Solide -Brandkast, Witkap KIR, Burgermeisje, Noodhuip-Huishoudster, Handderschmachine, Keukenmeisje. Best lang Bladriet, Wagenmakersknecht en vergevorderd LEERLING, Dienstbode Slagersleerling, Hg. uit er, iu- era steeg: op, toen de tra» 'stilhield' en de genoo- ;deu uitstapten. Het fanfarecorps T.A.V.E.N.U. vam aangetreden en, blies er lustig op los. in de voor',dit doel te kleine wachtkamer van t I station, werden allen verwelkomd door den rgemeestöi- van Warmenhuizen, den heer K. t>m, die het woord verleende aan den heer P. omp, gemeente-secretaris en; secretaris van de tuin- uw vereeniging-. Deze sprak de genoodigden, onge- gr al6 volgt toe: Het isnamens de Tuinbouwvereeniging dat ik een kei woord wilde spreken. Nu de datum van heden de zoo lang- verbeide spoor brengt en daar- Dit fade alle voordeelen en, faciliteiten aan het spoor- igverkeer verbonden,/ heeft heel Warmenhuizen sh opgemaakt om dezen dag op een wellicht be- beiden, maar toch recht feestelijke wijze te vie- n. De Tuinbouw-vereeniging, die de feestelijkheden eft geleid, stelt er dan ook prijs op te verklaren. het feestelijk aanzien van station en omgeving rgebracht, is bedoeld om te bewijzen, hoezeer uw >mst,op prijs wordt gesteld. Het aantal vaartuigen, dat hier in den omtrek is Lstgelegd. moge tevens een kleine demonstratie zijn oa- de grootte van, het aantal tuinbouwers, diie lang hebben bij het spoor.-Zeer zeker is het be ug van een spoorweglijn over* het algemeen reeds >cg te achten,. Immers, de aanfluiting aan het oote verkeersnet zal ftqpr verruiming van den ■ing, waarin wij ods bewegen, ook den blik ver- qij hl men,beschaving en ontwikkeling zullen met dit 3n. erkeer zeker gebaat kunnen zijn. Maar waar de [rijd ,om- ket bestaan steeds moeilijker wordt en ht fcberper, vooral ook in den l tuinbouw, is het vooral ,a! ferblijdend, wanneer de bestaansvoorwaarden zoo- jit pel worden verbeterd. Djoor het betere vervoer D0 leb kan "het aantai der producten uitgebreid wor- an en, de cultuur kan iveel intensiever worden beoe en ind. Zoo kan hier een belangrijke markt en kan en Ier een vervoer van beteekenjs komen, iet Waar het een en,ander tot gevolg heeft kan het lig let anders of een. tijdperk van krachtigen groei laat i voor Warmenhuizen ha beginnen, jfd Dat is wat het gevolg kan zijn van de weldaad., ;ot °or het werk der Noorder Stoomtram aan deze reek bewezen- Maar voortgezet en productief moet ,t gemaakt worden door haar compagnon de H. IJ. M. En dan meenen wij aan de firma het station 'armenhuizen zeer te moeten aanbevelen- Het is niet de zaak dat het veilingswezen zich ïrgerrecht verschafte- Dat ware de taak der tuin- >uworganisatie. Neen, tegen concurrenten, die seds oude rechten hebben, moet een, zeker eerlij maar toch ook wel taaie, kamp j worden ge oord. De gelegenheid hier j te markten is er, maar dei urgen ibegininen nu feitelijk pas- Ze ,zyn er al. Ik >u kunnen wijzen op Ihet ontbreken van een weeg- rug, die;bij een laadplaats zeen gewensckt wordt ge- ;kt, al twijfel ik niet of ook deze zal hier in 'de laste toekomst worden aangebracht. De vraag dringt izich op: zullen de kosten van ervoer zoodanig zijn. dat de kooplieden het elders eter hebben en, de animo hier verzwakt. Zal bij het,soms onvermijdelijke tekort aaQ rol ?nd materiaal de H. IJ. S. M. aan ons denken? Maar, overtuigd dat de firma N. S. M. en Co., ac een machtige firma is, er wan doordrongen zal