lanl Voor Dammers. Zaterdag 21 Octobcr 1911. 55e Jaargang. No. 5006. len ;e8fcoi DERDE BLAD. i-obtr Alles wat deze rubriek betreft te zenden aan de Redactie der Schager Courant, onder het opschrift: „Damrubriek". Oplossing Probleem No. 50, van E. Heering, 's-Graven,hage. Stymd zwart, 4 schijven op: 2, 7, 9, 12 en een, Stand wit, 7 schijven op: 18, 19, 27, 28; 29, 33 3 en 37. Oplossing: 1 Wit: 1813. Zwart: 9 18. t 29—23. 15 22. 28 8. 2 24. 23 1 en wipt. Oplossing Probleem No. CO, van J. Noome Mzn., Pu mierend. Stand zwart, 8 schijven op: 11 tot 14, 17, 19, 23 Stand wit, 10 schijvem op: 22, 25, 28, 32, 33, 35, L> 41, 44, 45 en 47. Oplossing: Wit: 4440. Zwart: 37 46. i 3227. 23 21. 33—28. 46 23. r! 2218. 13 22. 25—20. 14 25. 3530. 25 34. 40 18 en wint. Goede oplossingen ontvingen we van: B. en P. J. W. te Anna Paulowna, Jb. B., H. A. 1 en P. S. te Oudkarspel', K. B., C. B. eu D. O. Az. te Nieuwe Niedorp, Jb. B. en W. S. te Hoogwoud, c T". i >~rZ'1^ "O In Tï.nnl.l, nul 11 A K Ctl door den, hedr Battefeld In het V. A". D". gegaveï, gaven zich 9 personen als lid op. Voor deelname aan de séanoo gaven aich niet minder dan 84 per sonen op. CORRRESPONDENTIE. B. te Sint Maarten. Daarvan Ls mij niets bekend. De vorige wedstrijd eindigde dl Dee. 1910; deze pro bleem-wedstrijd is de tweede door de Redactie uit geschreven. II. A. te Oudkarspel. Ik kan mij voorstellen dat er weinig tijd voor overbleef. Het doet mij genoegen u weder bij de oplossers te zien. D. D. te Den Helder. Uit uw schrijven en dat van den heer L. maak ik op dat er door het bestuur van de Held. Damclub flink gewerkt wordt. Met de simul- taan-seance op morgen, 22 Oct., wensch ik uwe ver- eeniging veel succes. W. S. te Tjallewal. Uw eerste oplossing is remise indien zwart 712 speelt; in de tweede oplossing kan zwart na ,4016 van wil vervolgen met 1923, wil 288. zwart 17:39 en haalt een tweede dam. Zie dc oplossing, s.v.p. Ongecorrigeerd. imsterdascle Briem i ie me uwe inicu,ui|>, ju. u. uu. w. S. E. te Zijpe, D. B. Ie Berkhout, D. A. B. C. P. te St. Maarten, L. K. Szn. en G. v. L Noordscharwoude, D. K. en J. Iv. te Winkel1, Jac. K. te Zuidscharwoude, D. D. te Den Helder, C. L. en C. S. te Kolhorn, II. J. G., K. H. en G. de W. te Schagen, W. N. Czn. te Bobeldijk, C. S. en J. V. tc Keinsmcrbrug, R. Z. te Callantsoog, K. V. te Koegras, J. de V. Weere, P. N. te Oudesluis, van de Nos. 59 en 60. Probleem No. 61, Deze stelling kwam voor in een partij. Zwart: G. Cock, Amsterdam. Wit: *H. C. v. Broekhuijzen, Amsterdam- Stand zwart, 12 schijvep op: 2, 4, 6, 8, 9, 10, 12, 13, 15, 17, 19 en 39. Stand wit, 12 schijven op: 20, 21, 24, 26, 30, 32, 35, 36, 37, 41, 42 en 49. Probleem No. 62, van D. Kleen te Winkel. Zwart. 46 '0> m §n 7*s m N H! Hf m m m i 9 IÉ gp J& s JU m SS m Éif st m *HÜ Wit Stapdl zwart, 13 schijven op: 1, 2, 6, 8, 9, 10, 13, 14, 18, 20, 21, 23 ea 26. Stand wit 14 schijven op: 16 ,25, 27, 30, 31, 37. 