Solide -Brandkast,
Witkap KIR,
Burgermeisje,
Noodhuip-Huishoudster,
Handderschmachine,
Keukenmeisje.
Best lang Bladriet,
Wagenmakersknecht en
vergevorderd LEERLING,
Dienstbode
Slagersleerling,
Hg.
uit
er,
iu-
era steeg: op, toen de tra» 'stilhield' en de genoo-
;deu uitstapten. Het fanfarecorps T.A.V.E.N.U.
vam aangetreden en, blies er lustig op los.
in de voor',dit doel te kleine wachtkamer van
t I station, werden allen verwelkomd door den
rgemeestöi- van Warmenhuizen, den heer K.
t>m, die het woord verleende aan den heer P.
omp, gemeente-secretaris en; secretaris van de tuin-
uw vereeniging-. Deze sprak de genoodigden, onge-
gr al6 volgt toe:
Het isnamens de Tuinbouwvereeniging dat ik een
kei woord wilde spreken. Nu de datum van heden
de zoo lang- verbeide spoor brengt en daar-
Dit fade alle voordeelen en, faciliteiten aan het spoor-
igverkeer verbonden,/ heeft heel Warmenhuizen
sh opgemaakt om dezen dag op een wellicht be-
beiden, maar toch recht feestelijke wijze te vie-
n. De Tuinbouw-vereeniging, die de feestelijkheden
eft geleid, stelt er dan ook prijs op te verklaren.
het feestelijk aanzien van station en omgeving
rgebracht, is bedoeld om te bewijzen, hoezeer uw
>mst,op prijs wordt gesteld.
Het aantal vaartuigen, dat hier in den omtrek is
Lstgelegd. moge tevens een kleine demonstratie zijn
oa- de grootte van, het aantal tuinbouwers, diie
lang hebben bij het spoor.-Zeer zeker is het be
ug van een spoorweglijn over* het algemeen reeds
>cg te achten,. Immers, de aanfluiting aan het
oote verkeersnet zal ftqpr verruiming van den
■ing, waarin wij ods bewegen, ook den blik ver-
qij hl men,beschaving en ontwikkeling zullen met dit
3n. erkeer zeker gebaat kunnen zijn. Maar waar de
[rijd ,om- ket bestaan steeds moeilijker wordt en
ht fcberper, vooral ook in den l tuinbouw, is het vooral
,a! ferblijdend, wanneer de bestaansvoorwaarden zoo-
jit pel worden verbeterd. Djoor het betere vervoer
D0 leb kan "het aantai der producten uitgebreid wor-
an en, de cultuur kan iveel intensiever worden beoe
en ind. Zoo kan hier een belangrijke markt en kan
en Ier een vervoer van beteekenjs komen,
iet Waar het een en,ander tot gevolg heeft kan het
lig let anders of een. tijdperk van krachtigen groei
laat i voor Warmenhuizen ha beginnen,
jfd Dat is wat het gevolg kan zijn van de weldaad.,
;ot °or het werk der Noorder Stoomtram aan deze
reek bewezen- Maar voortgezet en productief moet
,t gemaakt worden door haar compagnon de H. IJ.
M. En dan meenen wij aan de firma het station
'armenhuizen zeer te moeten aanbevelen-
Het is niet de zaak dat het veilingswezen zich
ïrgerrecht verschafte- Dat ware de taak der tuin-
>uworganisatie. Neen, tegen concurrenten, die
seds oude rechten hebben, moet een, zeker eerlij
maar toch ook wel taaie, kamp j worden ge
oord.
De gelegenheid hier j te markten is er, maar dei
urgen ibegininen nu feitelijk pas- Ze ,zyn er al. Ik
>u kunnen wijzen op Ihet ontbreken van een weeg-
rug, die;bij een laadplaats zeen gewensckt wordt ge-
;kt, al twijfel ik niet of ook deze zal hier in 'de
laste toekomst worden aangebracht.
De vraag dringt izich op: zullen de kosten van
ervoer zoodanig zijn. dat de kooplieden het elders
eter hebben en, de animo hier verzwakt.
Zal bij het,soms onvermijdelijke tekort aaQ rol
?nd materiaal de H. IJ. S. M. aan ons denken?