zijn t Warmenhuizen nog moet opkomen en dus nog it sleun noodag heeft door hel den handel, lyer ge- ikkeiijk en voordeelig te maken, twijfel ik niet of ook it komt terecht. Ik roep dan den sleun in van u allen om de zor- ons licht te maken. Moge de feestelijke aanblik van dorp zoodanig in uw geheugen blijven, dat wij liet ware uw troetelkind worden. Wij van onzen kaait wunschen. gaarne een vrucht- re exploitatie van deze lijn en een voortdurendetn loei van de N. S. M. en Co. Lukte werd deze rede door applaus begroet, waar de eerewijn rondging. Nametös de J4. IJ. S. M. sprak de heer J. A. Kal ff in voord, om in herinnering te brengen dal de er- ïring reeds had geleerd, dat. waar do H.IJ.S.M. de I :ploitatie op zileli nam, deze goed werd uitgevoerd, ij kooi geen toezegging doeii, maar meende to mogetn ggen. dyt de Mij. ook thans haar best zal doen II de lijn naar^behooren te cxploiteeren tot bloei van 'armenhuizen, waarop oen dronk werd ingesteld. De genoodigden werden daarna in de ge lsgenhi.il Ji ■steid' het nieuwe veilihgsgebouw, dat op dezelfde wijze dat te Broek op Langendijk is ingoiirihl, ia oogen- :hofiw te nemen. Wanpenhuizen, waar bij gelegenheid van de opening :r tram de ona f.hanke I ijkheiu si ces ten werden gevierd, in feestdos. Hoogst voldaan over de ontvangst te Warmenhuizen, erd de feesttram. weder bestegen en ging de rit, onder ide toejuichingen van de groote menigte verder naar -hoor klam. waar de spoorwegbrug over liet Groot oord-IIollandseh Kanaal boziclnigd werd. Te Schoort wachtte de genoodigden weder een har- ijke ontvangst. Het fanfarecorps had zich voor hel alion opgesteld en deed bij het binnenrijden van de tot n" pm zich hooren. Nadat allen waren uitgestegen, veroenigde men zich «dom den heer R. Wognum, voorzitter van de Tuiii- >uwvereeniging en van de Vereen. Vreemde!fnge'nver ser. die namens alle burgers van SchOorl zijne vreugde Lp rak over de totstandkoming van de lijn. Allen aren yerheiigd en blijde dat de tram er was en het ition gebouwd was op Ide plaats waar ieder dit gaarne id. Aan allen, maar vooral aan dm heer jyi&nm, Mr. W. C. Bosman bracht hij dank. Ook hier zongen de schoolkinderen van Schoor! Groet onder leiding van de hoeren Boon en Ivelten- >ig pen lied. Vele pensiongasten bevonden zich on- i" de menigte, die van blijdschap jubelden en juïeli- a. toen de feest tram onder de s:het terende fanfarets •h weder in beweging stelde, om de gènoodigdm ar Alkmaar te brengen., liet eindstation van de reis. Daar wachtte allen een dejeuner op de boven al van de Unie. De toch reeds gezellige zaal was irig piet planten versierd, terwijl 'de tafel prijkte et een fleurige bioemendecoralie, die aan het geheel g meer luister bijzette. Aan lafel hield de voorzitter van de Noorder Stoom- imweg-Maatschappij^. de heer C. G. Hulst .de vol- nde rede: Mijne hoeren.' Do geschiedenis van de totstandkoming van de oordertram loopt, evenals die van de meeste oorwegen in, ons land, over een reeks van jaren. Op 28 September IS96 veireenigden zich eenige eren uit bet Noorderkwartier van Noordholland in trgadering te Schoorldam, teneinde eene besprekiaiig houden over de weaschelijkheid van een tramver- Uding tusschen AlfeffiW eh Schagen, langs het oordhollandsch Kanaal en, de Zijpervaart over Sclia- rbrug. Pot het beleggen, van, die vergadering werd het Itiatief genomen dooit ons tegenwoordig bestuurslid 'n heer Mapfl en de lieer