AltElKl lltlli- AilYertgRïie- LuifeiiTllal Woensdag 17 April 1912. SCHAGER 56ste Jaargang Nu. 51(iS. COURANT. JL»it nummer bestaat uit 2 bladen- Uit en voor de Pers. o DE KUYPER >HUXJ)E. Bij de veertigjarige „Slandaard"-3ijeixlcnking had zwi"- ten wel het beste geschenen.schrijft nir. Van do Laar in „De«Beukelaar'' zoo de L'trechlsche hulde liet verre buiten de grens van het meer persoonlijke vas uitgedragen. Wet door dr. Kuyper en wie hem rnldigcn werd uitgesproken, raakt echter de beginselen. raakt ganseh het 'land. Mr. Van de I.aar schrijft o.a. „Van het machtige. Kuy per-gen ie ging nu reeds vele teren een schittering uit, die u altoos en altoos weer rekt en bekoort. Ook schittering door wat „De Standaard' bood, die lange reeks van veertig jaren. Bij wondere journalistieke gave gepaaid aan zoo rijke ta lenten van het schier altoos boeiend, frisch, van breeden opzet, van diepen toon, wat in duizenden hoofdartikelen tan de ,,Slandpai'd"-lezers ;door haar hoofdredacteur Verd geboden. Gold het nu enkel hulde voor het genie, voor dezen 3 onderen geest, dien God in het aanzijn riep, dan stond et anders, dan kon Nederland een zijner groots ten eren. Maar het was de christen-staatsman Kuyper, die Ahuldigd werd. En dan klonk in die hulde een toon. tie hier niet klinken mocht. ..Een groot man wordt het schoonst geëerd, als naast tijn deugden ook zijn gebreken in helder licht worden testeld'*. zoo sprak prof. Visscher in zijn huldigingsrede. In hij noemde dan Achilles door Homerus met feilen f;teekend. Caesar door Gaston Boissier geschetst als en man met herinneringen 'waarvoor hij schuchter le oogen neersloeg. En cïs. Sikkel schreef in Hollan- Lia: „Niets menschelijks is hem vreemd; menschelijkc «ebreken icn feilen zijn in het meest publieke leven an dezen grooten man ook op verren afstand wel le zien n door ieder te zeggen. De schaduwen van dezen' eus en van zijn reuzenkrachten cn bewegingen zijn tok groot en breed". Zoo spreekt cn schijft men van een Cesar, van een tavour. van een Bismarck. Maar van een Paulus jchrijft men geenszins aldus, ook niet van een christen- Staatsman als Gladstocie. zeker niet van een Groen .-an Prinsterer, indien ook" hij een zoo machtig genie (vare geweest. De groote schaduwen van liet genie, ziehier een ïeidensche opvatting, het paganistische element in de viyper-vereering. Een ten aeele ontkennen, althans jaar achteren schuiven, van de heiligmaking, die ook •oor -den christen-staatsman geldt. In-tweeërlei ligt wel vooral Kuyper's grootheid, i;i jijn arbeid voor hel christelijk denkleven, in zijn vor- ïienden invloed op één bepaalde volksgroep. De .een- leid van geloof en wetenschap, het opeisclion van alle evensterrein voor den Christus, de waacdeering] van iet natuurlijke leven, van al wat uit de gemeen©.gratie jpkwam, en zooveel meer wat het denkleven aanbe langt, zijn schatten door dr. Kuyper meer aan het jicht gebracht door hem uit eigen' denkleven Verrijkt. Daarnaast heeft hij op een deel van ons volle in tenken en willen zoo vormenden invloed gehad, dal iet den latereu historie-schrijver altoos weer treffen ■al. Het vlak van het denken werd hier wel scherp jegrensd, doch wat werd niet aan belangstelling, aan meeleven In andere studie, aan kennis, aan eijen na speuren gewonnen. Maar juist uil den invloed op die eene volksgroep :omt het beeld der Kuyper-figuur duidelijk naar vo- en. Dr. Kuyper is een veldheer in den hoogsten zin les woords. Iij heeft verstaan, versterkt, verhelderd wal n duizenden leefde, en hij houdt met machtige greep lie duizenden door een schier onverbrekelijke organi- atie aaneengesnoci-cL Een veldheer; de worsteling der geesten, de strijd Ier beginselen, het is