38, 39, 41, 43, 45, 46, 47 en 49. Oplossingen van bovenstaande problemen in te zenden uiterlijk Maandag 30 Octobcr aanstaande. D. K. te Winkel. Uw problemen, ontvangen, waar van er hierboven reeds een, is opgenomen. Ilc geef u in overweging hot 2de probleem iets te wijzigen, opdat er minder zwarte schijven op het bord blij ven. Werk zoo min mogelijk met dammen bij de samenstelling van de problemen, dit maakt ze voor den oplossingswedstrijd te moeilijk. Ik zie gaarne een, verbeterde opgave van no. 2 tegemoet. D. O. Azn. te Nieuwe Niedorp. Ik verschil van opinie met u. Probleem No. 60 is werkelijk mooi, de stand is natuurlijk: wit, hoewel met 2 schijven, meer In een verloren stand staande, redt zich door een combinatie, die mooi verborgen, den velen dam- vrienden eenige aangename oogenblikken verschafte. Gaarne zal ik van u het beloofde ontvangen. Hat is goed, dat u de oplossingen rechtstreeks aan mijn adres zendt: D. de Waard, RoomolenstraaJ; 6, Am-1 sterdam. Jac. K. te Zuidscharwoude. Mijn dank voor uw vriendelijk schrijven. Uw herstel doet mij genoegen, i Het is een goed idee voor de simultaan-séance pi'ij- 1 zen beschikbaar te stellen; de belangstelling zal er door winnen. De eindstand van de door u gezonden partij is aardig; de heer "Van N. deed met 813 den, beslissenden zet. Binnenkort schrijf ik u. C. B. ea K. B. te Nieuwe Niedorp. Mi ja dank, voor uwe beloften. Het doet; mij genoegea, dat ook 11 op deze wijze wil medewerken. C. S. te Oudesluis. Uw schrijven was mij aange naam. Er is veel animo voor de beoefening van het ■damspel. De belangstelling neemt bij u, zoowel als in de steden, steeds toe. Bij aen simultaan-séance 'S WERELDS BELOOP. Vanitas vat itatis omncs est vanitas: IJdelheid der ijdelhedci», alles is ijdelheid. Gij zult geen kwaad zien,, geen kwaa<l hooren, geen kwaad spreken, Japansche Wijsheid. „Weet wel, dat God ieder werk in 't gericht zal brengen." Prediker XII: 1.4. H i 1 - Ziet ge wel, dat alles hier maar „tijdelijk is? Veertien dagen geleden zouden we genteend hebbén, dat de heele volksvertegenwoordiging failliet zou gaan, vanwege hel gebrek aan goede manieren bij Lokman en consorten, vanwege de obstructie, die toen gevoerd werd door de Socialistische Kamerleden en nu O, neen de kern van den toestand is niet veranderd, maar dank zij het handelend optreden van Mr. Druoker, dat 'n „bemiddelend" optreden genoemd mag worden, js alles tusschen. .links en rechts „peis en vree", en pralen de Kaiins en Abels met elkander, alsof er nooit i n vuiltje aait de lucht ais geweest en er tusschen ilten nooit meer vaat knuppels of poging tot doodslag sprake zal zijn. Maar laat u nu maar niet door dit handjes geven en door dit kopjes geven en door dit zeggen van zoele woordjes in dc luren leggen, want de kern van den loesland is dezelfde gebleven. Kain heet nog altijd „Kain"; en Abel....? Nu, enfin, ik hoop 'lbeste van 'm, maar ieder weet, dal zijn broer in elk geval familie van 'm is, en hij zelf toch ook 'n zoon van dien zondigen, overtredenden Adam, van wiens heele nageslacht we ttog maar weinig plezier beleefd hebben, en dat er 'ai eer in schijnt te stellen om onder elkaar le leven als honden en katten. Als de Grondwetsherzie ning achter (dien rug is en het Kiesrecht uitgebreid!, beginnen ze weer over wat anders, omdat... Och, ieder weet 't: omdat do rijke den arme maakt, die hem vloekt, ofschoon de rijke er even ellendig aan toe is als zijn vloeker; omdat zij beiden verkecren in pijn, en de vuurpoel die hen scheidt, hen beiden zeng!, en geen hunner geen rijke man en geen Lazarus eenig spoor of bewustheid heeft van. Abrams