en Eriks, burgemeester n Petten en Ter Plegt, secretaris van, Warmenhui- n. i Behalve die heeren waren op uitnoodiging aon- *zig de spreker van diit oogenblik, en de heeren ossen, secretaris van de Zijpe, Schermerhorn, bur- taeester nn Sint Maarten en ons tegenwoordig stuurslid Blom, burgemeester van Warmenhuizen. i vergadering w-as van meening dat vooral voor gemeenten Koedijk, Warmenhuizen, Schoorl, de ipe en Schagen, een tram ver binding van groot nut u zijn. Over Alkmaar werd niet gesproken. Maar op den edenkdag van Alkmaars bevrijding, op 8 October 406, kwanien dezelfde heeren weer bijeen, nu ïrsterkt met de toenmalige burgemeesters van thagen en Koedijk en den secretaris van Schoorl t werd de Vereeniging geconstitueerd, waarvan de «rgemeester van Schagen, de hoer Berman, tot voor tter en de heer Bossen, secretaris van de Zijpe, >t secretaris werden gekozen- j De nieuwe vereeniging) werd gedoopt met dep, nggiT van Noordorstoomtrapi-vereeniging. Besloten werd vergunjüngf te vragen ten name dier I vereeniging tot don aaolog van een trambaan van Alkmaar langs de oostzijde van het Noordhollajidscl Kanaal jover Koedijk en Schoorldam tot de Zlljper- sluLs; vandaar langs de Groot6 Sloot door Burger- brug tn Sint Maartensbrug langs Scliagerbrug en vandaal- langs den Schagerweg, <teu Lagedijkscken- weg en het Noord tot de iparkt te Schagen. De tramweg zou worden aangelegd langs de publieke wegen. Op 12 November 1896 wordt weer vergaderd. E. doen zich allerlei vragen voor hoe de zaak moet wor den aangepakt. Men besluit een commissie af te vaar digen naar den Commissaiii der Koningin, destijds Mr. Schorcr. Deze commissie Jt>rengt haar verslag uil en naar aanleiding van de te Haarlem ontvangen voor lichting is de heer .Sanders ter vergadering uilgenoodigd. Maar de voorlichting van den heer Sanders bracht te leurstelling. Men was aan het leggen van de baan in December 1896 nog met toe. De lieer Sanders kwam met de nuchtere-vraag hoe het met de financien stafnd. Allereerst of op den geldelijken steun van de belang hebbende polder- en gemeentebesturen kon worden ge rekend. IIcl gevolg van deze bespreking was, dat de heeren van het comité begrepen,, dat rij allereerst moesten trachten de noodige geiden bijeen te krijgen. Bij do Gedeputeerde Staten werd aangeklopt, doch hel ant woord was niet gunstig. De nadruk werd er op gelegd, dat dc lijn voor land- en tuinbouwproducten geen belang zou hebben, daar geen aansluiting aan itel al gemeen spoorwegnet zou worden verkregen. Intusscnen was de heer Mr. van Tiedhoven als Com missaris der Koningin opgetreden. Hot comité besloot een commissie naar den heer Commissaris af te vaar digen. welke commissie den raad "kreeg een plan mot begrooting te Jaten opmaken eai zich eerst te .verze keren van den steun van de onmiddellijk belanghebben den. -;vlvorens zich tot de Provincie te wenden. Dc heer Mann verklaarde zich bereid een Voorloopig plan op te maken, dat dan ook in de vergadering van liet comité aan 16 December 1897 ter tafel kwam. De meening bestond toen, dat te Alkmaar aansluiting moest wórden verkregen op de Nooi-d-Hollandsche tram, die vandaar naar Amsterdam rijdt en dat smalspoor moest I wórden gebezigd. Kort daarna kwam het voorstel van het comité voor de lijn Alkmaar-Bergen, om de Noorderlram op die lijn aan te sluiten en een brug over het Noordhollandsch, Kanaal te Wouwen. Dit .voorstel werd slecht