r lui. De laatste dagen der Bataafsche vloot. 'I AN f 2c. Speten met ©en handelende vormende kracht. rL i -ï.e-i l.;.w» l^.ln wtüL- li«rl of /tl Den Helder voorbij, htt Marsdiep hel verhoogde Ie vernederen, zagen in alles «it de x. -'1^"' ^"JIT'hêrïind" bdiaislürïiat ïf zil' Vlleter. naderen Meet. op den oproerte- i. chrisKxien dada,, oppositie ttgen de ^JHle tonen opneemt: b.v. ah nit I Hollnndsche schepeilnsvu svrnaak, ral hebben. t voor do geest der ou Zaterdag 22 Juni 1912. 56e Jaargang. No. 5135. DERDE BLAD. 't wonder, At zij de christenen en Iegelijk en zoo 'vormen en lonen opneemt hot Christendom zochten uit tc roeien'De beste der het venster ziet, in 't gras ligt, luistert naar onder. I Komeiïische keizere, waaronder ook de Antonijncn he- kinderen. hooran wijsgecren op 'n troon hebben den strijd IX- l>eide eerste klossen kenmerken zich dooi- een tegen, de christenen het hevigst gestreden. verschil in wezen. De eerste de teoretiese noemt Jcon Ent och het chnstendom was ton zoo kwaad nog Paul hem, beslaat uit spelen, waarin het kind >i>*U niet. liet beschouwde alleen Jezus als de Godsgezant. oi 1 de Godszooai, die gekomen was. om de wereld van dezer zonde te verlossen, zijn kruisdood. daar was hij essentiëele van. idéé van het kappara" „De kinderen hebben bijv. er groot plezier in, iels IJ 4~ cl.»i.lz>le in vl/klf'l valt gem ai- ui neiu, ins>uiz»i «ii i>izv.iv*z, om te leren, om kennis te nemen van de dingen zer wereld, 't Experiment, 't onderzoek is er het CCCLV. ZOO ZIJN ONZE MANIEREN. vt iarpr dc 1 Sléh, boe Jhesus clain in thoge, Hiuigcndc an dat cruce droge, Die onsen pays licel't gemaect. Al eest dut ic niet liei-ten doge, Weelde verblent menige oge; Izettel yemen es die sinaect Dlicht, daer mijn oge op waect, Dei- Kerken Clage. Jacob v. Jood voor, denk aan do mee van nei 0 als [het groote verzoeningsoffer, dat herdacht werd aan om 1e draaien, op 1e tillen sleutels in sloten, of het Avondmaal. Dc christenen lieten zich doopen cn 't een of andere ding In een ander te steken deu- beschouwden dien doop als 'n overgang uit de booze ren open en dicht te doen.' wereld tot het Koninkrijk Gods, dat geslicht zou wor- Tot de tweede, de prakties., den bij Jezus' wederkomst. Zij beschouwden de wereld, die spelen gerekend worden waarin hel land zijn over- met al haar vermaken, haai* oorlogen cn geweld, als vloed aan geesteliko en liehamelike cneigie ontlaadt uil den booze. Allo monschen waren gelijk voor God door fantasie en beweging. en'daarom weigerden zij den Keizer godsdienstige hulde 'Als behorende tot het wezen van dit spel geeft hij Ie bewijzen, zooals zij weigerden Christus te vloeken dus aan een overvloed van geesleiikc en liehamelike en openbare .schouwspelen bij te wonen. Hoe groo- kracht, die een weg tot uiting zoekt. Schiller was hem ter naar de wereld, iios kleiner voor God; daaróm met deze Icorie voorgegaan. In z'n ze ven-en-l win liefste was armoede hun rijkdom, ellende en vervolging hun brief do laatste over de aestetiesc opvoeding woelde, omkomiing Juin overwinning. En zij volhardt- van <le mens, een geschrift, dit in 1795 voor 't eerst den bij dezo jdoeiin met de taaiheid van den waan, verscheen, zegt deze: „I-Iet dier arbeidt, wanneer -n. wgdd er toe bracht'het christen- het ontberen van iets de drijfveer voor zijn handelen rijkdom aan kracht deze drijfveer Mnerlruit. 12de Eeuw. Overzetting; in tegenwoordig Xederlandsch: Zie, hoe Jezus klom ten hooge, Hangende aiui het verdorde kruishout, Dat ons den vrede heeft gemaakt. Al is 't, dat mijn harte mede lijdt, Weelde verblindt veler oogen; Weinigen, die 't licht verlangen, Dat mijn oog tracht op te vangen. De Klacht der Kerk. Jacob v. Maerlaiit. 