te Nieuwe Niedorp. Mi ja dank,
voor uwe beloften. Het doet; mij genoegea, dat ook
11 op deze wijze wil medewerken.
C. S. te Oudesluis. Uw schrijven was mij aange
naam. Er is veel animo voor de beoefening van het
■damspel. De belangstelling neemt bij u, zoowel als
in de steden, steeds toe. Bij aen simultaan-séance
'S WERELDS BELOOP.
Vanitas vat itatis omncs est vanitas:
IJdelheid der ijdelhedci», alles is ijdelheid.
Gij zult geen kwaad zien,, geen kwaa<l hooren, geen
kwaad spreken,
Japansche Wijsheid.
„Weet wel, dat God ieder werk in 't gericht zal
brengen."
Prediker XII: 1.4.
H i 1 -
Ziet ge wel, dat alles hier maar „tijdelijk is?
Veertien dagen geleden zouden we genteend hebbén,
dat de heele volksvertegenwoordiging failliet zou gaan,
vanwege hel gebrek aan goede manieren bij Lokman
en consorten, vanwege de obstructie, die toen gevoerd
werd door de Socialistische Kamerleden en nu
O, neen de kern van den toestand is niet veranderd,
maar dank zij het handelend optreden van Mr. Druoker,
dat 'n „bemiddelend" optreden genoemd mag worden,
js alles tusschen. .links en rechts „peis en vree", en
pralen de Kaiins en Abels met elkander, alsof er nooit i
n vuiltje aait de lucht ais geweest en er tusschen ilten
nooit meer vaat knuppels of poging tot doodslag sprake
zal zijn. Maar laat u nu maar niet door dit handjes
geven en door dit kopjes geven en door dit zeggen
van zoele woordjes in dc luren leggen, want de kern
van den loesland is dezelfde gebleven. Kain heet nog
altijd „Kain"; en Abel....? Nu, enfin, ik hoop 'lbeste
van 'm, maar ieder weet, dal zijn broer in elk geval
familie van 'm is, en hij zelf toch ook 'n zoon van
dien zondigen, overtredenden Adam, van wiens heele
nageslacht we ttog maar weinig plezier beleefd hebben,
en dat er 'ai eer in schijnt te stellen om onder elkaar
le leven als honden en katten. Als de Grondwetsherzie
ning achter (dien rug is en het Kiesrecht uitgebreid!,
beginnen ze weer over wat anders, omdat... Och, ieder
weet 't: omdat do rijke den arme maakt, die hem
vloekt, ofschoon de rijke er even ellendig aan toe
is als zijn vloeker; omdat zij beiden verkecren in
pijn, en de vuurpoel die hen scheidt, hen beiden zeng!,
en geen hunner geen rijke man en geen Lazarus
eenig spoor of bewustheid heeft van. Abrams schoot.
En deze eeuw van oproer duurt nu al zoolang' de
geschiedenis heugt en 't einde is er niet van te zien.
Maar elke phase ervan is „tijdelijk"; dil was het on
bekookte, misdadige optreden van Lobman, dit was de
obstructie, dit is deze roerende en ontroerende verzoe
ning, dit zal ook wezen, wat na dezen zal worden
opgevoerd en vertoond1.
En dit is hoe droevig ook in elk stadium
een troost. De storm is voorbij gegaan en de oorlog
zal voorbijgaan en er zal niets komen, dal er niet
al eens geweest en weer voorbij gegaan is. Als er
nog menseben zijn, die in onze dagen den tijd hebben
eens rustig te gaan zitten, kan er 'allicht een onder
zijn, die 'n nieuw boek kan gaan schrijven, „genaamd
de Prediker", en daarin, als wijlen Salomo of zijn
zegsman, zijn hart uitklagen over „IJdelheid der ijdel-
heden. liet is alles ijdelheid": „Welk voordeel hoeft
'n mensch van al zijnen arbeid, dien hij arbeidt onder
de zon? Hel eenc geslacht gaat en het andere komt",
cn alle dingen blijven precies dezelfde. „De zon gaat
op, en ais zij onder gegaan is, hijgt zij weer haai
de plaats waar zij rees." „Alle heken loopen in de
zee uit en de zee wordt nooit vol". „Van al deze
dingen w.ordl 'n mensch zóó moede, dat niemand in
staat is het uit te spreken". „Is er nu één ding, waar
van men zou kunnen zeggen: Zie, hel lis nieuw? Alles
is er ai geweest in de eeuwen, die vóór ons geweest
zijn. Er Ls geen gedachtenis van de voorgaande dingen,
cn van de komende dingen, die zijn zullen, zal er
óók geen gedachtenis wezen bij degenen, die daarna
leven zullen. Toen ik mijn hart stelde, om met wijs
heid dit alles le onderzoeken en na te sporen, tóen
bevond ik, dat God deze moeilijke bezigheid den kin
deren der menschen gegeven heeft, om zich daarmede
te hekommeren; en nu weet ik, dat alles ijdelheid Ls
en kwelling van den geest. Het kromme kan niet
recht gemaakt worden en het ontbrekende niel geleld.