ontvangen in de vergadering van 27 Januari 1808. Intusschen was de medewerking van den lieer Schotel ingeroepen. Deze heeft ingezien dat het welWénschelijk was óp de lijp AlkmaarBergen aan te sluiten en den spoorweg als locaalspoorweg aan te peggen. Maar er wórdt uitgegaan van de meening dal de Staal de kosten van de brug over het Noordhollandsch Ka naal voior zijne rekening nemen zal. In de vergadering van 23 September 1898 wordt dit plant Schotel .goed gekeurd. Op 8 Maart 1900 is men zoover, dank zij een con ferentie met Gedeputee den, dat voor het eerst de vraag aan de Orde komt; wij zal de spoorweg exploiteeren 1 Dal aan eigen exploitatie niet kan worden gedacht dat 'daarvoor rollend materiaal nQodig ój» en een staf van bekwame ambtenaren, is langzamerhand ain de leden van het gomité duidelijk geworden, temeer daar het eigenlijk karakter van den gedachten spoorweg is veranderd. De naam van /tramweg is behoudenmaar ook alleen de naam. De aanleg van een locaalspoorweg wordt beoogd, direct aansluitende aan het groot spoor wegnet. Op 3.6 Juni 1903 verklaarde de Hoïlandsche IJze ren 'Spoorweg-Maatschappij zich tot de. exploitatie bereid onder voorwaarde dat in het traject eene wijziging zou worden gebracht, zoodanig dat de wes telijks dijk van het Noordhollandsch Kanaal zou worden gevolgd dichtbij Schoorldam waar de lijn na eene ombuiging naar Schoorl het! Noordhollandsch Kanaal zou snijden om over Warmenhuizen de Zijpe te bereiken: de tegenwoordige richting; en dat met de Stoorotromwegmaatsehappij Eg-mondAlkmaar Bergen een overeenkomst zou worden gesloten over het medegebruik van het baanvak AlkmaarKoedij- kervlotbrug.'Zelfs gin|g de I-Iollandsche ■'ïJzêrenj Sp.- Maatscliappij een stap vérder: zij garandeerde eene rente van drie procent over het maatschappelijk ka pitaal tot een maximum van f 300.000. Uitgegaan werd van de gedachte, dat het geheele werk hoog stens t 900.000 zou kosten, dat 3,é van dit bedrag door onmiddellijk belanghebbenden zon worden bij eengebracht, dat zou worden verstrekt door de Provincie Noordholland en zou wórden gegeven a!s renteloos voorschot door hot Kijk. Gewapend met dezen steun van de groote Spoor weg-Maatschappij vervoegde het comité zich ander- maai hij heeren Gedeputeerden^ en het mag hier herinnerd wrden, met groote erkentelijkheid. dat dan,k zij de hulp wan dit hooge college, de Staten dezer Provincie op 10 November1 1903 besloten deel te nemen in het maatschappelijk kapitaal voor een zesde deel en ©en renteloos; voorschot te verleenen evenzeer van een ^esde deal- van de kosten, beide sommen tot een maximum van f 142.000. Vanaf dat oogenbiik begon de zaak vascéreh vorm aan té nemen,. Dei Staten ,haj3den in hun besluit termijnen- ge steld, ook voor de oprichting van een vennootschap en dé bijeenbrenging van het vereischte kapitaal. Het comité begreep dat het zijn, krachtea moest versterken. Allereerst werd de heer Ripping, burge meester van Alkmaar, uiltgenoodigd in het comité zitting te nemen. Dé secretaris Bossen, die tot dus ver met toewijding zijn, taak ha,d veawuLd, wensch- te die aan apjderö handen over te dragen. Het co mité verzocht den,heer Mr. W. C. Bosman zich met het secretariaat te willen belasten. j Het kon aan, dezen niet verborgen blijven, dat het,' zwakke punt van de onderneming lag in de brug over het Noordhollandsch! Kanaal, die zonder meer door het-comité op rekening van het Rijk