voor hem alles een krijg; een ;rijg met strenge legertu£ht. met prikkelende dagorders, net wapperende vaandels, met ophitsende muziek v met isten en lagen. Daarom was Kuyper wel vóór als loliticus, hier kwam zijn veldheerstalent 1ot volle onl- ilooiing, hier was hij selder onovertroffen. Naast veldheer was hij kundig diplomaal. En waar le eigen groep, hoe vlug ook de manoeuvres, hoe cherp de tucht, hoe groot de bezieling, toch altoos e klein bleef om alleen de overwinning te bevechten, verd naar bondgenooten uitgezien. En voor de ver jondenen saam werd Kuyper toen de veldmaarschalk, '.ie het gezamenlijk leger tot de zege voerde. Alles een krijg, een oorlog heilig in leuzen, maar iet in middelen. En het grootsche werk van den denker Luyper heeft er door geletien, wijl men zoo licht lot i zijn fijnste gedachtenreeksen iets van de krij'gsma- peuvres van den veldheer vreest te speuren. En in den veldheer is <le profeet ondergegaan. Gij bbt het lot gedeeld der profeten, het lol der 'va-guizing. do riep prof. Visscher aan dr. Kuyper toe. Zoo het 'aar is geweest, nu na dezen veertigjarigen strijd kan luyper als profeet niet meer gehuldigd. Een profeet j nimmer de sterkste in de handigheden, de listen an den krijg, hij spreekt de woorden Gods, maar hij 'raait niet kunstig met menschenwoorden om zoo de ége te erlangen. Groen's profetenmantel is Kuyper al lang van de1 'houders gegleden. En zoo hij nu met vrecze, wijl e zonne ter kimme daalt, zijn opvolger zoekt, dien jantel kan hij hem nimmermeer over de schouders terpen.' Gemengd vNieuws. Het grootste schip ter wereld vergaan. LONDEN, 16 April. De eerste lijst met namen van sredden, van de Titanic geeft meerendeels de na- en van vrouwen, onder wie mdvrouw Astor, me- "ouw Rotschild, mevrouw Duffoordon en mevrouw lotes. Daarentegen heeft mevrouw Ismay Allnjer gee- erlei bevestiging ontvangen, dat haai- man gered is. otdusver blijkt, dat 780 passagiers en 712 koppen an de bemanning verdronken zijn. Maar de telegram- jen, blijven nog tegenstrijdig. De beer Franklin heeft gisteravond te New-York krkla,ard, dat er geen stoomschip bij de Titanic was >en, zij zonk. De Virginia en de Parisian daagden sel later op. De Caj-paJhia haajde de passagiers p uit de reddiingebooten De eerste onrustbarende telegrammen, meldende at de z.g. onzingbare Titanic werkelijk gezonken, •as omstreeks 2 u. 20 gisterochtend, d. w. z. vier ur na de botsing met den ijsberg, kwamen bier in a middernacht en werden gevolgd door steeds ver- ntrustender telegrammen, betreffende bet vermoede- jke groote verlies aan menschenlevens. De stemming te New-York bleef gisteren nagenoeg gelijk aan de stemming le I.ondi-n. d.w,z. Xcw-Yoik werd pas in den laten namiddag steeds ongeruster toen de bestuurders van de White Star gaandeweg begonnen te erkennen, dat er misschien Dij de ramp van de Titanic een groot aantal menschen omgekomen waren. Wat de ongerustheid nog vermeerderde was do omstan digheid, dat hel bestuur van de White Star een tele gram van den kapitein van de Olympic slechts gedeel telijk openbaar maakte, hopnide,dai latere berichten den omvang van de ramp zouden verkleinen- liet tele gram van de Olympio behelsde in hoofdzaak liet vol gende „De Carpathia bereikte de plek .waar de Titanic gezonken was, omtrent het aanbreken van den dag. De Carpathia ontdekte toen slechts booten van liet schip cn wrakstukken. Sléchts 665 menschen werden gered, meerendeels vrouwen en kinderen,. Hel stoomschip Ca- lifornia bleef echter op de plaats van de ramp om naar menschen te zoeken. De Carpathia keert met de overlevenden naar New-York terug.