En ofschoon ik mijn hart gesteld heb, om te weten
wetenschap eni wijsheid, onzinnigheden en dwaasheid,
zoo ben ik gewaar geworden, dat ook dit ijdelheid'
is en kwelling des geestcs; want in veel wijsheid is
veel verdriet, cn wie zich wetenschap verzamelt, ver
zamelt zich smart." (Hoofdst. I.j i
„Nu weet ik, dat do loop niet is het deel /der
snellen, noch de strijd het deel der helden, noch de
spijs liet deel der wijzen, noch ook de rijkdom hel
deel der verstandigen. noch ook de gunst het deel
der kundigen; maar <lat tijd en toeval aam deze allen
wedervaart.
„Er was 'n kleine stad, en weinige lieden waren
daarin; en 'n groot koning trok tegen haar ten strijde
en omsingelde ze, en hij bouwde groote sterkten le
gen haar: en men vond in die kleuie stad 'n armen
wijzen maai, die de stad verloste door zijn wijsheid.
Maar toen die stad verlost was, was er niemand, idic
dien armen man gedacht."
■„Toch wist ilc loon, dat Wijsheid beter as dam
kracht, hoewel de wijsheid van den arme niet geteld
en naar zijn woorden niet geluisterd werd. De woor
den der wijzen moeten in stilte worden aangehoord,
wat beter i.-s- dan te luisteren naar het geroep wan
zotten, die over zotten heersclien. Want Wijsheid Ls
beter dan krijgswapenen, cn een enkele dwaas bederft
veel goeds". (Hoofdst. IX).
„Maar weet wel, dat God ieder werk ia liet gericht
zal brengen." (H. XII: 14.)
Alles lijdelijk dusl Van den Utrechlschen dom af.
die nu al 'n kleine achthonderd jaar achter zijn rug
heeft, tot den spijker toe, dien ge 'n uur geleden in
den muur sloeg, om er 't portret van uw jongste aan
op te hangen, dat verbleekt zal zijn eer hij zijn eer
ste communie doet of gaat trouwen, 't Laat allemaal
eens los, even zeker als 'l alles eens verdwijnt. 'I Blijft
alleen over in de herinnering, zooals de hangende tui
nen van Semiramis of de wijnmeren van die Chi-
neesche Keizerin, die zes duizend jaren voor Christus
leefde. En soms nog niet eens, want er zijn duizende
dingen geweest en gebeurd, waar later nooit meer ovei-
gepraat of aan giedacht is. Wie denkt of praat er nog
over den Boerenoorlog?! Nog 'n arme vijftig jaren cn
't klinkt als 'in gerucht uit de middeleeuwen, terwijl
onze kindskinderen er over praten zullen als over 'n
sprookje, als over „Roodkapje", dal nu al over de
vierduizend jaren oud is. Want dit is liet voorrecht
van sprookjes, zooals van alles wat 'n symbolieke be
teekenis heeft, dal ze de tastbare dingen ecuwen-lang
overleven. Gelukkig' ook weer hiel van alle sprook
jes; alleen maar van die, welke waarde hebben voor
verstandige menscfien. Daarom faft KuVper ge
rust wezen over dc vele sprookjes, aangaande 'zijn per
soon verzonnen cn aangedikt. Eer het geslacht der mal-
lolcrige liberale geestelijke flesschen!rekkers van hedén
is uitgestorven, weel men van hem niets anders meer
to vertellen, dan dat hii 'n groot man was van groote
beteekenis op theologisch, staatkundig, philos<phisch cn
litterair gebied, die overeenkomstig1 zijn. heele persoon
lijkheid en aanleg, ook groote fouten had. Maar
niemand zal meer gedenken aan 'n meer dan half
verzonnen verhaal van zijn ongekleed zijn, aan welk
verhaal, toen 't en vogue en actueel was, alleen
plejebers en leeghoofden zich te goed deden en likke
baardden. Maar verstandige en fatsoenlijke mensdien
hebben over dat schunnige krantengeschrijf cn die on
beduidende kroegpraatjes gezwegen, of er hoogstens
„Ajakkes!" op geantwoord. Zulke praat praten ouwe
wijven en kringetjes-spuwers, en zulke verhalen wor
den in het Nieuwe Testament „oudwijfsehe fabelen"
genoemd. Weet er iemand van Socratcs nog iels an
dere le vertellen, dan) dat hij dc wijste aller wijzen
was? Van Gesar iels anders, dan dal hij de grootste
veldheer, van Marcus Aurclius ieLs anders, dan dat
hij de beste aller menschen was, die ooit op 'n troon
heeft gezeten? Welke ontroering gaat er door de wereld,
als de naam Shakcspeare woral uitgesproken of als
n mensch den naam van Heinrich Ileine bidden mag?