'oelde, omkomiing Juin overwinning. «en bij deze ideeën met de laaiheic dien de Romeinsche wereld er toe bracht 'het christen- het ontberen van iels d< dom superstitie, .d. i. bijgeloof, te noemen, is; het speelt, als rijk en verweet het aandoeningen op te "wekken, die jn vormt, wanneer liet ov< strijd waren met het gezonde denken en met het goed handelen prikkelt.'' Dan le en geluk. Eu de christen, dien ten in het leven der planteneenovervloed aan kracht vijand van liet algemeen, vijand van hel en. een gebruiken van die kracht boven het beslist slacht. De christenen omdat zij wei- noodeakelike valt waar je nemen. In de boom vor- aa. rtioi tnl ontwikkeling welke daarvan de gevolgen waren, kelijk te bei-roeden. Reeds den vorigen dag was he' oproer op de vloot uitgebroken. Des avonds ten negen ure weigerde een groot gedeelte van, htt Scheepsiolk van de „Wash ington"' in massa, naar kooi te gaan, voorgevende, dat zij onderricht waren, dat men in dien nacht het schip in, de lucht zou laten vliegen, Eenigc belhamels, met pistolen en sabels gewapend, maakten zich mees ter van het luik van de kruitkamer en veroorloof den niet, dat iemand naderde,, terwijl anderen de ai wj/di «i weinig goedgezinden onder de equipage beletteden Tot de iwcedc, de praktiese, afdeling moeten dan naar kooi te gaan. - Y-i i De kapitein van Capclle ging oogenblikkelijk mot zijn officieren tusschendeks, pogende de muitelingen door een kordate houding en met goede woorden tot hun plicht te brengen. /Intusschen deed de schout-bij nacht alle onderofficieren bij zich komen en bracht ben hunne verplfchting en den ©ed, aan de R-.publiek gedaan, onder het oog, bij welke gelegenheid zij hem allen betuigden, dat zij de oorzaak der oproerigheid niet kenden, maar dat zij er tevens geen mogelijkheid in zagen, den opstand te bedwingen. Kar». Van Capellen slaagde tusschendeks in zooverre dat al het volk naar kooi geraakte, uitgezonderd .ervlocd'iöc leven zich zelf lot -enigen, die tl- wacht bij de kruitkamer behielden. Dan wijst hij er verder op, hot- ook Ia dat oogepbllk bad de mhout-blj-naeht voorzeker 't begrip van orde gevolge, heette vi_ menschelijk geslacht gorden (He goden der Romebien te vereeren wer men zich ontelbare kiemen, die niet tot ontwikkeling gelijk gesteld met valsche munters..brandstichters, moor- dwuwvü. o (ien3ai-s, uitvaagsel des menschdoms, die voor niets en van <fc soort itoodig zijn. Eu, zegl hij dan, wat dc 1c goed waren, en ïn hunne geheime samenkomsten boom van zijn overvloed van kracht ongebruikt cn on- al Ier Lei gruwelen pleegden. genoten aan het rijk dór elementen teruggeeft, dal mag het Levende, dus ook de mens, in vrolike beweging. Odi. dat arme Christendom! Wat heeft hel geleden! in het spel, verbruiken. Spencer heeft later dit verder Wat is hel miskend en vervolgd! Wat hebben velen, uitgewerkt en duidelijker bepaald, zodat men deze teorie slotte omtrent d'e wording van het spel wel de Schiller-Spenccr- H die 'l goéd bedoelden, er voor gedragen, om lea atut.v .r Teen het Romeinsche RijkvAet „Romeinsche Rijk" met zoovele anderen ei- 'n gruwzamen dood voor Ie theorie noemt. En wc zien. hoe Jean Paul een üen- aog was en het woord van een enkelen man in staal stervenIndien er ooit 'n Hooglied van Smart cn 1a! jaren, nadat Schiller zich aldus uitsprak deze, zelf was half de wereld te doen opstaan en daarheen te Lijden za;l gedicht en gezongen worden, dan zal het de leorie ook huldigt. En de tweede paragraaf vangt --- - HgBj ja aan ide gesdiiedcnis des chrislendoms dan ook geheel 'in die geest aan. noen gaan. waarheen zijn vinger haar wees. toen (man van groote energie zoozeer de gunst des volks !wisl te winnen dal hij zich den bijnaam van „Augustus'" verwierf de „Heerlijke"' bij welken bijnaam hem al de volgende geslachten noemen zouden, toen Staat en Godsdienst nog- één waren do een geregeld