Maar, overtuigd dat de firma N. S. M. en Co.,
ac een machtige firma is, er wan doordrongen zal zijn
t Warmenhuizen nog moet opkomen en dus nog
it sleun noodag heeft door hel den handel, lyer ge-
ikkeiijk en voordeelig te maken, twijfel ik niet of ook
it komt terecht.
Ik roep dan den sleun in van u allen om de zor-
ons licht te maken. Moge de feestelijke aanblik van
dorp zoodanig in uw geheugen blijven, dat wij
liet ware uw troetelkind worden.
Wij van onzen kaait wunschen. gaarne een vrucht-
re exploitatie van deze lijn en een voortdurendetn
loei van de N. S. M. en Co.
Lukte werd deze rede door applaus begroet, waar
de eerewijn rondging.
Nametös de J4. IJ. S. M. sprak de heer J. A. Kal ff
in voord, om in herinnering te brengen dal de er-
ïring reeds had geleerd, dat. waar do H.IJ.S.M. de
I :ploitatie op zileli nam, deze goed werd uitgevoerd,
ij kooi geen toezegging doeii, maar meende to mogetn
ggen. dyt de Mij. ook thans haar best zal doen
II de lijn naar^behooren te cxploiteeren tot bloei van
'armenhuizen, waarop oen dronk werd ingesteld.
De genoodigden werden daarna in de ge lsgenhi.il Ji
■steid' het nieuwe veilihgsgebouw, dat op dezelfde wijze
dat te Broek op Langendijk is ingoiirihl, ia oogen-
:hofiw te nemen.
Wanpenhuizen, waar bij gelegenheid van de opening
:r tram de ona f.hanke I ijkheiu si ces ten werden gevierd,
in feestdos.
Hoogst voldaan over de ontvangst te Warmenhuizen,
erd de feesttram. weder bestegen en ging de rit, onder
ide toejuichingen van de groote menigte verder naar
-hoor klam. waar de spoorwegbrug over liet Groot
oord-IIollandseh Kanaal boziclnigd werd.
Te Schoort wachtte de genoodigden weder een har-
ijke ontvangst. Het fanfarecorps had zich voor hel
alion opgesteld en deed bij het binnenrijden van de
tot
n" pm zich hooren.
Nadat allen waren uitgestegen, veroenigde men zich
«dom den heer R. Wognum, voorzitter van de Tuiii-
>uwvereeniging en van de Vereen. Vreemde!fnge'nver
ser. die namens alle burgers van SchOorl zijne vreugde
Lp rak over de totstandkoming van de lijn. Allen
aren yerheiigd en blijde dat de tram er was en het
ition gebouwd was op Ide plaats waar ieder dit gaarne
id. Aan allen, maar vooral aan dm heer jyi&nm,
Mr. W. C. Bosman bracht hij dank.
Ook hier zongen de schoolkinderen van Schoor!
Groet onder leiding van de hoeren Boon en Ivelten-
>ig pen lied. Vele pensiongasten bevonden zich on-
i" de menigte, die van blijdschap jubelden en juïeli-
a. toen de feest tram onder de s:het terende fanfarets
•h weder in beweging stelde, om de gènoodigdm
ar Alkmaar te brengen., liet eindstation van de reis.
Daar wachtte allen een dejeuner op de boven
al van de Unie. De toch reeds gezellige zaal was
irig piet planten versierd, terwijl 'de tafel prijkte
et een fleurige bioemendecoralie, die aan het geheel
g meer luister bijzette.
Aan lafel hield de voorzitter van de Noorder Stoom-
imweg-Maatschappij^. de heer C. G. Hulst .de vol-
nde rede:
Mijne hoeren.'
Do geschiedenis van de totstandkoming van de
oordertram loopt, evenals die van de meeste
oorwegen in, ons land, over een reeks van jaren.
Op 28 September IS96 veireenigden zich eenige
eren uit bet Noorderkwartier van Noordholland in
trgadering te Schoorldam, teneinde eene besprekiaiig
houden over de weaschelijkheid van een tramver-
Uding tusschen AlfeffiW eh Schagen, langs het
oordhollandsch Kanaal en, de Zijpervaart over Sclia-
rbrug.