schoot. En deze eeuw van oproer duurt nu al zoolang' de geschiedenis heugt en 't einde is er niet van te zien. Maar elke phase ervan is „tijdelijk"; dil was het on bekookte, misdadige optreden van Lobman, dit was de obstructie, dit is deze roerende en ontroerende verzoe ning, dit zal ook wezen, wat na dezen zal worden opgevoerd en vertoond1. En dit is hoe droevig ook in elk stadium een troost. De storm is voorbij gegaan en de oorlog zal voorbijgaan en er zal niets komen, dal er niet al eens geweest en weer voorbij gegaan is. Als er nog menseben zijn, die in onze dagen den tijd hebben eens rustig te gaan zitten, kan er 'allicht een onder zijn, die 'n nieuw boek kan gaan schrijven, „genaamd de Prediker", en daarin, als wijlen Salomo of zijn zegsman, zijn hart uitklagen over „IJdelheid der ijdel- heden. liet is alles ijdelheid": „Welk voordeel hoeft 'n mensch van al zijnen arbeid, dien hij arbeidt onder de zon? Hel eenc geslacht gaat en het andere komt", cn alle dingen blijven precies dezelfde. „De zon gaat op, en ais zij onder gegaan is, hijgt zij weer haai de plaats waar zij rees." „Alle heken loopen in de zee uit en de zee wordt nooit vol". „Van al deze dingen w.ordl 'n mensch zóó moede, dat niemand in staat is het uit te spreken". „Is er nu één ding, waar van men zou kunnen zeggen: Zie, hel lis nieuw? Alles is er ai geweest in de eeuwen, die vóór ons geweest zijn. Er Ls geen gedachtenis van de voorgaande dingen, cn van de komende dingen, die zijn zullen, zal er óók geen gedachtenis wezen bij degenen, die daarna leven zullen. Toen ik mijn hart stelde, om met wijs heid dit alles le onderzoeken en na te sporen, tóen bevond ik, dat God deze moeilijke bezigheid den kin deren der menschen gegeven heeft, om zich daarmede te hekommeren; en nu weet ik, dat alles ijdelheid Ls en kwelling van den geest. Het kromme kan niet recht gemaakt worden en het ontbrekende niel geleld. En ofschoon ik mijn hart gesteld heb, om te weten wetenschap eni wijsheid, onzinnigheden en dwaasheid, zoo ben ik gewaar geworden, dat ook dit ijdelheid' is en kwelling des geestcs; want in veel wijsheid is veel verdriet, cn wie zich wetenschap verzamelt, ver zamelt zich smart." (Hoofdst. I.j i „Nu weet ik, dat do loop niet is het deel /der snellen, noch de strijd het deel der helden, noch de spijs liet deel der wijzen, noch ook de rijkdom hel deel der verstandigen. noch ook de gunst het deel der kundigen; maar <lat tijd en toeval aam deze allen wedervaart. „Er was 'n kleine stad, en weinige lieden waren daarin; en 'n groot koning trok tegen haar ten strijde en omsingelde ze, en hij bouwde groote sterkten le gen haar: en men vond in die kleuie stad 'n armen wijzen maai, die de stad verloste door zijn wijsheid. Maar toen die stad verlost was, was er niemand, idic dien armen man gedacht." ■„Toch wist ilc loon, dat Wijsheid beter as dam kracht, hoewel de wijsheid van den arme niet geteld en naar zijn woorden niet geluisterd werd. De woor den der wijzen moeten in stilte worden aangehoord, wat beter i.