en gereglementeerd door den ander, en de „Pax Romana", de „Romeinsche Vrede' als 'n spiegel van watje Groot heid cn groote Waarheid "beschamend aan het andere deel der wereld kon worden voorgehóuden, en ook voorgehouden werd. toen namen van bespotting en waarachtige grootheid: namen van innige goedheid en ongelooflijke wreedheid, Julius Caesar. Caligula, Nero, Antoninus elkander opvolgden., a lies wisselde en veran derde; maar "de Pax Romana bleef, toen Jupiler. de god 'der goden nog troonde hoog op zijn Olympus m den godemiem nog daarom heen slingerde, de la gere goden dwingend tot liet volbrengen van zijn hoo ien wil, toen was er geen twist over God en godsdienst. De naam „paterdie bij zoovele andere namen, ook :loor Jupiler gedragen werd, duidde hem aan als „do ,'oede vader in den hemel". Hij was de god van het ieht. dat van uit den hemel op aarde neerdaalt. Van ïem kwam de bevruchtende regen, de vernielende aliksem, de rollende donder. De mesisch bad tot hem. als ot de bron van alle goeds. Hij was 't die uit den chaos, le wanorde, de kosmos, de orde, de schitterende orde .an het heelal h;ad voortgebracht. Hij was de hoogste 5ron van alle openbaring en de god', die hielp in den iood en redde als er gevaar was. „Als Jupiler lacht, «acht de gansche hemelmaar hij was ook de Jupiter I fflr°nans. d° Donderaar, de Jupiler Fulgurator, de Ver- II jlervei'. de god van den oorlog en der ovörwihningpn, llyant hij w'as ,t die Mars bijstond, als er 'n onrecht' iSlnoest bestreden worden, zooals hij het verstand der rienschen verlichtte en naar genezende kruiden deed :oeken, om zieken hun gezondheid weer te geven, rlij was de welbeminde groote cn goede god van recht trouw, dc reine en heilige god bij uitnemendheid, de Opimus Maximus. dc grootste en de beste i y»d. Hij bracht vruchtbaarheid en zegende hel famiüe- Bleven, hij was de go<l der gastvrijheid cn duldde daar- ran geen schending. Elke hulp. elke redding, al wat tor ;oed was, kwam van hem. De krijgsman was in zijn ïienst. om voor handhaving van recht en orde te dc huisman ontving van hem de verplichting {astvrijheid te betoenen, de bevoorrechte hulp en goed- leid, aan ininder bevoon-echten. Hij Wreekte gescilion- ^°len recht, geschonden eer, gesehonden vriendschap en nlicm verh-ouvven en deed rechters opstaan, om zijn waal leden aan het licht to brengen, zooals hij genees meesters opriep, onii de natuur te doorzoeken tiaar cruiden, die de koorts met machteloosheid slaan, en L. Jen Dood het slaan van zijn slag doen uilstellen, Zoo was Jupiler üi die dagen, de gevreesde en vvel- god van allen, en de Koningen cn Keizers han- lelden in zijnen naam. Het „Av'e Cesar' mocht ver- itaan worden als 'n .Ave Jupiter", want alles wat groot was en bctcekenis had, macht, wijsheid, geleerdheid, ï'ödding, ontleende zijn grootheid en beteekenis tan hem. K8 En in die wereld van betrekkelijke maatschappelijke |n godsdienstige orde trad schuchter en bescheiden het te voorschijn. In 'n timmermans- of in 'n Isscherskicl 'trad b et te voorschijn. Bij' monde van n eenvoudige en nederige van harte zocht het de iandacht te trekken der Joodsche der Romeinsche en (cBör geheele wereld. Maar het trad niet op als leslvijdér van Jupiter, evenmin als het optrad als be- ...irijder van Jahve, den god der Joden. Het Christen- béstneedl geen enkelen godsdienst, maar trachtte jlleen door eenvoudige zelfkennis de harten der men- Jjchcn zóó fc kneden en te bewerken, dat deze zich meer ewust cn meer waarachtig onderworpen zouden weten 1 an d:e ordonnantiën Gods of der goden. De naam. «armee God genoemd of aangeroepen wordt, heeft geen eleekenis. Er is slechts één Hoogste .Macht en dia estuurt het Al. Daarover twisten doen alleen zvvak- ni innigen. ,,God is liefde" .maar oojk„Er is geen kwaad. |lq