ge schoven was. Pogingen bij' den toenmaligen, Minister van Waterstaat» Mr. De Maree&—-Oyens, aangewend om deze,hulp van, Staatswege te-warkrijgen, misluk ten. Deze beslissing is door den opvolgenden Minis ter van Waterstaat, den heer Kraus, in zooverre, ver zacht, dat het Rijk de halve kosten van de brug voor zijne rekening heeft genomen en de Rijksbij drage in de kosten van den spoorweg en iu de halve kosten van de brug op is bepaald. Bij de wet wan 24 Juni 1908 is dia renteloos voor schol tot een maximum van f 330.000 aan onze on derneming toegekend. Tengevolge van deze wederwaardigheden was het noo- dig geweest de begrooting van kosten te herzien. Heit totaal benoodigd bedrag voor den bouw en voor de helft van de kosten van do brug klont toch tot f990.000. Bij do Provincie werd aangeklopt met het verzoek hare bijdrage te verhoogon. en wederom niet tevergeefs.' liet maatschappelijk kapitaal en het renteloos voor schot der onmiddellijk belanghebbenden werd, dank' zij den krachtigen steun van Warmenhuizen, de Zijpe en Si, Maarten bijeengebracht. De vennootschap diej op 26 November 1904 was opgericht, herzag hare sa-"1 tuten op 8 September 1908. waarbij liet kapitaal tot f 330.000 werd verhoogd. De. definiiöve plannen kon den worden opgemaakt en ingezonden. En nadat deze de goedkeuring der autoriteiten hadden, kunnen ver werven. nadat de gronden, benoodigd voor den spoor weg waren onteigend e»i inmiddels de bestekken wa ren opgemaakt en goedgelceurd. kon de aaiibebestcding plaats hebben; van het gedeelte Koedykervlotbrug Schoorl op 18 Juni 1910. Van de brug en het verdere gedeelte op 11 December 1911. Thans is het geheele werk gereed. Het is voor ons een.groote voldoening dat dit oogen biik is aangebroken. Maar vooral voelen wij oiis ge drongen een woord van dank te spreken, in de eerstel plaats jegens de autoriteiten, aan 'vfier hufp het te danken is dat deze spoorweg met zijn belangrijke kunst werken kon worden gebou\vd} aan het Departement, van .Waterstaat, een het Provinciaal Bestuur, aan, do Directie der H.IJ.S.M.. enz., enz. Thans geven wij onzen spoorweg over aan onze exploirante, de Hollan,dsche IJzeren Spoorweg-Maat schappij, dié daarover morgen hare treinen zal la ten lijden voor den publleken, dienst. Moge die dlenat strekken tot zegen van de betrokken streek, tot voordeel van de Maatschappij die zich daarmede belaft, tot verhooging van de algemeene welvaart! Lulde bijvalsbetuigingen vielen deze rede, dile 'n historisch overzicht gaf, ten deel. In een aangrenzende zaal liet een strijkje zich hooren. dat verder gedurende den.diseh lieve muziek ten gehoore bracht. De eerste spreker, die na den voorzitter het woord vroeg, was Z.Ex. de Commissaris der Ko - ningin, Mr.,Dr. W. F. van. Leeuwen. Z.Ex, bracht als voorzitter van Ged. Staten een woord van dank voor de uitnoodiging om dezen tocht mede te ma ken. Wij hebben, zegt spr., veel gehoord van do werken des vredes. vooral dezer dagen en Donder dag. toen het Vredespaleis werd geopend. Gok daarbij was hij tegenwoordig en moest hij heden tegenwoordig geweest zijn, maar gesteld tus schen de keuze naar Den, Haag te gaan of naar hier, had hij het laatste gekozen, omdat hij meetnde dat 's-Hage het best buiten hem stellen kon. Ook hier zijn wij beZtg een werk des vredes te stichten, omdat de opening van deze tram van groo- tea invloed zal zijn op den groei en bloei van dit deël der