-s- dan te luisteren naar het geroep wan zotten, die over zotten heersclien. Want Wijsheid Ls beter dan krijgswapenen, cn een enkele dwaas bederft veel goeds". (Hoofdst. IX). „Maar weet wel, dat God ieder werk ia liet gericht zal brengen." (H. XII: 14.) Alles lijdelijk dusl Van den Utrechlschen dom af. die nu al 'n kleine achthonderd jaar achter zijn rug heeft, tot den spijker toe, dien ge 'n uur geleden in den muur sloeg, om er 't portret van uw jongste aan op te hangen, dat verbleekt zal zijn eer hij zijn eer ste communie doet of gaat trouwen, 't Laat allemaal eens los, even zeker als 'l alles eens verdwijnt. 'I Blijft alleen over in de herinnering, zooals de hangende tui nen van Semiramis of de wijnmeren van die Chi- neesche Keizerin, die zes duizend jaren voor Christus leefde. En soms nog niet eens, want er zijn duizende dingen geweest en gebeurd, waar later nooit meer ovei- gepraat of aan giedacht is. Wie denkt of praat er nog over den Boerenoorlog?! Nog 'n arme vijftig jaren cn 't klinkt als 'in gerucht uit de middeleeuwen, terwijl onze kindskinderen er over praten zullen als over 'n sprookje, als over „Roodkapje", dal nu al over de vierduizend jaren oud is. Want dit is liet voorrecht van sprookjes, zooals van alles wat 'n symbolieke be teekenis heeft, dal ze de tastbare dingen ecuwen-lang overleven. Gelukkig' ook weer hiel van alle sprook jes; alleen maar van die, welke waarde hebben voor verstandige menscfien. Daarom faft KuVper ge rust wezen over dc vele sprookjes, aangaande 'zijn per soon verzonnen cn aangedikt. Eer het geslacht der mal- lolcrige liberale geestelijke flesschen!rekkers van hedén is uitgestorven, weel men van hem niets anders meer to vertellen, dan dat hii 'n groot man was van groote beteekenis op theologisch, staatkundig, philos<phisch cn litterair gebied, die overeenkomstig1 zijn. heele persoon lijkheid en aanleg, ook groote fouten had. Maar niemand zal meer gedenken aan 'n meer dan half verzonnen verhaal van zijn ongekleed zijn, aan welk verhaal, toen 't en vogue en actueel was, alleen plejebers en leeghoofden zich te goed deden en likke baardden. Maar verstandige en fatsoenlijke mensdien hebben over dat schunnige krantengeschrijf cn die on beduidende kroegpraatjes gezwegen, of er hoogstens „Ajakkes!" op geantwoord. Zulke praat praten ouwe wijven en kringetjes-spuwers, en zulke verhalen wor den in het Nieuwe Testament „oudwijfsehe fabelen" genoemd. Weet er iemand van Socratcs nog iels an dere le vertellen, dan) dat hij dc wijste aller wijzen was? Van Gesar iels anders, dan dal hij de grootste veldheer, van Marcus Aurclius ieLs anders, dan dat hij de beste aller menschen was, die ooit op 'n troon heeft gezeten? Welke ontroering gaat er door de wereld, als de naam Shakcspeare woral uitgesproken of als n mensch den naam van Heinrich Ileine bidden mag? Gaat naar huis, klets-majoortjes, geniepige viczerikjes, en borstel de pluisjes van uw jasjes en zet uw ge- pomadeerde hoofdjes en kneveltjes in de krul en blijf op de kleine steentjes loopen, eer ze over u aan 't Kralen raken; want.... uw arme zieltjes cn hersentjes ebben geen tegenwicht, om in evenwicht te doen blij ven ziel en „spotless reputation". Van u zou waar schijnlijk niets anders overblijven dan „guilded loom" of „paintcd cl'ay". En dat misschien nog niet eens. terwijl hen eerepoorten en standbeelden worden op gericht en volken naar hen gerioemd. Neen, ik zeg niet, dat dit Dr. Abram overkomen zal; maar 't staal nk-t aan 'n hoop bierhoofdon eu