Pot het beleggen, van, die vergadering werd het
Itiatief genomen dooit ons tegenwoordig bestuurslid
'n heer Mapfl en de lieer en Eriks, burgemeester
n Petten en Ter Plegt, secretaris van, Warmenhui-
n. i Behalve die heeren waren op uitnoodiging aon-
*zig de spreker van diit oogenblik, en de heeren
ossen, secretaris van de Zijpe, Schermerhorn, bur-
taeester nn Sint Maarten en ons tegenwoordig
stuurslid Blom, burgemeester van Warmenhuizen.
i vergadering w-as van meening dat vooral voor
gemeenten Koedijk, Warmenhuizen, Schoorl, de
ipe en Schagen, een tram ver binding van groot nut
u zijn.
Over Alkmaar werd niet gesproken. Maar op den
edenkdag van Alkmaars bevrijding, op 8 October
406, kwanien dezelfde heeren weer bijeen, nu
ïrsterkt met de toenmalige burgemeesters van
thagen en Koedijk en den secretaris van Schoorl
t werd de Vereeniging geconstitueerd, waarvan de
«rgemeester van Schagen, de hoer Berman, tot voor
tter en de heer Bossen, secretaris van de Zijpe,
>t secretaris werden gekozen- j
De nieuwe vereeniging) werd gedoopt met dep, nggiT
van Noordorstoomtrapi-vereeniging.
Besloten werd vergunjüngf te vragen ten name dier I
vereeniging tot don aaolog van een trambaan van
Alkmaar langs de oostzijde van het Noordhollajidscl
Kanaal jover Koedijk en Schoorldam tot de Zlljper-
sluLs; vandaar langs de Groot6 Sloot door Burger-
brug tn Sint Maartensbrug langs Scliagerbrug en
vandaal- langs den Schagerweg, <teu Lagedijkscken-
weg en het Noord tot de iparkt te Schagen. De
tramweg zou worden aangelegd langs de publieke
wegen.
Op 12 November 1896 wordt weer vergaderd. E.
doen zich allerlei vragen voor hoe de zaak moet wor
den aangepakt. Men besluit een commissie af te vaar
digen naar den Commissaiii der Koningin, destijds
Mr. Schorcr. Deze commissie Jt>rengt haar verslag uil
en naar aanleiding van de te Haarlem ontvangen voor
lichting is de heer .Sanders ter vergadering uilgenoodigd.
Maar de voorlichting van den heer Sanders bracht te
leurstelling. Men was aan het leggen van de baan in
December 1896 nog met toe. De lieer Sanders kwam
met de nuchtere-vraag hoe het met de financien stafnd.
Allereerst of op den geldelijken steun van de belang
hebbende polder- en gemeentebesturen kon worden ge
rekend.
IIcl gevolg van deze bespreking was, dat de heeren
van het comité begrepen,, dat rij allereerst moesten
trachten de noodige geiden bijeen te krijgen. Bij do
Gedeputeerde Staten werd aangeklopt, doch hel ant
woord was niet gunstig. De nadruk werd er op gelegd,
dat dc lijn voor land- en tuinbouwproducten geen
belang zou hebben, daar geen aansluiting aan itel al
gemeen spoorwegnet zou worden verkregen.
Intusscnen was de heer Mr. van Tiedhoven als Com
missaris der Koningin opgetreden. Hot comité besloot
een commissie naar den heer Commissaris af te vaar
digen. welke commissie den raad "kreeg een plan mot
begrooting te Jaten opmaken eai zich eerst te .verze
keren van den steun van de onmiddellijk belanghebben
den. -;vlvorens zich tot de Provincie te wenden. Dc
heer Mann verklaarde zich bereid een Voorloopig plan
op te maken, dat dan ook in de vergadering van liet
comité aan 16 December 1897 ter tafel kwam. De
meening bestond toen, dat te Alkmaar aansluiting moest
wórden verkregen op de Nooi-d-Hollandsche tram, die
vandaar naar Amsterdam rijdt en dat smalspoor moest
I wórden gebezigd.
Kort daarna kwam het voorstel van het comité voor
de lijn Alkmaar-Bergen, om de Noorderlram op die
lijn aan te sluiten en een brug over het Noordhollandsch,
Kanaal te Wouwen. Dit .voorstel werd slecht ontvangen
in de vergadering van 27 Januari 1808.
Intusschen was de medewerking van den lieer Schotel
ingeroepen. Deze heeft ingezien dat het welWénschelijk
was óp de lijp AlkmaarBergen aan te sluiten en
den spoorweg als locaalspoorweg aan te peggen.