*' Bovenstaand telegram schokte New-York diep, want, tenzij de stoomschepen Parisian en Virginia ook pas sagiers .hadden opgevischt, zou het verlies aan men schen levens ongeveer 1600 bedragen. Naarmate de avond te New-York vorderde, werden de bestuurders der White Star-lijn zwaarlillender en ten laatste gaven zij toe dat het verlies aan men- schenlevens "waarschijnlijk zoo verschrikkelijk was. Verschillende deskundigen hier opperen de onder stelling, dal de Titanic niet legen een zichtbaren ijsberg is gevaren, maar tegen een onzichtbaar, onder va ter drijvend ijsveld. De laatste telegrammen lieten weinig twijfel over, dal er vele menschen met de Titanic zijn gebleven. Toch bestaat de mogelijkheid, dal de Parisian cn de Virginia sommige .menschen hebben opgevischt. Het verlies aan mensclienlevens schijnt nog grooler gewor den te zijn. doordat sommige reddingbooten om zijn geslagen ioen de Titanic zonk. BERLIJN, 16 April. Terwijl gisterenavond en zelfs 'nog vanochtend de meeste bladen niet vee! aandacht 'wijdden aan wat zij bet ongeval van de Titanic noem- Jden, maken de bulletins, die hedenmorgen in de stad iverspreid zijn, een diepen indruk. De middagbla- ldei\, die geheel door de ramp beheerscht worden, pu- jbliceeren de Duitsehe namen ,die in de passagierslijst voorkomen. Dr Press-Telegrapb verneemt uit Halifax: De tele- igrafist van Kaap Race heeft bij bet opnemen van de 1 telegrammen om hulp van de Titanic, die in bet 'geheel door ongeveer 50 stoomschepen opgevangen jzijn, de volgende aan teek e n in gen, gemaakt: 10.15. Ik krijg van de Titanic noodsignalen. Deze 'zijn door een aantal schepen beantwoord, waaronder de Carpathia, de Carona en de Olympic. 10.25. De Titanic bericht: De voorsteven van'het schip begint reeds te zinken,. 10.-30. Ik heb verbinding gekregen met de Virgi- nian en baar gemeld, dat, de Titanic dringend hulp noodig heeft en haar verder over den toestand van het schip en de andere omstandigheden nauwkeurig inlichtingen gegeven. De Virginian meldt, dat zij onmiddellijk naar de plaats van het ongeluk heen stoomt. 10.36. De Titanic heeft de Olympic medegedeeld, dat de vrouwelijke passagiers in de reddingsbooten overgebracht zijn en heeft de Olympic verzocht ook haar reddingsbooten gereed tte houden. De Titanic gaf zonder ophouden noodsignalen en berichten over haar toestand. De telegrafist aan boord van de Titanic legde buitengewone koelbloe digheid aan den dag en vergiste zich in het geheel niet bij het telegrafeeren. Wat hij seint, kan goed opgenomen worden. Ofschoon hij zich bewust is van den wanhopigen toestand, waarin het schip verkeert, verlaat hij tot het laatste oogenblik het schip niet. BERLIJN, 16 April. Volgens een telegram van den correspondent te New-York van het Berl. Tageblatt' heerschte er groote opwinding over de houding van White Star-lijn. Omstreeks middernacht, zoo seint hij, zagen de straten van New-York er uit als bij een revolutie. De New-Yorksche correspondent van het „Berli- ner Tageblatt" seinde hedenmorgen 2 uur, New-York- schen tijd, het volgende: Hoe het mogelijk was, dat de geheele pers van 's morgens vroeg tot laat in den nacht voorzien werd van mededeelingen over de redding van passagiers, die van verschil lende kanten binnenkwamen, is voorloopig onverklaar baar. Nog om 5 uur 's avonds Verzekerde mij de leidende directeur van, een andere stoomvaartlijn, dat do „Titanic" onder eigen stoom naar Halifax onder weg was en daar beslist zou aankomen. Vipe-presi- dert Franklin. van de White Star Line gaf ongevêer te zelfder tijd in den plechtigstep vorm de verklaring voor de vereenfgde journalisten. da,t zijn mededee lingen op absoluut betrouwbare kabel- en draadiooze telegrammen uit verschillende bronnen berustten en dat het publiek er. op rekenen