koffieteuten, om n man van zijn beteekenis, om 'n voorval, dat in ver band stond met 'n gezondheidskuur of n persoonlijke hebbelijkheid, door de slijk te halen of belachelijk ie maken. Daarom hebben wij er zelfs mei geen enkel woord over gerept, wetend, dat schimp en smaad de eigenschap hééft het meest den schimper en smndcr 'o benadeele», wat recht cn billijk... en logisch is. Hieruit kan hu wei de conclusie getrokken worden, dat wij „verstandige" menschen zijn wat 'n mensch niet altijd tol eere strekt maar in Godsnaam, als 'I moet, zullen wii dil bekennen en ook dóór hel zwij gen toe doen, en hel dragen. -1 j'-u.'iri-riiTfir) Van de weck in Den Haag zijnde, zagen we in 'n winkelkast van. Japansche kunst 'n porseleinen orna mentje staan, voorstellende 'n prachtigen appri. waarin 'n rotte plek was. Drie aapjes zaten er rondom; de een hield zijn handen voor zijn ocgen, dc ander voor zijn ooien, en de derde voor zijn mond. Nieuwsgie righeid, wat "dit mocht voorstellen, deed ons binnen gian, en we kwamen te weten, dat hel dc in beJ'd gebracht idee was der Japansche wijshcidsspreuk„Gij zult geen kwaad zien, geen kwaad aauhoo.cn, geen kwaad spreken." Dc nichtjes en ik keken eikander eens aan, glimlachend, zonder 'n woord te zeggen. Maar we begrepen elkander en vonden de gelegenheid, om wat kostelijks mee tc dragen, le gunstig, om die on gel» nikt voorbij Ie laten gaan; en de winkelier ver kocht ei- te r.1 ierzelfde stonde (bic s uks van. En als ik 'n maai van gelid was, dan had ik er duizenden besteld, besteld, om ze als '11 soort van „premie" den lozere der „Schager" aan (e bieden. Ofschoon,... ik kon hel Trapman voorstellen., dat is wel 'n man van 'n paar losse dubbeltjes, en voor hel zielc-wclzijn van je lozers moet je wat over hebben. Wal heb ik ook weer boven dezen brief gezet? 's We relds Beloop' En „IJdelheid der ijdelheden" En ga ik nu in "t laalsl geschrevene doen, alsof ,.'s werelds beloop" geen „ijdelheid" zijn zou' Zie, dit is dan 'n afwijking en 't een is met het andere in tegenspraak,... wat mij meer overkomt. Ik zeg! dit maar liever zelf oer 'l door anderen gezegd wordt als 'n soort van verwijt, wat nooit aangenaam is om te hooren. Of schoon... ja? jk schijn in dit opzicht door do wol geverfd te zijn ik zou er mij toch niets van aan trekken. Of dit inu 'n deugd of 'n ondeugd in (mij is. weet ik óók alweer niet: maar ik kan allen menschen de verzekering geven, dat ik er mij zeer we! bij bevind, 't Lijkt mij de deugd toe van een dier Japansdie aap jes, welke deugd ik onbewust bezat: „geen kwaad hoo ren". Die andere deugd van „g.-cn -kwaad zien' wordt ook al wat sterker in mij. Wal ik vroeger als „kwaad" zag, zie ik nu weer als „gekkigheid", „onverstand'", „niet beter weten", .zwakte! en dergelijke, wat veeleer mijn medelijden wekt dan mijn boosheid grande maakt. Rest: „geen kwaad spreken". Ja, daar zou den brief van Jaoobus bij te pas kunnen komen, en... Wat zegt ge daar?l Dien brief van vcrledeni wcelc?! Maar vriendlief, dan ben je gek! Hel) ik éen woord kwaad van de Koningin gezegd?! Integendeel! Ik heb gezegd, dat Zij met koninklijk gebaar in. haren „koninklijken" buidel tastte en zesduizend gulden gaf, om don nood te lenigen van minstens 154 gezinnen tc Bruinisse. En later, maar dil wist