jat (ie Heer niet doet". En wanneer het lol "goed! »U ct Noodlol, het Fatum! in zijn willekeur ziekten itdicell. schepen doel stranden, schoorateenen om- erpt. kuilen vergiftigt en honderd dingen meer, die e orde en het geluk der mensehén verstoren, dan het in Gods naam, en door Gods liefde en wijsheid Ju-toe geleid, dat de menschen zoeken naar middelen, de belagers van die orde en van dat geluk te bestrij- En hij, die zich het meest daarvoor inspant en ^le.t meest zichzelf daaraan wijdt, zal wel het meest Joor de menscheh geprezen worden en dien prijs ook I) jerdienen. Want Gods vriend en der menschen vijand zijrn onverschillige te zijn, zal wel 'n onmogelijkheid zijn gegevens aan iele gescinoaems aes «a.» HBRI 0 ontieenesn. wiens eei-ste kroon een kroon van doornen In den beginne, d.w.z. in de eerste levensjaren is was, en die het bloed van zijn belijders heeft "zien vloeien het spel tegelijk het verwerkte overschot van de geestc over de gansche aarde. Want stwid het christendom Jike cn liehamelike krachten beide, in zijn eerste levensjaren al niet vijandig tegenover j Karl Groos wijdt in het laatste gedeelte van z'n de wereld, de wereld toch stond zeer vijand® tégenover bock „Die Spiele der Menschen" over deze theorie het christendom en-heeft met zijn prediking van vrede uitvoerig uil. en hoewel hij toegeeft, <lat overvloed aan en liefde gespot, en liet deswege vervolgd. energie zeker menigmaal de aanleiding lol het spel r" "~lj| stille lian geven, meent htj toeh.dat het allereersf moet worden iwd als een aangeboren drift, dus als een drang, het wezen van het jonge mensenkind behoort kracht I uiterste middel van geweld ter hand kunnen nemen, l ware hij er niet van overtuigd, dat hij zich tover- geefs tegen de geheele maaea zou moeten verzpttcn. Ook dienzelfden middag kreeg hij onderscheiden 1 berichten, dat op de meeste ep wel de grootste sche- pen oproerige bewegingen waren ontstaan, De kapl- j teins Van Braam en De Jong betuigden, hem, dat de geest hunner equipage zich sedert eepige uren, zoo ongunstig had geopenbaard, dat men, er, indien het tot een gevecht kwam, weinig goeds van te verwach ten zou hebben. Op het schip „De Ruiter" was het niet beter gesteld; de gezagvoerder, kap. Huys, was reeds ip de noodzakelijkheid geweest, om twee zijner kwartier meesters wegens aansporing tot oproer in de boeien te sluiten; en kap. Kolff van de „Utrecht" verklaar de vrij stellig, dat, wat de gezindheid van zijn volk betrof, men van zijn schip niet éen sehot te wach ten had. Bij het na4erep 's anderen daags van de vijande gedeelte van z n lijke vloot nam Story het besluit, om, gezien de voor tihem totale onmogelijkheid in dezen staat den vijand te weerstaan, de kapiteins Van Capellen en 'De Jong als parlementairen naar den Engelschen admi raal te zenden, teneinde dezen kennis te geven: „dat het Bataafsche esquader zich thans in zijne laatste retraite bevond, en men besloten had het zelve tot het ulterse te defenderen; dat hij admi raal, niets zou winnen, dan misschien een vloot te vernielen, die hij verklaard had te willen sparen; wij ders voorstellende, om op eene distantie ten anker te komen en alzoo dc nadere dispoeitiën van het Gouvernement te 's-Gravenhage af te wachten," Dat de gezagvoerders der verschillende bodems goed gezien haddep bewees reeds het gebeurde op de „Washington", toen bij het naderen van den vij and alarm geslagen werd, kwam de geheele equipag e op de officieren en weinige manschappen na, in plaats van zich naar de stukken te begeven, op den bak en de loopplank, tot zelfs op het halve dek, ou der een oorverdoovend geschi-eeuw verklarende, dat niemand van hen va,n zins was ook maar éen oogen- blik te vechten of daartoe ©enige toebereidselen te maken. De schout-bij-nacht begaf