provincie. Wel heeft het lang geduurd eer dit werk tot stond kwam, maar er moest ook veel gebeuren. In dien tijd is de landbouw sterk voor uitgegaan en zijn de gronden meer productief ge maakt. Ware de tram vf-oeger tot stand gekomen, dan;zou zij niet zooveel nut hébben' gehad als thans. ppr. geloofde dat de H. IJ. M. gelijkmatig en naar behoefte voor materieel zal zorgen en bracht hulde aan allen, die het werk tot stand brachten. Waar wij hier zitten in het midden van Noordhol land, daar zal deze tram het hare bijdragen tot meer deren bloei van dat gewest, waarvan alle aanwezi gen inwoners zijn en spr. het genoegen had, het hoofd te zijn. Daarna voerde de heer G. Ripping, burgemeester van Alkmaar het woord- Er is een tijd geweest, zegt spr., dat er een ze kere animositeit bestond tus&chen stad én land. Dit is geheel veranderd. Wij hebben vandaag gezien dat Alkmaar en Scbagen verbonden, zijn door een staten band, die naar bij hoopte n,let zal zijn een band, die knelt, maar een, diie lelden zal tot meerderen bloei van beide gemeenten. Al heeft het lang ge duurd. het geduld heeft toch gezegevierd. Spreker wenschte hier te gedenken den heer Mann en Mr. Bosman. Al heeft laatstgenoemde zijn diensten, niet kosteloos verleepd, toch heeft ook hij veel gepres - Naar aanleiding van de idoor burgemeester Rip ping gesproken woordenvroeg de burgemeester van Scbagen, Jhr. Van Doorn h'et wóórd. Nu do burgemeester vafi Alkmaar, aldus spr.. pen zoo teer punt als de verhouding van de gemeen Ion! had aangevoerd, wenschte hij jji het liaht te stellen, dat juist door dpn aa.n'eg van de .tram het doel van heide gemeentebesturen motst zijn elkanders bloei te bevorderen. Wij pioetèri gezamenlijk arbeiden. Scha gen toch ligt in een zeer bloeiende omgeving en het verheugde spr.. dat S'chagen thans weer een nieuwe' verbinding had gekregen. Daarvoor gijn wij het comilé dankbaar, dat dc arbeid heeft verricht. Nog meerdere .sprekers voerden het \voord. Wij kun nen van al die speeches geen melding maken. Begrijpe lijk is hel, 'dat alle toespraken zich concentreerden op- de tol standkoming van'de nieuwe iijn en woorden van hulde en dank inhielden voor al degenen, die hunne medewerking hadden verleend. Aan tafei heerschTe een gezellige toon. die aanhield tol ongeveer half zes. Toen verlieten de genoodigden den feestdisch, en werden de g\stenv die gekomen wa ren van de tussehen Alkmaar en Schagen gelegen ge meenten per extra tram huiswaarts gebracht. 'De lang verbeide dag, die Schagen een nieuw com- municatfemiddeI naar. het westelijk deel dei» provin cie had versohaft, was [en einde. DE LAXDBOUWTEXTOOX.STKLLIXG. De Afd. Alkmaar van de Holl. Mij. van Landbouw heeft besloten dat haar afgevaardigde ter algemeene vergadering zal stemmen voor Schagen als plaate der algemeene vergadoring met tentoonstelling ia 1914. IIIJKSLANDBOUWWIXTEIISCHOOL TE SCHA GEN. Het programma van het onderwijs aan bovenge noemde school voor het aanstaande winterhalfjaar werd ons toegezonden en is voor iedteren belang stellende verkrijgbaar bij den Directeur, den heer C. Nobel. I Het onderwijs omvat: kennis van den grond, gror bewerking en grondverbetering, bedrijfsleer, boekhou den. veevoeding, bemestingsleer, zuivelbereiding, hot melkonderzoek, beoordeelingsleer van het vee en rassenkennis, veefokkerij, gezondheidsleer van het vee, plantenteelt, groen tenteelt, ooftteelt, 'scheikun