ik toen nog niet heeft Zij ergens anders nog drie duizend gul den gegeven. Neen, praat me daar niet van! Kwaad van de Koningin of van Haar weldadigheidszin spreken?! Ik zou hel niet willen, en ilc zou liet niet durven ook. Alleen bid ik van God voor mij zeiven en voor alle menschen, die boven de twaalf gulden inkomen per week hebben, dat wij er 'ax andere soort van mon- scheniiefde en 'n andere manier van weldoen op na mogen houden, andere ziet het er voor lui, die honger hebben en in dc misère zitten, treurig uit. En dan hoop ik voor de Koningin, evengoed als vóór Ónszelvcn, dat wij allen, rijken en armen, goed doordrongen zul len zijn van déze bewustheid, d-a t God al onze werken zal brengen in 't gcfichl. En als dc Koningin niet uit zicfizelven op deze gedachte mocht komen zoo'n Koningin heeft meer te doen dan aan arme menschen en godsgerichten te denken dat cr dan eens 'n verstandig cn betrouwbaar mensch, die niet jabroert en niet flikflooit, lot Haar worde gezonden, om Haar daar eens op te wijzen. Want zes of tiendui zend gulden bij hel woeden van zulk 'n volksramp, als cr nu over ons hoen gegaan is, is voor 'n Ko ningin, die zooveel maal millionaire is, zoowat niemen dal. Dat is 'n vlieg in 'n brouwketel en brengt Ma jesteit is niiscredicl. H. d. H. Voaf zijn, om In zulle 'rt foeslanS fe geraken. 7.oö is mij h geval bekend van n moeder, wier jongen op zee was. Op reis naar huis, komende van Amerika, stormde het verschrikkelijk, zóó verschrikkelijk zelfs, dat van af dc voorplecht olie over dc zee werd gespo ten, om dc kracht der golven ccnijKzins te breken. Het schip werd heen cn weer geslingern alsof het bezeten was, en de zware lading verschoof diermate, dat het 'u halve Meter over helde, toen het vier, vijf dagen later behouden te Rotterdam binnen liep. Maar in dien nacht van „pompen of vergaan", toen niemand meer hoopte op 'n behouden thuiskomst cn de „jongen', evenals al de andere schepelingen, mei zijn zwemgordel om. klaar stond in zee te springen, als hel oogenblik daarvoor komen zou, had er bij hem thuis iets heel merkwaardig» plaats. Zijn moeder was opgestaan cn had d;c andere hiiisgcnooten gewekt, om hen zielsbe droefd te vertellen, dal haar jongen in doodsgevaar verkeerde. Men senreef dil toe aan overspanning en aan 'n te groot verlangen, want het stormde toch niet, Hel was in Holland toen mooi stil weer. Tegen den ochtend kwam de moeder lot meerdere kalmte. Maar het geval werd onthouden, cn toen eenige dagen later dc zoon van zijn reis vertelde cn van dien nacht, toen werden de uren van gevaar vergeleken met de uren van droefenis thuLs, cji deze klopten precies. Men keek elkander eens aan cn er werd ver der over gezwegen. Zoo zijn er meer vertellingen van zeer betrouwbaren aard, die ons elkaar doen afvragen, of er werkelijk nop 'n wereld is, die wij niet Kennen, en waarvan tiet enkelen gegeven is, 'n tip le zien. Zoo heb ik meer dan oons 'n mensch ontmoet, die bijna woorde lijk 'n gesprek weergif, dat anderen op datzelfde oogen blik op 'n andere plaats voerden, zonder dat hij een dier anderen kende. Ik bedoel' hier niet 'n volmaking van dien geestelijken tastzin, maar 'n bijna duidelijk zien en hooren wat elders plaats grijpt. De geschiedenis heeft verscheidene voorbeelden van