zich met kap. Van Biaam, die zich op dat tijdstip aan boord van de „Washington" bevond, paar het halve dek en poog den eerst met goede woorden en daarna onder be dreigingen, de muiters naar de batterijen en daardoor tot hun plicht te brengen, echter geheel te vergeefs. Eensklaps renden zij onder opophoudlijke juichkreten van hoezee! enz. naar de stukken, haalden de kogels er al en manden die met een aantal kardoezen over boord. Enkele trouw gebleven manschappen, die ge zamenlijk twee stukken in dep kuil bezet hadden, wcr- - - den daarvan met geweld afgesleurd en hen onder bi- gekeerd?! Heelt Hij dóórvoor zijn lijf cn leven gege- sterkeil. Aan zijn, linkervleugel (richting Den Hel- dreigi met den doo<1 verboden, iets ter verdedi- ven tot 'n bezegeling van aL wat Hij gezegd naai. der) evenwel zonderde hij de twee brigades van de t doen Ook van anc Maar... en .dit is het bewijs, dat het gocuc u smre belofte van overwiuning met zich draagt,... het heeft beschouwd als een aangeboren drift, dus als een drang, gezegevierd. Het Romeinsche denken is verdwenen, dc die to! het wezen van liet jonge mensenkind behoort onverschilligheid ten opzichte van andcrer leed. heeft welke drang voor het voortbestaan en de ontwikkeling plaats gemaakt voor belangstelling cn liefde. De uil- een noodzakelike cn onmisbare faktor is. werking dei- avondmaalsviering heeft niet gefaald, even- En dit aangeaiojnen, kan men dan tevens die over- min als de bedoeling der gelijkenis van den barmhar- vlocdige kracht van geest en lichaam, eigenlik nog tigen Samaritaan, evenmin als het woord van Jezus: wel overvloedig beschouwen, waar zonder die kracht „Hieraan zullen de menschen bekennen, dal gij in waar- de aangeboren spcldriff veel minder wegen tot uiting licid mijne discipelen zijt, zoo gij doet wat ik u gebied zou kunnen vinden en dus hel individu minder1 makkelik,| en elkander liefhebl". Dc broederschap der cjirislle- gelegenheid tot ontplooiing gegeven zou zijn r nen is spreekwoordelijk geworden, en waar twee of j Dc volgende maal wil ik nog een definitie, die drie hunner te zamen zijn, daar is Jezus' geest in hun dertig jaar een .Engelsman van het spel gaf. mi midden. 1 kort bespreken, om dan tot Jean Paul terug te k'eren. COR BHUIJN. Zult ge 't niet verder vertellen 'Sprookjes kunnen zoo mooi zijn. en idealisten zien de dingen graag, j I- i;;i, lor. i 'j, MenSCh lUCt voor 2730 Augustus 1799. Generaal Abercrombie, de opperbevelhebber des vij- andclijken, legers, die zich vóór en gedurende de lan ding voorgenomen had zich terstond van het belang rijk punt Den Helder, hetwelk hij veronderstellen moest nog wel bezet te zijn, meester te maken, liet gedurende ep na de landing zijn rechtervleugel (rich- en -zooals het al eeuwen geweest is Dril, .ïeeft Jezus -ting Cajlantsoog) slechts een verdedigende stelling in- daaiwoor de tafelen der wisselaars in den tempel om- nemen en, deze mët dat oogmerk zooveel mogelijk ver- gekeerd?' Heeft IIij d' ven tot 'n bezegeling zooals zij eigenlijk wezen moesten, opgeheven of gevouwen handen en gesloten oogen, biddend om zegen, is zoo'ii aandoenlijk schouwspel. Tc schreien van geluk en dankbaarheid is misschien Nrel étc hoc®ste en innigste uiting van geloof. Maar zult ge 't niet verder vertollen, wat ik hierboven schreef?! Doe het niet, wat ik ii bidden mag, om mij ien uzialf niet in 'n verdenking -.van idiotisme ,te brengen. Hel Christendom?! -Men schrijft hel rinmers met 'n hoofdletter? Het Christendom van onze dagen, Moest Ilij daivoor het toen lovende geslacht verwijlen, generaals Moore ën 1 dat het „wonderen en teekenen verlangde.! Nu, dc ken van deu dag (2 dat het man had het kunnen laten, want van al datgene wat in onze maatschappij aan Hem én aan Zijn geest doet denken, vindt me* allerminst