kon, alleen de volle waarheid te hooren. Daar alle bijzonderheden over het aantal geredden ontbreken, is de opwinding in de stad New-York zoo groot, dat men zelfs het door de White Star Line opgegeven aantal geredden van 675 niet gelooft, ter wijl anderzijds dikwijls aan den ondergang van de Titanic getwijfeld wordt. Het geval, dat de geheele Amei ilcaansehe pers haar lezers volkomen onjuiste mededeelingen heeft gedaan, is een buitengewoon ge- i val te noemen.. Hier heerscht volkomen verwarring, i Terwijl voor het gebouw van de Times nog nacht- I edities verkocht worden met gedetailleerde berichten 1 ovei de zoogenaamde redding, verdringt een zwijgen- I de menigte zich voor een venster, waar de laatste Jobstijdingen te lezen zijn. Thans is wel vastgesteld, dat het afbreken tegen half drie 's morgens van de laatste Marconi-telegram- j mei. samenvalt met het tijdstip van het zinken van i da Titanic. j Tusschen elf uur en half twaalf 's nachts was het bovengedeelte van den Broadway a,is gewoonlijk I overstroomd door de menschen, die uit de theaters I terugkeerden. De tijding van de ramp verlamde allen, omdat niemand gedacht had aan de mogelijkheid van zooveel ellende na de positieve mededeelingen in d vroege avonduren. In de omliggende hotels werd I het optreden van de White Star Line met de groot- sce verbittering besproken. Door deskundigen is ver- niaard, dat door het groote aantal draadiooze aan vragen, naar de schepen de da,ar werkende ambte naren zoo in de war geraakt, zijn, dat zij de dikwijls eikaar kruisende vragen gedeeltelijk doorgegeven heb ben als antwoorden. Zoo moet het feit verklaard wor den, dat ook de Laf fan-bladen, die een speciajen, zelfstandigen inlichtingsdienst, hebben, dezelfde ver keerde berichten gepubliceerd bobben. FT. JOHNS (Newfoundland16 April. Het laatst ontvangen telegram van Kaap Race bericht, dat alleen de 675 passagiers van <le Titanic, die aan boord van de Carpathia w-areu opgenomen, gered zijn. Volgens nadere berichten is van de te water ge- latvu booten geen enkele vermist en waren zij groo- tenüeels gevuld met vrouwen en kinderen. Daaruit moet de gevolgtrekking worden gemaakt, dat de u.<êste mannen met het schip naar de diepte zijn ge gaan. NEW-YORK. 16 April. Uit 2 draadiooze telegram men uit Kaap Race en een telegram uit Halifax blijkt ten duidelijkste, dat noch de Parisian noch de Vir ginian geredden van de Titanic aan boord hebben. De White Star Line deelt officiéél, mede. dat zij van de Olympic het stellige bericht heeft ontvangen, da: het aantal geredden van de Titanic 868 bedraagt. Dï Carpathia zhl Donderdagnamiddag te New-York' aankomen. BERLIJN, 16 April. Uit New-York wordt aan de 1 Frankf Ztg. geseind, dat volgens de laatste berichten, de ramp van de Titanic 1254 slachtoffers geëischt, heeft. Het schip is gezonken op 50 K.M. afstands van de plaats, waar de botsing plaats had. ST. JOHNS (Newfoundland), 16 April. Alle hoop, dat n,og passagiers of leden van de bemanning der Titanic behalve degenen, die aan boord van de Car pathia, zijn opgenomen, in leven zouden zijn, is opge geven. Alle stoomschepen, die waren blijven kruisen, in de buurt van het tooneel van de ramp, hebben hedenmiddag hunne reis vervolgd. In het Hdbld. lezen we: Noe nooit, zoo verklaarde, volgens een telegram uil New-York de Liverpoolsche reeder Weisford, die Zon- dag met de „Carmania'" te New-York is aangekomen, had hij zoo ver zuidelijk ijs gezien als op zijn laalsle reis. En de heer Weisford heeft recht van meespreken, hij heeft n.1. ongeveer 100 malen de reis heen en j weer van Engeland naar New-York gedaan. „Het ijs veld «lat wij ontmoetten'" zoo vertelde hij, „had een bergachtig karakter, maar het