Gaat naar huis, klets-majoortjes, geniepige viczerikjes,
en borstel de pluisjes van uw jasjes en zet uw ge-
pomadeerde hoofdjes en kneveltjes in de krul en blijf
op de kleine steentjes loopen, eer ze over u aan 't
Kralen raken; want.... uw arme zieltjes cn hersentjes
ebben geen tegenwicht, om in evenwicht te doen blij
ven ziel en „spotless reputation". Van u zou waar
schijnlijk niets anders overblijven dan „guilded loom"
of „paintcd cl'ay". En dat misschien nog niet eens.
terwijl hen eerepoorten en standbeelden worden op
gericht en volken naar hen gerioemd. Neen, ik zeg
niet, dat dit Dr. Abram overkomen zal; maar 't staal
nk-t aan 'n hoop bierhoofdon eu koffieteuten, om n
man van zijn beteekenis, om 'n voorval, dat in ver
band stond met 'n gezondheidskuur of n persoonlijke
hebbelijkheid, door de slijk te halen of belachelijk ie
maken. Daarom hebben wij er zelfs mei geen enkel
woord over gerept, wetend, dat schimp en smaad de
eigenschap hééft het meest den schimper en smndcr
'o benadeele», wat recht cn billijk... en logisch is.
Hieruit kan hu wei de conclusie getrokken worden,
dat wij „verstandige" menschen zijn wat 'n mensch
niet altijd tol eere strekt maar in Godsnaam, als
'I moet, zullen wii dil bekennen en ook dóór hel zwij
gen toe doen, en hel dragen.
-1 j'-u.'iri-riiTfir)
Van de weck in Den Haag zijnde, zagen we in 'n
winkelkast van. Japansche kunst 'n porseleinen orna
mentje staan, voorstellende 'n prachtigen appri. waarin
'n rotte plek was. Drie aapjes zaten er rondom; de
een hield zijn handen voor zijn ocgen, dc ander voor
zijn ooien, en de derde voor zijn mond. Nieuwsgie
righeid, wat "dit mocht voorstellen, deed ons binnen
gian, en we kwamen te weten, dat hel dc in beJ'd
gebracht idee was der Japansche wijshcidsspreuk„Gij
zult geen kwaad zien, geen kwaad aauhoo.cn, geen
kwaad spreken." Dc nichtjes en ik keken eikander eens
aan, glimlachend, zonder 'n woord te zeggen. Maar
we begrepen elkander en vonden de gelegenheid, om
wat kostelijks mee tc dragen, le gunstig, om die on
gel» nikt voorbij Ie laten gaan; en de winkelier ver
kocht ei- te r.1 ierzelfde stonde (bic s uks van. En als
ik 'n maai van gelid was, dan had ik er duizenden besteld,
besteld, om ze als '11 soort van „premie" den lozere
der „Schager" aan (e bieden. Ofschoon,... ik kon hel
Trapman voorstellen., dat is wel 'n man van 'n paar
losse dubbeltjes, en voor hel zielc-wclzijn van je lozers
moet je wat over hebben.