bij die christenen, die zich Christenen noemen. Bij hén slaan de wissel- tafels nog stevig op hun pooten, en bij hun wisselen mag er al eens 'n koperstuk zoek raken, het zilver en het goud behouden zij voor zichzelf. Petrus, die ge tuigen kon geen „goud of zilver te hebben", kennen zij niet eens, en „geen steen te bezitten om het hoofd op neer te leggen" is in deze „Christelijke" wereld' de grootst© schande, klio Yi mensch zichzelf en zijn fa milie kan aandoen. En wat Jezus' jniskeauiing van wonderen betreft ging te doen. Ook van andere schepen hoorde mep net aanure-van eu wyie oproerkreten, zoodat de bemanning Aug., dus op den dag_nJlder vloot iu vollen opstand was. Burrard af, om vóór het aanbre- gevecht bij de Keeten) den aanval op Huisduinen eu Den Helder te beproeven; maar aangezien de be- i zetting dier sterkten in den nacht naar het Zand was afgetrokken, ontmoette de voorhoede nergens tegerf- stand. Al spoedig vernam ze dat de stelling geheel verlaten was, hoe onmogelijk hen zulks ook toescheen en een gedeelte der brigade van den gen.-maj. Moore nam ze in bezit. Zij vonden de stukken, op de kust- batterijen wel vernageld en sommige der affuiten ver brijzeld, maar piet zoodanig, dat ze voor den dienst geliee! onbruikbaar waren. D haven en de Marine-magazijnen van het Nieuwe Diep vielen achtereenvolgens in handen van den v ij anc' ♦^aiide opde^r bevel van dep gen.-maj. Don; trou- ns, zooals te begrijpen is, er was nu gelegenheid te ovf-r om cavalerie, artillèrie en allerlei oorlogs- nalste om de ""waarachtigheid van werken te verslaan. Men liceft zijn goddelijk hooge staande" onder^becci' van den gen.-maj. Mcnsch-zijn «ïaar de laagte getrokken, om er afscliu- w_nt *+p beerKnen is er was nu welijke misdaad! 'n paskwil van te maken. Het vroom geloof, dat over zcoen wandelt en 'n berg be veelt zich te verplaatsen, is ontaard in onvroom fen menschonleerend bijgeloof. Het beheksen, dat 'n tijd van de baan was, komt weer in de mode; de auto» s'uggestie van Lourdes, van Kevelacr stelt de vèrstan- digen in 't ongelijk, werkt hel wondergeloof in de hand; wc gaan weer genezen (door gebed. Jezus liefde?! "Wilt ge weten hoe dc Christenen Jezus* lessen dienaangaande hebben betracht en nog betrachten? Ga dan maar eens na wat er alzoo in ons te genwoordig Ministerie plaats grijpt, dat 'n „Christelijk" is. Eerst werden daar nog. socialisten én beslist nïet- Clïristenen verslonden, nu verslinden daar de „Christe nen" elkander. Heusch, Minister Tal ma. zal met ja- loerschc oogen de geschiedenis lezen der eerste christe nen. die voor de wilde dieren werden geworpen' Hun lijden duurde korter dan hel zijne. l"n wat hem wordt aangedaan, wordt hem niet aangedaan door socialisten, anarchisten, godloochenaars en meer van dat „geboefte",- maar ld oor „Christenen", door „broeder' Lobman en consorten. Ts er nog iets ergere dan'Ie vallen In handen van .Christenen" £ou Tahna nu nog niet de overtuiging hebben, dat er op de ooaliliemecrdierheid, op de zijhen, die zich allen „christenen" noemen, niet te rekenen valt? Of.... is liet karakter van 'n christen zwak, dat 't bezwijkt cn alles verduurt voor twaalf duizend gulden 'sjaars. Dan is 't voor 'n eerlijk menscli heel gevaarlijk „christen" te worden. II. d. II. [Christus of Paul u's. of op welken anderen naam ken de stichting en uitbreiding van het Christendom fhuiven wil. heeft aan de idéé van den godsdienst J "enig ander cachet loegevoegd. door meer dén nadruk leggen op de verhoudingen der menschep. Het bc- „„Justzijn van dc broederschap der maischen was het IRjJomeinsch godsdienstig denken vjeemd. En liet was list door de prediking dier broederschap, dat vooral Wak lagere standen zich tot het Christendom voelden Aangetrokken. Uit het geslacht der slaven en der arbei- uorers