Maar er wórdt uitgegaan van de meening dal de Staal
de kosten van de brug over het Noordhollandsch Ka
naal voior zijne rekening nemen zal. In de vergadering
van 23 September 1898 wordt dit plant Schotel .goed
gekeurd.
Op 8 Maart 1900 is men zoover, dank zij een con
ferentie met Gedeputee den, dat voor het eerst de vraag
aan de Orde komt; wij zal de spoorweg exploiteeren 1
Dal aan eigen exploitatie niet kan worden gedacht
dat 'daarvoor rollend materiaal nQodig ój» en een staf
van bekwame ambtenaren, is langzamerhand ain de
leden van het gomité duidelijk geworden, temeer daar
het eigenlijk karakter van den gedachten spoorweg is
veranderd. De naam van /tramweg is behoudenmaar
ook alleen de naam. De aanleg van een locaalspoorweg
wordt beoogd, direct aansluitende aan het groot spoor
wegnet.
Op 3.6 Juni 1903 verklaarde de Hoïlandsche IJze
ren 'Spoorweg-Maatschappij zich tot de. exploitatie
bereid onder voorwaarde dat in het traject eene
wijziging zou worden gebracht, zoodanig dat de wes
telijks dijk van het Noordhollandsch Kanaal zou
worden gevolgd dichtbij Schoorldam waar de lijn
na eene ombuiging naar Schoorl het! Noordhollandsch
Kanaal zou snijden om over Warmenhuizen de Zijpe
te bereiken: de tegenwoordige richting; en dat met
de Stoorotromwegmaatsehappij Eg-mondAlkmaar
Bergen een overeenkomst zou worden gesloten over
het medegebruik van het baanvak AlkmaarKoedij-
kervlotbrug.'Zelfs gin|g de I-Iollandsche ■'ïJzêrenj Sp.-
Maatscliappij een stap vérder: zij garandeerde eene
rente van drie procent over het maatschappelijk ka
pitaal tot een maximum van f 300.000. Uitgegaan
werd van de gedachte, dat het geheele werk hoog
stens t 900.000 zou kosten, dat 3,é van dit bedrag
door onmiddellijk belanghebbenden zon worden bij
eengebracht, dat zou worden verstrekt door de
Provincie Noordholland en zou wórden gegeven
a!s renteloos voorschot door hot Kijk.
Gewapend met dezen steun van de groote Spoor
weg-Maatschappij vervoegde het comité zich ander-
maai hij heeren Gedeputeerden^ en het mag hier
herinnerd wrden, met groote erkentelijkheid. dat
dan,k zij de hulp wan dit hooge college, de Staten
dezer Provincie op 10 November1 1903 besloten deel
te nemen in het maatschappelijk kapitaal voor een
zesde deel en ©en renteloos; voorschot te verleenen
evenzeer van een ^esde deal- van de kosten, beide
sommen tot een maximum van f 142.000.
Vanaf dat oogenbiik begon de zaak vascéreh vorm
aan té nemen,.
Dei Staten ,haj3den in hun besluit termijnen- ge
steld, ook voor de oprichting van een vennootschap
en dé bijeenbrenging van het vereischte kapitaal.
Het comité begreep dat het zijn, krachtea moest
versterken. Allereerst werd de heer Ripping, burge
meester van Alkmaar, uiltgenoodigd in het comité
zitting te nemen. Dé secretaris Bossen, die tot dus
ver met toewijding zijn, taak ha,d veawuLd, wensch-
te die aan apjderö handen over te dragen. Het co
mité verzocht den,heer Mr. W. C. Bosman zich met
het secretariaat te willen belasten. j
Het kon aan, dezen niet verborgen blijven, dat
het,' zwakke punt van de onderneming lag in de
brug over het Noordhollandsch! Kanaal, die zonder
meer door het-comité op rekening van het Rijk ge
schoven was. Pogingen bij' den toenmaligen, Minister
van Waterstaat» Mr. De Maree&—-Oyens, aangewend
om deze,hulp van, Staatswege te-warkrijgen, misluk
ten. Deze beslissing is door den opvolgenden Minis
ter van Waterstaat, den heer Kraus, in zooverre, ver
zacht, dat het Rijk de halve kosten van de brug
voor zijne rekening heeft genomen en de Rijksbij
drage in de kosten van den spoorweg en iu de
halve kosten van de brug op is bepaald.