Wal heb ik ook weer boven dezen brief gezet? 's We
relds Beloop' En „IJdelheid der ijdelheden" En ga ik
nu in "t laalsl geschrevene doen, alsof ,.'s werelds
beloop" geen „ijdelheid" zijn zou' Zie, dit is dan
'n afwijking en 't een is met het andere in tegenspraak,...
wat mij meer overkomt. Ik zeg! dit maar liever zelf
oer 'l door anderen gezegd wordt als 'n soort van
verwijt, wat nooit aangenaam is om te hooren. Of
schoon... ja? jk schijn in dit opzicht door do wol
geverfd te zijn ik zou er mij toch niets van aan
trekken. Of dit inu 'n deugd of 'n ondeugd in (mij
is. weet ik óók alweer niet: maar ik kan allen menschen
de verzekering geven, dat ik er mij zeer we! bij bevind,
't Lijkt mij de deugd toe van een dier Japansdie aap
jes, welke deugd ik onbewust bezat: „geen kwaad hoo
ren". Die andere deugd van „g.-cn -kwaad zien' wordt
ook al wat sterker in mij. Wal ik vroeger als „kwaad"
zag, zie ik nu weer als „gekkigheid", „onverstand'",
„niet beter weten", .zwakte! en dergelijke, wat veeleer
mijn medelijden wekt dan mijn boosheid grande maakt.
Rest: „geen kwaad spreken". Ja, daar zou den brief
van Jaoobus bij te pas kunnen komen, en...
Wat zegt ge daar?l Dien brief van vcrledeni
wcelc?! Maar vriendlief, dan ben je gek! Hel) ik éen
woord kwaad van de Koningin gezegd?! Integendeel!
Ik heb gezegd, dat Zij met koninklijk gebaar in. haren
„koninklijken" buidel tastte en zesduizend gulden gaf,
om don nood te lenigen van minstens 154 gezinnen
tc Bruinisse. En later, maar dil wist ik toen nog
niet heeft Zij ergens anders nog drie duizend gul
den gegeven. Neen, praat me daar niet van! Kwaad
van de Koningin of van Haar weldadigheidszin spreken?!
Ik zou hel niet willen, en ilc zou liet niet durven ook.
Alleen bid ik van God voor mij zeiven en voor alle
menschen, die boven de twaalf gulden inkomen per
week hebben, dat wij er 'ax andere soort van mon-
scheniiefde en 'n andere manier van weldoen op na
mogen houden, andere ziet het er voor lui, die honger
hebben en in dc misère zitten, treurig uit. En dan
hoop ik voor de Koningin, evengoed als vóór Ónszelvcn,
dat wij allen, rijken en armen, goed doordrongen zul
len zijn van déze bewustheid, d-a t God al onze
werken zal brengen in 't gcfichl. En als
dc Koningin niet uit zicfizelven op deze gedachte mocht
komen zoo'n Koningin heeft meer te doen dan aan
arme menschen en godsgerichten te denken dat cr
dan eens 'n verstandig cn betrouwbaar mensch, die
niet jabroert en niet flikflooit, lot Haar worde gezonden,
om Haar daar eens op te wijzen. Want zes of tiendui
zend gulden bij hel woeden van zulk 'n volksramp,
als cr nu over ons hoen gegaan is, is voor 'n Ko
ningin, die zooveel maal millionaire is, zoowat niemen
dal. Dat is 'n vlieg in 'n brouwketel en brengt Ma
jesteit is niiscredicl.
H. d. H.
Voaf zijn, om In zulle 'rt foeslanS fe geraken. 7.oö
is mij h geval bekend van n moeder, wier jongen
op zee was. Op reis naar huis, komende van Amerika,
stormde het verschrikkelijk, zóó verschrikkelijk zelfs,
dat van af dc voorplecht olie over dc zee werd gespo
ten, om dc kracht der golven ccnijKzins te breken.
Het schip werd heen cn weer geslingern alsof het bezeten
was, en de zware lading verschoof diermate, dat het
'u halve Meter over helde, toen het vier, vijf dagen
later behouden te Rotterdam binnen liep. Maar in dien
nacht van „pompen of vergaan", toen niemand meer
hoopte op 'n behouden thuiskomst cn de „jongen',
evenals al de andere schepelingen, mei zijn zwemgordel
om. klaar stond in zee te springen, als hel oogenblik
daarvoor komen zou, had er bij hem thuis iets heel
merkwaardig» plaats. Zijn moeder was opgestaan cn
had d;c andere hiiisgcnooten gewekt, om hen zielsbe
droefd te vertellen, dal haar jongen in doodsgevaar
verkeerde. Men senreef dil toe aan overspanning en
aan 'n te groot verlangen, want het stormde toch
niet, Hel was in Holland toen mooi stil weer. Tegen
den ochtend kwam de moeder lot meerdere kalmte.