zijn dan ook de meeste christelijke martelaren LE01"' 1^1 "hric- uorlgekomen. wat Piet uit. kon blijven, toen liet ehris- Ktndom al heel spoedig afdwalend van Jezus' 'lief- fcleer verwa,clitingen ging koesteren en uitspreken deufn aanslaand Mcssiasrijk, en daarmede niets minder 'oelde dan 'n omwenteling der maatschappelijke orde. Het kind en de school. i XXII. Het spel in dc opvoeding. I. Jean Paul Friedricli Richter "(17631S25), meer be kend onder den naam van Jean Paul, gaf in 1806 een opvoedkundig werk uit,, dat heden ten dago nog 'dub bel en dwars verdient' gelezen te worden. Het heet Levnna of leer der opvoeding. Het is opnieuw uitge geven in Roclani's Univcrsalbibliotheek, of er een Hol- Je hooggeroemde Pax Romana zou daardoor in gevaar ai het Keizerschap in vernedering komen. Het misver- and. in Jeruzalem begonnen, breidde zich meer en leer uit. en de Romeinen, telkens uit den mond pr christenen weer. hoorende, van 'n Christus, die pu nederkomen. om hel vernederde te verhoogen en tuig zonder de minste verhindering aan wal te kun nen brenger). Den scliout-bij-naclit Story, wien het plotseling ver laten van Een Helder even onverklaarbaar ale onver wachts voorkwam, bleef niets anders over, nu de toe sta id vo» de vloot in de onmiddellijke nabijheid van Den Helder zoo hachelijk was geworden, dan uitvoe ring te geven aajx de bevelen, hem door den Agent minister) van Marine verstrekt, ui. om in dat geval naar den Vlïeter uit te wijken. Nog daenzelfden avond (27 Aug., dus na het ge recht bij d© Keeten) zond hij de loedsschuiteu er andere vaartuigen in het Nieuwe Diep liggende voor-'de over"boord uit en gaf den volgenden morgen ten acht ure het sein aan de vloot om naar den Vlieter op te zeilen, waar zij omtrent den middag, zonder ook maar éen vijandelijk schip ontmoet te hebben, aankwam en zich slechts voor éen anker op een linie Oost-Zuid-Oost in slagorde schaarde. Van, hieruit zag de bemanning weldra het gewoel der Engelsche soldaten op de kustbatterijen van Den Helder en weinige oogenbiikken later, nog veel na der bij hen, nl. op Texel, de Oranjevlag op den toren van, het Oude Schild wapperen, welke gebeurte nissen bij do bemanning der diverse schepen de uit bundigste vreugde verwekten en den geest verrieden, waarmede zij bëzield waren. Het spreekt, vanzelf dat Story dit vlagvertoon niet lijdelijk mocht aanzien; zijn, eed aan de Républiek en zjjn plicht als krijgsman geboden hem hier han delend op te tredenhij zond terstond een sloep naar het dorp, met uitdrukkelijken last aan, de. municipa- litelt om de vlag te strijken, hetwelk voor dat .oogen- blik ook gebeurde, evenwel niet dan op naderen aan drang van kap. Cornelissen, welke aldaar over man het bevel voerde. Des anderen, daags poogden de Engelschen naar d& reede op te zeilen, maar werden daarin verhin derd door een stijven noord-noord-westen wind, wel ke omstandigheden eveneens den schout-bij-nacht ver hinderden om ter reede terug te keeren en den vijand slag te leveren,. Den 30en dienden de omstandigheden den vijand beter; terwijl de vloot van admiraal Dunean voor het Gat van Texel bleef, zeilde het -eskader van admiraal Mitchel naar de reede en het Marsdiep op, welk eska der bestond uit elf schepen van linie en even zoo veel fregatten en korvetten, gevolgd door twee bran ders, acht bombardeergaljoten en tien brigantijns, al- laudsche vertaling van beslaat, is mij niet bekend. mwenteling <ler maatschappelijke orde. Het derde hoofdstuk uit dit boek behandelt de spe- was iets wat de Romeinen niet gedoogen konden. Ien der kinderen .en daarin staan zooveel goede en mooie dingen, dat ik m'a beschouwingen in dezo ar- len varende opder de Engelsche vlag waarnevens de likelenreeks daarmee wil openen. In de eerste paragraaf uit dit hoofdstuk