Bij de wet wan 24 Juni 1908 is dia renteloos voor
schol tot een maximum van f 330.000 aan onze on
derneming toegekend.
Tengevolge van deze wederwaardigheden was het noo-
dig geweest de begrooting van kosten te herzien. Heit
totaal benoodigd bedrag voor den bouw en voor de
helft van de kosten van do brug klont toch tot f990.000.
Bij do Provincie werd aangeklopt met het verzoek hare
bijdrage te verhoogon. en wederom niet tevergeefs.'
liet maatschappelijk kapitaal en het renteloos voor
schot der onmiddellijk belanghebbenden werd, dank'
zij den krachtigen steun van Warmenhuizen, de Zijpe
en Si, Maarten bijeengebracht. De vennootschap diej
op 26 November 1904 was opgericht, herzag hare sa-"1
tuten op 8 September 1908. waarbij liet kapitaal tot
f 330.000 werd verhoogd. De. definiiöve plannen kon
den worden opgemaakt en ingezonden. En nadat deze
de goedkeuring der autoriteiten hadden, kunnen ver
werven. nadat de gronden, benoodigd voor den spoor
weg waren onteigend e»i inmiddels de bestekken wa
ren opgemaakt en goedgelceurd. kon de aaiibebestcding
plaats hebben; van het gedeelte Koedykervlotbrug
Schoorl op 18 Juni 1910. Van de brug en het verdere
gedeelte op 11 December 1911.
Thans is het geheele werk gereed.
Het is voor ons een.groote voldoening dat dit oogen
biik is aangebroken. Maar vooral voelen wij oiis ge
drongen een woord van dank te spreken, in de eerstel
plaats jegens de autoriteiten, aan 'vfier hufp het te
danken is dat deze spoorweg met zijn belangrijke kunst
werken kon worden gebou\vd} aan het Departement,
van .Waterstaat, een het Provinciaal Bestuur, aan, do
Directie der H.IJ.S.M.. enz., enz.
Thans geven wij onzen spoorweg over aan onze
exploirante, de Hollan,dsche IJzeren Spoorweg-Maat
schappij, dié daarover morgen hare treinen zal la
ten lijden voor den publleken, dienst. Moge die
dlenat strekken tot zegen van de betrokken streek,
tot voordeel van de Maatschappij die zich daarmede
belaft, tot verhooging van de algemeene welvaart!
Lulde bijvalsbetuigingen vielen deze rede, dile 'n
historisch overzicht gaf, ten deel.
In een aangrenzende zaal liet een strijkje zich
hooren. dat verder gedurende den.diseh lieve muziek
ten gehoore bracht.
De eerste spreker, die na den voorzitter het
woord vroeg, was Z.Ex. de Commissaris der Ko -
ningin, Mr.,Dr. W. F. van. Leeuwen. Z.Ex, bracht
als voorzitter van Ged. Staten een woord van dank
voor de uitnoodiging om dezen tocht mede te ma
ken. Wij hebben, zegt spr., veel gehoord van do
werken des vredes. vooral dezer dagen en Donder
dag. toen het Vredespaleis werd geopend.
Gok daarbij was hij tegenwoordig en moest hij
heden tegenwoordig geweest zijn, maar gesteld tus
schen de keuze naar Den, Haag te gaan of naar
hier, had hij het laatste gekozen, omdat hij meetnde
dat 's-Hage het best buiten hem stellen kon.
Ook hier zijn wij beZtg een werk des vredes te
stichten, omdat de opening van deze tram van groo-
tea invloed zal zijn op den groei en bloei van dit
deël der provincie. Wel heeft het lang geduurd eer
dit werk tot stond kwam, maar er moest ook veel
gebeuren. In dien tijd is de landbouw sterk voor
uitgegaan en zijn de gronden meer productief ge
maakt. Ware de tram vf-oeger tot stand gekomen,
dan;zou zij niet zooveel nut hébben' gehad als thans.
ppr. geloofde dat de H. IJ. M. gelijkmatig en
naar behoefte voor materieel zal zorgen en bracht
hulde aan allen, die het werk tot stand brachten.
Waar wij hier zitten in het midden van Noordhol
land, daar zal deze tram het hare bijdragen tot meer
deren bloei van dat gewest, waarvan alle aanwezi
gen inwoners zijn en spr. het genoegen had, het
hoofd te zijn.