dergelijke gevallen, van telepathie bewaard. Een en kele daarvan, worde hier medegedeeld: Garibaldi voer in de eerste maanden van het jaar 1852 als kapitein van 'n koopvaarder van Chili naar Azie. Moe van den uitkijk op de commandobrug slaapt hij in, en heeft n vrecselijken droom. Hij droomt, thuis teruggekeerd, hl begrafenisstoet te zien, en een met 'n zwarten doek overdekten lijkbaar. Hij kan het verlangen niel weerstaan, om te zien wie er onder dien doek ligt. Toen hij hem optilde, zag hij zijn moe der koud en roerloos liggen. Dil droomde hij en hield er aanleckenmg van in zijn (dagboek, hel was den 19den Maart 1852. Op (den zei kien dag, dat hij dien droom droomde, hel was zijn verjaardag stierf zijn moeder le Nizza. Het Italiaan-sohe volk viert dien dag nog altijd ais 'n hcrinneringsdng, maar Garibaldi heeft daarna nooit meer zijn verjaardag gevierd, omdat deze licin tot zoo groote droefheid was geworden. Professor de Sanctls deelt uit eigen ervaring eeni ge merkwaardige gevallen mee van telepathie, waar van er hier een volgt: Toen de vader van Mejuffr. C. R. eens op reis was, ontwaakte zij op 'n morgen diep treurig en deelde haar zuster mede, dat zij haar vader ln den droom dood op de tafel van 'n hotelkamer had zien lig gen, met 'n zijden zakdoek om den hals. Aan 't ont bijt kwam ór, 'n telegram uit de stad, waar de vader zich eenige dagen ophield, met het bericht, dat „va der overleden" was. De zoon, die bij zijn zusters thuis was, spoedde zich er heen en vond het lijk in den toestand, zooals zijn zuster het in haar droom had gezien. De verongelukte was, met het oog op den lijkschouw, die noodig was door den plotselingen dood, op 'n tafel gelegd- De assyrioloog Delltsch liep op straat te Londen, en hoorde, toen hij het huis van George Smith pas seerde, duidelijk zijn naam roepen. Hij was in die dagen bezig een boek van Smith te vertalen, getiteld: „I.e Recit chaldéen de la Génèse", en dat hooren roepen van zijn naam maakte 'n sterken indruk op hem. Later kwam uit, dat Smith een uur te voren te Aleppo in Syrië was gestorven. Zulke verhalen zijn er zeer vele eu Dr. Is. Zeehan delaar heeft er 'n boekje over geschreven, dat ge drukt werd aan de I-Iollandia-Drukkerij te Baarn. Terwijl ik dit schrijf, herinner ik mij, jaren ge leden een klein verhaal van Louis Couperus te heb ben overgeschreven, dat hij met meer andere uitgaf onder den titel: „Kleine Raadsels". Dit verhaal luidt als volgt: „Het was een kind en het lag' te sterven. Lang tuurde het al naar de nis onder den schoorsteen mantel, waar de kachel nog niet stond. Wat is er dan toch, kereltje? vroeg zijn. moe der. Wat zie je daartcoh? Mama! stamelde hij eindelijk zacht, ik kom daar immers te staan? En hij wees naar de nis. Zijn moeder verstond hem niet. Wait zeg je, mijn jongen? Ik kom daar immers te staan, nietwaar mama? i Hij ijlt. Mevrouw, spnak de Zuster, die hij hem ■waakte, en zij legde hare groote zachte hand van genezeresse op 't gloeiend voorhoofd van het kind. De moeder wendde zich wanhopig af, snikkend. Het stierf en toen het in zijn kistje was gelegd en het kistje was gesloten en dichtgeschroefd door twee mannen, zeide de eene man: iWaar zullen we het zoolang zetten? De andere man zag rond. Daar onder den schoorsteen, zeide hij. Daar staat het goed Toen de moeder kwam kijken naar het kistje, stond het in, de nis van den schoorsteen. En zij hield in eens op te weenen;ze zag met oogen van ont steltenis naar het kistje, dat daar was komen te staan." H. d. H. Yan dit en van dat. TELEPATHIE. 