Maar het geval werd onthouden, cn toen eenige
dagen later dc zoon van zijn reis vertelde cn van dien
nacht, toen werden de uren van gevaar vergeleken
met de uren van droefenis thuLs, cji deze klopten
precies. Men keek elkander eens aan cn er werd ver
der over gezwegen.
Zoo zijn er meer vertellingen van zeer betrouwbaren
aard, die ons elkaar doen afvragen, of er werkelijk
nop 'n wereld is, die wij niet Kennen, en waarvan
tiet enkelen gegeven is, 'n tip le zien. Zoo heb ik
meer dan oons 'n mensch ontmoet, die bijna woorde
lijk 'n gesprek weergif, dat anderen op datzelfde oogen
blik op 'n andere plaats voerden, zonder dat hij een
dier anderen kende. Ik bedoel' hier niet 'n volmaking
van dien geestelijken tastzin, maar 'n bijna duidelijk zien
en hooren wat elders plaats grijpt.
De geschiedenis heeft verscheidene voorbeelden van
dergelijke gevallen, van telepathie bewaard. Een en
kele daarvan, worde hier medegedeeld:
Garibaldi voer in de eerste maanden van het jaar
1852 als kapitein van 'n koopvaarder van Chili naar
Azie. Moe van den uitkijk op de commandobrug slaapt
hij in, en heeft n vrecselijken droom. Hij droomt,
thuis teruggekeerd, hl begrafenisstoet te zien, en een
met 'n zwarten doek overdekten lijkbaar. Hij kan het
verlangen niel weerstaan, om te zien wie er onder dien
doek ligt. Toen hij hem optilde, zag hij zijn moe
der koud en roerloos liggen.
Dil droomde hij en hield er aanleckenmg van in
zijn (dagboek, hel was den 19den Maart 1852.
Op (den zei kien dag, dat hij dien droom droomde,
hel was zijn verjaardag stierf zijn moeder le
Nizza. Het Italiaan-sohe volk viert dien dag nog altijd
ais 'n hcrinneringsdng, maar Garibaldi heeft daarna
nooit meer zijn verjaardag gevierd, omdat deze licin
tot zoo groote droefheid was geworden.
Professor de Sanctls deelt uit eigen ervaring eeni
ge merkwaardige gevallen mee van telepathie, waar
van er hier een volgt:
Toen de vader van Mejuffr. C. R. eens op reis was,
ontwaakte zij op 'n morgen diep treurig en deelde
haar zuster mede, dat zij haar vader ln den droom
dood op de tafel van 'n hotelkamer had zien lig
gen, met 'n zijden zakdoek om den hals. Aan 't ont
bijt kwam ór, 'n telegram uit de stad, waar de vader
zich eenige dagen ophield, met het bericht, dat „va
der overleden" was. De zoon, die bij zijn zusters
thuis was, spoedde zich er heen en vond het lijk
in den toestand, zooals zijn zuster het in haar droom
had gezien. De verongelukte was, met het oog op
den lijkschouw, die noodig was door den plotselingen
dood, op 'n tafel gelegd-
De assyrioloog Delltsch liep op straat te Londen,
en hoorde, toen hij het huis van George Smith pas
seerde, duidelijk zijn naam roepen. Hij was in die
dagen bezig een boek van Smith te vertalen, getiteld:
„I.e Recit chaldéen de la Génèse", en dat hooren
roepen van zijn naam maakte 'n sterken indruk op
hem. Later kwam uit, dat Smith een uur te voren
te Aleppo in Syrië was gestorven.
Zulke verhalen zijn er zeer vele eu Dr. Is. Zeehan
delaar heeft er 'n boekje over geschreven, dat ge
drukt werd aan de I-Iollandia-Drukkerij te Baarn.
Terwijl ik dit schrijf, herinner ik mij, jaren ge
leden een klein verhaal van Louis Couperus te heb
ben overgeschreven, dat hij met meer andere uitgaf
onder den titel: „Kleine Raadsels". Dit verhaal
luidt als volgt:
„Het was een kind en het lag' te sterven. Lang
tuurde het al naar de nis onder den schoorsteen
mantel, waar de kachel nog niet stond.
Wat is er dan toch, kereltje? vroeg zijn. moe
der. Wat zie je daartcoh?
Mama! stamelde hij eindelijk zacht, ik kom
daar immers te staan?
En hij wees naar de nis.
Zijn moeder verstond hem niet.
Wait zeg je, mijn jongen?