de, natuurkunde, dierkunde, plantkunde*, rekenen, Nederlandsche taal. Do school bestaat uit twee klassen, die telkens in een'winterhalfjaar kunnen worden doorloopen. De Hoïlandsche Maatschappij ra,n Landbouw stolt voor minvermogenden twee beurzen beschikbaar van f 100 per winterhalfjaar. Aangiften te zenden aan den Dlirecteur vóór 20 September a.s. WOLHANDEL. In den loop van deze week werden alhier 425 vachten wol aangevoerd, zwaar 2325,KG. De prijs' bedroeg f 1.05 tot f 110 per KG. DOOR DE NOORI) EItTKAM. Van het personeel der Noordertram zijn in onze gemeente thans 11 personen gevestigd! en wel: chef, opzichter, ploegbaas, 2 arbeiders, 2 machinisten, 2 conducteurs en 2 stokers: Jammer, dat velen geen woning kondenkrijgen, zoo dat huisgezinnen om intrekking der verplichting ver zoeken moesten. GEHEELONTHOUDING. Gisteravond vergaderde in het lokaal De Tijdgeest van den heer Roggeveen, de Geheelonthoudersver- eeniging met 13 leden. Na opening werden de notulen gelezen en goed- ekeurd. Vervolens werden uitgebreide verslagen uit gebracht van de provinciale meeting te Velsen en de algemeene vergadering te Groningen, waar o.a. was medegedeeld dat de Nederl. Vereenjging thans 349 afdeelingen, telt met ongeveer 18000 leden.| Eenige ingekomen stukken werden voor kennisge ving aangenomeu. Door den schralen toestand der kas konden ver- schilende voorgenomen zaken ndet worden uitge voerd. Toch zal getracht; worden dezen winter de propaganda krachtig ter hand te nemen, waarover eenige voorloopige' besprekingen, werden, gehouden. DE EERSTE PASSAGIER. Dé I eerste passagier op kaartje no. 1 van de Noordertram was heden de heer M. Visser alhier. De heer V. maakte den tocht van Schagen-Cen- traalstation tot Schagen-Loet. ONDERSCHEIDING. Aan den rijksveldwachter-brigadier C. Koelewijn te Schagen is de eere-medaüle der Oraaje-Nassau-orde in zilver verleend. HAR SI X GEKHOR X. In den nacht van Vrijdag op Zaterdag brandde liél huis aan den hoek van den Leekerweg. bewoond door de gezinnen van E. Hoenson en J. Rentenaar in kor- len tijd geheel af. Met levensgevaar zijn de bewoners uil het huis gekomen, zoodat er wel niels meer van eer.ig belang gered is kunnen worden. - OUDKARSPEL. Het Diaconiehuis der Ned.. Herv. Gemeente is ge opend; het aantal verpleegden bestaat uit vier mannen en twee vrouwen. Vader en moeder zijn Jb. Pover en echtgenoote- Plaatselijk Nieuws. GEMEENTE SCHAGEN. Gelrouw'dJacob van Lecren en Elsje Johanna Pe- tronelia Oukes. POLITIE. Ter Secretarie dezer gemeente worden inlichtingen verzocht omtrent een verloren broche. CORRESPONDENTIE. Wegens plaatsgebrek^ moest de Dam-Rubriek tot een volgend No. blijven liggen. RED. TIJDELIJK ONDERWIJZERES. Tot tijdelijk onderwijzeres aan de Gemeenteschooi alhier is benoemd mej. G. C. P. Wester te Helder. Marktberichten. ALKMAAR, 23 Augustus. Kaas. Kleine fabrieksbaas f 31.50, kleine boerenkaas f 32.50. Commissie f 31^. middelbare f 32.50. Aange voerd 400 stapels, wegende 230000 K.G. Handelsgoed Heden werden ter graanmarkt aangevoeld 3937 li.L. Tarwe f 7 a 8; rogge f 5.50 a 6 gerst ehev. f G.9Ö a 7.35 haver f 3.25 a 4 60. bruine 'boonen f 10 a 14. citroen dito f 16, wille dito f 17.. karwijzaad f 11 a 14.7o erw- •ten groene f 16 a 23... vale f 16. BROEK OP LANGENDIJK, 29 Augustus. Aardappelen, muizen f 1.10 a 1.50_ Julia s f 0 95 a 1, schoolmeesters f 1.05 a 1.50. graafjes "f 1.35. b.lauwo f 0.60 a 0.85. nep. .zilver, f 2.30 