oppervlak was zoo effen als g as .En bovendien noodzaakte de zware mist ons herhaaldelijk tot sloppen, maar trok de mist nu en dan eens op, dan zagen wij niets dan ijs aan alle zijden van het schip. Er waren een groot aantal „growlers'' groote her- gen. die van boven weggesmolten waren, zoodat hun i oppervlakte bijna" gelijk was aan die van het water. waardoor zij bij zwak licht zeer moeilijk te onderschei- den waren. Deze „growlers" zijn uiterst gevaarlijk voor I de zeevaart, daar onder de waterlijn nog een groote hoeveelheid ijs voortdrijft." Yoigens cén mededeêling van "de kapitein van de, „Carmania'" had hij in drie qrert vijf en twintig ijs- bergen ontmoet. „Wij bevonden ons 75 voet hoven du waterlijn op de brug'' zoo verhaalde hij; „en er waren oogenblikken, dat wij niet anders zagen dan ijs. Stuk ken ijs, kleiner .dan een 'reddingsboot, kwamen niet voor.' De ijsbergen leverden dus buitengewoon groot ge vaar op. Maar volgens de deskundigen heeft men in stel matige en geregelde opnemingen van de temperatuur van hel water een vrij zeker middel om de nabjjneid van ijsbergen te eonslatceren. Zoodra n.1. de temperatuur van het water zeer snel daalt, kan men aannemen, dat er een ijsberg in de nabijheid is en dan worden dadelijk de. noodige maatregelen genomen en wordt vooral zoo lang zaam als mogelijk voortgesloomd. Hoe dus, ondanks de maatregelen, die vermoedelijk door den gezagvoerder genomen zullen zijn, zulk een hevige botsing kon plaats hebben, blijft vooralsnog een raadsel, lenzij de bergen zoo snel en in zoo grooten getale zijn'komen aandrij ven. dat geen maatregelen baatten. Sir Ernest Shackleton, de bekende Zuidpoolonder- zoeker. heeft aan een medewerker van de „Dailv Mail* onderstaande interessante bijzonderheden omtrent de ijs bergen medegedeeld. „De ijsbergen", zoo zeide hij, „wonden gevormd uit landijs. afgesneden van de glet- schers. In den winter Ls er zoo goed als geen bewe ging in het ijs. in de lente echter breekt het ijs los. De ijsberg zelf is echter lang zoo gevaarlijk niet als de ijsvelden, die blijven ronddrijven in de zee. tot zij ten slotte in den wannen Golfstroom smelten. Een groot aantal schepen.,die spoorloos verdwenen zijn, vooral toen men nog niet wist van draadiooze telegraphie. zijn ongetwijfeld ten onder gegaan tenge volge van een botsing met een ijsberg of een ijsveld.'" „Er zijn", zoo vervolgde Shackleton, twee routes voor de Transatlantische sloomers,die naar New-York guin, n.1. een zomer.- en een winterroute. De winterroute wordt gevolgd van 11 Augustus tol 11 Januari, dr zo mer route den overigen lijd van het jaar. Die laatste route loopt ongeveer 300 mijlen tenZ.Ö. van Kaap Race., cn blijft huiten de 42 gr. noorderbreedte en 1/' gr. westerlengte de gemiddelde grens van den ijsslroom tusseheh Maart en Juli. Toen de „Titanic' in botsing kwam bevond zij zich op 11 gr. 10' N.Br., dus veertien mijl bezuiden de ge woonlijk aangenomen grens om de ijsvelden. De Engelsche bladen bevatten volledige lijsten van dc passagiers, die plaatsen eerste of tweede hadden be sproken op de ..Titanic'". Onder die namen vonden wij. behalve dien van jhr. Renchlin. .slechts weinige met een Nederlandschen kjank, zooals Guldenberg. Snij der. Zoo er dan al Nederlanders aan boord zijn ge weest. dan was hun aantal loch zeer gering. Er waren in het geheel 2358 personen aan boord, n.1. 