Daarna voerde de heer G. Ripping, burgemeester
van Alkmaar het woord-
Er is een tijd geweest, zegt spr., dat er een ze
kere animositeit bestond tus&chen stad én land. Dit
is geheel veranderd. Wij hebben vandaag gezien dat
Alkmaar en Scbagen verbonden, zijn door een staten
band, die naar bij hoopte n,let zal zijn een band,
die knelt, maar een, diie lelden zal tot meerderen
bloei van beide gemeenten. Al heeft het lang ge
duurd. het geduld heeft toch gezegevierd. Spreker
wenschte hier te gedenken den heer Mann en Mr.
Bosman. Al heeft laatstgenoemde zijn diensten, niet
kosteloos verleepd, toch heeft ook hij veel gepres -
Naar aanleiding van de idoor burgemeester Rip
ping gesproken woordenvroeg de burgemeester van
Scbagen, Jhr. Van Doorn h'et wóórd.
Nu do burgemeester vafi Alkmaar, aldus spr.. pen
zoo teer punt als de verhouding van de gemeen Ion!
had aangevoerd, wenschte hij jji het liaht te stellen,
dat juist door dpn aa.n'eg van de .tram het doel van
heide gemeentebesturen motst zijn elkanders bloei te
bevorderen. Wij pioetèri gezamenlijk arbeiden. Scha
gen toch ligt in een zeer bloeiende omgeving en het
verheugde spr.. dat S'chagen thans weer een nieuwe'
verbinding had gekregen. Daarvoor gijn wij het comilé
dankbaar, dat dc arbeid heeft verricht.
Nog meerdere .sprekers voerden het \voord. Wij kun
nen van al die speeches geen melding maken. Begrijpe
lijk is hel, 'dat alle toespraken zich concentreerden op-
de tol standkoming van'de nieuwe iijn en woorden
van hulde en dank inhielden voor al degenen, die hunne
medewerking hadden verleend.
Aan tafei heerschTe een gezellige toon. die aanhield
tol ongeveer half zes. Toen verlieten de genoodigden
den feestdisch, en werden de g\stenv die gekomen wa
ren van de tussehen Alkmaar en Schagen gelegen ge
meenten per extra tram huiswaarts gebracht.
'De lang verbeide dag, die Schagen een nieuw com-
municatfemiddeI naar. het westelijk deel dei» provin
cie had versohaft, was [en einde.
DE LAXDBOUWTEXTOOX.STKLLIXG.
De Afd. Alkmaar van de Holl. Mij. van Landbouw
heeft besloten dat haar afgevaardigde ter algemeene
vergadering zal stemmen voor Schagen als plaate
der algemeene vergadoring met tentoonstelling ia
1914.
IIIJKSLANDBOUWWIXTEIISCHOOL TE SCHA
GEN.
Het programma van het onderwijs aan bovenge
noemde school voor het aanstaande winterhalfjaar
werd ons toegezonden en is voor iedteren belang
stellende verkrijgbaar bij den Directeur, den heer
C. Nobel. I
Het onderwijs omvat: kennis van den grond, gror
bewerking en grondverbetering, bedrijfsleer, boekhou
den. veevoeding, bemestingsleer, zuivelbereiding, hot
melkonderzoek, beoordeelingsleer van het vee en
rassenkennis, veefokkerij, gezondheidsleer van het
vee, plantenteelt, groen tenteelt, ooftteelt, 'scheikun
de, natuurkunde, dierkunde, plantkunde*, rekenen,
Nederlandsche taal.
Do school bestaat uit twee klassen, die telkens
in een'winterhalfjaar kunnen worden doorloopen.
De Hoïlandsche Maatschappij ra,n Landbouw stolt
voor minvermogenden twee beurzen beschikbaar van
f 100 per winterhalfjaar.
Aangiften te zenden aan den Dlirecteur vóór 20
September a.s.
WOLHANDEL.
In den loop van deze week werden alhier 425
vachten wol aangevoerd, zwaar 2325,KG. De prijs'
bedroeg f 1.05 tot f 110 per KG.
DOOR DE NOORI) EItTKAM.
Van het personeel der Noordertram zijn in onze
gemeente thans 11 personen gevestigd! en wel: chef,
opzichter, ploegbaas, 2 arbeiders, 2 machinisten, 2
conducteurs en 2 stokers:
Jammer, dat velen geen woning kondenkrijgen, zoo
dat huisgezinnen om intrekking der verplichting ver
zoeken moesten.