a 3.75. gele f2,70 a 3.20. uien f 1.20 a 1.45 slaboonen f 4.20 a 6. bloem kool f 3.50 a S. 2e soort* f 1.40 a 1.80._ roodo kool f 3.50 a 5.50, gele kodl f 3 a 5.60. witte" kool f 3.50 a 5.40. wortelen f 1,70 a 2.70. NIEUW LEVEN, Station NOORDSCHARWOUD*, 29 Augustus. Grooie muizen f 0.90 a 1. drielilngen f 0.50 a 0.60. kleine f 0.20 a 0.30. Scholsche f 1 a 1.05. dfieli'ngen f 1.25 a 1.45 per 35 K.G.. zilver uien f 3.50 a 4.50. drielingen f 1.40 a 1.80. gele nnep f 2.70 a 3.50. te lingen f 1.20 a 1.40 per 50 K.G. ANNA PAULOWNA, 29 Augustus. Aardappelen f 1 a f 1.50. kleine idem f 0.50 a f 0.80. per zak. Slaboonen f 8 a f 9 per 100 KG. Snijboonen f 0.80 a f 2.20 per 1000. Sla f 0.80 a f 0.90, andijvie f 0.80 a f 1.40 per 100. Peren 1.50 a f 3.90 per mand. Roode kool f 1.90 a f 2.50 ALKMAAR. 30 Augustus. 5 Paarden.f 70 a f 200, 134 koeien f160 a f 400, 34 magere schapen f 16 a f 32, 38 nuchtere kalve ren f 8 a f 25, 61 magere, varkens f 21 a f 36, 223 biggen f 12 af 16.5u per stuk. Kipeieren f4.50 a f 5 per 100. Boter f 0.65 a f 0.75 per kop WINKEL, 29 Augustus. Appelen f 1 a 4.60. peren f 1 a 4.30 per mand. pruimen f 0.06 a 0.90. kool f 1 a 4.50., komkommers f 1 a 3.50 per 100, wortelen f 2.50 per 100 bos._ snij boonen f 2 a 3 .per 1000, slaboonen f 0.03 a O.Oó1/*. frambozen f 0.26, tomaten f O.O51/2. honing f 0,50 per pond, aardappelen f 0.50 a l;20 per zak. Advertentien. Ondergeteekenden betuigen hun nen b artelij ken dank aan allen, voor de zeer vele blijken van belangstelling bij hun 12 lL jarig huwelijksfeest ondervonden. J. KEESMAN CZ. N. KEESMA.N-P00I. Schagen, Aug. 1913. De ondergeteekenden betuigen bun hartelijken dank aan de buren Jb. ZEEMAN enJb. v. WIELEN voor de flinke hulp tijdens den brand verleend. Tevens betuigen zij hun dank aan de Brandwaarborg Maatschap pij van den Heer EEUEN te Oud karspel voor de prompte uitbeta ling der assurantie penningen. C. SCHOEN en Echtgenoot. St. Maartensvlotbrng, 29 Aug". 1913 Door deze betuigen wij onzjn hartelijken dank aan allen, die ons tijdens de ziekte en bij bet overlgdea van onzen geliefden Vader, Groot- en Overgrootvader, den Heer EVERT OU UT, belang stelling en deeloetning hebben betoond. Uit aller naam, Wed. J. TEMME-Oudt. Hoogwoud Aug. 1913. Mede namens de familie be tuigt ondergeteekende haar dank voor de vele bewijzen van deel neming ondervonden bij het zoo plotseling overlijden van haar geliefden Vader. J. E. KOS. Schagen, Aug. 1913. v Te koop ioor sterfgeval, een voor f 40, ten huize van wijlen den heer E. Oudt te Hoogwoud. Te koopeen gebruikte doch goed onderhouden geschikt voor paard ofket. Adres P. van Duin, Kolkaluis. gem. Callantsoog. j Er biedt zich aan een net voor een haar passende betrekking, i Br. onder lett. B Bur. Scbager Courant. Gevraagd, een bij A. Bakker, Veerweg, Anna Paulowna. Te koop een zoo goed als nieuwe kan ook gebruikt worden met Rosmolen, bij K. Bos Jz. Burger- brug. GEVRAAGD: bij Jac. Masclé, Rijtuigmaker, Rijksstraatweg. Heiloo. Zoo spoedig mogelijk eene gevraagd bij Mevrouw Van Eldik Thieme, Molenstraat 129, 8chagcn Mevrouw de Marees van Swin- deren, den Haag, Riouwstraat 182, zoekt tegen 1 October of 1 Nov. een degelijk zeer geschikt voor het dekken van schelven, verkrggbaar bij J. Dik- staal te Kolhorn. Vooruit bestellen s. v. p. Geviaegd een bij G. Oosterman, St. Maartensbrug

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1913 | | pagina 3