350 passagiers eerste klasse, 350 tweede klasse en 800 derde klasse, benevens een bemanning van 003 man. LONDEN, 16 April. Een heden uit Halifax ontvan gen telegram meldt, schrijft de X.R.Ct.. dat de ge zagvoerders der stoomschepen Parisian cn Virginian derwaarts «Radeloos geseind hebben, dat zij te laai zijn gekomen om nog levens te kunnen redden, zoodal zij geen geredden aan boord hebben. De Iijsi der geredden, waarop meerendeels vrouwen namen voorkomen, ondergaat gestadig veranderingen. liet Xew-Yorkschc blad North American verneemt, «jat hel lijk van kolonel Astor opgevischt is. jerwiji mevrouw Astor zich onder de geredden bevindt.' Een lid van het bestuur dei- White Star-lijn alhier heeft jn een interview verklaard, dat de reddingboo ten van de Titanic alle door hei ministerie van koop handel gekeurd waren en dubbel zoo talrijk als het aantal passagiers. Hij erkende, dat de mogelijkheid be stond, dat èenige reddingbooten omlaag zijri gezogen, toen de Titanic zonk. LONDEN. 16 April. Een uitvoerig overgeseind radio- telegram. van den kapitein van de .Carpathia meldt, dat hij in overleg met Isinal' (een van de reeders van de .White Star-lijn, die aap boord was opgenomen), besloten ,had naar New-York te stoornen, wal lang zaam geschiedde wegens de massa's drijfijs. De Carpathia voer door oen ij'sveld van 20 mijl breedie heen. waarop eenige reusachtige ijsbergen voorkwamen. Het stoom schip Parisian, dat hetzelfde ijsveld doorvoer, rappor- leert geweldige koude. Mogelijkerwijze nog rondgezwalkt hebbende passagiers van de Titanic zouden dienten gevolge vermoedelijk doodgevroren zijn en dat des te meer. omdat zij enkel hun nachtgoed aanhadden. iXr reddingsloepen van de Titanic letten eveneens schrik barend. voordat zij de Carpathia ontmoetten. De sloe pen hadden zich door geweldige ijsmassa's heen ge worsteld. waardoor zij uitccngeraak! warexj. De schipbreuk van «le Titanic heeft liier een gewel dige opschudding gewekt evenals te New-York. Het Londensche kantoor van de White Star-lijn is den geheelen dag door angstig om inlichtingen vragende, weener.de mannen en vrouwen belegerd. AUe naburige kantoren van scheepvaartmaatschappijen hadden de vlag halfstok waaien. De gretig gekochte voornaamste bla den geven het nieuws van de ramp met kolommen en bevatten bovendien hoofdartikels, waarin de lessen van de schipbreuk van vele zijden beschouwd wor den. Alle bladen, achten een onderzoek noodig. zoodra do eerste ontsteltenis en de volksrouw ©enigszins be daard zullen zijn. De 'bladen vragen zich af, of de Titanic de noodigsle voorzorgen h'eeft gébruikt. Men wist toch, behoorde althans te weten. <iat geweldige massa's ijs vroeger- dan anders zuidwaarts langs den koers van 'dc Jitanic zouden afdrij'ven. Dan is de vraag gerezen, waarom men de Titanic -niet heeft kunnen drijvende houden door de waterdichte schotten. De geheele pers roemt de draadiooze telegrafie, zon der welke de ramp eërst veel later, misschien in het geheel niet hek end zou zijn geworden. Het nummer van heden van het New-Yorksche blad van Hearst, de American, behelst een heftigen aanval op de eigenaars der White Star Line in een hoofdartikel met rouwrand. Hearst roept het oordeel van de wereld aan over hun kortzichtige schrielheid en misdadige roekeloosheid, zooais die door de ramp met de Titanic aan het licht zijn gekomen. „Welke satyre onzer hedendaagsche beschaving", roept hij uit. „welke ironische triomfen onzer mechanische ontwikkeling! Hearst doet in 't algemeen een feilen aanval op de Atlantische stoomschepen en eisent. dat de regeering der Vereenigde Staten onverwijld uieu- we voorschriften opstelt voor alle schepen, die op d havens der Unie varen. De Titanic is bij de Lloyd verzekerd voor 20 m;J- Iioen mark. De gezamenlijke bouwkosten van het schip bedroegen 32 millioen. mark. De Jading is ver zekerd voor 28 millioen. Bovendien had een groot aantal der passagiers hun leven, alsmede hun passagiersgoederc-n. verzekerd, zoodat de verliezen der verzekeringsmaatschappijen