geeft bij een korte indeeling aan van het spel. Hij onderscheidt: le. Spelen met een ontvangende, opnemende, ice- rende kracht. Prinsevlag en wimpel woeien, terwijl het admiraal schip de Ises bovendien nog een dubbele Prinsevlag in top voerda Welken indruk, de nadering der aldus opgetuigde vijandelijke vloot, zooveel sterker dan de onze. welke Öe beide afgezonden parlementairen kwamen rpoe- drg daarop terug; zij hadden van admiraal Muchel alleen kunn.en gedaan krijgen, dat hij ten anker ging,, op voorwaarde, dat er niets in de stelling van het Ba taafsche eskader zou veranderd worden. Zij werden begeleid door Engelsche parlementairen, welken ©en open brief voor den schout-bij-nacht meebrachten waarbij hem een uur tijds voor beraa4 gelaten werd, om de vlag van: Zijne Doorluchtige Hoogheid d- n Prins van. Oranje xe doen ophijschen,. Hierop werd aan boord van de „Washington" krij .„s raad gehouden, waarop men tot de overgave der vloot ten besluite kwam en waarbij zich de Bataafsche ze officieren allen als Engelsche krijgsgevangenen ver klaarden. De twee Engelsche oficieren, die met de kapiteins Van, Capellen en Braam medegekomen waren, bleven aan boord. Des avonds werd op hun bevel de Prinse vlag opgeheschen, waarbij zij verlangden, dat die vlag door eenige saluutschoten zou begroet worden, het welk evenwel geweigerd werd, aangezien, de officieren verklaarden zich als krijgsgevangenen te beschou wen en derhalve tot geen diensten, verplicht konden worden, Het is te begrijpen, dat na de overgave de beman ning zich van vreugde aan allerlei buitensporigheden schuldig maakte, het ergste zeker wel op het fregat „De Embuscade", waar het scheepsvolk ouder meer zich niet ontzag de barbaarsche wreedheid te be gaan,, om een zekeren Sckerpenzeel. dien zij als voor stander van, de RepubLikeansche orde van zaken k'. de, over boord te werpen en lafhartig te laten ver drinken zonder dat het den of'icieron mogelijk was iets tot redding van dien rampzalige :n het werk te stellen. Behalve de aanwinst der Bataafsche vloot maakten, de Engelschen zich nog meester van de schepen, die in het Nieuwe Diep lagen, zijnde de „Verwachting", „Broederschap", de „Hector"; voorts 5 fregatten, schepen der Oost-Indische Compagnie en 4 andere vaartuigen, alsmede het arsenaal der Marine, waar o.a, 95 kanonnen gevonden werden. Deze schepen werden echter niet medegevoerd: zelfs nog nó de capitulatie, dus twee maanden later, werden ze ontdaan van al les, wat maar eenigszins van dienst kon zijn,, het geen naar Engeland werd opgezonden. Tot den 4den September bleef ons eskader onder den Vlieter liggen, door Engelsche officieren gecom mandeerd; op dien dag zeilde het naar de reede van Texel, waai* de Bataafsche officieren op eerewoord ontslagen werden. De bemanning had bestaan uit bijna' 4000 koppen, van wie er velen op het eiland Texel achterbleven, en eindelijk verdwenën de schepen met de 626 stuk ken geschut en de 95 aan het Nieuwe Diep gevon dene, naar Engeland. Dat men hier te lande over een en ander alles be halve te spreken was, laat zich begrijpen. Algemeen was de verslagenheid en, de verontwaardiging groot, vooral tegen Story, dien men rondweg van verraad beschuldigde, maar ook tegen het scheepsvolk, „het addergebroedsel hetwelk men zoolang aan zijn boe zem had gekoesterd", zooals In de Eerste Kamer éen der sprekers zich uitdrukte. Een Hooge Zee-krijgsraad werd benoemd, welke tot taak had een onderzoek in te stellen en de schul digen te straffen en, welke krijgsraad een goede vijf tig vonnissen heeft geslagen. Met welke gestrengheid ze evenwel te werk ging, het feit was niet meer ongedaan te maken: Holland was zijn scheepjes kwijt! Utrecht, Juni 1912. C. P BREED.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1912 | | pagina 9