GEHEELONTHOUDING.
Gisteravond vergaderde in het lokaal De Tijdgeest
van den heer Roggeveen, de Geheelonthoudersver-
eeniging met 13 leden.
Na opening werden de notulen gelezen en goed-
ekeurd. Vervolens werden uitgebreide verslagen uit
gebracht van de provinciale meeting te Velsen en
de algemeene vergadering te Groningen, waar o.a.
was medegedeeld dat de Nederl. Vereenjging thans
349 afdeelingen, telt met ongeveer 18000 leden.|
Eenige ingekomen stukken werden voor kennisge
ving aangenomeu.
Door den schralen toestand der kas konden ver-
schilende voorgenomen zaken ndet worden uitge
voerd. Toch zal getracht; worden dezen winter de
propaganda krachtig ter hand te nemen, waarover
eenige voorloopige' besprekingen, werden, gehouden.
DE EERSTE PASSAGIER.
Dé I eerste passagier op kaartje no. 1 van de
Noordertram was heden de heer M. Visser alhier.
De heer V. maakte den tocht van Schagen-Cen-
traalstation tot Schagen-Loet.
ONDERSCHEIDING.
Aan den rijksveldwachter-brigadier C. Koelewijn te
Schagen is de eere-medaüle der Oraaje-Nassau-orde
in zilver verleend.
HAR SI X GEKHOR X.
In den nacht van Vrijdag op Zaterdag brandde liél
huis aan den hoek van den Leekerweg. bewoond door
de gezinnen van E. Hoenson en J. Rentenaar in kor-
len tijd geheel af. Met levensgevaar zijn de bewoners uil
het huis gekomen, zoodat er wel niels meer van eer.ig
belang gered is kunnen worden.
- OUDKARSPEL.
Het Diaconiehuis der Ned.. Herv. Gemeente is ge
opend; het aantal verpleegden bestaat uit vier
mannen en twee vrouwen. Vader en moeder zijn Jb.
Pover en echtgenoote-
Plaatselijk Nieuws.
GEMEENTE SCHAGEN.
Gelrouw'dJacob van Lecren en Elsje Johanna Pe-
tronelia Oukes.
POLITIE.
Ter Secretarie dezer gemeente worden inlichtingen
verzocht omtrent een verloren broche.
CORRESPONDENTIE.
Wegens plaatsgebrek^ moest de Dam-Rubriek tot een
volgend No. blijven liggen.
RED.
TIJDELIJK ONDERWIJZERES.
Tot tijdelijk onderwijzeres aan de Gemeenteschooi
alhier is benoemd mej. G. C. P. Wester te Helder.
Marktberichten.
ALKMAAR, 23 Augustus.
Kaas. Kleine fabrieksbaas f 31.50, kleine boerenkaas
f 32.50. Commissie f 31^. middelbare f 32.50. Aange
voerd 400 stapels, wegende 230000 K.G. Handelsgoed
Heden werden ter graanmarkt aangevoeld 3937 li.L.
Tarwe f 7 a 8; rogge f 5.50 a 6 gerst ehev. f G.9Ö a 7.35
haver f 3.25 a 4 60. bruine 'boonen f 10 a 14. citroen
dito f 16, wille dito f 17.. karwijzaad f 11 a 14.7o erw-
•ten groene f 16 a 23... vale f 16.
BROEK OP LANGENDIJK, 29 Augustus.
Aardappelen, muizen f 1.10 a 1.50_ Julia s f 0 95 a
1, schoolmeesters f 1.05 a 1.50. graafjes "f 1.35. b.lauwo
f 0.60 a 0.85. nep. .zilver, f 2.30 a 3.75. gele f2,70
a 3.20. uien f 1.20 a 1.45 slaboonen f 4.20 a 6. bloem
kool f 3.50 a S. 2e soort* f 1.40 a 1.80._ roodo kool
f 3.50 a 5.50, gele kodl f 3 a 5.60. witte" kool f 3.50
a 5.40. wortelen f 1,70 a 2.70.
NIEUW LEVEN, Station NOORDSCHARWOUD*,
29 Augustus.
Grooie muizen f 0.90 a 1. drielilngen f 0.50 a 0.60.
kleine f 0.20 a 0.30. Scholsche f 1 a 1.05. dfieli'ngen
f 1.25 a 1.45 per 35 K.G.. zilver uien f 3.50 a 4.50.
drielingen f 1.40 a 1.80. gele nnep f 2.70 a 3.50. te
lingen f 1.20 a 1.40 per 50 K.G.