't Is 'n moeilijk te vertalen woord en saamgesleld uit het Grieksche woord „telfe", dat „veif, „veraf „cp 'n afstand" beleekent, en uit het Grieksche woord „pathos", dat lieel veel heteekenissen hoeft, en hier beduidt: „zich in 'n toestand bevinden". Het woord „telepathie" zou dus vertaald kunnen worden als: „ver weg rijn", „zich op 'n afstand bevinden' foch wordt het in den gewonen zin niet als zoodanig gebruikt. We zeggen niel van iemand, die in In die of Amerika vertoeft, dat hij in telepat.hiscih.en toestand verkeert. Hel woord bedoelt dan ook iets geheel an dere. Met telepathie wordt* bedoeld, dat 'n mensch', die hier in onze onmiddellijke nabijheid is, met zijn ziel ergens andere vertoeft, en daar met zijn geestesoog, of eerder nog met zijn zielsoog, dincen ziet. die werke lijk gebeuren. Dit is zoo geheel builen Jiet verloop van ons gewone leven, dat wij onze schouders op halen, als wij hooren.'beweren, dat zooiels zou kun nen, en als wij iemand ontmoeten, die zulk 'n onder vinding) heeft opgedaan of iels van dien aard beleefd, kijken we elkaar onderzoekend, misschien wel glim lachend aan. Toch schijnt er meer waarachtigheid in de mogelijk heid van dit geval tc zijn, dan door de meeste men schen geloofd kan worden. En 't schijnt ook, dat alleen buitengewoou-gevoeiig aangelegde menschen er vatbaar RECLAMES 131 e j tzi m i Voor ouden van dagen. Het is niet de oude dag, maar zwakke of zieke nieren, die rugpijn, rheumatïek, uriiiekwalen, water zucht, graveel, lendenjicht enz. veroorzaken. Ouden van dagen zoowel als jonge menschen die nen te weten, dat de nieren zorg dragen voor de afscheiding van, het urinezuur en andere schadelijke stoffen uit het bloed. Wanneer deze organen hun werk behoorlijk doen gaat het bloed er iedere drie minuten door heen en komt het er volkomen gezui verd uit. Zijn de nieren echter verzwakt of ziek, dan kunnen de onzuiverheden in het bloed er niet door de nie ren uit gefiltreerd worden. Het met onzuiverheden bezwangerde bloed geeft dientengevolge ziekte in plaats van nieuw leven aan alle organen in zijn om- 'loop door het lichaam. Vandaar dat kwalen als de bovengenoemde spoe dig volgen, en het is dan ook van het grootste be lang, dat menschen op leeftijd acht geven op de wer king van hun nieren,. Wanneer zij hun plicht niet behoorlijk vervullen, komt hen dan onmiddellijk te hulp met Foster's Rugpijn Nieren Pillen, de stan daardmedicijn voor de nieren en blaas. Zij verster ken de nieren en maken hen gezond, zij stellen hen in staat om hun gewichtig werk weer behoorlijk te doen en als uw nieren gezond zijn, houden zij ook u gezond. Let er op, dat de juiste naam Foster's Rugpijn Nieren Pillen en de handteekening van, James Pos ter op het etiket voorkomen, dit behoedt u voor namaak. De echte zijn te Schagen verkrijgbaar bij den heer J. Rotgans. Toezending geschiedt franco na ontvangst van postwissel k f 1.75 voor éen, of f 10. voor zes doozen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1911 | | pagina 9