Ik kom daar immers te staan, nietwaar mama?
i Hij ijlt. Mevrouw, spnak de Zuster, die hij hem
■waakte, en zij legde hare groote zachte hand van
genezeresse op 't gloeiend voorhoofd van het kind.
De moeder wendde zich wanhopig af, snikkend.
Het stierf en toen het in zijn kistje was gelegd
en het kistje was gesloten en dichtgeschroefd door
twee mannen, zeide de eene man:
iWaar zullen we het zoolang zetten?
De andere man zag rond.
Daar onder den schoorsteen, zeide hij. Daar
staat het goed
Toen de moeder kwam kijken naar het kistje, stond
het in, de nis van den schoorsteen. En zij hield
in eens op te weenen;ze zag met oogen van ont
steltenis naar het kistje, dat daar was komen te
staan."
H. d. H.
Yan dit en van dat.
TELEPATHIE.
't Is 'n moeilijk te vertalen woord en saamgesleld
uit het Grieksche woord „telfe", dat „veif, „veraf
„cp 'n afstand" beleekent, en uit het Grieksche woord
„pathos", dat lieel veel heteekenissen hoeft, en hier
beduidt: „zich in 'n toestand bevinden". Het woord
„telepathie" zou dus vertaald kunnen worden als: „ver
weg rijn", „zich op 'n afstand bevinden'
foch wordt het in den gewonen zin niet als zoodanig
gebruikt. We zeggen niel van iemand, die in In die
of Amerika vertoeft, dat hij in telepat.hiscih.en toestand
verkeert. Hel woord bedoelt dan ook iets geheel an
dere. Met telepathie wordt* bedoeld, dat 'n mensch',
die hier in onze onmiddellijke nabijheid is, met zijn
ziel ergens andere vertoeft, en daar met zijn geestesoog,
of eerder nog met zijn zielsoog, dincen ziet. die werke
lijk gebeuren. Dit is zoo geheel builen Jiet verloop
van ons gewone leven, dat wij onze schouders op
halen, als wij hooren.'beweren, dat zooiels zou kun
nen, en als wij iemand ontmoeten, die zulk 'n onder
vinding) heeft opgedaan of iels van dien aard beleefd,
kijken we elkaar onderzoekend, misschien wel glim
lachend aan.
Toch schijnt er meer waarachtigheid in de mogelijk
heid van dit geval tc zijn, dan door de meeste men
schen geloofd kan worden. En 't schijnt ook, dat alleen
buitengewoou-gevoeiig aangelegde menschen er vatbaar
RECLAMES
131 e j tzi m i
Voor ouden van dagen.
Het is niet de oude dag, maar zwakke of zieke
nieren, die rugpijn, rheumatïek, uriiiekwalen, water
zucht, graveel, lendenjicht enz. veroorzaken.
Ouden van dagen zoowel als jonge menschen die
nen te weten, dat de nieren zorg dragen voor de
afscheiding van, het urinezuur en andere schadelijke
stoffen uit het bloed. Wanneer deze organen hun
werk behoorlijk doen gaat het bloed er iedere drie
minuten door heen en komt het er volkomen gezui
verd uit.
Zijn de nieren echter verzwakt of ziek, dan kunnen
de onzuiverheden in het bloed er niet door de nie
ren uit gefiltreerd worden. Het met onzuiverheden
bezwangerde bloed geeft dientengevolge ziekte in
plaats van nieuw leven aan alle organen in zijn om-
'loop door het lichaam.
Vandaar dat kwalen als de bovengenoemde spoe
dig volgen, en het is dan ook van het grootste be
lang, dat menschen op leeftijd acht geven op de wer
king van hun nieren,. Wanneer zij hun plicht niet
behoorlijk vervullen, komt hen dan onmiddellijk te
hulp met Foster's Rugpijn Nieren Pillen, de stan
daardmedicijn voor de nieren en blaas. Zij verster
ken de nieren en maken hen gezond, zij stellen
hen in staat om hun gewichtig werk weer behoorlijk
te doen en als uw nieren gezond zijn, houden zij
ook u gezond.
Let er op, dat de juiste naam Foster's Rugpijn
Nieren Pillen en de handteekening van, James Pos
ter op het etiket voorkomen, dit behoedt u voor
namaak. De echte zijn te Schagen verkrijgbaar bij
den heer J. Rotgans. Toezending geschiedt franco na
ontvangst van postwissel k f 1.75 voor éen, of f 10.
voor zes doozen.