ANNA PAULOWNA, 29 Augustus.
Aardappelen f 1 a f 1.50. kleine idem f 0.50 a
f 0.80. per zak. Slaboonen f 8 a f 9 per 100 KG.
Snijboonen f 0.80 a f 2.20 per 1000. Sla f 0.80 a
f 0.90, andijvie f 0.80 a f 1.40 per 100. Peren 1.50
a f 3.90 per mand. Roode kool f 1.90 a f 2.50
ALKMAAR. 30 Augustus.
5 Paarden.f 70 a f 200, 134 koeien f160 a f 400,
34 magere schapen f 16 a f 32, 38 nuchtere kalve
ren f 8 a f 25, 61 magere, varkens f 21 a f 36,
223 biggen f 12 af 16.5u per stuk. Kipeieren f4.50
a f 5 per 100. Boter f 0.65 a f 0.75 per kop
WINKEL, 29 Augustus.
Appelen f 1 a 4.60. peren f 1 a 4.30 per mand.
pruimen f 0.06 a 0.90. kool f 1 a 4.50., komkommers
f 1 a 3.50 per 100, wortelen f 2.50 per 100 bos._ snij
boonen f 2 a 3 .per 1000, slaboonen f 0.03 a O.Oó1/*.
frambozen f 0.26, tomaten f O.O51/2. honing f 0,50 per
pond, aardappelen f 0.50 a l;20 per zak.
Advertentien.
Ondergeteekenden betuigen hun
nen b artelij ken dank aan allen,
voor de zeer vele blijken van
belangstelling bij hun 12 lL jarig
huwelijksfeest ondervonden.
J. KEESMAN CZ.
N. KEESMA.N-P00I.
Schagen, Aug. 1913.
De ondergeteekenden betuigen
bun hartelijken dank aan de buren
Jb. ZEEMAN enJb. v. WIELEN
voor de flinke hulp tijdens den
brand verleend.
Tevens betuigen zij hun dank
aan de Brandwaarborg Maatschap
pij van den Heer EEUEN te Oud
karspel voor de prompte uitbeta
ling der assurantie penningen.
C. SCHOEN
en Echtgenoot.
St. Maartensvlotbrng, 29 Aug".
1913
Door deze betuigen wij onzjn
hartelijken dank aan allen, die
ons tijdens de ziekte en bij bet
overlgdea van onzen geliefden
Vader, Groot- en Overgrootvader,
den Heer EVERT OU UT, belang
stelling en deeloetning hebben
betoond.
Uit aller naam,
Wed. J. TEMME-Oudt.
Hoogwoud Aug. 1913.
Mede namens de familie be
tuigt ondergeteekende haar dank
voor de vele bewijzen van deel
neming ondervonden bij het zoo
plotseling overlijden van haar
geliefden Vader.
J. E. KOS.
Schagen, Aug. 1913.
v Te koop ioor sterfgeval, een
voor f 40, ten huize van wijlen
den heer E. Oudt te Hoogwoud.
Te koopeen gebruikte doch
goed onderhouden
geschikt voor paard ofket. Adres
P. van Duin, Kolkaluis. gem.
Callantsoog.
j Er biedt zich aan een net
voor een haar passende betrekking,
i Br. onder lett. B Bur. Scbager
Courant.
Gevraagd, een
bij A. Bakker, Veerweg, Anna
Paulowna.
Te koop een zoo goed als nieuwe
kan ook gebruikt worden met
Rosmolen, bij K. Bos Jz. Burger-
brug.
GEVRAAGD:
bij Jac. Masclé, Rijtuigmaker,
Rijksstraatweg. Heiloo.
Zoo spoedig mogelijk eene
gevraagd bij Mevrouw Van Eldik
Thieme, Molenstraat 129, 8chagcn
Mevrouw de Marees van Swin-
deren, den Haag, Riouwstraat 182,
zoekt tegen 1 October of 1 Nov.
een degelijk
zeer geschikt voor het dekken van
schelven, verkrggbaar bij J. Dik-
staal te Kolhorn.
Vooruit bestellen s. v. p.
Geviaegd een
bij G. Oosterman, St. Maartensbrug