ongelooflijk groot zijn. Door de New-Yorksche bladen, die alles graag ;n, cijfers omzetten, wordt het op de Titanic vertegen woordigde vermogen van sommige passagiers aldus aangegeven Jacob Astor 150 millioen dollar, Isidor Strauss '0 millioen dollar, George Wfdener 50 millioen dollar, Benjamin Guggenheim 95 millioen dollar, Washington Dodge 25 milloen, dollar. Lieden, die een kapitaal van 1 millioen dollar ver tegenwoordigen, worden hierin niet meegeteld. Bijna al deze rijke passagiers woonden te New-York en be- hooren, zoover de draadiooze telegrammen doen ver moeden .tot de geredden. De Times zegt, dat de lading van de Titanic van ongelooflijk groote waarde was. Het reuzensch:p had ongeveer 50.000 zakken koffie eu 4 5.000 kisten thee aan boord en voor een waarde van over de 25 millioen dollar aan edelgesteenten. De effecten in persoonlijk bezit der reizigers vertegenwoordigen even eens een waarde van 25 millioen dollar. Een Amerikaansche dame onder de passagiers had. DIJ het betreden van het schip, een casette, waarin zich voor meer dan 750.000 dollar paarlen en d:>- manten bevonden, Binnenlandsch Nieuws. ST. PANKRAS. Het bouwen van een dokterswoning met auto- g-irage alhier voor rekening van den heer Dr. Mel- ch.ior te Koedijk is opgedragen aar. de lreeren Kroonenburg en Zoon, timmerlieden alhier. OUDKARSPEL. Zelden of nooit heeft men een zoo vuri-e kerkelijke verkiezing gehad als thans voor Notabel 77 kiez'-s zijn opgekomen, een v .or deze gemeente sihiinrma.il tlou Cijfer. Lr werd dan ook VOO dc candidalcn - werkt Dc uitslag was, dal de heer J. Keren Ui stem men verkreeg en Jb. Mosk til. OUDKARSPJSL. Door de Tooneelverae i. „Cicero'" is in s'.Hi- men „De opgaande Zón", yatt Héffermöttó. OUDKARSPEL. in deze gemeente is een vnveniging van Uonplocrê* opgericht, die een tarief voor het we-k heef: '\.'«sl'»es?èkl en «le contante betaling zal trachten in te voeren OCDKARSPEL. De tuinbouwverecniging vergaderde Zaterdagavond ten lunze van den lieer BQckmann. De opkomst was niet groot; 2o personen. Na opening volgde lezing der notulen, die werden goedgekeurd en vastgesteld. Ren commissie, beslaande uil de hoeren D. Borst G- Kroon Mz. en Jn. van Exter. deed bij monde \an laatstgenoemde verslag van een door haar gehou den onderzoek naar het werken der aardappelsprSeim i- chines. waarvoor men zich had gewend lot den secre taris der vereeni^ing „Groentecultuor" ic Broek op ï.angendijk. Hierop afgaande, mocht aanschaf fin" een er dergchjke machine, waarvan de kollen ongeveer f 70 a. 00 2,j'n- wcnsr-uelijk worden acnoemd, doch waar stemmen opgingen over het wellicht niet goed wer ken op vast land in kleine polders etc., werd er over gestemd of men l groote of wel kleine machines zou aanschaffen. Tot het laatste werd besloten Een commissie, die zich met een en onder, o.a met dv aanschafhng van personeel, zal beiasten, werd samen gesteld uit de heeren D. v. Twuijver. J. Joman Tz en A. Eecen. Hierop werd het marktregtemcnl voor de eventueel aan de W uyversloot te stichten markt besproken Op een vraag van den heer Winder werd geantwoord dat men vrij blijft zijn groente te Broek of Noordsdia-- soharwoude le veilen, doch men zal kunnen Jxmalen dal. hetgeen le Noordseharwoude wordt geveild ook geladen moet worden. De Jieer Hansen informeerde er naar, waar liet geld vandaan, moet komen voor een nieuwe markt waarover nogal eenige besprekingen werden gevoerd De heer Winder kwam op tegen «le mccning ren deri voorzitter, dat «le betrokken vereenigingen die gezamen lijk zouden slichten, doch dacht. «lat men evenals bïi spoor en sluis ook met een lijst zou gsum foopen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1912 | | pagina 1